hits counter

Anime { موضوع "ماذا تشاهد الان ؟" }

@abdullah-kh

من ردك واضح إن إنطباعك عن العمل أحسن بمراحل من اللى خرجت بيه (حتى بعد ذكرك للسلبيات)

مش هانكر تميز الجوانب الفنية للعمل و النقط اللى ذكرتها بخصوصه صحيحة بس المشكلة إن فى الآخر المحتوى اللى العمل بيستخدم الجوانب دى عشان يظهره يبقى إما سيئ أو مقزز أو الإثنين فى أوقات كثيرة و مابتكلمش هنا عن المحتوى الجنسى فقط

زى ما ذكرت الحبكة تبقى نقطة ضعف فى العمل و أذكر إنى كرهتها جدا ، معظم إن ماكنش كل الشخصيات كانوا بياخدوا أسوء و أغبى القرارت الممكنة لتحقيق النتيجة الدرامية المطلوبة و ده اللى خلى الدراما و تطور الأحداث Forced و مزعج جدا بالنسبة لى و إدانى الإحساس إن العمل عاوز يقدم مواقف تراجيدية بأى شكل ده غير وجود عدد من ال Plot holes اللى كان صعب اتجاهلها

العمل مميز كرسوم و تحريك بس حتى فى المشاهد المتميزة معظم اللى كان شاغل تفكيرى إن اللى بيحصل ده غلط ، الشخصية دى بتتصرف بشكل غير منطقى فى المشهد و الشخصية دى ماكنش المفترض تبقى هنا و هكذا و ده بيبان أكثر مع الحلقات الأخيرة و اللى تصرفات الشخصيات حرقت دمى فعلا فيها ::an:: ، طبعا مع ده المشاهد المقززة و مشكلة المحتوى الجنسى و اللى خلت الوضع أسوء بكثير :confounded:

مشكلة الحبكة شئ لاحظته فى عمل تانى ليواسا و هو كايبا و إن كان بدرجة أقل ، الحلقات الإبيسوديك فى العمل و اللى كانت بتركز على فكرة واحدة كانت جيدة بس لما العمل بيدخل فى الحبكة فالمبالغات و عدم المنطقية بيظهروا و واضح إن دى مشكلة عنده
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
@AM152
هو كلامك متفهم لكن أعتقد بذي المشاهدة أشوف الصورة عامة واضحة وأسهل؛ يعني قضية الدراما مثلًا مش كارثية بالأغلب زي علاقة فرد الدوجو بالعاهرة التي طلعت من أكلي لحوم البشر؛ هذه حلقة كثير كويسة وحتى القرارات الكارثية هنا مش غريبة. هي كلها ترجع للقصة الاساسية ببشرية هذه الكائنات مهما تطلع من وحشية وذا الثيم لعب به بقصة الجد وقصة الآبن ولو كانت النتيجة مأساوية بالأول إلا أن العمل يعطي أمل بالنهاية وما هي كله ظلام بظلام.

أنا ما أشوف العمل مرة سوداوي وأنا ظهر لك ذا، فيه كثير لحظات كوميك ريليف مع القرد أو العملاق المحقق. مشاهد العنف بكثير منها أقرب إلى الصراع ومهما كانت وحشية ما تحسه شاذ مثلًا عن العالم الذي بني فيه.

أسوء أرك هو تعامله مع شخصية راي لكن حتى ذي متفهمه، هي ما تفكر إلا بحماية الدوجو وتوشيهكو والقرار التي أتخذته يرجع بعد للربط مع أبوها يوم قرر يتسخدم الكيمونوزيمي.

هو الأنمي يحاول يربط قرارت الأباء بالأبناء ويصحح الماضي.

بالمقارنة مع ديفيل مان طالع مشرق كنهاية ومعالجة ومش بذيك العدمية وفيه فسحة حياة لول.
 
هو كلامك متفهم لكن أعتقد بذي المشاهدة أشوف الصورة عامة واضحة وأسهل؛ يعني قضية الدراما مثلًا مش كارثية بالأغلب زي علاقة فرد الدوجو بالعاهرة التي طلعت من أكلي لحوم البشر؛ هذه حلقة كثير كويسة وحتى القرارات الكارثية هنا مش غريبة. هي كلها ترجع للقصة الاساسية ببشرية هذه الكائنات مهما تطلع من وحشية وذا الثيم لعب به بقصة الجد وقصة الآبن ولو كانت النتيجة مأساوية بالأول إلا أن العمل يعطي أمل بالنهاية وما هي كله ظلام بظلام.

أنا ما أشوف العمل مرة سوداوي وأنا ظهر لك ذا، فيه كثير لحظات كوميك ريليف مع القرد أو العملاق المحقق. مشاهد العنف بكثير منها أقرب إلى الصراع ومهما كانت وحشية ما تحسه شاذ مثلًا عن العالم الذي بني فيه.

أسوء أرك هو تعامله مع شخصية راي لكن حتى ذي متفهمه، هي ما تفكر إلا بحماية الدوجو وتوشيهكو والقرار التي أتخذته يرجع بعد للربط مع أبوها يوم قرر يتسخدم الكيمونوزيمي.

هو الأنمي يحاول يربط قرارت الأباء بالأبناء ويصحح الماضي.

بالمقارنة مع ديفيل مان طالع مشرق كنهاية ومعالجة ومش بذيك العدمية وفيه فسحة حياة لول.
فاهم قصدك و الحلقة اللى ذكرتها تبقى منطقية نسبيا و اتقدمت بشكل جيد مقارنة بالباقى بس ده صعب أقوله على باقى جزئيات العمل

زى ما ذكرت التعامل مع راى كان سيئ فعلا بس مع فكرة إنها عاوزه تحمى الدوجو فكون إنها تسلم نفسها بسهولة للشخص اللى دمره (خصوصا إنه فى المرحلة دى بقى عدو صريح) و تصدق إنه هايساعدها فده كان غير منطقى تماما بالنسبة لى و على الأقل والدها اتخذ القرار فى ظروف مختلفة و مقبولة أكثر و دى مش النقطة الوحيدة بخصوصها

نفس الوضع بالنسبة لكازوما ، كون إنه عاوز يبقى مختلف عن والده مع الضغوط اللى بيمر بيها ممكن يبرر جزء من تصرفاته بس المسألة وصلت لحد مبالغ فيه من التصرفات الخاطئة كأنه كان عاوز يدمر نفسه و حتى لما فاق و حاول يصحح وضعه اتصرف بشكل منفرد و خاطئ و النتيجة كانت معروفة

انتظرت كثير إن توشيهكو يتغلب على مشاكله و يبقى إيجابى بس ماظنش إن ده حصل لآخر لحظة حتى بالرغم من نجاحه فى النهاية و الحقيقة إن جزء كبير من اللى حصل كان نتيجة سلبيته و هروبه

العمل مشرق كنهاية كما ذكرت ، بس لما تفكر هتلاقى إن الدوجو اللى كان موجود على مدار عشرات أو مئات السنين تم تدميره و باستثناء توشيهكو و يوكا فمعظم الشخصيات ماتت و بشكل كئيب ده غير كم الضحايا و الألم اللى العقار اتسبب فيهم على مدار العمل و ده اللى بيخلينى اختلف معاك نسبيا فى نقطة إن الوحشية مش شئ شاذ عن العالم اللى مبنى فيه ، على مدار فترة طويلة الوضع كان مقتصر على المواجهات بين أفراد الدوجو مع آكلى لحوم البشر و إلى حد ما كان فيه نوع من التوازن أما اللى حصل فى الآخر فكان إبادة جماعية مع إدخال الأشخاص العاديين فى الصراع ، تصرفات أفراد الدوجو و آكلى لحوم البشر ماخرجتش عن المعتاد منهم لكن تصرفات الشرير الرئيسى كانت على مستوى تانى و غيرت كل حاجة

بالمقارنة مع ديفيل مان و اللى عندى فكرة عن نهايته فالعمل طالع مشرق فعلا و بيديك الأمل فى الآخر على عكسه بس كان صعب بالنسبة لى تجاهل كل الخراب اللى حصل قبل النقطة دى ، يمكن كونى شخص سلبى بطبيعتى ليه علاقة بنظرتى للعمل:tongueout: بس ده رأيى الشخصى و إن كنت متفهم لرأيك
 


شاهدت 12 حلقة ! ! !

كانت أنفاسي تتقطّع شوقا لمشاهدته لكن ما استسغت ان تحدث علاقة حبّيّة بين شابّين مستهدفين من عصابات اجراميّة عديدة في عالم يعجّ بالقتل و الاجرام و الخطف و التّعذيب و ايجي الياباني محشور حشر ف الاحداث لا لشيء سوى ل اظهار التّفاعل الكيميائي بينه و بين البطل آش و الجميع يستهدف رأسه و هو منهمك ف استذكار قصصه البريئة و كيف

انّه يخاف من القرع في صغره و لا زال ! ! !

أيضا لم استسغ كيف انّ آش تذعن له غالبيّة العصابات بلا سبب مقنع ! ! ! هو يتميّز بالتّصويب الدّقيق بالمسدّسات و جيّد ف الاختراق الالكتروني و سرقة المعلومات و التّلاعب بها غير ذلك لا يملك مواهب اخرى الّا ان كان جماله و و سامته هي الطّريق ل سيطرته على العصابات كما قال أحدهم ! ! !

ايضا الانمي يعاني كما تعاني غالبيّة مانجات و انميّات ال 70 نات و ال 80 نات و هو انّه لا يوجد سبب قويّ لخيريّة الاخيار او شرّيّة الاشرار مجرّد طيبة و شرّ بدون سبب الطّيّب طيّب بدون سبب و الشّرّير شرّير امّا مجرّد نزوة او بسبب تنشأة و اذا شدّ حيله الكاتب وضع لك سبب كان مضطهد في صغره ف أصبح شرّير ! ! !

على عكس الانميّات الحاليّة و ما قبلها بقليل حيث تكثر فيها الشّخصيّات الرّماديّة ك باين او شخصيّة تدّعي العدالة و هي غارقة ف القذارة كدانزو ! ! !

ما سبب انتاج عقار البانانا فيش ؟؟؟
السّيطرة فقط هذا السّبب ! ! !
دروبّ و حذف نهائي من الهارد ! ! !​
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
@AM152
هو قضية المنطقية بالقرارت البشرية صعب تحكمها صراحة ويمكن الشئ ذا سئ بس أنا أخذها من منطلق العمل نفسه لأن ما حبيته كسيناريو. بس ما أحكم عليه بالفشل لأنه عكس هواي!

نفس الوضع بالنسبة لكازوما ، كون إنه عاوز يبقى مختلف عن والده مع الضغوط اللى بيمر بيها ممكن يبرر جزء من تصرفاته بس المسألة وصلت لحد مبالغ فيه من التصرفات الخاطئة كأنه كان عاوز يدمر نفسه و حتى لما فاق و حاول يصحح وضعه اتصرف بشكل منفرد و خاطئ و النتيجة كانت معروفة
يعني هنا من بداية الأنمي وهو يتصرف بأنانية حتى فكرة رفض أبوه أنه يمسك الدوجو لذا السبب، تذكر لما حاول فرض الروبوتات غصب عن البقية وأنها الحل لمحاربة الوحوش؟ يب فكل الموجة التي صارت له معقولة صدق أو لا تصدق خخخ، غير أنك تغافلت عن جزء أساسي من الحبكة أنه كان يتلاعب فيه من الشرير الاساسي وأن كان يتسخدم ضده العقار بكثافة من البداية هذه كلها مجتمعة ما تخلي الواحد يتصرف بمنطقية خصوصًا لما يشوف تأثير ذا على جسده وعقله، وبالأخير قراره بلحاق راي طبيعي لأنه من البداية بيّن ارتباطه القوي فيها من الطفولة حتى الحلقة 12 كانت استحظار لذا الشئ مع الفلاشباك وكيف كان يشعر بضغينة من أخوه لأنها معجبة فيه.
انتظرت كثير إن توشيهكو يتغلب على مشاكله و يبقى إيجابى بس ماظنش إن ده حصل لآخر لحظة حتى بالرغم من نجاحه فى النهاية و الحقيقة إن جزء كبير من اللى حصل كان نتيجة سلبيته و هروبه
أنت هنا باني التوقع على الشئ الذي تبغاه أنت ما هو الشئ الموجود بالشخصية فعلًا! هروبه منطقي لأن كسر تابو للدوجو، فكرة قتاله للوحوش وكل شئ تدمرت بعلاقته مع الشقراء نفس الشئ حصل مع فرد الدوجو الذي هرب مع العاهرة، هنا فعليًا ليش يقاتل إذا هو مرتبط بواحدة من جنسهم؟ أشوف هذا الصراع وكل شئ عادي مع منطلق توجه القصة بالاستقلالية ونبذ التقاليد. بالنهاية أصلًا قرار رجوعه بسبب الفتاة بالأول قبل ما يفكر بالدوجو لأن أنقطع عنه خلاص زي ما هو واضخ بالنهاية من ارتباطه مع الشقراء.
العمل مشرق كنهاية كما ذكرت ، بس لما تفكر هتلاقى إن الدوجو اللى كان موجود على مدار عشرات أو مئات السنين تم تدميره و باستثناء توشيهكو و يوكا فمعظم الشخصيات ماتت و بشكل كئيب ده غير كم الضحايا و الألم اللى العقار اتسبب فيهم على مدار العمل و ده اللى بيخلينى اختلف معاك نسبيا فى نقطة إن الوحشية مش شئ شاذ عن العالم اللى مبنى فيه ، على مدار فترة طويلة الوضع كان مقتصر على المواجهات بين أفراد الدوجو مع آكلى لحوم البشر و إلى حد ما كان فيه نوع من التوازن أما اللى حصل فى الآخر فكان إبادة جماعية مع إدخال الأشخاص العاديين فى الصراع ، تصرفات أفراد الدوجو و آكلى لحوم البشر ماخرجتش عن المعتاد منهم لكن تصرفات الشرير الرئيسى كانت على مستوى تانى و غيرت كل حاجة
هنا فعليًا ما فيها مشكلة حجم الصراع توسع بطرف ثالث قرر يدخل الأبرياء فيه والضحايا اللي صاروا منطقي بالتوسع، هي فكرة تدعم مؤامرة، حتى لو أني كرهت مبالغة الشرير الاساسي لكن الموت هنا مش شاذ لأنه بأي صراع لازم تتوقع مدنيين للاسف. بالنهاية هذا صراع البقاء للاقوى من لسان الشرير وبهذه النوعية توقع قتلة كبيرة وإبادة.
 
