hits counter

نقاش أنمي ربيع 2016| أهلا بك في قرية موريوه "JoJo's Bizarre Adventure Part 4: Diamond Is Unbreakable "

t.a.r.B.

Hardcore Gamer
توقعوا اي شي غير الانمي
لان في الصيف بيعملوا مهرجان "التاريخي" والاستوديو ماسكين اكثر من عمل "الا اذا غيروا الاستوديو او ما يكون متعوب عليه"
يعني مثلا الاشاعة اللي انتشرت عن لعبة فردية وحصرية على سويتش وعلان عن اقتراب من انتهاء جوجوليون او انه عدى اكثر من النصف مع كم ون شوت و اوفا و نوفلز و اعلان عن الفلم الثاني مع ارت-بوك جديد ومع السلامة
 

Black Wolf

Woolfe
ان شاء الله يكون اعلان البارت الخامس والله اشتقنا لاجواء جوجو وحماس جوجو ::lebb::
 

Protagonist

Casual Gamer
DgMlWO4WsAA7-Tj.jpg


أنتهى مؤتمر جوجو. و أخيراً أعلنوا عن أنمي للبارت الخامس (فينتو أوريو ) وبينعرض فالخريف بدون ترايلر أو إي شيء ثاني.

 

Gold Experience

Hardcore Gamer
فجوال:
DgMl8MqVQAA_deS.jpg


لول عاد ما اختاروا الا الوردي::laugh:: ستل متحمس مرة.
 

dragon quest

True Gamer
أخيراً البارت الخامس
مسكت نفسي سنتين لاجل هذه اللحظة ، ان شاء الله يستاهل الصبر .
 

Protagonist

Casual Gamer
الخبر من الحساب الرسمي للأنمي :-




الستاف :-


مع الأسف مخرج الأجزاء السابقة ( ناوكاتسو تسودا ) ماراح يكون من ضمن الستاف ): ..
 

Gold Experience

Hardcore Gamer
الخبر من الحساب الرسمي للأنمي :-




الستاف :-


مع الأسف مخرج الأجزاء السابقة ( ناوكاتسو تسودا ) ماراح يكون من ضمن الستاف ): ..


ترجمت هالتويته بقوقل ويقولون انه الgeneral manager بس ما أدري وش يعني وكم بكون تأثيرة على الأنمي.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
وقته مرة يخوف خصوصا مع أعمال ديفيد برودكشن ذي السنة! أتمنى ما ينضغط جدولهم ونطلع بشئ أقل من المعتاد.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
فجوال:
DgMl8MqVQAA_deS.jpg


لول عاد ما اختاروا الا الوردي::laugh:: ستل متحمس مرة.
امم، مبدأئيًا مقبولة التصاميم لكن اللون الرسمي لسى أحسن خصوصًا شعر Pannacotta الأبيض مع لبسه الأحمر. وGiorno مع الوردي! فلسفة.
 

Black Wolf

Woolfe
مستاهلة الواحد يحضر اوفا روهان ؟
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
شفت الأوفا الثانية من روهان، إذا كانت الأولى غريبة شوي فالثانية أغرب بالضعف! أراكي لو يعيش مئة سنة زيادة راح تحصله لسى يكتب أفكار جديدة @@ الذي أعجبني في هذا الأوفا سردها بطريقة الطرف الثالث وجو قصص الأشباح. لكن الفكرة نفسها مرة بزار أعني من جد بزار!
Uyd2Rbr.jpg

Bi52aOI.jpg


يا ليت لو البارت الخامس يعرض من البداية من دون حجب راح يكون مجنون مثل ذا. الشئ مثير أن كل السالفة عن جثة ما توقف نزيف وكذا الشغلة عناد راح تلعنك طول حياتك، بس سالفة البنت من الجثة ذي بزيادة حتى على مستوى جوجو (لحظة! تصدقون لا @@).

985Ttzw.jpg


اللايأوت ذا متعوب عليه أحس اللقطة التي من جد ضبطت أرت السابع والثامن. بشكل عام الحلقة إنتاجيًا ما فيها شئ مبهر والمؤثرات البصرية المعتادة من السلسلة (خصوصًا في الذروة) موجودة.
 
التعديل الأخير:

MaherMatrix

True Gamer
^
شاهدت الاوفا الثانية يوم نزلت من فترة .. رائعة وغريبة فعلا وضبطوها اكثر بكثير من الأولى من ناحية تصميم الشّخصيات
سلسلة الاوفا هي تقنعني ان جوجو ينفع جدا كعمل هورور واللي سمعته انه مقتبس كثير اشياء من جونجي ايتو في البارت الثامن .. ما استغربه بصراحة ..
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
سلسلة الاوفا هي تقنعني ان جوجو ينفع جدا كعمل هورور واللي سمعته انه مقتبس كثير اشياء من جونجي ايتو في البارت الثامن .. ما استغربه بصراحة ..
من زمان هي كذا، مش بس مكان واحد لا بل أماكن ثانية، أراكي بنفسه إلف كتاب يتكلم فيه عن تجربته بأفلام الرعب.
 

