hits counter

نقاش مانجا One Piece

ممتع التشابتر وخفيف

كايدو وزمرته معيشين اهل وانو في عذاب حتى دوفي ماكان يسوي مثله

ماكنت متوقع بنحصل على معركة مابين السوبرنوفا بهذي السرعة، فما بالك لما زورو ولوفي يقاتلون سوا؟ لا ولوفي راح يقاتل بالسيف p:
سعيد باللي جالس يسويه اودا صحيح يبني القصة لكن بنفس الوقت يعطيك لحظات تحمسك مثل هذي واعتقد انه بيتوصى بوانو بما انها تمثل اليابان

هوكينز راح ينهزم هزيمة شنيعة جداً الا اذا تدخل حليف قوي معاه

مافي فصل الاسبوع الجاي :rage:
بس بيصير فيه شابترين بماانه بعدها بينزل عددين بنفس الوقت والا؟
 
: (

ياخي اودا مزودها الفترة هاذي، تقريبا كل اسبوعين بريك، هذا نظامه من زمان؟
نظام اودا الحالى يبقى بريك كل 3 شباتر الا فى حالة وجود إجازة للمجلة نفسها و اللى مابيتمش حسابها عادة
ده حصل بعد تعرض اودا لأزمة صحية نتيجة ضغط الشغل و بعدها اضطر يمشى بالنظام ده

احساسك الحالى طبيعى . انت انتقلت للمتابعة الاسبوعية فى نهاية ارك و بعدها دخلت فى ارك قصير استثنائي و طبيعى انك تحس بفرق فى الرتم بس الوضع الحالى يبقى الوضع العادى مع المتابعة الاسبوعية و مالوش حل غير الصبر للأسف:weary:
 
نظام اودا الحالى يبقى بريك كل 3 شباتر الا فى حالة وجود إجازة للمجلة نفسها و اللى مابيتمش حسابها عادة
ده حصل بعد تعرض اودا لأزمة صحية نتيجة ضغط الشغل و بعدها اضطر يمشى بالنظام ده

احساسك الحالى طبيعى . انت انتقلت للمتابعة الاسبوعية فى نهاية ارك و بعدها دخلت فى ارك قصير استثنائي و طبيعى انك تحس بفرق فى الرتم بس الوضع الحالى يبقى الوضع العادى مع المتابعة الاسبوعية و مالوش حل غير الصبر للأسف:weary:
ما يشوف شر : ( سمعت انه الناشر أجبره على ذا الشي والا الرجال ما عنده مشكله يكمل.

عموما ما عندي مشكله مع الانتظار الأسبوعي حاليا بما انه الرتم كويس والارك شكله ممتاز، بس ياخي الانقطاعات نفسها تغث لأني أحسها تاخذ مني حدث مهم بالأسبوع.
 
الإعجابات: AM152
شابتر 913

ده انطباع سريع عن الآرك الحالى حتى الآن


الطريقة اللى أودا بدأ بيها الآرك كانت غلطة كبيرة :angry:

أرك وانو اتعمل له هايب غير عادى و المفترض إن بدايته تشعل حماس المتابعين لكن الطريقة الى تم قطع آرك الريفيرى بيها خلت الآرك يبتدى بالحيرة و التساؤلات بدل الحماس و الإنبهار ، ممكن فهم إن اودا كان عاوز يعمل كليف هانجر بس إنك تفتح عشرات المواضيع و تقطع الأحداث فجأة بعدها فده خرج من دائرة الكليف هانجر و دخل فى الترولة :angry:

ده شئ محزن لأن أول شابتر فى الآرك كان ممتاز فى حد ذاته و كان واضح جدا من كم التفاصيل و طريقة تقديم وانو و اللى ظهرت بشكل رائع مدى إهتمام أودا بالآرك :disappointed:


بغض النظر عن النقطة دى معظم الأحداث حتى الآن تمهيدية و تعتبر تعريف للشخصيات و لوانو فقط حتى الآن

تحكم كايدو فى وانو طلع أسوء بمراحل من اللى كنت متوقعه و تقريبا هو دمر معظم البلد :fearful: ، ده بالإضافة لأن عدد مش قليل من الجيل الأسوء بقى يعمل عنده


طريقة تقديم وانو نفسها كانت مميزة ، فى البداية كنت قلقان من التصميم لأننا شفنا اليابان القديمة فى عدد كبير من الأعمال قبل كده بس أودا قدر يضيف بصمته الخاصة و يقدم وانو و تحديدا العاصمة بشكل مبهر ، فى المقابل واضح إن باقى المناطق تم تخريبها و بقت إما قرى فقيرة و أرض جرداء أو مصانع للأسلحة محاطة برجال كايدو

الملاحظ إن أودا حاول يضيف كل الصور التقليدية المتعلقة بالفترة فى التصميم بداية من منظر الأمواج و الشاطئ فى البداية و مرورا بتصميم الحيوانات و المبانى و إنتهاءا بالشخصيات بس اللى فاجئنى فعلا كان تصميم تسورو فى الشابتر الأخير و اللى كان مشابه لأسلوب رسم النساء فى اليابان القديمة ، التصميم كان غريب و مختلف بشكل واضح و لافت للإنتباه عن باقى الشخصيات :frowning:

الشئ الثانى اللى فاجئنى (و أحبطنى) كان هوكينز ، من المواجهة و على عكس الشخصيات اللى شفناها قبل كده من الجيل الأسوء زى لاو و بيج ، هوكينز ظهر بمستوى أضعف بكثير و ماظنش إنه حتى يقدر يدخل فى مواجهة مباشرة ضد زورو و اللى كان بيوجه له ضربات قاتلة من غير أى رد فعل منه أو قدرة واضحة على الصد (و يعتبر إنه قتله مرتين فعلا) :unamused: ، اما قدرته نفسها فواضح إنها ضعيفة و معقدة من غير داعى :angry:


بصفة عامة و على عكس أول شابترين فى الآرك فالشباتر الحالية بسيطة بس اتمنى إن ده يتغير قريب (و إن كان للأسف الاسبوع الجاى بريك للمجلة ) :weary:
 
شابتر 913

ده انطباع سريع عن الآرك الحالى حتى الآن


الطريقة اللى أودا بدأ بيها الآرك كانت غلطة كبيرة :angry:

أرك وانو اتعمل له هايب غير عادى و المفترض إن بدايته تشعل حماس المتابعين لكن الطريقة الى تم قطع آرك الريفيرى بيها خلت الآرك يبتدى بالحيرة و التساؤلات بدل الحماس و الإنبهار ، ممكن فهم إن اودا كان عاوز يعمل كليف هانجر بس إنك تفتح عشرات المواضيع و تقطع الأحداث فجأة بعدها فده خرج من دائرة الكليف هانجر و دخل فى الترولة :angry:

ده شئ محزن لأن أول شابتر فى الآرك كان ممتاز فى حد ذاته و كان واضح جدا من كم التفاصيل و طريقة تقديم وانو و اللى ظهرت بشكل رائع مدى إهتمام أودا بالآرك :disappointed:


بغض النظر عن النقطة دى معظم الأحداث حتى الآن تمهيدية و تعتبر تعريف للشخصيات و لوانو فقط حتى الآن

تحكم كايدو فى وانو طلع أسوء بمراحل من اللى كنت متوقعه و تقريبا هو دمر معظم البلد :fearful: ، ده بالإضافة لأن عدد مش قليل من الجيل الأسوء بقى يعمل عنده


طريقة تقديم وانو نفسها كانت مميزة ، فى البداية كنت قلقان من التصميم لأننا شفنا اليابان القديمة فى عدد كبير من الأعمال قبل كده بس أودا قدر يضيف بصمته الخاصة و يقدم وانو و تحديدا العاصمة بشكل مبهر ، فى المقابل واضح إن باقى المناطق تم تخريبها و بقت إما قرى فقيرة و أرض جرداء أو مصانع للأسلحة محاطة برجال كايدو

الملاحظ إن أودا حاول يضيف كل الصور التقليدية المتعلقة بالفترة فى التصميم بداية من منظر الأمواج و الشاطئ فى البداية و مرورا بتصميم الحيوانات و المبانى و إنتهاءا بالشخصيات بس اللى فاجئنى فعلا كان تصميم تسورو فى الشابتر الأخير و اللى كان مشابه لأسلوب رسم النساء فى اليابان القديمة ، التصميم كان غريب و مختلف بشكل واضح و لافت للإنتباه عن باقى الشخصيات :frowning:

الشئ الثانى اللى فاجئنى (و أحبطنى) كان هوكينز ، من المواجهة و على عكس الشخصيات اللى شفناها قبل كده من الجيل الأسوء زى لاو و بيج ، هوكينز ظهر بمستوى أضعف بكثير و ماظنش إنه حتى يقدر يدخل فى مواجهة مباشرة ضد زورو و اللى كان بيوجه له ضربات قاتلة من غير أى رد فعل منه أو قدرة واضحة على الصد (و يعتبر إنه قتله مرتين فعلا) :unamused: ، اما قدرته نفسها فواضح إنها ضعيفة و معقدة من غير داعى :angry:


بصفة عامة و على عكس أول شابترين فى الآرك فالشباتر الحالية بسيطة بس اتمنى إن ده يتغير قريب (و إن كان للأسف الاسبوع الجاى بريك للمجلة ) :weary:
على طاري ولاء الارك لليابان ومحاولة اضافة الصور التقليديه، فيه تحليل يقول انه اودا بيمشي على نظام فيلم Seven Samurai بحيث انه لوفي يقابل الشخصيات واحد واحد وكل شخصيه لها احداث معينه وقت المقابله.
 
لول توقعت هذه الانطباعات، مذ قرأت الشابتر الاول بهذا الارك انسدت نفسي عن التكلمة لاني متوقع كيف ستكون الفصول بعدها، خصوصاً بعد التغير العنيف بين مستوى احداث الريفيري و ارك وانو.
بدون نسيان توقفات اودا بين كل شابترين + بريك المجلة اللذان يساهمان في قتل الاهتمام بالمانجا.
 
شابتر رهيب لثلاث اسباب:
- تسارع ممتاز صار للأحداث، وشكل الحماس بيبدأ أبكر مما توقع الكثير. اعجبني انهم ما مططوا بسالفة البنت وشفائها.
- بدينا نشوف مستعملين السمايلز، الشخصيات اللي تتحول لحيوانات هي نقطة ضعفي.
- شفنا باتمان يا رجال!
 
الإعجابات: AM152
شابتر 915

القصة ابتدت تتحرك و فى عدد من النقط تم توضيحها


من خلال الشابتر ده و اللى قبله الفروق بين الفاكهة الصناعية Smile و الفاكهة الأصلية ابتدت تبان ، واضح إن القدرات اللى بتديها ال Smile أضعف زى فى فى حالة الغزال أو فى بعض الأحيان سيئة و ضررها أكبر من نفعها زى حالة هولدم و اللى فاكهته تعتبر مقلب حقيقى :confounded: ، ده غير مشاكل التحكم فى التحول و اللى شفناها قبل كده مع مومونوسكى بس إذا كانت شخصية زى هولدم تبقى فى نفس مركز هوكينز فده بيقلل من هوكينز أكثر بالنسبة لى :unamused:
طبعا إحنا لسه ماشفناش قدرات الشخصية بس مع إمتلاكها فاكهة بالشكل ده صعب تاخدها بجدية

بالرغم من استخدام تاما للموشى فى ترويض البابون إلا إنى أظن إن الموشى مايبقاش قدرتها الأساسية ، كاتاكورى عنده فاكهة الموشى فعلا و كلام معلمها عن خطورة قدرتها يوحى بإن طبيعة القدرة ممكن تكون مختلفة عن اللى الإنطباع المبدئى ليها

سواء تسورو أو كيكو الإثنين كانوا شخصيات مثيرة للإهتمام بالنسبة لى ، فى عدة نظريات من بعض المتابعين بخصوص تسورو خصوصا مع موضوع إنتقالها حديثا للمدينة و رمز الطائر المشابه لرمز قبيلة كوزوكى بس بس أظن إن إحتمال صحتها مش كبير فى نفس الوقت تصميم كيكو و تواجدها مع زورو فى المرحلة دى بيطرحوا عدد من التساؤلات عن دورها فى الآرك (حبيت محاولتها للإختباء خلف زورو :grinning:)

على الأغلب أوراشيما هايتم القضاء عليه بسهولة فى الشابتر الجاى ، مجرد لقاءه بزورو خلاه يقلق منه و يقرر الإبتعاد و ده دليل على فرق القوة الواضح إلا إذا أودا قرر إنه ياخد إتجاه مختلف و يخلى المواجهة بينه و بين كيكو

كيكو واضح إنها قوية و ماكانش عندها مشكلة فى تحمل هاكى لوفى و ده يدل على الPotential اللى عندها بس فى نفس الوقت واضح إنها ماتعرفش الهاكى و إن لسه قدامها كثير


ترجمة جامنى بوكس للشابتر ده و اللى قبله كانوا أحسن من مانجاستريم مع شرح لعدد من النقط زى معنى الطريقة اللى كيكو استخدمتها فى التعريف عن نفسها و غيرها من المعلومات الجانبية
 
كيكو واضح إنها قوية و ماكانش عندها مشكلة فى تحمل هاكى لوفى و ده يدل على الPotential اللى عندها بس فى نفس الوقت واضح إنها ماتعرفش الهاكى و إن لسه قدامها كثير
اعتقد لسه صعب معرفه اذا كانت تعرف او ماتعرف عن الهاكي ..
سالفه محاوله اختباءها وراء زورو لوحدها تعطيك انطباع انها تعرف / شعرت بقوته ..
 
اعتقد لسه صعب معرفه اذا كانت تعرف او ماتعرف عن الهاكي ..
سالفه محاوله اختباءها وراء زورو لوحدها تعطيك انطباع انها تعرف / شعرت بقوته ..
لما لوفى استخدم الهاكى الملكى فى الشابتر كيكو ماعرفتش هو عمل إيه بالضبط و ده اللى خلانى افترض إنها ماتعرفش الهاكى ، ممكن يبقى فى إحتمال إنها تعرفه بشكل مختلف أو بدرجة محدودة

محاولة اختباءها وراء زورو كان لتجنب المشاكل و بهدف الكوميديا بما إن حجمها أكبر من زورو بكثير و إلاختباء خلفه مالوش معنى و مش نتيجة خوف بما إن ماكانش عندها مشكلة فى مواجهة أوراشيما بعد كده ده غير إنها بتعتبر نفسها ساموراى
 
لم ارى هذا قادماً في الصفحة الاخيرة.. فعلاً صدمة قوية وبناءاً على حقيقة الوضع ممكن اودا يفتح الباب لاشياء جديدة تماماً ما كنا نتوقعها في ون بيس.

إنطباعي الاولي وتوقعي كان ان اودين حي يرزق وزيف موته هو واتباعه ليتجنبوا الملاحقة لكن في نظريات مجنونة اخرى زي إختلاف التوقيت الزمني بين وانو وبقية العالم وان الزمن فيها يمر ابطأ من باقي الجزر، وهالشيء ممكن يفسر كلام مومونسكي عن لقائه بروجر.

نظرية ثانية تتحدث عن انهم استخدموا قدرة خاصة ليدخلوا جميعاً في سبات استمر نحو عشرين سنة وما إستيقظوا إلا مؤخراً.. بصراحة هذه يمكن اكثر كشف محير وصادم في ون بيس واكثر حتى من مسألة القبعة الضخمة وإم ساما.


ايضاً اللي مهتم يشوف كيف اودا اقتبس بعض الشخصيات والقصص والاساطير من الثقافة اليابانية ودمجها في احداث هذا الآرك يشوف هذا الفيديو :




بداية الفيديو الى الدقيقة 36 هي إنطباعات عن الشابتر وبعدها يتحدث عن النظريات والاقتباسات.

بعضها الاساطير فيها تشابه كبير جداً مع ما يجري في القصة.
 
الإعجابات: AM152
لم ارى هذا قادماً في الصفحة الاخيرة.. فعلاً صدمة قوية وبناءاً على حقيقة الوضع ممكن اودا يفتح الباب لاشياء جديدة تماماً ما كنا نتوقعها في ون بيس.

إنطباعي الاولي وتوقعي كان ان اودين حي يرزق وزيف موته هو واتباعه ليتجنبوا الملاحقة لكن في نظريات مجنونة اخرى زي إختلاف التوقيت الزمني بين وانو وبقية العالم وان الزمن فيها يمر ابطأ من باقي الجزر، وهالشيء ممكن يفسر كلام مومونسكي عن لقائه بروجر.

نظرية ثانية تتحدث عن انهم استخدموا قدرة خاصة ليدخلوا جميعاً في سبات استمر نحو عشرين سنة وما إستيقظوا إلا مؤخراً.. بصراحة هذه يمكن اكثر كشف محير وصادم في ون بيس واكثر حتى من مسألة القبعة الضخمة وإم ساما.


ايضاً اللي مهتم يشوف كيف اودا اقتبس بعض الشخصيات والقصص والاساطير من الثقافة اليابانية ودمجها في احداث هذا الآرك يشوف هذا الفيديو :




بداية الفيديو الى الدقيقة 36 هي إنطباعات عن الشابتر وبعدها يتحدث عن النظريات والاقتباسات.

بعضها الاساطير فيها تشابه كبير جداً مع ما يجري في القصة.
حنا هنا جالسين نتكلم عن اودين اودين؟ اله النورس؟

والا شخصيه بنفس الاسم كانت حاكمه المكان؟ وش اسم ابو مومونسوكي اللي قتل على يد كايدو؟

على فكره بالنسبه للشابتر أكثر شي وضح هو أنه البنت الصغيره سلاح فعال جدا ضد كايدو بما انه أغلب جيشه زوان تايب(او سمايل تحديدا).
 
حنا هنا جالسين نتكلم عن اودين اودين؟ اله النورس؟

والا شخصيه بنفس الاسم كانت حاكمه المكان؟ وش اسم ابو مومونسوكي اللي قتل على يد كايدو؟


على فكره بالنسبه للشابتر أكثر شي وضح هو أنه البنت الصغيره سلاح فعال جدا ضد كايدو بما انه أغلب جيشه زوان تايب(او سمايل تحديدا).


نعم هو والد مومونسكي كوزوكي اودين اللي يفترض قتله كايدو، يعني ماله علاقة باله النورس.


بالنسبة لتاما صحيح قدرتها بتكون مهمة لكن ما اتوقع انها تنفع ضد الاقوياء بالاضافة ان قدرتها بيكون لها حدود بعدد معين.
 
الإعجابات: Solay
اودا افضل مانجاكا *نقطة*

الواحد ما يدري ايش يقول بعد التويست هذا

اختفاء زورو المفاجئ له سبب و احساسي يقول انه جاي من الماضي مثلهم
 
شابتر 919

أظن إن تأثير التويست الجديد مش هايبقى بالحجم اللى معظم المتابعين متوقعينه :confused::


توقعى الشخصى بالنسبة لفكرة الإنتقال فى الزمن فى العمل إنها هاتبقى قدرة محدودة و مالهاش آثار كبيرة
لو كان فى إمكانية لإستخدام القدرة فى تغيير الزمن كان تم استخدامها من البداية لمنع إنقلاب أورورشى من البداية و بأكثر من طريقة بدل استخدامها كحل أخير للهروب فقط و إذا كنا هانفترض إن الرجوع للماضى مالوش تأثير (إلا للمعرفة فقط و مش لتغيير الأحداث) ففى الحالة دى القدرة أهميتها تبقى فى نقل الأشخاص للمستقبل فقط و ده مش هايبقى ليه تأثير كبير على المدى البعيد باستثناء إحتمال ظهور شخصيات كان المفترض إنها ماتت مثلا زى الحالة هنا و ده ممكن عمله بأى شكل تانى فى القصة
برضه صاحب القدرة ليه دور كبير هنا ، إذا كانت القدرة خاصة بزوجة أودن اللى ماتت فده معناه إن مافيش إمكانية لإستخدامها تانى فى الوقت الحالى إلا لو ظهر مستخدم جديد ليها (على إعتبار إنها قدرة ناتجة عن فاكهة) أما لو كانت قدرة واحد من التسعة اللى تم نقلهم فالوضع مختلف و ممكن نشوف إستخدام محدود ليها بعد كده و فى كل الحالات ماظنش إن الموضوع هايخرب القصة أو هاتبقى ليه الأهمية المتوقعة منه

بغض النظر عن كده فى عدد من النقط اللى لفتت إنتباهى فى الشباتر اللى فاتت

ال Headliners طلعوا اقل بكثير من اللى كنت متوقعه و ده بيظهر هوكينز بشكل سيئ بس ده مش كل حاجة
هوكينز بيعتمد بشكل كبير على تلقى اتباعه للضربات و لما لاو فهم ده فى المواجهة ضده قرر إنه يهاجم أتباعه و يقضى عليهم فى البداية قبل مواجهة هوكينز و السؤال هنا ، إيه هو مستوى هوكينز من غير أتباعه ؟
أظن إنه هايبقى أضعف من المتوقع بكثير و هايتم القضاء عليه بسهوله إلا لو أودا قرر إنه يخليه ينضم للاو

شخصية كيكو مش واضحة حتى الآن ، فى بعض الأوقات بتبقى مترددة بشكل زائد و فى أوقات تانية بتبقى قوية نسبيا و اتمنى نعرف اكثر عنها و عن سبب تصرفاتها بس من إنطباع لوفى عنها فى إحتمال إنها تبقى أقوى من المتوقع

المعلمة فى الشابتر فكرتنى بمونيه من بانك هازارد :unamused:، الإثنين كانوا يتعاملوا مع الأطفال و محبوبين منهم فى الوقت اللى طبيعتهم كانت مختلفة تماما عن مظهرهم الخارجى

النقطة الأهم بالنسبة لى كان تصرفات لوفى فى الشباتر اللى فاتت و اللى كانت مختلفة نسبيا عن غباؤه المعتاد ، لوفى مازال متهور كالعادة بس واضح إن تصرفاته فيها نضج أكثر و اقرب لقائد حقيقى
على سبيل المثال بمجرد لما كيكو قالت له عن علاقة هولدم بجاك، لوفى افتكر التفاصيل بخصوصه (و ده شئ نادر) و خد قرار سريع بتغيير طريقة التعامل مع هولدم و ما ضربوش إلا بعد ما خرج عن شعوره ، برضه فى مواقف تانية لوفى كان بيتصرف بسرعة و عنده فهم أكثر للى بيحصل حواليه على عكس المعتاد ، بصراحة كان عندى كره حقيقى لغباء و تهور لوفى فى مواقف كثيرة و سعيد إن شخصيته ابتدت تتغير أخيرا حتى لو بشكل بسيط
 
الإعجابات: sabah
شابتر 919

أظن إن تأثير التويست الجديد مش هايبقى بالحجم اللى معظم المتابعين متوقعينه :confused::


توقعى الشخصى بالنسبة لفكرة الإنتقال فى الزمن فى العمل إنها هاتبقى قدرة محدودة و مالهاش آثار كبيرة
لو كان فى إمكانية لإستخدام القدرة فى تغيير الزمن كان تم استخدامها من البداية لمنع إنقلاب أورورشى من البداية و بأكثر من طريقة بدل استخدامها كحل أخير للهروب فقط و إذا كنا هانفترض إن الرجوع للماضى مالوش تأثير (إلا للمعرفة فقط و مش لتغيير الأحداث) ففى الحالة دى القدرة أهميتها تبقى فى نقل الأشخاص للمستقبل فقط و ده مش هايبقى ليه تأثير كبير على المدى البعيد باستثناء إحتمال ظهور شخصيات كان المفترض إنها ماتت مثلا زى الحالة هنا و ده ممكن عمله بأى شكل تانى فى القصة
برضه صاحب القدرة ليه دور كبير هنا ، إذا كانت القدرة خاصة بزوجة أودن اللى ماتت فده معناه إن مافيش إمكانية لإستخدامها تانى فى الوقت الحالى إلا لو ظهر مستخدم جديد ليها (على إعتبار إنها قدرة ناتجة عن فاكهة) أما لو كانت قدرة واحد من التسعة اللى تم نقلهم فالوضع مختلف و ممكن نشوف إستخدام محدود ليها بعد كده و فى كل الحالات ماظنش إن الموضوع هايخرب القصة أو هاتبقى ليه الأهمية المتوقعة منه

بغض النظر عن كده فى عدد من النقط اللى لفتت إنتباهى فى الشباتر اللى فاتت

ال Headliners طلعوا اقل بكثير من اللى كنت متوقعه و ده بيظهر هوكينز بشكل سيئ بس ده مش كل حاجة
هوكينز بيعتمد بشكل كبير على تلقى اتباعه للضربات و لما لاو فهم ده فى المواجهة ضده قرر إنه يهاجم أتباعه و يقضى عليهم فى البداية قبل مواجهة هوكينز و السؤال هنا ، إيه هو مستوى هوكينز من غير أتباعه ؟
أظن إنه هايبقى أضعف من المتوقع بكثير و هايتم القضاء عليه بسهوله إلا لو أودا قرر إنه يخليه ينضم للاو

شخصية كيكو مش واضحة حتى الآن ، فى بعض الأوقات بتبقى مترددة بشكل زائد و فى أوقات تانية بتبقى قوية نسبيا و اتمنى نعرف اكثر عنها و عن سبب تصرفاتها بس من إنطباع لوفى عنها فى إحتمال إنها تبقى أقوى من المتوقع

المعلمة فى الشابتر فكرتنى بمونيه من بانك هازارد :unamused:، الإثنين كانوا يتعاملوا مع الأطفال و محبوبين منهم فى الوقت اللى طبيعتهم كانت مختلفة تماما عن مظهرهم الخارجى

النقطة الأهم بالنسبة لى كان تصرفات لوفى فى الشباتر اللى فاتت و اللى كانت مختلفة نسبيا عن غباؤه المعتاد ، لوفى مازال متهور كالعادة بس واضح إن تصرفاته فيها نضج أكثر و اقرب لقائد حقيقى
على سبيل المثال بمجرد لما كيكو قالت له عن علاقة هولدم بجاك، لوفى افتكر التفاصيل بخصوصه (و ده شئ نادر) و خد قرار سريع بتغيير طريقة التعامل مع هولدم و ما ضربوش إلا بعد ما خرج عن شعوره ، برضه فى مواقف تانية لوفى كان بيتصرف بسرعة و عنده فهم أكثر للى بيحصل حواليه على عكس المعتاد ، بصراحة كان عندى كره حقيقى لغباء و تهور لوفى فى مواقف كثيرة و سعيد إن شخصيته ابتدت تتغير أخيرا حتى لو بشكل بسيط
هو كل شي بيوضح لما يوضحون بالضبط كيف الخمسه انتقلوا، ويا بينفتح باب جديد او بتصير سالفه قصيره وتتسكر.

مع أنه بالغالب اودا ما حط هالحركه الا اقل شي بيطلع منها بتويست واحد.
 
موب معقوله ان سالفة التنقل بالزمن بتنحصر على كذا، أحس فيه تويست مخبيه اودا عن هالنقطه.

كان فيه شخصيه معهم مغطين وجهها والا انا غلطان؟

الحماس المفروض خلاص يبدأ من هنا.
 
موب معقوله ان سالفة التنقل بالزمن بتنحصر على كذا، أحس فيه تويست مخبيه اودا عن هالنقطه.

كان فيه شخصيه معهم مغطين وجهها والا انا غلطان؟
بالنسبة لموضوع التنقل عبر الزمن فده اللى توقعته بالضبط

التوسع فى النقطة دى بالذات ممكن يخل بتوازن العمل و يعمل تناقضات كثيرة زى ما حصل فى أعمال تانية و ده اللى عدد كبير من المتابعين كانوا متخوفين منه و للسبب ده أودا كان حذر فى تعامله مع الموضوع و قدمه بطريقة ماتغيرش من طبيعة العمل أو تأثر عليه بشكل كبير و خلى القدرة تقتصر على إنتقال شخص للمستقبل فقط و إن كان ده بيطرح سؤال و هو ليه قدمه أصلا ؟
أظن إن لو كان فى تويست فى الموضوع هايبقى متعلق بنقطتين ، الأولى هى هوية توكى و ماضيها ، توكى جاية من الماضى البعيد و ده بيدى إحتمال إنها ممكن تكون عارفة أحداث ال Void Century أو حتى جاية من فترة قبلها و ممكن تكون سابت معلومات بخصوص التاريخ المفقود و الثانية تبقى هيورى أخت مومونوسكى و اللى لسبب ما توكى ما أرسلتهاش مع أخوها و ده شئ غريب و ممكن يكون ليه معنى بعد كده

كان فى فعلا شخصية معاهم و مغطيين وجهها
 
بالنسبة لموضوع التنقل عبر الزمن فده اللى توقعته بالضبط

التوسع فى النقطة دى بالذات ممكن يخل بتوازن العمل و يعمل تناقضات كثيرة زى ما حصل فى أعمال تانية و ده اللى عدد كبير من المتابعين كانوا متخوفين منه و للسبب ده أودا كان حذر فى تعامله مع الموضوع و قدمه بطريقة ماتغيرش من طبيعة العمل أو تأثر عليه بشكل كبير و خلى القدرة تقتصر على إنتقال شخص للمستقبل فقط و إن كان ده بيطرح سؤال و هو ليه قدمه أصلا ؟
أظن إن لو كان فى تويست فى الموضوع هايبقى متعلق بنقطتين ، الأولى هى هوية توكى و ماضيها ، توكى جاية من الماضى البعيد و ده بيدى إحتمال إنها ممكن تكون عارفة أحداث ال Void Century أو حتى جاية من فترة قبلها و ممكن تكون سابت معلومات بخصوص التاريخ المفقود و الثانية تبقى هيورى أخت مومونوسكى و اللى لسبب ما توكى ما أرسلتهاش مع أخوها و ده شئ غريب و ممكن يكون ليه معنى بعد كده

كان فى فعلا شخصية معاهم و مغطيين وجهها
ممكن يكون فيه شخصيه مهمه نقل للمستقبل بنفس الطريقه، موب معقوله فاكهة قويه مثل كذا بتكون انتهت هنا. او انه الفاكهة هاذي بترجع من جديد.

على فكره ما فيه اي كلام عن أهل زورو؟ ماادري ليه احس الارك هذا ممكن يكشف شي عنهم.
 
عندي امنية وحدة فقط رغم اني مو بيق فان لزورو لكن

اتمنى ضياع زورو يكون بداية سلسلة احداث تنتهي باسقاطه للشوجن ويقابل لوفي بعد كايدو وينسال وين رحت؟ ويعطينا جملة ايبيكيه زي حقت Nothing happend اللي مع كوما
 
ممكن يكون فيه شخصيه مهمه نقل للمستقبل بنفس الطريقه، موب معقوله فاكهة قويه مثل كذا بتكون انتهت هنا. او انه الفاكهة هاذي بترجع من جديد.

على فكره ما فيه اي كلام عن أهل زورو؟ ماادري ليه احس الارك هذا ممكن يكشف شي عنهم.
أظن إن الفاكهة لو لسه ليها دور فهايبقى ظهور شخصيات كان المفترض إنها ماتت أو اختفت لكن ماظنش إن هايبقى ليها استخدام كبير فى الوقت الحالى

بالنسبة لأهل زورو فماظنش إن الآرك هايبقى ليه علاقة بيهم ، زورو نشأ فى ال East Blue و كون إنه مستخدم للسيوف مش معناه إنه ليه علاقة بوانو لأن إن استخدام السيوف منتشر فى عالم ون بيس بصفة عامة