موضوع نقاش أفلام الأنمي ( طلباتك + نصائحك و تجاربك هنا )

بصفة عامة مابعتبرش نفسى من Fans أستديو جيبلى بالرغم من إنى حبيت معظم الأعمال اللى شفتها منه و اللى معظمها كان لميازاكى بس من فترة حملت باقى أعمال الأستديو اللى ماشفتهاش و ابتديت اتابعها لما يبقى عندى وقت و ده انطباعى عن بعضها:



Only Yesterday

فكرة العمل إدتنى الإنطباع إنه مش لى خصوصا إنى مش من المهتمين بثيم النوستالجيا أو الحياة فى الريف بس الكلام الكثير و المدح اللى سمعته عن العمل خلانى أديه فرصة و بعد متابعته اتأكدت فعلا إنه مش لى :p
بالرغم من كده جودة العمل كانت واضحة جدا و أسباب نجاحه بين محبى الجنرا كان سهل تمييزها :)
طريقة الدمج بين أحداث الماضى و الحاضر كانت ممتازة فعلا و بالرغم من إنى ماقدرش أقول إنى حبيت الفيلم إلا إن بعض الجزئيات فيه عجبتنى جدا زى جزئية المسرحية :D
بالنسبة لأحداث العمل فى بعض النقط كنت عاوز أعلق عليها :
طريقة رسم تعبيرات الوجه خصوصا عند الإبتسام كانت غريبة فعلا بالنسبة لى :confused:: ، ماظنش إنى شفت الأسلوب ده قبل كده و بصراحة ماحبيتوش

ماحبيتش شخصية الأب :angry:، الشخصية بتدى الإحساس إنها بعيدة و ماتقدرش تعمل معاها حوار أو حتى تكلمها و كانت أقرب لشخصية قائد عسكرى أو مدير بيتعامل عن طريق الأوامر من إنه يبقى أب وسط أولاده ، المزعج فى الموضوع إن النموذج ده حقيقى و موجود و بعض الناس بيعتقدوا إن دى الصورة اللى المفترض إن الأب يبقى عليها و ده اعتقاد خاطئ من وجهة نظرى و منافى لفكرة الرحمة اللى المفترض إنها تبقى الأساس فى التعامل مع الأطفال :neutral:

اللى أظنه إن الكاتب فضل إنه يقدم نهاية سعيدة على إنه يقدم نهاية منطقية
الحياة فى الريف ممكن تكون جميلة كنوع من التغيير لفترة قصيرة بس الإنتقال بشكل كامل للريف و التخلى عن أسلوب حياتك يبقى حاجة مختلفة تماما ، الحياة فى الريف مش سهلة بأى شكل و بالرغم من إن الحياة فى المدينة ممكن تعمل ضغوط على الأعصاب إلا إنها أسهل و ليها مميزاتها اللى مش موجودة فى الريف ، للسبب ده حبيت رد فعل تايكو لما الجدة عرضت موضوع الزواج عليها و ردود باقى الشخصيات عليها و حسيت إنها منطقية ، الموضوع كان مفاجئ فعلا لتايكو و خلاها تحس بالفرق بين قضاء أجازة و الإنتقال بشكل نهائى فى الريف و كلامها فى المشهد كان من الجزئيات اللى عجبتنى فعلا فى الفيلم ، ده اللى خلانى اتوقع إن تايكو هاترجع للمدينة فى النهاية و الموضوع هايبقى مجرد ذكرى بس اللى حصل كان حاجة مختلفة ، بالرغم من كده النهاية ماكانتش سيئة و ممكن اعتبار إن تعلقها بتوشيو كان هو السبب الحقيقى لقرارها أكثر من حبها للريف و ساعتها النهاية هاتبقى مقبولة أكثر

فى الآخر ماندمتش على متابعتى للعمل و كان تجربة جيدة بالنسبة لى :D

______________________________________________________________________________________



Porco Rosso

العمل كانت ظاهره فيه و بقوة واحدة من مشاكلى مع بعض أفلام استديو جيبلى و هى إنه مابيقدمش القصة بشكلها المعتاد من بداية و وسط و نهاية و إنما بيبقى أقرب لقضائك فترة معينة مع البطل و خوضك لبعض المواقف معاه و بعد كده تركه عشان يكمل مغامرته ، الأسلوب ده ممكن يعجب البعض لأنه بيدى إحساس بالمغامرة و العمل بيبقى بالنسبة لهم أقرب لرحلة ممتعة بس بصراحة ماقدرش أقول إنى محبى الأسلوب ده و بأفضل إن العمل يبقى ليه قصة و هدف واضحين فى معظم الوقت
العمل كان متوسط المستوى بالنسبة لى مع وجود بعض الجزئيات الجيدة

_________________________________________________________________________________



Whisper of the Heart

تابعت الفيلم بحماس فى البداية و حسيت إن أحداثه بتبنى لحاجة كبيرة بس مع مرور الوقت حماسى ابتدى يقل للأسف :(، كنت هاعتبر إن الفيلم تجربة سيئة لولا إن بعض الجزئيات فى النهاية عوضت الإحباط إلى حد ما ، فكرة العمل فى حد ذاتها مش سيئة بس اللى حسيته إن جزء كبير من أحداث العمل كان ممكن اختصاره من غير ما يكون فى تأثير على القصة
ال Subplot الخاص بصديقة شيزوكا ماحسيتش إن ليه تأثير حقيقى على الأحداث و فى مرحلة معينة قرب النهاية اكتشفت إنى نسيته تقريبا ، نفس الكلام بالنسبة لأختها و اللى حسيت إن دورها ممكن حذفه من غير أى تأثير على العمل ده بالإضافة لمشاهد تانية ماكانش ليها هدف حقيقى
الجزئية الأخيرة فى العمل لما شيزوكا ابتدت تكتب القصة كانت جيدة فعلا بالنسبة لى و هى اللى حسنت نظرتى نسبيا ليه
اللى أظنه إن العمل كان هايبقى أحسن بكثير لو تم اختصار ثلثه على الأقل بس فى الآخر ممكن أكون مافهمتش المعنى من العمل أو المقصود من أحداثه و ده اللى اتسبب فى انطباعى السلبى عنه
 
التعديل الأخير:

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
مرات أحس النقاش عن الأفلام وبالذات جيبلي يحل إلى أشياء تقليدية دائمًا تركز وتطلع بنتيجة إحباطية. طرح القصة، تطور الشخصيات، الحبكة الخ كلها ما تعطي القيمة العظمى لأفلام جيبلي - ميازاكي بالذات!

وعن نفسي فليذهب هذا الهراء إلى الجحيم @@ إذا كانت القدرة البصرية راح تطلعنا بنتائج مثل كذا ::involve:: هذه دائمًا أشوفها مأخذه على ميازاكي إلا يسحب عليها أصلًا. فلم مثل كيكي ما يعتمد على عناصر تقليدية أبد. بل يقدملك نفخات بسيطة عن حياة ساحرة بس فيه ألمام جبار بالتفاصيل الدقيقة والله لو تحلم أي حبكة شكسبيرية تقدمها. ما يعطي تعقيد ما هو مهم عن شئ ما نحتاجه وتشوف لحظات كثير يستعرض المكان (البيئة) أو مشاهد طيران أو الهدوء والتأمل. وهذه تكون على حساب تحرك أكثر في الشخصيات.

لما أتذكر هذه الأفلام أتذكر الشعور الضخم من التجربة أما صراحة إذا كنت بنظر بتقليدية فما راح أخرج بشئ وهذا التقليدية صايرة مضجرة صراحة! الحين بالذات ما تملي عيني إلا نادرًا. علشان كذا كيف الأفلام الحالية بدون روح لأنها تركز بفظاظة على هذه العناصر (أفلام هوسودا أشهر مثال) @@
 

Dagger

Young senior master
^
هوسودا بالذات ما ابلع المديح و الكلام عن اعماله ممكن باستثناء سامر وار اللي استمتعت به بدون التركيز بالقصة و الحبكة الخ
لكنه فشل في نفس هذه الجوانب التقليدية مع bakemono no ko
 
مرات أحس النقاش عن الأفلام وبالذات جيبلي يحل إلى أشياء تقليدية دائمًا تركز وتطلع بنتيجة إحباطية. طرح القصة، تطور الشخصيات، الحبكة الخ كلها ما تعطي القيمة العظمى لأفلام جيبلي - ميازاكي بالذات!

وعن نفسي فليذهب هذا الهراء إلى الجحيم @@ إذا كانت القدرة البصرية راح تطلعنا بنتائج مثل كذا ::involve:: هذه دائمًا أشوفها مأخذه على ميازاكي إلا يسحب عليها أصلًا. فلم مثل كيكي ما يعتمد على عناصر تقليدية أبد. بل يقدملك نفخات بسيطة عن حياة ساحرة بس فيه ألمام جبار بالتفاصيل الدقيقة والله لو تحلم أي حبكة شكسبيرية تقدمها. ما يعطي تعقيد ما هو مهم عن شئ ما نحتاجه وتشوف لحظات كثير يستعرض المكان (البيئة) أو مشاهد طيران أو الهدوء والتأمل. وهذه تكون على حساب تحرك أكثر في الشخصيات.