AM152

True Gamer
خلصت البارت الرابع أخيرا و ده انطباعى بخصوصه


استغربت فى البداية من التغير الواضح فى أسلوب الآرت ، شكل جوتارو الجديد بالذات كان مختلف جدا و ماعرفتوش إلا لما عرف عن نفسه بس بعد ما استمريت فى المتابعة حبيت الآرت و الأسلوب الجديد للعمل و أقدر اقول إنى بافضله على البارت الثالث ، الطرق و الزوايا المختلفة اللى بيتم تصوير المدينة بيها بالذات كانت مميزة و خلت العمل ليه جو خاص بيه و حبيته فعلا :blush:
من حين لآخر كنت بلاقى بعض المشاهد اللى الأنيميشن بيضعف فيهم بس إجمالا العمل كان جيد من الناحية دى
بالنسبة لتصميم الشخصيات فالمسألة كانت متفاوتة ، ماحبيتش تصميم جوسكى فى البداية خصوصا شعره ( و إن كنت اتعودت عليه مع الوقت) و نفس الكلام بالنسبة لشخصيات تانية زى تمامى و شيجى بس فى المقابل معظم الشخصيات التانية كان تصميمها جيد بالنسبة لى
بالنسبة للستاندات فى العمل فاللى لاحظته إن معظمها كان ليه نفس الطابع العام (الستاند الشبيه بروبوت سواء صغير أو كبير) و مافيش درجة التنوع اللى كانت موجودة فى الجزء اللى قبله و دى نقطة ماحبيتهاش


العمل بيبدأ بمفاجأة و هى إن جوسكى يبقى ابن جوزيف و دى بصراحة نقطة كان صعب تقبلها :expressionless: بس بعد تجاوز النقطة دى الأحداث بتبتدى و زى ما قال @abdullah-kh العمل مبنى على فكرة إيه هايحصل لو ناس عادية بقى عندها ستاند

على عكس البارت الثالث و اللى كل الناس بقى عندها ستاند فيه فجأة العمل هنا حاول يدى تفسير منطقى لحصول الناس على الستاند و هو السهم ، فكرة السهم فى حد ذاتها مش سيئة كتفسير بس المشكلة تبقى الإحساس إن الفكرة تم إضافتها بدون إهتمام حقيقى لتصحيح غلطة خصوصا إننا فى الآخر مش هانعرف أى حاجة عن طبيعته و أصله

بالنسبة للأحداث نفسها فكانت مقسومة لجزئين بالنسبة لى

الجزء الأول يبقى المواجهات المتفرقة مع ستاندات كيشو و اللى بتديك فكرة عامة عن الشخصيات فى العمل و جوه العام

بالرغم من إنى ماحبيتش تصميم جوسكى فى البداية و كنت قلقان من تكرار موضوع التعليق على شعره إلا إن نظرتى لشخصيته اتحسنت مع الوقت ، الشخصية بتديك الإحساس إنها بشرية على عكس جوتارو و بصفة عامة كانت جيدة و إن كنت ماحبيتش استعداده للغش للحصول على المال و اللى ظهر فى أكثر من حلقة بس فى المجمل كان أحسن بكثير من اللى توقعته
برضه قدرته كانت مميزة و مناسبة جدا لعمل بيدور فى مدينة عادية وسط أشخاص عاديين ، كون إنك تقدر تصلح أى ضرر مادى هايسمح بإنك ترجع كل لحاجة لطبيعتها و الحياة العادية فى المدينة هاتستمر بدون مشاكل و لولا القدرة دى المدينة كانت هاتبقى ساحة حرب
نقطة معينة كنت خايف منها و هى الشخص اللى أنقذ جوسكى و هو طفل، بصراحة كنت قلقان من إنه يطلع جوسكى بعد ما رجع بالزمن و ده يدخلنا فى Time Paradox بس سعيد إن العمل مادخلش فى النقطة دى

بالنسبة لباقى الشخصيات فالعمل كمل على أسلوب البارت الثالث بإن البطل يواجه شخصية ما و بعد كده تنضم له بس ده و إن كان مقبول نسبيا فى البارت الثالث لأن الشخصيات كان تحت سيطرة ديو أثناء المواجهة ، شخصيات الجزء هنا كان عندها استعداد حقيقى لإيذاء جوسكى و أصدقائه و يمكن قتلهم و مع كده بينضموا ليهم بعدها بكل بساطة كأن مافيش حاجة حصلت و بشكل غير منطقى :unamused:
على سبيل المثال هازامادا أصاب عين زميله و حاول التخلص من جوتارو و بعدها قابل كويشى و مشى معاه كأنهم أصدقاء من زمان و شيجى حاول بشكل فعلى قتل جوسكى و أوكاياسو و مع كده كمل كصديق ليهم و نفس الوضع بالنسبة ليوكاكو و روهان و غيرهم (أصلا يوكاكو تبقى من نوعية الشخصيات اللى المفترض تهرب منها بأى شكل :tongueout:)

