Ammar_R
True Gamer
آسف ياأخوان على الموضوع السابق .. المشكلة بعد مانشرته قريته مرة تانية وحسيت إنو أسلوبي مو سئ .. السئ .. فقررت احذفه واكتبه مرة تانية باللغة العربية الفصحى .. لكن في النهاية قررت بس انشره زي ماهو لعدة أسباب .. أسف مرة تانية على النشر مرتين .. وبالنسبة لأسلوب الكتاية أحاول أحسنه المرات الجاية .. بس ياريت رايكم في الموضوع كمحتوى ...
Pong .. Space Invaders .. Pac-Man .. Tetris
بدون أي شك كلنا نعرف الألعاب الأربعة المذكورة فوق .. لو مو بالإسم بالشكل @_@ .. لمن اخترت الألعاب الأربعة اللي فوق عشان اتكلم عنها كان فيها كلها قاسم مشترك واحد .. إلا الأن جميعها ممتعة ورائعة وتخليك تدمن عليها .. عكس غالبية الألعاب حاليا .. لا تحتاج توتوريل أو أي شي .. تشوف الجيم بلاي فيها لخمسة ثوان وتطيح في حبها .. بالنسبة لي الأمر يتدرج من آخر لعبة ( تترس = LUV ) لأول لعبة .. على سبيل المثال قبل ماأغير جوالي قبل كم أسبوع للأي فون .. كان عندي ال6630 .. تترس عليه قضيت فيها ساعات وساعات وساعات طويلة وكثيرة .. اللعبة اللي أبدا ماأمل منها ...
الألعاب الأربعة كلها من الأساسيات للفيديو جيمز .. هيا أساس التاريخ حق الألعاب .. وهيا اللي فتحت الماركت بداية .. قبل ماتجي شركات تنوعه وتحسنه بمراحل وتوسعه اكتر واكتر .. انا عن نفسي اعرف مجموعة من المعلومات .. لكن لمن بدأت ابحث اكثر لقيت معلومات كتيرة جديدة بالنسبة ليا .. جمعت اللي بحثت عنو في دا الموضوع ...
أسف على طريقة كتابتي للموضوع .. كنت افكر اكتبه باللغة العربية الفصحى .. لكن أنا بطبيعتي سئ في بناء الجمل وتوصيلها كاملة وسئ جدا في الاستطراد وممكن أضيع النساق حق الكلام بسرعة .. فحاولت اكتبه بطريقة اريحلي .. أسف إذا ممل .. لكن أتمنى يعجب الجميع .. enjoy ...........
في بداية السبعينات .. Nolan Bushnell مؤسس أتاري .. اللي يمديك تعرفه كالشخص اللي صنع الفيديو جيمز بزنس .. شخصية كبيرة جدا .. تصفها مع الأسماء المهمة في الصناعة .. في عام 2005 هوا مع مياموتو حصلوا على النجوم الدائمة في Walk of Game.. ( الآدمي قبل فترة كان له مقابلة يقول فيها إن الفيديو جيمز سار زبالة -__-" ) عموما الفيديو جيمز قبله كان له تاريخ .. لكن بداية الصناعة الحقيقة كانت في بداية السبعينات على يد أتاري بلعبة الأركيد PONG اللي صممها Al Alcorn بعد ماNolan وظفه في الشركة وهوا دوبه طازه متخرج كمهندس إلكترونيات من جامعة كاليفورنيا .. يقول ألكورن إنو صمم اللعبة في عدة أيام بس !! .. وبما إنو إسم Ping-Pong كان مأخود كعلامة تجارية .. اللعبة سميت PONG ...
( وبالنسبة لأتاري فبعد فترة منه الزمن والنجاح وبسبب سوء الإدارة شريت من قبل وارنر .. وبعدها بفترة مجموعة من مطوريها انفصلوا وشكلو أكتفجن أول شركة طرف ثالث تصدر العاب على الكونسولز .. واكبر شركة طرف ثالث حاليا )
الكورن على اليمين ونوللاان على اليسار ...
بونج كانت عبارة عن لعبة أركيد ثنائية .. ببساطة شديدة .. تحط القرش .. تقرا التعليمات اللي كانت تختصر ببسطاة شديدة في : تجنب فقدان الكرة للسكور العالي .. وتلعب مع أي أحد بواسطة التحكم بمقبضين دائررين لتحريك المضارب اللي على طرفي الشاشة وضرب الكرة .. تنس طاولة ببساطة شديدة .. اللعبة كانت النجاح الأول الحقيقي اللي جاب فلوس في الفيديو جيمز ...
نجاح بونق خلا نولان يفكر في طريقة يخلي اللعبة كلعبة لاعب واحد .. وبنفس الأسلوب ابو " لا تضيع الكورة عشان السكور العالي " .. وفي منتصف السبعينات نشرت Breakout .. اللي تجبلك مضرب واحد في أسفل الشاشة .. و layers of blocks في أعلى الشاشة .. مع الكرة اللي إنت تحاول تضربها كل مرة عشان تكسر من البلوكز اللي فوقك إلين ماتكسرها كلها ...
وفي آواخر السبعينيات .. وفي اليابان Tomohiro Nishikado ابدع في اختراع لعبته space invaders .. وفيها تتحكم بمدفع في أسفل الشاشة وتطلق على صفوف الفضائين اللي نازلة تحتل الأرض .. في اليداية توموهيرو كان يملك النية لجعلها سفن فضائية .. لكن التقنية في ذلك الوقت ماسمحتله بذلك .. يتكلم عنها ويقول : تتحدى الغزاة .. لكن الإطلاق على بشر فكرة ما استسغتها .. شي غير أخلاقي ( لاحظ رغم إنها مجرد لعبة ! ) .. لكن مين مايبغى يطلق على شوبة وحوش وإلينز ! .. الشي الحلو إنك يمديك تشوف إن الخيال كان موجود من بدايات الفيديو جيمز .. و توموتهيرو أيضا هوا مبتكر اول لعبة آركيد يابانية ( تشبه PONG ) وقبل pace invaders طور مجموعة من الألعاب .. أما SI فنشرتها Taito Co في اليابان .. وفي امريكا نشرتها Midway ...
في الآركيد الياباني كان عندك joystick و زر للإطلاق .. تحرك المدفع الخاص بك يمين ويسار .. وتطلق على صفوف الوحوش .. وفي نفس الوقت تحاول تتجنب طلقاتهم .. أضف لذلك وجود حواجز بينك وبينهم .. ممكن تساعدك كدروع لطلقاتهم .. لكنها تتآكل مع كل طلقة تجيها .. بسيط وسهل وممتع .. أهم عوامل الإدمان الرئيسية .. وكانت فعلا اللعبة اللي خلت اليابانيين يدمنوا عليها ...
وفي عام 1980 .. اكتر لعبة آركيد شعبية في العالم اصدرت .. Pac Man اللي أبدعها Toru Iwatani واربعة مطورين آخرين من Namco .. اللعبة على وقتها كانت مبهرة بالوانها .. ونشرتها نامكو في اليابان ومدواي في أمريكا .. اللعبة صدر لها قريب ال30 اصدار رسمي آخر .. والعديد من الإصدارات الغير رسمية .. إيواتاني اشتغل على اللعبة لمدة 18 شهر .. وكان يفترض يكون إسمها pakku-man .. ويقال إنو شكل الشخصية جا من حاجتين .. بيتزا ناقصتها وصلة + الاكل ! ...
من أهم ألعاب باكمان في تاريخ الإسم البورت اللي سوته اتاري للأتاري2600 .. اللي كان مريع بأقل وصف للكلمة .. بسبب الشهرة الكبيرة للعبة كآركيد .. اللعبة باعت نسخ لما يقارب 70% من المالكين للجهاز اللي يبلغ عددهم قريب ال10 ملايين في ذلك الوقت .. لكن اللعبة نفسها كانت سيئة جدا .. ويعتبرها الكثيرين اسوأ لعبة في التاريخ ! ورغم المبيعات العالية لها إلا إن اتاري خسرت الكثير بسبب ملايين النسخ الفائضة اللي مااتباعت .. واللي كانت تأمل في إنها ترفع مبيعات الجهاز .. وتعتبر أيضا أحد اسباب سقوط سوق الألعاب في ال83 .. هيا ولعبة ET اللي كان واضح دفع اتاري لمبالغ طالئلة عشان تاخد رخصتهم .. ومع الأسف عجلوا بيهم وطلعوهم بشكل سئ جدا .. والوضع ماتحسن إلا في قريب سنة ال86 مع الNES .. اصدار آخر من اللعبة وهو Pac-Man Championship Edition اللي كان من المصمم الأولاني للعبة .. إيواتاني .. ونزل هدي السنة 2007 على الإكس بوكس لايف آركيد ...
إيواتاني مع مياموتو ...
اللعبة تاخد مكان في متاهة .. يجري يباك مان ويحاول ياكل النقاط الموجودة في جميع طرق المتاهة .. ويلاحقوا فيا أربعة أشباح Blinky و Pinky و Inky و Clyde .. ولمن ينتهي باك مان من النقاط يروح للمرحلة اللي بعدها .. إضافة لوجود النقاط المطلوب منك التهامها .. في نقاط قوة أكلك لها يعطيك القدرة المؤقتة على آكل الأشباح نفسها ...
صورة لبورت الأتاري 2600 ...
الأن نجي لأهم لعبة من الأربعة برأيي .. واللعبة اللي لازلت العبها ليومك دا كل ماشوف نسخة منها .. اللعبة اللي ابدعها .. وكلمة ابدعها قليلة .. Alexey Pajitnov من الأكاديمية السوفييتية للعلوم .. والصادرة بسنة 85 في روسيا و86 في أمريكا .. TETRIS .. أروع لعبة بزل في التاريخ .. طور غيرها عديد من الألعاب .. منها Hexic بجزئيها لل360 .. في GDC 07 فاز بجائزة الريادة في الإستكشاف ( Pioneer اظن الترجمة صح ؟! )
اللعبة تحتوي على سبعة تراكيب مختلفة الشكل .. كل تركيب عبارة عن أربعة مربعات .. يقوم اللاعب بإسقاط التراكيب على أسفل الشاشة ومحاول تركيبها بحيث إنها تنتطبق على بعضها بدون ماتترك فراغات .. وبكل سطر يكونه اللاعب يزيد السكور .. اكتر لعبة ممكن تعتمد على التركيز وسرعة البديهة .. بدل مااتكلم اكتر عن اللعبة .. اترككم مع فيديوهين .. الأول .. أعجوبة .. والثاني .. الـMega64 وارفع يدك @_@ ...
http://www.youtube.com/watch?v=jwC544Z37qo
http://www.youtube.com/watch?v=u0R9QtAEiQ4
حاليا تترس في كل مكان .. والكل يعرفها ويلعبها .. على اجهزة الألعاب المختلفة .. على الكمبيوترات .. على الجوالات .. على الإيبودز .. في محلات الخردوات .. والصراحة الشي دا يفرحني .. على الأقل دايما بإمكاني العبها ...
خاتمة .. إذا في أي خطأ اتمنى تصححوني ...