نقاش مانجا HunterXHunter

الأرك الحالي وصل 50 فصل! الوقت مر بسرعة لول. بهذا الموال أظنه راح يعدي أطول أرك (النمل) بأكثر من 133 فصل. لو توغاشي استمر على نظام 20 فصل سنويًا ففي أمل ترى يخلص قبل 2023 (&).
هل ارك القارة المظلمة راح يكون اخر ارك ؟
 
كم هو جميل بعد جذران من النصوص في الشابترات الاخيرة، توغاشي يفاجئك بشابتر خفيف ولذيذ تكمله في دقائق، و يعطي مجالاً لتأمل الرسم *__*
أفضل شيء حصل في هذا الارك هو جانب المافيا منه، توغاشي يبرع في تقديم احداثهم و ارك اليوركشين خير مثال على ذلك،
شابتر 390 اظهر الجانب الدموي و القدرات و الاكشن التي انتظرها القراء من زمان خخخخخ، هنا في هانتر تأتي بحلاوتها بسبب ندرتها حتى ولو كانت فقط لقطات عابرة xD
أتمنى من توغاشي أن يعجل من عودته القادمة و يركز على أحداث المافيا للتنويع أكثر.
 
التعديل الأخير:
احس القارة المظلمة سيكون ساغا منقسم لعدة اركات صغيرة.
هو بقى ساجا فعلا ، الآرك الحالى تركيزه على الأحداث فى السفينة فقط و حتى الشخصيات اللى المفترض إنها هاتبقى مهمة فى القارة المظلمة مالهاش دور حتى الآن و بالنسبة لى ده بقى آرك كامل (آرك حرب الخلافة) و جزء من ساجا القارة المظلمة
________________________________________________

بالنسبة لآخر شابترين (389 و 390)

اتكلمت كثير قبل كده عن كم الكلام فى الشباتر الأخيرة بس المرة الموضوع بقى صعب إحتماله فعلا (خصوصا بالنسبة لشابتر 389 ) :angry:


للتوضيح أنا بحب كتابة توجاشى و بالرغم من ملاحظاتى على الآرك إلا إنه جيد و مثير للإهتمام حتى الآن بس المرة دى المسألة بقت أقرب لإستعراض عضلات لا أكثر و حتى لو كان توجاشى عاوز يحول العمل لرواية فده مش الاسلوب و هدى مثال على ده

فى الشابتر إحنا بنشوف مونولوج طويل لحارس الأمير الأول المكلف بمراقبة الأمير السابع ، أنا مش ضد الحوارات دى فى حد ذاتها لو كان ليها أهمية زى مونولوج ريهان بخصوص قدراته و اللى كان ليه أهمية فى توضيح حقيقة موت الأمير الثامن إنما فى الحالة دى الحوار ماكانش ليه أى أهمية و ممكن حذفه بالكامل من غير اى تأثير على الأحداث

الحارس هنا بيحاول يستنتج حقيقة اللى حصل أمام الغرفة و سببه و بعد تفكير طويل بيوصل لإستنتاج خاطئ ، الفكرة هنا إننا عارفين من البداية حقيقة اللى حصل و إن الإستنتاج خاطئ و اضطرينا نقرا 3 او 4 صفحات من الكلام عن نظرية عارفين عدم صحتها من البداية و مابتوصلش لحاجة ، الحالة الوحيدة اللى كل الكلام ده هايبقى ليه معنى او اهمية هو إن الإستنتاج اللى وصل له هايخليه ياخد تصرف ليه تأثير على الأحداث بعد كده بس برضه دى مش الحالة هنا

خلاصة تفكير الحارس إنه ابتدى يشك فى الحراس التابعين للملكة التانية (و اللى يبقوا شخصيات جديدة و مانعرفش عنهم حاجة :unamused:) و الفكرة هنا إن الشك ده مالوش معنى ، أولا حراس الملكة التانية ممكن قتلهم بالكامل من غير تأثير على الأمير لأن ولائهم مش ليه من البداية و أصلا إحنا ماكناش عارفين بوجودهم قبل كده ، أما إفتراض إن هايبقى ليهم دور بعد كده فده مستبعد ، الملكة التانية رافضة تماما التدخل فى الحرب و من اللى شفناه الشخصية اللى ممكن تجبرها على التدخل تبقى الأميرة التانية كاميلا بس كاميلا عندها خطط من نوع تانى فعلا يعنى الموضوع من الآخر مابيوصلش لحاجة

برضه بعد حوار الحارس بنشوف مونولوج أقصر لباشو بيشك فيه إن حراس الأمير الأول هما اللى ورا اللى حصل بس برضه ده شئ المفترض إنه مفروغ منه فى المرحلة دى

حتى لو طلعت مخطئ و طلع إن الحوار هايبقى ليه أهمية بعدين فده مش مبرر و كان ممكن تقديم ده بشكل مختلف ، كاشو و موموزى ماتوا بدون أى حوارات مطولة أو تركيز مبالغ فيه على الحراس و حتى بالنسبة للأمير الثامن فحوارات ريهان انتهت بقتله فى زمن قصير نسبيا

شابتر 390 كان أحسن بشكل واضح و فيه تقدم حقيقى فى الأحداث

قدرة الأمير الثالث تبقى مثال حقيقى لعدم الوضوح و ممكن تبقى أى حاجة بس لو كلام الأمير عنها صحيح فمش هايبقى ليها دور حقيقى فى الصراع و بكده أمله الوحيد هايبقى فى مساعدة كورابيكا ليه أو الأعتماد على المافيا

الشئ الغريب إن زعيم المافيا ماعندوش فكرة عن النين بالرغم من إمتلاك اتباعه ليه و كل معلوماته إن بعضهم عنده قدرات غريبة و لسه هيسألهم عنها و ده شئ مش متفق مع كونه قائد ليهم

فى الآخر الشئ الجيد إن الحرب ابتدت أخيرا و هدف مورينا الحقيقى بقى واضح للكل و النصف الثانى من الشابتر كان رائع

النقطة اللى لاحظتها إن التابعين لمورينا (على الأقل اللى ظهروا فى الشابتر ) ماعندهمش الخبرة الكافية فى القتال و ده منطقى لأنهم حصلوا على قدراتهم فى وقت حديث نسبيا و ده بيطرح السؤال إذا كان الصراع هايبقى متوازن و هل هاتظهر شخصيات بقدرات غير متوقعة و تغير الوضع ؟
 
التعديل الأخير:

أرك "بطولة الصغار" من مانجا الكابتن ماجد يتضمن أكبر عدد من الشخصيات المسماة في تاريخ شونين جمب الأسبوعية على الإطلاق و الذي هو 154 شخصية مسماة في أرك واحد.
توغاشي كسر هذا الرقم في أرك القارة المضلمة بـ155 شخصية مسماة حتى الآن و قابلة للزيادة، حسب إحصاء أحد الأعضاء في Reddit.

 
نصف ميزانية إقتباس أنمي أرك القارة المظلمة اذا حصل بيروح في كاست السيوز...
أعتقد كل ممثل سيتقمص عدة شخصيات و يغير نبرة صوته كل مرة حتى يحلوا المشكلة xD

صدقني ما راح يتعبوا باقتباس جزء كبير من هذا الأرك وبالعكس عندهم فرصة أحسن يختصروا بالسواليف ويكون أقصر بعدد الحلقات.
ضروري سيختصروا بالحوارات و يمكن يتبعوا نفس اقتباس نيفيرلاند و يحذفوا بعض الحوارات الذهنية الطويلة و يعبروا عنها بشكل مختصر يناسب طبيعة الانمي، عن طريق الملامح و الفريمات و المؤثرات الصوتية و البصرية.
هذا اذا تم اقتباسه بالاصل (@)
 
صدقني ما راح يتعبوا باقتباس جزء كبير من هذا الأرك وبالعكس عندهم فرصة أحسن يختصروا بالسواليف ويكون أقصر بعدد الحلقات.
يختصروا لأنها مش مهمة(أغلبها مونولوجات يقدرون يستعيضون بها بشي ثاني) أو لأنها صعب تتحول لأنمي؟ ما قريت الا بداية/ربع الأرك الي صدر قبل مدة طويلة و عندي دراية أن الفصول الأخيرة قلبت رواية من كثرة النصوص المكتوبة.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
يختصروا لأنها مش مهمة(أغلبها مونولوجات يقدرون يستعيضون بها بشي ثاني) أو لأنها صعب تتحول لأنمي؟ ما قريت الا بداية/ربع الأرك الي صدر قبل مدة طويلة و عندي دراية أن الفصول الأخيرة قلبت رواية من كثرة النصوص المكتوبة.
لأنها راح تكون مملة مع فورمات الأنمي وبالراحة ممكن يقلصوها لأن بعضها فعلًا تطويل.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
ضروري سيختصروا بالحوارات و يمكن يتبعوا نفس اقتباس نيفيرلاند و يحذفوا بعض الحوارات الذهنية الطويلة و يعبروا عنها بشكل مختصر يناسب طبيعة الانمي، عن طريق الملامح و الفريمات و المؤثرات الصوتية و البصرية.
هذا اذا تم اقتباسه بالاصل (@)
تصدق أنا أتضايق كثير من المبالغة بالمونلوجات، حتى باقتباس جوجو الخامس كان ممكن يقلصوها أكثر.
 
تصدق أنا أتضايق كثير من المبالغة بالمونلوجات، حتى باقتباس جوجو الخامس كان ممكن يقلصوها أكثر.
أنا أكثر شيء أحبه هو المونولوج، و قليل أعمال تستخدمه و تتقنه،
تتذكر مونولوج باكوندا بالنسخة القديمة و الصراع النفسي داخلها باتباع ارادة الزعيم و عدم انقاذه و بين مشاعرها اتجاهه و انقاذه (هذه يمكن اكثر اضافة احببتها من الاستوديو في الاقتباس القديم)
ايضاً مونولوج ايفا بالحلقتين الاخيرتين، و مونولوج
هيسوكا في قتاله ضد كرولو

لكن هنا بالفصول الاخيرة لم اجد مشكلة معه رغم التطويل و أحياناً يزودها توغاشي و يصبح معاناة و زيادة بدون فائدة على الاحداث.
 
أنا متأكد أن من مدة صاير عنده نمط بالغيابات!
واضح أنه متفق مع المجلة على جدول الغيابات و يعود لينشر 10 فصول جهزها و رسمها مسبقاً أثناء غيابه لول
الارك هذا متشعب جداً يحتاج تركيز ذهني و تخطيط لجمع الافكار و ترتيبها، أعتقد معدل 20 فصل في السنة كافي بالنسبة للظروف الحالية مقارنة مع غياباته السابقة.
 
هذا

الانغليزي، الياباني نازل مع العودة السابقة للمانغا...
في الحقيقة الذي نزل المرة السابقة هو المجلد 36 بالياباني حتى و هنا فقط المجلد 35 @@ و هانتر وصل للمجلد 37 في انتظار صدوره بالياباني.
لم أنتبه لأني ظننت أن الانجليزي يصدر مع الياباني بنفس الوقت خخخخخ
 
مثل ما اخواننا في الكفاح لاحظوا في 2014 و2016 و2017 حصلنا على مجلد واحد ...
لكن حصلنا على مجلدين السنة الفائتة،واحد ل2018 والآخر لهذه السنة.T_T
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
تعليقة هانتر مش مرة كارثية ^^. أعتقد بذي المرحلة العمل صار مقسم على عدة جزئيات وأطراف قصصية، هذا يخلي التعلق أقل وقع من قصة بهدف واضح من البداية (كح بيرسرك)، يعني في كل مرة يرجع ترى يشبع جانب معين يختلف عن الثاني، فمستغرب هذا العوز من الفانز ^^

أنا ما أبرر غيابه الأستهبالي بس ما أشوف ليش الواحد ملح وخايف ينتهي فجأة، لأن لو أنتهى مثلًا بموت الكاتب ما أعتقد راح تكون مشكلة لأن أركات هانتر لا تزال مشبعة لذاتها وتقدر ترجع وتستمع فيها من دون مشكلة.
 
تعليقة هانتر مش مرة كارثية ^^. أعتقد بذي المرحلة العمل صار مقسم على عدة جزئيات وأطراف قصصية، هذا يخلي التعلق أقل وقع من قصة بهدف واضح من البداية (كح بيرسرك)، يعني في كل مرة يرجع ترى يشبع جانب معين يختلف عن الثاني، فمستغرب هذا العوز من الفانز ^^

أنا ما أبرر غيابه الأستهبالي بس ما أشوف ليش الواحد ملح وخايف ينتهي فجأة، لأن لو أنتهى مثلًا بموت الكاتب ما أعتقد راح تكون مشكلة لأن أركات هانتر لا تزال مشبعة لذاتها وتقدر ترجع وتستمع فيها من دون مشكلة.
فعلاً من زمان استغرب من الاحباط من توقفات توغاشي و هانتر، بصراحة رغم تعلقي الكبير للعمل لكن ليس عندي مشكلة أصبر لسنوات و بنفس الوقت حماسي للعمل يتجدد بعد كل عودة له.
الهانتر قصته مجهولة الطريق و الهدف و بلوت أركاته غالباً ما ينتهي بنهاية محكمة و مشبعة و متفرد لذاته عن القصة الاساسية، لو تلاحظ العمل تحركه الشخصيات نفسها و التفاعلات بينها، حتى بعد تحقق هدف بطل القصة الاساسي كان كأنه حدث عابر و استمرت القصة لشخصيات ثانوية لا نعرفها و بنفس الوقت مثيرة للاهتمام.

كأنه عمل "episodic" الفرق أن هذه الحلقات القصصية تعادل أرك كامل خخخخخ