hits counter

Anime { موضوع "ماذا تشاهد الان ؟" }

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
اوكي سحبت على سلام دانك بعد 60 حلقة لوول
طبيت بكاندام اوريجن ومدري وش السالفة حرفيا حتى ماعرف وش تسلسل الأحداث لكن من الاسم ظنيته اول شي
تابعت خمس حلقات وفي الحلقة السادسة حسيت يتشتت
لان الشخصيات بدت تكثر بشكل مبالغ فيه صار كأنه أبطال المجرة تقريبا وهي شخصيات اساسية حسب اعتقادي
بأكمل واشوف ثم اقرأ ملخص واحاول افهم وش صاير
امم بداية غلط المفروض تروح لجاندام 79 أو أقل الإيمان ملخص الأفلام الثلاثة ^^ أوريجن طالع شغل فان للعمل الأصلي لأنه من رسام الشخصيات للعمل الأول وقرر يحولها مانجا بعدين صار لها اقتباس (مش كامل).
 
امم بداية غلط المفروض تروح لجاندام 79 أو أقل الإيمان ملخص الأفلام الثلاثة ^^ أوريجن طالع شغل فان للعمل الأصلي لأنه من رسام الشخصيات للعمل الأول وقرر يحولها مانجا بعدين صار لها اقتباس (مش كامل).
امم احس عيب أحاجج شخص مخضرم مثلك بالانمي :confused::
بس أنا أشوف بدايتي صح لأن أنا قاعد اتعرف على ماضي شار الذي أظنه الشخصية الاساسية في المسلسل يوم كان صغير وش الدافع لافعاله وكذا يعني
بس مشكلة الشخصيات مثل ما قلت كل حلقة تجي شخصيات كثيرة بدون تقديم ولا شيء
أنا قاعد اشوف الانمي ابو 13 حلقة ما هو الاوفا 6 حلقات
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
امم احس عيب أحاجج شخص مخضرم مثلك بالانمي :confused::
بس أنا أشوف بدايتي صح لأن أنا قاعد اتعرف على ماضي شار الذي أظنه الشخصية الاساسية في المسلسل يوم كان صغير وش الدافع لافعاله وكذا يعني
بس مشكلة الشخصيات مثل ما قلت كل حلقة تجي شخصيات كثيرة بدون تقديم ولا شيء
أنا قاعد اشوف الانمي ابو 13 حلقة ما هو الاوفا 6 حلقات
١٣ حلقة هي اختصار للست أوفات.
كل ذي ما لها أهمية صدق إلا فانسيرفس لأن الشخصية أفضل بكثير لما تكون غامضة وتحاول تفسر من ظهوره القليل نسبيا بالأنمي القديم غير أن يتطور لأشكال ثانية بعدين.

لكن القيمة بنظري مش بس قصة وشخصيات بل الأساس فكرة تومينو عنها وسياق ذا بيكون أحسن لما تشوف الأنمي القديم. القيمة بالعمل الأصلي أفضل لأنك تعرف الأساس الذي طلع عليه وليش أشتهر وقتها وليش صار مؤثر بعدها.
 
١٣ حلقة هي اختصار للست أوفات.
كل ذي ما لها أهمية صدق إلا فانسيرفس لأن الشخصية أفضل بكثير لما تكون غامضة وتحاول تفسر من ظهوره القليل نسبيا بالأنمي القديم غير أن يتطور لأشكال ثانية بعدين.

لكن القيمة بنظري مش بس قصة وشخصيات بل الأساس فكرة تومينو عنها وسياق ذا بيكون أحسن لما تشوف الأنمي القديم. القيمة بالعمل الأصلي أفضل لأنك تعرف الأساس الذي طلع عليه وليش أشتهر وقتها وليش صار مؤثر بعدها.
سألت اختي تقول لي شاهد iron blood وش رايك ؟؟
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
سألت اختي تقول لي شاهد iron blood وش رايك ؟؟
إذا أنت مهتم تعرف الجاندام صدق خليه بعدين والشئ الذي لازم تعرفه جاندام سلسلة ضخمة تتبع قرون مختلفة القرن الرئيسي والذي أشتهرت فيه السلسلة هو القرن الكوني UC ومنها طلعت كثير أجزاء لكن ذا من قرن ثاني ما له علاقة فيهم تقدر تشوفه بعدين.
 
