Anime { موضوع "ماذا تشاهد الان ؟" }

وصلت لنصف الحلقة الثامنة من Hack Sign :tongueout:

متابعة العمل ده تعتبر تحدى و لولا سمعته و إنى محتاج حاجة مملة تكسر جو التوتر اللى أنا فيه حاليا فتكملته كانت هاتبقى عملية صعبة فعلا

بالرغم من إن الفكرة جيدة و معنديش مشكلة فى عمل قائم على الحوارات بس ال Pacing بطئ بشكل غير عادى :angry: ، فى البداية ذكرت إن البطئ مش مشكلة العمل قد ما هى شخصية البطل بس مع الوقت البطئ ابتدى يضغط على أعصابى فعلا و يمكن اللى زود الإحساس ده يبقى تصرفات الشخصيات

الموضوع مش مقتصر على البطل ، باقى الشخصيات إما مترددة و طول الوقت بتحاول تعرف هى عاوزة إيه بس بدون فايدة زى ميميرو و سوبارو أو بتتصرف فعلا بس برضه بدون نتيجة ، مافيش مشكلة فى حوار بيوصل لنتيجة أو بيناقش فكرة بس اللى حسيته هنا إننا بنلف فى دوائر من غير أى تطور حقيقى

ماحبيتش تعلق ميميرو بتسوكاسا و حسيته غير منطقى خصوصا إن ماكنش فى أى حوار حقيقى بينهم أو صداقة من أى نوع و على العكس كل تصرفاته تجاهها كانت سلبية و للتوضيح التعلق فى حالتها مختلف عن التعلق بهدف حل اللغز أو معرفة اللى بيحصل زى Bear أو BT (حتى لو كان ده جزء من السبب) و إنما بيتم تقديمه كأنه تعلق بصديق أو حتى شئ أكبر ، بالنسبة لسوبارو فبالإضافة لطريقة أدائها الصوتى المزعجة ماحبيتش طريقة تعاملها مع الموقف و حسيتها مترددة بزيادة ، سوبارو رافضة تصرفات الفارس اللى معاها بس ماحسيتش إنها بتعمل حاجة غير كدة و حتى القرارات اللى خدتها فمعظمها تبقى نتيجة ضغط أو اقتراحات من ناس تانية

شخصية Bear كانت جيدة بس ماقدرتش أحب الباقى زى Sora و BT و غيرهم

فى الواقع إنت ممكن تلاقى مشكلة و تبحث عن حلول ليها لمدة طويلة بدون نتيجة بس تقديم ده فى الأنمى على مدار 8 حلقات حتى الآن (قابلين للزيادة) شئ صعب تقبله

بالرغم من اللى ذكرته فناوى أكمل متابعة خصوصا إنى وصلت للمرحلة اللى ماقدرش اتوقف بعدها و عاوز أعرف فعلا إيه نتيجة اللى بيحصل
 
التعديل الأخير:
وصلت للحلقة 17 من Hack Sign

ماتوقعتش أقول كده بس من بعد الحلقة الثامنة ابتدى يبقى فى تحسن نسبى فى العمل ، الأحداث ابتدت تاخد شكل حقيقى إلى حد ما و ال Pacing مابقاش مزعج زى الأول ، هى الفكرة مش إنه بقى سريع قد ما إنى إبتديت أحس إن القصة ليها اتجاه و بتتحرك لهدف معين بعد اللف و الدوران فى البداية و ده اللى خلانى اتابع عدد من الحلقات ورا بعض بعد ما كانت متابعة نصف حلقة عملية صعبة
 
اتابع سموراي واريورز انمي ... توي ادري له انمي مسوين له احتفالية 10 سنوات

الانمي جيد بس ماوصل نفس مستوى صقور الارض حق سبيستون داك رهيب وتتحمس تتابعه ... اما هدا احسه احداث عشوائية وتجيني اوقات ملل واجد
مش قد التوقعات بس يظل كويس نادرين انميات الحروب التاريخية الي من شخصيات اسطورية حقيقيية او من نسج الخيال المهم مشهورين
 
نادرين انميات الحروب التاريخية الي من شخصيات اسطورية حقيقيية او من نسج الخيال المهم مشهورين
هو ممكن تتابع kingdom او Vinland Saga من الموسم الحالي
او اذا تعجبك قصة الممالك الثلاثة تابع الاسطورة Saikyou Bushouden: Sangoku Engi |。・)
 
الإعجابات: Ria

صديقي بدون ما يشوف الانمي نصحني بهذه بسبب عمر البطل الكبير(شغلة معروفة عني احب اشوف اعمال فيها ااشخصية الرئيسية فوق ال٥٠) فدخلت للانمي بدون اي شي....بس الBuild up الي فيه والطريقة الي تقدمت فيها الشخصيات
والشخصية الرئيسية نفسها وعمرها قدم واحد من افضل التجارب الي شفتها باي انمي....الكاتب جدا اسلوبه مميز وبشع...
 
hack//Sign

انتهيت من العمل أخيرا و ده إنطباعى


البعض بيعتبر العمل من بدايات الإيسيكاى بس بالرغم من إحتواء العمل لبعض عناصر من الإيسيكاى إلا إنه كان شئ مختلف ، كون إن معظم الشخصيات تقدر تدخل و تخرج من اللعبة فى أى وقت يبقى أحد الأسباب بس السبب الرئيسى إن فى أعمال الإيسيكاى البطل أو الأبطال بينتقلوا لعالم تانى و العمل عادة بيركز على استكشاف العالم الجديد و التعامل معاه ، فى حالة العمل هنا العالم و إن كان مهم إلا إنه مش الشئ الأساسى و مافيش تركيز حقيقى عليه

العمل بيعتمد على الحوارات فى الأساس و بيقدم مجموعة مختلفة من الشخصيات جمعهم الإهتمام بمشكلة متعلقة بالبطل و من خلال تعامل الشخصيات مع بعض و محاولة كل شخصية للتعامل مع المشكلة بطريقتها بتبتدى تتعرف عليهم و على الدوافع المختلفة لكل شخصية و المشاكل اللى بيواجهوها ، العمل مابيهتمش بتفاصيل العالم (أو اللعبة هنا) و تركيز الأبطال مش عليه قد ما هو على التعامل مع مشكلة البطل و حلها و ممكن اعتباره خيال علمى و نفسى أكثر من إنه إيسيكاى و أحد النقط المميزة فى العمل تبقى إنه شخصياته مش One dimensional و إنما كل شخصية ليها مميزاتها و عيوبها بشكل يحسسك إنها واقعية

اتكلمت عن الpacing البطئ أكثر من مرة قبل كده و دى كانت نقطة مزعجة فى العمل بس بالرغم من كده العمل كان فيه مميزات تعوض ده و تخليك عاوز تكمله ، الفكرة الأساسية و مشكلة البطل مثيرة للإهتمام فعلا ،الأنيميشن بسيط بما إن العمل عبارة عن حوارات فى معظمه بس تصميمات الشخصيات و العالم جيدة و مميزة مع أوست ممتاز ، أوست العمل بالذات من الأسباب اللى شجعتنى إنى أكمله فى البداية

بالرغم من إن العمل معتمد على الحوارات إلا إنه فى أوقات كثيرة بيبقى غير مباشر و بيعتمد على استنتاجك للمعنى من الحوار ، أحد النقط الغريبة بالنسبة لى كانت إن بعض الشخصيات ممكن تتصرف ك Jerks فجأة ، أحيانا ده بيبقى ليه سبب زى
هجوم BT على سوبارو بعد عدم نجاحها مع Crim
بس فى أوقات تانية حسيت إن ده جه من فراغ