لما أتذكر هذه الأفلام أتذكر الشعور الضخم من التجربة أما صراحة إذا كنت بنظر بتقليدية فما راح أخرج بشئ وهذا التقليدية صايرة مضجرة صراحة! الحين بالذات ما تملي عيني إلا نادرًا. علشان كذا كيف الأفلام الحالية بدون روح لأنها تركز بفظاظة على هذه العناصر (أفلام هوسودا أشهر مثال) @@
بصراحة عندى مشكلة حقيقية بالنسبة لإعتبارك إن نقط زى الحبكة و تطور الشخصيات و طرح القصة تبقى مجرد نظرة تقليدية مضجرة o_O بس دى مش المشكلة الرئيسية بالنسبة لى
فى أعمال الجانب البصرى فيها هو الأساس و دى حاجة ماقدرش أنكرها و فى أعمال حبيتها لمجرد الجانب البصرى بس فى الآخر تأثير الجانب البصرى نسبى و مش بالضرورة إن المشهد اللى أثر فيك فى عمل معين يدى نفس الإحساس عند شخص تانى ، نقطة تانية و هى إن استخدام الجوانب البصرية و التفاصيل عشان تدعم قصة العمل أو عشان توصل إحساس معين للمشاهد بخصوصها بيختلف عن اضافتها لمجرد إنها تبقى موجودة
فى أعمال لميازاكى حسيت فيها بالكلام اللى ذكرته فعلا و الشعور اللى حسيت بيه أثناء المتابعة هو فعلا اللى باتذكره زى Nausicaä of the Valley of the Wind و Spirited Away
الأفلام دى متابعة التفاصيل و استعراض البيئة فيهم كانت تجربة جبارة فعلا و هما اللى رفعوا من مستوى الأعمال دى بشكل كبير بالنسبة لى ، جزء من الإحساس ده سببه إن التفاصيل و الجوانب البصرية تم استخدامهم بشكل ممتاز عشان تضيف لقصة العمل و توصل الإحساس المطلوب للمشاهد بس ماقدرش أقول نفس الكلام على باقى أعمال ميازاكى و أحيانا الجوانب دى ماتبقاش كفاية عشان تحب العمل
عمل زى Howl's Moving Castle كان فيه تفاصيل جبارة فعلا بس كل التفاصيل دى ماقدرتش تخلينى أحب عمل عشوائى و شخصيات ماقدرتش أحبها أو اتعاطف معها
مشاهد Porco Rosso كانت جميلة بس مشاهد الطيران فى حد ذاتها ما بتثيرش إهتمامى و للسبب ده ما دخلتش فى تقييمى للعمل و مش بالضرورة إن المشاهد دى تعجب جميع المتابعين
 
*يا قديم.. توك تشوفه ؟ .. ايه :oops:*

شي ما عجبني في سُوَرد اوف ذَا سترينجر .. القصة فلم اكشن .. بس وصلت مرحلة وسط الفلم اذكر بديت اسثقله لتركيزه على حاجات .. احم رجعونا للأكشن تكفون ( من زمان من زمان ما شفته وودي أعيده الأن *اشتهيته!!!* بس هذا شي للان ماسكه عليه.. ومبسوط هذي ما كانت the case هنا .. ) نينجا سكرول طلع فلم اكشن done right .. بس استغلاله وتصويره لنينجا هو اللي اكثر شي راق لي .. ( لوهلة حسيته ناروتو .. لو كان +١٨ .. لو كان مخلوط مع برسرك ) من القرية اللي ذبحو اَهلها ليطلعو السالفة انها طاعون ( قدرو يضحكو على الناس انه فيه وباء .. والكل هج ) .. للشخصية اللي جسمها كله سموم ( ذي مو قادر اعلق غير انها كانت احد هايلايت الفلم بالنسبة لي ) .. لبقية الأعداء الغريبة والتقنيات .. وفوق الأجواء الرائعة والخلفيات والارت الأسطوري......


الفلم طلع عليه كوول فاكتور هذي ما توقعتها !! ( البطل هذا سبايك لول )

متفاجىء كثير قد ايش انبسطت فيه المهم.. :sweatsmile:

تن/تن
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
*يا قديم.. توك تشوفه ؟ .. ايه :oops:*

شي ما عجبني في سُوَرد اوف ذَا سترينجر .. القصة فلم اكشن .. بس وصلت مرحلة وسط الفلم اذكر بديت اسثقله لتركيزه على حاجات .. احم رجعونا للأكشن تكفون ( من زمان من زمان ما شفته وودي أعيده الأن *اشتهيته!!!* بس هذا شي للان ماسكه عليه.. ومبسوط هذي ما كانت the case هنا .. ) نينجا سكرول طلع فلم اكشن done right .. بس استغلاله وتصويره لنينجا هو اللي اكثر شي راق لي .. ( لوهلة حسيته ناروتو .. لو كان +١٨ .. لو كان مخلوط مع برسرك ) من القرية اللي ذبحو اَهلها ليطلعو السالفة انها طاعون ( قدرو يضحكو على الناس انه فيه وباء .. والكل هج ) .. للشخصية اللي جسمها كله سموم ( ذي مو قادر اعلق غير انها كانت احد هايلايت الفلم بالنسبة لي ) .. لبقية الأعداء الغريبة والتقنيات .. وفوق الأجواء الرائعة والخلفيات والارت الأسطوري......


الفلم طلع عليه كوول فاكتور هذي ما توقعتها !! ( البطل هذا سبايك لول )

متفاجىء كثير قد ايش انبسطت فيه المهم.. :sweatsmile:

تن/تن
ردك مخادع أعطيتني احساس أنك ما راح تكتب شئ :p
Kawajiri يرفع ضغطي في جزئية كيف أفلامه "B" أو حتى "C" ومرات إيروجي على خفيف (أحم)، بس ما تخرج عن شكل معين! تحسه رسام بأفكار معينة يرميها في أشياء جدًا عادية. يمكن هذا يعجب البعض: اه أبغى فلم أكشن ورسم "بالغين" وعنف وأشياء ما تشوفها في الأنمي التقليدي. بس، يظل أحس لو يوظف فنه (كرسام) على كاتب سنع لكانت النتيجة مخلدة. على الأقل لما تشوف فلمه تحلم تحصل أحد حاليًا يمشي مثله في توصيفة البالغين @@

أنصحك تشوف فامباير هانتر دي. يمكن قمة التقديم هذا (ناس طيبة مع ناس شريرة ومواجهات لحتى البوس الخطير) بس، يا أنه عليه أرت خقاقي ::involve:: لازم تشوفه.
 
بمناسبة صدور العرض الرسمي لفلم جوست ان ذا شل اللايف اكشن من بطولة سكارليت جوهانسون قبل كم يوم قررت اعيد مشاهدة الفلم الأصلي الأنميتيد للسلسلة الي صدر في 1995 من باب انعاش ذاكرتي لأحداثه و مقارنة الأنميتيد فلم بالترايلر و معاينة كمية التزامه بالمادة الأصلية و بصراحة للمرة المدري كم قعدت اشوف شاشة سودا لكم دقيقة بعد انتهاءه افكر برسالته و الأطروحات الي قاعد يقدمها.:p

هذي فضفضة من جانبي و خربشات بغيت اشاركها مع المهتم و يمكن فيه احد راح يحاورني شوي في معنى الفلم.^^

لما اللحم و الدم و الخلايا و الأنسجة تشترك مع الحديد و صفائح التيتانيوم و رقاقات الذاكرة و برامج التشغيل هل فقدان دمك اهم من انفجار صفيحة التيتانيوم التي تحمي دماغك؟

دماغ اصطناعي في جسد اصطناعي قادر على التفكير و يمتلك وعي نقدر نعتبره حي او مجرد برنامج و ما نشوفه مساوي لنا؟، ملزوم للحياة ان تكون من لحم و دم؟. او هي القدرة على التفكير و معاينة العالم من حولك؟

الاسئلة الي قاعد تتكرر فوق و السؤال بشكل عام نتاج للتفكير. البرنامج يقدر يحسب و يتنبأ بناءاً على حساباته لكن ما يقدر يسأل. السؤال دلالة على الوعي صحيح؟

هذي من الحاجات الي قعدت افكر فيها و انا اشوف الشاشة السودا.(&)

الفذ مامورو اوشي في الفلم يحط سؤال "من أنا" على لسان بطلتنا الفاتنة ماكوتو السايبورج الي جسدها كله روبوتيك الا مادة رمادية خلف صفائح التيتانيوم الي بشق الأنفس منحتها لقب سايبورج. الجسد الروبوتيك او الغلاف القوقعة الصدفة الهيكل الـ Shell الي يحمي المادة الرمادية روح ماكوتو و وعيها او الـ Ghost. الروح داخل الصدفة Ghost in the shell. تلاعب كلام يمكن يشوفه البعض متكلف شوي لكن عنوان الفلم ذا معناه ينفهم تماماً بعد متابعة الفلم بتمعن.

اتوقع ثرثرت واجد و يمكن حملت الفلم اكثر مما يحتمل.:D
 
هذا شوجو... من لعبة اوتومي .. من استديو deen .. ( شف كيف الكومبو كارثي )

hakuouki movie 1
كسر خاطري اوي-نيو.. اكثر شخصية ستاند اوت بالفلم.. صعب الواحد ينتبه عليه .. بس بتجيك لقطة متعبية مزز .. وفيه واحد ساموراي من الأصيلين على الزواية.. تحسه أوت اوف بليس .. تحسه يسئل نفسه انا ايش قاعد اسوي هنا.. لا بس جد ..



موتته احزنتني :pensive: .. ( احيي الفلم كيف خلاني أتعلق بشخصياته ) فلم مرة مرة ( صدمني ) رهيب.. الله اعلم وانا اشوفه باين شكله ماح يعجب الغالبية.. بس اللي يدور شي تاريخي, ساموراي, درامي .. اللي عنده ساعة فضاوة ( واللي فان لجينتاما ) ايه يجرب يعطيه فرصة.. كان ودي اذكره بشكل عابر صراحة *مدسوس* .. بس حبيت أخاطر .....