إذا أنت مهتم تعرف الجاندام صدق خليه بعدين والشئ الذي لازم تعرفه جاندام سلسلة ضخمة تتبع قرون مختلفة القرن الرئيسي والذي أشتهرت فيه السلسلة هو القرن الكوني UC ومنها طلعت كثير أجزاء لكن ذا من قرن ثاني ما له علاقة فيهم تقدر تشوفه بعدين.
طيب القرن الكوني أو uc كما يقال
فيه اوفات 7 من عام 2010 الى 2014 هذي تلخص أحداث هذا القرن صح؟؟
قاندام 1979 صعب تحصله مترجم في النت
 
ناوي أتابع سلسلة فيت ستاي نايت
لكن متلخبط شوي بين الأجزاء, تابعت فيت زيرو فقط الي مفروض يكون بريكول للسلسلة (أتوقع)
ممكن أحد يدلني على الترتيب الصحيح لهذه السلسلة ؟؟
 
ناوي أتابع سلسلة فيت ستاي نايت
لكن متلخبط شوي بين الأجزاء, تابعت فيت زيرو فقط الي مفروض يكون بريكول للسلسلة (أتوقع)
ممكن أحد يدلني على الترتيب الصحيح لهذه السلسلة ؟؟
تابع الاصدارات اللي بعد زيرو حسب الترتيب الزمني للاصدار وخلاص.
 
ناوي أتابع سلسلة فيت ستاي نايت
لكن متلخبط شوي بين الأجزاء, تابعت فيت زيرو فقط الي مفروض يكون بريكول للسلسلة (أتوقع)
ممكن أحد يدلني على الترتيب الصحيح لهذه السلسلة ؟؟
فى الأساس فيت ستاى نايت يبقى فيجوال نوفل من 3 مسارات ، الأول تم إقتباسه سنة 2006 باسم Fate /stay night بس كان اقتباس غير دقيق مع إضافة أجزاء من مسارات تانية على حد علمى و البعض بيتجنبه خصوصا إنه أقدم من زيرو و قبل ما Ufotable تمسك السلسلة مع مستوى أقل بكثير من ناحية الإنتاج بس بالنسبة لى كان تجربة جيدة نسبيا

الثانى تم اقتباسه باسم Fate/stay night :Unlimited Blade Works سنة 2014 (كان فيه فيلم قديم اقتبس المسار بس ماعنديش فكرة عنه) و المسار الثالث باسم Fate/stay night: Heaven's Feel هايتم اقتباسه فى 3 أفلام نزل منهم فيلمين فعلا على حد علمى

فى أعمال تانية بتقدم نفس القصة بس ب Setting و شخصيات مختلفة زى Fate/Apocrypha و Fate/Extra: Last Encore و اللى ممكن تتابعهم بعد ستاى نايت

كرأى شخصى ماحبيتش عالم فيت، تفاصيل العالم معقدة بزيادة و بعضها محتاج دراسة و بحث عشان تعرفها :nomouth: و بعض أحداثها موجهة لمتابعى النوفل و مش مفهومة لمتابعى الأنمى و بالنسبة لى حماسى ليها بيقل مع كل جزء بينزل للسلسلة ، السلسلة بتتميز بمستوى إنتاج عالى و بعض التصميمات و المعارك جيدة فعلا بس مشاكلها كثيرة و بعضها كان سيئ فعلا من النواحى التانية و مانصحش بيه زى Fate/Apocrypha او يستحيل فهمه زى Fate/Extra: Last Encore بس ده فى الآخر مجرد رأى شخصى و انطباعك عن السلسلة ممكن يكون مختلف
 

MH MD

Moderator
مشرف
ناوي أتابع سلسلة فيت ستاي نايت
لكن متلخبط شوي بين الأجزاء, تابعت فيت زيرو فقط الي مفروض يكون بريكول للسلسلة (أتوقع)
ممكن أحد يدلني على الترتيب الصحيح لهذه السلسلة ؟؟
افضل شي تشوفه بعد فيت زيرو هو Fate Stay Night : Unlimited Blade Works اللي نزل في ٢٠١٤، يكمل عدة نقاط من زيرو
 
Ghost in the Shell: Stand Alone Complex

انتهيت من الموسم التانى أخيرا

على عكس الموسم الأول و اللى تركيزه الأساسى كان على القضايا فقط ، الموسم الثانى قدم تطور لعدد من شخصيات العمل المختلفة و أهمهم الميجور ، فى نفس الوقت القضايا الفردية كانت قليلة و لما بتبقى موجودة بتبقى مرتبطة بالقضية الأساسية بشكل أو بآخر ، بالنسبة للقضية الأساسية نفسها فكانت أعقد بكثير من القضية فى الموسم الأول و ماقدرش أنكر إنى حسيت إنى تهت أكثر من مرة فى التفاصيل بس فى الآخر فهمت الفكرة العامة و الحلقات الأخيرة كانت ممتازة و ال Tension وصل فيها لمستوى عالى لدرجة إنى تابعت آخر 6 حلقات فى جلسة واحدة :triumph:

الشئ اللى لاحظته إن الشخص اللى يعتبر الشرير الرئيسى سواء فى الموسم الأول أو التانى ظهوره بيبقى محدود جدا فى العمل ، فى الموسم الأول أساس الفساد كان ياكوشيما و اللى ظهر من خلال الصور أو المشاهد الصامتة فقط و فى الموسم ده تاكاكورا و اللى ماظهرش غير فى مشاهد محدودة بس ده مايمنعش إن الإثنين كان ليهم وجود محسوس و مؤثر فى العمل

شخصية تاكاكورا بالذات حرقت دمى جدا ::an::، الشخص ده ارتكب كم مهول من الجرائم تتضمن الفساد و إشعال حرب ضد اللاجئين و اللى كانت هاتوصل لإبادة جماعية ليهم مع خسائر فى الأرواح من اليابان ده غير تعاونه مع أمريكا و اللى كان هايحول اليابان لتابع ليها و مع كده كان عنده الجرأة لإعتبار إنه ماعملش حاجة غلط و ماكتفاش بكده و إنما هاجم كايابوكى و اعتبرها جبانة لأنه افتكر إنها استعانت بالصين كأن خيانته لصالح أمريكا ماتحسبش ، السجن أو الإعدام مش هايبقوا كفاية بالنسبة للشخص ده و الشئ المزعج إن طريقة تفكيره موجودة فى الواقع و عدد من السياسيين بيعملوا جرائم و كوارث فى الوقت اللى بيعتبروا إنهم ماعملوش أى خطأ و إن تصرفاتهم كانت للمصلحة العامة ::an::

بالنسبة لجودا فكان شخصية مثيرة للإهتمام و ظهر ك Master Mind صعب التعامل معاه و الحقيقة إن خطته كانت على وشك النجاح لولا عدد من العناصر الغير متوقعة بالمرة زى تضحية التاشيكوما (و اللى كانت جزئية ممتازة فى العمل ) ، موقع جودا ساعده فى التحكم فى المعلومات و التلاعب بكل من حوله و حتى مع وجود شخصيات زى أراماكى و الميجور فالمواجهة ضده كانت فى غاية الصعوبة و كل شئ كان بيتحرك على حسب خطته بس فى الآخر جودا حصل على النهاية اللى يستحقها و اتفاجئت من طريقة تقديم المشهد بس حبيته ::evil::

تطور شخصية الميجور كان من أهم النقط فى الموسم ده ، كما ذكرت فى ردى السابق ماحبيتش شخصية الميجور لأكثر من سبب بس الموسم حسن نظرتى ليها نسبيا

الموسم عرض جزء من ماضى الميجور و اللى وضح بعض النقط بخصوص شخصيتها بس فى جملة معينة كشفت حاجات كثيرة بالنسبة لى و هى لما اكتشفت فى أحد الحلقات إن الشاب اللى كان معاها فى الحلقة تورط فى عملية مع أحد العصابات و قررت تساعده و قالت إنها ماكنتش فاكرة إن لسه عندها القدر ده من المشاعر

اللى أظنه إن الميجور نتيجة لأنها بقت سايبورج كامل من الصغر حصل لها نوع من ال Detachment بين العقل و الجسد و كما ذكر الأخ @LOG_65 فهى كانت بتتصرف بشكل أقرب ل Gamer فى لعبة إفتراضية من إنها شخص حقيقى ، نفس الشئ حصل ل Kuze بس Kuze قابل اللاجئين و كون علاقات معاهم و تدريجيا ابتدى إنه يحس إن عقله و جسده مرتبطين و أظن إن ده حصل مع عدد من الشخصيات اللى بقت سايبورج كامل بس الميجور ماقدرتش تعمل كده و على العكس قررت التخلى عن مشاعرها و الإنفصال عن الواقع تماما كطريقة للتعامل مع الوضع بس من حين لآخر بيحصل موقف يرجع لها المشاعر اللى ظنت إنها فقدتها زى اللى حصل مع حالة الشاب ، يمكن اللى زود من الإحساس بفقدان الميجور لمشاعرها يبقى طريقة الأداء الصوتى لشخصيتها و اللى كانت باردة و ثابتة فى معظم الوقت بشكل يديك الإحساس إنها مش هاتهتم حتى لو العالم انتهى بس ده اتغير نسبيا مع التقدم فى الحلقات

مقابلة الميجور لKuze بالذات كانت نقطة تحول خصوصا بعد ما عرفت إنه كان الطفل الى قابلته فى صغرها و إنه مر بنفس ظروفها و ده يمكن اللى رجعها لأرض الواقع و خلاها تحس إن الموضوع مش لعبة و لأول مرة شفنا الميجور و هى بتتصرف كشخصية بشرية حقيقية و بتاخد قرارات خاطئة ، الميجور كونت بعض المشاعر تجاه Kuze نتيجة تشابه الظروف (مش حب بالضرورة ) و حتى اعترفت إنها إلى حد ما بتعتمد على باتو و كانت هاتستسلم تماما فى الحلقة الأخيرة بس تماسكت فى آخر لحظة و فى مشهد رمزى متعلق بالتفاحة يدل على إنها اختارت طريق مختلف عن Kuze فى النهاية


أظن إن الإختلاف بين شخصية الميجور فى المسلسل و الفيلم راجع لإختلاف كاتب السيناريو و الهدف من العملين بس ممكن نفترض إن الميجور فشلت فى التخلى عن مشاعرها بشكل تام بس فى نفس الوقت ماقدرتش تبقى بشرية و ده اللى دخلها فى حالة الحيرة اللى شفناها فى الفيلم

فى الآخر العمل كانت تجربة جيدة جدا و استمتعت بيه :grimacing:
 

Fullmetal Alchemist: Brotherhood

أنا شايف النسخة الثانية من سنين ويا دوب أتذكر شي منها غير بداية الحلقات (مدينة الكنيسة ونينا) وبالصدفة شفت برذرهود على نتفلكس وقلت خلني أتابعه، برضو لأن وحشتني الانميات الطويلة على عكس انميات الأيام هذي الي غالبًا ما تكون 24 حلقة وبنظام كورز ومش متتابع. هالشي طبعاً مو سلبي (وكل واحد منهم له سلبياته وايجابيته) وبالعكس خل كثير من الأعمال تكون جودتها أحسن من لو كانت بجدولة أخرى لكن حنيت على أعمال بحلقات طويلة فقط لا غير.

عاد فول ميتال برذرهود حرفيًا كان ممكن انه أفضل خيار متاح. أعتقد أغلب عشاق الانمي يعرفونه وهو ماسك المركز الأول بالتقييم على ماي انمي ليست من سنين. ما ودي أكثر بالكلام عنه لكن كانت تجربة خلابة معه بالفلسفة الموجوده الي فيه والشخصيات المتنوعة وموضوع العنصرية والخلود وما الى ذلك، نهايته قد تكون مخيبة للآمال بعض الشي بس ما أبغى أكتب سبويلر عشان ما أخرب على أحد ما شاف هالتحفة وهالشي جائز بحكم قدم العمل وكثرة انتشار هواية متابعة الانمي في الجيل الجديد. استغربت بعد ما خلصته وقريب عنه شوي ان المانجاكا امرأة! هذا فسرلي بعض الشي فخامة الشخصيات الاناث بالعمل (صاحبة هاوك بالذات) وشعور السينين الخفيف الموجود بالعمل، وتساءلت هل هي أول وحدة تكتب عمل شونين بهالنجاح؟ تحية كبيرة لها.

9.5


Iganu Kabamaru

نعم انه الننجا الشره!
أنواع النوسلتجيا أكيد يحسون فيها الشياب الحين، انمي قديم كوميدي ممتع خفيف مع فان سيرفس جريء شوي انه يكون للأطفال، هبل اليابانيين الخ، أستغرب ان الدبلجة ما مسحت الكثير وتوقعت انه كان أحد أول الانميات اليابانية الي تم دبلجتها عندنا بالعالم العربي؟ وعشان كذا ما كان فيه رقابة كبيرة عليه. على كل حال جميل تشوف كيف الفن هذا الي نعشقه قد ايش تتطور وبنفس الوقت تشوف الbasics الي للحين موجوده animation-wise. على سبيل المثال انميشن الركض بالعمل عجبني كثير ومضحك بنفس الوقت.

