نقاش مانجا HunterXHunter

تعليقة هانتر مش مرة كارثية ^^. أعتقد بذي المرحلة العمل صار مقسم على عدة جزئيات وأطراف قصصية، هذا يخلي التعلق أقل وقع من قصة بهدف واضح من البداية (كح بيرسرك)، يعني في كل مرة يرجع ترى يشبع جانب معين يختلف عن الثاني، فمستغرب هذا العوز من الفانز ^^

أنا ما أبرر غيابه الأستهبالي بس ما أشوف ليش الواحد ملح وخايف ينتهي فجأة، لأن لو أنتهى مثلًا بموت الكاتب ما أعتقد راح تكون مشكلة لأن أركات هانتر لا تزال مشبعة لذاتها وتقدر ترجع وتستمع فيها من دون مشكلة.
فعلاً من زمان استغرب من الاحباط من توقفات توغاشي و هانتر، بصراحة رغم تعلقي الكبير للعمل لكن ليس عندي مشكلة أصبر لسنوات و بنفس الوقت حماسي للعمل يتجدد بعد كل عودة له.
الهانتر قصته مجهولة الطريق و الهدف و بلوت أركاته غالباً ما ينتهي بنهاية محكمة و مشبعة و متفرد لذاته عن القصة الاساسية، لو تلاحظ العمل تحركه الشخصيات نفسها و التفاعلات بينها، حتى بعد تحقق هدف بطل القصة الاساسي كان كأنه حدث عابر و استمرت القصة لشخصيات ثانوية لا نعرفها و بنفس الوقت مثيرة للاهتمام.

كأنه عمل "episodic" الفرق أن هذه الحلقات القصصية تعادل أرك كامل خخخخخ
الكلام ده كان هايبقى صحيح لو كان العمل توقف على نهاية آرك و على سبيل المثال نهاية الأنمى كان ممكن أقبلها كنهاية مفتوحة للعمل بس الوضع مختلف تماما لما التوقف يبقى وسط أرك خصوصا زى الأرك الحالى

المؤلف عمل بناء غير عادى لعدد كبير من الشخصيات و الأحداث و لفترة مش قصيرة فى الآرك و الشئ الطبيعى إنك عاوز تعرف كل البناء ده هايوصل لإيه و برضه عاوز Resolution للقصص و الأطراف اللى اتقدمت خلال الآرك أو على الأقل جزء منها ، توقف الكاتب فى الوقت الحالى معناه إن مش هايبقى فى حل أو نهاية حقيقية لكم مهول من القصص و الأطراف و الشخصيات اللى اتقدمت فى الآرك و ده شئ مش قادر اتخيل إنه مايعتبرش مشكلة :angry:

هانتر كعمل مالوش هدف واضح و محدد و ده حقيقى و كل آرك بيقدم قصة مختلفة بس إحنا هنا مابنتكلمش عن آرك مكتمل و تخيل إيه اللى كان هايحصل لو كان العمل انتهى تماما فى وسط أرك غير الآرك الحالى

إيه اللى كان هايحصل لو كان العمل انتهى وسط آرك النمل مثلا بعد ما تم وضع الخطط للهجوم على القصر و قبل المواجهة الفعلية و تم ترك المتابعين من غير معرفة مصير أى شخصية و إيه اللى هايحصل فى المواجهة و نتيجتها ، هل ده هايعتبر شئ عادى مايستعديش القلق أو الغضب ؟ و هل تقدر ترجع له من غير مشاكل و إنت عارف إن كل البناء ده مابيوصلش لحاجة

نفس الوضع مع الآرك هنا بس يمكن الوضع أسوء لأن البناء فيه أكبر بمراحل من اللى قبله و بالتالى كم الأسئلة اللى هاتترك من غير إجابة برضه أكبر بمراحل :unamused: ، فى فرق كبير بين نهاية ماتجاوبش على كل الأسئلة زى نهاية الأنمى (آرك الإنتخابات) بس تديك resolution لقصة الآرك و تخيل للأحداث بعدها و تقدر تعتبرها نقطة توقف مقبولة و بين تركك معلق بدون حل لأى قصة
 

Dagger

Hardcore Gamer
^
اتحدث عن نفسي هنا والمشكلة حقا مش من انتظار نهاية أو غيره فقط أنه ما فيه بديل يقدم نفس الشيء وأنا حقا أحب شغل الرجل فالأمر مثل انتظار جزء جديد من سلسلتك/لعبتك المفضلة باستثناء أنك تعلم بوجودها حتما /:.
 
كل فترة افوت على الموضوع اشوف المعاناة واقول الحمد لله ما حاول قراءة المانغا ::happy:: .. مع اني اعتبر العمل وخصوصا ارك النمل من افضل الاشياء اللي تابعتها بالميديا
اظن كان يفترض توغاشي يعترف ببساطة انه مو قادر يكمل العمل ويريح الفانز معه
 
الكلام ده كان هايبقى صحيح لو كان العمل توقف على نهاية آرك و على سبيل المثال نهاية الأنمى كان ممكن أقبلها كنهاية مفتوحة للعمل بس الوضع مختلف تماما لما التوقف يبقى وسط أرك خصوصا زى الأرك الحالى

المؤلف عمل بناء غير عادى لعدد كبير من الشخصيات و الأحداث و لفترة مش قصيرة فى الآرك و الشئ الطبيعى إنك عاوز تعرف كل البناء ده هايوصل لإيه و برضه عاوز Resolution للقصص و الأطراف اللى اتقدمت خلال الآرك أو على الأقل جزء منها ، توقف الكاتب فى الوقت الحالى معناه إن مش هايبقى فى حل أو نهاية حقيقية لكم مهول من القصص و الأطراف و الشخصيات اللى اتقدمت فى الآرك و ده شئ مش قادر اتخيل إنه مايعتبرش مشكلة :angry:

هانتر كعمل مالوش هدف واضح و محدد و ده حقيقى و كل آرك بيقدم قصة مختلفة بس إحنا هنا مابنتكلمش عن آرك مكتمل و تخيل إيه اللى كان هايحصل لو كان العمل انتهى تماما فى وسط أرك غير الآرك الحالى

إيه اللى كان هايحصل لو كان العمل انتهى وسط آرك النمل مثلا بعد ما تم وضع الخطط للهجوم على القصر و قبل المواجهة الفعلية و تم ترك المتابعين من غير معرفة مصير أى شخصية و إيه اللى هايحصل فى المواجهة و نتيجتها ، هل ده هايعتبر شئ عادى مايستعديش القلق أو الغضب ؟ و هل تقدر ترجع له من غير مشاكل و إنت عارف إن كل البناء ده مابيوصلش لحاجة

نفس الوضع مع الآرك هنا بس يمكن الوضع أسوء لأن البناء فيه أكبر بمراحل من اللى قبله و بالتالى كم الأسئلة اللى هاتترك من غير إجابة برضه أكبر بمراحل :unamused: ، فى فرق كبير بين نهاية ماتجاوبش على كل الأسئلة زى نهاية الأنمى (آرك الإنتخابات) بس تديك resolution لقصة الآرك و تخيل للأحداث بعدها و تقدر تعتبرها نقطة توقف مقبولة و بين تركك معلق بدون حل لأى قصة
من هذا المنظور أتفهم القضية صدقني، و أنت تعرف حماسي لكل شابتر جديد يصدر خخخخخخ
لكني أنظر للعمل كصورة كاملة تعودت على التوقفات و لا أراها بذلك التأثير على سير القصة الاساسية، خصوصاً مع الأخد بعين الاعتبار حالة توغاشي، صدقني ألم الظهر لا أحد سيعرف المعاناة معه حتى يجربه.

كل فترة افوت على الموضوع اشوف المعاناة واقول الحمد لله ما حاول قراءة المانغا ::happy:: .. مع اني اعتبر العمل وخصوصا ارك النمل من افضل الاشياء اللي تابعتها بالميديا
اظن كان يفترض توغاشي يعترف ببساطة انه مو قادر يكمل العمل ويريح الفانز معه
حاول قراءة المانجا نصيحة، فيها بناء عظيم و كثير تفاصيل قصصية و ثيمات مثيرة، و طريقة سرد مختلفة تماماً بطابع روائي تفصيلي، و الرسم ممتاز بمقياس توغاشي بهذا الارك لول
و لا اعتقد ستحس بمعاناة أو شيء عند التوقف، هو شيء واحد ممكن تجدها متعبة ذهنياً بسبب كثرة التفاصيل و الحوارات لأنه الأرك سياسي و استراتيجي و تخطيط ذهني بالدرجة الاولى.
 
::cry::
أنا أعاني منه والذي عندي مش خطير لكن يعطل يومي لدرجة من شدته أحتاج مسكن أبرة ليخف.
ان شاء الله تتعافى منه، أنا كنت أعاني معه أسفل الظهر منذ 6 شهور، بسبب الجلوس بالمكتب طوال اليوم أثناء العمل، مع أنه ليس بالدرجة الخطيرة حتى !
جربت مسكنات لكنها كانت مؤقتة، حتى بحثت باليوتيوب و وجدت شخصاً يعطي تمرينين بسيطين تفعلهما باليوم و صدقني مفعولهما كالسحر و تحس بالفرق آنياً بعد أن تجربهما و الان تقريباً تخلصت منه.

اذا كنت تعاني من الالم أسفل الظهر قل لي لأبحث عن المقطع و أرسله بالخاص.
 
لكني أنظر للعمل كصورة كاملة تعودت على التوقفات و لا أراها بذلك التأثير على سير القصة الاساسية، خصوصاً مع الأخد بعين الاعتبار حالة توغاشي، صدقني ألم الظهر لا أحد سيعرف المعاناة معه حتى يجربه.
عندى فكرة عن ألم العظام و قبل كده مشيت على مسكنات و تمارين لفترة و عارف إنه مش بسيط (الحمد لله الموضوع انتهى) بس فى نفس الوقت أظن إن تعامل توجاشى مع الموضوع سيئ

لو هادى مثال ، كاتب World Trigger كانت عنده مشاكل فى فقرات الرقبة نتيجة ضغط العمل اضطرته للتوقف لأكثر من سنتين و خلالهم ماحدش كان عارف إذا كان هايرجع و لا لأ بس بعد تحسن حالته و رجوعه قرر إن العمل يبقى شهرى مش أسبوعى و واضح إنه قرر ينظم جدوله عشان مايتعرضش لنفس الضغط مرة تانية و يقدر يستمر من غير توقف

مع توجاشى الوضع كان عشوائى لأن واضح جدا إن النظام الأسبوعى مش مناسب ليه و بيعمل عليه ضغط و مع كده هو مستمر بنفس الشكل و النتيجة توقفات مستمرة لفترات غير محددة ، للأمانة الوضع بقى أحسن حاليا و أظن إن توجاشى استقر على نظام فوليوم فى السنة و ده اللى خلى التوقفات مش مزعجة بنفس الدرجة بس بتفضل المشكلة إن توجاشى مش مضمون و بيديك الإحساس إنه ممكن يتوقف نهائيا فى أى لحظة


::cry::
أنا أعاني منه والذي عندي مش خطير لكن يعطل يومي لدرجة من شدته أحتاج مسكن أبرة ليخف.
إن شاء الله تتعافى ، تمارين الظهر فعالة زى ما قال @Yashiro و شخصيا مشيت عليها لفترة بس مع متخصص و جابت نتيجة جيدة ، ممكن تسأل عن التمارين المناسبة ليك لأنى اظن إنها بتختلف على حسب الحالة
 
من هذا المنظور أتفهم القضية صدقني، و أنت تعرف حماسي لكل شابتر جديد يصدر خخخخخخ
لكني أنظر للعمل كصورة كاملة تعودت على التوقفات و لا أراها بذلك التأثير على سير القصة الاساسية، خصوصاً مع الأخد بعين الاعتبار حالة توغاشي، صدقني ألم الظهر لا أحد سيعرف المعاناة معه حتى يجربه.


حاول قراءة المانجا نصيحة، فيها بناء عظيم و كثير تفاصيل قصصية و ثيمات مثيرة، و طريقة سرد مختلفة تماماً بطابع روائي تفصيلي، و الرسم ممتاز بمقياس توغاشي بهذا الارك لول
و لا اعتقد ستحس بمعاناة أو شيء عند التوقف، هو شيء واحد ممكن تجدها متعبة ذهنياً بسبب كثرة التفاصيل و الحوارات لأنه الأرك سياسي و استراتيجي و تخطيط ذهني بالدرجة الاولى.

كيف ماراح تتأثر بالتوقف ؟
الارك مليان شخصيات وقدرات وتفاصيل كثيره جدا ومترابطه والاحداث بطيئه جدا
فعليا كلما رجعت المانجا اظطر اروح ارجع اقرا بدايه الارك عشان اتذكر اللي صار قبل
والمشكله ان الارك مليان كلام وحوارات بشكل غريب
فحتى لما ترجع تقرا من البدايه بتحس بالملل من كثره الحوارات
 
فعليا انا ما انصح احد يقرا المانجا الا اذا انتهى الارك الحالي
مافي شي يسوى في الاحداث الحاليه بالستثناء

قتال هيسوكا وكرولو

الاحداث بطيئه جدا او بالصح الاحداث بالكاد تمشي
الارك حاليا كله تقديم شخصيات وشرح قدراتهم
لا اكثر
 
فعليا انا ما انصح احد يقرا المانجا الا اذا انتهى الارك الحالي
مافي شي يسوى في الاحداث الحاليه بالستثناء

قتال هيسوكا وكرولو

الاحداث بطيئه جدا او بالصح الاحداث بالكاد تمشي
الارك حاليا كله تقديم شخصيات وشرح قدراتهم
لا اكثر
الاحداث تدور بمكان مغلق و معركة ذهنية تخطيطية لول ماذا تنتظر مثلاً ؟ الـpacing مضبوط مع نوعية أحداث الارك و طريقة السرد، الاحداث ممتازة جداً و مثيرة للاهتمام و مازالت بمرحلة بناء.
أيضاً توقفات الكاتب هي التي تحسسك أنها بطيئة، أرك النمل مثلاً كانت تدور حلقة كاملة من عدة شابترات و الوقت الفعلي داخل الانمي لم تمر سوى دقيقتين.
 
الاحداث تدور بمكان مغلق و معركة ذهنية تخطيطية لول ماذا تنتظر مثلاً ؟ الـpacing مضبوط مع نوعية أحداث الارك و طريقة السرد، الاحداث ممتازة جداً و مثيرة للاهتمام و مازالت بمرحلة بناء.
أيضاً توقفات الكاتب هي التي تحسسك أنها بطيئة، أرك النمل مثلاً كانت تدور حلقة كاملة من عدة شابترات و الوقت الفعلي داخل الانمي لم تمر سوى دقيقتين.
ارك الامراء عنده بوتنشال يكون افضل ارك في تاريخ الشونين
لكن حاليا ماشفنا منه ذاك الشي اللي يستاهل اني اقرا المانجا عشانه
هذا غير ان الحوارات كثيره جدا وبعضها اعتبرها استهبال من توغاشي اكثر من انها حوارات مهمه
 
قريت شويه من المانجا بعد الانمي لكن احس بالضياااععععععععععع ** من زمان كل شوي ادخل عليها واكنسل **

ياخي احس الانمي يفهمك كل شي بالراحه بدون الضياع , الحمدلله انا افهم للتعقيدات وهالحركات والالغاز لكن تعقيدات توغاشي يحوس الرأس غصب وينلحس مخك مع انها مانجا اسبوعيه هههههههههههه