hits counter

مقال 20 استيديو جديد من مخضرمين فى الصناعة ننتظر اولى العابهم

حساب محذوف

Hardcore Gamer
السلام عليكم
لعل الجميع يعلم ان انشاء استيديو جديد من الصفر مهمة صعبة
ولكن مؤخرا كثيرا ما نري كلمة "veterans" مع كلمة "new studio"
مجموعة من المخضرمين فى الصناعة يروحوا يفتحوا استيديو جديد بتطلعات وآمال جديدة
يمكن كان ابرز الاستيديوهات الجديدة اللى شفنا أعمالها و تم إنشاؤها فى الفترة الأخيرة(2010+)
كان فريق Respawn
images

الفريق اللى اتاسس فى 2010
اللى تم تأسيسه على يد Jason West و Vince Zampella اللى كانوا قادة/ مؤسسي فريق Infinity Ward وخرجوا منه بعد مشاكل مع اكتيفيجن
والفريق بعدها اتعاون مع ea وعملوا اول لعبة ليهم اللى كانت titanfall وبعدها فى 2014 الفريق اتوسع اكتر وضم Stig Asmussen المخرج الابداعى للعبة GOW iii
وضم مجموعة من المصممين اللى كانوا فى فريق santa Monica ومن فرق اخري علشان يشتغلوا على لعبةStar Wars Jedi: Fallen Order و استحوذت عليهم ea فى 2017 و اعتقد الفريق دا كان ليه تأثير بشكل او باخر على ea وانها تبقي مهتمة بالعاب الطور الفردى وأنها بتبيع كويس بعد نجاح Jedi: Fallen Order انها تبيع 10 مليون نسخة
وايضا من ابرز الاستيديوهات الجديدة وشفنا اعمالها كان فريق tango Gameworks اللى اتاسس تحت قيادة ميكامى واغلب القادة اشتغلوا على العاب زى Vanquish - Resident Evil 4

اليوم هحاول اجيب بعض من الفرق الحديثة التأسيس اللى تم تأسيسها على يد ناس ليها خبرة كبيرة

1-لن يتم ادراج اى فريق بيتوسع سواء كان الفريق منفصل وليه مبنى مختلف او فريق مشترك طالما الفريق تحت لوجو واحد و اسم واحد الا حالات نادرة
2- فى طبعا فرق كثيرة جدا تم إنشاؤها ولكن هركز على اللى تم تأسيسها من اسماء كانت ذات مناصب عالية فى الاستيديوهات السابقة
3-هجيب الاستيديوهات اللى تم إنشاؤها في 2016 او بعد ذلك

1-Archetype Entertainment
images

الفريق اللى تأسس في عام 2019 فى امريكا على يد James Ohlen المخرج الابداعى السابق لBioWare
واغلب قادة الفريق جايين من BioWare وكانوا قادة هناك الفريق يحتوى على أشخاص اشتغلت فى Naughty Dog, 343 Industries, id Software, Santa Monica Studio بس BioWare هم الأكثر و حتى بعض الاسماء اللى اشتغلت فى الفرق الاخري دى كانوا شغالين فى BioWare في وقت من الأوقات
الفريق شغال على لعبةAAA RPG قصصية واللعبة هتكون عنوان جديد خيال علمي
الفريق مملوك ل Wizards of the Coast
عدد الفريق التقديري : 40
2- Reflector Entertainmen
images

