hits counter

نقاش أنمي نهضة بطل الدرع | من يحمي الحمى ... او لا

#31
هو المشكلة تجي من الشيء هذا إن الرواية تبغى تخلي البطل يتصرف عشان نفسه. بس بعدين عندك إنه لازم يكون بطل عشان شوف "ياه ترى إنظلم". النقطة هي مش إنه "كان لازم يكون كذا" كثر ما إن القصة قاعدة تاخذ الكليشة في نفس الوقت إلا مو قادرة تاخذ التضاد بين أفعاله لمكان محدد أو إنها تستغله. الشيلد برو كان يقدر يتصرف في كل هالمواقف بدافع البطولة و مارح يتغير هالشيء كثير لأن الناس قاعدة ترد أفعاله كبطل عدا الرأسمالي القذر صاحبه يعني. للأمانة لسا أشوف لو كانت كل أفعاله إنصاغت بشكل شخصي و أنأخذ الشيء لمكان كان حيكون مثير للإهتمام أكثر خصوصا إنك مارح تغير الأحداث أبدا.

هو شوي أفهم إنت وش تقصد بتثبيت الرغبة في الإنتقام. بس لما نقول أفعال بدافع البطولة فأي بطل مكتوب بشكل كويس مارح يعفي عن أحد يؤذي الناس فهذا رح يؤدي لنفس النتيجة. كثر ما إن الشيء رح يكون أقرب للشخص إلا ترك الفيلن لما بصق في وجهه و راح يمشي عشان وقت ما يقتله ما يكون قتله لأنه غاضب منه بل لأنه يآذي الناس يعني. هذا إلا قصدته لما قلت إن القصة مش عارفة تحدد وش تريد بالضبط من ناحية هو يسوي أفعاله من ناحية بطولية أو لأسباب شخصية. إلا قرأته من الرواية الرسمية - ترجمتها سيئة كفاية حق تحصل flag في أمازون بالمناسبة go yen press- يخليني أعتقد إن في رغبة من الكاتب إنه يخلي أفعال البطل قابلة للتفسير بالطريقتين بس تطلع بشكل فوضوي بدل هذا.

هالحاجة مثيرة للإهتمام أكثر منها سيئة في النهاية. تخبيص القصة واقعا في الدوافع و الحبكة العامة أكثر من الشخصيات ذاتها فسهل تتجاهل سالفة البطل و تقول إنها حاجة مثيرة للإهتمام لذاتها كونها تغيير معين.
إلى حد ما فاهم قصدك

زى ما أنت قلت أى بطل مكتوب بشكل كويس مش هايعفى عن أحد يؤذى الناس و متفق مع المبدأ اللى ذكرته بس الفكرة هنا إن الكتابة السيئة منتشرة و البطل اللى بيعفو عن شخص ممكن يؤذى الناس بدون سبب منطقى موجود فى عدد من الأعمال فى عالم الأنمى و خارجه و يعتبر كليشيه و فى شابتر معين فى المانجا كان فيه سخرية واضحة من النقطة دى بالذات و تقدر تعتبر إن اللى بيحصل يبقى خروج عن كليشيه موجود أما بالنسبة للدوافع فأظن إن دى مشكلة بالنسبة للكاتب بصفة عامة

أظن إن كلامك بخصوص تفسير أفعال البطل بطريقتين ممكن يكون صحيح بس الكاتب مش عارف يقدم ده بالشكل المناسب و فى إحتمال تانى إن الكاتب مش عارف يبرر دوافع الشخصيات من البداية (مش بس البطل) ، هو عاوز يقدم أحداث معينة و يخلى القصة تمشى فى إتجاه معين بس مش عارف يوفق الدوافع مع ده و فى مثال واضح و هو اللى حصل فى الحلقة الأولى من واقعة استدعاء بطل الدرع و إتهامه بعدها و اللى كل ماتعرف معلومات أكثر عن تفاصيلها كل ما الدوافع تبقى غير منطقية أكثر

لو اتكلمت عن البطل تحديدا فبصراحة و فى عالم الواقع (و أنا عارف إنك بتكره الكلمة :tongueout:) الدوافع ممكن تختلط و اللى بيعمله البطل شئ مش غريب ، لو إنت شخص عنده ضمير و اضطريت إنك تشتغل فى بيئة عدائية أو فاسدة فى وقت ما هايبقى عندك صراع ، من جهة ضميرك مش هايسمح لك إنك تتهاون فى وظيفتك لأن الشغل مالوش دعوة بمشاعرك و من جهة تانية كرهك للمكان و الناس اللى فيه هايخليك شخص سلبى و عدائى و هتتساءل إذا كان المكان يستحق بذل المجهود عشانه أو إذا كان من حقك تعمل اللى إنت عاوزه و الجهة اللى بتميل ليها و درجة الميل بتختلف من شخص لآخر و ده شئ شفته مع ناس كثيرة و مريت بيه شخصيا كشخص اشتغل فى مكان عدائى قبل كده :tongueout:

طبعا أنا عارف إن تقديم ده فى عمل روائى شئ مختلف ، لو ده الوضع بالنسبة للبطل فكان المفروض توضحه و توضح الصراع اللى بيمر بيه و مش هاختلف معاك فى إن طريقة تقديم الدوافع فى العمل سيئة

هو أنا ذكرت رواية تسوي نفس إلا يسويه شيلدبرو -أغلب الأشياء- بس كلها يكون بشكل أحسن - و بدون عبودية- لو حاب تقرأها لأنك حتحبها إلا هي The magic in this world is too far behind. حتكون تجربة لطيفة أسمع آرائك فيها.
شكرا :blush: ، قريت مراجعة عن العمل من فترة فعلا و الفكرة جذبت إهتمامى بس أذكر إنى كنت قلقان من كون البطل Overpowered بزيادة وقتها ، هحاول أديها فرصة قريب بس ممكن آخد وقت فى القراءة :sweatsmile:
 
التعديل الأخير:
#32
طبعا أنا عارف إن تقديم ده فى عمل روائى شئ مختلف ، لو ده الوضع بالنسبة للبطل فكان المفروض توضحه و توضح الصراع اللى بيمر بيه و مش هاختلف معاك فى إن طريقة تقديم الدوافع فى العمل سيئة
هالجملة توصف الأنمي هذا بشكل كويس كفاية. أفكار كويسة على الورق بس تقديم سيء.
شكرا :blush: ، قريت مراجعة عن العمل من فترة فعلا و الفكرة جذبت إهتمامى بس أذكر إنى كنت قلقان من كون البطل Overpowered بزيادة وقتها ، هحاول أديها فرصة قريب بس ممكن آخد وقت فى القراءة :sweatsmile:
هو الرواية قادرة تخلي سالفة إنه OP مثيرة للإهتمام ففي هذا أيضا.
 
الإعجابات: AM152