أوكي مشيت بشكل لا بأس فيه بالجزء الأول.
لكن الي مخوّفني إنه بيظل صوت قوكو مثل ما هو (لا والمصيبة راح ينتقل لأبناءه!) لهذا أفكر أتابعه بالدبلجة لكن أخاف يصير فيه تحريف للأحداث -ولو كان بسيط- وهذا شيء منفّر لي.
الي لهم معرفة، هل الدبلجة الإنقليزية غيّرت شيء؟
 
@abdullah-kh

المسألة مش مسألة هوى ، التصرفات غير المنطقية للبشر حقيقة بس لازم تقنعنى بيها مش تحطها عشان توصل للنتيجة اللى إنت عازوها بأى شكل

فى البداية أنا شفت العمل من فترة طويلة و مش متذكر كل التفاصيل بس هحاول أجاوب من اللى فاكره

يعني هنا من بداية الأنمي وهو يتصرف بأنانية حتى فكرة رفض أبوه أنه يمسك الدوجو لذا السبب، تذكر لما حاول فرض الروبوتات غصب عن البقية وأنها الحل لمحاربة الوحوش؟ يب فكل الموجة التي صارت له معقولة صدق أو لا تصدق خخخ، غير أنك تغافلت عن جزء أساسي من الحبكة أنه كان يتلاعب فيه من الشرير الاساسي وأن كان يتسخدم ضده العقار بكثافة من البداية هذه كلها مجتمعة ما تخلي الواحد يتصرف بمنطقية خصوصًا لما يشوف تأثير ذا على جسده وعقله، وبالأخير قراره بلحاق راي طبيعي لأنه من البداية بيّن ارتباطه القوي فيها من الطفولة حتى الحلقة 12 كانت استحظار لذا الشئ مع الفلاشباك وكيف كان يشعر بضغينة من أخوه لأنها معجبة فيه.
أنا عارف وضع كازوما و للسبب ده قلت إن بعض تصرفاته مبررة ، الشرير الرئيسى كان بيتلاعب بيه و قدر يستغل طموحه و أنانيته و للتوضيح المسألة ماكنتش استخدام للعقار قد ما هى إيقاذ لطبيعته كآكل لحوم بشر و اللى ورثها عن أمه (بما إنه ابن هارومى ) و اللى حصل فى البداية كان مفهوم بس مع التقدم الحلقات تصرفات كازوما بقت أغبى مع الوقت و بشكل غير منطقى خصوصا بعد ما الدوجو ابتدى يتتدمر و نوايا الشرير الرئيسى ابتدت تتضح قدامه

لحاقه براى و محاولته لإنقاذها مش هى المشكلة و على العكس ده كان تصرف منطقى ، اللى حصل قرب النهاية إنه أخيرا عرف حقيقته و حقيقة والدته و انتبه للى بيعمله الشرير الرئيسى و قرر إنه ينقذ راى منه بس الطريقة اللى قرر يعمل بيها كده كانت إنه اتصرف بشكل منفرد و ألقى بنفسه فى الفخ كأنه ماتعلمش حاجة

أنت هنا باني التوقع على الشئ الذي تبغاه أنت ما هو الشئ الموجود بالشخصية فعلًا! هروبه منطقي لأن كسر تابو للدوجو، فكرة قتاله للوحوش وكل شئ تدمرت بعلاقته مع الشقراء نفس الشئ حصل مع فرد الدوجو الذي هرب مع العاهرة، هنا فعليًا ليش يقاتل إذا هو مرتبط بواحدة من جنسهم؟ أشوف هذا الصراع وكل شئ عادي مع منطلق توجه القصة بالاستقلالية ونبذ التقاليد. بالنهاية أصلًا قرار رجوعه بسبب الفتاة بالأول قبل ما يفكر بالدوجو لأن أنقطع عنه خلاص زي ما هو واضخ بالنهاية من ارتباطه مع الشقراء.
مقصدش هنا هروبه من الدوجو و إنما هروبه من المواجهات ، حتى من قبل مايتعرف على يوكا ، توشيهكو كانت عنده مشكلة حقيقية فى المعارك نتيجة العقدة القديمة اللى عنده بسبب ذكرياته مع هارومى و دايما كان بيتوقف فى اللحظة الأخيرة (و ماظنش إنه كان يعرف حقيقة هارومى وقتها عشان نقول إنه بيكره قتال الوحوش) ، أنا ممكن أفهم ده لأنه مش مقتنع بالدوجو و التقاليد بس المشهد كان بيتكرر على مدار العمل بشكل يوحى إن فى النهاية توشيهكو هايتغلب على عقدته لكن حتى فى المواجهة لإنقاذ الفتاة فى النهاية نفس المشكلة تكررت بشكل يوحى إن مافيش أمل و العقدة مازالت موجودة ، برضه أذكر إنه كان بيهرب من مشاكله و بطريقة أزعجت يوكا نفسها بعيدا عن الدوجو


هنا فعليًا ما فيها مشكلة حجم الصراع توسع بطرف ثالث قرر يدخل الأبرياء فيه والضحايا اللي صاروا منطقي بالتوسع، هي فكرة تدعم مؤامرة، حتى لو أني كرهت مبالغة الشرير الاساسي لكن الموت هنا مش شاذ لأنه بأي صراع لازم تتوقع مدنيين للاسف. بالنهاية هذا صراع البقاء للاقوى من لسان الشرير وبهذه النوعية توقع قتلة كبيرة وإبادة.
الموت متوقع فى أى صراع و مشكلتى مش مع الموت فى حد ذاته ، الطرفين كانوا بيقتلوا فى بعض من البداية و ده اللى ذكرته بإن تصرفاتهم ماخرجتش عن المعتاد منهم و هو قتلهم لبعض بس مشكلتى كانت مع الشرير الرئيسى و المبالغة فيه ، الشرير ماكتفاش بالقتل و إنما خرب حياة الكل قبل قتلهم سواء أفراد الدوجو أو الوحوش كأنه بيستمتع بالخراب فى حد ذاته و فى النهاية قضى على الكل باستثناء توشيهكو و يوكا ، موت المدنيين متوقع فى الصراع لأن الوحوش فى النهاية بتأكل البشر بس اللى عمله هنا إنه حول المدنيين نفسهم لوحوش و فى بداية كل حلقة بنشوف شخص طبيعى بيتحول لوحش و بيقتل أصدقائه و أحباؤه و تخيل حياته بعدها هايبقى شكلها ايه ، الموضوع كان خرج عن مجرد الصراع للبقاء بين أفراد الدوجو و الوحوش و تحول للتخريب لمجرد التخريب قرب النهاية

