hits counter

[ الــمــجـــلــــس ] - Japanese Stuff

مثال ثاني لجنرا ثانية أنمي Kaze ga Tsuyoku Fuiteiru وهو يتبع رياضة جديدة (الركض) ونقول تصميم الشخصيات للفوجوشي لكن الاساس ما يختلف كثير عن أنمي مثل سلام دانك من التسعينات! نفس الكليشيهات نفس التدرج بالإحداث! الفريق ما يشوف نفسه محترف من البداية فيدخل بمرحلة طويلة من التدريب واكتشاف الذات مخلوطة بدراما عن كل شخصية ويبني نفسه للبطولة التي تأخذ وقت من مباريات تدريبية علشان كل واحد يحصل طريقته بالرياضة. هذا الشئ أقدر أقيسه على أيبو وهيكيو وغيرهم، الجنرا أ، ب، ج، د ما تغيرت!
هذي بنية جنرا، و حاجة ثانوية مش حاجة أساسية. لأن المهم فيها هو كيفية التعامل حق الشخصيات مع المؤثر مش المؤثر نفسه. إلا يختلف هو الشيء هذا لأن مع إختلاف تركيبة الشخصيات تختلف ردة فعلهم على المؤثرات و هالشيء يقود لمؤثرات مختلفة في النهاية. الأنميات الرياضية حصلت surge الفترة الأخيرة ماكان له وجود من قبل و الإختلاف حقها بطيء بس هو فيها نفسها نقدر نشوف تنوعين:
1- الأنميات الرياضية إلا تتكلم عن الموهبين.
2- الأنميات الرياضية إلا تتكلم عن ناس فشلة.

الأنميات الرياضية إلا تتكلم عن الموهوبين تاخذ واحد من نموذجين:
1- كوروكو (ينظف لسانه)
2- سلام دانك.

في الأنميات إلا تتكلم عن الفشل:
في شيء جاي من تأثر بكون إيبو سلسلة طويلة جدا و مستمرة إلا هو شيء خلاها تقدر تناقش فترات مختلفة خلال مدة زمنية مختلف جدا. الفترة الحديثة من المانجا ناقشت الفشل أكثر و هي إلا فعلا تقود الحركة في النقاش كلها و تقدر تشوف كيف الحاجات إلا تناقش هالشيء تاخذ الكليشيهات حقها من الشيء إلا هو مثير للإهتمام لول.

هو رغم هالشيء، الأنميات الرياضية حتى لو نعتبرها تصنيف لذاتها هي لسا بالأساس تندرج تحت تعريف الشونن القتالي "رحلة ناس بهدف كبير يحققوه عن طريق مواجهات" إلا هو شيء يخليها تستمد كثير من الtrends في الجنرا من ناحية التصاميم و كيفية التعامل مع المؤثرات (زي هايكيو). ثو كونها جنرا مش واضحة أيضا عطنا فترة زي الlate 90s to early 2000s كانت فيها الانميات الرياضية أكجلي تاخذ عناصر شوجو درامي في نفسها و الشيء في أحيان يقدر يكون surreal. ففي هالشيء كنوع تريند و واقعا أتوقع أقدر آخذ الأنميات الرياضية كنقطة تفكير.
الحين طلعنا باستثناءات؛ الشونين القتالي والشوجو كويس ممكن تزيد؟ ^^
همم، انا مو شايف كيف تشوف الشونن القتالي إستثناء و أنا ضيعت من وقتي أشرح كيف إختلف الشونن الحين و حتى شرحت محرك التغيير؟ الوحيد إلا ما تغير هو الشوجو لأنه جنرا عن الstagnation يعني. الرومانسية حاجة self-destructive و أفضل تمثيل لهذا هو كيف الإعادة ممكن في النهاية تقود لتدمير عقل المتلقي أعتقد؟ مادري أنا أفكر في حالة الشوجو بعمق بواجد. هي تمر بفترات من تكرار نفس الفكرة و التكرار هذا يتغير من تطلع فكرة جديدة بس أنا أعتبر الشوجو ما يتغير لأن نفس المؤثرات إلا تكلمت عنها فوق تكرر نفسها إلا في حالات شاذة مش على شكل trend.