العمل ممكن تقسيمه ل 3مراحل بالنسبة لى

المرحلة الأولى تبقى فى أول 8 حلقات و دول اتكلمت عنه فعلا فى إنطباعى السابق ، فى المرحلة دى الأبطال لسه فى حالة من الحيرة و التردد فى معظم الوقت ، بعضهم زى ميميرو بيحاول يحدد موقفه من تسوكاسا ، بعضهم بيحاول يلاقى حل للمشكلة بدون نتيجة حقيقية ، العمل كان بيحاول يبقى واقعى هنا بس بصراحة خد وقت أكثر من اللازم و ال Pacing كان بطئ و مزعج فعلا و زى ما قلت قبل كده تعامل ميمرو مع تسوكاسا و اعتبارها إنه صديق كان غير منطقى بالنسبة لى لأن ماكنش فى بينهم أى تفاعل حقيقى يبرر ده خصوصا إن إهتمامها بيه مش متعلق بحل المشكلة زى Bear أو بدوافع شخصية زى BT

المرحلة الثانية بتمتد لقرب النهاية و فيها معظم الأبطال حددوا مواقفهم فعلا و ابتدى البحث عن ال Key of the twilight ، الأبطال هنا كان عندهم هدف واضح بيحاولوا يحققوه و كان فى تطور واضح سواء من ناحية الأحداث أو الشخصيات خصوصا تسوكاسا و سوبارو و اللى كرهتهم فى البداية

تسوكاسا كان شخصية مزعجة و بيتصرف بأسوء طريقة ممكنة فى كل موقف بس أخيرا ابتدى يتطور و يتعلم من اخطاءه بعد ما كان تائه فقط فى البداية و بصفة عامة ماعنديش مشكلة كبيرة مع شخصيته خصوصا مع أوضاعه الصعبة سواء فى اللعبة او العالم الحقيقى

سوبارو كانت قصة تانية ، كرهى ليها كان لسببين ، الأول طريقة أدائها الصوتى كان مزعجة لى لسبب ما و الثانى إنى ماحبيتش تصرفاتها كقائدة ، فى المرحلة الأولى سوبارو كانت دائما على خلاف مع الفارس بس فى نفس الوقت ما كانتش بتقدم حلول حقيقية و معظم قراراتها كانت بناء على إقتراحات من باقى الشخصيات ، الفارس كان أكثر شخصية مزعجة فى العمل و ظهر كديكتاتور ضيق الأفق بس حتى بعد تحركه ضد قرارتها ماخدتش تصرف حقيقى معاه و فضلت معتمدة عليه و النتيجة إنه حاول التحكم فيها و منع الناس من مقابلتها ، هو لو نظرنا بشكل موضوعى إنت مش هاتتحكم فى الناس بشكل كامل و فى الآخر دى لعبة و اعتماد سوبارو على الفارس ممكن يبقى لأنه مافيش خيار تانى خصوصا بعد ترك Crim للمجموعة بس ده مايمنعش إنى ماحبيتش تصرفاتها و عدم إدراكها لخطورة تصرفات الفارس بس ده اتغير مع المرحلة التانية ، سوبارو ابتدت تاخد طرق مختلفة للتعامل مع المشكلة و بعد ما عرفت إن مجموعة الفرسان مش هاتفيدها فى حل المشكلة قررت التوجه لمجموعة Bear بس المرة دى كطرف فعال و مش مجرد لتنفيذ خطة أو إقتراح منهم ، برضه مع الوقت سوبارو ابتدت تدرك أخيرا المشكلة مع الفرسان و بعد مواجهة مع الفارس الفضى (و اللى اتهمها بإنها بتتصرف كأنها God مع إن ده بالضبط الشئ اللى هو بيعمله :angry:) سوبارو خدت القرار الجرئ بحل مجموعة الفرسان و ده رفع من شخصيتها بالنسبة لى

بالنسبة لباقى الشخصيات ، ماحبيتش BT و حسيت إنها Manipulative بدون داعى حقيقى ، مع الوقت بنتعرف على مشاكلها الشخصية و إحساسها بالوحدة بس ده ماغيرش إنطباعى بشكل كبير عنها و على العكس خلى تصرفاتها غريبة بالنسبة لى أما Sora فكان شخصية مزعجة بشكل غير عادى (و إن وجوده ك Troll منطقى)

Bear كان شخصية جيدة و ماعنديش كلام كثير عنه أما Crim فإحساسى تجاهه متضارب ، Crim يبقى أكثر شخص بيتعامل مع الموضوع كلعبة و عنده فصل حقيقى بين عالم اللعبة و العالم الحقيقى ، من جهة منطقه مفهوم و سليم و بصفة عامة هو شخصية جيدة خصوصا إن بالرغم من إعتباره إن الموضوع لعبة فهو ملتزم بمبادئه على عكس Sora بس فى نفس الوقت قراره بالفصل التام كان مزعج أحيانا خصوصا مع المشاكل الجدية اللى ابتدت تظهر مع تقدم الأحداث و إنه كسر القرار ده فعلا فى حالة سوبارو

العلاقة بين سوبارو و تسوكاسا كانت غريبة بصراحة ، سهل إننا فى المرحلة دى إننا نعتبر ميميرو و تسوكاسا اصدقاء بس بعد تعرف تسوكاسا على سوبارو الأحداث خدت طريق تانى و التركيز بقى عليها (صداقة ميميرو كان من طرف واحد :tongueout:) ، من سياق العمل و عدم وجود رد فعل لسوبارو لمعرفة إن تسوكاسا بنت فى الحقيقة بالرغم من إنها ماكانتش تعرف ده فالمفترض إن دى صداقة بس طريقة التقديم كانت أقرب لعلاقة حب و كانت غير واضحة


المرحلة الثالثة بتبدأ مع كشف موضوع Aura , حقيقة صاحب رسالة الKey of the twilight و بدأ المواجهة الأخيرة، مش هانكر إنى استمتعت بالحلقات دى بس فى نفس الوقت كان عندى مشاكل كثيرة تجاهها


ماحبيتش دور هيلبا و حسيت إنه حل سهل للتعامل مع أى حاجة مجهولة أو صعبة، كنت أفضل لو الشخصيات ابتدت تعرف الحقائق بنفسها مش إن كل البحث ده مايوصلش لحاجة و فى الآخر تيجى هيلبا و تكشف كل حاجة بسهولة ، كان ممكن أقبل ده لو كانت هيلبا شخصية حقيقية مشاركة فى العمل من البداية أو حتى المنتصف و مش موجودة فقط لحل المشاكل زى ما ظهر هنا

برضه كم المعلومات اللى تم الكشف عنها كثير و بالرغم من كده فى حاجات كثيرة تم تركها بدون إجابة حقيقية أو توضيح ، مافهمتش إيه اللى هارولد كان عاوزة بالضبط من إنتاج Aura و المعنى من كلامه أو إيه ليه ال Being اللى عمله بيحاول منع ولادتها و ليه بيتصرف بالشكل ده ، برضه طريقة رجوع تسوكاسا للعالم الحقيقى كانت مجهولة و غير منطقية ، الشخصيات كانوا فى مواجهة و هيلبا قررت تدمر المكان بس ده مالوش علاقة حقيقية برجوع تسوكاسا و اللى كان مشكلة مش عارفين إزاى يتعاملوا معاها لآخر لحظة بالإضافة للمصير المجهول ل Sora ، عدد من الأسئلة دى اضطريت للبحث فى النت عشان ألاقى إجابة ليها و كان المفترض يتم توضيحهم فى العمل بدل تضييع الوقت فى البداية