الإخراج.. توضيف الأوست!! .. حتى والله مبسوط انه سواليف الخوارق ما خربت جوه.. ( الفانتازيا فوق تسد النفس؟ .. لا فيه من اكشن الساموراي شي حلو @@ ) اول ١٠ دقايق والله بغيت أقفله بس مان.. طلع مفاجئة.. مرة مرة حبيته
 
^





يا اني قمطت قمطة من احد المشاهد.. واحد مسك شعرها وشوي يطعن السيف عنقها من .. هي الشغلة تمثيل بس بس..... شتتتتت ( اللي صار كان تو فاست.. قعدت اصارخ نووووووووووو بربع ثانية قبل ما استوعب انه لا.. الوضع امان.. بس good job كانتكو )

الفلم صاير كئيب.. واخذك للحرب .. لا رحمة للكاست .. :cry:


قتال هيجيكاتا والمجرم الشرير الرهيب كان اسطوري.. تحية للأنميتر ( مو بس انه كان كوول.. لا حماس قاعدين يتضاربو على بنت.. فور اي دامت )

فامباير نايت الأنمي junk .. المانجا بس good junk .. الفلم الثاني لتكملة الفلم فوق هو الbetter junk ( بس كل الانميات junk عموماً )
فيه شي ذكرني بفمباير نايت بالفلم الأول بس سكتت.. بس توني انتبه انه الخارقين ذولي فامبايرز .. اوه. ( غير تصميم البطلة اللي يذكرني بيوكي .. بس عن نفسي اذا مو مرسومة من ماتسوري هينو ف.. ناااه :oops: ) لكن تصميمها لما يصير اكسبرسف ( مع السوكاجا ) يطلع حلو صراحة.. @@ .. احم .. حبيت الفلم الثاني وحزين اني ما اقدر اعطيه نفس درجة الأول.. ومع اني ما اهتميت للرومانس كثير وسعيد انهم ما ركزو فيها اصلاً لكن اللي صار نهاية الفلم.. i don't see it .. عن نفسها هي مو مستغرب بس هيجيكاتا .. محتاج ديفلمبنت.. كثير شغلات بالفلم ما ضايقتني بس اقدر احس انه داعس الحين اكثر من اول فلم ( واقتباس فيجوال نوفل.. مدعوسة دعس هذي اكيييييد @@ ) زي البنت طلع عندها اخو وطلع متعلق بأخته all of a sudden بس تو ليت مان.. i don't care .. رجعوني للشينسوجومي حبايبي..

احم.. لكن ككل كان تتمة حلوة.


*الشعر كان بست كاركتر*

والأن .... نشوف وش سالفة الثلاث سيزنات ( طلع له مسلسل .. اه مان.. ويبدو اني ارتكبت جريمة يوم شفت الأفلام.. يا ساتر *مو شايل غير هم الإنتاجية :sweatsmile:* ايه اللي يشوف الفلم وما يعجبه .. هذي مشكلتك عاد مين قالك ما تلعب الفيجوال نوفل اول ::sar::.. *انا اسف انه عجبني* )



P.s:


:oops:
 

The Illusionist
برافو عليك يا أيمن, تقول راح تكتب إنطباعك عن فيلم السبت و اليوم الاثنين برافو.

the illusionist فيلم فرنسي من إخراج Sylvain Chomet (مخرج أفلام لايف أكشن و Animated) و الفيلم نفسه مقتبس من نص ملغي للمخرج الفرنسي Jacques Tati. قصة the illusionist تحكي عن لاعب خفة يحاول بشتى الطرق الإبقاء على شعبيته قدر الامكان لكن من دون جدوى, فينتقل من باريس إلى لندن للبحث عن فرص عمل أخرى, و في طريقه يتم إستضافته من قبل رجل إستكلندي في نزل و هناك يقابل خادمة تقرر الذهاب معه في رحلاته.

بعد ما إنتهينا من المقدمة الضعيفة (يلا يي أنميشن) لا طبعا. قصة الفيلم على بساطتها لكنها مناسبة جدا لجو الافلام الصامتة القديمة و إجمالا راح تتعاطف مع كل شخصيات الفيلم الرئيسية بالذات الساحر Tatischeff, تجسيدهم كان متقن و مليئ بالاحاسيس الانسانية, أصلا النص للفيلم يعتبر رسالة أبوية من Tati إلى إبنته.

المشاهد التمثيلية في هذا الفيلم من أروع ما شاهدت و ممكن يكون أفضل فيلم أنميشن تمثيلي شاهدته, الفيلم يتبنى فلسفة Milt Kahl في التحريك سواء فيزيائية الحركة, منظور المشاهد, تعابير الشخصيات و وضعياتها , الفيلم ينجح بجدارة في إيصال مشاعر الشخصيات للمشاهد بدون الاعتماد على المحادثات(24FPS Full Animation)


الطابع التلوين المائي جميل جدا و الفيلم نادرا ما يستعمل الCG, لا توجد مؤثرات مزعجة, إضافات Photoshop غير منطقية, أو فلاتر لامعة , فيلم يدوي بأجواء رائعة جدا

و طبعا خلفيات الفيلم للمدن الاوروبية روعة



إجمالا كان تجربة جميلة و الغريب في الموضوع أن ميزانية الفيلم كانت 17m فقط و مع ذلك فشل بشكل ذريع, مع ذلك كان درس عظيم في لغة الجسد و تعابير الوجوه, مع ملاحقة اليابانيين لتأثيرات السي جي لجعل المشاهد أكثر درامية ننسى أن التواصل اللاشفهي هي الأهم في إيصال المشاعر و الاحاسيس.
طبعا هذه أخر مشاركة لي لأنه للأسف راح أضطر للإنشغال بأشياء أخرى لكن راح أرجع بأقرب وقت ممكن (لا تخافوا محبي كروكو, مستحيل أخلي الفيلم من دون حماية مع بارني).
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
^
أنا قدرت الأسلوب من هذا المخرج (الذي يذكر عبدالله بو الذي نصحني فيه)، لكن مع ذلك على نصف الفلم فقدت تأثير الأنبهار وأصببت بملل فظيع :( وما أعتقد الطبيعة الصامتة لها علاقة (شفت طن من الأفلام الصامتة وأعجبتني). في الواقع من نفس المخرج مع فلمه الأقصر "The Old Lady and the Pigeons" خرجت راضي أكثر.

بالنسبة للغياب ها لا تشطح سنة :p ولا تخاف من فلم كوروكو خلاص وقفت أتابع فوجوشي رياضي @@
 


No Longer Human
او Ningen Shikkaku
او Aoi Bungaku
-----------------------------------
اشعر بكآبة بالغة و مغص و شقيقة بالرأس و السبب هذا الفلم, كما قال احدهم على اليوتيوب عن هذا الفلم: ان كنت تحب حياتك فواصل طريقك و لا تشاهد هذا الفلم. صدق والله , لكن انا من باب الفضول شاهدته واصابني ما اصابني.

الفلم في الاساس عبارة عن دمج الحلقات الاربع الاولى من سلسلة Aoi Bungaku Series هذه الاخيرة تعيد تجسيد كلاسيكيات ادبية يابانية, و هذا الفلم يتحدث عن كتاب no longer human للكاتب الياباني osamu dazai

كما يشير عنوان الفلم, سنشاهد سقوط حر و نزول للحضيض للبطل ان صح التعبير , الذي كان يعيش حياة , لا اقول مرفهة, لكن على الاقل كان يجد قوت يومه, و لو بأساليب ملتوية و غير اخلاقية, ثم ستتطور الاحداث و ينتقل به الزمن و تتضارب به الوقائع حتى يجد نفسه في العالم الاخر.. يوزو, او البطل, كل من اقترب منه ,سواء تلك العاهرات او زوجته او غيرهم, نزلو معه للحضيض, يوزو يخاف ممن هم اقوى منه و يسبب الاذى بشكل مباشر او غير مباشر لمن يمد له يد العون او على الاقل يرأف لحاله,, يوزو يكره المجتمع , بل يكره عائلته , لا بل اكثر من ذلك يكره نفسه, يوزو الانسان مات منذ زمن و لم يبق الا يوزو الجسد, هذا الجسد اصبح يتحرك وفق شهواته و فقط, مرات هناك بريق مشاعر يطل , لكنه سرعان ما يضمحل ويحل مكانه سواد تلك النفس المتعفنة التي بين جنبيه.. آلمني جدا ذلك المشهد ما قبل الاخير لزوجته و هي تغتصب, برضاها, لأجله, اهتز كياني لذلك المشهد المؤلم و المدمي للقلب,

بعد مشاهدتي لهذا الفلم انا على يقين اني سأعيش اياما سوداء قادمة بسببه و بسبب احداثه ومشاهده, لكن أتعرف؟ لست نادما على هذا , بل بالعكس سعيد و لو بشكل مجازي , بالاطلاع عليه و مشاهدته, لا تنظر للزاوية الضيقة الخاصة باحداثه و تراجيدياته, لكن حلق اعلى من ذلك و انظر للرسائل التي اراد الكاتب, ثم الفلم, ايصالها لك انت كمتلقي حتى تتلافى ما آل اليه مآل يوزو.

في نهاية سطيراتي هاته, اشكر الاستوديو المبدع مادهاوس لاخراج هاته التحفة و الكاتب Osamu Dazai الذي فارق الحياة منذ عام 1948 و الفلم في الحقيقة ليس سوى مشوار حياته الأليم..

 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator


No Longer Human
او Ningen Shikkaku
او Aoi Bungaku
-----------------------------------
اشعر بكآبة بالغة و مغص و شقيقة بالرأس و السبب هذا الفلم, كما قال احدهم على اليوتيوب عن هذا الفلم: ان كنت تحب حياتك فواصل طريقك و لا تشاهد هذا الفلم. صدق والله , لكن انا من باب الفضول شاهدته واصابني ما اصابني.