ذكرتها لدعم فكرتي والله لأن شايف الأثنين وبغض النظر عن رأيك فيه؛ هو هو بالنسبة لي شوجو أرستقراطي وكوميديا أوفر ذا توب من هنا أشوف ما في فرق.
هو لما حاولت أدخل طرف زيادة في العملية و أسأله عن الشبه إلا اقترحته، طلع عليي السكين و حاول يقتلني و أعتقد إنه قتلني بإنه عطاني block و ماعاد يرد عليي. السالفة مش سالفة رأي حتى لو إني قلت الحقيقة الغير قابلة للخلاف إنه أنمي زبالة و ماحد المفروض يشاهده، مافي شبه أصلا عدا سالفة الغني و الشخص العادي إلا ماتلعب دور بأي شكل هنا و للأمانة هالشبه ممكن بصورة أكبر حتى نقرنه مع روايات الشوجو الأوربية و حاجات زي fifty shades of grey و بنطلع بشبه أكثر من كاجويا و أوران هاي سكول.
لما تبسط كل الشيء في الدنيا لأبعد حد، كل شيء يطلع مشابه. كل الأنميات مرسومة و تتحرك، لهذا الأنميات ما تتغير و ما تختلف. هذا نوع الargument إلا إنت عطيتني وياه و ليش حسيت إنك قاعد تعاملني و كأني حمار يعني.
والله علي مدري وش لزوم هذا الهجوم يعني؟ وقضية الصور بعد؟ يا ساتر ما راح نحلص منها :pensive:
^ إذا رجعت سطر فوق بتعرف ليش ما حبيت آخذ إهانة و أنا أتفرج.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
هذي بنية جنرا، و حاجة ثانوية مش حاجة أساسية. لأن المهم فيها هو كيفية التعامل حق الشخصيات مع المؤثر مش المؤثر نفسه. إلا يختلف هو الشيء هذا لأن مع إختلاف تركيبة الشخصيات تختلف ردة فعلهم على المؤثرات و هالشيء يقود لمؤثرات مختلفة في النهاية. الأنميات الرياضية حصلت surge الفترة الأخيرة ماكان له وجود من قبل و الإختلاف حقها بطيء بس هو فيها نفسها نقدر نشوف تنوعين:
1- الأنميات الرياضية إلا تتكلم عن الموهبين.
2- الأنميات الرياضية إلا تتكلم عن ناس فشلة.

الأنميات الرياضية إلا تتكلم عن الموهوبين تاخذ واحد من نموذجين:
1- كوروكو (ينظف لسانه)
2- سلام دانك.

في الأنميات إلا تتكلم عن الفشل:
في شيء جاي من تأثر بكون إيبو سلسلة طويلة جدا و مستمرة إلا هو شيء خلاها تقدر تناقش فترات مختلفة خلال مدة زمنية مختلف جدا. الفترة الحديثة من المانجا ناقشت الفشل أكثر و هي إلا فعلا تقود الحركة في النقاش كلها و تقدر تشوف كيف الحاجات إلا تناقش هالشيء تاخذ الكليشيهات حقها من الشيء إلا هو مثير للإهتمام لول.

هو رغم هالشيء، الأنميات الرياضية حتى لو نعتبرها تصنيف لذاتها هي لسا بالأساس تندرج تحت تعريف الشونن القتالي "رحلة ناس بهدف كبير يحققوه عن طريق مواجهات" إلا هو شيء يخليها تستمد كثير من الtrends في الجنرا من ناحية التصاميم و كيفية التعامل مع المؤثرات (زي هايكيو). ثو كونها جنرا مش واضحة أيضا عطنا فترة زي الlate 90s to early 2000s كانت فيها الانميات الرياضية أكجلي تاخذ عناصر شوجو درامي في نفسها و الشيء في أحيان يقدر يكون surreal. ففي هالشيء كنوع تريند و واقعا أتوقع أقدر آخذ الأنميات الرياضية كنقطة تفكير.
بصراحة التفسير ما برر وجود اختلاف فيعني الفشل والموهبة موجودين من أيام أشتا نو جو! جو مرة بحالة الموهوب المنطلق وأستمر عليها لحتى وصل مرحلة الفشل ولا فكر يعتزل. هذه الحالات تتكرر بين جيل وجيل والناس تعود بلعها من جديد من دون مشكلة. ففعليًا الجنرا ما تغيرت!

همم، انا مو شايف كيف تشوف الشونن القتالي إستثناء و أنا ضيعت من وقتي أشرح كيف إختلف الشونن الحين و حتى شرحت محرك التغيير؟ الوحيد إلا ما تغير هو الشوجو لأنه جنرا عن الstagnation يعني. الرومانسية حاجة self-destructive و أفضل تمثيل لهذا هو كيف الإعادة ممكن في النهاية تقود لتدمير عقل المتلقي أعتقد؟ مادري أنا أفكر في حالة الشوجو بعمق بواجد. هي تمر بفترات من تكرار نفس الفكرة و التكرار هذا يتغير من تطلع فكرة جديدة بس أنا أعتبر الشوجو ما يتغير لأن نفس المؤثرات إلا تكلمت عنها فوق تكرر نفسها إلا في حالات شاذة مش على شكل trend.
بصراحة لو تقدر تقول شئ جديد جابه أنمي زي بوكو نو هيرو عن ناروتو راح أكون شاكر لك؟ الشونين القتالي بالذات أكثر مكان يعيد نفسه بشكل ممل ويعني ما يحتاج أشرح لك.

هو لما حاولت أدخل طرف زيادة في العملية و أسأله عن الشبه إلا اقترحته، طلع عليي السكين و حاول يقتلني و أعتقد إنه قتلني بإنه عطاني block و ماعاد يرد عليي. السالفة مش سالفة رأي حتى لو إني قلت الحقيقة الغير قابلة للخلاف إنه أنمي زبالة و ماحد المفروض يشاهده، مافي شبه أصلا عدا سالفة الغني و الشخص العادي إلا ماتلعب دور بأي شكل هنا و للأمانة هالشبه ممكن بصورة أكبر حتى نقرنه مع روايات الشوجو الأوربية و حاجات زي fifty shades of grey و بنطلع بشبه أكثر من كاجويا و أوران هاي سكول.
لما تبسط كل الشيء في الدنيا لأبعد حد، كل شيء يطلع مشابه. كل الأنميات مرسومة و تتحرك، لهذا الأنميات ما تتغير و ما تختلف. هذا نوع الargument إلا إنت عطيتني وياه و ليش حسيت إنك قاعد تعاملني و كأني حمار يعني
تتكلم عن التبسيط وكنه شئ غلط لكن كتابة 5 سطر لفكرة سهلة هذا أسميه عك وتطويل مش مفيد ويب كلامي الحمد لله أنه سهل ^^.ولا آخر سطر مش نقطتي أتكلم عن التغيير الحاصل للجنرا الكبيرة مش جوهري وسطحي يخلي الذي يحبها من عشرين سنة بيحبها الحين، الأنسان يعيد إنتاج نفسه واجد وما يحب التغيير.

^ إذا رجعت سطر فوق بتعرف ليش ما حبيت آخذ إهانة و أنا أتفرج.
::con::
 
بصراحة التفسير ما برر وجود اختلاف فيعني الفشل والموهبة موجودين من أيام أشتا نو جو! جو مرة بحالة الموهوب المنطلق وأستمر عليها لحتى وصل مرحلة الفشل ولا فكر يعتزل. هذه الحالات تتكرر بين جيل وجيل والناس تعود بلعها من جديد من دون مشكلة. ففعليًا الجنرا ما تغيرت!

::con::
هو أنا قررت إني أفضل الترندين الموجودين في الأنميات الرياضية حق الشيء يكون أوضح، بس هو يعني ماتقدر تشوف الشيء لما تحاول بأقصى ماعندك إنك ما تشوفه. ما باكمل في نقطة إني أعلمك وش التغير، لأن إذا ماتقدر تشوفه لنفسك فواحد منا يتكلم عن عصافير و الثاني عن حمام.
تتكلم عن التبسيط وكنه شئ غلط لكن كتابة 5 سطر لفكرة سهلة هذا أسميه عك وتطويل مش مفيد ويب كلامي الحمد لله أنه سهل ^^.ولا آخر سطر مش نقطتي أتكلم عن التغيير الحاصل للجنرا الكبيرة مش جوهري وسطحي يخلي الذي يحبها من عشرين سنة بيحبها الحين، الأنسان يعيد إنتاج نفسه واجد وما يحب التغيير.
هو التبسيط -لو كان حاجة لها معنى متفق عليه، بس إحنا نسوي خلافات لأن عمرنا ما نتفق على معاني الكلمات- حيكون إنك تكتب 5 أسطر عشان تكون الفكرة واضحة و أي أحد يقدر يفهمها، بس يعني تعرف فيه ناس لما تشوف واجد كلام تقرر إنها تقرأ أول كلمتين و هذا كفاية. هو كان المفروض أقول تسطيح، الفرق الجوهري في العملية هو إنك تحور فكرة و تسطحها لحد ما توصل للمرحلة إلا كل شيء متشابه و كل شيء نفسه. الشيء زي واحد يصغر دائرة لحد ما تبان خط مستقيم. فياه الشيء إلا إنت تسويه سيء و مامنه فايدة في أي شيء غير إنك تطلع و تقول "أنا كنت صح" و تفرض نفسك على مشكلة بالغصب. زي هنا، أنا أقولك إن فيه تغير و هذا موجود و هالتغير هو ليش ناس ما تشوف هالأنميات هي الشيء إلا تحبه و مهي الشيء إلا يخاطبها. تجي في البداية إنك تقوليي مافي إختلاف "شوف ترى فيه فريق في أنمي رياضي! زي سلام دنك!" "شوف أنمي شوجو فيه إثنين يحبوا بعض" "شونن قتالي فيه ناس يضربوا بعض" "هالحاجات لازالت نفسها" أجي و أقولك إنه لا في إختلاف حتى ضمن هالشيء لأن طريقة التعامل مع الفكرة الأساسية هذي تتغير كنتيجة للأسلوب. نجي لحق ردك على هالنقطة أخيرا و هو إن الناس مالها حق تحدد وش الإختلاف إلا يحسسها إن الحاجات مش متشابهة بعد الآن، شكرا عبد الله. أنا أشكرك لأنك قاعد تحدد وش مصدر ردة الفعل على الكل.
لما تفسر ردة فعل الناس، ماتاخذ الشيء و تفرض نفسك على مشكلتهم. إنت تاخذ المشكلة تحط نفسك في محلهم و تحاول تفهم "ليش هم يحسوا كذا" إنت تتعاطى مع الميديا كذا كل يوم فمابكون صعب عليك تسوي هالشيء. ياه أنا ماقلت إنه لأنه في إختلاف إنت لازم تكون منزعج منه، في ناس هالإختلاف يخليها تشاهد حاجات ما كانت تقدر تشاهدها بس الحين تقدر تشاهدها. هل هالإختلاف هذا لازم يأثر عليك؟ لا. بس هالتغير قاعد يحصله و حجمه مش مهم في كيف الناس تتعاطى إياه. في النهاية في ناس تشاهد يوري بس تتقزز من أنميات الياوي حق الفوجوشيز رغم إن الإختلاف الوحيد بينهم إن الأخير يحتاج يقولك من وقت لوقت إن هذيلا الشخصيات ذكور - حتى لو أشكالهم أنثوية و يتصرفوا كأنهم إناث- و عندهم أعضاء تناسلية ذكورية.