برضه رجوع تسوكسا لوضع أسوء من الأول كان Frustrating بصراحة و إن كنت حبيت تطوره الأخير

نهاية العمل بتديك الإحساس إنها نهاية لقصة المجموعة دى من الشخصيات فقط بس مجرد البداية لقصة لتانية خصوصا إن بعد كل التركيز على ولادة Aura بنكتشف إنها مازالت طفلة غير كاملة و ال Being مازال ضدها و ده اللى خلانى أحس إنها مش نهاية حقيقية


عشان أكون واضح مابقولش إن الجزئية دى سيئة و المواجهة كانت ممتعة فعلا فى معظمها مع التطورات الأخيرة للشخصيات بس كان ممكن التعامل معاها بشكل أحسن بكثير خصوصا إن الوقت كان عندك

فى الآخر العمل كان فيه عدد من المشاكل و نهاية إدتنى الإحساس إنها نهاية مرحلة و بداية لمرحلة جديدة بس كان تجربة جيدة فعلا و ممتعة و يستحق المتابعة بالرغم من ده :)
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
فى الآخر العمل كان فيه عدد من المشاكل و نهاية إدتنى الإحساس إنها نهاية مرحلة و بداية لمرحلة جديدة بس كان تجربة جيدة فعلا و ممتعة و يستحق المتابعة بالرغم من ده :)
صحيح هو بالأصل بريكويل للعبة بنفس الاسم، واللعبة أستمرت بعدها ببطل محتلف وريفرنس للي صار بالأنمي.

بالنسبة لي حبيت الثيم العام، فكرة الانفصال عن الواقع كانت مذهلة وما شفتها بأي أيسكياي بمثل الجودة المقدمة هنا، خصوصًا بالنهاية لما تكتشف هوية البطل و:
أنثى بالحقيقة. والعلاقة بينهم فعلًا حب احم.
غير تدرجه بمواضيع زي القلق والاكتئاب ودمجها مع عناصر اللعبة شئ جعله مثير وجديد عن الأيسكياي اللي أعرفها على الأقل اللي تعتمد على مقدار التنافس والتحدي والتقدم باللعبة.

غير حقيقة اللعبة لبعض الشخصيات أفضل من الواقع مثل:
سوبارو هي شخصية بظروف سيئة بالعالم الحقيقي مع حادث أثر فيها وخلاه معتلة (مشلولة)، اللعبة كانت تجربة عالم يكمل النواقص لأنها تقدر تمشي فيه، تقدر تدير أمورها أكثر من الواقع. أعتقد ذي ترفع كثير من نظرتك للشخصية وتتفهمها أحسن.

والأختلافات بين الطاقم مدهشة ما بين الهروب من الواقع إلى مجرد أبغى أتسلى إلى مشكلة أسرية وغيرها خلا الدخول معهم مختلف وبتوجهات مثرية قدام.
 
بالنسبة لي حبيت الثيم العام، فكرة الانفصال عن الواقع كانت مذهلة وما شفتها بأي أيسكياي بمثل الجودة المقدمة هنا، خصوصًا بالنهاية لما تكتشف هوية البطل و:
أنثى بالحقيقة. والعلاقة بينهم فعلًا حب احم.
غير تدرجه بمواضيع زي القلق والاكتئاب ودمجها مع عناصر اللعبة شئ جعله مثير وجديد عن الأيسكياي اللي أعرفها على الأقل اللي تعتمد على مقدار التنافس والتحدي والتقدم باللعبة.

غير حقيقة اللعبة لبعض الشخصيات أفضل من الواقع مثل:
سوبارو هي شخصية بظروف سيئة بالعالم الحقيقي مع حادث أثر فيها وخلاه معتلة (مشلولة)، اللعبة كانت تجربة عالم يكمل النواقص لأنها تقدر تمشي فيه، تقدر تدير أمورها أكثر من الواقع. أعتقد ذي ترفع كثير من نظرتك للشخصية وتتفهمها أحسن.

والأختلافات بين الطاقم مدهشة ما بين الهروب من الواقع إلى مجرد أبغى أتسلى إلى مشكلة أسرية وغيرها خلا الدخول معهم مختلف وبتوجهات مثرية قدام.
كلامك صحيح و متفق معاك هنا و تقديم فكرة الإنفصال عن الواقع كان رائع فى العمل

نقطة الإختلافات بين الطاقم سواء من ناحية أسباب توجههم للعبة أو تعلقهم بمشكلة البطل كانت من مميزات العمل و حبيتها فعلا و دمج مشاكل الشخصيات مع عناصر اللعبة هى اللى خلتنى اعتبر العمل نفسى أكثر منه إيسيكاى

بالنسبة لسوبارو

هو زى ما قلت مشاكلى مع الشخصية فى البداية تم حلها و بعد معرفتى لظروفها و ظروف تسوكاسا بقيت شايف إن تصرفاتهم متفقة مع الظروف اللى مروا بيها و نظرتى ليهم اتحسنت

هى النقطة اللى خلتنى اتردد فى اعتبار إن اللى بينهم حب إن سوبارو ماكنتش تعرف فى البداية إن تسوكاسا بنت و موقفها ماتغيرش بعد ما عرفت و لو كانت عارفة من البداية كان هايبقى موضوع تانى ، النقطة دى مزعجة لى بصراحة و كنت افضل لو تم التعامل معاها بشكل مختلف بس فى الآخر ممكن اتجاهلها
 
الإعجابات: Ria

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
@AM152
هو مدري إذا تبغى تكمل مع الاسم لكن بقصة مختلفة؟ ففيه hack//Roots نفس الطاقم للأنمي الذي قبل وأقصد المخرج والاستديو. بس أكثر مللًا وما في نتيجة أبد ::laugh:: والنهاية مفتوحة أكثر. بس نفس الستايل بالضبط.
 
خلال هذا العام انتهيت من مشاهدة الجزء الاول من ناروتو، أحس إني تشبعت منه لذا ممكن اشوف الجزء الثاني منه ناروتو شيبودن بعد فترة طويلة.
+
بدأت مشاهدة ون بيس بعد توقف دام لسنتين بعد ارك دريسروزا :disappointed: وامس وصلت لآخر حلقة ٨٩٤ و راح اكمل مشاهدته بشكل اسبوع بالتزامن مع المانجا (كرهت المط و التمطيط:persevere:)
+
سأكمل رحلتي مع الانميات الطويلة بمشاهدة دراجون بول لكن للأسف لقيت له اصدارات كثيرة ف ما ادري اتابع اي اصدار, ممكن مساعدة؟
 
خلال هذا العام انتهيت من مشاهدة الجزء الاول من ناروتو، أحس إني تشبعت منه لذا ممكن اشوف الجزء الثاني منه ناروتو شيبودن بعد فترة طويلة.
+
بدأت مشاهدة ون بيس بعد توقف دام لسنتين بعد ارك دريسروزا :disappointed: وامس وصلت لآخر حلقة ٨٩٤ و راح اكمل مشاهدته بشكل اسبوع بالتزامن مع المانجا (كرهت المط و التمطيط:persevere:)
+
سأكمل رحلتي مع الانميات الطويلة بمشاهدة دراجون بول لكن للأسف لقيت له اصدارات كثيرة ف ما ادري اتابع اي اصدار, ممكن مساعدة؟
السلام عليكم