الفلم في الاساس عبارة عن دمج الحلقات الاربع الاولى من سلسلة Aoi Bungaku Series هذه الاخيرة تعيد تجسيد كلاسيكيات ادبية يابانية, و هذا الفلم يتحدث عن كتاب no longer human للكاتب الياباني osamu dazai

كما يشير عنوان الفلم, سنشاهد سقوط حر و نزول للحضيض للبطل ان صح التعبير , الذي كان يعيش حياة , لا اقول مرفهة, لكن على الاقل كان يجد قوت يومه, و لو بأساليب ملتوية و غير اخلاقية, ثم ستتطور الاحداث و ينتقل به الزمن و تتضارب به الوقائع حتى يجد نفسه في العالم الاخر.. يوزو, او البطل, كل من اقترب منه ,سواء تلك العاهرات او زوجته او غيرهم, نزلو معه للحضيض, يوزو يخاف ممن هم اقوى منه و يسبب الاذى بشكل مباشر او غير مباشر لمن يمد له يد العون او على الاقل يرأف لحاله,, يوزو يكره المجتمع , بل يكره عائلته , لا بل اكثر من ذلك يكره نفسه, يوزو الانسان مات منذ زمن و لم يبق الا يوزو الجسد, هذا الجسد اصبح يتحرك وفق شهواته و فقط, مرات هناك بريق مشاعر يطل , لكنه سرعان ما يضمحل ويحل مكانه سواد تلك النفس المتعفنة التي بين جنبيه.. آلمني جدا ذلك المشهد ما قبل الاخير لزوجته و هي تغتصب, برضاها, لأجله, اهتز كياني لذلك المشهد المؤلم و المدمي للقلب,

بعد مشاهدتي لهذا الفلم انا على يقين اني سأعيش اياما سوداء قادمة بسببه و بسبب احداثه ومشاهده, لكن أتعرف؟ لست نادما على هذا , بل بالعكس سعيد و لو بشكل مجازي , بالاطلاع عليه و مشاهدته, لا تنظر للزاوية الضيقة الخاصة باحداثه و تراجيدياته, لكن حلق اعلى من ذلك و انظر للرسائل التي اراد الكاتب, ثم الفلم, ايصالها لك انت كمتلقي حتى تتلافى ما آل اليه مآل يوزو.

في نهاية سطيراتي هاته, اشكر الاستوديو المبدع مادهاوس لاخراج هاته التحفة و الكاتب Osamu Dazai الذي فارق الحياة منذ عام 1948 و الفلم في الحقيقة ليس سوى مشوار حياته الأليم..
بالعادة أحب الاقتباسات الأدبية وخصوصًا إذا كانت شخصية وتجسد المؤلف. لكن هذه القصة الأولى مرة بزيادة على نفسي ومن جد مغص قليل بحقها :confounded: شئ عدمي مدمر وأسود وأسود وأسود اللعنة ما في أمل بالمرة :( أعتقد الراوي في النهاية ذكر أن المؤلف جرب الأنتحار المزدوج وفشل لكن بعدين أنتحر والتجربة الأولى أنعكست عليه بهذه القصة (مش متأكد 100% لكن أعتقد هذه القصة).
 
بالعادة أحب الاقتباسات الأدبية وخصوصًا إذا كانت شخصية وتجسد المؤلف. لكن هذه القصة الأولى مرة بزيادة على نفسي ومن جد مغص قليل بحقها :confounded: شئ عدمي مدمر وأسود وأسود وأسود اللعنة ما في أمل بالمرة :( أعتقد الراوي في النهاية ذكر أن المؤلف جرب الأنتحار المزدوج وفشل لكن بعدين أنتحر والتجربة الأولى أنعكست عليه بهذه القصة (مش متأكد 100% لكن أعتقد هذه القصة).
صحيح, بعد نهاية الفلم, انت كمشاهد تكون نفسيتك محطمة كليا و هذا حالي الان , تبا, هذا الفلم يجرك للحضيض بالقوة ان لم تتمالك نفسك, هذا الفلم وكر لجميع الافكار السوداوية , انصح به و بشدة قبل الانتحار :D صدقا شيء حالك السواد لكن انتظر هذا فقط الفلم و نحن احسينا بكل هذه الفضاعة, فما بالك بالكاتب الذي هو من عاش هذا الجحيم؟؟
لم اشاهد الحلقات بعد و التي بها الرواي يحكي عن الكاتب, لكن في الويكي ذكروا انه انتحر في محاولة ثانية مع احدى عشيقاته!!!
 

Dagger

Young senior master
^
جرى لي مع الانمي هذا مقلب خطير
وانا أقرأ لايت نوفل و روم-كوم كمان !!
وجدت اقتباس مشهور منه و هذا عادي كونه الى جانب كوكورو -اقتبست في السلسلة ايضا-أشهر الروايات اليابانية الحديثة.و الاقتباس هذا يلخص القصة بمجملها "mine was a life of mush shame"
و من الصعب تجاهله لانه يشعل الفضول فشاهدت هذه المصيبة السوداء و تطلبت وقت طويل مني لتجاوز أثرها.
و في الحقيقة هناك أسوء منها من ناحية العدمية و النظرة المظلمة لكن قوة هذا العمل تكمن في ارتباط المشاهد بالشخصية سواء ككره او شفقة ... و هذا يرجع لعنصر الاوتوبيوغرافي كأن الكاتب ترجم اسود لحظات حياته الى رواية مكتوبة.
و لتخفيف معاناة من شاهده أعلمكم ان الرواية الاصلية أقوى بكثير من الانمي.و ما فهمت بعدها كيف بحق الجحيم يدرسونها لتلامذة المتوسطة!!!!
 

Grey: Digital Target
  • سنة الانتاج : 1986
  • المؤلف : Yoshihisa Tagami
  • التصنيف : post apocalyptic , action, fantasy, sci-fi
القصة
في عام 2588 , حاسوب مركزي ضخم يطلق عليه BIG MAMA يتحكم في ارض دمرتها الحرب. هذا الحاسوب يصنف جميع الافراد حسب ترتيب يقع بين الرتبة A و F , الرتبة A يصلها فقط شخص من بين 10000 , هؤلاء الاشخاص المختارون و الذين يصلون الرتبة A هم فقط من يمكنهم الدخول و الولوج للمدينة الاسطورية .

كل مدينة لديها فريق , من أجل ترقي الرتب , يجب على كل فريق محاربة و القضاء على فرق المدن الاخرى, كل هذا لأجل الحاسوب big mama الذي هو نفسه من وضع هذه الرتب.

بطلنا Grey بدافع من لفقد عشيقته Lips و تحقيق حلم دخول المدينة الاسطورية , يدخل غمار هذه الحرب المدمرة ,

المراجعة
حسنا , بعد هاته المقدمة, اليك رأيي بالفلم في كلمة واحدة: لا بأس به الى جيد , رسم الثمانينات حاضر بقوة, الصلصة القديمة و التي تعمل دائما و أبداًً حاضرة هي الاخرى, اقصد بالصلصة مسألة ان البطل لا يموت ابدا و لو وضعته في جهنم يخرج منها سالما !! .

المميز في هذا الفلم هو تناوله للتخوف الذي ساد في الثمانينات حول تكنلوجيا المستقبل و خوفهم من سيطرة الالة و الحواسيب على حياة البشر , هذه المسألة شهدناها في اعمال عدة سبقت هذا الفلم او تلته, منها على سبيل المثال لا الحصر الفلم الشهير Blade Runner و Ghost In The Shell …في هذا الفلم هذه المسألة كانت جوهر القصة, حاسوب ضخم تم انشائه في بادئ الامر لخدمة البشرية و بالفعل هذا الحاسوب قام بعمله احسن قيام في البداية , لكن المشكلة بدأت حينما بدأ هذا الحاسوب يفكر كالبشر و تفاقمت المشكلة اكثر عندما اتصل هذا الحاسوب بالحواسيب الاخرى حول العالم , ليحولها فيما بعد ضد البشر الذين صنعوها,

Big Mama صنع الحرب بين البشر و و جعلهم يطحنون بعضهم من اجل الظفر بالرتب العليا و بالتالي مدخول جيد و حياة جيدة, لكن لحسن الحظ ان هناك فئة رفعت علم محاربة هذا التغطرس الحاسوبي و القضاء عليه و تحرير البشرية من سطوته وهو الامر الذي سيجعلهم في حرب مع من يعملون لصالح هذا الحاسوب و يذوذون عنه

قد تفكر ان قصة هذا الفلم مجرد هرطقات مؤلفي الثمانينات , لكن و ان قارنتها بواقعنا اليوم لوجدت الامر حقيقة, حياتنا اليوم اصبحت مرتبطة بالانترنت ارتباطا وثيقا, و مع ان هناك اشياء جيدة في الانترنت الا ان هناك ضدها لا محالة , الكذب و الشائعات و التشهير و رسائل الكراهية و التهديد ..كل هذا اشعل و لا زال يشعل حروبا طاحنة في العالم الافتراضي ناهيك عن تأجيج الرأي العام و أذية الاشخاص و حتى الحروب بين الدول في العالم الواقعي..

على فكرة عالم القصة يشبه لحد كبير Hokuto no Ken , فترة post apocalyptic و ارض مدمرة بالكامل لن تعدمهما طيلة مدة الفلم ..
 