خليني أكتب ختام خمس كلمات:
1- كل شيء يختلف و يتغير.
2- التغيرات تؤدي إلى إختلاف مباشر.
3- الإختلاف يؤدي إلى ردة فعل.
4- ردة الفعل دليل على التغير.
5- التغير ممكن يكون عام جزئي.

على كل إذا جيت تكمل قصتي أرجوك كملها بحيث أقدر أحصل نوم 6 ساعات دائما، لأن أحيانا أحس إني ما أنام و بما إنك رح تكتبني على كل حال تقدر تخليني ما أحتاج أشتغل؟ طول عمري كنت أحلم بالشيء هذا مان، تدري خليني البطل إلا ينقذ البشرية رغم إني ما أدري لو بقدر أفكر تجاه الحاجات بهالطريقة لما تغير كتابتي يعني. يعني كاتبي عبد الله انا أحتاجك هنا، أنقذني.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
اللب من فكرتي رد على شئ أشوفه مبالغة "اوه الأنمي الذي أحبه ما صار موجود يا ربي" وهذا الشئ ما أشوفه! وقياس الجنرات لأن الأنمي يكرر نفسه واجد مع حبي له، فمستغرب واحد يحب أنمي قتالي زي ناروتو يشتكي مثلًا من الأنميات الجديدة! يا عمي هذا بوكو نو هيرو قدامك نفس الحالة. عاد غير إعادة تدوير لأشياء واجد مثلًا أنا أحب الماهو شوجو التقليدي (اللي من 50 سنة)، سلسلة بريكيور تقدملي نفس التجربة تمامًا. الأشياء التي أحبها من الجنرات لا زالت موجودة؛ يعني لما أشوف جو وأصراره للمنافسة بعدين أنط على هيجي بنفس الفكرة بعالم من القرن الحادي والعشرين ما بتفرق إلا على عناصر ثانية (الصور والصوتيات والأنيمشن وهذه التقنيات).

لذلك دراما ما لقيت شئ أحبه مبالغ فيها ولها علاقة بمؤثرات ثانية أكثر من الأنمي نفسه؛ زي واحد مسنتر على نتفليكس ومسلسلات ويجي بغباوة يسأل ليش الأنمي كذا؟ ليش فيه قوالب؟ :triumph:
 
لذلك دراما ما لقيت شئ أحبه مبالغ فيها ولها علاقة بمؤثرات ثانية أكثر من الأنمي نفسه؛ زي واحد مسنتر على نتفليكس ومسلسلات ويجي بغباوة يسأل ليش الأنمي كذا؟ ليش فيه قوالب؟ :triumph:
عبد الله أرجوك أي شيء غير هذا الموضوع، الناس إلا تنشر فكرة إن في كتابة من غير كليشيهات و قوالب هذي تحتاج تعدم ياخي، نحتاج نرجع جلالة حد الحرية القاطع المقصلة على الناس هذي. شيء داخلي يموت من أحد يدعي إنك تقدر تكتب بدون ما تعتمد على الصور العقلية الموجودة عند الناس. يارب رحمتك، روح إقرأ كتابين غموض و ألغاز، و لا سلسلة فانتازيا و لا حاجة بعدين قوليي "كيف الأنميات فيها كليشيهات" باموت و الله...

أنا بديت اكتب هالرد و انا مو قاعد أرد على أحد قال الشيء، انا عندي حالة و أحتاج مساعدة.
 
ممكن سؤال لطيف كذا
تتفرجوا انميات برمضان واش الانميات الي حسيتوها ناسبت جوكم وقتها
احب اتفرج الحاجات الرايقة في رمضان

اخر رمضانين كنت اتفرج فيهم natsume yuujinchou و موشيشي واعيد هيوكا (غالبا اختار حلقات معينة).
 
ليه حماسي للأعمال الجديدة كل ماله يختفي؟ خلاص كبرت؟
اللب من فكرتي رد على شئ أشوفه مبالغة "اوه الأنمي الذي أحبه ما صار موجود يا ربي" وهذا الشئ ما أشوفه! وقياس الجنرات لأن الأنمي يكرر نفسه واجد مع حبي له، فمستغرب واحد يحب أنمي قتالي زي ناروتو يشتكي مثلًا من الأنميات الجديدة! يا عمي هذا بوكو نو هيرو قدامك نفس الحالة. عاد غير إعادة تدوير لأشياء واجد مثلًا أنا أحب الماهو شوجو التقليدي (اللي من 50 سنة)، سلسلة بريكيور تقدملي نفس التجربة تمامًا. الأشياء التي أحبها من الجنرات لا زالت موجودة؛ يعني لما أشوف جو وأصراره للمنافسة بعدين أنط على هيجي بنفس الفكرة بعالم من القرن الحادي والعشرين ما بتفرق إلا على عناصر ثانية (الصور والصوتيات والأنيمشن وهذه التقنيات).

أظن إن المسألة ليها علاقة بعامل النوستالجيا بشكل كبير

بالنسبة لشخص جديد على عالم الأنمى فالبداية بتبقى مبهرة ، كل شئ جديد بالنسبة لك الحماس على آخره و فى مئات الأعمال اللى انت عاوز تتابعها ، الأعمال اللى بتشوفها فى بداية متابعتك غالبا بتسيب أثر صعب نسيانه لأنها بتبقى مرتبطة عندك بحالة الحماس و الإعجاب دى و اللى غالبا بتأثر على حكمك عليها
طبعا مع مرور الوقت الوضع بيتغير ، بعد متابعة عشرات الأعمال هاتبتدى تلاحظ بعض التكرار و الكليشيهات و نظرتك هاتبقى موضوعية أكثر و طبيعى إنك مش هاتقدر تحافظ على نفس درجة الحماس و الأعمال اللى بتتابعها هاتقل فى العدد و هاتبتدى تركز على حاجات محدودة ، اللى بيحصل بعد كده يبقى إما إنك تستمر على الوضع ده و تكمل متابعة بس بدرجة أقل من البداية مع تركيز على الحاجات اللى بتحبها فعلا فقط أو إنك عند مرحلة معينة هاتبتدى تحس بالتشبع و إنك زهقت و ممكن ده يوصل للتوقف عن المتابعة كليا

المسألة دى طبيعية (ده اللى بيحصل لما نكبر :weary:) و مش متعلقة بالأنمى فقط بس ده شئ ممكن ماتنتبهش ليه و حتى لو انتبهت فصعب الإعتراف بيه أو قبوله و النتيجة إنك بتعتبر إن المشكلة فى الميديم (سواء الأنمى أو غيره) فى الوقت اللى هى متعلقة بيك بشكل أساسى
لما تلاقى شخص بيقول إن مافيش أى عمل جيد فى الخمس أو العشر سنين الأخيرة فده غالبا شخص فقد إهتمامه بالأنمى من زمان و ماعندوش إهتمام حقيقى أو رغبة لمتابعة الأعمال اللى بتعرض حاليا ، نفس الشخص ممكن يقول إن الكلام ده غير صحيح و إنه لما بيتابع الأعمال القديمة بيلاقيها جيدة بس الحقيقة إن جزء كبير من الإحساس ده راجع للنوستالجيا ، إنت لما بتتابع العمل القديم فانت مش بتستمتع بأحداث العمل قد ما انت بتسترجع ذكرياتك معاه و حماسك القديم ليه ، العمل بيبقى ليه عندك معزة خاصة و عشان كده ممكن تشوفه أكثر من مرة و تحبه بس لو قلت لنفس الشخص إن فى عمل جديد و مستواه ممتاز فعلى الأغلب مش هايتحمس ليه و هايشوفه ضعيف حتى لو كان أحسن فى المستوى من العمل القديم (و ده لو قرر يشوفه من الأساس ) لأنه زى ما قلت فقد إهتمامه بالمتابعة و المسألة متعلقة باستعادة ذكرياته فقط

مثال واضح للكلام ده هو أنمى بليتش ، العمل باعتبره بدايتى الحقيقية فى عالم الأنمى و المانجا و ليه عندى معزة خاصة و أظن إن ده نفس الوضع بالنسبة لعدد كبير من المتابعين بس بالنسبة لى ده مش هايخلينى أتجاهل الكوارث اللى حصلت فى العمل و لنفس السبب باستغرب من رغبة عدد من المتابعين لرجوع الأنمى أو تحمسهم للأخبار عنه (خصوصا المتابعين اللى كان عندهم نفس المشاكل اللى كانت عندى تجاه العمل) و إن كنت فاهم السبب و هو النوستالجيا كما ذكرت ، العمل بيمثل ذكريات بداية متابعة الأنمى و الحماس و الترقب المرتبطين بيهم لنسبة كبيرة من المتابعين و رجوع العمل معناه رجوع الإحساس ده بس إيه اللى هايحصل لو تخيلنا إن بليتش عمل جديد تماما بيتم عرضه فى الوقت الحالى ؟
الأغلب إنك هتلاقى إما هجوم من نفس المتابعين مع كلام عن كم المشاكل فى المنطق و الشخصيات (و اللى كانت موجودة حتى فى بداية العمل) أو عدم إهتمام مع اعتباره مجرد عمل شونين آخر و تكرار لما سبق ، العمل هنا ماتغيرش و هو نفس العمل بس النظرة هاتتغير بشكل كبير على حسب معنى العمل بالنسبة لك و ده اللى بيحصل هنا


فى الآخر و عشان أكون واضح مابقولش إن مافيش أى تغير فى التوجه الفنى من فترة للتانية و ممكن أفهم لو شخص ما بيفضل نوعية الأعمال اللى كانت بتعرض فى فترة معينة (بسبب أسلوب الآرت أو انتشار جنرا معينة وقتها على سبيل المثال) ، كلامى هنا بيركز على فكرة إن الأعمال الجيدة انتهت و مابقتش موجودة كأن المواهب انعدمت و مافيش غير نوعية واحدة فقط من الأعمال و ده كلام غير صحيح تماما
 
التعديل الأخير:

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
فس الشخص ممكن يقول إن الكلام ده غير صحيح و إنه لما بيتابع الأعمال القديمة بيلاقيها جيدة بس الحقيقة إن جزء كبير من الإحساس ده راجع للنوستالجيا ، إنت لما بتتابع العمل القديم فانت مش بتستمتع بأحداث العمل قد ما انت بتسترجع ذكرياتك معاه و حماسك القديم ليه ، العمل بيبقى ليه عندك معزة خاصة و عشان كده ممكن تشوفه أكثر من مرة و تحبه بس لو قلت لنفس الشخص إن فى عمل جديد و مستواه ممتاز فعلى الأغلب مش هايتحمس ليه و هايشوفه ضعيف حتى لو كان أحسن فى المستوى من العمل القديم (و ده لو قرر يشوفه من الأساس ) لأنه زى ما قلت فقد إهتمامه بالمتابعة و المسألة متعلقة باستعادة ذكرياته فقط
هذا الكلام ممكن يكون صحيح جزئيًا وما أشيل النستلوجيا وما أشوفها عيب لكن مع أي عمل قديم؟! هنا أختلف أنا ما كان عندي ذكريات لأغلب الأعمال القديمة التي شاهدتها: جاندام، ماكروس، أكاجي آن، أوتينا، إيفانجليون والقائمة تطول حكرها فقط على الحنين غلط وأنما ليش ما تقول الأعمال هذه كويسة كفاية لتشوفها؟ برضو لو لا كذا ما صارت كلاسيكية من الاساس.
مثال واضح للكلام ده هو أنمى بليتش ، العمل باعتبره بدايتى الحقيقية فى عالم الأنمى و المانجا و ليه عندى معزة خاصة و أظن إن ده نفس الوضع بالنسبة لعدد كبير من المتابعين بس بالنسبة لى ده مش هايخلينى أتجاهل الكوارث اللى حصلت فى العمل و لنفس السبب باستغرب من رغبة عدد من المتابعين لرجوع الأنمى أو تحمسهم للأخبار عنه (خصوصا المتابعين اللى كان عندهم نفس المشاكل اللى كانت عندى تجاه العمل) و إن كنت فاهم السبب و هو النوستالجيا كما ذكرت ، العمل بيمثل ذكريات بداية متابعة الأنمى و الحماس و الترقب المرتبطين بيهم لنسبة كبيرة من المتابعين و رجوع العمل معناه رجوع الإحساس ده بس إيه اللى هايحصل لو تخيلنا إن بليتش عمل جديد تماما بيتم عرضه فى الوقت الحالى ؟
الأغلب إنك هتلاقى إما هجوم من نفس المتابعين مع كلام عن كم المشاكل فى المنطق و الشخصيات (و اللى كانت موجودة حتى فى بداية العمل) أو عدم إهتمام مع اعتباره مجرد عمل شونين آخر و تكرار لما سبق ، العمل هنا ماتغيرش و هو نفس العمل بس النظرة هاتتغير بشكل كبير على حسب معنى العمل بالنسبة لك و ده اللى بيحصل هنا
غير أنك تتحدث أن هذا الشئ أنقطع وهذا ما أشوفه، هذه الكليشهيات بتظل موجودة حتى مع العمل الحديث، يعني تجربتي مع بوكو نو هيرو ما تفرق كثير عن شونين 2000s ولا كثير من العناصر المكررة موجودة بل تدري هو رجعلي نستلوجيا لهذه الحقبة XD. أنا متأكد لو بليتش حصل ريميك راح تشوف جمهور جديد يحبه، خصوصًا الأرك الطويل لعند الحلقة 63 على ما أذكر، فيه تويسات وصراعات تجذب أي هاردكور شونين قتالي.
 
التعديل الأخير:
الإعجابات: Eizu
أظن إن المسألة ليها علاقة بعامل النوستالجيا بشكل كبير

بالنسبة لشخص جديد على عالم الأنمى فالبداية بتبقى مبهرة ، كل شئ جديد بالنسبة لك الحماس على آخره و فى مئات الأعمال اللى انت عاوز تتابعها ، الأعمال اللى بتشوفها فى بداية متابعتك غالبا بتسيب أثر صعب نسيانه لأنها بتبقى مرتبطة عندك بحالة الحماس و الإعجاب دى و اللى غالبا بتأثر على حكمك عليها
طبعا مع مرور الوقت الوضع بيتغير ، بعد متابعة عشرات الأعمال هاتبتدى تلاحظ بعض التكرار و الكليشيهات و نظرتك هاتبقى موضوعية أكثر و طبيعى إنك مش هاتقدر تحافظ على نفس درجة الحماس و الأعمال اللى بتتابعها هاتقل فى العدد و هاتبتدى تركز على حاجات محدودة ، اللى بيحصل بعد كده يبقى إما إنك تستمر على الوضع ده و تكمل متابعة بس بدرجة أقل من البداية مع تركيز على الحاجات اللى بتحبها فعلا فقط أو إنك عند مرحلة معينة هاتبتدى تحس بالتشبع و إنك زهقت و ممكن ده يوصل للتوقف عن المتابعة كليا

المسألة دى طبيعية (ده اللى بيحصل لما نكبر :weary:) و مش متعلقة بالأنمى فقط بس ده شئ ممكن ماتنتبهش ليه و حتى لو انتبهت فصعب الإعتراف بيه أو قبوله و النتيجة إنك بتعتبر إن المشكلة فى الميديم (سواء الأنمى أو غيره) فى الوقت اللى هى متعلقة بيك بشكل أساسى
لما تلاقى شخص بيقول إن مافيش أى عمل جيد فى الخمس أو العشر سنين الأخيرة فده غالبا شخص فقد إهتمامه بالأنمى من زمان و ماعندوش إهتمام حقيقى أو رغبة لمتابعة الأعمال اللى بتعرض حاليا ، نفس الشخص ممكن يقول إن الكلام ده غير صحيح و إنه لما بيتابع الأعمال القديمة بيلاقيها جيدة بس الحقيقة إن جزء كبير من الإحساس ده راجع للنوستالجيا ، إنت لما بتتابع العمل القديم فانت مش بتستمتع بأحداث العمل قد ما انت بتسترجع ذكرياتك معاه و حماسك القديم ليه ، العمل بيبقى ليه عندك معزة خاصة و عشان كده ممكن تشوفه أكثر من مرة و تحبه بس لو قلت لنفس الشخص إن فى عمل جديد و مستواه ممتاز فعلى الأغلب مش هايتحمس ليه و هايشوفه ضعيف حتى لو كان أحسن فى المستوى من العمل القديم (و ده لو قرر يشوفه من الأساس ) لأنه زى ما قلت فقد إهتمامه بالمتابعة و المسألة متعلقة باستعادة ذكرياته فقط
القضية نسبية هنا و لا يوجد جواب مطلق لها، كم من عمل كنت احبه في الماضي و عظيم بذاكرتي و عندما أعود له حالياً استغرب من نفسي كيف أحببت عملاً بهذا السوء !
ايضاً يوجد اعمال احبها للنوستلجيا رغم وعيي بسلبياتها، و يوجد أعمال قديمة لم أشاهدها من قبل أو لم أكن أحبها وقتها و عندما أعود لها حالياً أقدرها كثييير، أيضاً معك شخص هاردكور شونين قتالي و كانت عندي ذكريات عظيمة و نوستاليجيا مع ون بيس و مع الوقت يمر كلما اعيد مراجعة بعض أركاته يسقط من عيني أكثر فاكثر، حتى قد أصبح اكرهه على هذا المنوال !

مثلاً جوجو على معرفتي الحديثة به في وقت كرهت به أعمال الشونين القتالي التي كانت تعرض، رجع لي نفس الحماس و الشغف الذي كان عندي بالسابق و حالياً أقرأ المانجا و أشاهد الانمي و لا يتوقف عن ابهاري !
مع العلم اني كنت داخل عليه بتوقعات سلبية عندما سمعت الضجة عليه.
 
هذا الكلام ممكن يكون صحيح جزئيًا وما أشيل النستلوجيا وما أشوفها عيب لكن مع أي عمل قديم؟! هنا أختلف أنا ما كان عندي ذكريات لأغلب الأعمال القديمة التي شاهدتها: جاندام، ماكروس، أكاجي آن، أوتينا، إيفانجليون والقائمة تطول حكرها فقط على الحنين غلط وأنما ليش ما تقول الأعمال هذه كويسة كفاية لتشوفها؟ برضو لو لا كذا ما صارت كلاسيكية من الاساس.
للتوضيح أنا مابتكلمش عن أعمال فترة معينة هنا و إنما قصدى بالأعمال القديمة الأعمال اللى تابعتها فى بداية متابعتك للأنمى أيا كانت الفترة اللى جاية منها و اللى أنا مقتنع بيه إن كل فترة ليها أعمالها الجيدة و السيئة ،برضه عارف إن حكر حبك لعمل ما على النوستالجيا فقط غير صحيح و مستوى العمل ليه دور ، بس أنا هنا باتكلم عن نقطة محددة و هى اللى أنت عبرت عنها كالآتى :

"اوه الأنمي الذي أحبه ما صار موجود يا ربي"
لما ألاقى شخص بيعتبر إن كل ماهو جديد سيئ فدى بالنسبة لى نظرة غير موضوعية لأن زى ما ذكرت كل فترة ليها اعمالها الجيدة و حتى بالنسبة لك ففى أكثر من عمل جديد أظن إنك حبيته بس إذا كان الشخص مش قادر يشوف أى شئ جيد وسط الكم المهول و التنوع الحالى للأعمال و لفترة طويلة و شايف إن الأعمال القديمة فقط هى الجيدة فالأغلب إن الموضوع هنا مش متعلق بمستوى الأعمال و إنما بالتشبع و فقدان الإهتمام بالميديم فى حد ذاته و جزء من استمرار حبه للأعمال القديمة يبقى نتيجة النوستالجيا فى الوقت اللى فقد فيه القدرة على الإستمتاع بباقى الأعمال من نفس الميديم ، طبعا ده مش شئ مطلق و زى ما ذكر @Yashiro الموضوع نسبى و فى عوامل كثيرة بتتدخل فيه و الحالة بتختلف من شخص لآخر بس زى ماقلت الكلام هنا عن نوعية معينة من الردود مش قاعدة عامة



غير أنك تتحدث أن هذا الشئ أنقطع وهذا ما أشوفه، هذه الكليشهيات بتظل موجودة حتى مع العمل الحديث، يعني تجربتي مع بوكو نو هيرو ما تفرق كثير عن شونين 2000s ولا كثير من العناصر المكررة موجودة بل تدري هو رجعلي نستلوجيا لهذه الحقبة XD. أنا متأكد لو بليتش حصل ريميك راح تشوف جمهور جديد يحبه، خصوصًا الأرك الطويل لعند الحلقة 63 على ما أذكر، فيه تويسات وصراعات تجذب أي هاردكور شونين قتالي.
ماظنش إن قصدى وصل هنا ، أنا ما قلتش إن الكليشيهات انقطعت و إنما على العكس أكدت وجودها :nomouth:

اللى أقصده بكلامى إنك ممكن تهاجم الكليشيهات فى عمل جديد فى نفس الوقت اللى بتتجاوز فيه نفس الكليشيهات فى عمل قديم ، الكليشيهات موجودة و مستمرة بس النظرة ليها ممكن تختلف من عمل شفته فى الماضى قبل ما تعرفها و عمل بتشوفه فى الوقت الحالى بعد ما اتعودت عليها
 

MH MD

Moderator
مشرف
اليوم جاء في بالي أوروبوتشي لي مدة مفتقده وصحيح هو لسى موجود بالأندستري مع ثلاثية جودزيلا بس راح من قوائم المسلسلات اللي كان مسوي دويتو مع أوكادا وما تحس فيه غيرهما. الحين طحنا فقط باكتساح أوكادي وذا مزعج صراحة @@
Thunderbolt Fantasy لسه كان قبل موسم، ولو انه تقنيا مش انمي بس نفس الروح ومحافظ على مستواه هناك، وواضح ان الدمى التايوانية هي شغفه الحالي وفي موسم ثالث جاي كمان، ما عندي مشكلة ذو ووضعي معاه زي وضعي مع هيداكي أنو وأفلام جودزيلا اللايف اكشن، طالما مرتاحين هناك ولسه يبدعوا فيهم مع لمساتهم الانيماوية فمافي مشكلة عندي @@
 
Osamu Kobayashi
هالشخص مكتوب عليه انه ينكره كل مرة يحاول يسوي حلقة بانمي معين بسبب الستايل شيفتس القوية xD
اشتغل على الحلقة 15 من دورورو ويبدو انها تحصل نفس الاستقبال السلبي
قريبا بشاهدها مع الحلقات المتجمعة باذن الله .. احب شغلة الصراحة ولو اني ما اشوفه يظهر دائما بافضل شكل (عمله في ايكودا تشان كان ممتاز)
 
طالع كلام انه Madhouse تشغل عامليها لما يقارب ال 393 ساعة بالشهر، يمكن ذا سبب تدني مستوى الاستديو في اخر فترة؟؟
الوقت الكبير هذا يخلي العاملين يطفشوا وبالاخير نطلع باعمال غبية زي انميهم ذا الموسم، غير انه ربما يسبب بانتحارهم!!.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
Osamu Kobayashi
هالشخص مكتوب عليه انه ينكره كل مرة يحاول يسوي حلقة بانمي معين بسبب الستايل شيفتس القوية xD
اشتغل على الحلقة 15 من دورورو ويبدو انها تحصل نفس الاستقبال السلبي
قريبا بشاهدها مع الحلقات المتجمعة باذن الله .. احب شغلة الصراحة ولو اني ما اشوفه يظهر دائما بافضل شكل (عمله في ايكودا تشان كان ممتاز)
عاد أتمنى أشوفه بحلقة بCarole and Tuesday ^^ عن نفسي حبيت شغله على Beck وكرهت حلقته بKemonozume (يمكن سيناريو الحلقة سئ بس طلعت +18 بزيادة عن البقية ويع).
 
طالع كلام انه Madhouse تشغل عامليها لما يقارب ال 393 ساعة بالشهر، يمكن ذا سبب تدني مستوى الاستديو في اخر فترة؟؟
الوقت الكبير هذا يخلي العاملين يطفشوا وبالاخير نطلع باعمال غبية زي انميهم ذا الموسم، غير انه ربما يسبب بانتحارهم!!.
سؤال ليش اليابانين ما يسوو شبكة زي نيتفلكس؟ عشان ندعمهم!
 

TCF

Hardcore Gamer
::laugh::::laugh:: .. انا ما شاهدت الموسم الثاني لان حسيت خاقة على زينب بزيادة بس مع الفيلم دخل دائرة الاهتمام مرة اخرى ..

الا اشوفه ان اخر كم حلقة في الموسم الثاني هي الا رفعت العمل، يعني حسيت انها خلت الاحداث مع بعض ليها معنى ومبنية الى ذيك النقطة رغم ان الاحداث هذه بحد ذاتها ما حسيت انها ليها قيمة كبيرة. السؤال هو هل يسوى انك تتابع عمل عشان اخر كم مشهد ولا لا
 
أعتقد الصيف بيكون موسم كويس، من زمان ما حطيت 3 أنيميات في اللستة لموسم واحد. فينلاند ساقا، حق المطافي، ويمكن دكتور ستون.