اول شئ عندك دراجون بول الأصلي صدر عام ٨٦ هذا جيد على زمانه بس حاليا اوتديتد بقوه يعتبر مقدمه للقصه وشي اكبر

بعده يجي زد السيكول الأنمي نفسه عادي تتخله بعض اللحظات الايقونيه مشكلته ان ممطط بشكل غير طبيعي فانصحك تتابع الريماستر kai خالي من الفلر والتمطيط

بعده GT ٦٧ حلقه كلها فيلر ماشاهدته أنا بس الارت فيه ممتاز

بعده سوبر وعندك انطباعات الشباب عنه في الموضوع الرسمي

والسلام عليكم
 
سأكمل رحلتي مع الانميات الطويلة بمشاهدة دراجون بول لكن للأسف لقيت له اصدارات كثيرة ف ما ادري اتابع اي اصدار, ممكن مساعدة؟

بعده GT ٦٧ حلقه كلها فيلر ماشاهدته أنا بس الارت فيه ممتاز
نصيحة شخصية إبعد عن GT ، الآرت ممكن يكون جيد بس العمل سيئ جدا من أكثر من ناحية خصوصا من ناحية الفكرة و القصة

دراجون بول الأصلى ممكن يكون قديم بس لسه ممتع و كان تجربة جيدة بالنسبة لى
 
الإعجابات: Ria
نصيحة شخصية إبعد عن GT ، الآرت ممكن يكون جيد بس العمل سيئ جدا من أكثر من ناحية خصوصا من ناحية الفكرة و القصة

دراجون بول الأصلى ممكن يكون قديم بس لسه ممتع و كان تجربة جيدة بالنسبة لى
هو بالنسبة لGT بالانطباعات عنه كانت اغلبها سيئة صح
أنا اللي استغربته ان توروياما كان الكاتب للانمي أظن خلاني اشك في قدراته ككاتب.
 
التعديل الأخير:
هو بالنسبة لGT بالانطباعات عنه كانت اغلبها سيئة صح
أنا اللي استغربته ان توروياما كان الكاتب للانمي أظن خلاني اشك في قدراته ككاتب.
هو على حد علمى توروياما مش هو كاتب GT و انما العمل كان فيلر فقط من كتابة أشخاص مختلفين على عكس سوبر و اللى كان من كتابته
 
السلام عليكم

اول شئ عندك دراجون بول الأصلي صدر عام ٨٦ هذا جيد على زمانه بس حاليا اوتديتد بقوه يعتبر مقدمه للقصه وشي اكبر

بعده يجي زد السيكول الأنمي نفسه عادي تتخله بعض اللحظات الايقونيه مشكلته ان ممطط بشكل غير طبيعي فانصحك تتابع الريماستر kai خالي من الفلر والتمطيط

بعده GT ٦٧ حلقه كلها فيلر ماشاهدته أنا بس الارت فيه ممتاز

بعده سوبر وعندك انطباعات الشباب عنه في الموضوع الرسمي

والسلام عليكم
يعني عشان أعرف القصة كاملة لازم أتابع النسخة الأصلية + kai + سوبر

و ما يحتاج أتابع GT و زد لأن GT قصة جانبية ما له علاقة بالقصة الأصلية و زد ما يحتاج أتابعه لأن كاي نفس قصته برسومات محسنة.
كذا صح ؟
 
يعني عشان أعرف القصة كاملة لازم أتابع النسخة الأصلية + kai + سوبر

و ما يحتاج أتابع GT و زد لأن GT قصة جانبية ما له علاقة بالقصة الأصلية و زد ما يحتاج أتابعه لأن كاي نفس قصته برسومات محسنة.
كذا صح ؟
يب.
زياده على ذلك الحوارات في kai أفضل ومو مجرد رسوم.
 
يعطيك العافية بأبدأ أتابعه و انا مطمن اني ما فوت شيء.

بخصوص مانجا kindom فيه كثير يمدحوها
بحثت و لقيت نزل لها انمي مكون من جزئين, تنصحوني اتابع الانمي ثم أكمل من مكان ما توقف في المانجا؟
 
المانجا برايي الشخصي كانت احسن سواء من ناحية ارت او من ناحية تقديم الارك الاول نفسه، الانمي ما قدرت اكمله وكان مزعجني ال cgi فيه كثير، اذا ما يفرق معاك كثير شوف الانمي، لكن عيد المانجا من البداية احتياط، لانه غالبا الانمي بيترك بعض النقاط المهمة من المانجا وما يقتبسها...
 
أنمي كينجدوم سيء جداً مقارنة بالمانجا، حرام تقتل كثير لحظات حلوة بالمانجا عبر متابعة الأنمي، لا إخراج، لا آرت، تصميم الشخصيات سيء، غير إن رسم المانجا جداً ممتاز.
 
حاليا في المانجا اعتبر في ثلث الاحداث
قرأت المجلدات من 10 ل 15 في يوم رغم المجلدات قبلها اخذت مني اشهر باستثناء المجلد السابع والثامن قرأتهم بسرعة لان احداث القتال فيهم كانت مثيرة واجمل من اي احداث رياضية قبلها
المباراة مع شويو رغم جميلة بس احبطتني لان قرأت وانا اتوقع مباراة حماسية من بدايتها بس للاسف مدرب شويو المغرور اغلب المباراة جالس يقنع نفسه ان شوهوكو ضعيف وما يستحقوا منه ان يلعب اعتقد لو يلعب من البداية كان حصلنا مباراة مدهشة مثل المباراة بعدها مع كينان هو لحسن الحظ كان الفارق بين المبارتين فصل واحد فقط او كنت بتوقف فترة عن القراءة لكن تفاجئت بمباراة مثيرة من اول لحظة لو استمر اوصف كيف كانت ممتعة بستمر سنة اكتب من دون توقف لأن مباراة مدهشة من اول صفحة بدات فيها لاخر صفحة بعد 4 مجلدات ومن دون اي صفحة او لحظة مملة لحتى عندها كنت مضطرة انزل حلقات الانمي لان مشاهد كثيرة في المانجا كان صعب استوعب كيف حدثت واستمريت في كل مشهد في المانجا اعيده انمي
متعجبة ان احتجت 131 فصل لحتى اقتنع ان هناميتشي مدهش ويستحق يكون البطل قبلها ماكنت مقتنعة ابدا بتصميمه ولا ان مهاراته بس في السلة ان يقفز لحتى وصلت مع كينان اصبحت اشوفه اكثر لاعب مدهش لان اخيرا يتحرك دفاع وهجوم بطريقة حماسية ما اعتقد شعرت مثلها مع اي انمي رياضي غيره والمشاهد الأخيرة لاخر دقيقة اعتبرها اجمل احداث رياضية اتابعها بحياتي هو احاول اختصر رأيي في المباراة لان متحمسة جدا افتح للمانجا موضوع واكتب فيه رأيي في كل احداثها
اعتقد ان احتاج بس 3 او 4 ايام وانهي المانجا لو استمرت بنفس مستواها
 
حسنًا .. احسن شي اني قررت اسحب على بليتش و اجوف وش عندي في الباكلوج @@" نبدأ ..