لو تجاوزنا النقطة دى فالشخصيات نفسها كانت مثيرة للإهتمام و مقبولة و إن كنت ماقدرش أقول إنى حبيتها بس يمكن شرح كويشى الزائد لبعض النقط كان مزعج

بالنسبة للمواجهات نفسها فكانت جيدة فعلا و واضح تطور أسلوب الكاتب و ثباته فى المستوى مقارنة بالبارت الثالث بس فى نقطة هنا ، فى البارت الثالث فوز الأبطال فى بعض المواجهات كان غير منطقى بالنسبة لى خصوصا مع تفوق واضح للعدو بس اللى حصل هنا العكس ، فى عدد من المواجهات الأبطال كان عندهم تفوق واضح (كفاية وجود شخص Overpowered زى جوتارو) و مع كده واجهوا صعوبات غير منطقية فى المواجهات كان ممكن تجاوزها بأكثر من طريقة
ده برضه واضح مع قدرة مرعبة زى قدرة أوكاياسو بس بالرغم من كده استخدامها فى العمل كان محدود بالرغم من إمكانياتها ، مش هاقول إن ده الوضع فى كل المواجهات بس كانت شئ ملحوظ و صعب تجاهله بالنسبة لى

رجوع جوزيف للعمل و شكله الجديد كان مفاجأة تانية ، بصراحة الوضع اللى بقى فيه كان محزن بالنسبة لى خصوصا إنه كان و مازال شخصيتى المفضلة فى العمل بس على الأقل هو مافقدش قدراته بشكل كامل و أثبت فى الحلقة الخاصة بيه إنه لسه يقدر يتصرف و يكون ليه دور إيجابى

بغض النظر عن العيوب اللى ذكرتها دى فإجمالا الجزء الأول كان جيد فعلا و زى ما قلت قبل كده حبيت جو العمل جدا و المواجهات كانت جيدة فى معظمها (مواجهة يوكاكو بالذات كانت رهيبة :triumph:) و الشخصيات و الأحداث مثيرة للإهتمام

الجزء الثانى بيبدأ مع تقديم ريمى و اللى هانعرف منها وجود القاتل كيرا فى المدينة و بعدها هتبدأ المواجهة ضده

العمل بيكمل هنا استخدام الأفكار الغريبة ، المرة دى مع تقديم الأشباح و الكائنات الفضائية (و إن كانت النقطة الأخيرة فيها شك :tongueout:) و بصفة عامة حبيت طريقة تقديمهم فى العمل

ريمى بالذات كانت شخصية جيدة فعلا بالنسبة لى و حبيت دورها و ميكاتاكا كان شخصية مثيرة للإهتمام و إضافة جيدة للعمل :)

مستوى المواجهات فى الجزء ده أعلى بكثير من بداية العمل و كنت متحمس ليها جدا و لو أقدر كنت تابعتها كلها فى يوم واحد :triumph:

الشئ المزعج بالنسبة لى فى الجزء كان هياتو ، الأطفال العباقرة فكرة مش جديدة سواء فى عالم الأنمى أو خارجه بس الشخصية كانت مبالغ فيها ، إحنا بنتكلم عن طفل عنده 11 سنة و حاطط كاميرات مراقبة فى غرفة والديه لسبب ما :nomouth: ، بصراحة دى شئ بيعدى الحدود المقبولة و خلانى ماقدرش استحمل شخصيته :confounded:

بالنسبة لكيرا قبل متابعتى للعمل كنت سمعت إن عدد من المتابعين بيفضلوه كشرير رئيسى و ده ممكن فهمه ، سواء الذكاء الواضح أو الإصرار الغير العادى على النجاة فالإثنين خلوه المواجهة ضده تبقى صعبة فعلا بالرغم من إنه أقل فى القدرات من شخصيات تانية زى ديو (و إن كانت قدرته الأخيرة Overpowered) و ممكن افهم سبب إعجاب نسبة من المتابعين بيه، حتى بعد ما مات المواجهة ضده مانتهتش و بعدها بيدخل فى مواجهة أخيرة ضد ريمى قبل ما يتهزم بشكل كلى ، بالنسبة لى الشخصية موجود عشان تكرهها و ده شئ نجحت فيه فعلا و المواجهة ضده كانت حماسية و متعبة للأعصاب
يمكن الشئ اللى ماحبيتوش إن معظم الأعداء فى الجزء ده ماكنش ليهم علاقة بكيرا نفسه و إنما تم عملهم عن طريق شبح والده لحمايته بشكل غير مباشر و كنت أفضل لو كيرا كان هو اللى بيحرك الأحداث مش شبح والده اللى صعب التعامل معاه بجدية بس دى نقطة ممكن تجاوزها

العمل بينتهى بنهاية جيدة ، كنت افضل لو كان فى دور أكبر لجوزيف أو حل لمشكلة والد أوكاياسو و الطفلة الخفية بس إجمالا ماكنش عندى مشكلة مع النهاية و التعليق الأخير عن دراسة جوتارو عن السمك كان روعة :tongueclosed:


بصفة عامة حبيت البارت الرابع ، الثالث يمكن يتفوق على الرابع من ناحية التنوع فى الأفكار و الغرابة بس الرابع متفوق من ناحية المستوى عام و التوجه الفنى و أظن إنى بأفضله عن الثالث و كان ممتع أكثر بالنسبة لى :blush:


بالنسبة للجزء الخامس فهانتظر إنه يكتمل عشان اتابعه و إن كنت ماقدرش أقول إنى متحمس ليه (تصميم الشخصيات فى الجزء ده مزعج فعلا بالنسبة لى :confounded:)
 

crazy_apple

True Gamer


its time اني امسح الغبار عن السوني 2 حقي ..
لان
بارت 4 الوصخ رجعني ل2000s ..

*طلع مافيه غبار :triumph:

حبيت الآرت و الأسلوب الجديد للعمل و أقدر اقول إنى بافضله على البارت الثالث ، الطرق و الزوايا المختلفة اللى بيتم تصوير المدينة بيها بالذات كانت مميزة و خلت العمل ليه جو خاص بيه و حبيته فعلا :blush:

هذي فعلاً صدق صدق

*انا الحين مجمع البوم للبارت الثالث.. وابد ابد .. بل نادر ما كان يلمس بارت 4 من هالناحية .. ( الحين كثير لقطات فيها زوايا وجو حلو .. ومو بس لاصقة بوجوه الكاركترز )

المدينة حقتهم مرة تفتح النفس
لو بس اقدر اجيب كابتشينو وانا اشوفه الحين....
بيكون الوضع 10/10
 
التعديل الأخير:

crazy_apple

True Gamer


* مقدمة البارت ذا ياخي مرة حلو !
i miss بس صدق اللي كانو بالعادة يمسكونها


======

oInX29N.png

tDJnqjT.png


اخراج المشهد موفق
tSynwDq.png
 

crazy_apple

True Gamer

وداعاً اوبنج ون .. غيروك بدري صراحة..
*اذا مو واضح وش كانو الفيديوات اللي قبل..
كان بس شي زي المقدمة هذي
ومرة حبيته !


=========


9n35kCE.png

yH29sSv.png

tReC1cS.png

*صورة اطفال قدام بيت مشبوه

وصفي للمسلسل سو فار انه دكستر لو كان انمي.. وانه كل حلقة بتصير اصحابنا يدخلو لبيت serial killer او يشوفو واحد على الطبيعة ..

and take him down
*مو شين!



AXfpaO4.gif

*مشهد سكينة ذكي

شف كيف السكينة قطعت الشاشة لتروح للكت اللي بعده.
هو انا فاتح ملف للبارت ذا وكل الترانزشن الحلوات اللي لقطتهم..
فودي اصير بالأخير تجيني تروفي تقولي مبروك .. بس تراك ما قفطتهم كلهم.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
هذا البارت متفوق على صعيد الإخراج/الستوريبورد بصراحة Toshiyuki Kato أحسن مخرج مسك جوجو.

لسى ما شفت شئ قدام راح يتفننوا أكثر!
 

N.O.B.D

True Gamer
هذا البارت متفوق على صعيد الإخراج/الستوريبورد بصراحة Toshiyuki Kato أحسن مخرج مسك جوجو.

لسى ما شفت شئ قدام راح يتفننوا أكثر!

على طاريه اظن كابتن تسوباسا انتهى
اتسائل لو بيرجع لجوجو الخامس بما أننا الآن في الأرك الأخير
 

crazy_apple

True Gamer
T4JpOal.jpg


go out on Eid and socialize

GTy8jkN.jpg


watch jojo

:triumph:
 

Abdo Aly

True Gamer
و انهيت البارت ال4 اخيرا
و قبل كل شي احب اقول ان البارت دا افضل من 3 من نواحي كثيره
في البدايه نمط الجزء دا مختلف تمام عن نمط البارت ال3 من حيث كل شي من مغامره واحده طويله الي احداث يوميه لبطلنا او نقول لشخصيات البارت ككل بشكل افضل
الي يخليني افضل البارت ال4 عن 3
الاول عدم التركيز علي جوجو الباربت بشكل كامل الكل اخذ دوره في الاحداث بشكل ما لحد لحظه المعركه الاخيره و دي تحديدا بكتب عنها في الاخر ثاني نقطه توزيع الشخصيات بين الاعداء و الاصدقاء
علي عكس البارت 3 الكان شخص عندو ستاند يظهر حلقتن ثم ينسي لا هنا الكل مكمل معنا في الاحداث و ممكن يكون ليه دور فعال بشكل او اخر دا حبيته و بيني تعلق بالشخصيات ككل
الجوانب الفنيه هنا مميزه ستايل الرسم حبيته هنا الاوست مش متذكر منه شي معادا الرديو في كل حلقه و هو بيقول موري موري موري يوووووووووووووو

نيجي لاهم 3 نقط
الاول هل جوسكي افضل من جوتارو (لا اعني القوه الجسديه او الستاند هنا) الاجابه بكل تاكيد نعم جوسكي بشري افضل صاحب ردات فعل مختلفه يضحك ينصب يغضب يحزن يتفاعل مع كل شي عكس جوتارو صاحب ردت الفعل الواحد
هل هو افضل جوجو للان يدخل الاول مكرر مع جوزيف بكل تاكيد

النقطه الثانيه هل كيرا عدو افضل ديو
النقطه دي اصعب بصراحه محبيتش كيرا بشكل كبير كعدو مش بارز كعدو رئيسي ضغيف التواجد و الاحساس بيه كخطر علي ابطالنا هنا المؤلف عارف دا و في المعركه الاخيره كان شي غريب
ديو كان صاحب هيبه اكثر بكثر رغم طريقه هزيمته و دا مش موضعنا هنا
هل كيرا عدو افضل بكل تاكيد لا ضعيف كعدو لا شي بارز فيه
ترتيبه بيكون بعد ديو كازار لسه افضل عدو في السلسه للان لي علي الاقل

و اخيرا النقطه صاحبه اكثر شي في جدل و هو الستاند
لو هنقارن عدد الستاند الظهرو في البارت دا مقارنه بال3 فالعدد اقل بكثير دا كان للافضل للاحداث كلها لكن للامانة بدرجه ابداعيه اقل بكثر قلت في موضوع البارت 3 في 4 او اكثر بقليل اقدر اقول عليه ستاند عليه مميز و يعلق في
الذاكره لكن هنا بعد انتهاء البارت 4 مش قادر افتكر سستاند مميز فعلا بفكره مجنونه شويه لكن دا مش مفرقش معايا بردو في تقيمي النهائي

الان نتكلم علي السلبيات
مش كثيره لكن موجوده و هو الكثير من الاشياء الغريبه و القرارات الغريبه علشان تودي للحظه الكول
اولا لي متمش استخدام ستاند جوزيف لتحديد مكان كيرا في الاخر
الفضائي الطلع من العدم مع عدم وجود تفسير منطقي
جوسكي و حركات النصب البيعملها التي لا تطليق ببطل سلسه لكن مش اكبر مشكله
الاسهم كام عددها بالضيط و شبح الصوره دا
الشارع الخفي في موريو و ازي في شبح و تلك الايادي البتسحب
موت شخص ثم بوم رجع للحياه
بعض الاشياء ممكن تتجاهلها و البعض بيحتاج تفسير العدميه في كل شي مش مقبول دائما
و اخيرا المعركه
الاخيره مع كيرا
و احده من امل المعارك و اغباها في الاحداث بشكل لا اعتقد اني بشوف حاجه مشابه الكاتب باش شكل عاوز ياخد طريق كول
نبدا كيرا قال للفتي المش متذكر اسمه (المفروض اتعاطف مع صبي حاطط الة تصوير في غرفه نوم و الديه و بيراقبهم :grimacing::grimacing::grimacing: في اخر حلقه)لكن بعدها بلحظات الموضع يتغير(احس المولف مكنش عاوز يموت روهان) و طلع متوقف علي قدره كيرا نفسها
و رجع كيرا ساعه للوراء كيف فعلها اول مره مش كان شرط انو يتوصل مع حد و في الوقت دا الولد كان مات
ثم بدء قتال جوسكي مع كيرا يا الهي لازم جوسكي اليهزمه باقي الشخصيات تبعد منعطف شارع و اصوات انفجار و صراخ و يقول شبه صوت مطر وش ذا
dora-and-mozzo-at-sea-8.png
لا لازم جوسكي يهزمه بنفسه و موت صديقه ثم رجعوه فجاه كان شي مش عارف اوصفه لكن خرجت بقانون جوجو للموت (طول ما الراوي مقلش ان الشخصيه دي ماتت اذن فالشخصيه حيه) و لاول مره في السلسه للان المؤلف ميعملش المذبحه الجماعيه للمساعدين

نيجي للحظه الاخيره و تجمع جميع الشخصيات حول كيرا اخيرا و كان هدفها شي واحد ان جوتارو يقوم بعمله بصفع العدو في الاخر :grimacing::grimacing:

تقيم نهائي 7/10 افضل من ال3
بشوف البارت ال5 لما ينتهي عرضه بالكامل

 

AM152

True Gamer
@Abdo Aly


متفق معاك فى بعض النقط اللى ذكرتها خصوصا بالنسبة للمستوى العام و الأهم ستاندات البارت الرابع ، الرأى ده مش شعبى و اللى لاحظته من قراءة الردود إن معظم الناس هنا فضلوا ستاندات البارت ده بس بالنسبة لى ستاندات البارت الثالث كانت أحسن مع تنوع أكبر فى التصميم و القدرات و سعيد إن حد بيشاركنى الرأى هنا

زيك فضلت جوسكى على جوتارو و لنفس الأسباب بس مش هاحطه فى نفس مستوى جوزيف و اللى باعتبره أحسن بكثير خصوصا إنى ماحبتش حركات النصب الخاصة بجوسكى و سعيد إنك علقت على موضوع تصوير الطفل لوالديه و اللى كان Disturbing بصراحة :confounded: و مستغرب إن ماحدش علق عليه تقريبا هنا


فى المقابل على عكسك حبيت فكرة الأشباح و الفضائى ، جوجو دايما كانت بيتميز بالغرابة و فى عمل فيه مصاصى دماء و ستاندات و Pillar Men وجود أشباح أو فضائيين مش خارج بشكل كبير عن منطق العمل ، الفكرة بخصوص الفضائى بالذات إنك طول الوقت مش عارف إذا كان فضائى فعلا و لا مجرد شخص عنده ستاند و عايش فى دور الفضائى و العمل بيلعب على النقطة دى و بيرمي لك أدلة للإتجاهين عشان يحيرك

بالنسبة للأسهم ففى سهمين ، الأول اللى كان مع أخو أوكوياسو و اللى كان بيستخدمه لإعطاء الناس قدرات فى محاولة لإيجاد قدرة تعالج أبوه و التانى كان مع والد كيرا و أظن إن الإثنين حصلوا على الأسهم من إينيا

ماظنش إن فى شخص مات و رجع للحياة ، اللى بيحصل إن الشخص مابيموتش بمجرد إصابته و بياخد لحظات على ما يموت و لو جوسكى قدر يلحقه فى اللحظات دى فهيبان كأنه رجع بس هو مامتش من البداية أما لو إتأخر فمافيش حاجة تقدر ترجعه للحياة زى ما حصل مع جده فى بداية البارت
 
التعديل الأخير:

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator

الإعلان عن أوفا جديدة لروهان راح تصدر بديسمبر هذا العام.
 

OverHeaven

True Gamer
صدرت ترجمة الحلقتين الجديدتين لروهان للمتهمين

The Run! كانت انتنس بشكل ::sweat::
 

Tohi

تـأَمُّل
أهلًا بكم في مدينة موريو!

معالم مدينة موريو التاريخية:

#1: حجر أنجيلو
Uv13Ryz.jpg

التعليمات:
بعد مسير دقيقة من شارع 3
يعرف حجر أنجيلو كمعلم تاريخي، يعجب به مواطنوا المدينة على الرغم من مظهره المخيف.
عندما تمر بجانبه، رحب به " hello angelo"
سبب ذلك لا يزال غير معروف.
RirYFHI.jpg

الستاند المائي!
التوجه الإخراجي والزوايا المستخدمة في الحلقتين هذه كانت جدًا مبهرة، وتصوير قطرات الماء والبخار المتحول :hearteyes:
غير ذلك من بداية البارت يوضح لنا اراكي التطور في فكرة الستاند من البدايات التجريبية في البارت الثالث. هذه المرة ستاند ينتقل في الماء! الأفكار المجنونة ما انتهت هنا بل حتى يصبح بخار.
هذا غير فكرة ستاند جوسكي واللي لا زلت مبهورة منها إلى الآن، مش مجرد ستاند قوي ودقيق مثل حق جوتارو في البارت الثالث، لكنه هنا يصلح الأشياء، يعالج الأشخاص، مش بس كدة هو يغير/ يعيد التركيب الجزيئي من الداخل. كيف جوسكي كان يستغل قوة ستاده طوال البارت كانت مسلية جدًا للمشاهدة ::involve::
مشهد موت الجد كان مؤثر، وتصوير محاولات جوسكي اليائسة في إنقاذه : ( وبالمناسبة جوسكي > كل الجوجو السابقين &

#2: الرأس النابضي
25NJ9JV.jpg

التعليمات:
إسأل أحد صيادي السمك المحليين "أين الرأس النابضي؟" ليأخذك إليه بلطف بواسطة قارب.
يبدو أنه اشتهر بعد إشاعة تفيد بإن بعض صيادي السمك رأوا شابة ما لبثت أن تنتحر، حتى قذفتها صخرة في الرأس لتعيدها إلى مكانها.
ما أحب شخصية كويتشي، والمؤدي الصوتي حقه زاد الوضع سوءًا
لكن ياه ستانده جدًا مسلي! غير كونه يتطور كل شوية وعنده ٣ أشكال إلى الآن كل واحد له خصائصه، تخلي المواجهات ضده غير معقولة ::xd::
bmcNaVx.jpg

وما يحتاج نتكلم عن أفضل شخصية أنثوية في جوجو إلى الآن &
ضحكت جدًا في هذه الحلقة XD

#3: المطعم الإيطالي
hxw4012.jpg

التعليمات:
دقيقة واحدة مشيًا بعد النزول من الحافلة المتوجهة نحو جبل كونيمي
مطعم غريب بلا قائمة محددة، يحدد الطباخ القائمة استنادًا إلى كيفية إحساس الزبون في نفس اليوم
ولأن المقاعد محدودة، يوصى بالحجز قبل الذهاب
إحساسنا من إحساس جوسكي، خصوصًا بعد الوسوسة التي عشناها طوال البارت الثالث ب"تيكي ني ستاندو"!!!
مطعم غريب يوحي من أي ناحية تراها فيه بال"خطر"، صاحب مطعم مجهول يدّعي بإنه إيطالي، وأن طعامه من الطبقة الراقية
boYHOak.jpg

::wow::
التنقل بين المشاهد والتنوع في إستخدام الألوان عزز كثير من إحساس الخداع هذا بالحلقة، انتهينا بوحدة من أمتع الحلقات على مدار السلسلة XD
وتقول الأسطورة: أن سكان موريو ، قد أخطأوا مناداة المطعم مرة، "بمشفى انتونيو" @


r2seUl7.jpg

خخخخ يمكن حلقتي المفضّلة في البارت إلى الآن. كنت دائمًا أشوف إن جوزيف كشخصية جانبية أفضل من وجوده كجوجو رئيسي، ووجوده دائمًا هستيري. في هذا البارت آراكي صنع لنا أغرب علاقة بين أب وابنه على الإطلاق XD ولكن لحظاتهم في النهاية لطيفة جدًا. كنت أتمنى جوزيف يظهر أكثر في البارت قدام.

4# : فندق موريو غراند
Ilr7pTB.jpg

التعليمات:
من موقف الحافلات١، استقل حافلة "موريو قراند، منطقة السباحة" وترجل عند موقف "فندق موريو قراند" ومن هناك ستمشي مدة لا تقل عن دقيقة
إنه فندق أنيق وذو تاريخ حافل. استضاف مختلف السائحين القادمين إلى موريو ولطالما كان محبوبًا لسنوات.
لسان البقر الذي كان يقدم في مطعم الفندق يعد من أعظم الأطباق وبات لسان حديث البلدة.
#ملاحظة: من أشهر ما يتميز به الفندق هو أن "كوجو جوتارو" ذاته قد اتخذه مسكنًا لفترة من الزمن.
ستاند "الفلفل الحار" يملك فكرة رائعة ومخيفة
وهي التنقل بالكهرباء. كأنه امتداد لفكرة "اليد اليمنى" حق البارت الثالث، أو الستاند المائي هنا.

5#: بيت رسام المانجا كيشيبي روهان
5DrNM0U.jpg

التعليمات:
ترجّل عند موقف حافلات موريو كوتوداي الحي 2 وامشِ لمدة دقيقة واحدة
قصر كائن على أرض مساحتها 103 تسوبو
سبع غرف وفسحة سقف
ملاحظة: إذا ذهبت إليه فسيدعي أنه في الخارج.
hnZOwjh.jpg

Xd
من زمان أنتظر ظهور هذه الشخصية وما خيبت ظني
من دون ذكر قدرة الستاند خاصته، تخيل كونك تقدر تقرأ سيرة حياة أي شخص قدامك وبتفاصيل ما يعرفها، مش بس كدة، تقدر حتى تغير/ تضيف فيها ما تشاء!
هوسه بالمانجا في بداية ظهروه كان مرعب
لحسن الحظ إن جوانب أخرى من شخصيته تظهر في ما تقدم من الحلقات.
بالرغم من كون (تحسن الشخصيات قدام) شيء موجود في جوجو من البارت الأول، فشخصيات البارت الرابع تكسر القاعدة وأغلبها تكون مميزة من أول ظهور.

#6: الطريق غير الموجود في الخريطة
az2P7Ex.jpg

تعليمات:
خذ الحافلة رقم 11 من محطة موريو وانزل في منطقة سوق كوترداي.
سيظهر بين المتجر أوسن وصيدلية كيسارا في الحي رقم 2

#تحذير: معظم الناس لن يتمكنوا من رؤيته، لكن إن حدث وأن سلكت هذا الطريق، فلا تلتفت للوراء مهما حدث.

شبح؟!
يا إلهي، إذا بدأت الأشباح بالظهور من هنا، ايش ممكن نشوف من المصايب قدّام؟ ::wow::
لكن من هنا كان تقديم الشرير الرئيسي للبارت، ويا له من تقديم! إعطاءه خلفية في الماضي "جريمة قتل قبل ١٥ عام" وتلميحات من بداية البارت "اليد المقطوعة" كلها خلقت فضول وإهتمام لدى المشاهد، حول الشخصية هذه.
وكيرا حتى الآن، مثير جدًا للإهتمام!

7#: مخبز القدّيس جنتلمين
2ThPfxu.jpg

التعليمات:
انزل من حافلة ثانوية موريو بودوغاوكا وامش لمدة دقيقتين، إنه مخبز كائن في الطريق الأخضر.
يشتهر بتشكيلة الخبز التي يمكنك شراؤها هناك والتي يتم خبزها بالفرن الحجري. يتردد إليه الطلاب وربّات المنازل وموظفوا المكاتب
يفّضل أن تذهب إليه مبكرًا، قبل أن تنتهي الشطائر لديهم.
ملاحظة: يتشهر أيضًا بأن "كيرا يوشيكاغي" (الذي يريد أن يعيش حياة هانئة) دائمًا ما يتردد هناك، لذلك انتبه أن لا يختلط كيسك بخاصته.


إذًا، ........
بعد الملحمة التي عشناها في بارت ٣، مع "ديو" (العدو قبل ١٠٠ عام!) ومرض الأم، و"تيكي نو ستاندو" من كل حدب وصوب، وفريق اجتمع حديثَا للذهاب إلى مصر وإنقاذ الأم، والرحلة حول العالم، والتضحيات، و،و...
يأتينا بارت ٤ ب.....حياة ...يومية..؟
صحيح.
لكنها مش مجرد حياة يومية، وفي الواقع"القصة الأساسية" التي كانت أضعف نقاط السلسلة، متحسنة بشكل واضح في هذا البارت.
فإن كان "الستاند" والطابع الحلقاتي هو أكثر حاجة ميّزت البارت الثالث، فالبارت الرابع هو في الواقع إمتداد لمفهوم ال"ستاند" وأخذه لمستوى أعلى. فهنا نشوف ستاند يحولك إلى كتاب، ستاند يضع فيك قفل بسبب "إحساسك بالذنب" ستاند "اليد" (يقطع الأبعاد؟!) ستاند حق مؤثرات المانجا الصوتية، وكثير أفكار أفكار أخرى.
وكونه يتحدث عن الحياة اليومية، ففي هذا البارت ما حنعيش قصة ملحمية للذهاب إلى مصر، أو لتدمير مصاصي الدماء لإنقاذ العالم،
احنا ببساطة حنعيش في "موريو".
نروح المطعم، نتمشى في الشارع، نروح المخبز،المشغل، بيت المانجا، نطقطق على كل الناس مع جوسكي واوكوياسو (&)، الخ.
لحسن الحظ فهذا البارت مش مجرد "حياة يومية"، بل هو "أغرب حياة يومية ممكن تشوفها في حياتك" @@
فإحنا نروح المطعم عشان نعالج ألم المفاصل، نتمشىوندور على الطفلة الخفية في الشارع، نروح المشغل عشان نفوز بقلب "من نحب" ، نروح بيت المانجاكا عشان ننقذ صديقنا قبل ما تؤخذ حياته كلها، الخ (&).
وهو يمكن يجيب على التساؤل "ايش بيحصل لو ناس عاديين صار عندهم ستاند؟"
وناخذ إجابة زي حلقة ١٠. أو حلقات كثيرة ممتازة لسه ما تكلمت عنها.
وأفضل حاجة كمان كان "التوجه الفني" في البارت، فهو كان بلا شك فيه نقلة كبيرة عن البارت السابق!

يمكن تقبل توجه البارت في البداية بعد الرحلة الحلقاتية في بارت ٣ كان صعب شوية. لكن أول ما تمشي في بارت ٤، وتعيش في موريو تشو، وتشاهد معالمها وشخصياتها العجيبة، فهي بترضي المشاهد بلا شك.
وصلت تقريبًا حلقة 30.
فيه حلقات كثيرة حلوة بأتكلم عنها بعدين إن شاء الله.
 
التعديل الأخير:
أعلى