الفريق الكندى اللى تأسس في 2016 واشترتهBANDAI NAMCO ولكن الفريق دا مش مخصص فقط لالعاب بل على حد كلامهم هيشتغلوا على افلام / مسلسلات وباقي انواع الميديا
ولكن خلينا الاول نبص الفريق دا مين اللى وراه
الفريق اتاسس من قائد كان شغال فى يوبيسوفت وكان المخرج الابداعى للعبة Assassin's Creed: Unity
باقي قادة الفريق من فرق كندية اخري أكثرهم من يوبيسوفت مونتريال و eidos
الفريق عايز يبنى عالم يروى قصته فى مختلف المجالات ( العاب- افلام - الخ)
يعنى يكون عالم كامل فيه شخصياتهم بحيث تكون كل لعبة مستقلة بذاتها وفى نفس الوقت ممكن تلاقي بطل لعبتك مشارك كشخصية فى فيلم يضم شخصيات تانية منهم يعنى بحيث يكون عالم مترابط
كشفوا عن لعبتهم فى جيمزكوم السنة اللى فاتت تحت اسم unknown 9 : awakening
اللعبة قصصية تحت تصنيف action adventure منظور تالت
العالم هنا اسمه unknown 9
ودى لعبة فيه
ولكن في مثلا unknown 9: torment دى هتبقي comic book فى نفس العالم
وفى unknown 9: out of sight دى هتبقي podcast series
وفى unknown 9 : genesis دى هتبقي novel
نرجع للعبتنا ونتكلم عنها شوية
القصة عن هارونا وهى فتاة صغيرة تعيش في شوارع كولكاتا بالهند. هارونا تطاردها رؤى موته ولديها قدرة على التلاعب بالغيب . تتم رعاية هذه المواهب من قبل مرشد يعلمها الوصول إلى بُعد خفي يسمى The Fold. سرعان ما بدأت رحلة لاكتشاف أسرار The Fold العديدة.
اللعبة هتكون جيل جديد فقط بجانب الpc
اللعبة مش بعيدة عن الاصدار
اللعبة كان مخطط انها تنزل 2021 على حسب موقع game informer ولكن مفيش كلام عنها فاحتمال كبير هتنزل فى 2022 او 2023
عدد الفريق التقديري : 150

3- Build a rocket boy
images

الفريق اتاسس فى 2016
ولمزيد من المعلومات فهناك موضوع منفصل عنهم
عدد الفريق التقديري : 160
4-Haven studio
images

الفريق اللى تأسس فى كندا من خلال Jade Raymond إحدى الاسماء صاحبة تأسيس سلسلة assassin's creed
الفريق اتاسس فى 2021 بتعاون مع سونى
واغلب قادة الفريق جايين من ستاديا ومن يوبيسوفت مونتريال
يقال ان الفريق شغال على عنوان جديد حصري لps وهناك احتمالية ان اللعبة تكون اونلاين خدماتية او على الاقل تحتوى اونلاين ولكن لسا مفيش كلام رسمي
عدد الفريق التقديري : 40

5- Dreamhaven
images

الفريق اللى تأسس فى امريكا فى 2020 من قادة سابقين في blizzard
زى mike morhaime احد مؤسسي blizzard واللى اشتغل فيها 28 سنة
الفريق دا يعتبر هو اللى ناشر العاب وبيستثمر فى فرق خارجية لتمويل مشاريعها و عندهم فريقين
الاول باسم Moonshot Games ودا فريق يحتوى على عدد كبير من فريق blizzard ومنهم اللى كانوا شغالين هناك لوقت طويل ومناصب عالية
مش واضح اوى الفريق شغال على ايه بس طبقا للوظائف اتوقع لعبة اونلاين خدماتية
الفريق التانى باسم Secret Door نفس الكلام فريق مبني على أشخاص كانوا فى فريق blizzard مع بعض من الفرق الاخري
6-Frost Giant Studios
images

فريق تم تأسيسه فى 2020 فى امريكا شغالين على لعبة rts بمحرك unreal 5 وجمعوا حتى الان حوالى 10 مليون من المستثمرين
أغلب الفريق كان شغال فى blizzard والمخرج الابداعى tim campbell هو اللى كان شغال مخرج فى لعبة westland 3 ( اشتغل فى وقت ما فى blizzard برضك&)
عدد الفريق التقديري : 20

7-Embark Studios
images

الفريق السويدى اللى تأسس في 2018
المؤسسين هما قادة سابقين فى الفريق السويدى الاخر dice ومنهم اللى كان المخرج الابداعى او ال ceo واشخاص كتير فى الفريق سبق لهم العمل هناك (+60 شخص )
شغالين على لعبتين واحدة فيهم على الاغلب خدماتية f2p
عدد الفريق التقديري : 188

8- Yellow Brick Games
images

الفريق الكندى اللى حب يستخدم كلمة triple i كوصف للعبته القادمة ( العاب ال triple i هى العاب زى Hellblade العاب من مطورين مستقلين عندها ميزانية وطموح اكبر )
الفريق تأسس في 2020 فى كندا
القادة اغلبهم من يوبيسوفت وانضم Mike Laidlaw ليهم مبتكر dragon age
عدد الفريق: 16

9- probably monsters
images

شركة تم تأسيسها في عام 2016 من رئيس استيديو Bungie السابق
بيقولوا انهم مش ناشر ولا مطور
انما هما عائلة من الاستيديوهات اللى هتصنع العاب AAA
المهم يعنى الشركة دى تمتلك 3 استيديوهات
الفريق الاول : firewalk ودا تأسس فى 2018 و شغال على لعبة مالتيبلاير وهتبقي حصرية لسونى
مين قادة الاستيديو دا ؟ مخرج اللعبة كان مخرج سابق فى Bungie اما باقي القادة فهما جايين من أماكن مختلفة يعنى فى مطورين بشكل عام من Bungie مع مطورين من infinty ward / red Storm / arena net ومن مختلف الاستيديوهات
الفريق التانى : cauldron دا هيشتغل على لعبة قصصية
مش عارف اجيب معلومات او عن المطورين اللى شغالين في الفريق لانهم بيحطوا اسم probably monsters بشكل عام
بس مخرج التصميم كان شغال فى sucker punch ل7-8سنين وقائد الفريق كان مخرج الرسومات فى Bungie ، monolith, sony, interplay, Konami
والمخرج الابداعى للفريق كان قائد فى فريق Bungie
الفريق التالت: لم يتم تحديد اسمه بعد ولكن هيعملوا لعبة Co-op RPG والقادة من فريق Runic Games

الشركة بشكل عام عدت ال200 مطور

10- Deviation
images

الفريق اللى تأسس فى 2020 ومؤسسي الفريق جايين من فرق activision
و المخرج الابداعى كان 11 سنة قائد فى blizzard وفى قائد كان شغال فى blizzard حوالى 21 سنة
او غلب قادة الفريق جايين من treyarch
وفى اللى من فرق اخري زى Nexon, respawn, dice , Coalition,
شغالين بالتعاون مع سونى فى لعبتهم القادمة
عدد الفريق التقديري: 110

11- Striking distance
images

الفريق اللى تأسس في 2019 تحت يد glen schofield مخرج سلسة dead space
اغلب القادة من sledgehammer
وفى اللى من سونى ومن crystal dynamics و ea
شغالين على the Callisto protocol بالتعاون مع اللى هتنزل فى 2022
عدد الفريق التقديري: 170
12-That's No Moon
images

فريق تأسس فى 2021
المؤسسين كانوا قادة فى sony, naughty dog, infinity ward, bend
شغالين على لعبة فردية قصصية بدعم منSmilegate بميزانية 100 مليون لتأسيس الفريق وميزانية اول لعبة ودا رقم حلو لالعاب الAAA
عارفين مين من ضمن مؤسسي الفريق؟
اMichael Mumbauer لو بتشبه على الاسم
فدا الشخص اللى كان مخرج لفريق سري في سونى على لعبة the last of us remake والموضوع الكامل اللى اتكلم عنه Jason Schreier..
المهم يعنى قال ان الفريق يعلم ان التريند حاليا العاب المالتيبلاير ولكنه شايف ان لسا فى مكان لالعاب القصصية
عدد الفريق التقديري: 27
13-LightSpeed LA
images

فريق امريكي تأسس فى 2020من خلال tencent اللى جابت رئيس وقائد سابق لروكستار اللى كان فيها ل14 سنة
وشغالين على لعبة عالم مفتوح للجيل الجديد
اغلب القادة منين؟ من امازون ( double helix) ومن سونى ومن blizzard ومن يوبيسوفت ومن insomniac, respawn ومن باقي الاستيديوهات وفى المخرج الابداعى ل max payne 3 واللى اشتغل فى روكستار ل23 سنة
14-Smilegate Barcelona
images

انا كنت مانع اى فريق ليه اسم معروف حتى لو جنب اسم مدينة تانية واستيديو منفصل بس الاستيديو دا استثناء
الفريق دا فيه مخرج السرد السابق ل horizon zero dawn/ FW , fallout new vegas
اما باقي القادة فهما الاكثر من يوبيسوفت وفى اللى من dice و crytek و remedy
شغالين على لعبة عالم مفتوحAAA
العدد التقديري : 45
15- Twin suns
a64278_bc5d6203af0d43e18fa61fc8af08afc2~mv2.png

من حوالى سنة او اكتر كان فى خبر خروج المخرج الابداعى للعبة halo infinite
الشخص دا مع المنتج التنفيذي السابق لفريق ioi مع شخص تالت عملوا استيديو جديد هيشتغل على لعبةAAA
عدد الفريق التقديري : 11
16-Grevity well
images

خرج منذ حوالى سنة واكتر اتنين من respawn من الفريق الاتنين كانوا مع الفريق منذ بداية تأسيسه وواحد فيهم كان يشغل منصب مدير تنفيذي والتانى قائد البرمجيات وانتقدوا ان يبقي الفريق مكتظ بالمطورين وقال انهم شايفين العدد المناسب 80-85 وعايزين يطوروا العابAAA بس اصغر من الالعاب الAAA الكبيرة وحتى الان الفريق وصل ل 5 أشخاص فقط
17-Wolfeye
images

مؤسس فريق arkaneا Raphaël Colantonio خرج من الفريق وقال
(شغفنا وطموحاتنا عالية جدًا ، ونريد أن ننجح ونريد أن نصنع لعبة يستمتع بها الناس. لكن في الوقت نفسه ، يمكننا تحمل المزيد من المخاطر ، ونحن أقل قلقًا بشأن السوق مما لو كنا نصنع لعبة AAA. نظرًا لأن الأرقام لاسترداد لعبة AAA فأنت تتحدث عن أرقام عالية جدًا ، بحيث أنك لم تعد تصنع لعبة بعد الآن ، أنت تصنع منتجًا. حيث تركز 90 في المائة من جهودك على عدم انزلاق القدمين على الأرض. ليس هذا ما أصنع الألعاب من أجله.
هذه صناعة ، صحيح ، إنها ليست هواية ، وكصناعة ، تم إعدادها بطريقة لا يمكنك أن تتنفسها. لا يمكنك أن تأخذ قسطًا من الراحة ، عليك أن تستمر وتذهب وتذهب. أعتقد في صناعة السينما على الأقل ، والتي لا أعرف الكثير عنها ، لكن لدي فكرة عن صناعة السينما ، هذا الخيال ، حيث يقوم مخرجو الأفلام بعمل فيلم ثم يأخذون استراحة. إنهم يحبون ، حسنًا ، لا أعرف ما سأفعله بعد ذلك ، دعني أتنفس لفترة من الوقت ، دعني لا أفعل أي شيء لمدة ثلاث سنوات. وبعد ذلك لديهم الشغف ، ويعود - "يا إلهي ، أود التحدث عن هذا الشيء." وأتمنى أن تكون الألعاب بهذه الطريقة. بدلاً من ذلك ، تم إنشاءهم كمصنع سيارات ، حيث ، كما تعلمون ، بعد النموذج 3 علينا أن نبدأ التفكير في النموذج 4. يا لها من طريقة لقتل الإبداع)

وقال بعدها انه مش ضد الالعاب الAAA ولكنه تفضيله الشخصي هو ان يعمل على تجارب ليست تقع تحت ضغط السوق
واسس استيديو جديد وصل لحوالى 10 أشخاص فيهم 6 كانوا فى arkane
الفريق اعلن عن لعبته وهى weird west بالتعاون مع devolver digital و مخطط انها تنزل 2021
18- Brass lion
header.png

الفريق اللى تأسس خلال 2017 وبعيدا عن نشاطتهم الاخري خلينا اركز على الالعاب اللى هيعملوا
شغالين على لعبة action rpg
مين قادة الفريق؟
مخرج ابداعى كان فى يوبيسوفت ( watchdogs legion) مطورين كانوا فى بيثيسدا - BioWare
وانا عندى توقع معين من فترة بخصوص الفريق دا وضفته علشان كدا بس مش هقوله دلقوتى
19-JP Games
JP-Games-Projects_06-30-21.jpg


فريق يابانى من هاجيمي تاباتا تأسس في 2019
شغال على لعبتين كبار كل واحدة فيهم بالتعاون مع شركة كبيرة
الاولى مشابهة لFinal Fantasy Type-0
التانية مشابهة ل final fantasy xv

20-Bokeh Game Studio
images

فريق يابانى تأسس في 2020
من مبتكر silent Hill ومعاه مطورين كانوا من فريق سونى اليابان و حاليا شغالين على لعبة رعب جديدة

محبتش اجيب الاستيديوهات اللى تم بنائها من شركات كبيرة زى take2/ microsoft الخ لانهم مشهورين

بس بشكل سريع اهم 5

1- The Initiative (2018+ microsoft+ ex crystal dynamics , dice, naughty dog, santa Monica)

2- Ghost Story ( 2017+ take two+ Ken Levine + ex Irrational Games + لعبة قصصية)

3- 31st union ( 2019+ take two+ ex sledgehammer, ea )

4-Cloud Chamber ( 2019 + take two + شغالين على bioshock )

5-Luminous Productions ( 2018 + square enix+ final fantasy xv team)

بونص ( 10 فرق اخري) :

1-lightforge games
( من أشخاص كانوا فى epic, blizzard شغالين على rpg )

2-Digimancy Entertainment
( من قائد التصميم اشتغل فى inxile- obsidian)

3-Humanoid Studios
( من Casey Hudson المخرج الابداعى ل سلسلة Mass effect بس لسا مفيش كلام كتير عن الاستيديو اللى يدوب كمل حوالى 3 شهور )

4-Bonfire Studios

5-Ascendant Studios
( شغالين على لعبة AAA من مخرج ابداعى سابق فىSledgehammer )

6-Mythical games

7-Fall Damage
(واحد من اللى أسسوا فريقdice + شغالين على fps تنافسية)

8-Theorycraft ( ex riot+ destiny)

9-Itagaki Games
( فريق تأسس في 2021 من منتج Ninja Gaiden , Dead or Alive )

10- فى فرق كتير أخري تأسست / هتتأسس من أشخاص تاريخها مش كبير ولكن ممكن يعملوا تجارب كويسة/ ممتازة ويمكن يبقو احسن من اسماء ليها خبرة كبيرة.
 
التعديل الأخير:

abady-25

True Gamer
كنت اتوقع مع كل الاستحواذات التي حصلت لم يتبقى من الاستديوهات المستقلة الا القليل
ولكن حاليا نشاهد انشاء استديوهات مستقلة كثيرة وب اسماء كبيرة ايضا
واضيف ايضا استديو gendesign
الذي يقوده فيمتو يودا
واستديو كوجيما برودكشن المفترض يكون في القائمة ايضا
 

Kanro09

Casual Gamer
ياليت استديو level 5 يفتح فرع ثاني على الأقل يعجل بتنزيل العابه
 
أعلى