hits counter

نقاش أنمي ربيع 2016| أهلا بك في قرية موريوه "JoJo's Bizarre Adventure Part 4: Diamond Is Unbreakable "

JoJo's Bizarre Adventure Franchise Has 'Big News' This Summer
أنها تحدث! إعلان مهم في الصيف يخص الاسم!
البارت 5؟
::wow::
الشئ ممكن يكون مع أوفا جديدة لروهان ^__^.
ما اعتقد ان اوفا روهان "Big News" و الحين نزلت له اوفتين كم يبون عشان يرتاحون يعني :tearsofjoy:
ان شاء الله البارت الخامس اشتقنا لمتعة جوجو التي لا مثيل لها :(
 
توقعوا اي شي غير الانمي
لان في الصيف بيعملوا مهرجان "التاريخي" والاستوديو ماسكين اكثر من عمل "الا اذا غيروا الاستوديو او ما يكون متعوب عليه"
يعني مثلا الاشاعة اللي انتشرت عن لعبة فردية وحصرية على سويتش وعلان عن اقتراب من انتهاء جوجوليون او انه عدى اكثر من النصف مع كم ون شوت و اوفا و نوفلز و اعلان عن الفلم الثاني مع ارت-بوك جديد ومع السلامة
 
الخبر من الحساب الرسمي للأنمي :-




الستاف :-


مع الأسف مخرج الأجزاء السابقة ( ناوكاتسو تسودا ) ماراح يكون من ضمن الستاف ): ..
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
شفت الأوفا الثانية من روهان، إذا كانت الأولى غريبة شوي فالثانية أغرب بالضعف! أراكي لو يعيش مئة سنة زيادة راح تحصله لسى يكتب أفكار جديدة @@ الذي أعجبني في هذا الأوفا سردها بطريقة الطرف الثالث وجو قصص الأشباح. لكن الفكرة نفسها مرة بزار أعني من جد بزار!



يا ليت لو البارت الخامس يعرض من البداية من دون حجب راح يكون مجنون مثل ذا. الشئ مثير أن كل السالفة عن جثة ما توقف نزيف وكذا الشغلة عناد راح تلعنك طول حياتك، بس سالفة البنت من الجثة ذي بزيادة حتى على مستوى جوجو (لحظة! تصدقون لا @@).



اللايأوت ذا متعوب عليه أحس اللقطة التي من جد ضبطت أرت السابع والثامن. بشكل عام الحلقة إنتاجيًا ما فيها شئ مبهر والمؤثرات البصرية المعتادة من السلسلة (خصوصًا في الذروة) موجودة.
 
التعديل الأخير:
^
شاهدت الاوفا الثانية يوم نزلت من فترة .. رائعة وغريبة فعلا وضبطوها اكثر بكثير من الأولى من ناحية تصميم الشّخصيات
سلسلة الاوفا هي تقنعني ان جوجو ينفع جدا كعمل هورور واللي سمعته انه مقتبس كثير اشياء من جونجي ايتو في البارت الثامن .. ما استغربه بصراحة ..
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
سلسلة الاوفا هي تقنعني ان جوجو ينفع جدا كعمل هورور واللي سمعته انه مقتبس كثير اشياء من جونجي ايتو في البارت الثامن .. ما استغربه بصراحة ..
من زمان هي كذا، مش بس مكان واحد لا بل أماكن ثانية، أراكي بنفسه إلف كتاب يتكلم فيه عن تجربته بأفلام الرعب.
 
