الموضوع الرسمي لروايات الجيب اليابانية (Light novels)

وصلت تشابتر 220. فلسه قدامي كثير. بالنسبة لرأيي لايت نوفل ممتعة جداً جداً.

الشخصية الرئيسية من عالم آخر!، جدياً لما يحصل لها موقف سيء جداً بعد ما كانت متيقنة من كل شيء و الأمور تسير على ما يرام و تطلق عبارتها المعروفة ~~Nai Wa أنسدح من الضحك.::laugh::

الي محببني أكثر في Kumoko قبل ما تتحول لشيرو ان كلامها غالبيته مونولوجز و شخصيتها تنعكس فيه-مرحة و ترضى بأي شيء مع حس كوميدي عالي- و هذا كله يركب صح مع الأحداث الي تسوء أكثر و أكثر مع الوقت.(&)

القصص الجانبية كذلك حبيتها هنا أكثر من أي عنوان ثاني. شغلة ان الكاتب يلعب في الترتيب الزمني و يحط تلميحات بالهبل و الي تدل انه حاط كل حاجة في باله من زمان أو على الأقل حاط نقاط معينة راح يضمنهم مع الوقت و طريقة تضمينه لها ممتازة كثير و تعطي متعة خاصة للقراءة أقله لي يعني. و فوق ذا الشخصيات تنحب و تعطي مساحة كبيرة للكاتب يستعرض مشاعر مختلفة تضيف للمتعة أكثر.

عن نفسي حبيت النصف الأول أكثر من الثاني. أحساس الخطر و قتالات بطلتنا و التوتر خلاني اقرأ بشغف لحتى اعرف وين بتنتهي الأمور. لما البطلة تحولت لـ إله حسيت هالشي مات و الأحداث و الجو العام صاروا اهدأ من قبل بكثير. اتمنى التشابترات الجاية يرجع هالشي و لو قليلاً.
هيهيهي اتفق جدا لسه اتذكر الاثاره بالنصف الاول ومعايشة جو الخطر لكن بالنصف الثاني ايضا استمتعت هواي لكن بأسلوب ثاني راح تجيك الصدمات بدون ما تحس و الشخصيه بالنصف الثاني تحس كأنما كاعده تكتشف شخصيتها الحقيقيه او شي مثل هذا عموما ما اكدر احرك الاحداث لان ما اتذكر جابتر 220 وين بالضبط لكن متأكد انه راح تعجبك شخصيات ثانيه :d خصوصا بالفلاشباك وهواي شغلات تدفعك تقراها للنهايه مثلا علاقة دي و الهيروين واللي يعجبني اعرف مألها :3
 
هيهيهي اتفق جدا لسه اتذكر الاثاره بالنصف الاول ومعايشة جو الخطر لكن بالنصف الثاني ايضا استمتعت هواي لكن بأسلوب ثاني راح تجيك الصدمات بدون ما تحس و الشخصيه بالنصف الثاني تحس كأنما كاعده تكتشف شخصيتها الحقيقيه او شي مثل هذا عموما ما اكدر احرك الاحداث لان ما اتذكر جابتر 220 وين بالضبط لكن متأكد انه راح تعجبك شخصيات ثانيه :d خصوصا بالفلاشباك وهواي شغلات تدفعك تقراها للنهايه مثلا علاقة دي و الهيروين واللي يعجبني اعرف مألها :3
تحمست مع كلامك و كملت قراءة. أوكي شيرو-تشان ما يهمها الا مصلحتها. : (

شغالة خلف الظلال و ترى الذي يحصل في كل زاوية من عالمها، مخييف. <ـــــ>

بالنسبة للشخصيات الثانية فعاجبتني D كثييير، كل دخول لها تحس بهيبة و علاقتها بالبطلة مثيرة للإهتمام و بما انها شخصية لعوبة فمثلك ابغى اعرف مآل علاقتهم وين بتكون.(&)

البشر و الشياطين و حتى الوحوش تحت رحمة ثلاثة أشخاص بس، الأدمنستريتورز يخوفون.::sweat::
 
تحمست مع كلامك و كملت قراءة. أوكي شيرو-تشان ما يهمها الا مصلحتها. : (

شغالة خلف الظلال و ترى الذي يحصل في كل زاوية من عالمها، مخييف. <ـــــ>

بالنسبة للشخصيات الثانية فعاجبتني D كثييير، كل دخول لها تحس بهيبة و علاقتها بالبطلة مثيرة للإهتمام و بما انها شخصية لعوبة فمثلك ابغى اعرف مآل علاقتهم وين بتكون.(&)

البشر و الشياطين و حتى الوحوش تحت رحمة ثلاثة أشخاص بس، الأدمنستريتورز يخوفون.::sweat::
وصفك بالمكان حمستني ارجع اعيد بعض الشابترات xd
 
شيء مؤسف إن العمل طلع بهالطريقة :/، كنت متأمل فيه بعد ما شفت ردك السابق. لكن يمكن يعجبني أو بعض الأعضاء الآخرين إذا فعلاً سوداوي؟
للأمانة اتفهم عمرو جاي من وين لكن كل شيء نسبة و تناسب و مش لأن الكاتب عاوز كده و فيه تلميحات عن أمور تفسرت بشكل يجعلك تقول "آه أوكي عشان كذا صار كذا". كذلك صفة سوداوي ما اشوفها صحيحة اطلاقاً و بالعكس الغاية أبعد ما تكون عن السوداوية. لكن مجدداً حكم من 130 تشابتر مختلف كلياً عن واحد قرأ 320 تشابتر. شخصيات الرواية و الأحداث ممتازة كثيراً و تتحسن واجد لما تتقدم اكثر فيها(أتكلم هنا عن الويب نوفل).
 
بادئ الموضوع #186
للأمانة اتفهم عمرو جاي من وين لكن كل شيء نسبة و تناسب و مش لأن الكاتب عاوز كده و فيه تلميحات عن أمور تفسرت بشكل يجعلك تقول "آه أوكي عشان كذا صار كذا". كذلك صفة سوداوي ما اشوفها صحيحة اطلاقاً و بالعكس الغاية أبعد ما تكون عن السوداوية. لكن مجدداً حكم من 130 تشابتر مختلف كلياً عن واحد قرأ 320 تشابتر. شخصيات الرواية و الأحداث ممتازة كثيراً و تتحسن واجد لما تتقدم اكثر فيها(أتكلم هنا عن الويب نوفل).
أظن إني راح انتظر الأنمي عشان احط رجلي في العمل. الويب نوفلز عندهم نزعة إنهم يتغيرون للأحسن أو للأسوأ بشكل جذري مع التقدم فما استبعد إني أشارك انطباعك بعدين لكن الهايب لازم يجي من مكان @@.
 
أظن إني راح انتظر الأنمي عشان احط رجلي في العمل. الويب نوفلز عندهم نزعة إنهم يتغيرون للأحسن أو للأسوأ بشكل جذري مع التقدم فما استبعد إني أشارك انطباعك بعدين لكن الهايب لازم يجي من مكان @@.
الأنمي بيقتبس اللايت نوفل الي سمعت فيها تغيرات جذرية عن الويب نوفل(من المجلد الرابع و قدام في اللايت نوفل) لأن ما يصير تقرأ نفس الشي مرتين.(&)

لذا مدري هل التغير ذا بيكون إيجابي لكن عروض الأنمي مشجعة و جاية متطابقة تماماً للويب نوفل الي يخليني اخمن انه 12 حلقة و بيقتبس اول ثلاثة مجلدات أو أربعة بالكثير. لكن كلامك صحيح و لازم تحكم من مكان و الشيء بالشيء يعرف.
 



Shuumatsu Nani Shitemasu ka? Isogashii desu ka? Sukutte Moratte Ii desu ka? أو باختصار Suka Suka



الرواية من خمس فوليومات و منتهية بس مش مترجمة بالكامل حتى الآن و لسه متبقى ثلث الفوليوم الخامس تقريبا بس المترجم مستمر فى ترجمة العمل ، على حد علمى العمل ليه Sequel باسم Suka Moka بيقدم قصة و شخصية رئيسية مختلفين بس لسه مش مترجمة حتى الآن

الرواية تبقى تانى تجربة لى فى عالم اللايت نوفلز و حبيتها جدا ، بصراحة كنت عاوز اكتب رد طويل عنها بس للأسف نقط قوة العمل تبقى من النوعية اللى مابعرفش اتكلم عنها عادة بس هحاول على قدر الإمكان :sweatsmile:

العمل فيه عدد من المميزات أهمها بناء العالم و الشخصيات و قوة الكتابة

العالم اللى بتدور فيه الأحداث غريب و مثير للإهتمام فعلا و طريقة تقديمه فى العمل ممتازة و بتخليك تبقى عاوز تعرف أكثر عنه ، نقطة عجبتنى هى إهتمام الكاتب بتفاصيل العالم حتى النقط البسيطة بشكل يخليك تحس إنه واقعى

شخصيات العمل كانت كلها جيدة بالنسبة لى ، مافيش شخصية حسيت إنى كرهتها أو ماحبيتهاش (يمكن باستثناء شخصية واحدة ماحبيتهاش فى البداية - لانتلوك - بس انطباعى عنها اتغير بعد كده) بس المميز فعلا فى العمل تبقى طريقة بنائها
على مدار الأحداث الكاتب بيعمل بناء مستمر للشخصية و بيكشف طريقة تفكيرها و السبب ورا تصرفاتها بشكل تدريجى و من جهة تانية بيقدم نظرة باقى الشخصيات للتصرفات دى و وجهة نظرهم عن الشخصية ، ده اتعمل بشكل رائع يخليك تحس كأنك عايش مع الشخصيات فعلا و يخليك متعاطف معاها و متحمس مع الأحداث اللى بتمر بيها ، فى نفس الوقت ده بيخلى الصعوبات اللى بتمر بيها الشخصيات مؤثرة فعلا :sob:

الكتابة تبقى ميزة تانية فى العمل ، كتابة العمل متماسكة و قوية و طريقة تقديم الأحداث و المعلومات ممتازة و ده مع المميزات السابقة بيخلى العمل تجربة ممتعة فعلا ::rock::

بالنسبة للعيوب فهى مختلفة على حسب الفوليوم ، من الأول للثالث كانت المشكلة إن بعض المشاهد كانت أطول من اللازم بالنسبة لى بس ممكن ده يبقى بسبب إنى كنت عارف الأحداث من الأنمى ، نقطة تانية كانت بعض التناقضات فى الشخصية الرئيسية ويلم و اللى حسيت إنها مش منطقية ، باقى العيوب تعتبر سبويلر بس بصفة عامة معظمها تبقى عيوب بسيطة و أقل بكثير من المميزات

ويلم بيعتبر نفسه ضعيف بس فى المقابل اللى حواليه بيعتبروه قوى جدا بالرغم من إنه ماعندوش موهبة ، المشكلة هنا كانت فى طريقة تقديم ده خصوصا فى الفوليوم الرابع ، الفوليوم بيشرح عدد كبير من المهارات اللى ويلم حاول يتعلمها و فشل فى الوقت اللى بيوريك ال Potential الكامل ليها عن طريق باقى الأشخاص بشكل يديك الإحساس بإن ويلم أقل منهم بكثير و يخليك تتساءل إذا كان هو بالقوة دى فعلا و لا لأ ، المفترض إن ويلم بيعوض قلة الموهبة بطرق تانية بس ده ماتقدرش تحس بيه فى الفوليوم فى معظم الوقت
فى نقط تانية بس دى النقطة اللى فاكرها حاليا

ده انطباع بسيط عن كل فوليوم :

من الفوليوم الأول للثالث ، الأنمى غطى أحداثهم بشكل جيد نسبيا و إن كان بتفاصيل أقل
حبيت طريقة تقديم شخصية ويلم و كوتورى جدا و تطور العلاقة بينهم و ده اللى خلى النهاية تبقى صادمة فعلا حتى بالرغم من إنها متوقعة :weary: ،طول الوقت كان عندى أمل إن يبقى فى حل بس للأسف ده ماحصلش و زى ما قال على
@Royal Spark ده اللى بيخلى الشئ مؤلم :sob::sob:
تضحية كوتورى فى النهاية كانت جنونية فعلا خصوصا لما تفكر إنها قتلت لوحدها أكثر من 700 تايمير :fearful: فى الوقت اللى قبل كده المواجهة ضد 200 تايمير مع باقى القوات كانت تعتبر عملية صعبة و مشاهدها الأخيرة اتقدمت بشكل ممتاز و كانت مؤثرة فعلا
فى نقط تانية ممكن التعليق عليها بس ده تم بشكل أحسن فى موضوع الأنمى

الفوليوم الرابع كان فيه اختلاف واضح فى النبرة عن اللى قبله بس بالرغم من كده كان ممتاز فى معظمه
ماكنتش متخيل إزاى القصة هاتكمل من غير كوتورى و كنت متضايق فعلا بس بالرغم من كده الفوليوم نفسه كان ممتاز ، العمل كان بيعمل بناء لماضى ويلم من البداية بس بالرغم من كده الأحداث كان مفاجئة و غير متوقعة فى أوقات كثيرة و كنت متحمس جدا اثناء المتابعة :triumph:
لسبب معين كل حاجة تتعلق بالشيانتور كانت Disturbing بالنسبة لى و الأحداث الأخيرة فى الفوليوم كان فيها جو رعب غريب :fearful:
زى ما قال على @Royal Spark العمل مابيخليكش تنسى كوتورى و بيفكرك فيها دايما و ده كان شئ محزن فعلا فى كل مرة بشكل قليل لما يحصل مع أى شخصية تانية
الفوليوم قدم عدد كبير من الشخصيات الجديدة بس أكثر شخصية حبيتها فعلا بشكل غير متوقع كانت إلك :blush:، مشهد حوار إلك و إنبهارها بليلا تحديدا عجبنى جدا و عدت قراءته اكثر من مرة ، المشهد غريب خصوصا لما تفكر فى الفرق بين الشخصيتين من اكثر من جهة و سبب المواجهة بينهم و خلانى أحب الشخصية أكثر
الفوليوم جاوب على عدد من الأسئلة بس فى نفس الوقت طرح اسئلة تانية أهمها بالنسبة لى كان إيه هو سبب اختفاء نايلز فى أسوء وقت ممكن؟ :unamused:

على عكس اللى قبله ماحبيتش عدد من قرارات الكاتب فى الفوليوم بالرغم من الكتابة المتماسكة كالعادة ، الفوليوم مابيديش الإحساس بإنه نهاية للعمل و كان أقرب لبداية آرك جديد ، ممكن النهاية الحقيقية تبقى فى ال Sequel بس ده مش معروف حتى الآن
فكرة انتقال الشيانتور لويلم و نيفرن كانت غريبة و مش مقنعة بالنسبة لى ، تحول ويلم كان منطقى بس الباقى كان غريب خصوصا إن ده ماحصلش قبل كده مع باقى الوحوش زى التايمير :confused:: ، أظن إن السبب كان إن ده يبقى الطريقة الوحيدة لإنقاذ ويلم و نيفرن بس مش متأكد ، نقطة تانية ماحبيتهاش هى فكرة ال Immortality ، بصفة عامة أنا عندى حساسية تجاه الفكرة و مابحبهاش بس اللى حصل لنيفرن فى العمل كان عقوبة قاسية ليها من غير داعى و اتمنى إن يبقى فى حل حقيقى لوضعها
من البداية كان فى كلام كثير عن قوة ال Trolls بس بصراحة حسيت إن قوة نايجرات مبالغ فيها :confused::
بالرغم من الكلام ده ماقدرش أقول إن الفوليوم كان سيئ بس المشكلة الأساسية كانت فى إنه مايعتبرش نهاية حقيقية للعمل بالنسبة لى و اتمنى إن الشباتر المتبقية تغير ده حتى لو بشكل نسبى

فى الآخر العمل كان تجربة ممتازة بالرغم من بعض العيوب البسيطة :blush:

كيف الانمي حقها ؟ يستحق المشاهده ؟
 
كيف الانمي حقها ؟ يستحق المشاهده ؟
في موضوع للأنمي و يب الأنمي يستحق المشاهدة. يختصر - كثير- في أول و ثاني فوليوم بس اقتباس الفوليوم الثالث أحسن من الرواية نفسها و من أحسن الحاجات إلا صارت أنمي.
 
ملجد oregairu 13 صدر اخيرا بالفعل @@، هذا ملخص سبويلري من فروج (لم أقرأه فلا أعلم جودته)، ربما أتشجع و أقرأ الراو؟ ميندوكساي ##
طالما 14 ما صدر بعد ف13 غير موجود @@
بشأن تلخيص فروغ فغالبا دقيق،الفوليم 12 شيبني بالترجمة الvague-أكثر نوع اكرهه- ومجرد الجمل المترجمة القليلة من موضوعه أعطتني فهم أفضل.
 
للأمانة اتفهم عمرو جاي من وين لكن كل شيء نسبة و تناسب و مش لأن الكاتب عاوز كده و فيه تلميحات عن أمور تفسرت بشكل يجعلك تقول "آه أوكي عشان كذا صار كذا". كذلك صفة سوداوي ما اشوفها صحيحة اطلاقاً و بالعكس الغاية أبعد ما تكون عن السوداوية. لكن مجدداً حكم من 130 تشابتر مختلف كلياً عن واحد قرأ 320 تشابتر. شخصيات الرواية و الأحداث ممتازة كثيراً و تتحسن واجد لما تتقدم اكثر فيها(أتكلم هنا عن الويب نوفل).
متفق معاك بالنسبة لوجود التلميحات و اللى حصل ماجاش من فراغ فعلا بس بالنسبة لى كان عندى مشكلة مختلفة نسبيا

ال Potential لشخصية البطلة و تطورها كانوا واضحين و حتى اتكلمت عنهم فى ردى الأول عن العمل ، من البداية البطلة ماعندهاش أى مشاعر حقيقية تجاه أى شخص سواء فى حياتها السابقة أو الحالية (لغاية النقطة اللى وصلتها) و كلامها و طريقتها فى القتال تؤكد إنها شخصية عملية لأقصى درجة و ماعندهاش Moral Code بالمعنى المعروف و توجهها لوضعها الحالى كان مسألة وقت فقط و المشكلة إنى عندى كره حقيقى للنوعية دى من الشخصيات عادة بس بالرغم من كده استمريت فى المتابعة لأن العمل ممتاز فعلا و لأن مشاكل شخصية البطلة كان بيتم تعويضها زى ما قال @_BLANK_ بمرحها و عبارتها المعروفة بس بعد الشابتر اللى هاتكتشف فيه حقيقة العالم الوضع اتغير

النقلة لشخصية البطلة كانت قوية و حصلت مرة واحدة مش تدريجيا زى ما كنت متوقع و بالرغم من وجود التلميحات للى حصل إلا إنى التغير كان كبير بالنسبة لى و الأهم إنى حسيت إن البطلة فقدت النقط اللى كانت بتخلينى أقبل شخصيتها، وقتها كنت عامل دروب ل Overlord من فترة قريبة لأن ماعنديش استعداد إنى اتابع عمل عن رحلة صعود طاغية (عارف إن العمل اكبر من كده و إن رأيك مختلف بخصوصه بس ده رأيى الشخصى :sweatsmile:) و حسيت إن اللى حصل هناك بيتكرر

طبعا العملين مختلفين بشكل كبير خصوصا مع وجود نقط مهمة فى عالم العمل هنا زى ال adminstratrors و D والقصص الجانبية و غيرهم و التشابه اللى أقصده يبقى من ناحية الفكرة العامة و إتجاه العمل فقط و ده برضه اللى خلانى اتوقع إن العمل هياخد إتجاه سوداوى بس واضح من كلامك إن الوضع ممكن يكون مختلف هنا و نظرتى ممكن تكون خاطئة و متفق معاك فى إن الحكم بعد 320 شابتر مختلف كليا

ردك إدانى الإحساس إن العمل ماكانش بالشكل اللى توقعته و ده شئ جيد بس مش متأكد إذا كنت أقدر ارجع له و اتقبل شخصية البطلة بوضعها الحالى :expressionless:
 
التعديل الأخير:
بادئ الموضوع #193
فكرت أحط هذا الخبر في موضوع الفجوالز لكن بما إنه متعلق بالايت نوفلز و بغيت أحط خبرين فقررت أحطه هني (&). سايا نو أوتا رح تحصلة تكملة -يب ما قرأت خطأ، تكملة- لكن مش من كتابة اوروبوتشي، بالإضافة إلى novelization، الي يبدو إنه فقط الرواية القديمة في فورمات مختلفة؟



وفي خبر أصغر رواية بدأت تحصل على ترجمة عربية، الترجمة مش مذهلة لكن أظن مقروءة والرواية أول مرة أسمع بها لكن يبدوا عن شخصية تلتهم قدرات الآخرين؟ من الي أشوفه ما تبدوا شي جديد لكن ما عندي فكرة للأمانة @@
 
فقررت أحارب نفسي و أقرأ The magic in this world is too far behind و حاب أقول كملاحظة مهمة إن الرواية ما قدرت تنجح في إنها تساعدني أنام و بهذا فشلت في الشيء إلا اشتريتها عشانه نوعا ما.


القصة هنا تتكلم عن شخص ينسحب إلى عالم - بدون تدخل من شاحنة كون- مع أصحابه ( رجل و بنت قلبها معلق بالرجل هذا) بعد وصولهم ينطلب من الرجل إلا هو البطل الموعود إنه يغلب الشرير الكبير في العالم هذا، سومي هنا- بطل القصة- يصرخ على الملك إلا طلب منهم الشيء بإنه كيف تسمح له نفسه بإنه يختطفهم من عالمهم عشان بعد كذا يطلب منهم ينقذوا عالمهم لأنهم كسالى. الرجل و البنت المتيمه به يوافقوا في الوقت إلا سومي يحجز نفسه في غرفته و يحاول يحصل طريقة يرجع بها لعالمه. سومي ساحر بالمناسبة.

كوني قرأت فوليمين من هالشيء في الطائرة فهو للأسف يعاني من مشكلتين بشكل أساسي أحدها ربما إن الكاتب ماقرأ لايت نوفل من قبل بس كان يقرأ مانجا كثير و حب يكتب مانجا بس مايقدر يرسم فبدء يكتب رواية. أبسط نتيجة للشيء هذا بتكون كون القصة تعاني من مشاكل ماتعاني منها الويب نوفلز بصورة عامة. مشاكلها الأساسية في كيف تحافظ على الشخصيات في كونها واضحة و تحمل تسلسل أفعال سهل تتبعه. هالمشكلة عادة مشكلة مانجا و تصير بسبب كون المانجا تمشي لفترات طويلة جدا و تكتب بدون صورة واضحة عن تقدمها. الشيء الثاني فإن هذي إيسيكاي فيها كليشيهات مانجا إلا هو شيء ما أحبه شخصيا. خارج كذا غير الأرت فالرواية مش قمامة و مافيها مشاكل شديدة الوضوح. مافي جدل إن أول مشكلة كبيرة جدا بس غير الرواية تقدر تحافظ على اهتمامك حتى لو كتابة الشخصيات فيها زي شونن قتالي - زي ماكاديميا مثلا- و الشيء هذا أقدر أحترمه.

الرواية تمسكك بصورة أساسية بإنها تاخذ موضوع و تمسكه طول الفوليوم، كل شيء يحصل في الفوليوم يدور حول الموضوع و الرواية ما تحيد عنه بصورة كبيرة و رغم إنها تعاني من مشكلة الإيسيكايز و الفانتازيا في الforced climax فكون سومي ساحر متقدم بكثير على كل شيء في العالم هذا يسمح له يخلص من الكلايماكس بسهولة نسبية. هالشيء طبعا يعني إن الرواية ما تضيع وقتك في كم ساعة من النونسنس عشان محمود عبد الكليم يقرر إنه يقدر يهزم العدو الخارق، قبل العدو إلا أقوى منه بكثير في الفوليوم الجاي. طبعا موضوع كل فوليوم إلى حد ما يرتبط ببنت في الفوليوم نفسه إلا يؤدي بالطبع إلا تطورات رومانسية حتى بعد ما الرواية عطتك "ترى البطل إلا عنده الهاريم و ينقذ العالم مش سومي" سومي ما ينقذ العالم بس عنده هاريم. قلوبنا مع الأوساناناجيمي حق سومي، الأوساناناجيمي تخسر كالعادة. RIP و لو إني واثق إنها تقدر تقتله متى ما حبت أو هذا إلا فهمته من الفوليمين هذيلا سو فار.

على كل ماعندي نقاش أخلاقي عميق هنا، الرواية مافيها حاجات غريبة واجد عدا لما تبدي ترمي خرابيط سحر مالها معنى عليك.
 
متفق معاك بالنسبة لوجود التلميحات و اللى حصل ماجاش من فراغ فعلا بس بالنسبة لى كان عندى مشكلة مختلفة نسبيا

ال Potential لشخصية البطلة و تطورها كانوا واضحين و حتى اتكلمت عنهم فى ردى الأول عن العمل ، من البداية البطلة ماعندهاش أى مشاعر حقيقية تجاه أى شخص سواء فى حياتها السابقة أو الحالية (لغاية النقطة اللى وصلتها) و كلامها و طريقتها فى القتال تؤكد إنها شخصية عملية لأقصى درجة و ماعندهاش Moral Code بالمعنى المعروف و توجهها لوضعها الحالى كان مسألة وقت فقط و المشكلة إنى عندى كره حقيقى للنوعية دى من الشخصيات عادة بس بالرغم من كده استمريت فى المتابعة لأن العمل ممتاز فعلا و لأن مشاكل شخصية البطلة كان بيتم تعويضها زى ما قال @_BLANK_ بمرحها و عبارتها المعروفة بس بعد الشابتر اللى هاتكتشف فيه حقيقة العالم الوضع اتغير

النقلة لشخصية البطلة كانت قوية و حصلت مرة واحدة مش تدريجيا زى ما كنت متوقع و بالرغم من وجود التلميحات للى حصل إلا إنى التغير كان كبير بالنسبة لى و الأهم إنى حسيت إن البطلة فقدت النقط اللى كانت بتخلينى أقبل شخصيتها، وقتها كنت عامل دروب ل Overlord من فترة قريبة لأن ماعنديش استعداد إنى اتابع عمل عن رحلة صعود طاغية (عارف إن العمل اكبر من كده و إن رأيك مختلف بخصوصه بس ده رأيى الشخصى :sweatsmile:) و حسيت إن اللى حصل هناك بيتكرر

طبعا العملين مختلفين بشكل كبير خصوصا مع وجود نقط مهمة فى عالم العمل هنا زى ال adminstratrors و D والقصص الجانبية و غيرهم و التشابه اللى أقصده يبقى من ناحية الفكرة العامة و إتجاه العمل فقط و ده برضه اللى خلانى اتوقع إن العمل هياخد إتجاه سوداوى بس واضح من كلامك إن الوضع ممكن يكون مختلف هنا و نظرتى ممكن تكون خاطئة و متفق معاك فى إن الحكم بعد 320 شابتر مختلف كليا

ردك إدانى الإحساس إن العمل ماكانش بالشكل اللى توقعته و ده شئ جيد بس مش متأكد إذا كنت أقدر ارجع له و اتقبل شخصية البطلة بوضعها الحالى :expressionless:
عمرو انت معك حق كلياً لغاية التشابتر الي وصلت له و الجزئية الكاملة الي شفتها لكن مجدداً المورال كود و الموراليتي بشكل عام في هذي السلسلة مش ابيض و اسود و كون البطلة عملية للغاية و ما عندها مشاعر حقيقية له سبب وجيه جداً كُشف عنه في تشابترات مستقبلية بطريقة اشوفها ذكية(و الي بالمناسبة هالرواية الفورشادوينج فيها "سنع" و تم تقديمه بحرفية عالية). الشيء ان اتجاه السلسلة و شخصية البطلة و تحركاتها تصير بتناسب مناسب مع كل شيء حولها و لغاية تشابترات متقدمة او هذا الي اعتقده. و انا بصراحة ما اشوفها طاغية مثل اينز في اوفرلورد و الإستفاضة هنا راح تدخل في خانة السبويلر.(&)

على كل حال اتمنى الأنمي المقتبس من الرواية يكون ممتاز و يكملها لآخر المجلدات و يتجاوز الأحداث الي قريتها و ذاك الوقت تقدر تشوفه بشكل مبسط اكثر و تبني رأيك النهائي عنه لو كملته للأخير و هالشي راجع لك.
 
الإعجابات: AM152
عمرو انت معك حق كلياً لغاية التشابتر الي وصلت له و الجزئية الكاملة الي شفتها لكن مجدداً المورال كود و الموراليتي بشكل عام في هذي السلسلة مش ابيض و اسود و كون البطلة عملية للغاية و ما عندها مشاعر حقيقية له سبب وجيه جداً كُشف عنه في تشابترات مستقبلية بطريقة اشوفها ذكية(و الي بالمناسبة هالرواية الفورشادوينج فيها "سنع" و تم تقديمه بحرفية عالية). الشيء ان اتجاه السلسلة و شخصية البطلة و تحركاتها تصير بتناسب مناسب مع كل شيء حولها و لغاية تشابترات متقدمة او هذا الي اعتقده. و انا بصراحة ما اشوفها طاغية مثل اينز في اوفرلورد و الإستفاضة هنا راح تدخل في خانة السبويلر.(&)

على كل حال اتمنى الأنمي المقتبس من الرواية يكون ممتاز و يكملها لآخر المجلدات و يتجاوز الأحداث الي قريتها و ذاك الوقت تقدر تشوفه بشكل مبسط اكثر و تبني رأيك النهائي عنه لو كملته للأخير و هالشي راجع لك.
أظن إن سبب كون البطلة عملية بالشكل ده اتحرق عليا للأسف :disappointed: بس متفق معاك بخصوص الفورشادوينج فى العمل و شايف إنه ممتاز فعلا

زى ما قلت من كلامك واضح إن العمل خد إتجاه مختلف عن اللى كنت متوقعه و ده شئ جيد و للسبب ده ممكن الأنمى يشجعنى لتكملة العمل حتى لو ماوصلش للجزئية اللى قريتها :) خصوصا إنى مازلت مقتنع إن بداية العمل كانت رائعة و منتظر أشوف طريقة تقديمها فيه
 
في أحد قرأ رواية
Classroom of the Elite؟
يب كنت اريد اكتب عنه من زمان وانت اعطيتني الدافع الان

Classroom of the elite

هو عباره عن لايت نوفل مستمره نزل منها 11 مجلد (بعد يومين يصيرن 12) سبق وان حصل على اقتباس انمي غطى ثلاث مجلدات لذلك قد يعرفه البعض

القصه تتكلم عن مدرسه منقطعه عن الخارج فيها طلاب يتنافسون من خلال عدة تحديات تهدف لتحويل الطلاب الى بشر فعاليين بالمجتمع بعد تخرجهم

الجنرا : مدرسي ، دراما ، تحديات ، رومانسي

انطباعي عن العمل

انا شخصيا شخص احب اشوف في الاعمال تحديات بين الشخصيات (غير القتال) خصوصا ان كانت جديده لانه الحياة الطبيعيه احيانا تمنع الشخص من رؤية افاق شخصيته بالاضافه انه لو كانت تحديات جديده ستستمتع برؤية افكار الكاتب والكاتب هنا دمج كل هذا مع الحياة المدرسيه التي تعتبر واشوفه خيار ممتاز فالقصه لم تقلل من الجانب المدرسي على العكس سترى مع التقدم في القصه انه الانمي بطابعه المدرسي يمتاز على كثير من الاعمال المدرسيه وايضا هنا يجب ان اشيد بالشخصيات فهي قد تبدو one dimensional لكن مع التقدم في العمل سترى ان بعضها برر سبب كونها كذلك او تغيرت مع التقدم في القصه وهو الغالب وليس فقط ال mc كما في الكثير من الاعمال

بعض اختلافات الانمي عن اللايت نوفل

الحلقه السابعه فلر ويفضل ان لا تشاهدها حتى تنتهي من المجلد 4.5
الmc ليس بارد كما في الانمي ، نعم شكله الخارجي كذلك لكن ال monologue يختلف
هناك مشاهد زياده ليست لهوريكيتا في الانمي لذلك تذكر دائما انها ليست الهيروين اضافة ان اخر مشهد انمي يظهرها وكأنها تسوندري واقعه بالحب وهو ايضا شيء لم يحدث

تقييمي النهائي له 10/8 لكنه بلا شك من الاعمال المحببه لدي
 
يب كنت اريد اكتب عنه من زمان وانت اعطيتني الدافع الان

Classroom of the elite

هو عباره عن لايت نوفل مستمره نزل منها 11 مجلد (بعد يومين يصيرن 12) سبق وان حصل على اقتباس انمي غطى ثلاث مجلدات لذلك قد يعرفه البعض

القصه تتكلم عن مدرسه منقطعه عن الخارج فيها طلاب يتنافسون من خلال عدة تحديات تهدف لتحويل الطلاب الى بشر فعاليين بالمجتمع بعد تخرجهم

الجنرا : مدرسي ، دراما ، تحديات ، رومانسي

انطباعي عن العمل

انا شخصيا شخص احب اشوف في الاعمال تحديات بين الشخصيات (غير القتال) خصوصا ان كانت جديده لانه الحياة الطبيعيه احيانا تمنع الشخص من رؤية افاق شخصيته بالاضافه انه لو كانت تحديات جديده ستستمتع برؤية افكار الكاتب والكاتب هنا دمج كل هذا مع الحياة المدرسيه التي تعتبر واشوفه خيار ممتاز فالقصه لم تقلل من الجانب المدرسي على العكس سترى مع التقدم في القصه انه الانمي بطابعه المدرسي يمتاز على كثير من الاعمال المدرسيه وايضا هنا يجب ان اشيد بالشخصيات فهي قد تبدو one dimensional لكن مع التقدم في العمل سترى ان بعضها برر سبب كونها كذلك او تغيرت مع التقدم في القصه وهو الغالب وليس فقط ال mc كما في الكثير من الاعمال

بعض اختلافات الانمي عن اللايت نوفل

الحلقه السابعه فلر ويفضل ان لا تشاهدها حتى تنتهي من المجلد 4.5
الmc ليس بارد كما في الانمي ، نعم شكله الخارجي كذلك لكن ال monologue يختلف
هناك مشاهد زياده ليست لهوريكيتا في الانمي لذلك تذكر دائما انها ليست الهيروين اضافة ان اخر مشهد انمي يظهرها وكأنها تسوندري واقعه بالحب وهو ايضا شيء لم يحدث

تقييمي النهائي له 10/8 لكنه بلا شك من الاعمال المحببه لدي

المنافسات بالرواية وتطور الأحداث وتحديات الذكاء بين الشخصيات كانت ممتعة فعلًا، خاصة عند ظهور أحداث غير متوقعة بنهاية المجلدات ورؤية نتيجة الخطط الي كان يتم طهوها ببطء خلال أحداث المجلد.

ايش رايك بلقاء أيانوكوجي وأبوه؟ انكشفت أمور كثيرة حول ايانو وماضيه بهذا اللقاء..
ومواجهته مع ريوين؟ هذا من أكثر المقاطع المفضلة عندي بالرواية
 
المنافسات بالرواية وتطور الأحداث وتحديات الذكاء بين الشخصيات كانت ممتعة فعلًا، خاصة عند ظهور أحداث غير متوقعة بنهاية المجلدات ورؤية نتيجة الخطط الي كان يتم طهوها ببطء خلال أحداث المجلد.

ايش رايك بلقاء أيانوكوجي وأبوه؟ انكشفت أمور كثيرة حول ايانو وماضيه بهذا اللقاء..
ومواجهته مع ريوين؟ هذا من أكثر المقاطع المفضلة عندي بالرواية
كان فوليوم رهيب وعدت المقاطع اللي انت ذكرتها اكثر من مره لكن نوعا ما حرقته على نفسي فوليومي المفضل هو 7.5 حتى الان استمتعت بالتطورات بين كي و اياكونوجي
 
فبعد ما خلصت الفوليوم الرابع من Lazy Dungeon Master
أقدر أقول إن الرواية هذي أكبر ملحمة في التاريخ، بين محرر يبغى الرواية تكون حاجة كويسة و بين الكاتب إلا يبغى يتأكد إن البيدوفيليا ماتروح مكان. بس يبدوا ضغط المحرر وصل مكان لان الفوليوم الرابع كان مليان عناصر و تفاصيل عالم مش موجودة في الويب نوفل و قدر يحافظ على كون الفوليوم يمشي في أشياء كثيرة و كل هالأشياء ترجع لكونها مرتبطة بالموضوع الأساسي و هالحاجات تنتج كتابة كويسة بشكل أو بآخر. خارج الشخصية الرئيسة، الشخصيات الجانبية (القرويين و المؤجورين) كلهم طالعين بشكل كويس جدا و عندهم حياة و إستقلالية كويسة جدا. طبعا هالفوليوم طلعوا شخصيتين أساسيين Alca Lu Ri Chium Nicke Hydride و Rin إلا هم للحين أحسن شخصيات في الرواية و بفارق بس لأنهم إشتغلوا مع الستركشر إلا جاء في هذا الفوليوم و كان أحسن بواجد. اثنينهم طلعوا كشخصيات كويسة بإستقلالية عالية و حركات غير متوقعة أبدا رغم إنها 100% الشيء إلا المفروض تتوقع منهم.

هذا كان أول مجلد كويس فعلا من الرواية و كمفاجئة هالمجلد ماكان فيه ولا شيء عن العبودية و 2% -بس- حاجات كريبي عن المخلوق المقرف إلا الكاتب مقرف أكثر منه إلا اسمه Niku طبعا الشيء العظيم بالخصوص هذا إن القرف هذا كله كان محجور في سايد تشابتر و ماقريت منه حاجة و هذي أحسن حاجة حصلت للرواية أمانة.

الحين أتمنى التوفيق لأولادي العبيطين Rin و Alca و أتمنى لألكا التوفيق الكامل في إنها تحقق حلمها الديني في إنها تجمع الهاريم إلا تستحقه - إلا فيه بنات و رجال بس مافيه beastkin - لول.
 
فقررت أحارب نفسي و أقرأ The magic in this world is too far behind و حاب أقول كملاحظة مهمة إن الرواية ما قدرت تنجح في إنها تساعدني أنام و بهذا فشلت في الشيء إلا اشتريتها عشانه نوعا ما.


القصة هنا تتكلم عن شخص ينسحب إلى عالم - بدون تدخل من شاحنة كون- مع أصحابه ( رجل و بنت قلبها معلق بالرجل هذا) بعد وصولهم ينطلب من الرجل إلا هو البطل الموعود إنه يغلب الشرير الكبير في العالم هذا، سومي هنا- بطل القصة- يصرخ على الملك إلا طلب منهم الشيء بإنه كيف تسمح له نفسه بإنه يختطفهم من عالمهم عشان بعد كذا يطلب منهم ينقذوا عالمهم لأنهم كسالى. الرجل و البنت المتيمه به يوافقوا في الوقت إلا سومي يحجز نفسه في غرفته و يحاول يحصل طريقة يرجع بها لعالمه. سومي ساحر بالمناسبة.

كوني قرأت فوليمين من هالشيء في الطائرة فهو للأسف يعاني من مشكلتين بشكل أساسي أحدها ربما إن الكاتب ماقرأ لايت نوفل من قبل بس كان يقرأ مانجا كثير و حب يكتب مانجا بس مايقدر يرسم فبدء يكتب رواية. أبسط نتيجة للشيء هذا بتكون كون القصة تعاني من مشاكل ماتعاني منها الويب نوفلز بصورة عامة. مشاكلها الأساسية في كيف تحافظ على الشخصيات في كونها واضحة و تحمل تسلسل أفعال سهل تتبعه. هالمشكلة عادة مشكلة مانجا و تصير بسبب كون المانجا تمشي لفترات طويلة جدا و تكتب بدون صورة واضحة عن تقدمها. الشيء الثاني فإن هذي إيسيكاي فيها كليشيهات مانجا إلا هو شيء ما أحبه شخصيا. خارج كذا غير الأرت فالرواية مش قمامة و مافيها مشاكل شديدة الوضوح. مافي جدل إن أول مشكلة كبيرة جدا بس غير الرواية تقدر تحافظ على اهتمامك حتى لو كتابة الشخصيات فيها زي شونن قتالي - زي ماكاديميا مثلا- و الشيء هذا أقدر أحترمه.

الرواية تمسكك بصورة أساسية بإنها تاخذ موضوع و تمسكه طول الفوليوم، كل شيء يحصل في الفوليوم يدور حول الموضوع و الرواية ما تحيد عنه بصورة كبيرة و رغم إنها تعاني من مشكلة الإيسيكايز و الفانتازيا في الforced climax فكون سومي ساحر متقدم بكثير على كل شيء في العالم هذا يسمح له يخلص من الكلايماكس بسهولة نسبية. هالشيء طبعا يعني إن الرواية ما تضيع وقتك في كم ساعة من النونسنس عشان محمود عبد الكليم يقرر إنه يقدر يهزم العدو الخارق، قبل العدو إلا أقوى منه بكثير في الفوليوم الجاي. طبعا موضوع كل فوليوم إلى حد ما يرتبط ببنت في الفوليوم نفسه إلا يؤدي بالطبع إلا تطورات رومانسية حتى بعد ما الرواية عطتك "ترى البطل إلا عنده الهاريم و ينقذ العالم مش سومي" سومي ما ينقذ العالم بس عنده هاريم. قلوبنا مع الأوساناناجيمي حق سومي، الأوساناناجيمي تخسر كالعادة. RIP و لو إني واثق إنها تقدر تقتله متى ما حبت أو هذا إلا فهمته من الفوليمين هذيلا سو فار.

على كل ماعندي نقاش أخلاقي عميق هنا، الرواية مافيها حاجات غريبة واجد عدا لما تبدي ترمي خرابيط سحر مالها معنى عليك.
مرحبا علي ما أحب نفسي هنا. احزروا من إستغل وقت فراغه عشان يقرأ 8 فوليومات من الشيء هذا، يب أنا.

آرائي عن الرواية شوي كانت مبنية على أساس غلط نسبيا. أنا مافهمت أول ماقريت الفوليوم الثاني، بس من الفوليومز من 2 ~7 الرواية يمسكها محرر ممتاز كثير. الرواية تمشي بطريقة ممتازة كثير و دائما تمشي بحيث إن فيه شيء يصير في الواجهة و شيء يمشي في الخلفية. الشعور بالحركة هذا جيد في إنه يحافظ على إهتمامك و للأمانة ماكان فيه مرة في حسيت فعلا إني ملان إلا لما دخلنا أرك "الأمير" المعين ذاك ويا البطلة الثالثة بس يعني الشيء قدر يفاجئني كفاية XD
هو بالمناسبة "أمير" بين علامات تنصيص لأني ما أقدر أحط الاسم إلا عطيته إياه هنا. هالأرك ماكان سيء كرتم للأمانة بس كان فيه نقلة في عدد الشخصيات إلا تطلع كل مشهد بشكل طلع أسوأ مشكلة كتابة في الرواية في تمييز المتحدثين هالشيء ياخذ وقت عشان تتعود عليه كمشكلة بس هو بشكل أساسي واجد من الملل إني كنت متقزز من إلا صاير بشدة و عارف إن الكاتب قصده إن الشيء يكون مقزز كثر الإمكان. فياه الشيء في النهاية يعادل نفسه.

هالرواية بدون ما يكون أحد منغش هاريم، هاريم واضح و صريح. بس أمانة الشيء الغريب في كونها هاريم هو الدرجة إلا تقدر فيها تبني علاقات صادقة و حقيقية بين الشخصيات بشكل يقنعك بعلاقتهم جدا. لما تشوف تفاهم الكاست الأساسي و كيف يتصرفوا حول بعض تقدر تتفاجئ من مستوى علاقتهم إلى حد كبير يعني. هالشيء يلعب في صالح حاجة حقيرة جدا تسويها الرواية و للأمانة أنا كنت مستغرب كفاية من الحاجات حولها لدرجة إنه لما انرمى التويست نفسه ما حسيت بأي شيء مغاير لكون سومي شخص حقير جدا و الشيء حقارة مختلفة عن الولد الحقير Eliot بس هذا موضوع لوقت آخر. مافي رجال كويسين في الرواية هذي غير ريجي و إشباوم و إزارل (ممكن يجادل إنه مش رجل بس موضوع لوقت آخر) يحملوا رغباتهم على أكمامهم و صريحين جدا، هو من ناحية الصراحة Eliot صريح بس ما يغير إنه صريح بحقارة.

هو فيه محادثة معينة بين ميزوكي و سومي كانت تبان غريبة، يعني هالرواية مش سيئة في الناحية هذي أبدا و المحادثة كانت سهل توصل إن ميزوكي تروح إيا سومي السرير و كل إلا أفكر فيه هو "هي تحب ريجي و إياه من سنوات، ليش محادثاتهم تعطي الشعور حق "أنا أحب ريجي، أنا أحب ريجي" كأن أحد حافر الفكرة في راسها. يعني هو العلاقات الرومانسية عادة كذا، بس يعني هالشيء هنا العلاقات الرومانسية فيه أحسن بس هو أول فوليوم كان ضعيف واجد فغالبا له علاقة في إنهم تقدموا و انكتبوا كذا"

إنتر البست جرل Io Kuzumi و بعد ما سومي يدخل الكل البيت و يحط يده على جبينها. " فناوي تعملها مرة ثانية هاه؟" " كأن دوسك على مشاعرها مرة ما كان كفاية"
و هنا الشيء kicked يعني و أنا نفسي كنت مستغرب إن هاتسومي ما تودعه أبدا بس ياه لما تاخذ هالشيء فسومي متلاعب بهاتسومي. فعشان كذا اول ما وصله إنه ذاكرتها انمسحت أول فكرة عنده كانت إنها فيه واحد يتحكم فيها. و ياه كان بحط فكرت إن عنده هاريم في مكان مرعب لولا إنه شفنا العلاقة تتكون قدامنا. في ملاحظة أخرى بهالخصوص هو مش dense هو يتعمد إنه يتجاهل مشاعر البنات حوله طول ما إنهم ما عندهم الإستعداد يقولوا الشيء مباشرة زي ما عملت المسكينة ميزوكي، البنت إلا حبته و قرر يغير مشاعرها تجاه ولد ثاني.
ماعندي شك إنه في أي لحظة وحدة من البنات تقدم نفسها فعلا حتواجه نفس المصير. و لو إنه كان يحب الأمير ذاك ما كان بكون عنده مانع يقنع هاتسومي إنها تحبه. سومي قمامة بشرية.

فياه ماقدر أكتب واجد بدون ما أحرق حاجات يعني. الرواية مش عميقة كثر ما إنها plot و مواجهات تشتغل كويس في نفس الوقت إلا تتعامل فيه ويا قوة الشخصيات الرئيسة بشكل كويس و وقت ما تحتاج إنها تكسر الديلوجن إن سومي خارق تسوي الشيء بأحسن شكل ممكن. phase shift بيبي.
 
Dendrograms فوليوم 9

حاب أفتتح التحديثات بإني أقول إن فوليوم 9 خيب أملي بعد نهاية 8، هو ماكان مخيب أمل واجد بحيث إنه سيء أو يخالف الشيء إلا الرواية تعطيه عادة بس أنا توقعت الرواية تكسر السكيل حقها أخيرا و تجيب أرك فعلا عملاق و كان عندها الفرصة بس تضيعت كامل و بأكثر شكل مخيب للأمل. تتوقع أحسن من الرواية بس في حد للحاجات إلا يقدر يسويها الكاتب.

Lazy Dungeon Master فوليوم 6

هالرواية تصير مثيرة كثير مع الوقت في إن المحرر قاعد ينتشلها و قاعد يقلبها مادة مشابهة لكونوسوبا إلى حد ما. الشيء هو هالشيء ما يحصل باستمرار بس أول بارت من الفوليوم السادس كان على وشك يقتلني لول.


هو للأمانة الرواية تتحول إلى وحش ثاني و حاجة أسطورية من نحصل الماتريال الأوريجنال إلا ماكان جاي من الwn و العكس إن الرواية تصير زبالة كل ماحصلنا من قرف الwn و البيدوفيليا حق الكاتب. فوليوم 5 كان من الويب نوفل و فيه تحسن يعني بس ما يتقارن بفوليوم 4 إلا كان بالكامل أوريجنال أو جزئيات واتارو في فوليوم 3، إلا كلها كان كويس. الفوليوم السادس بكون أوريجنال بعد و هذا يخليه حاجة تنتظر و غالبا عظيمة.

هو الكاتب بالمناسبة abolished slavery و حول الشيء إلى العبودية المعتادة بين الموظف و الموظف (فرق حركات مهم هنا) أنا أشتغل لأني أحتاج آكل و إنت تعطيني أكل فأنت سيدي و مولاي و شخص جيد طبعا، أرجوك لا تضربني بالسوط أنا لا أود إزعاجك مولاي لكن الثلاثة البرونزية ما عادت تكفي لإطعامي أو أطعام عالتي فأتوسلك أن تتكرم عليي بالمزيد (الشيء يكون أدق لو الموظف يدخل 5 ذهبية في اليوم و تكلفته + رواتبه هي 50 برونزيه بس لو دفع رواتب أكثر مارح يحصل الربح المستحق من مجهوده -حق الجلوس على الأريكه- و رح يتكبد خسائر!!!! )
 
مرحبا جميعا في علي يرفع موضوع اللايت نوفلز لأنه يريد يكتب عن إنه خايب أمله. في البداية للحين مافي أخبار عن فوليوم the magic in this world is too far behind الكل يقول إن في مشاكل بين الكاتب و الناشر و الرواية ممكن تموت و الشيء خايس يعني بما إني أحبها.

Dendrogram volume 9

كنت متحمس واجد للفوليوم هذا و للأمانة خيب أملي شوي، هو أنا توقعت turning point يخلي الرواية أقرب للرؤية حقي عن وش التشوني الإيدجي المفترض يكون. بس الرواية مكتفية بالإيدج حق "الناس في الحرب مش ببساطة ناس خيرة أو ناس شريرة، و خيارات الناس معقدة جدا و تحصل لأسباب ممكن صعب نتخيلها... و هالشيء ما يخليهم يكرهوا الناس إلا يحاربوهم كثر ما إنهم عندهم شيء يحاربوا عشانه" إلا هو إيدج كويس و مستوى فكري مش سيء لما ناخذ في الحسبان إن روايات HJ لسا موجهة لحق المراهقين يعني. هو للأمانة الناحية الفلسفية من ديندروجرام أساسها مش سيء، خصوصا لما تربط سلوك البطل Ray بكونه واحد معرض جدا لإدمان القمار و إنه عنده إيمان بالمجازفة و إنه ممكن تفوز طول مافيه نسبة نجاح حتى لو هي 0.0000001% يعني، هو بالمناسبة هذيك النسبة هي نفس نسبة إنك تنولد فلو أحد سألك وش إنجازاتك يعني ولادتك إنجاز عظيم كفاية #خميس_التحفيز. على كل حال نوعية هالشخص تخليه إنسان معرض عقليا و الرواية ما تترك إنها تسخر من هالشيء و هو فعلا إلا يحصل كذا. ثو فيه نقاط ثانية متعلقة بكيف إنه ما "يقدر" يعامل ناس يتفاعل إياها على إنها مجرد شخصيات لعبة، هالشيء طبيعي من ناحية كيف عقلك يشتغل. "أنا رح أبكي على قطعة أثاث عشت معها، أكثر من مليون شخص ما أعرفه" كونك تتفاعل ويا الشخصيات و تحادثهم و كونهم معرضين للموت يعطي نفس التأثير بس مع هذا ودي لو كانت الرواية أخذت توجه غير إلا أخذته مع هالشيء لول.

هو إلا قبل كله مقدمة حق أقول إن هذا فوليوم كبير بالنسبة لديندروجرام، حتى لو حسيته شوي مخيب. هالفوليوم أول فوليوم يعطي lore فعلي عن العالم و الناس إلا تعيش فيه. مش اللاعبين بل التيانز و تاريخهم. وش سبب المشاكل بين dyrfe و Altar و ليش جت هالعدائية فجأة بعد ما عيلة ألتار الحاكمة كانت على وشك يقدموا بنتهم ألتيما أضحية سياسية عشان علاقتهم ويا ديرف. موقفي عادة من الأثرياء إنهم يفتقروا للحصانة البشرية و إن دمهم مستباح بالكلية فمش شايف مشكلة أخلاقية في الأضحيات السياسية، بس لسا يعني الإحتكاك بهم دوما سيء يعني انا الحين سعيد إن هالشيء ما صار لأني أحب شخصية ألتيما و الحين ما أقدر أحطها تحت المقصلة. و هذا إلا نسميه كتابة سيئة. بعيدا عن السخرية على الموضوع هذا هالشيء فعلا حط واجد من الوزن على الأطراف المتحاربة و إنك ما تقدر تحس بشيء تجاه اللاعبين نفسهم بس سكان العالم في النهاية مساكين يعني و هذا في الصراع هذا جدا. الكل ضحية لأن في بلد قاعد يستخدم قوته الإقتصادية عشان يخنق الأطراف الثانيين، و نعم عزيزي القارئ أنا أيضا أعشق الحرب العالمية الثانية.

هالحاجات كانت مثيرة و بتكون مثيرة أكثر في الفوليوم الجاي ( إلا المفترض يبدي نهاية الشهر هذا هايب) البناء هذا لكن للأسف مش قاعد ياخذنا مكان فعلي، يعني ياه سالفة ال"عالم هذا فيه ناس كأنها بشر!" من كثر ما ريحتها كريهة كانت تنشم من أميال، و معروف وين بتروح بس و بعدين؟ طيب و الحين؟ وش بنسوي بهذا؟
مادري يعني و للأمانة أبغى أشوف حاجات تكسر بعض في الحرب بس.