إضافة:
للأمانة كلامك نبهنى لبعض النقط اللى مالاحظتهاش فى متابعتى للعمل بس فى الآخر انطباعى العام عنه ماتغيرش للأسف و مشاكله كانت أكبر من إنى اتجاوزها
 
التعديل الأخير:

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
أنا عارف وضع كازوما و للسبب ده قلت إن بعض تصرفاته مبررة ، الشرير الرئيسى كان بيتلاعب بيه و قدر يستغل طموحه و أنانيته و للتوضيح المسألة ماكنتش استخدام للعقار قد ما هى إيقاذ لطبيعته كآكل لحوم بشر و اللى ورثها عن أمه (بما إنه ابن هارومى ) و اللى حصل فى البداية كان مفهوم بس مع التقدم الحلقات تصرفات كازوما بقت أغبى مع الوقت و بشكل غير منطقى خصوصا بعد ما الدوجو ابتدى يتتدمر و نوايا الشرير الرئيسى ابتدت تتضح قدامه

لحاقه براى و محاولته لإنقاذها مش هى المشكلة و على العكس ده كان تصرف منطقى ، اللى حصل قرب النهاية إنه أخيرا عرف حقيقته و حقيقة والدته و انتبه للى بيعمله الشرير الرئيسى و قرر إنه ينقذ راى منه بس الطريقة اللى قرر يعمل بيها كده كانت إنه اتصرف بشكل منفرد و ألقى بنفسه فى الفخ كأنه ماتعلمش حاجة
نعم أدري لكن العقار بحالته أشد من البقية بسبب وراثته لهذه الطبيعة علشان كذا تأثيره عليه أقوى. وبصراحة نقطتك عنه مش شايفها مشكلة هو ما عقل أصلًا يكفي أن قتل فرد الدوجو ذاك اللي أمره يقتله، تصرفه بالعكس منسجم مع شخصيته الانفعالية تمامًا، أناني يبغى يتصرف بسجيته وبعدين يعني أنا مدري كيف نسيت أن الكل في الدوجو تخلى عنه؟ يب فتصرفه لوحده لأن فقد الثقة بالكل اللي انفضوا عنه.

بصراحة نقدك هنا طالع من فكرة الشئ الذي تبغاه أكثر من أنه الشخصية نفسها كذا وهذا ما يستقيم مع تقديم العمل بصراحة ^^

مقصدش هنا هروبه من الدوجو و إنما هروبه من المواجهات ، حتى من قبل مايتعرف على يوكا ، توشيهكو كانت عنده مشكلة حقيقية فى المعارك نتيجة العقدة القديمة اللى عنده بسبب ذكرياته مع هارومى و دايما كان بيتوقف فى اللحظة الأخيرة (و ماظنش إنه كان يعرف حقيقة هارومى وقتها عشان نقول إنه بيكره قتال الوحوش) ، أنا ممكن أفهم ده لأنه مش مقتنع بالدوجو و التقاليد بس المشهد كان بيتكرر على مدار العمل بشكل يوحى إن فى النهاية توشيهكو هايتغلب على عقدته لكن حتى فى المواجهة لإنقاذ الفتاة فى النهاية نفس المشكلة تكررت بشكل يوحى إن مافيش أمل و العقدة مازالت موجودة ، برضه أذكر إنه كان بيهرب من مشاكله و بطريقة أزعجت يوكا نفسها بعيدا عن الدوجو
أنا مش شايف مشكلة هنا أيضًا هو طبيعته ما راح تتغيير بلحظة وهذا المنطقي والطبيعي بالعكس لو تحول بسرعة بصير غير منطقي وكأنه شونين سريع الحل، حتى بالمواجهة الأخيرة ما أعتمد على نفسه بل ذهب إلى أبو راي يطلب منه المساعدة، نحن نتكلم عن خصم قوي جدًا وخارق صعب يقدر يهزمه لحاله.

الأنمي مش هدفه حل العقدة بل هدفه التأقلم معها وهذا الذي صار، حتى بالقتال الأخير ما أنتصر بقوته مثلًا بل تدخلت عوامل نفسية وصراعات الشرير مع ذاته أدت للنتيجة ذي.
الموت متوقع فى أى صراع و مشكلتى مش مع الموت فى حد ذاته ، الطرفين كانوا بيقتلوا فى بعض من البداية و ده اللى ذكرته بإن تصرفاتهم ماخرجتش عن المعتاد منهم و هو قتلهم بعض بس مشكلتى كانت مع الشرير الرئيسى و المبالغة فيه ، الشرير ماكتفاش بالقتل و إنما خرب حياة الكل قبل قتلهم سواء أفراد الدوجو أو الوحوش كأنه بيستمتع بالخراب فى حد ذاته و فى النهاية قضى على الكل باستثناء توشيهكو و يوكا ، موت المدنيين متوقع فى الصراع لأن الوحوش فى النهاية بتأكل البشر بس اللى عمله هنا إنه حول المدنيين نفسهم لوحوش و فى بداية كل حلقة بنشوف شخص طبيعى بيتحول لوحش و بيقتل أصدقائه و أحباؤه و تخيل حياته بعدها هايبقى شكلها غيه ، الموضوع كان خرج عن مجرد الصراع للبقاء بين أفراد الدوجو و الوحوش و تحول للتخريب لمجرد التخريب قرب النهاية
برضو تفرض ما تتمناه على الشئ المقدم من عدمية الشرير هنا، هو سايكوباث وهنا مع الشخصيات مثله ما تفترض الواقعية أو المنطقية، هدفه شرير وما يحتاج مبرر له، أنت تحاول تسقط إخلاقيات ما هنا وهذا ما ينفع بصراحة. وكلامك عن شرح الأنمي إيجابي لأنه يبين العالم كيف يتغير مع الكل سواء بالمدرسة أو بدار العجزة أو داخل الأسرة، هذه لفته قوية بالستوريتلينج ^^
المسألة مش مسألة هوى ، التصرفات غير المنطقية للبشر حقيقة بس لازم تقنعنى بيها مش تحطها عشان توصل للنتيجة اللى إنت عازوها بأى شكل
المشكلة هو نقدك لوجودية الشئ أكثر من مجرد أقناع النتيجة، لأن نقدك بناء على شئ تتمناه يحصل أكثر من الشئ الموجود أمامك! وهذا لا يستقيم هنا.
 