سابقًا حاولت اتابع فيت/زيرو و كذلك فيت/ستي نايت النسخة الجديدة .. مادري ليش صراحة اني ما كملتهم .. عمومًا ..
بشكل عام فرانجايز فيت عملاق و كلمكان الواحد ممكن يجوف امور متعلقه فيه .. فان ارتس في كل مكان و صور فتيات هالفرانجايز بكل مكان و المثير للاهتمام ان تصميمهم جذاب في اغلب الاحيان .. لكن اغلبها تكون من الالعاب المتناوله لهذا الاسم .. و كذلك الانطباعات حول الاعمال و ابرزها فيت/زيرو .. عندي فكرة عن طبيعة العمل و ما خلفه الا و هو الهولي قريل وور و كان في بالي ان العمل عبارة عن مواجهات متتالية بنية الاقصاء مع مستوى قصصي اقل .. و كان الشي مختلف نظرًا ان كل شخصية ليها خلفية و طريقة تفكير مختلفة اثناء و بعد الحصول على الهولي قريل .. نبدأ بفيت/زيرو .. العمل كان جدًا كئيب و ذا طابع سوداوي في اغلب الاحيان .. و شخصياته كلها تبحث/تدعي المثاليه في مختلف الحوارات و اللحظات و المواقف كله عشان الفوز بالطبع .. نعم الشخصيات تبقى في الذاكره نظرًا للكتابة الجيدة للعمل .. ابرز الشخصيات اكيد راح نقول كيرتسوقو و كيفية ادارته للمواقف و شخصيته و اسلوبه المتبع للفوز .. نعم كان بارد و جاف جدًا جدًا جدًا يمكن هو الشي الي مايتوقعه الي بيتابع العمل بدون اي معلومات عنه .. مثلًا ان راح تكون علاقته بسيبر مثل علاقة اي ماستر - سيرفنت اخر .. و هو احقاقًا للحق ما كان فيه علاقه مثاليه بين كل الاطراف في هذا الجزء و يمكن يكون اقربها هو رايدر و ويفر .. طبعًا ايرسفيل و سيبر لكن ايري ليست بالماستر "على فكرة ايرسفيل اسمها جدًا لطيف" .. استغلال كيرتسوقو التام لكل شخص قريب منه بدافع الفوز هو ما فهمناه فالبدايه لحد ما عرفنا حقيقته من الفلاشباك الي كان جميل للامانة .. انتهاجه لاسلوب القتل بحثًا عن السلام كما يدعي ادى لانقلاب الامور في نهاية الامر .. عمومًا مانطول الكلام عنه الا انه شخصيه مميزه حقًا و تمنيته يتخذ قرارات مختلفة في اكثر من مرة .. الماسترز لم يكونوا بالمستوى و الجاذبية مثل كريتسوقو انما السيرفنتس هم المميزين في هذا الجزء و المواجهة معروفة و متوقعة انها راح تكون بين كيرتسوقو و كيري .. لكن السيفرنتس علاقتهم و احترامهم المتبادل و حتى الحوارات بينهم كانت هي الي تحلي العمل و خصوصًا رايدر لان هو كان الشخصية الوحيدة الي تغير الجو في العمل .. سيبر قيلقامش لانسر و رايدر هم الاميز بينهم و لا عزاء لاساسين .. لانسر اعجبني جدًا لكن انتهى دوره بسرعة و سيرفنتس اخرين اقل منه يظلون للاخير اي اتكلم عن برسيكر @@" .. عمومًا .. الانتاج فيه و كذلك الانميشن كان جيد يمكن كنت رافع سقف توقعاتي كثير كونه من يوفتيبل لكن يظل فيه لحظات مميزة كثيرة .. استمتعت بالعمل و خلاني اتقبل عالم هذا الفرانجايز و صارت عندي رغبة اتابع المزيد ..

فيت/ستي نايت
اقدر اقول اني استمتعت فيه اكثر من زيرو و ادري ان الكثير ما يوافقني و الي اجوفه ان هالشي يعود على تنوع الشخصيات و اعطاؤهم الفرصة ان نعرف كيف يعيشون و شنو يسوون بالفترة الي ما تكون فيها مواجهات يعني ببساطة العمل هني مشرق اكثر من زيرو و هو الي الي اعجبني و خله المشاهدة خفيفة .. شخصيات مختلفة و هني كانوا مميزين اكثر احقاقًا للحق بدايةً بشيرو نعم الكثير يتفق ان غثيث لكن ما كان سيء .. توساكا رين نجمة العمل و تطور علاقتها و شخصيتها مع شيرو و آرجر خله العمل مميز و كنت دايمًا اترقب المزيد في علاقتهم .. سيبر كانت مرتاحة اكثر بكثير بدل العلاقة المتوترة بكيرتسوقو * صورة سيبر و هي تاكل * .. علاقة سيرو بآرجر و كيف يبي ينتقم من نفسه و احداثه السابقة عن طريق قتل شيرو كانت علامة لطيفة في اغلب الاحيان لكن حوارات هالاثنين و ثرثرتهم في الاخير ازعجتني لان يدورون في دائرة مفرغة و يظلون يكررون نفس الكلام :) .. كاستر و شتان بين كاستر زيرو و كاستر ستي نايت .. الشخصية فيها عمق و تفكر و كانت توقف في الحلق ماندري كيف بنتخلص منها .. قيلقامش لا زال نفس الشخصية المميزة من زيرو و الاقوى من بينهم لكن عرفنا كيف نتخلص منه في هذا الجزء بعد معركة طاحنة مع شيرو و سبقتها مذبحة ايلياسفيل و بيرسكر - بيرسكر هني احسن بواجد من زيرو كذلك - .. المواجهات في هذا الجزء احلى بكثير و الانميشن كذلك في كثير من المواجهات هني بين معدن يوفتيبل .. عمومًا .. حاب اشيد بالاخراج الي هو كان نقلة عن زيرو .. زوايا الكاميرا الالوان الانميشن و كيف ان الانمي يعطي انطباع بالحياة كان شي جميل جدًا .. لازم اخصص نقطة لرين كانت شي جميل جدًا و من الاشياء الي حبيتها في هذا الجزء هو تخصيص جزء للشخصيات نفسهم و ترك الجدية المفرطة في زيرو الي يمكن في احيان مختلفة كنت اسوي سكيب فقط للانتهاء .. عالعموم .. ستي نايت هي الوجبة الالذ بالنسبة لي بين الاثنين ..



صرت اتقبل و حبيت هالفرانجايز و متطلع للفلم و كذلك بديت في ابوكريفا و متحمس اجوف شخصيات جديدة مادري ليش حسيت ابوكريفا بيطلع من قالب زيرو و ستي نايت .. عمومًا عذرًا عالاطالة و شكرًا ..

 
التعديل الأخير:
حسنًا .. احسن شي اني قررت اسحب على بليتش و اجوف وش عندي في الباكلوج @@" نبدأ ..

سابقًا حاولت اتابع فيت/زيرو و كذلك فيت/ستي نايت النسخة الجديدة .. مادري ليش صراحة اني ما كملتهم .. عمومًا ..
بشكل عام فرانجايز فيت عملاق و كلمكان الواحد ممكن يجوف امور متعلقه فيه .. فان ارتس في كل مكان و صور فتيات هالفرانجايز بكل مكان و المثير للاهتمام ان تصميمهم جذاب في اغلب الاحيان .. لكن اغلبها تكون من الالعاب المتناوله لهذا الاسم .. و كذلك الانطباعات حول الاعمال و ابرزها فيت/زيرو .. عندي فكرة عن طبيعة العمل و ما خلفه الا و هو الهولي قريل وور و كان في بالي ان العمل عبارة عن مواجهات متتالية بنية الاقصاء مع مستوى قصصي اقل .. و كان الشي مختلف نظرًا ان كل شخصية ليها خلفية و طريقة تفكير مختلفة اثناء و بعد الحصول على الهولي قريل .. نبدأ بفيت/زيرو .. العمل كان جدًا كئيب و ذا طابع سوداوي في اغلب الاحيان .. و شخصياته كلها تبحث/تدعي المثاليه في مختلف الحوارات و اللحظات و المواقف كله عشان الفوز بالطبع .. نعم الشخصيات تبقى في الذاكره نظرًا للكتابة الجيدة للعمل .. ابرز الشخصيات اكيد راح نقول كيرتسوقو و كيفية ادارته للمواقف و شخصيته و اسلوبه المتبع للفوز .. نعم كان بارد و جاف جدًا جدًا جدًا يمكن هو الشي الي مايتوقعه الي بيتابع العمل بدون اي معلومات عنه .. مثلًا ان راح تكون علاقته بسيبر مثل علاقة اي ماستر - سيرفنت اخر .. و هو احقاقًا للحق ما كان فيه علاقه مثاليه بين كل الاطراف في هذا الجزء و يمكن يكون اقربها هو رايدر و ويفر .. طبعًا ايرسفيل و سيبر لكن ايري ليست بالماستر "على فكرة ايرسفيل اسمها جدًا لطيف" .. استغلال كيرتسوقو التام لكل شخص قريب منه بدافع الفوز هو ما فهمناه فالبدايه لحد ما عرفنا حقيقته من الفلاشباك الي كان جميل للامانة .. انتهاجه لاسلوب القتل بحثًا عن السلام كما يدعي ادى لانقلاب الامور في نهاية الامر .. عمومًا مانطول الكلام عنه الا انه شخصيه مميزه حقًا و تمنيته يتخذ قرارات مختلفة في اكثر من مرة .. الماسترز لم يكونوا بالمستوى و الجاذبية مثل كريتسوقو انما السيرفنتس هم المميزين في هذا الجزء و المواجهة معروفة و متوقعة انها راح تكون بين كيرتسوقو و كيري .. لكن السيفرنتس علاقتهم و احترامهم المتبادل و حتى الحوارات بينهم كانت هي الي تحلي العمل و خصوصًا رايدر لان هو كان الشخصية الوحيدة الي تغير الجو في العمل .. سيبر قيلقامش لانسر و رايدر هم الاميز بينهم و لا عزاء لاساسين .. لانسر اعجبني جدًا لكن انتهى دوره بسرعة و سيرفنتس اخرين اقل منه يظلون للاخير اي اتكلم عن برسيكر @@" .. عمومًا .. الانتاج فيه و كذلك الانميشن كان جيد يمكن كنت رافع سقف توقعاتي كثير كونه من يوفتيبل لكن يظل فيه لحظات مميزة كثيرة .. استمتعت بالعمل و خلاني اتقبل عالم هذا الفرانجايز و صارت عندي رغبة اتابع المزيد ..

فيت/ستي نايت
اقدر اقول اني استمتعت فيه اكثر من زيرو و ادري ان الكثير ما يوافقني و الي اجوفه ان هالشي يعود على تنوع الشخصيات و اعطاؤهم الفرصة ان نعرف كيف يعيشون و شنو يسوون بالفترة الي ما تكون فيها مواجهات يعني ببساطة العمل هني مشرق اكثر من زيرو و هو الي الي اعجبني و خله المشاهدة خفيفة .. شخصيات مختلفة و هني كانوا مميزين اكثر احقاقًا للحق بدايةً بشيرو نعم الكثير يتفق ان غثيث لكن ما كان سيء .. توساكا رين نجمة العمل و تطور علاقتها و شخصيتها مع شيرو و آرجر خله العمل مميز و كنت دايمًا اترقب المزيد في علاقتهم .. سيبر كانت مرتاحة اكثر بكثير بدل العلاقة المتوترة بكيرتسوقو * صورة سيبر و هي تاكل * .. علاقة سيرو بآرجر و كيف يبي ينتقم من نفسه و احداثه السابقة عن طريق قتل شيرو كانت علامة لطيفة في اغلب الاحيان لكن حوارات هالاثنين و ثرثرتهم في الاخير ازعجتني لان يدورون في دائرة مفرغة و يظلون يكررون نفس الكلام :) .. كاستر و شتان بين كاستر زيرو و كاستر ستي نايت .. الشخصية فيها عمق و تفكر و كانت توقف في الحلق ماندري كيف بنتخلص منها .. قيلقامش لا زال نفس الشخصية المميزة من زيرو و الاقوى من بينهم لكن عرفنا كيف نتخلص منه في هذا الجزء بعد معركة طاحنة مع شيرو و سبقتها مذبحة ايلياسفيل و بيرسكر - بيرسكر هني احسن بواجد من زيرو كذلك - .. المواجهات في هذا الجزء احلى بكثير و الانميشن كذلك في كثير من المواجهات هني بين معدن يوفتيبل .. عمومًا .. حاب اشيد بالاخراج الي هو كان نقلة عن زيرو .. زوايا الكاميرا الالوان الانميشن و كيف ان الانمي يعطي انطباع بالحياة كان شي جميل جدًا .. لازم اخصص نقطة لرين كانت شي جميل جدًا و من الاشياء الي حبيتها في هذا الجزء هو تخصيص جزء للشخصيات نفسهم و ترك الجدية المفرطة في زيرو الي يمكن في احيان مختلفة كنت اسوي سكيب فقط للانتهاء .. عالعموم .. ستي نايت هي الوجبة الالذ بالنسبة لي بين الاثنين ..



صرت اتقبل و حبيت هالفرانجايز و متطلع للفلم و كذلك بديت في ابوكريفا و متحمس اجوف شخصيات جديدة مادري ليش حسيت ابوكريفا بيطلع من قالب زيرو و ستي نايت .. عمومًا عذرًا عالاطالة و شكرًا ..


اهلا بك صديقي في قاع الجحيم، اتمنى تدخل معانا بمتابعة انمي ويفر هذا الموسم وتنتظر بابل وباقي افلام هيفنز فيل لول::laugh::

BTW طالما انك فتحت موضوع فيت وانا احب السلسلة ذي كثير، احب اشارككم بالفايت المفضل عندي في السلسلة..

هو فعلا ما يعتبر فايت لانه كان من طرف واحد وقيل ما تحرك اصلا من مكانه، الا انه ديييم يا اني ما اطفش منه لول::laugh::.
 
Ghost in the Shell: Stand Alone Complex

من فترة طويلة تابعت الفيلمين و أخيرا بدأت فى المسلسل و وصلت للحلقة 14 من الموسم الأول


المسلسل أحداثه بتدور قبل الفيلم و بتستعرض القضايا اللى بيتعامل معاها Section 9 فى عالم الحاجر فيه بين الإنسان و الآلة بيضعف مع الوقت و فى ظل علاقة متوترة بينه و بين الجهات المختلفة فى العمل

عدد من الحلقات بتقدم قضايا فردية بس فى حلقات بتركز على قضية معينة (The laughing man) و اللى واضح إنها القصة الرئيسية فى الموسم و بصفة عامة حسيت إن التركيز على القضايا أكثر من الشخصيات

أحداث العمل ممكن تكون معقدة أحيانا و محتاجة تركيز حقيقى أثناء المتابعة و الجو العام ليه جدى إلا إنه كان أخف نسبيا من جو الفيلمين المظلم بس النقطة الثابتة فى الإثنين كانت طبيعة العالم و المشاكل الناتجة عن التوسع فى استخدام الأعضاء الآلية و اللى بتطرح أسئلة كثيرة حتى لو العمل ماركزش عليها زى الفيلم