خلصت البارت الرابع أخيرا و ده انطباعى بخصوصه


استغربت فى البداية من التغير الواضح فى أسلوب الآرت ، شكل جوتارو الجديد بالذات كان مختلف جدا و ماعرفتوش إلا لما عرف عن نفسه بس بعد ما استمريت فى المتابعة حبيت الآرت و الأسلوب الجديد للعمل و أقدر اقول إنى بافضله على البارت الثالث ، الطرق و الزوايا المختلفة اللى بيتم تصوير المدينة بيها بالذات كانت مميزة و خلت العمل ليه جو خاص بيه و حبيته فعلا :blush:
من حين لآخر كنت بلاقى بعض المشاهد اللى الأنيميشن بيضعف فيهم بس إجمالا العمل كان جيد من الناحية دى
بالنسبة لتصميم الشخصيات فالمسألة كانت متفاوتة ، ماحبيتش تصميم جوسكى فى البداية خصوصا شعره ( و إن كنت اتعودت عليه مع الوقت) و نفس الكلام بالنسبة لشخصيات تانية زى تمامى و شيجى بس فى المقابل معظم الشخصيات التانية كان تصميمها جيد بالنسبة لى
بالنسبة للستاندات فى العمل فاللى لاحظته إن معظمها كان ليه نفس الطابع العام (الستاند الشبيه بروبوت سواء صغير أو كبير) و مافيش درجة التنوع اللى كانت موجودة فى الجزء اللى قبله و دى نقطة ماحبيتهاش


العمل بيبدأ بمفاجأة و هى إن جوسكى يبقى ابن جوزيف و دى بصراحة نقطة كان صعب تقبلها :expressionless: بس بعد تجاوز النقطة دى الأحداث بتبتدى و زى ما قال @abdullah-kh العمل مبنى على فكرة إيه هايحصل لو ناس عادية بقى عندها ستاند

على عكس البارت الثالث و اللى كل الناس بقى عندها ستاند فيه فجأة العمل هنا حاول يدى تفسير منطقى لحصول الناس على الستاند و هو السهم ، فكرة السهم فى حد ذاتها مش سيئة كتفسير بس المشكلة تبقى الإحساس إن الفكرة تم إضافتها بدون إهتمام حقيقى لتصحيح غلطة خصوصا إننا فى الآخر مش هانعرف أى حاجة عن طبيعته و أصله

بالنسبة للأحداث نفسها فكانت مقسومة لجزئين بالنسبة لى

الجزء الأول يبقى المواجهات المتفرقة مع ستاندات كيشو و اللى بتديك فكرة عامة عن الشخصيات فى العمل و جوه العام

بالرغم من إنى ماحبيتش تصميم جوسكى فى البداية و كنت قلقان من تكرار موضوع التعليق على شعره إلا إن نظرتى لشخصيته اتحسنت مع الوقت ، الشخصية بتديك الإحساس إنها بشرية على عكس جوتارو و بصفة عامة كانت جيدة و إن كنت ماحبيتش استعداده للغش للحصول على المال و اللى ظهر فى أكثر من حلقة بس فى المجمل كان أحسن بكثير من اللى توقعته
برضه قدرته كانت مميزة و مناسبة جدا لعمل بيدور فى مدينة عادية وسط أشخاص عاديين ، كون إنك تقدر تصلح أى ضرر مادى هايسمح بإنك ترجع كل لحاجة لطبيعتها و الحياة العادية فى المدينة هاتستمر بدون مشاكل و لولا القدرة دى المدينة كانت هاتبقى ساحة حرب
نقطة معينة كنت خايف منها و هى الشخص اللى أنقذ جوسكى و هو طفل، بصراحة كنت قلقان من إنه يطلع جوسكى بعد ما رجع بالزمن و ده يدخلنا فى Time Paradox بس سعيد إن العمل مادخلش فى النقطة دى

بالنسبة لباقى الشخصيات فالعمل كمل على أسلوب البارت الثالث بإن البطل يواجه شخصية ما و بعد كده تنضم له بس ده و إن كان مقبول نسبيا فى البارت الثالث لأن الشخصيات كان تحت سيطرة ديو أثناء المواجهة ، شخصيات الجزء هنا كان عندها استعداد حقيقى لإيذاء جوسكى و أصدقائه و يمكن قتلهم و مع كده بينضموا ليهم بعدها بكل بساطة كأن مافيش حاجة حصلت و بشكل غير منطقى :unamused:
على سبيل المثال هازامادا أصاب عين زميله و حاول التخلص من جوتارو و بعدها قابل كويشى و مشى معاه كأنهم أصدقاء من زمان و شيجى حاول بشكل فعلى قتل جوسكى و أوكاياسو و مع كده كمل كصديق ليهم و نفس الوضع بالنسبة ليوكاكو و روهان و غيرهم (أصلا يوكاكو تبقى من نوعية الشخصيات اللى المفترض تهرب منها بأى شكل :tongueout:)

لو تجاوزنا النقطة دى فالشخصيات نفسها كانت مثيرة للإهتمام و مقبولة و إن كنت ماقدرش أقول إنى حبيتها بس يمكن شرح كويشى الزائد لبعض النقط كان مزعج

بالنسبة للمواجهات نفسها فكانت جيدة فعلا و واضح تطور أسلوب الكاتب و ثباته فى المستوى مقارنة بالبارت الثالث بس فى نقطة هنا ، فى البارت الثالث فوز الأبطال فى بعض المواجهات كان غير منطقى بالنسبة لى خصوصا مع تفوق واضح للعدو بس اللى حصل هنا العكس ، فى عدد من المواجهات الأبطال كان عندهم تفوق واضح (كفاية وجود شخص Overpowered زى جوتارو) و مع كده واجهوا صعوبات غير منطقية فى المواجهات كان ممكن تجاوزها بأكثر من طريقة
ده برضه واضح مع قدرة مرعبة زى قدرة أوكاياسو بس بالرغم من كده استخدامها فى العمل كان محدود بالرغم من إمكانياتها ، مش هاقول إن ده الوضع فى كل المواجهات بس كانت شئ ملحوظ و صعب تجاهله بالنسبة لى

رجوع جوزيف للعمل و شكله الجديد كان مفاجأة تانية ، بصراحة الوضع اللى بقى فيه كان محزن بالنسبة لى خصوصا إنه كان و مازال شخصيتى المفضلة فى العمل بس على الأقل هو مافقدش قدراته بشكل كامل و أثبت فى الحلقة الخاصة بيه إنه لسه يقدر يتصرف و يكون ليه دور إيجابى

بغض النظر عن العيوب اللى ذكرتها دى فإجمالا الجزء الأول كان جيد فعلا و زى ما قلت قبل كده حبيت جو العمل جدا و المواجهات كانت جيدة فى معظمها (مواجهة يوكاكو بالذات كانت رهيبة :triumph:) و الشخصيات و الأحداث مثيرة للإهتمام

الجزء الثانى بيبدأ مع تقديم ريمى و اللى هانعرف منها وجود القاتل كيرا فى المدينة و بعدها هتبدأ المواجهة ضده

العمل بيكمل هنا استخدام الأفكار الغريبة ، المرة دى مع تقديم الأشباح و الكائنات الفضائية (و إن كانت النقطة الأخيرة فيها شك :tongueout:) و بصفة عامة حبيت طريقة تقديمهم فى العمل

ريمى بالذات كانت شخصية جيدة فعلا بالنسبة لى و حبيت دورها و ميكاتاكا كان شخصية مثيرة للإهتمام و إضافة جيدة للعمل :)

مستوى المواجهات فى الجزء ده أعلى بكثير من بداية العمل و كنت متحمس ليها جدا و لو أقدر كنت تابعتها كلها فى يوم واحد :triumph:

الشئ المزعج بالنسبة لى فى الجزء كان هياتو ، الأطفال العباقرة فكرة مش جديدة سواء فى عالم الأنمى أو خارجه بس الشخصية كانت مبالغ فيها ، إحنا بنتكلم عن طفل عنده 11 سنة و حاطط كاميرات مراقبة فى غرفة والديه لسبب ما :nomouth: ، بصراحة دى شئ بيعدى الحدود المقبولة و خلانى ماقدرش استحمل شخصيته :confounded:

بالنسبة لكيرا قبل متابعتى للعمل كنت سمعت إن عدد من المتابعين بيفضلوه كشرير رئيسى و ده ممكن فهمه ، سواء الذكاء الواضح أو الإصرار الغير العادى على النجاة فالإثنين خلوه المواجهة ضده تبقى صعبة فعلا بالرغم من إنه أقل فى القدرات من شخصيات تانية زى ديو (و إن كانت قدرته الأخيرة Overpowered) و ممكن افهم سبب إعجاب نسبة من المتابعين بيه، حتى بعد ما مات المواجهة ضده مانتهتش و بعدها بيدخل فى مواجهة أخيرة ضد ريمى قبل ما يتهزم بشكل كلى ، بالنسبة لى الشخصية موجود عشان تكرهها و ده شئ نجحت فيه فعلا و المواجهة ضده كانت حماسية و متعبة للأعصاب
يمكن الشئ اللى ماحبيتوش إن معظم الأعداء فى الجزء ده ماكنش ليهم علاقة بكيرا نفسه و إنما تم عملهم عن طريق شبح والده لحمايته بشكل غير مباشر و كنت أفضل لو كيرا كان هو اللى بيحرك الأحداث مش شبح والده اللى صعب التعامل معاه بجدية بس دى نقطة ممكن تجاوزها

العمل بينتهى بنهاية جيدة ، كنت افضل لو كان فى دور أكبر لجوزيف أو حل لمشكلة والد أوكاياسو و الطفلة الخفية بس إجمالا ماكنش عندى مشكلة مع النهاية و التعليق الأخير عن دراسة جوتارو عن السمك كان روعة :tongueclosed:


بصفة عامة حبيت البارت الرابع ، الثالث يمكن يتفوق على الرابع من ناحية التنوع فى الأفكار و الغرابة بس الرابع متفوق من ناحية المستوى عام و التوجه الفنى و أظن إنى بأفضله عن الثالث و كان ممتع أكثر بالنسبة لى :blush:


بالنسبة للجزء الخامس فهانتظر إنه يكتمل عشان اتابعه و إن كنت ماقدرش أقول إنى متحمس ليه (تصميم الشخصيات فى الجزء ده مزعج فعلا بالنسبة لى :confounded:)
 


its time اني امسح الغبار عن السوني 2 حقي ..
لان
بارت 4 الوصخ رجعني ل2000s ..

*طلع مافيه غبار :triumph:

حبيت الآرت و الأسلوب الجديد للعمل و أقدر اقول إنى بافضله على البارت الثالث ، الطرق و الزوايا المختلفة اللى بيتم تصوير المدينة بيها بالذات كانت مميزة و خلت العمل ليه جو خاص بيه و حبيته فعلا :blush:
هذي فعلاً صدق صدق

*انا الحين مجمع البوم للبارت الثالث.. وابد ابد .. بل نادر ما كان يلمس بارت 4 من هالناحية .. ( الحين كثير لقطات فيها زوايا وجو حلو .. ومو بس لاصقة بوجوه الكاركترز )

المدينة حقتهم مرة تفتح النفس
لو بس اقدر اجيب كابتشينو وانا اشوفه الحين....
بيكون الوضع 10/10
 
التعديل الأخير:

وداعاً اوبنج ون .. غيروك بدري صراحة..
*اذا مو واضح وش كانو الفيديوات اللي قبل..
كان بس شي زي المقدمة هذي
ومرة حبيته !


=========





*صورة اطفال قدام بيت مشبوه

وصفي للمسلسل سو فار انه دكستر لو كان انمي.. وانه كل حلقة بتصير اصحابنا يدخلو لبيت serial killer او يشوفو واحد على الطبيعة ..

and take him down
*مو شين!




*مشهد سكينة ذكي

شف كيف السكينة قطعت الشاشة لتروح للكت اللي بعده.
هو انا فاتح ملف للبارت ذا وكل الترانزشن الحلوات اللي لقطتهم..
فودي اصير بالأخير تجيني تروفي تقولي مبروك .. بس تراك ما قفطتهم كلهم.
 
بادئ الموضوع #476
هذا البارت متفوق على صعيد الإخراج/الستوريبورد بصراحة Toshiyuki Kato أحسن مخرج مسك جوجو.

لسى ما شفت شئ قدام راح يتفننوا أكثر!
على طاريه اظن كابتن تسوباسا انتهى
اتسائل لو بيرجع لجوجو الخامس بما أننا الآن في الأرك الأخير
 
و انهيت البارت ال4 اخيرا
و قبل كل شي احب اقول ان البارت دا افضل من 3 من نواحي كثيره
في البدايه نمط الجزء دا مختلف تمام عن نمط البارت ال3 من حيث كل شي من مغامره واحده طويله الي احداث يوميه لبطلنا او نقول لشخصيات البارت ككل بشكل افضل
الي يخليني افضل البارت ال4 عن 3
الاول عدم التركيز علي جوجو الباربت بشكل كامل الكل اخذ دوره في الاحداث بشكل ما لحد لحظه المعركه الاخيره و دي تحديدا بكتب عنها في الاخر ثاني نقطه توزيع الشخصيات بين الاعداء و الاصدقاء
علي عكس البارت 3 الكان شخص عندو ستاند يظهر حلقتن ثم ينسي لا هنا الكل مكمل معنا في الاحداث و ممكن يكون ليه دور فعال بشكل او اخر دا حبيته و بيني تعلق بالشخصيات ككل
الجوانب الفنيه هنا مميزه ستايل الرسم حبيته هنا الاوست مش متذكر منه شي معادا الرديو في كل حلقه و هو بيقول موري موري موري يوووووووووووووو

نيجي لاهم 3 نقط
الاول هل جوسكي افضل من جوتارو (لا اعني القوه الجسديه او الستاند هنا) الاجابه بكل تاكيد نعم جوسكي بشري افضل صاحب ردات فعل مختلفه يضحك ينصب يغضب يحزن يتفاعل مع كل شي عكس جوتارو صاحب ردت الفعل الواحد
هل هو افضل جوجو للان يدخل الاول مكرر مع جوزيف بكل تاكيد

النقطه الثانيه هل كيرا عدو افضل ديو
النقطه دي اصعب بصراحه محبيتش كيرا بشكل كبير كعدو مش بارز كعدو رئيسي ضغيف التواجد و الاحساس بيه كخطر علي ابطالنا هنا المؤلف عارف دا و في المعركه الاخيره كان شي غريب
ديو كان صاحب هيبه اكثر بكثر رغم طريقه هزيمته و دا مش موضعنا هنا
هل كيرا عدو افضل بكل تاكيد لا ضعيف كعدو لا شي بارز فيه
ترتيبه بيكون بعد ديو كازار لسه افضل عدو في السلسه للان لي علي الاقل

و اخيرا النقطه صاحبه اكثر شي في جدل و هو الستاند
لو هنقارن عدد الستاند الظهرو في البارت دا مقارنه بال3 فالعدد اقل بكثير دا كان للافضل للاحداث كلها لكن للامانة بدرجه ابداعيه اقل بكثر قلت في موضوع البارت 3 في 4 او اكثر بقليل اقدر اقول عليه ستاند عليه مميز و يعلق في
الذاكره لكن هنا بعد انتهاء البارت 4 مش قادر افتكر سستاند مميز فعلا بفكره مجنونه شويه لكن دا مش مفرقش معايا بردو في تقيمي النهائي

الان نتكلم علي السلبيات
مش كثيره لكن موجوده و هو الكثير من الاشياء الغريبه و القرارات الغريبه علشان تودي للحظه الكول
اولا لي متمش استخدام ستاند جوزيف لتحديد مكان كيرا في الاخر
الفضائي الطلع من العدم مع عدم وجود تفسير منطقي
جوسكي و حركات النصب البيعملها التي لا تطليق ببطل سلسه لكن مش اكبر مشكله
الاسهم كام عددها بالضيط و شبح الصوره دا
الشارع الخفي في موريو و ازي في شبح و تلك الايادي البتسحب
موت شخص ثم بوم رجع للحياه
بعض الاشياء ممكن تتجاهلها و البعض بيحتاج تفسير العدميه في كل شي مش مقبول دائما
و اخيرا المعركه
الاخيره مع كيرا
و احده من امل المعارك و اغباها في الاحداث بشكل لا اعتقد اني بشوف حاجه مشابه الكاتب باش شكل عاوز ياخد طريق كول
نبدا كيرا قال للفتي المش متذكر اسمه (المفروض اتعاطف مع صبي حاطط الة تصوير في غرفه نوم و الديه و بيراقبهم :grimacing::grimacing::grimacing: في اخر حلقه)لكن بعدها بلحظات الموضع يتغير(احس المولف مكنش عاوز يموت روهان) و طلع متوقف علي قدره كيرا نفسها
و رجع كيرا ساعه للوراء كيف فعلها اول مره مش كان شرط انو يتوصل مع حد و في الوقت دا الولد كان مات
ثم بدء قتال جوسكي مع كيرا يا الهي لازم جوسكي اليهزمه باقي الشخصيات تبعد منعطف شارع و اصوات انفجار و صراخ و يقول شبه صوت مطر وش ذا
لا لازم جوسكي يهزمه بنفسه و موت صديقه ثم رجعوه فجاه كان شي مش عارف اوصفه لكن خرجت بقانون جوجو للموت (طول ما الراوي مقلش ان الشخصيه دي ماتت اذن فالشخصيه حيه) و لاول مره في السلسه للان المؤلف ميعملش المذبحه الجماعيه للمساعدين

نيجي للحظه الاخيره و تجمع جميع الشخصيات حول كيرا اخيرا و كان هدفها شي واحد ان جوتارو يقوم بعمله بصفع العدو في الاخر :grimacing::grimacing:

تقيم نهائي 7/10 افضل من ال3
بشوف البارت ال5 لما ينتهي عرضه بالكامل

 
@Abdo Aly


متفق معاك فى بعض النقط اللى ذكرتها خصوصا بالنسبة للمستوى العام و الأهم ستاندات البارت الرابع ، الرأى ده مش شعبى و اللى لاحظته من قراءة الردود إن معظم الناس هنا فضلوا ستاندات البارت ده بس بالنسبة لى ستاندات البارت الثالث كانت أحسن مع تنوع أكبر فى التصميم و القدرات و سعيد إن حد بيشاركنى الرأى هنا

زيك فضلت جوسكى على جوتارو و لنفس الأسباب بس مش هاحطه فى نفس مستوى جوزيف و اللى باعتبره أحسن بكثير خصوصا إنى ماحبتش حركات النصب الخاصة بجوسكى و سعيد إنك علقت على موضوع تصوير الطفل لوالديه و اللى كان Disturbing بصراحة :confounded: و مستغرب إن ماحدش علق عليه تقريبا هنا


فى المقابل على عكسك حبيت فكرة الأشباح و الفضائى ، جوجو دايما كانت بيتميز بالغرابة و فى عمل فيه مصاصى دماء و ستاندات و Pillar Men وجود أشباح أو فضائيين مش خارج بشكل كبير عن منطق العمل ، الفكرة بخصوص الفضائى بالذات إنك طول الوقت مش عارف إذا كان فضائى فعلا و لا مجرد شخص عنده ستاند و عايش فى دور الفضائى و العمل بيلعب على النقطة دى و بيرمي لك أدلة للإتجاهين عشان يحيرك

بالنسبة للأسهم ففى سهمين ، الأول اللى كان مع أخو أوكوياسو و اللى كان بيستخدمه لإعطاء الناس قدرات فى محاولة لإيجاد قدرة تعالج أبوه و التانى كان مع والد كيرا و أظن إن الإثنين حصلوا على الأسهم من إينيا

ماظنش إن فى شخص مات و رجع للحياة ، اللى بيحصل إن الشخص مابيموتش بمجرد إصابته و بياخد لحظات على ما يموت و لو جوسكى قدر يلحقه فى اللحظات دى فهيبان كأنه رجع بس هو مامتش من البداية أما لو إتأخر فمافيش حاجة تقدر ترجعه للحياة زى ما حصل مع جده فى بداية البارت
 
التعديل الأخير: