hits counter

Jim Ryan: بناء مكتبة من عناوين الطرف الأول ليس ببساطة رمي الأموال

Only games

Hardcore Gamer

من الموقع



في مقابلة جديدة مع Jim Ryan رئيس علامة البلايستيشن، تمّ السؤال عن الاستراتيجية التي يتبعها المنافسون مثل مايكروسوفت التي قامت في الفترة الأخيرة بالعديد من عمليات الاستحواذ وقد علّق على هذا الأمر قائلاً:
رعاية المواهب الإبداعية ليست ببساطة رمي الأموال، عليك أيضاً أن تقدّم لهم الحرية ليكونوا مبدعين، لأخذ المخاطر والإتيان بالأفكار الجديد.
فقط انظروا إلى Ghost of Tsushima من Sucker Punch، لم نكن نعتقد بأنّها هي اللعبة التي كانوا سيطوّرونها ولكنّنا لسنا جامدين أو مؤسسيين في تعاملنا مع مواهبنا، نحن نريدهم أن يستخدموا أجهزتنا كلوحتهم الإبداعية​
 
بناء مكتبة طرف أول محترمة خرجت من رحم تجربة و مخاض عسير و صعود وهبوط و تربع على القمة و شغف و نجاحات و كبوات و تاريخ يمتد ل27 سنة خبرات وصراعات طاحنة مع شركات مختلفة.. الشيئ اللي شكل هوية و تقاليد و فلسفة معينة خاصة بهم

أمر جدير بالإحترام .. والأمر نفسه ينطبق على شركة نينتندو
 

Hugo

He who Does not work, neither shall he eat
طيب مايكروسوفت اشترت باموالها استديوهات وسلاسل لها عشاقها و نجاحاتها كبيرة جدا، الظاهر ابو ريان منضغط ومالقى الا هذا التصريح الفاضي على اساس قلنا له ارم اموالك واشتري اي شيء ::an:: اذا المنافس كون مكتبة ضخمة تغذي خدمة الغيم باس و انتقلوا لاعبين كثيرة من منصته اليها ساعتها بيشترون اي استديو متاح علشان يسدون الفجوة (&)
 
طيب مايكروسوفت اشترت باموالها استديوهات وسلاسل لها عشاقها و نجاحاتها كبيرة جدا، الظاهر ابو ريان منضغط ومالقى الا هذا التصريح الفاضي على اساس قلنا له ارم اموالك واشتري اي شيء ::an:: اذا المنافس كون مكتبة ضخمة تغذي خدمة الغيم باس و انتقلوا لاعبين كثيرة من منصته اليها ساعتها بيشترون اي استديو متاح علشان يسدون الفجوة (&)
مايكروسوفت باريس سان جرمان الجيمينج
 

Hunterkiller

True Gamer
طيب مايكروسوفت اشترت باموالها استديوهات وسلاسل لها عشاقها و نجاحاتها كبيرة جدا، الظاهر ابو ريان منضغط ومالقى الا هذا التصريح الفاضي على اساس قلنا له ارم اموالك واشتري اي شيء ::an:: اذا المنافس كون مكتبة ضخمة تغذي خدمة الغيم باس و انتقلوا لاعبين كثيرة من منصته اليها ساعتها بيشترون اي استديو متاح علشان يسدون الفجوة (&)
التصريحات دى مفترض تخلى الناس تعرف ان مايكروسوفت فى الطريق الصحيح والصح جدا
مايكروسوفت مش مجرد بترمي اموال مقابل حصريات
والا كانت راحت رمت الفلوس اللى اشتريت بها استيديوهات على العاب طرف تالت جاهزة سواء حصر دائم او مؤقت على الجاهز ( اتمنى ميعملوش كدا فى المستقبل )
انما استحوذوا على فريق زى ninja theory مثلا ومخدوش الحصاد بتاعهم ( Hellblade ii) لانهم بيدوهم كامل الحرية الابداعية للفريق و الوقت اللازم
او فرق زى inxile او double fine اللى مايكروسوفت مش بس بتديهم حريتهم والوقت فى الالعاب الحصرية فقط لا دى عملت كدا فى العاب كانت على كل المنصات كمان ومش هتاخد منهم اى حصاد قبل 2024
وكذلك باقي الفرق obsidian, Compulsion, undead Labs
او مثلا فريق زى playground اللى تم توسيعه وخلوه فريقين و عمال تجيب اسماء كبيرة من مختلف الاستيديوهات سواء ل playground او لباقي الفرق
يعنى اغلب الفرق عندها العاب بيتم تطويرها من 2018 ولكن لسا منزلتش فلسا بتاخد وقتها فى التطوير
ويجي حد فى الاخر يقول فين الالعاب
طب مهو اعطاء الفريق الحرية الابداعية والوقت الكافى هو اللى هيخرج لعبة ناجحة
مش الاستعجال على الالعاب علشان يقولوا بصوا عندنا لعبة اهى
 
مش موضوعنا فلبت او لا، الخبر عن منح الحرية الابداعية للمطورين.
صحيح سوني تمنحهم الحرية, في موضوع فوميتو الرجال استقال بعد اصدار اللعبه واختفى من 2017 وللأمانه هو راعي طويلة كل لعبه لازم من 5 سنين وطالع
 

Hunterkiller

True Gamer
رمى فلوس عاللعبه و فلبت
(بشكل عام )
الحرية الابداعية مش لازم تخلى اللعبة الناجحة
الحرية الابداعية يعنى تسيب الفريق يختار المشروع من ال أ الى ال ي
وتديهم الوقت اللى عايزينه
وتديهم الدعم الكافى من الموارد سواء موظفيين جدد او استيديوهات مساعدة خارجية والخ
وانت هتاخد المنتج النهائي وبس
سواء اللعبة وحشة حلوة فانت عملت اللى عليك
ولو عملت كدا مع كل الاستديوهات اقدر اكد ان الغالبية العظمى هتبقي حاجات ممتازة
 

The Last Lombax

يلعب: Fantasian & Dirt 5
مشرف
صحيح سوني تمنحهم الحرية, في موضوع فوميتو الرجال استقال بعد اصدار اللعبه واختفى من 2017 وللأمانه هو راعي طويلة كل لعبه لازم من 5 سنين وطالع
الرجال مستقيل من قبل ما ترجع اللعبة اصلا، أسس فريق اسمه Gen Design من سنين ورجع طور اللعبة مع استديو اليابان وبعدها اعلن عن مشروع جديد بالتعاون مع ايبك جيمز لسا ما شاف النور
 
(بشكل عام )
الحرية الابداعية مش لازم تخلى اللعبة الناجحة
الحرية الابداعية يعنى تسيب الفريق يختار المشروع من ال أ الى ال ي
وتديهم الوقت اللى عايزينه
وتديهم الدعم الكافى من الموارد سواء موظفيين جدد او استيديوهات مساعدة خارجية والخ
وانت هتاخد المنتج النهائي وبس
سواء اللعبة وحشة حلوة فانت عملت اللى عليك
ولو عملت كدا مع كل الاستديوهات اقدر اكد ان الغالبية العظمى هتبقي حاجات ممتازة
عزيزي بتعطي واحد الحرية لكن فالنهايه تنتظر منه يعوضك عن الميزانية الي اندفعت , طيبه القلب شي و الواقع شي ثاني , وش بتسوي لك الحرية لو خسرت الشركة و خسر الرجال منصبه ؟
 
الرجال مستقيل من قبل ما ترجع اللعبة اصلا، أسس فريق اسمه Gen Design من سنين ورجع طور اللعبة مع استديو اليابان وبعدها اعلن عن مشروع جديد بالتعاون مع ايبك جيمز لسا ما شاف النور

الله يوفقه لكن الكنترولز في الحارس الاخير عبارة عن هبال واكثر نقطة اشتكو منها المراجعين, مفروض ماتطلع من واحد قديم في مجال الالعاب وسوني تراقب جودة اللعبه لما يقارب ال7 سنين
 

Hunterkiller

True Gamer
عزيزي بتعطي واحد الحرية لكن فالنهايه تنتظر منه يعوضك عن الميزانية الي اندفعت , طيبه القلب شي و الواقع شي ثاني , وش بتسوي لك الحرية لو خسرت الشركة و خسر الرجال منصبه ؟
انت بيبقي عندك محطات بتراجع فيها تاريخ الاستيديو وهل يستاهل انى اديله فرصة تانية او لا ولا ممكن اديله فرصة بمحدوديات معينة
يعنى فى ما بعد ما بيعملوا جزء قابل للعب انت بتحكم عليه
فى بعد ما اللعبة تنزل وتشوف مبيعاتها واستقبال الجمهور عليها ومحطات تانية من خلالها تحكم نكمل الدعم الكبير دا ولا لا
ما هو لولا الحرية الإبداعية مكنش عمل Cory Barlog اللعبة اللى شفتها
يعنى تم بناء استيديو جديد للفريق والدعم المادى الكبير للفريق وكان دا ولسا عندهم لعبة ملغية ومكنوش ضامنين من الحصاد
انما ادوله فرصة و اداهم منتج ممتاز استفادوا منه على الرغم ان سونى فى الاول مكنتش عجبها اللعبة اصلا
كذلك اغلب الفرق عملت العاب ممتازة بعد ما ادوهم فرصتهم ففي فرق عملت حاجات متواضعة ولكن الغالبية عملت العاب كانت فى مصلحة سونى فى الاخر
 
انت بيبقي عندك محطات بتراجع فيها تاريخ الاستيديو وهل يستاهل انى اديله فرصة تانية او لا ولا ممكن اديله فرصة بمحدوديات معينة
يعنى فى ما بعد ما بيعملوا جزء قابل للعب انت بتحكم عليه
فى بعد ما اللعبة تنزل وتشوف مبيعاتها واستقبال الجمهور عليها ومحطات تانية من خلالها تحكم نكمل الدعم الكبير دا ولا لا
ما هو لولا الحرية الإبداعية مكنش عمل Cory Barlog اللعبة اللى شفتها
يعنى تم بناء استيديو جديد للفريق والدعم المادى الكبير للفريق وكان دا ولسا عندهم لعبة ملغية ومكنوش ضامنين من الحصاد
انما ادوله فرصة و اداهم منتج ممتاز استفادوا منه على الرغم ان سونى فى الاول مكنتش عجبها اللعبة اصلا
كذلك اغلب الفرق عملت العاب ممتازة بعد ما ادوهم فرصتهم ففي فرق عملت حاجات متواضعة ولكن الغالبية عملت العاب كانت فى مصلحة سونى فى الاخر

صحيح, الحرية الابداعية موجودة عند سوني مثل ماقلت فوق لكنها مش ضروري الخيار الصحيح في التعامل مع مطورين مخضرمين حتى لو عندهم رصيد رهيب من الالعاب, ديفيد جافي هو اول مخرج لGOW ودعمته سوني لاحقا بألعاب من تصميمه للبس3/4 وفلبت كذلك



الحارس الاخير كانت طرف أول وسوني اعطتهم فوق حقهم بكثير وتقريبا يوشي هو اكبر سند لهم فال7سنين الي ماطلو فيها عشان يحققون رؤيه المخرج وفالنهايه يوشي بنفسه وصف اللعبه انها لعبة بس3 لكن محسنة للبس4 عشان الفريمات تبقى ثابته, وللعلم مارك سيرني ايضا كان يوفر لهم نصايح تقنية لكن طلعت فلوب تجاريا
 

Hunterkiller

True Gamer
صحيح, الحرية الابداعية موجودة عند سوني مثل ماقلت فوق لكنها مش ضروري الخيار الصحيح في التعامل مع مطورين مخضرمين حتى لو عندهم رصيد رهيب من الالعاب,
ايه الخيار الصحيح فى التعامل ؟
 
ايه الخيار الصحيح فى التعامل ؟
لما المطور يماطل تعطيه العين الحمرا ::fdoly:: تجلس معاه سنين طويلة ويقولك رؤيتي الفنية و كلام فاضي واخر شي يطلعلك بلعبه مش مصقولة هنا اعصابك تتلف لان المدراء الكبار فالشركة بيجلدونك وممكن تخسر منصبك
 

Hunterkiller

True Gamer
لما المطور يماطل تعطيه العين الحمرا ::fdoly:: تجلس معاه سنين طويلة ويقولك رؤيتي الفنية و كلام فاضي واخر شي يطلعلك بلعبه مش مصقولة هنا اعصابك تتلف لان المدراء الكبار فالشركة بيجلدونك وممكن تخسر منصبك
طب ما سونى نفسها مكنتش عجباها لعبة Cory Barlog فى بدايات التطوير
هل كانت تلغى اللعبة وتقله لعبتك لا يمكن تطلع مصقولة ومش عايزين مماطلة هو كفاية كدا ؟
اللعبة لو كانت وحشة كان ممكن يخسر منصبه فعلا وكان مشي حبة من الفريق
وعادى يعنى مش لازم كل لعبة تبيع 10+ مليون علشان تبقي ناجحة فى العاب بتبقي ممتازة وبتبيع قليل
فمش اى لعبة تؤدى اداء سئ تجاريا يبقي يلا نمشي المخرج
الابداعى و شوية من الفريق
الحرية الابداعية هى الاساس اللى مفروض تتعامل معاه ولكن دا ميمنعش انهم يبقي ليهم كلمة فى بعض الحالات زى ان اللعبة تبقي (كارثية) وهكذا
انما days gone منجحتش عادى ممكن نديهم فرصة تانية ولكن ممكن نتدخل ونقول انها متكنش days gone 2 علشان هما مش شايفين انه ينفع يكون عنوان جيد ولكن غير كدا مينفعش تتدخل فى المشروع الجديد دا سواء منظور اول او تالت او الفكرة العامة وكل حاجة تبقي فى ايد الاستيديو و تديهم الوقت اللازم لكدا
 
طب ما سونى نفسها مكنتش عجباها لعبة Cory Barlog فى بدايات التطوير
هل كانت تلغى اللعبة وتقله لعبتك لا يمكن تطلع مصقولة ومش عايزين مماطلة هو كفاية كدا ؟
اللعبة لو كانت وحشة كان ممكن يخسر منصبه فعلا وكان مشي حبة من الفريق
وعادى يعنى مش لازم كل لعبة تبيع 10+ مليون علشان تبقي ناجحة فى العاب بتبقي ممتازة وبتبيع قليل
فمش اى لعبة تؤدى اداء سئ تجاريا يبقي يلا نمشي المخرج
الابداعى و شوية من الفريق
الحرية الابداعية هى الاساس اللى مفروض تتعامل معاه ولكن دا ميمنعش انهم يبقي ليهم كلمة فى بعض الحالات زى ان اللعبة تبقي (كارثية) وهكذا
انما days gone منجحتش عادى ممكن نديهم فرصة تانية ولكن ممكن نتدخل ونقول انها متكنش days gone 2 علشان هما مش شايفين انه ينفع يكون عنوان جيد ولكن غير كدا مينفعش تتدخل فى المشروع الجديد دا سواء منظور اول او تالت او الفكرة العامة وكل حاجة تبقي فى ايد الاستيديو و تديهم الوقت اللازم لكدا

مش مشكلة اللعبه تبيع اقل من المتوقع الاهم تغطي الميزانية المدفوعه بعدين يفكرون يدعمونها بجزء مكمل لو فيه توجه مميز جدا مثل جرافيتي رش , الايام الماضية مع نجاحها تجاريا ومستواها المتوسط فنيا وتقنياً سوني رفضت جزء مكمل لها واجبرت الفريق يشتغل على لعبة مختلفه كليا, هل هذا قتل لابداع؟؟ ام عدم رضاء سوني على مستوى اللعبه التقني من ناحية التحكم و محتوى اللعبه العادي جدا (والكنج ديد مع تركيز على البطل وحياته العاطفية) ؟! لازم توازن بين مايقدمه المخرج للعبه وبين الميزانية المدفوعه له وبين العوائد, بالمقارنة اكس بوكس اصدر العاب كثيره مميزه لكن مبيعاتها اقل من المتوقع وتم الغاءها بالكامل بسبب توجه مايكروسوفت الغير واضح والغربي جدا جدا مثل لوست اوديسي الي كانت قريبه من بيع 1 مليون نسخة مع ذلك مايكروسوفت سحبت عليها بقوة, تصريح سوني مؤخرا ان المغامره ماعادت نفس السابق مع العاب AA لان تكاليفها ماتستحق المجازفه وسط الوضع الاقتصادي العالمي والتركيز بيكون على العاب AAA بميزانيات ضخمه يعني احتمال كبير مانشوف استديوهات غير معروفة مدعومة من سوني تخرج بالعاب تكتسح المبيعات والتقاييم
 

Hunterkiller

True Gamer
مش مشكلة اللعبه تبيع اقل من المتوقع الاهم تغطي الميزانية المدفوعه بعدين يفكرون يدعمونها بجزء مكمل لو فيه توجه مميز جدا مثل جرافيتي رش , الايام الماضية مع نجاحها تجاريا ومستواها المتوسط فنيا وتقنياً سوني رفضت جزء مكمل لها واجبرت الفريق يشتغل على لعبة مختلفه كليا, هل هذا قتل لابداع؟؟ ام عدم رضاء سوني على مستوى اللعبه التقني من ناحية التحكم و محتوى اللعبه العادي جدا (والكنج ديد مع تركيز على البطل وحياته العاطفية) ؟! لازم توازن بين مايقدمه المخرج للعبه وبين الميزانية المدفوعه له وبين العوائد, بالمقارنة اكس بوكس اصدر العاب كثيره مميزه لكن مبيعاتها اقل من المتوقع وتم الغاءها بالكامل بسبب توجه مايكروسوفت الغير واضح والغربي جدا جدا مثل لوست اوديسي الي كانت قريبه من بيع 1 مليون نسخة مع ذلك مايكروسوفت سحبت عليها بقوة, تصريح سوني مؤخرا ان المغامره ماعادت نفس السابق مع العاب AA لان تكاليفها ماتستحق المجازفه وسط الوضع الاقتصادي العالمي والتركيز بيكون على العاب AAA بميزانيات ضخمه يعني احتمال كبير مانشوف استديوهات غير معروفة مدعومة من سوني تخرج بالعاب تكتسح المبيعات والتقاييم
رغم انى كنت ضد رفض سونى ل days gone 2 علشان رغبة الفريق ولكني بقيت بعدها شايف (هما مش شايفين انه ينفع يكون عنوان جيد) فقلت تمام
هو تحجيم للحرية الابداعية شوية ولكن طالما فى دعم لمشروعهم الجديد وعدم التدخل فيه يبقي في لسا حرية ابداعية للفريق علشان كدا قلت ان الحرية الابداعية هى الأساس ولكن ممكن يتم التدخل احيانا.
انت جايب مثال لمايكروسوفت من سنة كام : )
مايكروسوفت من كلام فيل سبنسر انها بتحاول تاخد خطوات متقدمة فى اليابان ولكن حتى يعمل باللى بيقوله هبقي اتكلم كويس عن النقطة دى فحتى الان دى سلبية
ولكن دا ايه علاقته بالحرية الإبداعية للفرق بتاعتها؟
يعنى شوف كلام اغلب مطورين الفرق بتاعتهم كلهم بيشكروا مايكروسوفت فى النقطة دى
يعنى مخرج كبير فى obsidian عايز يعمل لعبة متوسطة اتفضل
استيديو تانى قال عايزين نعمل لعبة منظور اول اتفضل ( ممنعتش حريتهم علشان نقص المنظور التالت عندها مثلا)
عايزين نعمل لعبة كبيرة جدا وهتاخد معانا وقت طويل اتفضل ( مقلتش لا لازم تكون فى الوقت دا وقصقصوا منها وكدا كدا الجيم باس هيغطى عليها من وجهة نظر البعض هنا)
عايزين وقت أطول ندعم فيه لعبتنا اللى هتنزل على كل المنصات وهنرجع حاجات لغيناها والخ اتفضل ( مقلتش لا نزولها فى اسرع وقت علشان تعملوا لعبة حصرية لينا)
فكل دى حرية ابداعية للفرق بتاعتها ملهاش علاقة بان مايكروسوفت مقصرة فى الالعاب اللى من اليابان يعنى دا موضوع ودا موضوع
موضوع أن سونى لن تدعم العاب AA لان تكاليفها ماتستحق المجازفه تمام انا ضده ايه المشكلة ؟
يعنى لو جه شوية من فريق فى اى استيديو عندهم وقلهم انهم عايزين يعملوا لعبة صغيرة وسونى رفضت واجبرتهم يشتغلوا على عنوان AAA high end دا شئ سلبى مش ايجابي
 
رغم انى كنت ضد رفض سونى ل days gone 2 علشان رغبة الفريق ولكني بقيت بعدها شايف (هما مش شايفين انه ينفع يكون عنوان جيد) فقلت تمام
هو تحجيم للحرية الابداعية شوية ولكن طالما فى دعم لمشروعهم الجديد وعدم التدخل فيه يبقي في لسا حرية ابداعية للفريق علشان كدا قلت ان الحرية الابداعية هى الأساس ولكن ممكن يتم التدخل احيانا.
انت جايب مثال لمايكروسوفت من سنة كام : )
مايكروسوفت من كلام فيل سبنسر انها بتحاول تاخد خطوات متقدمة فى اليابان ولكن حتى يعمل باللى بيقوله هبقي اتكلم كويس عن النقطة دى فحتى الان دى سلبية
ولكن دا ايه علاقته بالحرية الإبداعية للفرق بتاعتها؟
يعنى شوف كلام اغلب مطورين الفرق بتاعتهم كلهم بيشكروا مايكروسوفت فى النقطة دى
يعنى مخرج كبير فى obsidian عايز يعمل لعبة متوسطة اتفضل
استيديو تانى قال عايزين نعمل لعبة منظور اول اتفضل ( ممنعتش حريتهم علشان نقص المنظور التالت عندها مثلا)
عايزين نعمل لعبة كبيرة جدا وهتاخد معانا وقت طويل اتفضل ( مقلتش لا لازم تكون فى الوقت دا وقصقصوا منها وكدا كدا الجيم باس هيغطى عليها من وجهة نظر البعض هنا)
عايزين وقت أطول ندعم فيه لعبتنا اللى هتنزل على كل المنصات وهنرجع حاجات لغيناها والخ اتفضل ( مقلتش لا نزولها فى اسرع وقت علشان تعملوا لعبة حصرية لينا)
فكل دى حرية ابداعية للفرق بتاعتها ملهاش علاقة بان مايكروسوفت مقصرة فى الالعاب اللى من اليابان يعنى دا موضوع ودا موضوع
موضوع أن سونى لن تدعم العاب AA لان تكاليفها ماتستحق المجازفه تمام انا ضده ايه المشكلة ؟
يعنى لو جه شوية من فريق فى اى استيديو عندهم وقلهم انهم عايزين يعملوا لعبة صغيرة وسونى رفضت واجبرتهم يشتغلوا على عنوان AAA high end دا شئ سلبى مش ايجابي
فريق Bend Studio كان زعلان بسبب موضوع ايام مضت وعمل حفله في تويتر وانتقد سوني بسبب الغاء تكملة اللعبه, ماكانت رغبتهم

نقطة مايكروسوفت للمقارنه بينها وبين سوني في دعم الفكره والمواصله في دعمها حتى لو بدايتها غير موفقه, ال360 على فكره عليه العاب اندي اركيد يابانيه اكثر باضعاف من الPS3 وكانت تصدر بشكل شبه اسبوعي ::fdoly:: يعني المطورين ماكانو مهتمين بموضوع نجاح الكونسول فاليابان

توجه مايكروسوفت حاليا ماطلعت نتائجة مع الاستحواذات المفروض نبدا من 2022 يعني الحكم عليهم بدري كثير , حاليا السيرس اكس عباره عن كونسول جيم باس (رهيب جدا للعلم) الحرية الابداعية عندهم بتبان مع السنين لما نشوف سيكولز لالعاب NEW IP الي صدرت مع الاستحواذات الاخيره, مثلا الدر سكرولز 6 هذي لعبه خالصة ومش محتاجة توجيه من مايكرو بس محتاجة ميزانية اما ستارفيلد محتاجة ثقة ودعم مايكروسوفت المتواصل لو صدرت وفيها مشاكل كثيره مثل فول اوت67
 

Hunterkiller

True Gamer
فريق Bend Studio كان زعلان بسبب موضوع ايام مضت وعمل حفله في تويتر وانتقد سوني بسبب الغاء تكملة اللعبه, ماكانت رغبتهم

نقطة مايكروسوفت للمقارنه بينها وبين سوني في دعم الفكره والمواصله في دعمها حتى لو بدايتها غير موفقه, ال360 على فكره عليه العاب اندي اركيد يابانيه اكثر باضعاف من الPS3 وكانت تصدر بشكل شبه اسبوعي ::fdoly:: يعني المطورين ماكانو مهتمين بموضوع نجاح الكونسول فاليابان

توجه مايكروسوفت حاليا ماطلعت نتائجة مع الاستحواذات المفروض نبدا من 2022 يعني الحكم عليهم بدري كثير , حاليا السيرس اكس عباره عن كونسول جيم باس (رهيب جدا للعلم) الحرية الابداعية عندهم بتبان مع السنين لما نشوف سيكولز لالعاب NEW IP الي صدرت مع الاستحواذات الاخيره, مثلا الدر سكرولز 6 هذي لعبه خالصة ومش محتاجة توجيه من مايكرو بس محتاجة ميزانية اما ستارفيلد محتاجة ثقة ودعم مايكروسوفت المتواصل لو صدرت وفيها مشاكل كثيره مثل فول اوت67
مخرج فريق bend *
وانا كنت ضد اللى عملته سونى ساعتها ولكن بعدها قلت انه قرار منطقي بالنسبة لسونى وفعلا يعنى لو فكرت فيها شئ منطقي ولكن المهم دلقوتى أن عنوانهم الجديد يكونوا هما اللى ماسكينه مش يتقلهم اعملوا لعبة تكون منظور اول علشان عندنا نقص او لعبة منظور تالت علشان دا مميز عندنا والخ
لا الفكرة العامة وكل حاجة فى اللعبة تكون فى ايد الفريق فهو زى مانا قلت حرية ابداعية ولكن مشروطة شوية مش مطلقة


بنتلكم عن الحرية الابداعية وهى اللى بتعمل العاب ممتازة فمش هتكلم دلقوتى عن اليابان ومايكروسوفت والخ


بالمناسبة يعنى الحرية الابداعية لا تساوى New ips فقط
انا مخرج وعايز اعمل ريبوت للعبة س او عايز عمل جزء تانى للعبة ص مهو انت لو اجبرتنى انى اشتغل على عنوان جديد لمجرد انه يبقي عنوان جديد دى مش حرية ابداعية
اه ممكن لما اقلك اعمل جزء جديد ل crackdown تقلى لا لانك شايف ان العنوان مفيش منه رجا والخ يعنى مقبولة شوية( الحرية الابداعية هو الشئ الأساس ولكن التدخل دا مسموح بس يكون استثناء مش قاعدة) انما عنوان جديد لمجرد انه عايزين عنوان جديد فدا مسمهوش حرية ابداعية.
الدر سكرولز 6 مش خالصة ولا حاجة هى اينعم اقل مخاطرة من العنوان الجديد ولكن لا اللعبة قد تكون ممتازة او جيدة او سيئة
مثلا لو مايكروسوفت مثلا اجبرت الفريق انه يخلصها فى وقت معين فاضطر الفريق انه يقصص بعض الحاجات ويلغيها فدا هيبقي بسبب مايكروسوفت
مايكروسوفت لو اتدخلت فى حاجات معينة ممكن تضر اللعبة جدا فانهم يسيبوا للفريق الحرية الابداعية دا شئ لازم .
 
أعلى