أحد النقط المهمة تبقى فكرة ال Hacking ، فى الوقت الحاضر معلوماتك الشخصية على أى جهاز ممكن تتعرض للإختراق و ده ممكن يتسبب فى مشاكل كثيرة سواء شخصية أو مادية بس ده إحتمال إنت بتقبله لأكثر من سبب ، سواء لأن فى وسائل حماية أو لأن إحتمال حدوث ده بالنسبة لك مش كبير بس الأهم إن حتى لو ده حصل فخسائرك ممكن التعامل معاها و المخاطر أقل من اللى هاتستفيده من الموضوع بس المشكلة هنا لما تكون الأجهزة جزء منك شخصيا فخطر ال Hacking أعلى بمراحل ، إحنا مابنتكلمش عن خسائر مادية هنا و إنما الموضوع ممكن يوصل للتحكم الكامل فيك و فى تصرفاتك أو حتى تعديل ذكرياتك و أفكارك ما إلى ذلك و خلال العمل إحنا شفنا أمثلة كثيرة لده و على سبيل المثال :
تعديل أفكار زملاء ناناو عنه فى قضية ال Laughing Man بدون إحساس منهم بإن فى شئ غريب أو التحكم فى تصرفات بعض الأشخاص عن طريق Virus
الموضوع مرعب جدا لما تفكر فيه و فى إحتمالاته و تخيل لما تفقد الثقة فى ذكرياتك أو أفكارك الشخصية أو تلاقى إن شخص تحكم فى جسمك لمجرد إنه Troll لا أكثر و الفكرة إن حدوث ده بشكل متكرر و علنى أحيانا فى بعض الحلقات يخليك تستغرب من مدى إنتشار ال Cybernetic Brain و الإقبال عليه فى عالم العمل

دى مش النقطة الوحيدة اللى ممكن نقاشها بخصوص عالم العمل بس دى اللى فاكرها حاليا :expressionless:

بصفة عامة القضايا اللى بيقدمها العمل مثيرة للإهتمام فعلا مع Pacing جيد و ده اللى خلانى اتابع الحلقات ورا بعض بدون مشاكل و إن كنت ماحبيتش التعقيد الزائد فى عدد من القضايا و حسيت إنه مبالغ فيه خصوصا نقطة العلاقات بين الجهات المختلفة و اللى تم التركيز بشكل مزعج أحيانا

بالنسبة للشخصيات فأهم شخصية تبقى الميجور موتوكو ، بالرغم من إنها كانت محور الفيلم الأول إلا إن التركيز ماكانش عليها كشخصية قد ماهو على القضية اللى الفيلم بيطرحها من خلالها ، أما هنا فبنشوف دورها و حياتها اليومية كجزء من Section 9 مع تفاصيل أكثر عنها و بصفة عامة أقدر أقول إنى ماحبيتهاش ، مش هاختلف فى إنها شخصية مميزة فعلا و أقدر أفهم سبب إعجاب المتابعين بيها بس بالنسبة لى كان عندى أكثر من مشكلة تجاهها

فى الحلقات الأولى الميجور ظهرت كشخصية Know it all مع Attitude مابيتغيرش أيا كان الموقف ، الشخصية Over powered بطريقتها الخاصة و الفرق شاسع بينها و بين زملائها بس المشكلة الحقيقية فى إنها عارفة كده :neutral: ، أظن إن الهدف كان إظهار إنها شخصية قوية خصوصا Mentally بس الموضوع زاد عن الحد فعلا ، مع تقدم الحلقات العمل ابتدى يعالج المشكلة دى و يحاول يظهر الميجور كشخصية (بشرية) أكثر بمستوى نجاح متفاوت من حلقة للتانية ، ماقدرش انكر إنها اتحسنت عن البداية بس فى أوقات بعض المشاهد دى بتديك الإحساس إنها دخيلة على الشخصية خصوصا لما تقارنها بتصرفاتها المعتادة تجاه مواقف مشابهة

أحد النقط اللى ماحبيتهاش بخصوص الشخصية تبقى موقفها الغريب تجاه استخدام الأجزاء الآلية ، نظريا الميجور مرت بظروف صعبة فعلا فى صغرها نتيجة الحادث اللى مرت بيه بس اللى بنشوفه منها بيدينا الإحساس إنها وصلت لتعايش تام مع الوضع و بتستغل كافة مميزاته و على العكس نصحت أحد زملائها فى أحد الحلقات بتركيب أجزاء آلية و ده يخليك تتساءل هى كانت عندها مشكلة ليه فى الفيلم من الأساس
برضه فى أحد الحلقات الميجور هتقابل فتاة كانت معرضة لإنها تخوض نفس التجربة و واضح إن ده أثر عليها بس الفكرة إن ده نوع التأثر نفسه ماكنش واضح و ده اللى علق عليه توجوسا بإنه مش عارف الميجور من أى نوع ، الشخصية مابتظهرش مشاعر أو تفاصيل كافية عشان تعرف حقيقتها

بالنسبة لباقى الشخصيات باتو كان بيدى إنطباع مختلف هنا عن الأفلام بالنسبة لى مع نشاط أكثر و إقتباسات أقل ، توجوسا مافيهوش تغيير و الإثنين ماعنديش تعليق حقيقى بخصوصهم ، الغريب إن الشخصية اللى عجبتنى فعلا حتى الآن تبقى آراماكى :tongueout:، الشخصية عجبتنى كقائد ل Section 9 مع ذكاء حقيقى و قدرة على التعامل مع المواقف المختلفة بشكل منطقى و حبيت دوره فى العمل

العمل بالرغم من بعض النقط المزعجة إلا إنه ممتع فعلا حتى الآن و ناوى أكمل متابعته فى الوقت الحالى و ممكن أرجع مع إنتهائى من الموسم


اول مرة اسمع op بالروسية في الانمي و مع دلك اغنية جدا جميلة و مميزة , المغنية روسية كانت تقطن باليابان و قد توفيت هناك
متفق معاك بالنسبة للأوبيننج
 
التعديل الأخير:
@AM152



سعيد جدا بانطباعك عن النصف الاول من gits sac
من فترة طويلة تابعت الفيلمين و أخيرا بدأت فى المسلسل و وصلت للحلقة 14 من الموسم الأول
كان لدي ظن اني لن اجد اجواء الفلمين في سلسلتي sac لكن حصل العكس, حتى انا شاهدت السلسلتين بشكل متأخر جدا , قبل حوالي عام

عدد من الحلقات بتقدم قضايا فردية بس فى حلقات بتركز على قضية معينة (The laughing man) و اللى واضح إنها القصة الرئيسية فى الموسم و بصفة عامة حسيت إن التركيز على القضايا أكثر من الشخصيات

the laughing man هي القضية الرئيسية و سيتم التطرق لها مرارا الى ان تكشف جنبات القضية في نهاية السلسلة الاولى هاته,
ما يخص ضعف التركيز على الشخصيات اذكر ان الامر صحيح, لكن بالنسبة لي كانت فرصة لي لمشاهدة الشخصيات من زوايا اخرى بعيدا عن قوالب الشخصيات التي قدمت لي في فلم 95 او 2004

أحداث العمل ممكن تكون معقدة أحيانا و محتاجة تركيز حقيقى أثناء المتابعة و الجو العام ليه جدى إلا إنه كان أخف نسبيا من جو الفيلمين المظلم بس النقطة الثابتة فى الإثنين كانت طبيعة العالم و المشاكل الناتجة عن التوسع فى استخدام الأعضاء الآلية و اللى بتطرح أسئلة كثيرة حتى لو العمل ماركزش عليها زى الفيلم

أحد النقط المهمة تبقى فكرة ال Hacking ، فى الوقت الحاضر معلوماتك الشخصية على أى جهاز ممكن تتعرض للإختراق و ده ممكن يتسبب فى مشاكل كثيرة سواء شخصية أو مادية بس ده إحتمال إنت بتقبله لأكثر من سبب ، سواء لأن فى وسائل حماية أو لأن إحتمال حدوث ده بالنسبة لك مش كبير بس الأهم إن حتى لو ده حصل فخسائرك ممكن التعامل معاها و المخاطر أقل من اللى هاتستفيده من الموضوع بس المشكلة هنا لما تكون الأجهزة جزء منك شخصيا فخطر ال Hacking أعلى بمراحل ، إحنا مابنتكلمش عن خسائر مادية هنا و إنما الموضوع ممكن يوصل للتحكم الكامل فيك و فى تصرفاتك أو حتى تعديل ذكرياتك و أفكارك ما إلى ذلك و خلال العمل إحنا شفنا أمثلة كثيرة لده و على سبيل المثال :
لا اخفيك اني تهت ما بين التفاصيل في بعض الحلقات و لم افهم شيئا و مع ذلك اتممت المشاهدة

حينما نرى حاليا المستوى المرعب الذي وصل له الذكاء الاصطناعي او A.I لا يمكنني الا ان ارى مواضيع ال gits sac ما قد يكون عليه مستقبلنا القاتم
ai ابسط مثال عليه محرك قوقل, كيف من كلمة واحد يعرف ما تريد بالظبط او تقريبا ما تريد البحث عنه,
اظن في مثل لدى القراصنة مفاده ان كل شيء قابل للاختراق مهما كان سواء اجهزة او حواسب و ربما مستقبلا الاعضاء الالية
كمثال جهاز pacemaker اثبث hackers ان بالامكان اختراقه ببساطة ما يعرض المرضى الذين يستعملونه لخطر محدق ان كانت نوايا hackers خبيثة
https://www.rts.ch/info/sciences-te...u-un-pacemaker-peut-etre-aisement-pirate.html

المستقبل البشري قاتم , و التقدم التكنلوجي السريع هدا المهول يجعلنا نتسائل هل سنصبح بشرا دون انسانية مستقبلا؟ هل حتى سنبقى بشرا هذا ان لم نصبح transhumanism §§ يحضرني في هاته اللحظة blame !

بالنسبة للشخصيات فأهم شخصية تبقى الميجور موتوكو ، بالرغم من إنها كانت محور الفيلم الأول إلا إن التركيز ماكانش عليها كشخصية قد ماهو على القضية اللى الفيلم بيطرحها من خلالها ، أما هنا فبنشوف دورها و حياتها اليومية كجزء من Section 9 مع تفاصيل أكثر عنها و بصفة عامة أقدر أقول إنى ماحبيتهاش ، مش هاختلف فى إنها شخصية مميزة فعلا و أقدر أفهم سبب إعجاب المتابعين بيها بس بالنسبة لى كان عندى أكثر من مشكلة تجاهها

فى الحلقات الأولى الميجور ظهرت كشخصية Know it all مع Attitude مابيتغيرش أيا كان الموقف ، الشخصية Over powered بطريقتها الخاصة و الفرق شاسع بينها و بين زملائها بس المشكلة الحقيقية فى إنها عارفة كده :neutral: ، أظن إن الهدف كان إظهار إنها شخصية قوية خصوصا Mentally بس الموضوع زاد عن الحد فعلا ، مع تقدم الحلقات العمل ابتدى يعالج المشكلة دى و يحاول يظهر الميجور كشخصية (بشرية) أكثر بمستوى نجاح متفاوت من حلقة للتانية ، ماقدرش انكر إنها اتحسنت عن البداية بس فى أوقات بعض المشاهد دى بتديك الإحساس إنها دخيلة على الشخصية خصوصا لما تقارنها بتصرفاتها المعتادة تجاه مواقف مشابهة

اتفق معك, الميجور نوعا ما شخصية مستفزة احيانا, كنت اظن في البداية انها عبارة عن ai جدا متطور في آالة, الى حدود الحلقة عن ماضيها و ما حصل لها ,
اظن ان التقديم بهدا الشكل مقصود, حيث سنرى تطور شخصيتها نوعا ما طوال sac و 2sac و مرورا بفلم 95 و انتهاءا بفلم 2004, اظن و حسب ذاكرتي ستستعيد بشريتها شيئا فشيئا ..

[
أحد النقط اللى ماحبيتهاش بخصوص الشخصية تبقى موقفها الغريب تجاه استخدام الأجزاء الآلية ، نظريا الميجور مرت بظروف صعبة فعلا فى صغرها نتيجة الحادث اللى مرت بيه بس اللى بنشوفه منها بيدينا الإحساس إنها وصلت لتعايش تام مع الوضع و بتستغل كافة مميزاته و على العكس نصحت أحد زملائها فى أحد الحلقات بتركيب أجزاء آلية و ده يخليك تتساءل هى كانت عندها مشكلة ليه فى الفيلم من الأساس
برضه فى أحد الحلقات الميجور هتقابل فتاة كانت معرضة لإنها تخوض نفس التجربة و واضح إن ده أثر عليها بس الفكرة إن ده نوع التأثر نفسه ماكنش واضح و ده اللى علق عليه توجوسا بإنه مش عارف الميجور من أى نوع ، الشخصية مابتظهرش مشاعر أو تفاصيل كافية عشان تعرف حقيقتها
]

للاسف ليس لدي اجابة حاضرة لهدا السؤال فقد نسيت الكثير, لكن اظن الاجابة في 2gig , في ح 11 اظن..
بالنسبة لباقى الشخصيات باتو كان بيدى إنطباع مختلف هنا عن الأفلام بالنسبة لى مع نشاط أكثر و إقتباسات أقل ، توجوسا مافيهوش تغيير و الإثنين ماعنديش تعليق حقيقى بخصوصهم ، الغريب إن الشخصية اللى عجبتنى فعلا حتى الآن تبقى آراماكى :tongueout:، الشخصية عجبتنى كقائد ل Section 9 مع ذكاء حقيقى و قدرة على التعامل مع المواقف المختلفة بشكل منطقى و حبيت دوره فى العمل
اراماكي انسان فذ فعلا, و يعتبر هو و توغوسا من بين الاعضاء الذين حافظوا على بشريتهم في الوحدة 9 طبعا مع بعض ال boost لادمغتهم ..
ايضا من المنطقي جدا ان على قائد section 9 ان يتمتع بتفتق في الذكاء يضاهي الاعضاء الذي يرأسهم , و اراماكي يتمتع بهذا, بالاضافة لكونه سياسي محنك و ذو رؤية ثاقبة ..


-----------------

امامك حلقات جميلة و خاتمتها مسك مع كشف حيثيات ملف الرجل الضاحك
مشاهدة ممتعة
 
@AM152
@LOG_65
ghost in the shell sac انمي ممتاز خاصة في حلقاته المنفصلة الي تتكلم عن عن البشر والذكاء الصناعي. صراحة كنت اضيع في مواضيع السياسية والجهات الحكومية بس عادي خرجت مبسوط من الأنمي مع انه في اشياء كثر مافهمتها

افضل الجزء الثاني اكثر لأنه تعمق في الشخصيات الثانية مثل Saito و Pazu
+ الost في الأنمي فاخر