اليوم بالصدفة شفت مقطع لفلم انمي صيني وليس ياباني مادري اذا أحد يعرف اسم الفلم ومتى تاريخ صدور


القتال فيه رهيب :hearteyes:
 
من فترة طويلة قررت اتابع كل أعمال استديو جيبلى اللى نزلت
واحد من الأسباب كان شهرة الأعمال دى و الكلام و المدح المستمرين عنها بس فى سبب تانى و هو إن من قبل ما أبقى متابع للأنمى بالشكل الحالى شفت فيلم Spirited Away و كان تجربة لا تنسى ::rock:: ، الفيلم كان مبهر فعلا بالنسبة لى و كان السبب فى اهتمامى بأعمال جيبلى من البداية و كل فترة كنت بشوف مجموعة من الأفلام و اكتب ردى عنها هنا و مؤخرا خلصت آخر مجموعة
بالرغم من إنى بقول إنى خلصت إلا إن فى عدد من الأفلام ماقدرتش اتابعها لأسباب مختلفة :sweatsmile:
Grave of the Fireflies و Pom Poko و The Wind Rises حسيت إنهم مش مناسبين لى بشكل كبير و ماتابعتهمش ، My Neighbors the Yamadas حاولت اتابع منه جزء بس ماقدرتش اكمله ، Kiki's Delivery Service ماقدرتش اتابعه بسبب مشكلة غريبة صعب شرحها عندى تجاه ثيم معين فى العمل :sweatsmile:، نفس المشكلة اللى خلتنى ماقدرش اتابع أعمال زى Little Witch Academia بالرغم من حبى لأسلوب استديو Trigger و عمل زى Flying Witch بالرغم من حبى لجنرا السلايس أوف لايف

قبل ما اكتب انطباعى عن آخر مجموعة فى نقطتين كنت عاوز اتكلم عنهم :

أولا : قبل أى رد كنت دايما باكتب إنى مابعتبرش نفسى Fan لأعمال جيبلى بالرغم من حبيت عدد منها و بعد انتهائى ما اقدرش أقول إنى بقيت Fan بس اقدر أقول إن تقديرى لأعمال الأستديو ارتفع بشكل كبير :blush:

ثانيا: من فترة ذكر الأخ @abdullah-kh إن النظرة التقليدية للأفلام زى التركيز على طرح القصة و تطور الشخصيات غير مناسبة للتعامل مع أفلام جيبلى (ميازاكى تحديدا) و إن الشعور بالتجربة الناتجة من القدرة البصرية و الإلمام بالتفاصيل الدقيقة هو الأهم و بعد متابعتى لأكثر من فيلم ليه أقدر أقول إن الكلام ده صحيح نسبيا بس الفكرة هنا إن تأثرك بالتجربة و التفاصيل بيعتمد بشكل كبير على معنى التجربة بالنسبة للمتابع و تأثيرها الشخصى عليه ، لو التفاصيل أو المشاهد بيدورا عن حاجة إنت اهتمامك بيها مش كبير أو عادى ساعتها كل تركيزك هايبقى على الجوانب التانية زى القصة و الشخصيات و هاتطلع بنتيجة مختلفة و غالبا تقييم أقل بكثير للعمل و فى مثالين للنقطة دى بالنسبة لى
عمل زى Porco Rosso ركز بشكل كبير على مشاهد الطيران و مغامرات بطل القصة بس موضوع الطيران مش من الحاجات اللى عندى اهتمام حقيقى بيها و بالرغم من إنها كانت جيدة إلا إنها ماكانتش مؤثرة بشكل خاص بالنسبة لى و تركيزى كان على باقى الجوانب فى العمل فى المقابل عمل تانى زى Summer Wars كان فيه عيوب واضحة و بالرغم من كده ماهتميتش بيها لأن كل تركيزى كان على التجربة اللى كنت مستمتع بيها جدا
أظن إن لنفس السبب الإنطباعات مختلفة عن فيلم زى Kimi no Na wa (و اللى لسه ماتابعتوش) ، اللى اتأثر بالتجربة اللى الفيلم بيقدمها اعتبره من أحسن أعمال الأنمى و اللى ماكانش مهتم بالتجربة بشكل خاص أو مش مقتنع بيها تعامل معاه كعمل عادى و اعتبره Overrated أو مجرد عمل جيد لا أكثر

ده انطباعى عن المجموعة الأخيرة :



My Neighbor Totoro

العمل يبقى آخر حاجة شفتها من أعمل الأستديو بالرغم من شهرته و بصراحة سعيد للقرار ده لأنه خلى تقدير للعمل يزيد :blush:
فكرة العمل و أحداثه بسيطة جدا حتى بالمقارنة مع باقى أعمال الأستديو و غالبا ما بفضلش النوعية دى من الأعمال بس الغريب إنى حبيت العمل جدا على غير المتوقع :hearteyes:
للأسف قدرتى على وصف المشاعر ضعيفة بس اللى أقدر أقوله إن الفيلم كان فيه براءة و عفوية بشكل ماشفتوش فى عمل تانى و كنت منبهر إنه خلانى أحب مشاهده و شخصياته و اتعلق بيها بالرغم من عدم اهتمامى و أحيانا كرهى لمشاهد الأطفال فى الظروف العادية و عدم وجود قصة بالمعنى المعروف ، فى الآخر الفيلم كان تجربة ممتازة و من أحسن أعمال الأستديو بالنسبة لى :blush:
___________________________________________________________________


The Cat Returns

بالرغم من إن العمل يبدو كأنه Spinoff لعمل تانى و هو Whisper of the Heart إلا إنه فى الحقيقة بيقدم قصة مختلفة جدا من مخرج مختلف و على ما أظن عدد من محبى أعمال جيبلى ماحبوش العمل و ده ممكن فهمه
الفرق الكبير فى مستوى الآرت بين العمل و بين عمل زى Whisper of the Heart يخليك تستغرب فعلا و ده مش السبب الوحيد خصوصا مع طابع العمل المختلف إلى حد ما عن المعتاد من أعمال الأستديو ، لو تابعت الفيلم كعمل من استديو جيبلى أو كتكملة للفيلم الأول فالنتيجة هاتبقى محبطة بس بالنسبة للى الوضع كان مختلف ، العمل الأول هو اللى كان تجربة محبطة بالنسبة لى و على العكس The Cat Returns كان عمل ممتع و مسلى بالنسبة لى بالرغم من عيوبه الواضحة و يمكن نظرتى المختلفة لأعمال جيبلى هى اللى ساعدت فى تقبلى للعمل :grin:
______________________________________________________________


Tales from Earthsea

على حد علمى العمل يبقى التجربة الأولى لمخرجه جورو ميازاكى ، سمعت انتقادات كثيرة للعمل و مستواه بس ده شجعنى أكثر لمتابعته و الحقيقة إنه كان تجربة فريدة من نوعها :tongueout:
عدم خبرة المخرج كانت واضحة جدا و لو اتكلمت عن أخطاء العمل مش هاعرف أبدأ منين بس اللى خلى العمل مميز إن بعض الأخطاء دى كانت غريبة فعلا و غير معتادة :worried:
فى فرق بين إن المخرج يحاول يقدم حاجة هو عارفها بس يفشل فيها و بين إنه مايبقاش عنده فكرة من البداية الحاجة دى بتتقدم إزاى بس يحاول يقدمها برضه :nomouth: والغريب ده اللى خلى التجربة ممتعة :tongueclosed:
على الورق الفيلم فيه كل المقومات لعمل ناجح بس للأسف ماتمش استغلالها بالشكل الصحيح و النتيجة كانت عجيبة بس على الأقل ماكانتش سيئة بالنسبة لى :smirk:
__________________________________________________________


Ponyo

العمل محتاج إنك توقف المنطق و التفكير تماما أثناء المتابعة عشان تسمتع بيه ، لو قدرت تعمل كده هايبقى عمل جميل و ممتع فى معظم الوقت بس لو ماقدرتش هاتظهر أسئلة كثيرة هاتخليك مش قادر تقبل اللى أنت شايفه
بصفة عامة العمل كان جيد بس ده العمل الوحيد من الأعمال اللى شفتها اللى حسيت إنه هايبقى مناسب أكثر لفئة عمرية أقل
_____________________________________________________________


The Ocean Waves

قصة بسيطة و واقعية ، بصفة عامة كان فيلم عادى إلى جيد نسبيا
___________________________________________________________


From Up on Poppy Hill

العمل يبقى عمل تانى للمخرج جورو ميازاكى بس على عكس عمله الأول واضح إنه اتعلم من أخطائه بشكل كبير ، حبيت جو العمل و التفاصيل اللى فيه خصوصا تفاصيل مبنى الأنشطة اللى عجبتنى جدا :grin: و بصفة عامة كان فيلم جيد ، القصة كانت غريبة و ماكانتش مقنعة نسبيا بس فى الآخر دى ماكانتش النقطة المهمة فى العمل :emoji_slight_smile:
______________________________________________________________


When Marnie Was There

فى البداية ده جزء من رد ممتاز للأخ @abdullah-kh عن العمل و اللى متفق معاه فى معظم النقط تقريبا :grin:
هذا الفلم قادم من مدرسة تاكاهاتا، ذاك الأسلوب الواقعي في رسم الشخصيات وذلك البطء الواضح في معالجة الحبكة، تلك الرسوم الخيالية الرائعة بطابع اللاواقعية. تمازج الأسلوب الخيالي بطابع القصة الخرافية مع الأسلوب الواقعي لأستحضار الذكريات والحنين والمأساة. كل هؤلاء تقرب الفلم إلى سينما تاكاهاتا.

عندما تشاهد عروض الفلم تتوقع قصة صداقة بين طفلتين مع طابع دافئ، لكن الحقيقة الفلم أعمق من ذلك، الفلم مركب للغاية ومحبوك سرديًا، من البداية إلى النهاية هناك قصة مترابطة وواضحة، كل المشاهد لم توضع عبثًا. القضايا المطروحة بين ثنايا العلاقة بين الفتاتين متشابكة ومترابطة، من اللامبالة الأسرية إلى تحطيم الذات والدونية إلى الحنين والرومانسية إلى المرض ومقاومته، إلى التراجيديا، الماضي والحاظر. فلم يحمل رسالة انسانية لا تقل عن أي أفلام جيبلي.

عيوب الفلم تتشابه مع عيوب سينما تاكاهاتا (بنظري)، الرتم البطيء والطول الملاحظ للدخول إلى الحبكة؛ الفلم يأخذ وقت أكثر من اللازم ليشرح نفسه. نوعًا ما بعض المشاهد غير متجانسة من ناحية الأنتقال إليها. وأخيرًا ثيم النهاية خارج عن جو الفلم للأسف :( والاختيار الأجنبي لتأدية الإغنية كان غير موفق (بنظري).

السيو (الثمثيل الصوتي)، روعة ومن أجمل الأداءات الصوتية على الأطلاق، أتكلم عن أصوات جديدة لا علاقة لها بالأنمي صوت شخصية Marnie كان من تمثيل Arimura, Kasumi وكذلك الشخصية الرئيسية الأخرى Anna من تمثيل Takatsuki, Sara. طابع التجديد في التمثيل الصوتي يحتاجه الأنمي بصورة عامة وهنا كان له وقع جبار عند المشاهدة، كمية الصدق في نقل المشاعر مذهل، والتمثيل الصوتي ركن أساسي فيه.

الصوتيات والآرت لا يقلا عن فلم جيبلي، بصريًا الفلم لوحة فنية. تجسيد أكثر من ممتاز للريف، والطابع الأوروبي الكلاسيكي هو كذلك جبار. الفلم خلطة فنية مميزة بين المدارس.

لنتحدث قليلًا عن بعض الأحداث :D

مشهد الخادمات كان مرعب وأسلوب المؤثرات المظلمة هنا رجعنا إلى عصر التسعينات والطابع المظلم الذي يكتنف تلك الحقبة. مشهد مخيف وبنفس الوقت جميل.

مفاجأة النهاية وخاتمة الحبكة، أن Marnie هي جدة Anna كانت ممتازة وترابط جيد لكل الفلم. الحقيقة مشهد تذكر هذه العلاقة كان محزن ::cry:: وحنيني للغاية. تشابه الجدة مع الحفيدة في الحياة وأن العلاقة بينهما (الخيالية)، كانت حجر ترابط لماضي (مأساوي) وحاظر مفعم بالأمل، هذه الثيمة اضافة بعد رسالي للفلم، ومؤثرة فعلًا.
فى الحقيقة جزئية البطء فى الدخول للحبكة ضايقتنى فى البداية خصوصا إن اللى شفناه من شخصية Anna مايخليكش تحبها و على العكس كانت مزعجة فى بعض الأوقات بس مع تقدم الأحداث الوضع بيختلف تماما لما تبتدى تفهم ظروفها و الوضع اللى بتمر بيه بس تفكيرى وقتها كان ليه التأخير فى عرض خلفية Anna :confused::، ده اللى خلى انطباعى اثناء متابعة النصف الأول مختلف بشكل كبير عن النصف التانى و اللى حبيته جدا و كنت اتمنى لو العمل دخل فى القصة بشكل أسرع

جزئية الأداء الصوتى كانت روعة و لافتة للنظر فعلا خصوصا أداء شخصية Marine :hearteyes: ، بعد انتهاء الفيلم دورت على أعمال المؤدية و للأسف اتضح إن ده عملها الوحيد :disappointed:

نهاية العمل كانت مؤثرة فعلا بالنسبة لى :sob: ، النهاية رفعت من تقييمى للعمل و بصفة عامة حبيت العمل جدا :blush:
_______________________________________________________________

أخيرا أكثر أعمال حبيتها من استديو جيبلى هى الأعمال الآتية : Spirited Away ، The Tale of the Princess Kaguya (العملين يعتبروا Masterpiece )
My Neighbor Totoro و When Marnie Was There و Princess Mononoke و Nausicaä of the Valley of the Wind و The Borrower Arrietty
أعمال جيدة : The Cat Returns و Ponyo و بدرجة أقل From Up on Poppy Hill (باستثناء جزئيات المبنى اللى كانت رائعة) و Castle in the Sky (باستثناء البداية مع الأوبيننج و مشاهد النهاية اللى كانت ممتازة)
الباقى كان عادى أو مش لى ، الفيلم الوحيد اللى كان عندى مشاكل حقيقية تجاهه كان Howl's Moving Castle :angry:
 
التعديل الأخير:
دامه موضوع طلبات لانمي
انا الان احس ضايع بعد انمي Berserk خلصته وبحثت بالانمي وشاهدت عدد لا باس منه من الانميات الي تقييمها عالي والي حصلت مدح ما اعجبني شي من الي شفته وممكن اكون متسرع لاني اشوف حلقة حلقتين وما يجذبني شي
انا مو متابع انمي مستمر وشفت عدد قليل من الانميات
واعتبر الي شفتهم افضل من مسلسلات مشهوره غربيه مليون مره
الي شفتهم واعجبني
بيرسيرك (طبعا افضل انمي شفته وافضل مسلسل لعمل تلفزيوني وافضل قصه وعالم طبعا باللنسبه لي ولا انسى شخصية قاتس الرائعة و تصميمها الرجولي لان بالعاده الانمي تصميم الذكور مثل الانثى )
نانا (عمل جبار ماتوقعته يعجبني ابدا )
هجوم العمالقه (طبعا غني عن التعريف)

ابيكم تنصحوني لاني مادري وين ادور صراحه
لكن اتمنى حاليا لو في انمي يكون مثل شخصية قاتس (باد أس) مع موسيقى حماسيه
 
الإعجابات: ALONE
دامه موضوع طلبات لانمي
انا الان احس ضايع بعد انمي Berserk خلصته وبحثت بالانمي وشاهدت عدد لا باس منه من الانميات الي تقييمها عالي والي حصلت مدح ما اعجبني شي من الي شفته وممكن اكون متسرع لاني اشوف حلقة حلقتين وما يجذبني شي
انا مو متابع انمي مستمر وشفت عدد قليل من الانميات
واعتبر الي شفتهم افضل من مسلسلات مشهوره غربيه مليون مره
الي شفتهم واعجبني
بيرسيرك (طبعا افضل انمي شفته وافضل مسلسل لعمل تلفزيوني وافضل قصه وعالم طبعا باللنسبه لي ولا انسى شخصية قاتس الرائعة و تصميمها الرجولي لان بالعاده الانمي تصميم الذكور مثل الانثى )
نانا (عمل جبار ماتوقعته يعجبني ابدا )
هجوم العمالقه (طبعا غني عن التعريف)

ابيكم تنصحوني لاني مادري وين ادور صراحه
لكن اتمنى حاليا لو في انمي يكون مثل شخصية قاتس (باد أس) مع موسيقى حماسيه
اهلا بك الى نادي عشاق Berserk
للأسف ماراح تحصل مثيل للأنمي وعالمة وقصة الحب الخالدة والفريدة من نوعها الي كانت فيه
رغم اني شفت الانمي من سنوات لاكن لازلم استمع لموسيقى الانمي من فترة لِأخرى لأتذكر هل الانمي العظيم
في انمي شخصية البطل رجولية وبيعجبك ومن اروع الانميات بالنسبة لي وهو GTO
 
الإعجابات: naif_

Dagger

Young senior master
دامه موضوع طلبات لانمي
انا الان احس ضايع بعد انمي Berserk خلصته وبحثت بالانمي وشاهدت عدد لا باس منه من الانميات الي تقييمها عالي والي حصلت مدح ما اعجبني شي من الي شفته وممكن اكون متسرع لاني اشوف حلقة حلقتين وما يجذبني شي
انا مو متابع انمي مستمر وشفت عدد قليل من الانميات
واعتبر الي شفتهم افضل من مسلسلات مشهوره غربيه مليون مره
الي شفتهم واعجبني
بيرسيرك (طبعا افضل انمي شفته وافضل مسلسل لعمل تلفزيوني وافضل قصه وعالم طبعا باللنسبه لي ولا انسى شخصية قاتس الرائعة و تصميمها الرجولي لان بالعاده الانمي تصميم الذكور مثل الانثى )
نانا (عمل جبار ماتوقعته يعجبني ابدا )
هجوم العمالقه (طبعا غني عن التعريف)

ابيكم تنصحوني لاني مادري وين ادور صراحه
لكن اتمنى حاليا لو في انمي يكون مثل شخصية قاتس (باد أس) مع موسيقى حماسيه
هذا موضوع أفلام لكن بما أنك طلبت هنا اخلي اقتراحاتي أفلام و خبرتي قليلة هنا فجرب
Ninja scroll و vampire hunter D و sword of the stranger.
 

Steins;Gate Movie: Fuka Ryouiki no Déjà vu

الفلم يحكي قصة مابعد أحداث الأنمي

الفلم للأسف لايقدم أحداث جديدة، فقط تعزيز العلاقة بين شخصيات الأنمي مع الشخصية الرئيسية
للتو تذكرت بأن الفلم يشرح شي مهم حصل في
طفولة أوكابي ومايوري
وهنا أنصح كل لاعبين اللعبة بمشاهدته حتى لو مالعبوا 0

الفلم موجه لعشاق الأنمي فقط وخصوصا لاعبي الرواية المصورة الذين شاهدوا جميع النهايات قبل النهاية الحقيقية
يمكن مشاهدة الفلم دون لعب\مشاهدة الجزء 0

المشهد في 20:05 هو برأيي أفضل مشهد للأنمي حيث يبين
كيف أوكابي أصبح غير مستقر نفسياً بسبب سيرن ومايوري
 
التعديل الأخير:
الإعجابات: Ruvik
Meropolis

التصنيفات》مغامره ، شرطة ، خيال علمي ، دراما ، شونين ، رومنسي
تاريخ الانتاج》ربيع 2001
الاستديو المنتج》مادهاوس
حملتة منذ شهر و الى آلان لم اتابعه و هو ضمن قائمة افضل 100 فلم انمي علي الاطلاق - اما الأرت ....