التعديل الأخير:
@abdullah-kh

برضو تفرض ما تتمناه على الشئ المقدم من عدمية الشرير هنا، هو سايكوباث وهنا مع الشخصيات مثله ما تفترض الواقعية أو المنطقية، هدفه شرير وما يحتاج مبرر له، أنت تحاول تسقط إخلاقيات ما هنا وهذا ما ينفع بصراحة. وكلامك عن شرح الأنمي إيجابي لأنه يبين العالم كيف يتغير مع الكل سواء بالمدرسة أو بدار العجزة أو داخل الأسرة، هذه لفته قوية بالستوريتلينج ^^
أنا مابطلبش من الشرير إنه مابيبقاش عدمى و طبيعى إن الأخلاقيات مش هاتنطبق عليه و إنما برد على كلامك بإن اللى حصل مش شئ شاذ بالنسبة للعالم ، اللى أقصده إن اللى بيعمله الشرير هنا يبقى شاذ عن نوعية الأشرار اللى الأبطال كانوا بيواجهوها ، انت بتتكلم عن إن الموت مش شئ شاذ فى العالم و أنا بقول إن دى مش المشكلة و إنما تصرفات الشرير كانت شاذه بالنسبة لعالمه و اتسببت فى دمار أوسع بمراحل من المعتاد فى العالم ده و بشكل يتنافى مع عمل نهايته مشرقة و كنت بقارن بينها و بين اللى كان بيحصل قبل كده و دى النقطة الأساسية اللى كنا بنتكلم عنها و مافتحتش موضوع الأخلاقيات أو ليه الشرير بيعمل كده فى أى وقت :unamused:


نعم أدري لكن العقار بحالته أشد من البقية بسبب وراثته لهذه الطبيعة علشان كذا تأثيره عليه أقوى. وبصراحة نقطتك عنه مش شايفها مشكلة هو ما عقل أصلًا يكفي أن قتل فرد الدوجو ذاك اللي أمره يقتله، تصرفه بالعكس منسجم مع شخصيته الانفعالية تمامًا، أناني يبغى يتصرف بسجيته وبعدين يعني أنا مدري كيف نسيت أن الكل في الدوجو تخلى عنه؟ يب فتصرفه لوحده لأن فقد الثقة بالكل اللي انفضوا عنه.

بصراحة نقدك هنا طالع من فكرة الشئ الذي تبغاه أكثر من أنه الشخصية نفسها كذا وهذا ما يستقيم مع تقديم العمل بصراحة ^^
كازوما مش أول شخصية غبية تاخد قرارت سيئة و لو كان كلامك صحيح من إنى إنتقادى راجع للشئ اللى عاوزه من الشخصية فقط ماكنتش قلت إن جزء من تصرفاته مبرر و كان هايبقى عندى مشكلة تجاهه من بداية العمل و ده ماحصلش

مش هاقول إن كلامك خاطئ و على العكس تحليلك لشخصية كازوما صحيح نسبيا و لغاية النصف الأول من العمل تصرفاته كانت مستفزة و تحرق الدم بس متفقة مع شخصيته بس إبتداء من النصف الثانى و للآخر الوضع اختلف ، هو أنانى و إنفعالى و طبيعى إن شخص زى ده يتصرف بشكل خاطئ بس اللى اذكره إنه خد قرارت ماتتفقش حتى مع وجود النقط دى لأن فى الآخر هدفه كان التحكم فى الدوجو مش تدميره و تدمير نفسه ، للأسف لو كان فاكر الأحداث بالتفصيل كنت هاجيب أمثلة واضحة على اللى أقصده بس أذكر إن كان عندى مشاكل مع الحلقة اللى قتل فيها صديقه بالإضافة لمحاولته لإنقاذ راى

أنا مش شايف مشكلة هنا أيضًا هو طبيعته ما راح تتغيير بلحظة وهذا المنطقي والطبيعي بالعكس لو تحول بسرعة بصير غير منطقي وكأنه شونين سريع الحل، حتى بالمواجهة الأخيرة ما أعتمد على نفسه بل ذهب إلى أبو راي يطلب منه المساعدة، نحن نتكلم عن خصم قوي جدًا وخارق صعب يقدر يهزمه لحاله.

الأنمي مش هدفه حل العقدة بل هدفه التأقلم معها وهذا الذي صار، حتى بالقتال الأخير ما أنتصر بقوته مثلًا بل تدخلت عوامل نفسية وصراعات الشرير مع ذاته أدت للنتيجة ذي.
ده شئ انا فاهمه و على عكس اللى ممكن تتخيله ماكنتش هاقتنع لو التغيير حصل فى لحظة لأن ده فعلا مش عمل شونين بس اللى حصل هنا إن مافيش أى تطور حصل للشخصية ، فى البداية توشيهكو كان شخص بيهرب من المواجهة و فى النهاية فضل برضه شخص بيهرب من المواجهة و فى الآخر هزيمة الشرير كانت راجعة أكثر لمشاكله النفسية مش لتغلب توشيهكو على عقدته أو التأقلم معاها، طب فين التطور اللى حصل هنا ؟

كلامك بخصوص التأقلم مع العقدة منطقى بس حتى ده ماحسيتش إنه حصل هنا


المشكلة هو نقدك لوجودية الشئ أكثر من مجرد أقناع النتيجة، لأنك تنتقد شئ تتمناه يحصل أكثر من الشئ الموجود أمامك! وهذا لا يستقيم هنا.
مش هادعى إن مافيش حاجات باتمنى حدوثها فى العمل أو ده مالوش تأثير على نظرتى ليه بس فى نفس الوقت ده مش المقياس الوحيد لحكمى على العمل و مش هايوصل لدرجة تجاهلى للى بيحصل أمامى :unamused: !! و أصلا جزء من الحاجات اللى باتمنى وجودها تبقى إما لإن الكاتب أوحى بإنها ممكن تحدث أو المفترض إنها تبقى تطور طبيعى لأحداث معينة و أهم مثال لكده:

شخصية توشيهكو و اللى ماحسيتش إنها حصلت على أى تطور حقيقى بالرغم من إنه المفترض يبقى بطل العمل و الإيحاء بتطوره موجود
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
أنا مابطلبش من الشرير إنه مابيبقاش عدمى و طبيعى إن الأخلاقيات مش هاتنطبق عليه و إنما برد على كلامك بإن اللى حصل مش شئ شاذ بالنسبة للعالم ، اللى أقصده إن اللى بيعمله الشرير هنا يبقى شاذ عن نوعية الأشرار اللى الأبطال كانوا بيواجهوها ، انت بتتكلم عن إن الموت مش شئ شاذ فى العالم و أنا بقول إن دى مش المشكلة و إنما تصرفات الشرير كانت شاذه بالنسبة لعالمه و اتسببت فى دمار أوسع بمراحل من المعتاد فى العالم ده و بشكل يتنافى مع عمل نهايته مشرقة و كنت بقارن بينها و بين اللى كان بيحصل قبل كده و دى النقطة الأساسية اللى كنا بنتكلم عنها و مافتحتش موضوع الأخلاقيات أو ليه الشرير بيعمل كده فى أى وقت :unamused:
أوه أعتقد فهمتك هنا بس بصراحة ما أشوفها مشكلة برضو XD ما أحس فيه تنافي أن الشرير يكون كذا وأن العالم يتغيير! تدري أصلًا وجود الوحوش ذي كان طارئ على العالم من القصة الأسطورية ليش ما يكون الشرير هنا نفس الشئ طارئ على العالم وصار طبيعي؟

فكرة الدمار بعدها سلام وازدهار ما فيها تنافى بالنهاية كثير من الصراعات البشرية أنطوت على حالة وحشية هائلة لكن بالنهاية طلعنا بنتيجة مشرقة، زي الحروب العالمية وخصوصًا الثانية التي أخذت اتجاه عدمي سافر لا مبرر له، لكن بالنهاية النتيجة صار سلام وامم متحدة والخ. فكرة التنافي بين الشر العدمي هنا والخير بالنهاية مش كبيرة.

هو أنانى و إنفعالى و طبيعى إن شخص زى ده يتصرف بشكل خاطئ بس اللى اذكره إنه خد قرارت ماتتفقش حتى مع وجود النقط دى لأن فى الآخر هدفه كان التحكم فى الدوجو مش تدميره و تدمير نفسه ، للأسف لو كان فاكر الأحداث بالتفصيل كنت هاجيب أمثلة واضحة على اللى أقصده بس أذكر إن كان عندى مشاكل مع الحلقة اللى قتل فيها صديقه بالإضافة لمحاولته لإنقاذ راى
تمني الاصلاح ما يعني أنك ماتقدر تتدمر نفسك! معليش عمرو يعني وش المشكلة هنا صدق؟ ياما ناس عملوا قرارت ظنًا أنها صالحة لكنها بالنهاية دمرتهم بعد فوات الآوان. زي الحروب والابادات والخ كلها تبدأ من فكرة صالحة لكن بالنهاية تجلب الويلات. ما أشوف تناقض للدمار الذي عمله والذي سببه ثقته بالشرير اللي حزر هو كان من أعماد الدوجو سابقًا، يعني ثقته راحة بدمار لأن أعتمد على ذا الشخص يدير أعماله والخ.

أصلًا الثيم الاساسي هنا يحاول يعلمك عدم صلوحيته للقيادة من أول حلقة. كل اعتراضك على التصرفات اللي أشوف شئ تتمناه عمرو XD.
ه شئ انا فاهمه و على عكس اللى ممكن تتخيله ماكنتش هاقتنع لو التغيير حصل فى لحظة لأن ده فعلا مش عمل شونين بس اللى حصل هنا إن مافيش أى تطور حصل للشخصية ، فى البداية توشيهكو كان شخص بيهرب من المواجهة و فى النهاية فضل برضه شخص بيهرب من المواجهة ، طب فين التطور اللى حصل هنا ؟

كلامك بخصوص التأقلم مع العقدة منطقى بس جتى ده ماحسيتش إنه حصل و و فى الآخر هزيمة الشرير كانت راجعة أكثر لمشاكله النفسية مش لتغلب توشيهكو على عقدته أو التأقلم معاها
هنا أختلف الشخص خرج من سيطرة الفكرة الأبوية من الدوجو إلى الحياة المستقلة ويقدر يعمل قرارت من دون تدخل أحد هذا ما تشوفه تطور؟ يعني مش قضية قدرته على التغلب على المواجهة فقط،بل الشخص عاطفيًا وحتى نفسيًا صار منفتح أكثر لول.

ايه لكنه قاتل حتى مع المشكلة ذي وحاول هذا أسميه تأقلم، ما أتوقع بتحصل إجابة سريعة لأن بيكون الوضع ممل بل تركه كثير مفتوح هنا وأشوفه موفق فيه.
 
أوكي مشيت بشكل لا بأس فيه بالجزء الأول.
لكن الي مخوّفني إنه بيظل صوت قوكو مثل ما هو (لا والمصيبة راح ينتقل لأبناءه!) لهذا أفكر أتابعه بالدبلجة لكن أخاف يصير فيه تحريف للأحداث -ولو كان بسيط- وهذا شيء منفّر لي.
الي لهم معرفة، هل الدبلجة الإنقليزية غيّرت شيء؟
هو انا اتابعه بالإنجليزي دايم اذكر.. ما عمري شفت الياباني صدق .. فما اقدر اعطيك علم كثير .. بس هو اذكر ناس تعلق تقول فيه.
بس اظنها تغيرات بسيطة ما تأثر كثير ومو شي احس الواحد يعلق عليه.. بس مدري *الا اذكر اذا قمت حرب على مين احسن دبلجة.. بتصير شي كبير وقتها

شوف اللي ترتاح معه المهم ولا تفكر كثير.. كلهم كويسة
 
الإعجابات: retha












the way ..
كيف انه حبة حبة.. الظلال تروح .. ووجهه يصير softer .. وتبدء تطلع إبتسامته.
ذس شتتت خلاني ابكي الحين..!
مخرج دراغون بول فنااااان..




زورو بيجيه فلم اوسكاري قريب ..
شي يحمس.
 
الإعجابات: retha
تمني الاصلاح ما يعني أنك ماتقدر تتدمر نفسك! معليش عمرو يعني وش المشكلة هنا صدق؟ ياما ناس عملوا قرارت ظنًا أنها صالحة لكنها بالنهاية دمرتهم بعد فوات الآوان. زي الحروب والابادات والخ كلها تبدأ من فكرة صالحة لكن بالنهاية تجلب الويلات. ما أشوف تناقض للدمار الذي عمله والذي سببه ثقته بالشرير اللي حزر هو كان من أعماد الدوجو سابقًا، يعني ثقته راحة بدمار لأن أعتمد على ذا الشخص يدير أعماله والخ.

أصلًا الثيم الاساسي هنا يحاول يعلمك عدم صلوحيته للقيادة من أول حلقة. كل اعتراضك على التصرفات اللي أشوف شئ تتمناه عمرو XD.
زى ما ذكرت انا شفت العمل من أكثر من سنتين و ناسى تفاصيل كثيرة و كلامى يبقى من اللى فاكره عن القصة و انطباعى أثناء المتابعة وقتها و لنفس السبب ماقدرتش اتكلم عن ال Plot holes فى العمل (خصوصا المتعلق بالأحداث اللى انتهت بموت هارومى) لأنى مش فاكر التفاصيل ، انا فاكر إن كان فى نقط كثيرة غير منطقية ضايقتنى فى النصف الثانى بالنسبة لراى و كازوما (و زى ما قلت عدم صلاحيته للقيادة واضح من البداية فده مش السبب) بس بما إنى ماقدرش اثبتها و ماعنديش استعداد أتابع العمل مرة تانية عشان افتكر فهاتوقف هنا للأسف


هنا أختلف الشخص خرج من سيطرة الفكرة الأبوية من الدوجو إلى الحياة المستقلة ويقدر يعمل قرارت من دون تدخل أحد هذا ما تشوفه تطور؟ يعني مش قضية قدرته على التغلب على المواجهة فقط،بل الشخص عاطفيًا وحتى نفسيًا صار منفتح أكثر لول.

ايه لكنه قاتل حتى مع المشكلة ذي وحاول هذا أسميه تأقلم، ما أتوقع بتحصل إجابة سريعة لأن بيكون الوضع ممل بل تركه كثير مفتوح هنا وأشوفه موفق فيه.

عشان أكون واضح موضوع الهروب من المواجهات يبقى جزء من مشكلة أكبر و هى عدم القدرة على مواجهة المشاكل بصفة عامة، توشيهكو ماقدرش يواجه مشاكله لما كان فى الدوجو و فى الآخر هرب ، إحنا ممكن نبرر اللى عمله لأن المواجهة فى الحالة صعبة بس حتى بعدها فى منتصف العمل لما ابتدى يواجه مشاكل مع يوكا كان برضه حله الهروب من مواجهتها و ده اللى أزعج يوكا وقتها على ما أذكر
توشيهكو فى الآخر اضطر لمواجهة المشاكل دى بس ده ماحصلش غير بعد كم مهول من الخسائر و تحت ضغط حقيقى و حتى ساعتها فضل عجزه عن المواجهة قائم أما كون إنه قاتل حتى مع المشكلة فده برضه نفس اللى كان بيحصل لما كان بيقاتل مع الدوجو فمافيش تغيير كبير بالنسبة لى و دى نقطة ماظنش إننا هانتفق فيها

عموما مشاكلى مع العمل مش مقتصرة على الحبكة و تصرفات الشخصيات فقط و ده اتكلمت عنه فى ردى الأول و حتى مع توضيحك لعدد من النقط فالعمل مشاكله مازالت كبيرة بالنسبة لى بس فى الآخر لو إنت مش شايف مشاكل فى تصرفات الشخصيات و نتيجة الأحداث يبقى إيه مشكلتك مع السيناريو و الحبكة :confused::
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
@AM152
شقت النقاش الطويل ذا وأنا مش مبسوط من النهاية خخخخ، بس دخولي معك من قضية منطقيتها والخ وهذا ما أشوفه مثلًا، مشكلتي جذرية معها لكن ما يعني أقول العمل سئ لذا الشئ. الذي أشوفه أعطى فرصة كبيرة ليبين ذا من بداية الأنمي ولما صارت الأحداث ذي ما كأنه العمل أنقلب مثلًا لأن فيه اساس لكل ذا.

أنا بشكل عام ما أحب هذه النوعية من الأشرار أو طريقة اتجاه الذروة هنا، هذه مشكلتي مع المشاهدة الأولى الحين مع الثانية أشوف جوانب العمل الفنية طاغية وهي صنعت تجربة أحسن حتى مع هذه المنفرات.
 
كنت أشاهد بعض أعمال الراحل isao takahata (ماراثون)، وهذه المرة كان دور الماستربيس grave of the fireflies. وهذا المشهد .. هذا المشهد الأوسكاري يلخص رسالة العمل بأكمله:







أسقطت سيتسوكو ( الفتاة الصغيرة ) الطعام، فهم رجل غريب بمساعدتها، لكن كبرياء وعزة نفس ذلك الياباني الشاب منعته من أن ينتظر مساعدة من أحد حتى ولو كان غريبًا. فأسرع لإلتقاط الطعام .. ثم مشى بطريقه راميًا خلف ظهره كل مساعدة وشفقة من الآخرين ( التصوير الخلفي ).

هذا الtoxic pride قاد لأزمة إنسانية بالنهاية. هذا الtoxic pride الذي كان يحمله كل ياباني في تلك الفترة الزمنية ويرفض الإعتراف به تسبب بمقتل الآلاف منهم وتجويع وتشريد عشرات الألوف غيرهم. وهذه كانت رسالة grave of the fireflies.


RIP Isao Takahata





عزيزة علي أن أراك مجدلة تحت نجوم السماء ::cry::::cry::::cry::
 
^ردك مرة رهيب
بس شوف حاول تحطه بموضوع الافلام برضو .. عشان لايضيع هنا



=============================

*فلر توك

*when i was a boy

انا لما كنت صغير ..
وكانو يعرضون دراغون بول على السبيستون .. كان يعرضونه اسبوعي حلقة كل خميس ..
هذا شي بايخ لانه الفترة الذهبية زي لما نشوف يوجي وديجمون كل يوم على 3 العصر..
*ايه هذيك أيام طيبة !
لكن الشي البايخ بدراغون بول كان يخليك تعيد الحلقة كثير المهم ..
وهو ليه حلقات توصيل الحليب..
وهذي اللي تحت..
كانو من مفضلاتي بالسلسلة..


finish.

اظن اني خلصت البطولة.
هو انا مني مرة مثل زد متحمس مع ستاف المسلسل قديم.. *لانه يمكن وقتها ودي اسوي ريسرش واكتب عن الإنتاج
بس ممكن لاني قاري المانجا كنت مؤخراً.
بس المجرمين قاعدين يفاجئوني.. لانه شغلهم مرة شاطر.

فيه كثير جزئيات وقحة ببداية المانجا.. بس مع ممثلة جوجو .. صارت شي كيوت ولطيف.
واحب اعتذر على كل المرات اللي غلطت عليها هي وممثلة كنشن .. لاني كنت افضل الdub ..

نازوها .. يور اوسووووم ! ..

بس ترى مستواك الحين نازل كثير *امزح امزح :tongueclosed:
 


شاهدت 12 حلقة ! ! !

كانت أنفاسي تتقطّع شوقا لمشاهدته لكن ما استسغت ان تحدث علاقة حبّيّة بين شابّين مستهدفين من عصابات اجراميّة عديدة في عالم يعجّ بالقتل و الاجرام و الخطف و التّعذيب و ايجي الياباني محشور حشر ف الاحداث لا لشيء سوى ل اظهار التّفاعل الكيميائي بينه و بين البطل آش و الجميع يستهدف رأسه و هو منهمك ف استذكار قصصه البريئة و كيف

انّه يخاف من القرع في صغره و لا زال ! ! !

أيضا لم استسغ كيف انّ آش تذعن له غالبيّة العصابات بلا سبب مقنع ! ! ! هو يتميّز بالتّصويب الدّقيق بالمسدّسات و جيّد ف الاختراق الالكتروني و سرقة المعلومات و التّلاعب بها غير ذلك لا يملك مواهب اخرى الّا ان كان جماله و و سامته هي الطّريق ل سيطرته على العصابات كما قال أحدهم ! ! !

ايضا الانمي يعاني كما تعاني غالبيّة مانجات و انميّات ال 70 نات و ال 80 نات و هو انّه لا يوجد سبب قويّ لخيريّة الاخيار او شرّيّة الاشرار مجرّد طيبة و شرّ بدون سبب الطّيّب طيّب بدون سبب و الشّرّير شرّير امّا مجرّد نزوة او بسبب تنشأة و اذا شدّ حيله الكاتب وضع لك سبب كان مضطهد في صغره ف أصبح شرّير ! ! !

على عكس الانميّات الحاليّة و ما قبلها بقليل حيث تكثر فيها الشّخصيّات الرّماديّة ك باين او شخصيّة تدّعي العدالة و هي غارقة ف القذارة كدانزو ! ! !

ما سبب انتاج عقار البانانا فيش ؟؟؟
السّيطرة فقط هذا السّبب ! ! !
دروبّ و حذف نهائي من الهارد ! ! !​

انا والله زيك ما فهمت ..
بس يوم دريت انه شوجو ال80يني ..
*مدري وش تغير بس ات كليكد معي بعدها..




16 هذي كنت ضحك وحفلة حشييييييش رهيبة



وهذي 17 اظن .. كانت مؤثرررررررررررررة ....
يعني استحي اقول انه قلبي الصدق وقف باحد المشاهد * واني technically كنت ميت لربع الثانية وانا اشوفه


اوه بس ما ابي اقولك ارجع كمله.. هو بس تذكرت شغلات كويسة وحبيت اعلق عليهم.

شف جانجستا اذا تبي عاصابات وحاجات كويسة
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
انا والله زيك ما فهمت ..
بس يوم دريت انه شوجو ال80يني ..
*مدري وش تغير بس ات كليكد معي بعدها..




16 هذي كنت ضحك وحفلة حشييييييش رهيبة



وهذي 17 اظن .. كانت مؤثرررررررررررررة ....
يعني استحي اقول انه قلبي الصدق وقف باحد المشاهد * واني technically كنت ميت لربع الثانية وانا اشوفه


اوه بس ما ابي اقولك ارجع كمله.. هو بس تذكرت شغلات كويسة وحبيت اعلق عليهم.

شف جانجستا اذا تبي عاصابات وحاجات كويسة
هو مش هاردكور بالشغلات ذي لكني أفضله بكثير على جاجنستا لأن علاقة الشخصيات أجمل وهذا هدفه، كل شئ من البانانا فيش مجرد دمج للشئ الصدقي من ضوء الشخصيات هنا. هو واضح متأثر بأكيرا (حتى تصميم الشخصيات بالمانجا زيه بالبداية بعدين غيرته)، وبعد أفلام هولييوود الأكشنية بذاك الوقت.

لو تدخل عليه بعقلية 2019 ما راح تحبه بس لو تشوف إيش عمل للجنرا نفسها والشخصيات والخ راح تشوفه شئ ممتاز بل كلاسيك.
 
^شكراً على الرد الراقي عبدالله..

انا افضله على جانجستا برضو..
*نيوورك عندي مافي احلى منها :grimacing:


===============


*دراغون بول


هو انا المفروض ادرى عن بلاوي الفرنشايز بنسبة لموضوع موت الشخصيات..

بس شكراً للكاست لتمثيلهم الحلو لانه شوفت رياكشنتهم لحالها تبكي الصدق..

والموسيقى .. والإخراج الحلو.. *يعني شف زمان موضوع اخر قتال على الغروب هذي ما كانو يفوتونها



هذي تذكرني بون اوف ماي اول تايم favorite بانل ..:pensive:


....
 
@abdullah-kh

إتأخرت فى الرد لسبب ما :sweatsmile:

فهمت قصدك بس بغض النظر عن قضية المنطق ، الشرير الرئيسى ماكنش المشكلة الوحيدة

كرهت الشرير الرئيسى جدا و كان مزعج و مقزز بالنسبة لى و زيك ماحبيتش طريقة إتجاه الذروة بس الفكرة إن باقى الشخصيات ماكنتش جيدة ، معظم الشخصيات إما من النوع اللى بيدمر نفسه أو بيتصرف بطريقة غبية (مش بس كازوما و راى فقط و إنما والديهم برضه و حتى الشخصيات الجانبية و مافيش أى طرف يوازن ده) و حتى لو كان ده منطقى ففى الآخر إنت بتشوف عمل ماتقدرش تتعاطف مع أو تحب شخصياته و أنا مختلف معاك فى النقطة دى بس البطل كان شخص متخاذل فى معظم الوقت بالنسبة لى

مقدر إن نظرتك للبطل مختلفة و ده خلاك تطلع بانطباع مختلف عن العمل مع إهتمامك بالجوانب الفنية بس بالنسبة كان صعب أفصل الجوانب الفنية عن الشئ اللى بتقدمه و اللى كان مقزز فى أوقات كثيرة و كفاية الحلقة اللى إنت عارفها قرب نهاية العمل :confounded:
 


مشهد كنت استناه :tearsofjoy:
!





شف الحين ان ماشي في دائرة.. وبقول هذي احسن كاميهامي بسلسلة.. بس ثمن بوصل لزد 31 وبقول نفس الشي .. ثمن اوصل زد 179 وبرضو اقول نفس الشي.. ثمن ارجع هنا واعيد الكلام كله..
*المؤثرات وموضوع الشاشة السودا كله حلو..!
they don't do this no more!




*هذي الزون ..

روشي اكل تكفيخ جامد بس عشان يقولهم ترى العالم كبير ولسا فيه ناس اقويا..
بس هو لو يدري عن اللي بيصير قدام

this arc will be missed
مرة كان حلو
 

خلصت تاتامي جالكسي قبل قليل. أحد أفضل الأعمال اللي شفتها، الإخراج والآرت، الطرح القصصي والربط العظيم اللي يصير أخر كم حلقة، والرسائل العظيمة التي مرت عبر العمل، جميعها تجعل العمل أيقونة مميزة وفريدة من نوعها.
 

خلصت تاتامي جالكسي قبل قليل. أحد أفضل الأعمال اللي شفتها، الإخراج والآرت، الطرح القصصي والربط العظيم اللي يصير أخر كم حلقة، والرسائل العظيمة التي مرت عبر العمل، جميعها تجعل العمل أيقونة مميزة وفريدة من نوعها.
مرحبا بك في نادي محبي OZU:laughing: