hits counter

نقاش أنمي مسلسل Yu Yu Hakusho

S30D1999

True Gamer
بالمناسبة ولأننا فاضين ايش هي الآركات المفضّلة لكم هنا؟
١-dark tournament
٢-الارك الثالث مع الفيلين المميز ماودي احرق منهو
٣-الارك الأخير كان ممكن يكون في المركز الأول بس البوتنشال الضايع والنهاية المستعجلة.

٤-الأرك الأول
 

Tohi

تـأَمُّل
rdp4TSg.jpg

خلصته.......
كان أفضل من توقعاتي بكثير.
اوكي....في البداية دخلت عليه وفي رأسي إني بشوف مجرد شونين خفيف ممتع. كان في بالي كونه شغل توغاشي الأول، وسمعت شوية مدح عنه هنا وهناك.
بدأت الآرك الأول (للأمانة أخذت فيه وقت طويل xd) يعني هو كان حليو وفيه أفكار ممتعة، أعتقد أكثر كلمة تصفه إنه كان "طموح" بتقديم أفكار عدة وتجربة كل ما في جعبته. وأهم حاجة فيه كانت تقديم عدة شخصيات رهيبة وحتى الشخصيات الرئيسية الممتازة.
بس..كانت عندي معه مشكلة واحدة أنغصت متعتي معه، وهي تقديم القتالات فيه. كيف إنه أيًا كان الخصم، مهما كان قوي أو ذكي، يوسكي بيفوز عليه بطريقة ما! وهذا قلل الترقب والحماس للنتيجة. بس ما عليه، كان مجرد آرك أول تقديمي، في أول عمل للكاتب، نمشّي الحال ونشوف اللي بعده، واللي كان....يا إلهي!

كانت نقلة واضحة في الكتابة وإن توجاشي أصبح يملك حرية أكثر في التعامل مع القصة والشخصيات. من بداية تقديم الأخوين توجورو في جزئية يوكينا من الآرك الأول ( واللي كانت للأمانة حلوة واستمتعت فيها كثير) وبثوا فينا وفي الشخصيات الرعب، وأعطوا إحساس حقيقي "بالخطر" إنه ترا مهما كنتوا أقوياء، لسه ما شفتوا حاجة!
الحاجة الممتازة في هذا الآرك بالتأكيد مش هذا بس. خليني أقول أولًا طبيعة الإختبار، وكونه بين شياطين في عالم شياطين أعطى إحساس كبير بالتنوع والتفرد. أعني ، مجرد أخذ نظرة واحدة للجمهور (واللي كان رؤية تفاعلاتهم/ معاناتهم، ردات فعلهم من أكثر ما يرسم الإبتسامة على وجهي) مقصدي بيتّضح! Xd
وبالتأكيد كون الجمهور متنوع فالشخصيات أولى، شخصيات الأعداء والخصوم من كل الأشكال والألوان وأنواع القدرات، المبادئ، وحتى أفكار مختلفة. أكاد أجزم إن يويو يمتلك أفضل طاقم شخصيات متنوع سواءً من أبطال أو خصوم في أي شونين شفته، بالتأكيد الشيء المميز هنا واللي خلاه يلمع هو طريقة تعامل توغاشي معهم ووضعهم في سيناريوهات تجعل القارئ يهتم.
عندنا بيئة ممتازة، وشخصيات ممتازة، ايش تبقى؟ القتالات نفسها! وهنا يبدع توغاشي ويبدع الطاقم معه! كان شيء ممتع كثير رؤية كل شخصية من شخصياتنا الرئيسية وهي تستخدم قدراتها عشان تقاتل خصوم بقدرات وأفكار مختلفة. كيف ممكن أي واحد منهم يتعامل في ذاك الموقف؟ ايش بيستخدم؟ ايش الثمن من وراء هذا الفعل؟
وأكثر شيء خلانا نستمتع لأعلى درجة هو الطاقم المثالي بالإنتاج المثالي ولمسات الأخراج الرهيبة، تكلمت عنها من قبل.

ذكرت مشكلتي مع الآرك الأول فوق، صح؟ نعم، الآرك الثاني من بدايته بدأ يعالج هذه المشكلة. أولًا من تقديم خصوم مثيرين للإهتمام، ووجود "إحساس بالخطر" إن الشخصية ممكن تخسر، مش بس كدة، حتى إذا فازت الشخصية ففيه "ثمن" سواءً كان بإنها تصاب أو تفقد قدرتها لمدة معينة تحرمها من المشاركة في المسابقة التالية، أو حتى كون الإدارة أنذال ويسوون أي حاجة ليخلوا الفريق يخسر، وكل هذا كان ممتاز كثير، ما أعتقد أبدًا إني شفت أي شونين من قبل يقدم آرك بطولة بكل هذا الإتقان والتنوع، وفي الواقع أشوف كثير من الشونين الحالي يحاول يأخذ ويبني من ما صنعه يويو.
ومع هذا كله، الآرك مش بس كده! بل فيه تطور شخصيات ودراما ولحظات مؤثرة، والشرير الرئيسي توغورو من أفضل الأشرار على الإطلاق والمباراة النهائية معه كانت تعني الكثير.
شخصية جينكاي وتقديمها كان ممتاز أيضًا، وكانت هي نكهة الآرك بالنسبة لي.

بعد آرك البطولة، يبدأ الآرك الثالث، واللي كان..........صدمة!
الآرك الثاني حسّن انطباعي كثير بالانمي، وايوة "شونين معمول صح" وكيف عديد من الأعمال أخذت منه. لكن الآرك الثالث كان حاجة ما توقعت بأصادفها هنا، وبعده قدّرت الانمي أكثر بكثير لدرجة إنه حتى الآركات اللي قبل حبيتها أكثر خخخ.
أكثر شيء ميّزه هو جوه واللي رجعني للحظات آرك اليورك شين(آركي المفضل في هنتر) الإحساس بالخطر...والأعداء المجهولين تمامًا وما أنسى تقديم نظام الterittory المميز والممتع كثير بأفكاره المتنوعة لكل خصم.
فريق الإنتاج كان مميز هنا كمان.... وكنا نشوف كثير لحظات من هذا النوع:
k7YojGJ.jpg

صمت...سماء حمراء وغيوم سوداء، قمر مكتمل...جو ينذر بهدوء قبل العاصفة...
hD0urVz.jpg

العدو المجهول ينظر إلى المدينة بابتسامة على وجهه، منذرًا بفوضى قادمة..
شخصية سينسوي وتقديمها الممتاز، رؤية ماضيه وحتى كونه محقق سابق لكنه واضح إنه كان مضطرب من وقتها، بالإضافة لمنطقه الملتوي واستغلاله لمن حوله وقوته الكبيرة، كلهم زادوا إحساس هذا الآرك ب"الوحشة" أو خليني أقول هو ما صنعه!

من بداية الآرك وتدريب جينكاي كانت المواجهات ممتعة..خليني أخص المواجهة مع صديق كوراما أبو نظارات، فكرة المستوطنة حقته كانت شيء مب معتاد وما أنسى دهاء كوراما وكيف تغلب عليه XD استمتعت كثير صراحة هنا...

لكن أول مواجهة "حقيقية" في الآرك كانت لسه قدام، مع تقديم "السبعة" ...مع تقديم الطبيب!
::cry::
هذه الحلقة خصوصًا من حلقاتي المفضّلة، وكان واضح إنه فريق الإنتاج أحب إنه يوصّل للمشاهدين إحساس الخطر والإختلاف حق هذا الآرك من أول مواجهة، الحلقة كان فيها كثير تأثيرات ولمسات إخراجية رائعة، وحتى توظيف الظلال والإضاءة:
yOFIJML.jpg


CnbNbWT.jpg

5pC1FL6.jpg

rkejSJH.jpg

78GdqSp.jpg

atal02r.jpg

bokTbgP.jpg


الحلقة حتى كان فيها لمسات صغيرة في الانميشن لكنها ذات تأثير، مثل كيف يخلوا الشخصية ثابتة والخلفية هي اللي تتحرك (واللي يعطي تأثير إن الشخصية هي اللي تتحرك) شيء بسيط ولكنه أعطى مظهر رائع، مثل استخدامه هنا:

::involve::
وما أنسى تعبيرات وجه الدكتور المريض @@
وبشكل عام المواجهات كانت مرضية كثير، كان ممتع رؤية قدرات كل شخص منهم وكيفية تأثيرها، واحد يتحكم بالسائل، واحد قناص (يقدر يقنصك بشاحنة نقل! (&) ) واحد يقدر يجسد الألعاب بهيئة فيزيائية، وواحد يأكل الأشخاص الثانين ليأخذ قدراتهم، يأكلهم حرفيًا :coldsweat:
وأكثر شيء مثير للإهتمام هو كيف إن لكل وحدة من هذه "المستوطنات" قوانينها الخاصة اللي لازم الشخص يتّبعها وكيف إنه لازم تفكر في حلول مختلفة عن ما تستخدمه من قبل، وكبف إنه حتى صاحب القدرة لا يسلم من هذا المصير ، نتذكر سيد الألعاب وكيف كانت النتيجة : ( بأنسى حقيقة إنه رجع في الأخير

الآرك كذلك كان مليئ باللحظات الحلوة، وكان فيه لحظات ثقيلة ولحظات أثرت فيني فعلًا! الرابطة بين الشخصيات الأربعة وتفاعلهم معًا، كان شيء مميز كثير وأشوفها الأفضل بين أعمال توغاشي( أقصد الشخصيات نفسهم وتفاعلهم معًا).
المواجهة النهائية رغم بعض المنغصات كانت مسلية.
الآرك بشكل عام لولا بعض العيوب الصغيرة في النهاية كان بيكون بيرفكت. لكنه لسه ممتع وهو وآرك البطولة فعلًا حاجات ما نقدر نشوفها في أي عمل آخر.

الآرك الأخير حأعتبره حاجة مش مكتملة تنتظر الإكتمال يومًا ما، إذا خلصنا هنتر يعني (&) الحلقات الأولى كانت حلوة وتنذر بحرب سياسية، لكنها فجأة تتحول لشيء آخر ممل وبإنتاج عادي.

رغم ذلك لسه كان فيه حلقات ممتعة، مثل مواجهة كوراما الأخيرة ، ووحدة من الحلقات الأولى فيه كانت كأنها جاية من نزل إككوكو XD لمسات التسعينيات ""(
والنهاية بشكل عام حلوة واستطاعت إنها تصنع الإبتسامة في وجهي.
في المحصّلة نعم، أقدر أتفهم كيف هو واحد من رموز الجنرا! ومع إنه كان ذا تأثير شديد ما شفت أي انمي آخر يقدم ما قدمه بكل هذا الإتقان للأمانة، خصوصًا الآركين الثاني والثالث.
بأفتقده كثير :'(
 
التعديل الأخير:

Tohi

تـأَمُّل
فيه أحد شاف الفلم والاوفات؟ كيف مستواهم؟
أبغى زيادة T_T
 

AM152

True Gamer
الآرك الثالث

الحلقات من 67 إلى 94

الآرك ممكن تقسيمه لجزئين ، الجزء الأول يبقى المواجهة ضد مجموعة سينسوى و الجزء التانى يبقى المواجهة النهائية ضد سينسوى نفسه

بالنسبة للجزء الأول فكنت علقت قبل كده على جوه المختلف و المظلم نسبيا مقارنة بالآرك الثانى و بالإضافة للجو فطبيعة المواجهات نفسها كانت مختلفة و معقدة أكثر مع تنوع أكبر للقدرات مقارنة بالتركيز على القوة و المواجهات المباشرة فى الآرك الثانى و بصفة عامة حبيت الجزء ده فعلا و باعتبره أحسن من النصف الأول من الآرك الثانى بكثير

من خلال الجزء برضه شفنا تطور واضح للشخصيات خصوصا هيى و كوراما ، كان عندى مشكلة قبل كده من السهولة اللى هيى تجاوز فيها مشاكله و بقى عضو عادى فى المجموعة و حبيت إن الآرك هنا تعامل مع النقطة دى (أو أعاد النظر فيها) و خلى تصرفات هيى منطقية أكثر مع شخصيته اللى شفناها فى بداية العمل مع استمرار كونه حليف إذا استدعت الظروف ، كوراما برضه حصل ليه تطور و شفنا جوانب تانية من شخصيته
الحلقة 83 بالذات كانت مؤثرة فعلا بالنسبة لى ، كشف كوراما عن حقيقة اللعبة و مصير أمانوما كان صادم بس اللى رفع من مستوى الأحداث فعلا كان رد فعل كوراما و أمانوما ، بالنسبة لكوراما فكان عارف إن ده شئ اتعمل لتعطليهم على أساس إنهم ممكن يترددوا فى إنهاء اللعبة بس هو كان مدرك تماما إيه على المحك لو ده حصل و برضه مدرك إن أمانوما مش خالى من المسؤلية و خد القرار بالرغم من صعوبته الواضحة عليه و ده رفع من شخصيته بشكل كبير بالنسبة لى ، فى المقابل مشاهد صدمة أمانوما و توتره الواضح بعد إدراك مصيره كانت متعبة للأعصاب فعلا خصوصا مع موسيقى اللعبة و اللى كونها مناقضة للوضع زود الإحساس بالقلق و التوتر لغاية النهاية الصادمة :fearful:

أحد النقط المهمة فى الجزء ده كانت شخصية سينسوى و اللى تعتبر من مميزات الآرك ، الشخصية فكرتنى بحوار جينكاى مع يوسكى و اللى كنت اتكلمت عنه قبل كده و دى أجزاء من الرد :

فى الآرك الأول جينكاى ماكنش عندها مشكلة فى تدريب أى حد ينجح فى إختبارها حتى لو كان قاتل محترف أو يوكاى زى راندو و حتى لو كانت بتفضل شخص زى يوسكى داخليا و فى اختبارها ليوسكى قبل إعطاءه طاقتها حتقول إنها مش هاتسلم اسرارها لشخص عنده استعداد يقتل معلمه بس فى نفس الوقت مش هاتديها لشخص مش هايحط ده كإحتمال

أنا ممكن أفسر الكلام عن قتل المعلم كإحتمال بإنها بتعتبر إن الرفض من البداية ممكن يبقى لعدم التفكير الكافى فى الموضوع أو عدم الخبرة و مش عن مبدأ حقيقى أو إنه دليل على شخصية غير مرنة و سهل كسرها بس عدم وجود أى رد فعل تجاه الجرائم اللى البعض بيرتكبها (خصوصا مع وجود الإمكانية للتحرك) يبقى شئ غريب بالنسبة لى

النقطة دى بتوضح جزء من تفكير توجاشى و اللى بيتكرر هنا ، سينسوى يبقى نموذج للشخص اللى بيحارب لتحقيق العدالة و العالم بالنسبة له أبيض و أسود فقط و أكيد فى بدايته كان هايرفض فكرة قتل المعلم بدون تفكير بس ده لأنه شخصية غير مرنة و بمجرد لما اكتشف إن العالم رمادى ماقدرش يتعامل مع الواقع أو يقبله و فى الآخر قرر يشوفه بنفس الطريقة الغير مرنة و يعتبر كل البشر أشرار ، فى المقابل سواء هنا أو فى هانتر بنلاحظ تفضيل توجاشى لنوعية أبطال (وسط) عندهم استعداد لمواجهة الأشرار بس فى نفس الوقت مابيحاربوش عشان تحقيق العدالة نفسها و تصرفاتهم رمادية أكثر ، كرأى شخصى إلتزامك بتحقيق العدالة مش معناه بالضرورة إنك غير مرن و إنت ممكن تحارب لتحقيقها من غير تطرف طول ما انت مدرك إن مش كل شئ لازم يبقى حرفى ، ده مش معناه إنى كرهت الشخصية و بالعكس شايف إنها شخصية جيدة و وجودها ممكن و إنما مشكلتى لو كان كلامى صحيح و ده نظرة لعامة لكل الشخصيات من النوع ده بالنسبة لتوجاشى

إجمالا الآرك لغاية بدأ المواجهة ضد سينسوى كان ممتاز و حبيته فعلا بس للأسف الوضع اختلف بعد كده و الجزء التانى من الآرك (المواجهة النهائية ) كان فيه عدد من المشاكل اللى خلتنى ماقدرش أحبه أو استمتع بيه

مستويات القوة كانت فيها مشكلة ، الآرك بدأ و الشخصيات فى مستوى B و انتهى و هما S فى قفزات سريعة و بدون أى تدريب ، حتى لو كان فى تفسير للى حصل مع كوراما و هيى فالوضع كان صعب تقبله بالنسبة ليوسكى و حتى سينسوى خصوصا مع كم القدرات اللى أظهرها سينسوى و أو موضوع إن يوسكى يبقى Demon و اللى الإثنين ماتمش التلميح ليهم بأى شكل قبل كده (على عكس قدرات توجورو على سبيل المثال) ، برضه كلام سينسوى عن تفوق يوسكى من بعض الجهات كان صعب تقبله مع الفرق الشاسع فى القدرات حتى من ناحية القوة البدنية و اللى المفترض إن يوسكى بيتفوق فيها

بالرغم من كده دى ماكنتش أكبر مشكلة ، موضوع تعدد الشخصيات عند سينسوى ماكنش ليه داعى حقيقى ، الشخصية كانت جيدة فعلا و عميقة بدون الموضوع و حتى لما تم تقديمه ماتمش استغلاله بشكل حقيقى للدرجة اللى خلتنى أحس إنه كان لتطويل المواجهة فقط (و دى برضه كانت مشكلة تانية و هى إن المواجهة كانت أطول من اللازم) و بالنسبة لى كان ممكن حذفه تماما بدون أى تأثير على الأحداث

المشكلة الأخيرة تبقى فى كم المعلومات و التفاصيل اللى تم حشرها فى المواجهة النهائية سواء بالنسبة لل Spirit Realm أو Demon Realm ، اللى حسيته هنا إن توجاشى كان عاوز يستغل المواجهة فى التمهيد و البناء للآرك اللى بعده بس الموضوع كان زائد عن الحد مع بعض التفاصيل المختلفة عن اللى كنا نعرفه قبل كده (زى عدم أمكانية غلق الفتحة بعد وصولها لمستوى معين و اللى اتضح إنها مشكلة ممكن حلها ) و ده غير بشكل كبير من جو الآرك و حتى أهداف الشخصيات و مع نهاية المواجهة حسيت إنى باشوف شئ مختلف جدا عن اللى بدأت بيه (و ممكن نضيف موضوع قتل يوسكى لأنه Demon فى الوقت اللى كوراما و هيى يبقوا من ال Demon Realm و ماكنش فى أى مشكلة فى التعاون معاهم :confused::)

نتيجة كل ده المواجهة الأخيرة كانت عشوائية بالنسبة لى و ماقدرتش أحبها و ده كان شئ محزن مع المستوى المرتفع للآرك قبلها

برضه أحد الحاجات اللى ماحبيتهاش بس فى الآرك بصفة عامة تبقى عدم وجود عواقب لقتل الشخصيات ، فى البداية يوسكى بيضطر يقتل الطبيب بس بعد كده بيتم إعادته ببساطة مرة تانية و نفس الشئ بيحصل بعد كده مع أمانوما و ده بيقلل من قيمة اللى حصل و معناه بشكل كبير ، بالنسبة ل Epilogue الشخصيات فبعضه كان مقبول و ماشى مع الشخصية زى Sniper أو Seaman بس Epilogue الطبيب كان غريب و مش متفق مع شخصيته بالنسبة لى

فى الآخر مش هاقول إن الآرك سيئ و على العكس الآرك كان مميز فعلا و استمتعت بمعظمه بس للأسف النهاية ماكنتش بنفس القوة و قللت من تقييمى الإجمالى ليه :disappointed:
 
التعديل الأخير:

AM152

True Gamer
انتهيت من الآرك الرابع و العمل أخيرا :triumph:


بالنسبة للآرك الرابع فلولا إنى عندى فكرة عن المشكلة اللى حصلت فيه فكنت هاعمل له دروب فورى عند الحلقة اللى النقلة المعروفة حصلت فيها و بالنسبة لى الموضوع تجاوز كونه Wasted Potential و كان أقرب لمقلب مستفز و من بعدها تابعت الحلقات بدون إهتمام حقيقى لغاية لما خلصته و الشئ اللى يحرق الدم إن البداية كانت ممتازة فعلا مع بناء جيد جدا للآرك و كل ده عشان يتم فى الآخر التخلص منه تماما و إنهاءه بطريقة Cringy و خالية من أى منطق

بالرغم من كده فالعمل كان أكبر من إنه يتم الحكم عليه من النهاية فقط و حتى بالرغم من مشاكله فالآرك قدر يقدم تطور مهم لعدد من شخصيات العمل و دى بعض الملاحظات بخصوصها :

يوسكى كالعادة مش من الشخصيات اللى باهتم بيها بس تطوره فى الآرك و اللى بدأ من الآرك اللى قبله كان مزعج فعلا بالنسبة لى، يوسكى مش بطل للعدالة و من البداية هو شخصية مشاغبة محبة للقتال بس فى نفس الوقت هو مش شرير أو شخص ماعندوش مشكلة فى القتل و إحنا شفنا فى بداية الآرك الثالث مدى صعوبة مواجهته للطبيب و عدم رغبته فى قتله إلا بعد ما بقى مضطر و برضه رغبته فى حماية عالم البشر بس مع تقدم الآرك ده ابتدى يبقى شئ جانبى بالنسبة له تدريجيا و فى نهايته كل اللى بقى مهتم بيه كان مواجهته ضد سينسوى فقط لا غير حتى لو ده فيه تعريض لعالم البشر لخطر حقيقى ، ده بيكمل معاه فى الآرك اللى بعده و بيتضح أكثر مع المقابلة مع المحققة الأولى

يوسكى ماكنش عنده مشكلة فى التعاون مع أشخاص بيأكلوا البشر على اعتبار إن عندهم اسبابهم و ده الشئ اللى بيصدم المحققة الأولى و اللى بتمثل هنا وجهة نظر البشر الطبيعية للموقف ده غير إن دور المحقق يبقى حماية البشر مش إنى لو ماعرفش الشخص يبقى مش مهم ، الموضوع بيوصل لدرجة إن لما يوسكى لاحظ مدى ضعف رايزن هايعرض عليه إن يرجع يأكل البشر و إنه حتى ممكن يساعده فى ده :nomouth::nomouth:
زى ما قلت يوسكى ماكنش بطل للعدالة بس برضه ماكنش الشخص اللى ما يفرقش معاه مصير البشر و الإتجاه اللى خدته الشخصية كان غريب فعلا خصوصا إن عند مرحلة معينة حسيت إنى بشوف جوكو مش يوسكى من بعد مابقى إهتمامه الوحيد القتالات و مواجهة اشخاص أقوياء بس

على عكس يوسكى و اللى كرهت تطوره حبيت الإتجاه اللى شخصية كوراما و هيى خدوه ، هيى كان بيحاول يتعايش مع جروح ماضيه و يلاقى هدف لحياته و مقابلته مع موكورو و اللى عندها نفس المشكلة كانت جيدة و حبيت التفاعل بينهم فى الوقت اللى كوراما بدأ فيه حياة جديدة فعلا بس بقى مضطر يواجه ماضيه و شخص بيمثل النسخة القديمة منه

بالنسبة لهيى فالتركيز كان أكثر على المشاعر أما بالنسبة لكوراما فالتركيز كان على التخطيط للخروج من المشكلة و المسارين كان عندهم Potential كبير قبل ما يتم إهمالهم للأسف بس ده ما يمنعش من إن اللى تم تقديمه ليهم كان ممتاز و خلونى أحب الشخصيتين أكثر

بالنسبة لكوابارا فاللى حصل له فى الآرك كان متوقع ، اتكلمت قبل كده عن الفرق فى القوة بينه و بين الباقى فى الآرك الثانى و فى الآرك الثالث كان فاقد لقوته فى معظم الوقت ، هنا توجاشى جاب من الآخر و سحب عليه تماما ، أظن إنه ماكنش قادر يلاقى دور حقيقى للشخصية خصوصا مع الإتجاه اللى العمل خده و مع الوقت بقى أقرب لصديق للمجموعة أكثر من إنه واحد منها و ده كان شئ محزن

بالنسبة لشخصيات الآرك الرابع فأكثر شخصية كنت مهتم بيها و عاوز أعرف عنها أكثر كانت موكورو بس للأسف الإختصار ضيع كل حاجة :disappointed:


فى الآخر و كرأى نهائى أقدر أقول إنى حبيت العمل بالرغم من مشاكله ، العمل بيبدأ بداية ضعيفة مع الآرك الأول بس بيتحسن تدريجيا بعدها و بيوصل لقمته مع منتصف الآرك الثانى و بداية الثالث ، فى تذبذب بعدها فى المستوى و الآرك الرابع مشكلته معروفة بس إجمالا العمل جيد و يستحق المتابعة و أقدر أعرف ليه البعض بيفضله على هانتر و بالنسبة لى هو يتفوق على هانتر فعلا من بعض النواحى خصوصا الجو العام للعمل و العالم


____________________________________________


بالنسبة لموضوع تكملة العمل فماظنش إن توجاشى ممكن يرجع له فى يوم الأيام أو حتى يخلص هانتر للأسف و أى كلام عن إكمال هانتر يبقى من قبيل التفاؤل فقط و مش شئ واقعى أو جدى ، توجاشى كان ممكن يعمل زى كاتب World Trigger و اللى أصيب بمرض فى فقرات الرقبة خلاه يتوقف لأكثر من سنتين و بعدها رجع بس خلى المانجا شهرية مع إمكانية حصوله على أجازة لو وضعه تدهور و برضه كان ممكن يشغل مساعدين معاه لتخفيف الحمل بس أظن إن الموضوع مش مجرد إن عنده مشاكل صحية و إنما إن الآرك الأخير بالصورة اللى عاوز يقدمها (مع تعقيده المبالغ فيه) بقى أكبر من قدرته و اللى بيأكد ده:

كم التفاصيل الجانبية المهول يبقى محاولة لتغطية عدم وجود تقدم حقيقى فى الأحداث و كون إن لما بيحصل تطور زى قتل أحد الأمراء بنلاقى إن معظم التفاصيل دى ماكنش ليها دور حقيقى فى الموضوع يبقى إثبات لده

بالنسبة لى توجاشى شبه متقاعد و أى شئ بيعمله حاليا يبقى أقرب ل Bonus Chapters من إنها عمل مستمر
 
التعديل الأخير:

AAH3:16

True Gamer
رسميا الأنمي بيتوفر على Netflix بتاريخ 26 من هالشهر كل المواسم ::rock::
 

AAH3:16

True Gamer
على MENA رسمي

شيكت على كم دولة يس بس ماأقدر أقول عالمي

بس ممكن
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
على MENA رسمي

شيكت على كم دولة يس بس ماأقدر أقول عالمي

بس ممكن

ممتاز، بشكل غريب شعبيته ضعيفة عندنا، نتفليكس راح تساعد على نموه أكثر عندنا.
 

AAH3:16

True Gamer
ممتاز، بشكل غريب شعبيته ضعيفة عندنا، نتفليكس راح تساعد على نموه أكثر عندنا.

أتوقع الناس بترجع له خصوصا مع التعطش لجديد Hunter X Hunter واليأس من إصدار أي شي جديد له وخصوصا تسويق نتفليكس بيلعب دوره
 

cryptic

Hardcore Gamer
أتوقع الناس بترجع له خصوصا مع التعطش لجديد Hunter X Hunter واليأس من إصدار أي شي جديد له وخصوصا تسويق نتفليكس بيلعب دوره

ما أتوقع العمل يجذب محبي هانتر. العملين مختلفين جدًا، بالرغم من كونهم من نفس الكاتب إلا إني ما أشوف فيه شبه جوهري بينهم، لو استثنينا قيام توغاشي بإعادة تدوير بعض الأفكار والتصاميم الثانوية من يويو إلى هانتر. أسلوب الكتابة في يويو كلاسيكي جدًا وأقرب لمدرسة دراغون بول.
 

Omni-Doom

The Last Quincy
اليوم أنا و أخوي كنا نتعشى و قررنا نتفرج حاجة خفيفة (لول)، المهم قلنا نتفرج أول حلقة من يويو هاكوشو، fast forward إلا إحنا مخلصين ٨ حلقات @@.

للأمانة كوني ما عندي فكرة عن الأنمي، أعجبتني التويستات اللي بالبداية.
 

Omni-Doom

The Last Quincy
خلصنا أرك الشيطان راندو ، للأمانة زعلان شرير مثله تم تقديمه بهذا الوقت المبكر ، شرير مثل هذا مع البناء المحترم الطويل يقدر يكون شرير تاريخي في الجنر.
 

AAH3:16

True Gamer
فيه أحد شاف الفلم والاوفات؟ كيف مستواهم؟
أبغى زيادة T_T

أول فلم أسطوري الثاني خايس

الأوفا ماتحمست له فبخليه تالي
خلصنا أرك الشيطان راندو ، للأمانة زعلان شرير مثله تم تقديمه بهذا الوقت المبكر ، شرير مثل هذا مع البناء المحترم الطويل يقدر يكون شرير تاريخي في الجنر.

لاتقهرني شخصية wasted بقوة مع الأسف آخر أرك تفحيط

كان في مجال يعطيه وجه ونطلع بشي خرافي بدل الحشو اللي صار ببعض الأركات
 

Omni-Doom

The Last Quincy
أول فلم أسطوري الثاني خايس

الأوفا ماتحمست له فبخليه تالي


لاتقهرني شخصية wasted بقوة مع الأسف آخر أرك تفحيط

كان في مجال يعطيه وجه ونطلع بشي خرافي بدل الحشو اللي صار ببعض الأركات

بالضبط، أنا أمس مخلص الآرك اللي بعده، و يا إلهي على كمية التمطيط في قتال أوراميشي مع سوزاكو، ليش ياخي؟

كل القتالات الأخرى أعطيتها حقها، قتال كوابرا و بياكو أعجبني جدآ و قتال Hiei و الشيطان اللي يجمد بسرعة البرق كان حلو بس لو قصوا من قتال سوزاكو و أعطوه لهذا القتال كان آصرف برأيي، عدا عن ذلك أنا مستمتع بالأنمي و أتطلع لإكماله.
 
التعديل الأخير:

Tohi

تـأَمُّل
بالضبط، أنا أمس مخلص الآرك اللي بعده، و يا إلهي على كمية التمطيط في قتال أوراميشي مع سوزاكو، ليش ياخي؟

كل القتالات الأخرى أعطيتها حقها، قتال كوابرا و بياكو أعجبني جدآ و قتال Hiei و الشيطان اللي يجمد بسرعة البرق كان حلو بس لو قصوا من قتال سوزاكو و أعطوه لهذا القتال كان آصرف برأيي، عدا عن ذلك أنا مستمتع بالأنمي و أتطلع لإكمال.
ممتاز إذا أعجبك الآرك الأول، كل اللي بعده أفضل بكثير.
خصوصًا معارك الآرك الثاني جدًا مميزة :)
 

لُقمَان

True Gamer
خلصنا أرك الشيطان راندو ، للأمانة زعلان شرير مثله تم تقديمه بهذا الوقت المبكر ، شرير مثل هذا مع البناء المحترم الطويل يقدر يكون شرير تاريخي في الجنر.
*يتأكد من كون abdullah-kh غير موجود*
حقيقة أتمنى لو يسوون إعادة صنع كاملة من بيروت، هم يحبون الحشو والحلب ويمديهم يضيفوا على هالأرك ويخلوه طويل وملحمي فعلًا &
 

Omni-Doom

The Last Quincy
آرك يوكي-أونا كان رهيب، تقديم توجورو (السبب الرئيسي لمشاهدتي ليويو ::laugh::) كان خرافي.

تفاجأت إنهم خلوه ينهزم (أعرف إنه كان يستخدم ٢٠%بس still) لكن المشهد اللي يحشر فيه يوسوكي في العمارة أعجبني الصراحة ::laugh::.

طبعآ وصلنا للمهم، الدارك تورنمنت، أول جولة كانت أمام فريق ريوكايوكو الكريه، بإستثناء تشو، مافي أحد أعجبني، بس حزنني زيرو الصراحة ، hiei مسحه من الوجود لول.
 

AzureFlame

Moderator
مشرف
حمستوني والله شكلي بشوفه قريبا، بس عندي سؤال هل يغطي الانيمي كل المانقا؟
 
التعديل الأخير:

AM152

True Gamer
حمستوني والله شكلي بشوفه قريبا، بس عندي سؤال هل يغطي الانيمي المانقا كله؟

بيغطيها مع بعض التعديلات و الإختلافات ، هى مابتأثرش على مجرى الأحداث بشكل كبير (بإستثناء بعض التفاصيل فى نهاية العمل) بس بالنسبة لى خلت المانجا تبقى تجربة مختلفة إلى حد ما

للتنبيه الآرك الرابع و الأخير يبقى مقلب (سواء فى المانجا أو الأنمى) بس العمل أكبر من إنه يتم الحكم عليه من النهاية فقط
 

Arashi

Dragon of Heaven
بدأنا فيه اليوم وشاهدناه على عمانا (كالعاده) لا نعرف قصته ولا شي الا اللهم انه من نفس مؤلف HxH اللي ختمناه من كم سنه.
مع ان الانيمي قديم جدا لكن أبهرني الرسم والاخراج، شغل نظيف ::cool::
بس سالفة ان البطل يموت من اول حلقه ويصير شبح ومادري ايش، مب كأن في اعمال ثانيه قلدته بعدين؟ ::what::
 

Gavroche

World history is a court of judgment
بس سالفة ان البطل يموت من اول حلقه ويصير شبح ومادري ايش، مب كأن في اعمال ثانيه قلدته بعدين؟ ::what::

مش هذي وبس، فيه حاجات اخرى داخل العمل قلدته اعمال شهيرة ايضا بس ما راح احرق.
 

Arashi

Dragon of Heaven
مش هذي وبس، فيه حاجات اخرى داخل العمل قلدته اعمال شهيرة ايضا بس ما راح احرق.
بغيت اجيب اسم عمل مشهور قلده، عمل ما تابعته بس التقليد عيني عينك من البدايه XD

يالله نكمل ونجوف ايش قلدوه فيه P:
 

Arashi

Dragon of Heaven
حلقات التحدي اللي سوته العجوز تذكرني ببدايات HxH اختبار الـHunters، والنينجا الاصلع يشبه احد شخصيات هنتر @@
بس لحد الحين ما اجوف شبه ثاني بين العملين مع انهم لنفس الكاتب ان احيانا أنسى هالشي.

لاحظت ان رسم الانيمي قوي جدا وتقريبا خالي من الاخطاء (عكس انيميات الحين خخخخ)
فرحت أقارن مع رسم المانجا وتعجبت ان رسم المانجا افضل من HxH مع الاول بدا قبل الثاني بثمان سنوات @@
 

AM152

True Gamer
حلقات التحدي اللي سوته العجوز تذكرني ببدايات HxH اختبار الـHunters، والنينجا الاصلع يشبه احد شخصيات هنتر @@
بس لحد الحين ما اجوف شبه ثاني بين العملين مع انهم لنفس الكاتب ان احيانا أنسى هالشي.

لاحظت ان رسم الانيمي قوي جدا وتقريبا خالي من الاخطاء (عكس انيميات الحين خخخخ)
فرحت أقارن مع رسم المانجا وتعجبت ان رسم المانجا افضل من HxH مع الاول بدا قبل الثاني بثمان سنوات @@
الشبه هايبتدى يظهر تدريجيا مع بعض الثيمات المشتركة بين العملين

بالنسبة للرسم فإذا كانت البداية قوية بالنسبة لك فده شئ إيجابى لأن المستوى بيرتفع مع الوقت و بعض البانلز مميزة فعلا ، أظن إن كون الرسم هنا أحسن يبقى راجع لتدهور صحة توجاشى بعدها و حتى فى أوقات كثيرة النسخة اللى كانت بتنشر أسبوعيا من هانتر كانت غير كاملة و بيتم تحسينها فى المجلد

مش هاعلق على مستوى العمل نفسه بس بعد رجعت لموضوعه مرة تانية أظن إن رأيى عنه اتغير نسبيا (مش للأحسن:neutral:)
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
مش هاعلق على مستوى العمل نفسه بس بعد رجعت لموضوعه مرة تانية أظن إن رأيى عنه اتغير نسبيا (مش للأحسن:neutral:)
احس خلاص قريب وتصير زي اصلا انا نقلت جزء من السلبية عندي لك واحس بالراحة الان هع.
 

Gavroche

World history is a court of judgment
بس لحد الحين ما اجوف شبه ثاني بين العملين مع انهم لنفس الكاتب ان احيانا أنسى هالشي.

العمل مختلفين بس يشتركون في ثيمات معينة، ممكن هنتر اخذ بعض الاشياء من يويو هاكوشو وطورهم اكثر.
yu_yu_hakusho_x_hunter_by_kakarotuzumaki20_ddisyap-fullview.jpg



::ton::
 

AM152

True Gamer
احس خلاص قريب وتصير زي اصلا انا نقلت جزء من السلبية عندي لك واحس بالراحة الان هع.

مش هانكر إنى سلبى بس مازال فى شوية أعمال اقدر استمتع بيها فلسه طريقك طويل ::laugh::

لو هاتكلم بجد بالنسبة للعمل :

رأيى فى الأحداث نفسها كما هو بس لما ارجع أفتكر العمل أول شئ بافكر فيه يبقى كم ال Wasted Potential فى الآرك الأخير و اللى حصل مع شخصية يوسكى و ده بيغطى على الباقى ، بالنسبة لى كون إن عمل ما يطلع سيئ أرحم بكثير من إنه يبقى Wasted Potential
 

Arashi

Dragon of Heaven
الشبه هايبتدى يظهر تدريجيا مع بعض الثيمات المشتركة بين العملين

بالنسبة للرسم فإذا كانت البداية قوية بالنسبة لك فده شئ إيجابى لأن المستوى بيرتفع مع الوقت و بعض البانلز مميزة فعلا ، أظن إن كون الرسم هنا أحسن يبقى راجع لتدهور صحة توجاشى بعدها و حتى فى أوقات كثيرة النسخة اللى كانت بتنشر أسبوعيا من هانتر كانت غير كاملة و بيتم تحسينها فى المجلد

مش هاعلق على مستوى العمل نفسه بس بعد رجعت لموضوعه مرة تانية أظن إن رأيى عنه اتغير نسبيا (مش للأحسن:neutral:)
فكرت ان صحته لها علاقه بتدهور الرسم، بس من بداية العمل على هنتر وهو يعاني؟ احسب هالمشكله صارت له بعد فتره اطول.
مسكين ):

ايه ما بقول ان مستوى العمل وايد عالي لأنه في النهايه قديم وتابع لفتره شوي غلبت ععلى معظم الاعمال السطحيه.
هنتر أعمق منه خاصة انه من البدايه يشدك للمتابعه، اما هذا فبدايته كانت عاديه.
هو fun للي يبحث عن عمل خفيف عالقلب P:


العمل مختلفين بس يشتركون في ثيمات معينة، ممكن هنتر اخذ بعض الاشياء من يويو هاكوشو وطورهم اكثر.
yu_yu_hakusho_x_hunter_by_kakarotuzumaki20_ddisyap-fullview.jpg



::ton::

نونونونو ما اجوف اي قاسم مشترك هني XD
سبحان الله كأنهم لاثنين رسامين\مصممين شخصيات مختلفين، من حيث المظهر والطبايع @.@
 
أعلى