حساب محذوف
Hardcore Gamer
(تمت سرقة الصورة من جُريج)
وثائقي صناعة كريتوس من افضل فيديوهات اليوتيوب الخاصة بالالعاب اللى شفتها فيديو ممتع ، محرك للمشاعر وممكن اكمل كلام جميل عنه ومش هيبقي مجرد كلام انشائي. ليه تشوف الوثائقي؟للتعرف على رحلة صناعة كريتوس.. للتعرف على مدى صعوبة تطوير الالعاب اللى يمكن لو اللعبة دى فشلت كان فريق سانتا مونيكا اتقفل. للتعرف عن نظرة بسيطة خلف الكواليس وبعض من مراحل تطوير الالعاب.للتعرف على مدى أهمية الe3 ورد فعل الجماهير بالنسبة للمطورين وحاجات كتير اوى تخلينى ارشح الفيديو دا لاكتر عدد ممكن. اعتقد الوثائقي دا رفع من عدد المتقدمين للوظائف للفريق، اتمنى اشوف وثائقيات بنفس الشكل دا لألعاب كبيرة تانية
الفيديو يوضح ان سونى دعمت الفريق جدا و Cory Barlog كان وفى هو وفريقه ورد الدعم دا و سونى محظوظة بشخص زى بارلوج ، أكيد الفيديو مش هيوضح الجوانب السيئة فيه بس وجود مخرج ابداعى بالشخصية دى شئ ممتاز
الفيديو قد يحتوى على مشاهد ليست جيدة بالاخص اول4د لذلك اخترعوا تخطى ال 10ث
الفيديو مترجم للعربية
بعض من النقاط فى الوثائقي
14 اغسطس 2013
كوري كان بيلقي محاضرة وكان عايز يغير كريتوس ويغير تفكير الناس من مجرد الة حرب ويبدأ بداية جديدة مختلفة مع الشخصية
أثناء مرحلة التطوير المبكرة كان الفريق مشغول بلعبته التانية العنوان الجديد اللى تحت كود رمزى internal 7
كانت هتبقي لعبة مستقبلية وفيها أسلحة نارية فتعتبر مختلفة كتير عن karotsاللعبة كانت فى مرحلة مبكرة ( pre production) لمدة تلت سنين تقريبا كان مفترض ان الفريق شغال عليه الا فريق صغير بقيادة كوري اللى كان قرابة ال 11 شخص اللى كانوا شغالين على وضع الاساس فى اللعبة و الاستيديو بشكل كامل ماشي بخطة 1.5وهى تطوير مشروعين فى وقت واحد والفريق بشكل كامل بيتشارك الموارد والأدوات
21 اكتوبر 2013
الفريق زار مكان الاستيديو الجديد قبل ما يتم انشاؤه
25 فبراير 2014
مشروع internal 7 تم إلغاؤه وتم تسريح عدد من المطورين فتم تخفيض عدد العاملين في الفريق ولما اللعبة اتلغت دا عمل مشكلة لكوري لان بقي عنده 110 مطور فجأة بقوا فى فريقه للعمل على اللعبة وهو اصلا لسا مخلصش وفاضله حوالى 8 - 9 شهور حتى اللعبة تروح لمرحلة اعلى فى التطوير فمكنش عارف يعمل ايه معاهم وازى يخليهم مشغولين
نوفمبر 2014
كانت اول مراحل التصوير وكان مؤدى كريتوس واتريوس فاكرينه فيلم فى الاول
يناير 2015
اول مرة تكون اللعبة فيها كانتplayable
مارس 2015
يوشيدا راح الفريق وقال انه مش سعيد باللعبة وانها سيئة وكوري مكنش عارف الامتعاض من ايه تحديدا
يوليو 2015
جزء صغير من الفريق راح جولة فى ايسلندا علشان تبقي مصدر إلهام ليهم
يونيو 2016
اول عرض للعبة فى معرض سونى ل e3 وبعض أعضاء الفريق كانوا موجودين بين الحضور
معلومات اخري متفرقة من الوثائقي
-الفريق عمل اول 11 دقيقة فى سنة ونصف لعرض e3 2016 و 30 ساعة فى ما يقارب السنة والنصف اللعبة كلها خدت ما يقارب ال5 سنين عمل
-اللعبة كانت هتقام فى مصر
-قائد فريق تصميم الجيمبلاي مكنش شايف فكرة وجود ابن حاجة كويسة لانه هيبقي مصدر ازعاج أثناء اللعب