hits counter

نقاش أنمي مسلسل Yu Yu Hakusho

S30D1999

True Gamer
فى البداية أحب اعتذر على تأخرى فى كتابة انطباعاتى ،الحقيقة بعد ما بدأت فى متابعة العمل بفترة قصيرة حصلت سلسلة من الظروف الغير متوقعة سواء داخل الشغل أو خارجه و متابعتى للأنمى بقت غير منتظمة و حتى الآن ماوصلتش غير للحلقة 13 بس الوضع بقى أحسن نسبيا و ناوى أرجع للمتابعة و ده انطباعى عن الحلقات حتى الآن

إنطباعى الأولى عن العمل كان إيجابى كما ذكرت و ال Potential كان واضح بس بصراحة كانت عندى مشكلة كبيرة تجاه الأحداث بعد رجوع يوسكى للحياة

مواجهة بطل الشونين لأعداء أقوى منه و هزيمته ليهم بشق الأنفس (بشكل غير منطقى أحيانا) يبقى شئ بقيت معتاد عليه فى أعمال الشونين المختلفة و مش هو مشكلتى الأساسية و إنما المشكلة كانت فى التعجل بإلقاء يوسكى فى سلسلة من المواجهات و قبل حصوله على أى تدريب أو حتى معرفة بالنظام القتالى القائم على الطاقة الروحية و فوزه فى كل مرة نتيجة المصادفات أو ما شابه ، عشان أوضح قصدى بمجرد ما يوسكى بقى محقق فجأة بقى الشخص الوحيد المتاح و تم تكليفه بمواجهة أعداء أقوى منه بمراحل بدون التدرج المعتاد ، ال Setting ماكانش مقنع و بالرغم من استعدادى لقبول فوز يوسكى إلا إن المدة القصيرة بين المواجهات المختلفة بدون تطور حقيقى ليه خلتنى أحس بالمشكلة بشكل أكبر
المسألة بتتضح أكثر فى آرك جينكاى و تكليف يوسكى (المبتدئ) بمواحهة راندو و اللى المفترض إنه قتل عشرات المقاتلين المحترفين قبل كده ، المهمة تعتبر حكم بالإعدام ببساطة و ماقدرتش تجاوز عدم المنطقية فى تكليف يوسكى بيها ، خلال المهمة نفسها يوسكى بيدخل فى أكثر من مواجهة ضد خصوم أكثر خبرة و قوة و كما ذكرت ماعنديش مشكلة فى فوز بطل الشونين فى مواجهة ضد خصم أقوى و ممكن اتجاوز بعض النقط الغير منطقية بس تكرار استخدام الصدف زى تعثر يوسكى أو استخدامه العقب المشتعل اللى ألقته جينكاى و بعدها الصدفة فى عدم سماعه لتعويذة راندو و كل ده بشكل متتالى تعدى قدرتى على التجاوز خصوصا إنه كان مع إحساس قوى بعدم استحقاق يوسكى للفوز و عدم قبولى لفكرة مواجهته لراندو من البداية

إحنا ممكن تلاحظ إن توجاشى تعامل مع المشكلة دى و طور أسلوبه فى عمله التالى هانتر ، فى آرك الصيادين و اللى آرك جينكاى يتعبر ال Prototype ليه جون بيقابل خصوم أقوى منه بكثير بس الفكرة هنا إن الهدف فى معظم الوقت ماكانش هزيمتهم بشكل مباشر و حتى لما دخل فى مواجهة ضدهم تم التعامل معاها بشكل مقبول و على سبيل المثال هيسوكا ماكنش جاد فى المواجهة و هانزو قرر الإنسحاب بس المسألة هنا كان أقرب من لو كان جون دخل فى مواجهة ضد هانزو و كسبها فى بداية العمل

ده مايمنعش إن الحلقات كانت فيها نقط إيجابية ، حبيت عدد من الشخصيات اللى تم تقديمها حتى الآن زى كوراما و حتى كوابارا على عكس المتوقع و شخصية جينكاى كانت مثيرة للإهتمام
برضه حبيت الحلقات المشابهة لإختبار الصيادين و ملاحظة تطور أسلوب توجاشى مع الوقت ، نقطة تانية إيجابية هى إن الآرك يبقى بداية تقديم النظام القتالى فى العمل و حصول يوسكى على تدريب حقيقى يخلى فوزه بعد كده مقبول

الشئ المثير للتساؤلات فعلا بالنسبة لى و اللى اتضح إنه مشترك فى العملين سواء هانتر أو يو يو هاكوشو هو فكرة إن المدرب سواء جينكاى أو الصيادين ماعندهمش أى مشكلة فى قبول و تدريب أى شخص حتى لو كان مجرم أو قاتل ، جينكاى كان عندها استعداد لتدريب أى شخص يفوز فى اختبارها حتى لو كان قاتل محترف أو يوكاى زى راندو و الصيادين ماكنش عندهم مشكلة فى ضم شخص زى هيسوكا و ماخدوش أى تصرف تجاه جرائم القتل اللى عملها أثناء الإختبار ، هو ممكن فهم النقطة دى لو كانت دى طبيعة عالم العمل بس الفكرة إن فى العملين القتل جريمة حقيقية و ده اللى بيخلى الموضوع غريب بالنسبة لى


فى الآخر و بالرغم من إن إنطباعى يبدو سلبى إلا إنى باعتبر إن كل اللى فات يبقى مجرد المقدمة و مش هاحكم على العمل منها و الجد هايبتدى من اللى جاى
يب الارك الأول يعتبر ضعيف مقارنة باللي بعده
 

AM152

True Gamer
الحلقات من 14 إلى 26

الحلقات بتقدم آخر أركين فى ال Spirit Detective Saga مع بداية ال Dark Tournment Saga فى الحلقة ال 26 و الحقيقة إن سبب تأخرى المرة ده فى المتابعة يبقى إنى ماحبيتش الآرك الخاص بال Bug Flute و قلعة الشياطين و أكملته بصعوبة

الآرك بيبتدى ب Setting مشابه للى قبله ، كو إينما بيأكد إنه مثال للفشل و عدم النفع و بيبعت المجموعة لمهمة إنتحارية جديدة بس اللى خلانى متفائل فى البداية يبقى إن على عكس اللى قبله يوسكى و كوابارا حصلوا على قدر من التدريب و كوراما و Hiei محترفين بس مع كده للأسف الآرك عانى من نفس المشاكل السابقة و انتهيت منه بصعوبة ، الآرك يعتبر أول مهمة للمجموعة كفريق بس فى حاجات كثيرة كانت ممكن تبقى أحسن خصوصا طريقة تغير شخصية Hiei و اللى كانت أسرع من اللازم ، الشئ الوحيد الإيجابى فى الآرك يبقى إنه خلاك تتقبل السهولة اللى يوسكى و كوابارا هزموا الأعداء بيها فى الآرك اللى بعده (و إن كان ده بقى مزعج قرب النهاية)

الآرك الثانى الخاص بيوكينا كان أحسن نسبيا و ممتع بس ماحبيتش السهولة اللى المجموعة هزمت بيها كل الأعداء باستثناء الأخوين خصوصا قرب النهاية ، بالنسبة للأخوين توجورو نفسهم فالهايب ليهم كان كبير و مع بداية المواجهة ضدهم فرق القوة المهول بقى واضح و أيا كانت الطريقة المستخدمة ففوز يوسكى عليهم كان هايبقى غير مقنع و ده خلانى ماحبش النهاية بس إتفاجئت فى الحلقة اللى بعدها من إن الموضوع خدعة و إن توجورو إدعى الهزيمة فقط و ده حسن من إنطباعى عن الحلقات إلى حد ما


فى الآخر إنطباعى عن ال Spirit Detective Saga مايختلفش كثير عن إنطباع عبد الله :

هذا الأرك عادي ما فيه شئ بارز بس مهم لتقديم الشخصيات ومهم للوجه للأركات التي بعده. شرح العالم وما فيه مش مرة وتحس توغاشي لسى مبتدأ في المجال بس على الأقل قدم شخصيات بخلفية رهيبة تهتم لها.

الحقيقة كون إن الكل أكد على الآرك الأول ضعيف هو اللى خلانى أتجاوز مشاكل كثيرة فى العمل و بصراحة الحلقة الأولى من ال Dark Tournment Saga حمستنى فعلا ليه و حسيت إنى داخل على شئ مختلف :triumph: و اتمنى إنه يكون قد الهايب (إتفاجئت إن جينكاى هتشارك كعضو فعال فى الفريق و كنت فاكر دورها هايبقى مقتصر على التدريب فقط)
 

AM152

True Gamer
الحلقات من 26 إلى 66

انتهيت من آرك ال Dark Tournment و ده إنطباعى حتى الآن


الحلقة الأولى من آرك الدورة حمستنى ليه و رفعت توقعاتى بس مع المواجهة الأولى كنت على وشك عمل دروب للعمل ، المواجهة خلتنى أحس إن نفس المشاكل اللى كانت عندى تجاه العمل مازالت قائمة و وقتها كنت ابتديت أفقدت الأمل فى إن الوضع يتغير بس قررت أكمل للآخر و مع الوقت المستوى ابتدى يتحسن فعلا بشكل تدريجى ، النصف الثانى من الآرك بالذات كان أحسن بكثير من اللى قبله مع ارتفاع واضح فى مستوى الأنيميشن و المواجهات و تطور جيد للشخصيات خصوصا شخصية الشرير الرئيسى و اللى فاجئتنى فى النهاية ، طبعا كان عندى بعض المشاكل بس إجمالا أقدر أقول إن إنطباعى عن الآرك كان إيجابى

البداية مع المواجهة الأولى كانت متعثرة لأكثر من سبب

أولا المواجهة كانت تجميع لكل الكليشيهات المعروفة فى مواجهات الشونين بدون إضافة تميزها أو تخليك ترجع لها باستثناء الجزء الأخير من مواجهة يوسكى ضد شو و اللى عجبنى للأمانة (مش المواجهة كلها) بس ده شئ مش هاعتبره عيب كبير فى العمل و ده بيرجعنى لرد كنت قلته قبل كده بخصوص الموضوع و ده جزء منه:
إتهام عمل شونين قديم بإحتواءه على كليشيهات أو جزئيات مكررة هايبقى فيه ظلم ليه خصوصا مع عمل زى ده سبق نسبة كبيرة من أعمال الشونين الحالية و هو اللى أثر عليها مش العكس بس كشخص شاف أعمال شونين كثيرة من جهة و ماعندوش فكرة عن الأحداث و العمل يعتبر جديد تماما بالنسبة له من جهة تانية فماقدرش أنكر إنى كان عندى صعوبة حقيقية فى المتابعة فى البداية خصوصا لما تشوف كليشيهات إنت شفتها قبل كده فى أعمال تانية و بشكل أحسن

ثانيا، الأوست ليه دور كبير فى عمل الهايب فى المواجهات و ممكن يرفع من مستواها بشكل واضح بس للأسف هنا الأوست كان بعيد بشكل كبير عن ذوقى و كان نقطة سلبية كبيرة بالنسبة لى ، ده برضه يعتبر شئ متعلق بالتفضيل الشخصى و مش هاعتبره عيب فى العمل

مع نهاية المواجهة الأولى حماسى ابتدى يرجع نسبيا و فعلا المواجهات بعد كده ابتدت تبقى أحسن و بصفة عامة ممكن تقسيم الآرك لمرحلتين ، مرحلة التصفيات الأولية و مرحلة النهائيات فى الحلبة الجديدة

على عكس الآرك اللى قبله ، مرحلة التصفيات قدمت صورة جيدة لمستوى قوة أفراد المجموعة مقارنة بباقى المنافسين (أو شخصيات العالم بصفة عامة) و من خلالها بقى واضح إن بمستواهم الحالى فلسه قدامهم كثير و مافيش إمكانية حقيقية لفوزهم و ده مع كم الهايب اللى تم عمله لتوجورو و فريقه قدروا يقدموا إحساس حقيقى بال Tension و الترقب للأحداث ، المتابع عارف إن الأبطال لازم يكسبوا بس ماعندوش أى فكرة إزاى ده ممكن يحصل و دى نقطة حبيتها فى الآرك
برضه ابتدينا نتعرف بشكل أحسن على الفروق فى القوة بين أفراد المجموعة ، بصفة عامة ماكنش عندى مشكلة فى المستوى المرتفع لكوراما و هيي خصوصا بالمقارنة بكوابارا لأننا من البداية عارفين إنهم محترفين و مشهورين على مستوى ال Demon Realm و حتى يوسكى حصل على تدريب مكثف من جينكاى بس مشكلتى ابتدت تظهر لما الفرق بين كوابارا و باقى المجموعة ابتدى يزيد مع التقدم فى الأحداث خصوصا فى النهائيات