7


Fushigi no Umi no Nadia

زي الي قبله تابعته عشان أسترجع الماضي الجميل وما خيب ظني برضو. ولو انه عمل موجه للأطفال بالأساس لكن زي ما يسووها كثير اليابانيين يخلي الطفل يفكر بأشياء مهمة من سن صغير ويخليك تتساءل عن العالم وحقيقته وهكذا. الرسم فيه ممتاز على قدمه مع دراما ممتازة ومغامرة منعشة. الشخصيات لك عليها صراحة والمفضل عندي كان جان على براءته وذكائه ونظرته الايجابية للعالم. مستواه يقل بشكل واحظ بأجزاء من النص الثاني لكن يظل عمل جيد جدا برايي.

7.5


Ergo Proxy

انمي بصبغة سودة وأجواء كئيبة والعالم ما بعد الدمار.

أحسن ما فيه شخصية البطلة الي نادر ما تلقى زيها بعالم الانمي، قوية "ليست لولي!" ومستقلة وأهم اشي انها مش over-sexualised. العمل psychological وحسيت ان كثير من الأشياء الي فيه ترجع للمشاهد باتخاذ المعاني المقصودة. كان شي مختلف وضروري برايي لأن يخلي حبك تجاه فن أو هواية معينة يتجدد. وshout-out لشخصية بينو، الي هي موجودة لموازنة خشونة الواقع بعالمهم ورجحت الكفة لها بسبب قد ايش هي is so goddamn cute.

7
 
Ghost in the Shell: Stand Alone Complex

انتهيت من الموسم التانى أخيرا

على عكس الموسم الأول و اللى تركيزه الأساسى كان على القضايا فقط ، الموسم الثانى قدم تطور لعدد من شخصيات العمل المختلفة و أهمهم الميجور ، فى نفس الوقت القضايا الفردية كانت قليلة و لما بتبقى موجودة بتبقى مرتبطة بالقضية الأساسية بشكل أو بآخر ، بالنسبة للقضية الأساسية نفسها فكانت أعقد بكثير من القضية فى الموسم الأول و ماقدرش أنكر إنى حسيت إنى تهت أكثر من مرة فى التفاصيل بس فى الآخر فهمت الفكرة العامة و الحلقات الأخيرة كانت ممتازة و ال Tension وصل فيها لمستوى عالى لدرجة إنى تابعت آخر 6 حلقات فى جلسة واحدة :triumph:

الشئ اللى لاحظته إن الشخص اللى يعتبر الشرير الرئيسى سواء فى الموسم الأول أو التانى ظهوره بيبقى محدود جدا فى العمل ، فى الموسم الأول أساس الفساد كان ياكوشيما و اللى ظهر من خلال الصور أو المشاهد الصامتة فقط و فى الموسم ده تاكاكورا و اللى ماظهرش غير فى مشاهد محدودة بس ده مايمنعش إن الإثنين كان ليهم وجود محسوس و مؤثر فى العمل

شخصية تاكاكورا بالذات حرقت دمى جدا ::an::، الشخص ده ارتكب كم مهول من الجرائم تتضمن الفساد و إشعال حرب ضد اللاجئين و اللى كانت هاتوصل لإبادة جماعية ليهم مع خسائر فى الأرواح من اليابان ده غير تعاونه مع أمريكا و اللى كان هايحول اليابان لتابع ليها و مع كده كان عنده الجرأة لإعتبار إنه ماعملش حاجة غلط و ماكتفاش بكده و إنما هاجم كايابوكى و اعتبرها جبانة لأنه افتكر إنها استعانت بالصين كأن خيانته لصالح أمريكا ماتحسبش ، السجن أو الإعدام مش هايبقوا كفاية بالنسبة للشخص ده و الشئ المزعج إن طريقة تفكيره موجودة فى الواقع و عدد من السياسيين بيعملوا جرائم و كوارث فى الوقت اللى بيعتبروا إنهم ماعملوش أى خطأ و إن تصرفاتهم كانت للمصلحة العامة ::an::

بالنسبة لجودا فكان شخصية مثيرة للإهتمام و ظهر ك Master Mind صعب التعامل معاه و الحقيقة إن خطته كانت على وشك النجاح لولا عدد من العناصر الغير متوقعة بالمرة زى تضحية التاشيكوما (و اللى كانت جزئية ممتازة فى العمل ) ، موقع جودا ساعده فى التحكم فى المعلومات و التلاعب بكل من حوله و حتى مع وجود شخصيات زى أراماكى و الميجور فالمواجهة ضده كانت فى غاية الصعوبة و كل شئ كان بيتحرك على حسب خطته بس فى الآخر جودا حصل على النهاية اللى يستحقها و اتفاجئت من طريقة تقديم المشهد بس حبيته ::evil::

تطور شخصية الميجور كان من أهم النقط فى الموسم ده ، كما ذكرت فى ردى السابق ماحبيتش شخصية الميجور لأكثر من سبب بس الموسم حسن نظرتى ليها نسبيا

الموسم عرض جزء من ماضى الميجور و اللى وضح بعض النقط بخصوص شخصيتها بس فى جملة معينة كشفت حاجات كثيرة بالنسبة لى و هى لما اكتشفت فى أحد الحلقات إن الشاب اللى كان معاها فى الحلقة تورط فى عملية مع أحد العصابات و قررت تساعده و قالت إنها ماكنتش فاكرة إن لسه عندها القدر ده من المشاعر

اللى أظنه إن الميجور نتيجة لأنها بقت سايبورج كامل من الصغر حصل لها نوع من ال Detachment بين العقل و الجسد و كما ذكر الأخ @LOG_65 فهى كانت بتتصرف بشكل أقرب ل Gamer فى لعبة إفتراضية من إنها شخص حقيقى ، نفس الشئ حصل ل Kuze بس Kuze قابل اللاجئين و كون علاقات معاهم و تدريجيا ابتدى إنه يحس إن عقله و جسده مرتبطين و أظن إن ده حصل مع عدد من الشخصيات اللى بقت سايبورج كامل بس الميجور ماقدرتش تعمل كده و على العكس قررت التخلى عن مشاعرها و الإنفصال عن الواقع تماما كطريقة للتعامل مع الوضع بس من حين لآخر بيحصل موقف يرجع لها المشاعر اللى ظنت إنها فقدتها زى اللى حصل مع حالة الشاب ، يمكن اللى زود من الإحساس بفقدان الميجور لمشاعرها يبقى طريقة الأداء الصوتى لشخصيتها و اللى كانت باردة و ثابتة فى معظم الوقت بشكل يديك الإحساس إنها مش هاتهتم حتى لو العالم انتهى بس ده اتغير نسبيا مع التقدم فى الحلقات

مقابلة الميجور لKuze بالذات كانت نقطة تحول خصوصا بعد ما عرفت إنه كان الطفل الى قابلته فى صغرها و إنه مر بنفس ظروفها و ده يمكن اللى رجعها لأرض الواقع و خلاها تحس إن الموضوع مش لعبة و لأول مرة شفنا الميجور و هى بتتصرف كشخصية بشرية حقيقية و بتاخد قرارات خاطئة ، الميجور كونت بعض المشاعر تجاه Kuze نتيجة تشابه الظروف (مش حب بالضرورة ) و حتى اعترفت إنها إلى حد ما بتعتمد على باتو و كانت هاتستسلم تماما فى الحلقة الأخيرة بس تماسكت فى آخر لحظة و فى مشهد رمزى متعلق بالتفاحة يدل على إنها اختارت طريق مختلف عن Kuze فى النهاية


أظن إن الإختلاف بين شخصية الميجور فى المسلسل و الفيلم راجع لإختلاف كاتب السيناريو و الهدف من العملين بس ممكن نفترض إن الميجور فشلت فى التخلى عن مشاعرها بشكل تام بس فى نفس الوقت ماقدرتش تبقى بشرية و ده اللى دخلها فى حالة الحيرة اللى شفناها فى الفيلم

فى الآخر العمل كانت تجربة جيدة جدا و استمتعت بيه :grimacing:



سعيد ان العمل حاز على اعجابك, انا اعتبره احد التحف التي يجب متابعتها بصبر للتمتع بحلاوتها في اخر حلقاتها ..

للاسف لا استطيع افادتك بالكثير و لن اضيف شيء جديد على ما تفضلت به,نسيت اغلب التفاصيل , و حتى شخصية تاكاكورا ان لم تذكرني بها ما كانت لتخطر لي على بالكثير

ما تفضلت به صحيح حول كون الشرير الرئيسي ناذر الظهور في كلا الموسمين, اظن من وجهة نظر شخصية ان الفكرة ليس الشرير نفسه هو المهم و انما هي التركيز على ما اقترفه هذا الشرير او المجرم او لنقل المجرمين - هم على ذرجات ان اضفنا الاخرين - و كيفية التعامل مع الامر و احالتهم للعدالة - مع ان الامر غالبا ينتهي بتفجير رؤوسهم بدون اي محاكمة او هم يحزنون -

للاسف تفكير و فلسفة تاكاكورا لا تخصه وحده و انما الدهاليز السياسية و الاقتصادية قديما وحديثا تطبق نفس المنهجية , في الغالب هاته الشخصيات تبتكر لها فلسفة خاصة بها اقل ما يقال عنها انها متطرفة , بل يصل بهم الامر لاعتبار انفسهم مطبقين للعدالة و ان افعالهم هاته تصب في مصلحة الاغلبية و لا عزاء لمن يضحى بهم في سبيل هاته المصلحة - ان اعتبرناها مصحلة اصلا - ..
لو اخذنا الحروب الصليبية مثلا, فهؤلاء الاشخاص كانوا يرتكبون الفضائع باسم الدين و يعتبرون ما كانوا يفعلونه مباركا اكثر من هذا الفضائع كانت ترتكب بمباركة من الكنيسة انذاك , الامر نفسه ينطبق على الكثير من الفضائع التي حصلت مثلا ابان سقوط الدولة الاموية و صعود الدولة العباسية و قس عليه الكثير مما حصل عقب ذلك. و ان اردنا الابتعاد عن الدين و التركيز على السياسة مثلا فيحضرني ستالين مثلا, هذه الشخصية فضيعة , طبعا لم تصل مستوى الوحش الذي يحضى به اكثر شخصية دموية و هو ماو زيدونج برصيد يبلغ ربما اكثر من 70 مليون قتيل , هذا الاخير يعتبر نفسه موحد الصين الشعبية و باعث اقتصادها ...

ما يخص جودا اظن هو الشخصية التي اتذكرها اكثر لانها ظهرت كثيرا بالاضافة للعبه باوراق اللعبة في العمل , مرة اخرى هذا مثال على مدى فداحة تعيين الشخص الخطأ في المنصب الخطأ, منطقيا هؤلاء الاشخاص سيستغلون نفوذهم لتحقيق مآربهم الشخصية , و مع هذا نهاية جودا كانت مرضية , اتذكر انني ضحكت في داخلي ضحكة شريرة ..

عرض ماضي الميجور حسن كثير- على الاقل بالنسبة لي - صورتها , حيث كنت اعتبرها مجرد روبوت ذو ذكاء خارق , ليتضح نوعا ما انها لازالت تحتفظ بشيء من المشاعر , ربما الحلقات الاخيرة و مشهدها مع kuze بالاضافة ل الحلقة 11 التي عرضت اظن ماضيها و هي طفلة كانا من اجمل المشاهد الشاعرية في السلسلة ..

تطرقت لنقطة مهمة عن detachement بين العقل و الجسد , اظن ان لزملاء العمل او البيئة المحيطة نصيب كبير في هدا, ف kuze مثلا كما تفضلت كان على احتكاك دائم بالاجئين و عاش معاناتهم بعس الميجور التي تعمل في بيئة ذكورية ان صح التعبير خالية من المشاعر ..
 
الإعجابات: AM152
Fullmetal Alchemist: Brotherhood

أنا شايف النسخة الثانية من سنين ويا دوب أتذكر شي منها غير بداية الحلقات (مدينة الكنيسة ونينا) وبالصدفة شفت برذرهود على نتفلكس وقلت خلني أتابعه، برضو لأن وحشتني الانميات الطويلة على عكس انميات الأيام هذي الي غالبًا ما تكون 24 حلقة وبنظام كورز ومش متتابع. هالشي طبعاً مو سلبي (وكل واحد منهم له سلبياته وايجابيته) وبالعكس خل كثير من الأعمال تكون جودتها أحسن من لو كانت بجدولة أخرى لكن حنيت على أعمال بحلقات طويلة فقط لا غير.

عاد فول ميتال برذرهود حرفيًا كان ممكن انه أفضل خيار متاح. أعتقد أغلب عشاق الانمي يعرفونه وهو ماسك المركز الأول بالتقييم على ماي انمي ليست من سنين. ما ودي أكثر بالكلام عنه لكن كانت تجربة خلابة معه بالفلسفة الموجوده الي فيه والشخصيات المتنوعة وموضوع العنصرية والخلود وما الى ذلك، نهايته قد تكون مخيبة للآمال بعض الشي بس ما أبغى أكتب سبويلر عشان ما أخرب على أحد ما شاف هالتحفة وهالشي جائز بحكم قدم العمل وكثرة انتشار هواية متابعة الانمي في الجيل الجديد. استغربت بعد ما خلصته وقريب عنه شوي ان المانجاكا امرأة! هذا فسرلي بعض الشي فخامة الشخصيات الاناث بالعمل (صاحبة هاوك بالذات) وشعور السينين الخفيف الموجود بالعمل، وتساءلت هل هي أول وحدة تكتب عمل شونين بهالنجاح؟ تحية كبيرة لها.
اعدنها كذلك قبل اقل من شهر , العمل لازال يحتفظ بكامل اناقته , العمل ينطوي على افكار كثيرة بخصوص الحرب و السياسة و الدين و غير ذلك
الشحصيات الانثوية مكتوبة بعناية , ليس كلها , لكن اغلبها يجعلنا نسقط صرعى حبا تحت تأثير شخصياتهن
العمل ليس قديم , فهو حديث نسبيا اظن في 2008 او 2009 ,

Ergo Proxy

انمي بصبغة سودة وأجواء كئيبة والعالم ما بعد الدمار.

أحسن ما فيه شخصية البطلة الي نادر ما تلقى زيها بعالم الانمي، قوية "ليست لولي!" ومستقلة وأهم اشي انها مش over-sexualised. العمل psychological وحسيت ان كثير من الأشياء الي فيه ترجع للمشاهد باتخاذ المعاني المقصودة. كان شي مختلف وضروري برايي لأن يخلي حبك تجاه فن أو هواية معينة يتجدد. وshout-out لشخصية بينو، الي هي موجودة لموازنة خشونة الواقع بعالمهم ورجحت الكفة لها بسبب قد ايش هي is so goddamn cute.
احد اعمالي المفضلة, تبا اعطيتني حنين لاعادة مشاهدته

ريل ماير احد الشخصبات الانثوية التي من الصعب ان تجد لها مثل في عالم الانمي , ربما هي من الشخصيات التي ستبغضها من اول وهلة و من تصرفاتها و نرجسيتها لكن مع تقدم الحلقات ستتعاطف مع الشخصية و تفهم سبب تصرفاتها , ريل ماير في اول العمل لبست هي في اخره , تطور شخصيتها جد ملحوظ طوال الحلقات , هي لا تحاول بثاثا جعلنا نحبها او ما شابه و انما هي تفعل ما تفعل لارضاء ضميرها و تفكيرها الذي يبحث بكل طريقة عن الحقيقة و لو ان هذه الحقيقة مرة ..
العمل ديستوبيك بامتياز و بعيد كليا عن utopia التي نتخيلها عن المستقبل البشري , اذكر اول مشاهدة لي للعمل كانت في حوالي 2009 و حينها لم افهم شيء بثاثا , العمل يعتبر نوعا ما صعب من ناحية استيعابه و فهمه , لكن تبا عندما تفهم النهاية انوماتيكيا تفهم البداية , الاجواء والالوان و الامكنة في العمل لازالت تأسرني , العمل جرعة سالبة مركزة لمن تشبع باعمال الفان سرفس و امثالها ,
اتمنى اعادته ...
...
 

karakai jōzu no takagi-san

من ساعة خلصت من مشاهدة ها الانمي و شفته بناءا على تقييمه ، الانمي نوعه رومانسي كوميدي بس بصراحة ما جذبني نهائيا ، الارت جدا عادي و تحسه مكبرين رؤوسهم بزيادة ، الكوميديا حتى مش لذاك الزود و الانمي بكبره البطل فيه يتعرض للسخرية من قبل البطلة و المشكلة انه غبي بزيادة عن اللزوم لدرجة انه ما يستنتج اشياء بديهية جدا ، للعلم في له موسمين و انا شفت الموسم الاول و ماني متشجع اشوف الثاني و خصوصا انه للحين ما خلص عرضه ، الانمي في كل حلقة ما يقدم اي تطور ملحوظ بالاحداث أو تغيير فيها و كله تكرار في الافكار و حتى شخصياته جدا عادية
4/10
 


SOUL EATER

3 حلقات حتى الان
--------------------------------
عمل مجنون للغاية , شكلا و مضمونا , شخصيا امل , بل اكره الشونين بشكل عام , و هذا العمل منها لكنه مختلف قليلا حسب رأئي الاولي , لا ادري ما السبب لكن اني شاهدت 3 حلقات امر مشجع لشخص يمل بسرعة من هذا النوع
الكوميديا مجنونة ايضا , و الكثير الكثير من العبثية و اللامنطقية و الفوضوية تؤجج من هاته الكوميديا و ربما تجعلها هستيرية احيانا
ال ED مجنونة ايضا و تشتعل حماسا , لا يغرنك بدايتها ففيما بعد سينقلب الامر صراخا ^^ احببتها ..
افكر في اكمال العمل الى حلقاته ال 51 , لكن في غالب الظن انه سينظم الى لائحة ال 80 عمل التي بدأتها و لم اكملها ....

تحياـــتي