__________________________________
Darkside Blues

الاسم بالعربي》شجون داركسايد ( أحزان داركسايد )
التصنيفات》خيال علمي ، نفسي ، غموض ، رعب
سنة الانتاج》خريف 1994
الاستديو المنتج》J.C staf
الفلم غريب نوعا ما بشكل عام يتحدث عن كابوكي – تشو (او داركسايد ) الذي حبسته مؤسسة ( بيرسونا ) في بعد آخر قبل 18 سنة ، حيث يعود ( داركسايد ) ليساعد مجموعة ” المسيح ” مستخدماً قواه الفريدة الغامضة .
الرسم جميل جدا و القصه مثيره




_________________________________
Kaze to ki no uta

الاسم بالعربي》قصيدة الرياح و الاشجار
التصنيفات》دراما ، تاريخي ، رومنسي ، شوجو ، شونين آي ، واحب اضيف تصنيف آخر وهو تراجيدي (او مأساة) و ممكن نفسي ايضا
تاريخ الانتاج》
شتاء 1987
الاستديو المنتج》unknow
القصة》في عام 1887 في مدرسة راقية في فرنسا يعود ( سيرج باتور ) بعد تخرجه ويتذكر ايام طفولته .
عام 1880 في نفس المدرسة ، بن فيكونت و عاهرة من روما ( كلاهما متوفى ) .
( سيرج ) فتى ذكي ، لطيف و موهوب نقل بواسطة عائلته بسبب الميراث الذي يملكه و عند وصوله الى المدرسة سكن في نفس الغرفة مع فتى اسمه ( جلبيرت ) الذي يبيع جسده لأسباب مجهولة .
أوكي الجميع سوف يسأل لماذا اضع انمي شونين آي في قائمتي ؟؟
- وذلك بسبب ان الموضوع اكثر من هذا القصة هي قصة مرض يعيشها (جلبيرت) الشخصية التي وضعتها ضمن قائمتي لأفضل 10 شخصيات بالنسبة لي جنبا الى جنب مع
جوهان ليبرت و شينجي ايكاري و اوبا يوزو هذه الشخصية من اكثر الشخصيات التي حزنت عليها في عالم الانمي ( ربما الوحيده )
- المانجا مكونة من 17 مجلد و 139 فصل نشرت في شتاء 1976 و انتهت في صيف 1984 و تقيم المانجا في موقع MAL 8.27
- الفلم 59 دقيقة ( الفلم غطى على جزء صغير جدا جدا من احداث المانجا ) تقيمه في موقع MAL 7.04
-كاتبة المانجا تاكاميا كيكو من ابرز واشهر اعمالها في السبعينيات و الثمانينيات terra e و Kaze to Ki no Uta
استلمهت عليهما جائزة Shogakukan Manga و sho jo manga و sho nen manga في عام 1979
واستلمت أيضاً في عام 1978 جائزة Seiun الرفيعة للخيال العلمي للمانجا terra e
وكانت عضوة لجنة اختيار لجائزة Tezuka Osamu الثقافية
-اما الالحان فهي مقطوعات موسيقية ( بالبيانو و الكمان .... ) اعجز عن وصفها لدرجة اني قمت بتحميلها كلها في هاتفي
- و من وجهة نظري الفلم تعيس نوعا ما
ملاحظة : الفلم يحرق عليك نهاية المانجا و بعض الاحداث المهمة





وووووو بس , اعرف العديد من الافلام الاخرى ولكن لم اتابعها بعد و ليس لدي معلومات كثير عنها . :emoji_blush:
 
التعديل الأخير:
لكل شخص تابع Kimi no Na wa تنصح بإنتظار نسخة البلوراي/DVD بدل متابعة النسخ الحالية ..لأني بعد شهور من الانتظارات تعبت نفسيا... مثل ماتعبت من انتظار نسخة سايلنت فويس
 
لكل شخص تابع Kimi no Na wa تنصح بإنتظار نسخة البلوراي/DVD بدل متابعة النسخ الحالية ..لأني بعد شهور من الانتظارات تعبت نفسيا... مثل ماتعبت من انتظار نسخة سايلنت فويس
سمعت الكثير عن فلم Kimi no na wa الى الان لم اتابعة لا اعلم اشعر ان القصة ستكون مملة ما هو رأيك فيه ؟؟
 
سمعت الكثير عن فلم Kimi no na wa الى الان لم اتابعة لا اعلم اشعر ان القصة ستكون مملة ما هو رأيك فيه ؟؟
بالنسبة هو افضل اعمال شينكاي بقصة رائعة جدا و مستوى إنتاجي ممتاز كثير.

لكل شخص تابع Kimi no Na wa تنصح بإنتظار نسخة البلوراي/DVD بدل متابعة النسخ الحالية ..لأني بعد شهور من الانتظارات تعبت نفسيا... مثل ماتعبت من انتظار نسخة سايلنت فويس
أنا تابعته في نوفمبر الي راح في السينما، و انصحك تنتظر نسخ البلوراي لأن الفلم جمال بصري أخاذ و تجربته الأفضل هي البلوراي اكيد.^^
 

The Princess and the Pilot


هذا الفلم شاهدته قبل سنوات مرت , و اعدت مشاهدته اليوم للمتعة, فلم في المستوى رغم قصة عادية نوعا ما, الفلم من انتاج مادهاوس عام 2011, و يتحدث عن طيار اسمه شارلز كارينو يكلف بمهمة فائقة السرية تنص على نقل juana من العائلة الملكية جوا لمملكة اخرى حتى تكتمل مراسم زواجها من خطيبها كارلو ولي عرش هاته المملكة , المشكلة ان الطريق الجوي ملئ بطائرات الاعداء الذين يتسرب لهم خبر سفر ولية العرش juana لخطيبها , الشيء الذي يجعلهم يكثفون دورياتهم الجوية من اجل القضاء عليها و تصفيتها. فهل ستتم هذه المهمة بسلام؟

القصة كما قرأتم ليست معقدة, ما يلزمك هو تحضير ابريق شاي على جمر هادئ ثم بعد ذلك تنكهه باوراق النعناع الاخضر و السكر, دع الكل ينقع لمدة 10 دق ثم ابدأ الفلم , الجرافيك سلس للغاية خصوصا المعارك الجوية ة التحريك الجوي, يذكرني بتحريك the sky crawlers, اعجبني كذلك المواضيع المتطرق لها, كالطبقية و الطيران و التعايش بين اعلى طبقة في المجتمع المتمثل في الاميرة و ادنى طبقة منه المتثمل في الطيار, كما لا انسى كذلك موضوع المهارة قبل المكانة , استمتعت بتحول الاميرة من تلك الفتاة المدللة لفتاة تستطيع تحمل مسؤوليات جسام, مشهد النهاية كان فخما بمعنى الكلمة بين الاميرة التي تودع حبيب القلب و بين الطيار مع نثرات الذهب المتناثرة في السماء , مشهد راقي جدا,
 
سو كنت ناوي أكتب مراجعة لkikokugai و بحكم كل شيء قررت أخلص آخر شيء من سلسلة الخيال- الإجتماعي بتاعت جين يوروباتشي. *يخلع ملابسه* فقررت أشاهد Expelled from Paradise إلا هو الشيء الوحيد إلا كان باقي عليي. *يرتدي بنطال طويل* ما كنت ناوي أتكلم عنه لوحده بس الفلم فاجأني كفاية. *يضع قفاز الملاكمة* أنجيلا الشخصية الأنثوية الكوسة إلا وحيد إلا كتبها جين يوروباتشي fite me!

وحدة من مشاكل أي عمل من جين يوراباتشي بتكون دائما إنه تجربتك خلال الشيء و بعده مختلفة واجد. على افتراض إنه في ناس هنا تحب الأكل حار، في نوعين أكل حار إلا يضربك في وجهك ضربة وحدة و إلا بالتدريج ياكل جسمك من الداخل. جين يضربك في وجهك بأعلى حرارة ممكنة، بعدين يروح كل شيء و خلاص.
مشكلة جين إنه تستمتع بالشيء و تحبه كثير خلاله، لحد ما توصل للكونكلوجن و تنتهي علاقتك بالمنتج. بوش تحس بعد ما تخلص؟ meh هذا إلا تحس فيه. هالشعور القوي هذا ماله علاقة بمستوى المنتج كثر ما إنك ما تطلع بشيء في النهاية إلى حد ما. الشيء يصير ذكرى و تمشي منه. المشكلة هذي موجودة هنا بنفس القدر بس مارح تؤثر على تجربتك كثير. في سبب واحد لهذا الشيء، إكسبل بارا لما يوصل قمته يوصل مكان عالي جدا. هالشيء طبعا ماله علاقة بإن فرونتير أكيت حاجة في الوجود و إنه دور كاميا الوحيد الكويس. الفلم لما يعمل لحظات كويسة تكون كويسة كثير. الأمر الآخر فهو إن -زي سايكوباس و أعماله القديمة- جين اعتمد على إن العالم يكون مركز الاهتمام، كيف المجتمع في العالم هذا يشتغل. هالشيء فيه اهتمام شخصي ليي لأن كتابيا أنا جدا أميل للنقطة هذي، مش بس كمتلقي بل حتى في الفانفيكز الرخيصة إلا أكتبها من وقت لوقت. يخلق
-غالبا بنسى نفسي و بحرق شوي هنا، و الأفضل تشوف الفلم بدون معرفة فلا تقرأ لو تبغى تشوف الفلم زي المفترض-

المحرومين من النعيم، يعتمد بشكل أساسي على التناقض إلا يفرضه بين مجتمعين. التناقض هذا ممكن تقول إنه تناقض فكري مركزي. جين ما يحصل القدرة على المقارنة دائما في أعماله و عادة يستعرض مجتمع واحد و نقطة المقارنة تكون الواقع. عادة مجتمع استبدادي (سايكوباس)، أو مجتمع فوضوي (ديجانجو). إلا صار هنا إنه حط هالمبدئين ضد بعض، و كنتيجة نوعا الفلم يعطيك الشعور إنه فانسيرفس للناس إلا لها سنوات تقرطع نفسها مع أعمال جين. هالشيء بشكل أساسي يخلق جزء كبير، إذا ما كان مصدر الاستمتاع في الفلم. بالطبع أي كاتب يقدر يتكلم ساعة و نص عن عالمين، الشيء هنا إن استعراض العالم بصورة أساسية يصير بدون كلام. ضيف على هذا إن جزء من المقارنة يخش فيه مفهوم البشرية و الإنسانية. تحتاج تعرف إن الفلم يتكلم عن ناس محفوظين على كمبيوتر عملاق و يعيشوا فيه، بالطبع ماعندهم أجساد. هالفكرة بحد ذاتها تميع الحد إلا يفصل بين الإنسان و الآلة. هل تقدر فعلا تعتقد إن إنسان بقدرة إدراك محددة مسبقا ممكن ينحسب إنسان. الشيء مجرد محاكاة لإنسان، بس أنا أعامل الطيور ببشرية أكثر من أي إنسان ما اعرفه... فماليي حق أعلق على النقطة هذي.