بالنسبة للمواجهات نفسها ، فحبيت إن العمل ما أطالش فيها زى أعمال تانية وبرضه الجو العام للدورة ساعد على زيادة الهايب ليها ، المواجهة الأولى ذكرت رأيى عنها فعلا ، المواجهة ضد فريق إيشيجاكى كانت أحسن نسبيا بس المواجهة ضد جين و فريقه كانت أول مواجهة اتحمس ليها بشكل جدى
أحد النقط اللى خلت المواجهة مميزة إنها ماكنتش ضد فريق جين فقط و إنما ضد أصحاب الدورة فى نفس الوقت ، التدخل المستمر من صاحب الفريق فى القوانين كان مزعج بس فى نفس الوقت رفع ال Tension بشكل كبير و كل ما تفتكر إن الأبطال قدروا يتأقلموا مع الموقف بيحصل تدخل جديد يعقده زيادة و ده خلاها متعبة من أكثر من جهة ، نقطة تانية حبيتها إن القتالات نفسها بقت متطورة أكثر من ناحية الأساليب على عكس المواجهات السابقة ، نهاية القتال مع كوابارا ممكن تكون غير منطقية بس فى نفس الوقت طريقة تقديمها كانت كوميدية و جيدة جدا و خلتنى أتجاوز الموضوع

كنت فاكر فى البداية إن محكمة المواجهات كوتو هايبقى دورها مجرد وصف الأحداث فقط بس مع الوقت بقى واضح إن ليها شخصية مميزة و كانت إضافة جيدة فعلا للآرك ، فى المقابل و كالعادة ماحبيتش دور كو إينما فى المرحلة دى و كنت أفضل لو تم حذفه

من بعد الفوز على فريق جين بننتقل للمرحلة التانية و النهائيات و اللى كما ذكرت كان فيها ارتفاع كبير فى المستوى مقارنة بالنصف الأول


قبل المواجهات جينكاى بتأكد على النقطة اللى كنا عارفينها قبل كده فعلا و هى إن يوسكى بمستواه الحالى ماعندوش أى إمكانية للفوز و هنا بتديه طاقتها من بعد نجاحه فى إختبار معين عشان يبقى الوريث الحقيقى لأسلوبها القتالى ، بصراحة ماقدرش أقول إنى حبيت النقطة دى و كنت أفضل لو يوسكى مستواه ارتفع بشكل تدريجى و بمجهوده الذاتى بس فى نفس الوقت اللى حصل متفق مع أحد الأفكار الأساسية للآرك ، جينكاى قبلت إن دورها إنتهى و قررت تسيب كل حاجة ليوسكى عشان يكمل مشوارها من بعدها و ده الشئ اللى توجورو ماقدرش ماقدرش يعمله و هرب منه و للسبب ده قررت تجاوز الموضوع

المواجهة ضد فريق أوراتاجى كانت جيدة جدا فى معظمها، حبيت الثيم العام للفريق و المفاجآت المستمرة بخصوصه و برضه عدم وجود يوسكى فى القتال كان تغيير جيد بس فى المقابل ماحبيتش الضعف الواضح لكوابارا مقارنة بباقى أفراد المجموعة و اللى اتضح أكثر بعد ظهور قدراتهم الجديدة و السهولة اللى خسر بيها فى المواجهة كانت مزعجة بالنسبة لى خصوصا إنه من شخصياتى المفضلة (على عكس يوسكى و اللى ماقدرتش أحب شخصيته حتى الآن) ، بالنسبة لكوراما و هيى فالإثنين واجهوا صعوبة واضحة فى المواجهات بس قدروا يتعاملوا معاه فى الآخر و تحول يوكو كوراما بالذات كان من الجزئيات الجيدة بس مواجهة جينكاى كانت على مستوى تانى و رائعة فعلا ، فى الآخر مواجهة فريق أوراتاجى بتنتهى بمفاجئتين الأولى تبقى الكشف عن شخصية قائد الفريق الحقيقية و سبب تجميعه للفريق و الثانية إنه فى الحقيقة أضعف بكثير من المتوقع و هزيمة جينكاى ليه كانت كوميدية

شخصية جينكاى تبقى من أكثر الشخصيات المثيرة للإهتمام فى العمل بالنسبة لى و بالإضافة لإنى حبيت مواجهاتها بصفة عامة فالمواجهة كشفت عن حاجات كثيرة بخصوصها ، أحد التعليقات اللى لفتت إنتباهى يبقى كلامها عن إنها مش بطلة للعدالة أو ما شابه و إنما فقط تصادف إن معظم الناس اللى بتكرههم من الأشرار فقط ، الكلام ده مش مجرد تعليق و إنما تعبير حقيقى عن شخصيتها و عن نمط معين من التفكير فى أعمال توجاشى

فى الآرك الأول جينكاى ماكنش عندها مشكلة فى تدريب أى حد ينجح فى إختبارها حتى لو كان قاتل محترف أو يوكاى زى راندو و حتى لو كانت بتفضل شخص زى يوسكى داخليا و فى اختبارها ليوسكى قبل إعطاءه طاقتها حتقول إنها مش هاتسلم اسرارها لشخص عنده استعداد يقتل معلمه بس فى نفس الوقت مش هاتديها لشخص مش هايحط ده كإحتمال ، نفس طريقة التفكير دى بنشوفها فى هانتر من خلال نيتيرو و منظمة الصيادين و إزاى إنه ماكنش عنده مشكلة فى قبول قتلة زى هيسوكا أو غيره و حتى جون ماكنش بياخد اى تصرف حقيقى ضد الأشرار إلا إذا كانوا ضده بشكل مباشر

عشان أكون صريح طريقة التفكير دى غريبة بالنسبة لى ، أنا ممكن أفسر الكلام عن قتل المعلم كإحتمال بإنها بتعتبر إن الرفض من البداية ممكن يبقى لعدم التفكير الكافى فى الموضوع أو عدم الخبرة و مش عن مبدأ حقيقى أو إنه دليل على شخصية غير مرنة و سهل كسرها بس عدم وجود أى رد فعل تجاه الجرائم اللى البعض بيرتكبها (خصوصا مع وجود الإمكانية للتحرك) يبقى شئ غريب بالنسبة لى و ده كان أوضح فى هانتر من خلال تصرفات نيتيرو فى إختبار الصيادين بالذات

بعيدا عن النقطة دى و من بعد المواجهة جينكاى بتدخل فى مواجهة ضد توجورو و بنكتشف حقيقة علاقتها به و اللى كانت مفاجأة غير متوقعة بالنسبة لى :nomouth:، جينكاى و توجورو بدءوا من نفس النقطة و كان ممكن يكملوا مع بعض بس توجورو تخلى عن مبادءه و اختار طريق مختلف و المواجهة بينهم كانت تحدى مش بس للقوة و إنما لمبادئ و أفكار كل واحد فيهم و فى الآخر هاتنتهى بشكل صادم بموت جينكاى الشئ اللى هيأثر على الكل بس الفكرة إن جينكاى نفسها ماتت و هى مقتنعة بصحة إختيارها و عارفة إن يوسكى هايكمل من بعدها و ده المهم

المواجهة الأخيرة نفسها ضد توجورو و فريقه كانت ممتازة فى معظمها ، قائد فريق أوراتاجى بيظهر لمرة تانية بشكل غير متوقع عشان يدى كوراما و كوابارا أسلحة و أدوات جديدة و هييى بيتعافى أخيرا قبل المواجهة و دى الدفعة اللى الكل كان محتاجها ، مواجهة كوراما أمام كاراسو كانت مميزة و متعبة للأعصاب لآخر لحظة و حتى بالرغم من موت كاراسو فكوراما تم إعتباره الخاسر ، مواجهة هيى كانت رهيبة مع مستوى مبهر و غير عادى من الإنيميشن حتى بالمقاييس الحالية :frowning: ، بالنسبة لكوابارا فكان واضح إنه لو دخل فى مواجهة ضد أى شخص تانى غير توجورو الأكبر فكان هايخسر بسهولة بس ده مايمنعش إن المواجهة نفسها كانت جيدة فعلا و العمل قدر يخليك تكره شخصية توجورو الأكبر حتى أكثر من أخوه و خلا هزيمته و حتى لحظة قتله بعد كده Satisfying و فى الآخر بنوصل للمواجهة المنتظرة و قتال يوسكى ضد توجورو ، توجورو قدر يثبت إن قوته قد الهايب و يمكن أكثر و حتى بعد إرتفاع مستوى يوسكى أكثر من مرة بقى واضح إن الفرق بينه و بين توجورو مازال شاسع بس ده لغاية لما توجورو يقرر قتل كوابارا و هنا صدمة يوسكى تخليه يطلع قوته الكامنة عشان يكسب فى الآخر و بصعوبة بالغة ، بصراحة كان عندى بعض المشاكل مع القتال الأخير أهمها ال Power up الخاص بيوسكى فى النهاية ، أنا تجاوزت عن حاجات كثيرة خلال الآرك باعتبار إن العمل شونين بس ال Power up الأخير كان من فراغ و بدون أى تلميحات سابقة أو ما شابه ، برضه مشاهد التحولات خدت وقت أطول من اللازم و اكثر من مرة كنت بسرع المشاهد عشان أتجاوزها ، ده مايمنعش إن بالرغم من كل ده فالقتال كان جيد فعلا و قد الهايب اللى اتعمله

فى الآخر توجورو هايستهلك كل طاقته و يموت و الحلبة هايتم تدميرها و هانكتشف بعد كده حقيقة توجورو و إن كل اللى بيعمله كان عشان يعذب نفسه لأنه ماقدرش يتجاوز إن ضعفه كان السبب فى موت تلاميذه حتى بعد عشرات السنين ، بالنسبة لى ففى البداية كنت فاكر إن توجورو مجرد واحد من الشخصيات اللى بتبحث عن القوة فقط زى شخصيات كثيرة فى عالم الشونين بس الشخصية طلعت أعقد بكثير من الى ظهر فى البداية و مثال على تطور كتابة توجاشى للشخصيات ، هدف توجورو الحقيقى ممكن يبان مختلف عن الكلام اللى قاله فى مواجهته لجينكاى بس فى الحقيقة هو مجرد وجه تانى ليه ، المسألة إن توجورو ماهربش من تأثير الزمن فقط و إنما الأهم إنه هرب من ضعفه كبشرى و هرب من مواجهة صدمته بقتل تلاميذه و داخليا هو أكثر واحد عارف كده و للسبب ده ماقدرش يتحمل وجود جينكاى لأنها تبقى مثال على الطريق اللى كان ممكن يمشى فيه بس ماقدرش و بالتالى تبقى الشخص اللى بيفكره بضعفه

الآرك بينتهى بمفاجأة أخيرة و هى إن حتى بعد تدمير كل حاجة فأمنية الفريق برجوع جينكاى تم تحقيقها و بالرغم من إنى حبيت شخصية جينكاى إلا إن رجوعها بالشكل ده بيسحب من تأثير تضحيتها و معناه بس فى الآخر العمل شونين و ده متوقع

بعيدا عن الشخصيات الرئيسية ، فلأول مرة دور كو إينما يتطور و إتفاجئت أثناء المتابعة بإن شخصيته بقت مقبولة أخيرا (و إن كان فى إحتمال إنه يرجع لوضعه القديم بعدين ) و من خلال الآرك شفنا دور أكبر لبوتان و مشاعرها تجاه المجموعة بقت أوضح ، شخصية ساكيو كانت غريبة و مثيرة للتساؤلات و توقعت خلفية أعمق ليه أو دور أكبر خصوصا مع التلميحات المستمرة بخصوصه و تعلقه بأخت كوابارا بس الغريب إنه فى الآخر طلع بيعمل كل ده لمجرد الرغبة فى المقامرة و المتعة فقط و حسيت إن شخصيته كانت Wasted Potential ، كنت سعيد بإن حتى بعد تقديم محكمة جديدة للمواجهات و هى جورى فكوتو فضلت موجود للتعليق و الإثنين كانوا إضافة جيدة للآرك ، مشهد إنقاذ كوتو لجورى بالذات كانت ممتاز :laughing:

فى الآخر أقدر أقول إن تقديرى للعمل ارتفع بشكل كبير من بعد الآرك و متحمس لإكمال العمل (بس مش متأكد من المدة اللى هاخدها لإكمال العمل :sweatsmile:)
 
التعديل الأخير:

Tohi

تـأَمُّل
حلقة 52!!!!!!!!!!
تبدأ الحلقة بعد عدة تلميحات من الحلقات اللي فاتت، إنه فيه "مصيبة" حتحصل، تخض جينكاي.
مش كدة بس، الحلقة كلها توحي إنها من جو مختلف، من جو آخر
QinOkmm.jpg

زاوية دائرية متحركة مع خلفية ثابتة!
9gRMbps.jpg

أغصان أشجار تتحرك بطريقة ورقية مع طقس موحش
Y7gRTgK.jpg

أوراق متطايرة مع صوت الرياح!

وتكمل الحلقة لتدخل في فلاشباك مثير لشخصيتين غير متوقعتين:
Xj3X8Ah.jpg

NkKpHqB.jpg

kAAQGUy.jpg

ويأخذ المشاهد فكرة ويربط الأحداث ليرى مصير هذين الشخصيتين وماذا تغير؟!

قتال موحش، مخيف، مرعب...
يدي على قلبي طول القتال كوني أعرف إلى ماذا ستؤول له الأمور، أن نرى قتال من طرف واحد ضد شخصيتنا أمر غير سهل إطلاقًا!
والمخرج ما قصّر، ليدعم "رعب" هذا القتال بإستعارات وزوايا إخراج عجيبة :
wdENlwf.jpg

سقطة مع زاوية مائلة و "طفاف" على الأطراف!
rUW0F3E.jpg

خلفية حمراء بالكامل لتريك جبروت الشخصية!
ggaQ7XZ.jpg

HYD0RH3.jpg

wcaKUZY.jpg

الصور تعبّر عن نفسها :cry:
geFwm6t.jpg
l1yKjbn.jpg

كاميرا قريبة من وجه مرسومة تفاصيله الصغيرة مع صوت ضحكات...:confounded:
و....
gRYmdxl.jpg

دم!
ApI3q0k.jpg

ضحكة شريرة بالأبيض والأسود!
rUV1vA2.jpg

جسد يسقط!
fnzrpjG.jpg

نظرة مصدومة!!
JmvLFE4.jpg

:"""(
كل شيء في الحلقة مخيف، صامت ووحيد...استعمال الألوان والظلال و"الصمت" المحيط بالحلقة كله ساهم بخلق هذا الإحساس:
KLgd5np.jpg

0LVTcZ9.jpg

DptJQlh.jpg

من دون ما أنسى التركيز بإظهار تفاصيل الوجه:
f5WfjSq.jpg

لينهي كل هذا:
QhIC1T7.jpg
لوحة طباشيرية باهتة خالية من الألوان :(



z6X0SIg.jpg

ملامح يوسكي المرهقة والحزينة
KRBeqzn.jpg

غينكاي تدير ظهرها وتذهب بعيدًا في خلفية بيضاء!


p8s756n.jpg

يوسكي يوقظ العزم ويعد بانتقام ويرفع توقعاتي وآمالي لما سيتقدم!
في المحصّلة حلقة عظيمة وللذكرى، لا تزال الدمعة في طرف عيني :cry: شفتها ثلاث مرات الآن ولا أزال لم أستوعب ما شاهدت.متحمسة للقادم.
 
التعديل الأخير:

MaherMatrix

True Gamer
^
بانتظار رايك بافضل حلقة بالسلسلة 58 ::whistle::
 

Dagger

Young senior master
تطلب وقت لكنه على الاقل قاعد يحصل تقديره ^^ وسحبات توقاشي لولاها ما كنت اهتم له واعتقد الكثير كذلك ايضا *تفكير ايجابي*.
 
التعديل الأخير:

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
تطلب وقت لكنه على الاقل قاعد يحصل الحب الي يستحقه ^^ وسحبات توقاشي لولاها ما كنت اهتم له واعتقد الكثير كذلك ايضا *تفكير ايجابي*.
العمل الذي خلى توغاشي مليونير وشهرته حتى بعد هذه السنين لسى أكبر من هانتر باليابان. توغاشي لو أعتزل بعده ما كأن راح تفرق معاه (&).
 

Dagger

Young senior master
العمل الذي خلى توغاشي مليونير وشهرته حتى بعد هذه السنين لسى أكبر من هانتر باليابان. توغاشي لو أعتزل بعده ما كأن راح تفرق معاه (&).
وترى المعني هو جيل الفانز الجديد الي تعرفو على توغاشي من هنتر الجديد @@ وعندهم شونينات قديمة كDB ونجم الشمال وحتى روروني كنشن معروفين لكن ليس يو يو لذا رغم اني كنت برجع لهانتر القديم عاجلا او آجلا لكن يو يو في البداية ما كنت اعرف وجوده اصلا...
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
وترى المعني هو جيل الفانز الجديد الي تعرفو على توغاشي من هنتر الجديد @@ وعندهم شونينات قديمة كDB ونجم الشمال وحتى روروني كنشن معروفين لكن ليس يو يو.
عندنا ممكن لكن بالغرب العمل ترخص وله جمهور وفي حقيقي، العمل طلع ثقافة جديدة مع استديو بيروت ولقب عراب الشونين واستمر ذا بناروتو وبليتش، فتأثيره جدًا كبير لو لا هذا العمل ما كنا راح نشوف كثير شونين بعده حتى أكثر من هانتر اللي توغاشي أستقل عن الجنرا. بل أشوفه أكبر أهمية من دراجون بول كأنمي (بالمانجا ايه دراجون بول أكثر تأثير)، لأنه جودته لحتى الحين تحتذى.
 

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
دايماً اعتقد يويوهاكوشو هو حقل تجارب توغاشي ومكان صقله وطبق كل الدروس المستفادة في هانتر هانتر@@
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
دايماً اعتقد يويوهاكوشو هو حقل تجارب توغاشي ومكان صقله وطبق كل الدروس المستفادة في هانتر هانتر@@
طيب تدري بعض فانزاته ما يحبون هانتر؟ @@
هو شونين تقليدي لكن معمول صح
 

Yashiro

True Gamer
دايماً اعتقد يويوهاكوشو هو حقل تجارب توغاشي ومكان صقله وطبق كل الدروس المستفادة في هانتر هانتر@@
لول بل هانتر هو حقل تجارب توغاشي الفعلي على جنرا الشونين عكس يويو كان مغصوب من المجلة...
 

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
لول بل هانتر هو حقل تجارب توغاشي الفعلي على جنرا الشونين عكس يويو كان مغصوب من المجلة...

الأصح حقل تجارب توغاشي ليصنع له رواية طويلة بعدين على جدران النصوص الي يحطها في هانتر مؤخراً@@
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
لول بل هانتر هو حقل تجارب توغاشي الفعلي على جنرا الشونين عكس يويو كان مغصوب من المجلة...
بعض عناصره ما كانت مشهورة وقتها فعلا زي كتابة شرير الأرك الثاني أو الثالث لو تقارنه مع الشونين وقتها راح تشوفه تجربة جديدة

غير بالأرك الثالث توغاشي جرب شئ جديد بعدين توسع فيه بهانتر الذي هو لعبة داخل أرك لها قوانينها الخاصة ووالي منفصلة عن قوانين وقوى العمل هذه أشوفها جديدة على الجنرا وطبقها بطريقة ذكية هنا.
 

Yashiro

True Gamer
الأصح حقل تجارب توغاشي ليصنع له رواية طويلة بعدين على جدران النصوص الي يحطها في هانتر مؤخراً@@
ميه المشكلة كانت من الترجمة الغير الرسمية بالاصل، اقرأ نسخة المجلدات النصوص خفيفة و معتدلة، باستثناء صفحتين من أصل 50 فصل بالأرك ^^
بعض عناصره ما كانت مشهورة وقتها فعلا زي كتابة شرير الأرك الثاني أو الثالث لو تقارنه مع الشونين وقتها راح تشوفه تجربة جديدة

غير بالأرك الثالث توغاشي جرب شئ جديد بعدين توسع فيه بهانتر الذي هو لعبة داخل أرك لها قوانينها الخاصة ووالي منفصلة عن قوانين وقوى العمل هذه أشوفها جديدة على الجنرا وطبقها بطريقة ذكية هنا.
هو لا أقول يويو ليس تجديدي، لكن مع الوقت توغاشي نفسه قال أن المجلة تمنعه من تفكيك شخصيات العمل و تجبره على التكرار لدرجة كره المانجا، عكس هانتر الذي هو فعلياً كل شيء في مانجا واحدة @@
 

MaherMatrix

True Gamer
هو اشوف كلام عن يويو عالانترنت انه كعمل كامل مكرر او مجرد شونين معمول صح بس عن نفسي لما اقارنه مع الاعمال الثانية اللي يتم وصفها بهالشيء (بوكو نو هيرو او كيميتسو او بلاك كلوفر الخ) اشوف فيه قيمة اكبر من هذا
الارك الاول نفسه يمثل العمل بقديش مستعد يقدم افكار متنوعة كثير وينتقل من فكرة لفكرة بدون اضاعة وقت وبعدها لما يثبت مع الارك الثاني تشوف تقديم قوي لشيء ممتع بشكل اساسي وهي تضارب قدرات مختلفة مع تقديم شخصيات ايقونية كثيرة .. بعدها تشوف خطط نهاية العالم مع الارك الثالث وحتى تقديم نظام قدرات اوسع اشبه بالستاندز من جوجو ومع الرابع توغاشي يروح لتوجه مختلف تماما مع توسيع مجال العمل وإدخال حاجات معقدة كثيرة (مع مواضيع سياسية) شيء مشابه للي عمله بارك النمل في هنتر بس للاسف ما حصل فرصة يكمله للاسباب المعروفة
عدا عن هذا شخصية البطل يوسكي جدا اندرريتد .. بنظري من الافضل في الجنرا كاملة ويحصل تطور بطيء واعي على طول العمل
فحتى لو الواحد يقدر ينظر لنقطة معينة يقول هذه تقليدية بالنسبة للشونين العمل كاملا مختلف كثير ويستحق تقدير اكثر على مستوى كتابي لهالسبب (عالاقل بالنسبة لي)
 

AM152

True Gamer
الحلقات من 67 إلى 71

الحلقات تبقى بداية الآرك الثالث و الشئ اللى لفت إنتباهى يبقى الجو المختلف ليها بشكل واضح عن الآرك الأول و الثانى
من بعد مواجهة توجورو فتقديم خصم أقوى مباشرة كان هايبقى شئ صعب تقبله و هايقلل من قيمة الآرك اللى قبله و البداية مع القدرات الغريبة بدل الإعتماد على القوة كان نقلة موفقة مع جو هادئ و التركيز على الحذر و التوجس بدل الحماس فى الآرك اللى قبله ، المواجهات كانت جيدة فى معظمها و إن كان بعضها استفزنى لسبب ما و المفاجأة فى إن كل اللى حصل كان إختبار فكرتنى ببداية أحد آركات الفيلر من بليتش و اللى أظن إنه مستوحى من الآرك ده
المفاجأة الحقيقية فى الكشف بخصوص مستويات القوة فى العمل و حقيقة ال Demon Realm ، الكشف وسع من عالم العمل بشكل مهول و غير متوقع و فى تشابه ملحوظ هنا مع عدد من الأفكار فى هانتر
تشابه فكرة اتساع ال Demon Realm مع القارة المظلمة فى هانتر و طريقة استخدام مستويات القوة و برضه تشابه الكشف عن مستوى توجورو مقارنة بالباقى بالكشف عن مستوى ال Chimera Ants مقارنة بوحوش القارة المظلمة

حاجة تانية ممكن تكون مصادفة و هى اسم المدينة (ميشيورى) و تشابهها مع Meteor City

فى الآخر متحمس للآرك و شايف إن بدايته مشجعة فعلا
___________________________________________________________________________

عدا عن هذا شخصية البطل يوسكي جدا اندرريتد .. بنظري من الافضل في الجنرا كاملة ويحصل تطور بطيء واعي على طول العمل

على عكسك مش شايف إن شخصية يوسكى مميزة (على الأقل من اللى شفته حتى الآن) و بالنسبة لى هو ماقدمش شئ مختلف كبطل شونين
 
التعديل الأخير:

MaherMatrix

True Gamer
على عكسك مش شايف إن شخصية يوسكى مميزة (على الأقل من اللى شفته حتى الآن) و بالنسبة لى هو ماقدمش شئ مختلف كبطل شونين

يعتمد من اي ناحية تنظرله .. الموضوع اقرب لجودة ببناء الشخصية بشكل غير مباشر اكثر من طباعها وهو شيء يتم تجاهله احيانا بالجنرا
يوسكي ياخذ طباع الـ punk اللي يسبب مشاكل وشجارات كبيرة كشيء مشابه لكثير شخصيات من التسعينات .. الفرق انه لما تنظرله اكثر تشوف كثير اسباب لشخصيته نفسها وكيف كبر ليكون هالشخص اللي عليه
وضع امه نفسها وكونه بدون اب مع بعض اللامبالاة وضعت ضغط عليه ليتكفل بكثير من جوانب معيشته ضع هالشيء مع الاجواء السيئة جدا بالمدارس اليابانية وحالة تنمر الاساتذة عالطلاب تقدر تبني اساس صلب كثير لشخصيته ودوافعه يلي ترجع اغلبها لتضارب مع مشاعره اتجاه امور معينة
هنا تحصل اركات تدفع شخصيته ليتقبل نفسه اكثر ويوصل لنضوج اعلى مثل تمرينه بارك التورنمنت او الحلقة الاخيرة من ارك التورنمنت وعلاقته بصديقة طفولته
اكيد كلها اشياء غير مباشرة بس هذا اللي احبه فيها .. الشخصية نفسها بطباعها محبوبة جدا بالنسبة لي بس ايضا تشوف لها كونتكست اكثر من غيرها من الشخصيات الـ "مشاغبة" وهذا يخليني اشوفه من الافضل بالجنرا
 

AM152

True Gamer
يعتمد من اي ناحية تنظرله .. الموضوع اقرب لجودة ببناء الشخصية بشكل غير مباشر اكثر من طباعها وهو شيء يتم تجاهله احيانا بالجنرا
يوسكي ياخذ طباع الـ punk اللي يسبب مشاكل وشجارات كبيرة كشيء مشابه لكثير شخصيات من التسعينات .. الفرق انه لما تنظرله اكثر تشوف كثير اسباب لشخصيته نفسها وكيف كبر ليكون هالشخص اللي عليه
وضع امه نفسها وكونه بدون اب مع بعض اللامبالاة وضعت ضغط عليه ليتكفل بكثير من جوانب معيشته ضع هالشيء مع الاجواء السيئة جدا بالمدارس اليابانية وحالة تنمر الاساتذة عالطلاب تقدر تبني اساس صلب كثير لشخصيته ودوافعه يلي ترجع اغلبها لتضارب مع مشاعره اتجاه امور معينة
هنا تحصل اركات تدفع شخصيته ليتقبل نفسه اكثر ويوصل لنضوج اعلى مثل تمرينه بارك التورنمنت او الحلقة الاخيرة من ارك التورنمنت وعلاقته بصديقة طفولته
اكيد كلها اشياء غير مباشرة بس هذا اللي احبه فيها .. الشخصية نفسها بطباعها محبوبة جدا بالنسبة لي بس ايضا تشوف لها كونتكست اكثر من غيرها من الشخصيات الـ "مشاغبة" وهذا يخليني اشوفه من الافضل بالجنرا

فاهم كلامك من ناحية الكونتكست و فعلا لو نظرت ليه من الجهة دى ممكن تعتبر الشخصية مميزة لكن بالنسبة لى الكونتكست مختلف عن الشخصية نفسها

بالنسبة لى الشخصيات المشاغبة من النوع ده مش من المفضلة عندى و يمكن أحد أسباب ترددى فى متابعة العمل فى البداية كان تصميم الشخصية و اللى إدانى الإنطباع بإنها شخصية من النوع ده (و طلع صحيح) ، ده مش معناه إنى كرهت الشخصية و للأمانة فهو طلع احسن من اللى توقعته فى البداية و كما ذكرت فالبناء الغير مباشر ليه جيد فعلا ، كون إن فى أسباب منطقية لأنه بالشكل ده فده شئ مميز و يحسب للعمل بس المشكلة إن ده مابيغيرش من إنه كتصرفات و شخصية فهو بيقدم كل اللى تتوقعه و شفته قبل كده من شخصية مشاغبة
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
أنا بتفق مع عمرو أن يوسكى مش شخصية مميزة مش علشان القالب نفسه، بل بشكل عام، الذي فرق هنا هو قدرة توغاشي المميزة على خلق سيناريوهات حتى مع أضعف الشخصيات، كثير مرات ما أهتم له بقدر ما أشوف الظرف الذي أنحط فيه، بكثير شونين ودك تشوف البطل ينتصر لكن هنا ودك تشوف الدافع من ورى الحبكة والخصم أكثر. ما أقول أنه ما يتطور نعم تشوف ذا بالأرك الثاني وكيف مهد له توغاشي تطور منطقي بالقوة لكنها مش كبيرة له كشخصية يظل ببعد واحد وبعض أقرانه حتى أفضل منه. عن نفسي جوسكي بالبارت الرابع من جوجو أعجبني أكثر منه. كوراما على النقيض توغاشي تعب معاه أكثر سواء كشخصية ستايل وحتى دراما.
 

Tohi

تـأَمُّل
حلقة 58 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

مخي علّق

أحتاج أعيدها مرة كمان : (
 

OuTsOuP2T

Hardcore Gamer
حلقة 58 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

مخي علّق

أحتاج أعيدها مرة كمان : (

افضل حلقة في الانمي كله
التحريك، القتال، الاضاءة كلها بيرفكشن ♥
 

Tohi

تـأَمُّل
2Vs7kzC.jpg

بدأت الحلقة بعد انتهاء مباراة كوراما مع كاراسو، واللي كانت مباراة مهمة عمّقت فهمنا لشخصية كوراما وساهمت في تطويره، عن نفسي حبيت المباراة كثير خصوصًا النهاية.
بعدها نبدأ بأفضل مباراة في البطولة حتى اللحظة، مباراة هياي!
هياي من بداية البطولة وكانت مبارياته رائعة خصوصًا أول وحدة والثمن اللي دفعه بسببها، ومن ذاك الوقت كان فيه تلميحات هنا وهناك لكيف هو يحاول يتعالج ويُتقن التقنية.
لنصل أخيرًا لهالنقطة، مباراة مصيرية له ضد خصم بقوة عالية!
المباراة كان فيها لمسات جميلة منذ البداية، مثل:
rdK9CI5.jpg

safclmS.jpg
A81e6ZP.jpg

ولكن كل شيء تفجّر بعدها لمستوى مخيف في الحلقة التالية حلقة 58!
من بداية القتال يورّريك جبروت شخصية بوي وكيف إنه لابس الدرع "الثقيل" ليختم قوته، وكيف إنه عنده هالة وقوة كبيرتين

ومن الناحية الثانية تشوف قوة وكبرياء هياي المعتاد في مشهد رهيب:
llUCJnF.jpg

8yLCQeP.jpg

SaTrIR1.jpg

yGfuOlk.jpg

PXvhqJG.jpg

yxuGnz3.jpg

وفوق كدة يقولك إنه ترا لو تصادمت القوتين هذول ممكن يتفجّر الميدان كله!
ويبدأ المخرج يتفنن ويريك آثار هذا التصادم وكيفياته، تلاعب بالألوان وتأثيرات ضوئية مع مؤثرات صوتية من بعد آخر:
GLOvWqt.jpg

6vc5c3H.jpg

hJ4dmCm.jpg

GJuRBSd.jpg

FceLiX0.jpg

وهنا انعكاسات البرق على المكان:
CcYyduu.jpg

:cry:
الحلقة حرفيًّا كل ما وقفتها وأعدت تشغيلها ألقى مشهد مختلف وألوان مختلفة لدرجة إن أخذ بعض المشاهد ما كان سهل!

وفيه مشاهد فيها انميشن سلس للوجه مثل هذا:
rQGHaae.jpg

yAFuqiz.jpg

gcTTz2s.jpg

مع إنه مشهد قصير لا يتعدى عدة ثواني ولكنه كان نظيف ومبهر مثل كذا :(
ومن هنا يبدأ هياي بتنفيذ تقنيته حقت التنين واللي سمّيت الحلقة باسمها! وما بال التنين؟
خلونا نشوف شوية:
633SvVv.jpg

UH0tbQq.jpg

aGUbmVs.jpg

OLN3XZf.jpg

1sNJbId.jpg

WGtuWyN.jpg

y55EIno.jpg

قوة جبّارة تخرج من هياي وبخلفية حمراء جحيمية بالكامل!
ff5Vc03.jpg

انعكاس المشهد على الجمهور بطريقة إبداعية تظهر هول الموقف في المكان!
ونشوف بعدها مقاومة الخصم وكيف إنه كان عنده ثقة وأمل في إنه يقدر يتغلب؛ إذا عكست عليه التقنية بفوز!
zTVNTt0.jpg

هنا تظهر ملامحه القوة والجبروت في بداية القتال؛ ونرى كيف تتغير ببطئ أثناءه
CUQRZwl.jpg
KIlq9vX.jpg

weVpiAu.jpg

3rpmCO4.jpg

يحاول أن يوقف التنين الموجّه نحوه ويردّه على هياي وفعلًا ينجح في ذلك!
QYZspox.jpg

وفجأة تختفي الخلفية الجحيمية ويهدأ المكان ويعود إلى الجو الطبيعي، ويحتفل الخصم بانتصاره مع قليل من الشك والتردد في قلبه
وفجأة..!
qyATr1h.jpg

يظهر شيء ما في الخلف ليقلب ملامح الخصم؛ ويضرب ذلك الشك في قلبه
ChGdZPx.jpg

iksEJ0K.jpg

ZX18PpN.jpg

كيف تتغير وتتقلب الألوان مع ظهر بوي الشامخ خلفه شيء مبهر صراحة :"(
وفجأة بوي يدرك هنا إنه صار لا حول له ولا قوة، ومهما حاول فما حيقدر يسوي حاجة قدام القوة الكبيرة التي أمامه! وبيت القصيد هنا هو كيف تم التعبير عن ذلك بالصورة وملامح الوجه:
gj5ROBF.jpg

oKlizKl.jpg

OlWfwR5.jpg

nmAPLFL.jpg

كيف توحي الملامح بيأس واضح وتعنّت من أجل عدم الخسارة،
وبعدها الانهيار:
mUrdNve.jpg

N1kYiyD.jpg

أبعاد الصورة أُظهرت بشكل عجيب لتصور حالة بوي العقلية!
6DJpwZe.jpg

Asz21H3.jpg


وانتهى القتال بهزيمة تامّة وانتصار التنين وحتى قتال الانميشن الأخير كان سلس ونظيف، حلقة رائعة وعشرة على عشرة وحاجة ما تكرر أبد!

أعتذر عن كثرة الصور وأتمنى ما أكون ثقّلت الصفحة خخخ
 
التعديل الأخير:

Tohi

تـأَمُّل
النهائي مش ممكن، كل مباراة فيه أحسن من التانية وكل وحدة لها جوها، وصلت حاليًا للمباراة الأخيرة وقربت أخلص الآرك ::cry:: بشكل عام أفضل من اللي قبله بكثير ويصطف مع أفضل آركات هنتر بالنسبة لي مع تفضيل لبعض الأمور لكل من العملين^^
 

Tohi

تـأَمُّل
وصلت عند بداية الآرك الأخير وكل ما أتذكر إنه بوتينشال ضائع أحس بحسرة :(
بدايته جدًا مشجعة والآن أتمنى توغاشي يكمله حتى أكثر من هنتر.
 

Tohi

تـأَمُّل
بالمناسبة ولأننا فاضين ايش هي الآركات المفضّلة لكم هنا؟
 
أعلى