بالطبع بحكم إن العالم يحكى من خلال مقارنة و هالمقارنة بكلام قليل، فالعبئ يقع على العارضين في استعراض الفكرة. و ياه الشخصيات في الفلم هذا كانت كويسة. و ما كان في واجد لحظات من "أنا جين أكتب شخصيات ناضجة هار هار دار" -هنا كنت أشتم كل أعامله و من ضمنها فيت زيرو لو كنت تشكك في الشيء يعني- إلا خلى الفلم يظهر بشكل ناضج فعلا واقعا. بس هالنضج هو نتيجة لإني حسيت بارتباط جيد مع الكاست هنا. ما كنت أمزح إن أنجيلا أفضل شخصية أنثوية كتبها جين لول. الكاست الصغير أيضا يساعد، ماتوقع سكربت الفلم كله أكبر من 110 كيلوبايت فالشيء جدا في صالح جين إنه يستخدم أقل عدد ممكن من الشخصيات.
بالطبع سهل الشخص يعتقد إن الشخصيات تضررت من ال3D بس مان هالفلم مستحيل كان يكون بنفس الجودة هذي لوما إنه يسمع لأنجيلا إنه تملك أكبر تشكيلة وجوه كويسة. و الحركة بشكل عام كانت سموذ جدا و حبيت الشيء.

مليت شاهدوا الفلم بليز، أحسن حاجة أنميتد لجين يوراباتشي. أنجيلا بست جرل. أبغى أحمي انجيلا.
Expelled from Paradise

(فى البداية للتنبيه الفيلم فيه نسبة فانسيرفس ممكن تبقى مزعجة للبعض)

تابعت الفيلم من يومين بس ماقدرتش أعلق عليه وقتها بسبب ظروف الشغل و الإرهاق (و لنفس السبب ماقدرش أضمن مستوى الرد :sweatsmile:)

بصفة عامة الفيلم كانت تجربة جيدة و حبيته و متفق معاك فى معظم النقط اللى ذكرتها :blush:و ده انطباعى عنه :
الفيلم كان فيه 3 جزئيات أساسية بالنسبة لى :

أولا العالم ، بالنسبة لى فكرة المقارنة بين مجتمعين واحد استبدادى و واحد فوضوى مش جديدة على أوروبوتشى و سبق ليه تطبيقها و إن كان بشكل غير مباشر فى سايكو باس ، بالرغم من إن سايكو باس كان بيستعرض مجتمع واحد (الإستبدادى) إلا إن الإعتراض على النظام من قبل الشخصيات كان بيواجه بمقارنة بالوضع قبل تطبيقه و يمكن أحد النقط الأساسية كانت هل الرجوع للوضع الأول هايبقى أحسن و لا أسوء
هنا الوضع مختلف ، العمل بيقدم المجتمعين فى نفس الوقت بس اللى حبيته إن زى ما قال على @Royal Spark استعراض العالمين كان من غير كلام ، إنت بتشوف مميزات و عيوب كل مجتمع و بتحكم عليهم من غير حوارات فلسفية أو تعقيد مالوش داعى ، فيه كلام كثير ممكن يتقال بخصوص العالمين بس هاكتفى بإنى أقول إن عالم ديفا كان كابوسى بالنسبة لى ، فكرة إن الحكومة يبقى عندها تحكم كامل فى حياة الأشخاص بالشكل اللى شفناه و اللى حصل مع أنجيلا بمجرد اعتراضها تبقى فكرة مرعبة فعلا و حتى قبل النقطة دى تأثير الحياة فى عالم بالشكل ده مش بسيط و اتقدم بشكل جيد من خلال تصرفات أنجيلا و إصرارها على التقدم فى المهمة حتى على حساب صحتها

ثانيا فرونتير سيتر ، الشخصية كانت من ضمن مميزات الفيلم و حبيتها ، موضوع الحد بين الإنسان و الآلة كافى لعمل عدد من الأفلام لوحده بس طريقة التعامل مع النقطة هنا كانت مختلفة نسبيا ، العمل تجاوز النقطة بخصوص تعريف الإنسان و الآلة عن طريق تعليق بسيط من كاجيوارا و هو إن لو هانتكلم على إذا كان فرونتير سيتر آلة و لا شئ حى فنفس النقاش ممكن يتفتح بخصوص سكان ديفا نفسهم و النتيجة إن أنجيلا قررت تتجاوز الموضوع ، اللى أظنه إن العمل هنا تجاوز نقطة الحد الفاصل بين الإثنين و دخل فى نقطة تانية ، فرونتير سيتر موجود و حقيقى و السؤال هتتعامل معاه إزاى ؟ هل هاتقبله و تحاول تتعايش معاه و لا هاتخاف منه و ترفضه ؟ العمل بيقدم وجهتين النظر للموضوع و بيخليك تفكر فيها و النقطة دى عجبتنى فى العمل

ثالثا الشخصيات ، شخصيات العمل كانت جيدة فعلا و اقدر أفهم سبب إعجاب على @Royal Spark بإنجيلا :blush: ،الشخصية تبقى فعلا أحسن شخصية أنثوية كتبها أوروبوتشى (بس مش الوحيدة بالنسبة لى:tongueout: )
أحد المشاكل اللى حسيتها مع شخصيات أوروبوتشى إن الشخصية بتبقى أقرب لمجرد تعبير عن فكرة أو مبدأ معين الكاتب عاوز يوصله من إنها تبقى شخصية حقيقية ممكن تقابلها فى حياتك بس ده ماحصلش هنا ،فى عمل تانى للكاتب أنجيلا كان ممكن تبقى بسهولة مجرد طريقة للتعبير عن فكر ديفا من غير مايكون ليها شخصيتها المستقلة بس اللى حصل هنا إن الشخصية كانت واقعية فعلا ، كلام أنجيلا عن ديفا ماكانش تعبير عن أفكار و نظريات قد ما كان كلام شخصية عادية عن العالم اللى نشأت فيه و اللى مقتنعة بإن الحياة فيه جيدة ، مع مرور الوقت أنجيلا هاتبتدى تشوف مميزات العالم التانى بس فى الآخر ديفا يبقى عالمها و هاتفضل مقتنعة بالحياة فيه و مش هاتقرر العيش على الأرض إلا بعد طردها منه ، ده بالإضافة لبعض تصرفاتها خلونى أحس إن الشخصية واقعية فعلا و حبيتها :blush: ، نفس الكلام ممكن ينطبق على باقى الشخصيات ، رفض كاجيوارا لديفا مش لإقتناعه بإن الوضع فى الأرض أحسن خصوصا مع صعوبة الحياة الواضحة فيها و إنما لعدم وجود الحرية و دى نقطة حبيتها فى شخصيته و فرونتير سيتر كان رائع :grin:

الفيلم كان فيه بعض العيوب البسيطة زى بعض المشاهد اللى مالهاش داعى ، صعوبة متابعة بعض مشاهد الأكشن مع الكلام المستمر (بس فى الآخر أنا مش من محبى الميكا فالمشكلة كانت بسيطة :tongueout: )
يمكن اللى كنت عاوزه فعلا هو حوارات أكثر لأنجيلا و تعمق فى شخصيتها خصوصا إنى مابتديتش أحس بتميز الشخصية إلا بعد مدة من الفيلم :disappointed:
 

Dagger

Young senior master
Sennen joyuu أو ممثلة الألفية

ببساطة هذا أفضل فلم أنمي شاهدته::involve::
بعيدا عن القصة،الاخراج و باقي جوانب العمل هذا الفيلم حسيت و كأنه رسالة حب من ساتوشي الى السينما ككل من الساموراي الى غودزيلا الى space odyssey! طول مدة الفيلم و مرورا بكل أجزاءه يمكن تشعر باخلاص المخرج و الطاقم في صناعته و كأن هدف الفيلم الأكبر هو أن يعبر عن عشق صانعه لهذا .
هذا العمل هو من ذلك النوع الذي لن تحس أبدا بمرور الوقت أثناء مشاهدته و ستدخل مع البطلة في عوالمه و ستعيش معها كل أدوارها و ستشعر بحبها،أملها و يأسها!
خرجت بسلبية وحيدة من الفيلم و هي أتمنى لو كان أطول:emoji_confounded: يمكن يزيد ساعة في مدته أو يتحول لسلسلة أوفا:emoji_heart_eyes:
و هكذا رح يتمكن من استغلال ميزاته أكثر(حقب تاريخية أكثر=أفلام منوعة أكثر=التيميت فانسيرفس) ساتوشي كاتب متمكن و كان يستطيع يجعل القصة أعقد و يرمي أفلام أكثر.
و عشان لا تسيء الفهم هذه شكوى أكثر من كونها انتقاد أو سلبية حقيقية لأن ما أتمناه مختلف عن توجه و هدف الفيلم و الذي نجح في تقديمه بأكمل صورة-و الكمال لله وحده- و أنا راضي عنه تماما هنا(خصوصا مشهد الجري،الأعظم.على.الاطلاق.)
بعض الجيف







تحمست و أخدت سكرينشوتز بفوضوية.
و خلفيتي الجديدة

*متلازمة 2d في أقصاها:emoji_disappointed:*
و صحيح ساتوشي كن ترول من الدرجة الأولى

*من رسمه أعتقد*
كنت أنتظر شيوكو الفيكتورية لكن طلعت في عدة ثواني وحسب حتى المعلمة أخدت وقت أطول و واضعينها في البوستر من فوق:emoji_cry:
10/10
هذا سيظل رقم واحد الى أن أشاهد فيلمي تاكاهاتا المتبقيين لي *فانبويXD*.
 
التعديل الأخير: