hits counter

The initiative يتعاون مع Crystal Dynamics لتطوير Perfect Dark

Dark_N11

True Gamer
أسطورة الأساطير كان يساعده فريق جوريلا جيمز على لعبته Death Stranding، أكثر من ٧٠ موظف !! يعني اكبر حتى من حجم استديو The initiative



مافي احد كان يعتقد ان استديو كوجيما الجديد ضخم و من بداية اعلان التعاون كان واضح ان سوني لها دور كبير بالدعم
 

Black Noir

True Gamer
مافي احد كان يعتقد ان استديو كوجيما الجديد ضخم و من بداية اعلان التعاون كان واضح ان سوني لها دور كبير بالدعم
ترجمة كلامك : أحنا نقدر نلاقي تبرير لأي أحد غير مايكروسوفت.
 

Dark_N11

True Gamer
ترجمة كلامك : أحنا نقدر نلاقي تبرير لأي أحد غير مايكروسوفت.
نحن نناقش The Initiative و انت دخلت استديو كوجيما كعذر
التوقعات كلها كانت ان استديو The Initiative راح يكون ضخم و ينافس سانتامونيكا و نوتي دوغ
و النهاية استديو صغير مايقدر على مشروع تربل A
 

Kambsha

Hardcore Gamer
أسطورة الأساطير كان يساعده فريق جوريلا جيمز على لعبته Death Stranding، أكثر من ٧٠ موظف !! يعني اكبر حتى من حجم استديو The initiative
وخلال 4 سنوات فقط من تأسيس الاستديو اصدروا لعبتهم.

والان مرت 3 سنوات على تأسيس انشتيف وماشفنا شئ حقيقي عن لعبتهم، هذا الفرق بين "اسطورة الاساطير" والفريق اللي الفانبويز يطبلون له ويرفعونه للسماء على كل خبر توظيف على أساس انه جاي ينافس اشهر الاستديوهات بالعالم. وبالأخير؟ اللعبة راح تكون من تطوير كريستال اكثر من انها من تطوير انشتيف ومايكروسوفت اللي عندها عشرين استديو طرف اول.
 

leader_e

Hardcore Gamer
للاسف مايكروسوفت ما استغلت الإرث حق راير ... احد يذكرني متى تمت صفقة الشراء ؟ وايش هي الألعاب اللي صدرت منها
 

MD3

True Gamer
راح يكون شي عظيم لو اللعبة طلعت immersive sim مع عناصر تسلل بشي مشابه ل Deus Ex.
هذا المأمول من اللعبة.
ترجمة كلامك : أحنا نقدر نلاقي تبرير لأي أحد غير مايكروسوفت.
الحالة مختلفة. هنا طرف ثالث خارجي يساعد طرف أول وهناك طرف أول يساعد طرف ثاني. المقارنة المفروض تكون بين سوني ومايكرو. كيف تحولت المسألة إلى استنقاص لكوجي برو حتى تبرر هذه الحالة، كيف؟!
 

Pineapple

True Gamer
نحن نناقش The Initiative و انت دخلت استديو كوجيما كعذر
التوقعات كلها كانت ان استديو The Initiative راح يكون ضخم و ينافس سانتامونيكا و نوتي دوغ
و النهاية استديو صغير مايقدر على مشروع تربل A
توقعات الفانز نعم لكن ميكروسوفت و الاستوديو نفسه كانوا واضحين في مسارهم و توقعاتهم انهم يبقون صغار و خفيفين الحركة اذا جاز التعبير ..


انضمام كريستال داينمكس في هالحالة غير مستغرب ، هو الأستوديو حصل على دعم و لو انه بسيط من بعض استوديوهات ميكروسوفت الثانية مثل كوليشن و غيره على الأقل في الجوانب التقنية بما انهم يستخدمون محرك UE4 ، حالياً أعتقد هو أصغر استوديو تمتلكه ميكروسوفت من ناحية الموارد البشرية.
 

KH_m

True Gamer
للاسف مايكروسوفت ما استغلت الإرث حق راير ... احد يذكرني متى تمت صفقة الشراء ؟ وايش هي الألعاب اللي صدرت منها
نزلوا لعبة بحر اللصوص والي اتوقع الحين انجح لعبة في تاريخهم ومحبوبه كثير، بس رير في موضوع بيرفكت دارك ما لها دخل
 

bits

True Gamer
يعني كذا ما نتوقع اي لعبة منهم إلا في سنة ٢٠٢٤. بسيطه ان شاء الله، ممكن فورزا تصبر الناس سنتين ثلاثة.
 

S30D1999

True Gamer
راح يكون شي عظيم لو اللعبة طلعت immersive sim مع عناصر تسلل بشي مشابه ل Deus Ex.
المصطلح هذا مثير للاهتمام …. هل هو خاص بالعاب المنظور الاول فقط ؟
 

Pineapple

True Gamer
المصطلح هذا مثير للاهتمام …. هل هو خاص بالعاب المنظور الاول فقط ؟
لا ، لكن أغلب الألعاب اللي داخله في هالجنرا منظور أول ، لكن ما في شي يمنع أي شركة انها تسوي لعبة Immersive Sim منظور ثالث.
 

S30D1999

True Gamer
لا ، لكن أغلب الألعاب اللي داخله في هالجنرا منظور أول ، لكن ما في شي يمنع أي شركة انها تسوي لعبة Immersive Sim منظور ثالث.
هل العاب مجس تعتبر Immersive Sim منظور ثالث ؟
 

dro

Versus Epic
مو هذا استوديو نوتي دوج تبع مايكروسوفت (&) ؟؟ تعاون غير متوقع.. واضح سكوير تلعب على الحبلين... ثلاث حبال بالواقع (&) تلعب بكل الحبال عدا ستيم ::wow::
 

Emirates

True Gamer

Halo اعرف انه في اكثر من خمس استديوهات مشاركه في تطوير اللعبه

لكن Lou2 و GOW؟

اللي عنده خبره يفيدنا
 

Magical Spear

Hardcore Gamer
ترجمة كلامك : أحنا نقدر نلاقي تبرير لأي أحد غير مايكروسوفت.
ههههههههههههههههههه فعلاً هذا الي قاعد اشوفه من بعض الاعضاء

المشكلة ان فيه كم لعبة من سوني و حصلت على مساعدات خارجية
 
هذا الاستديو اللي المفترض يكون بمثابة نوتي دوق لدى مايكروسوفت؟ مو قادر حتى يشتغل لحاله بالرغم من الخبرات العالية والميزانية الضخمة المتوفره لديه! اذا عدد موظفينك قليل اشتغل على مشروع يناسب العدد اللي عندك بكل بساطه يعني.

الان اذا اللعبه طلعت مو قد التوقعات بعد التطبيل الكبير اللي اخذه استديو انشتيف العذر موجود وهو ان كريستال شاركوا بالتطوير ::laugh::

هذا اللي يقولون افضل استديوهات سوني؟ مو قادر حتى يشتغل لحاله بالرغم من الخبرات العالية والميزانية الضخمة المتوفرة لديه! إذا عدد موظفينك قليل اشتغل على مشروع يناسب العدد اللي عندك بكل بساطة ....... فتح عيونك.
 

Emirates

True Gamer

Naughty Dog reportedly outsourced work to 14 other studios which helped make up a collective development team of more than 2,000 people.

::xd:: ظلمناهم المساكين واتوقع المزيد من التعاونات
 

Naughty Dog reportedly outsourced work to 14 other studios which helped make up a collective development team of more than 2,000 people.

::xd:: ظلمناهم المساكين واتوقع المزيد من التعاونات
13 استديو خارجي ساعد نوتي دوج..... يرجل 13 مب واحد ::laugh:: ::laugh:: ::laugh:: ::laugh::
 

Magical Spear

Hardcore Gamer
البعض للاسف التعصب يعميه وهذا شي مو صحي لا له ولا للموقع

على العموم كل مافي الموضوع (وبالعقل)

استديو ذا انيشيتف عنده ٧٠ موظف تقريبا وكلهم قادة .. و الان جا الوقت الي توظف فيه الايدي العاملة (و الموضوع ياخذ وقت) .. فأسهل طريقة انك تتعاون مع استديو و هذا الاستديو يكون متفاهم معاك (رئيس انيشيتف الحالي كان رئيس كريستال السابق) وكان الخيار على كريستال

وفي هذا الوقت تتم ايضا عمليات التوظيف

انا الى الان مو فاهم وين الغريب و المحزن و المرعب في الموضوع

الموضوع جداً جداً جداً عادي و اللعبة مامرت في جحيم تطوير عشان نقلق (early in development)

ولكن الدراما .. واه من الدراما
 

Alwa7sh-017

True Gamer
من ٢٠٢٠ لعبتهم قابلة للعب ولا شفنا شيء
 

Hunterkiller

Hardcore Gamer

Halo اعرف انه في اكثر من خمس استديوهات مشاركه في تطوير اللعبه

لكن Lou2 و GOW؟

اللي عنده خبره يفيدنا
شرح بسيط مما اعرفه (مش دقيق )
عن نفسي ممكن اقسمهم نوعين من ال outsource
الاول عادة مختص بالرسومات والتحريك (art/ Animation) والحاجات المشابهة
التانى هو أكبر شوية وهو مساعدة فى التطوير اكتر
اى لعبة AAA تقريبا هتلاقي فيها استيديوهات مساعدة كثيرة جدا من النوع الاول
فى استيديوهات مساعدة معروفة زىLemon Sky ,Axis ,Virtuos الخ
دا شئ اساسي حتى بقي موجود فى العاب اقل زى grounded مرورا بالالعاب الاكبر زى microsoft flight simulator, gears الخ
دا شئ ايجابي جدا طبعا نادرا ما نلاقي لعبة كبيرة مفهاش استيديو خارجى مساعد تقريبا Hellblade مكنش فيها استيديو مساعد خارجى ولكن اكيد الجزء الثاني هيبقي فيه كتير جدا
كذلك العاب سونى استيديوهات كثيرة واعداد كتيرة
اتذكر تصريح قديم ل guralla games كان بيقولوا فيما معناه we make games not assets وكان معاها صورة كدا فيها عدد الموارد اللى من الاستيديوهات الخارجية هحاول ادور عليها ، دا غير فرق سونى الداخلية بيبقي في استيديوهات خارجية مساعدة
ودا شئ موجود من اول لما الالعاب بقت اكبر ورسوم اعلى
النوع التانى هو المساعدة فى الصناعة نفسها اللى هو بيبقي ضمنه فى design team, programing team, ما شابه
مثلا Gears بيساعده في تطويرها Splash Damage ولكن دوره اكبر من Lemon Sky اللى هما برضك كانوا مساعدين
كذلك مثلا marvel كان فى فريق مساعد بشكل أكبر وهوEidos اللى شارك مع crystal dynamics بعد ما خلص تومب رايدر دا بجانب باقي اللى فرق اللى بتعمل موارد
هل اصلا the Initiative هيستعين ب CD فقط؟ لا طبعا
لكن دا استيديو دوره اكبر يعنى هو مساعد اكبر ومنفذ للفريق ولكن طبعا هيبقي بجانبه استيديوهات كثيرة لل assets
هل دا شئ جديد؟ لا، الجديد هنا انه الفريق المساعد الكبير هو مملوك لناشر كبير
هل دا شئ جيد ؟ طبعا اضافة كبيرة هتساعدعم فى تطوير اللعبة
بالنسبة للعبة دا خبر حلو
عايز تسمع خبر وحش عن الفريق تعالى خاص
 

abady-25

True Gamer

هذا اللي يقولون افضل استديوهات سوني؟ مو قادر حتى يشتغل لحاله بالرغم من الخبرات العالية والميزانية الضخمة المتوفرة لديه! إذا عدد موظفينك قليل اشتغل على مشروع يناسب العدد اللي عندك بكل بساطة ....... فتح عيونك.

Naughty Dog reportedly outsourced work to 14 other studios which helped make up a collective development team of more than 2,000 people.

::xd:: ظلمناهم المساكين واتوقع المزيد من التعاونات
في النهاية ذا لا ست 2 تعتبر من افضل الالعاب تقنيا في الجيل الماضي
والنقطة الاخرى الاستديوهات التي ساعدت نوتي دوق تعتبر استديوهات مساعدة ولا تعتبر استديوهات aaa تؤثر على انتاجها في المستقبل واعتقد هذا الذي يسبب شكوى من الناس بمعنى لن يكون هناك مشاريع لاستديو كريستال الا بعد سنوات طويلة لانشغالهم بمشروع بيرفيكت دارك وافنجرز
فانز تومب رايدر الاخص سوف يكونوا محبطين
 

Magical Spear

Hardcore Gamer
شرح بسيط مما اعرفه (مش دقيق )
عن نفسي ممكن اقسمهم نوعين من ال outsource
الاول عادة مختص بالرسومات والتحريك (art/ Animation) والحاجات المشابهة
التانى هو أكبر شوية وهو مساعدة فى التطوير اكتر
اى لعبة AAA تقريبا هتلاقي فيها استيديوهات مساعدة كثيرة جدا من النوع الاول
فى استيديوهات مساعدة معروفة زىLemon Sky ,Axis ,Virtuos الخ
دا شئ اساسي حتى بقي موجود فى العاب اقل زى grounded مرورا بالالعاب الاكبر زى microsoft flight simulator, gears الخ
دا شئ ايجابي جدا طبعا نادرا ما نلاقي لعبة كبيرة مفهاش استيديو خارجى مساعد تقريبا Hellblade مكنش فيها استيديو مساعد خارجى ولكن اكيد الجزء الثاني هيبقي فيه كتير جدا
كذلك العاب سونى استيديوهات كثيرة واعداد كتيرة
اتذكر تصريح قديم ل guralla games كان بيقولوا فيما معناه we make games not assets وكان معاها صورة كدا فيها عدد الموارد اللى من الاستيديوهات الخارجية هحاول ادور عليها ، دا غير فرق سونى الداخلية بيبقي في استيديوهات خارجية مساعدة
ودا شئ موجود من اول لما الالعاب بقت اكبر ورسوم اعلى
النوع التانى هو المساعدة فى الصناعة نفسها اللى هو بيبقي ضمنه فى design team, programing team, ما شابه
مثلا Gears بيساعده في تطويرها Splash Damage ولكن دوره اكبر من Lemon Sky اللى هما برضك كانوا مساعدين
كذلك مثلا marvel كان فى فريق مساعد بشكل أكبر وهوEidos اللى شارك مع crystal dynamics بعد ما خلص تومب رايدر دا بجانب باقي اللى فرق اللى بتعمل موارد
هل اصلا the Initiative هيستعين ب CD فقط؟ لا طبعا
لكن دا استيديو دوره اكبر يعنى هو مساعد اكبر ومنفذ للفريق ولكن طبعا هيبقي بجانبه استيديوهات كثيرة لل assets
هل دا شئ جديد؟ لا، الجديد هنا انه الفريق المساعد الكبير هو مملوك لناشر كبير
هل دا شئ جيد ؟ طبعا اضافة كبيرة هتساعدعم فى تطوير اللعبة
بالنسبة للعبة دا خبر حلو
عايز تسمع خبر وحش عن الفريق تعالى خاص
الله لايهينك اعطيني الخبر الوحش (ع الخاص او العام الي يريحك)
 
في النهاية ذا لا ست 2 تعتبر من افضل الالعاب تقنيا في الجيل الماضي
والنقطة الاخرى الاستديوهات التي ساعدت نوتي دوق تعتبر استديوهات مساعدة ولا تعتبر استديوهات aaa تؤثر على انتاجها في المستقبل واعتقد هذا الذي يسبب شكوى من الناس بمعنى لن يكون هناك مشاريع لاستديو كريستال الا بعد سنوات طويلة لانشغالهم بمشروع بيرفيكت دارك وافنجرز
فانز تومب رايدر الاخص سوف يكونوا محبطين
لا دخل بكل الكلام الذي ذكرته بكلام الأخ المحترم
هو كان ينتقد مساعدة استديو خارجي لأحد استديوهات مايكرو الواعدة فردينا عليها بنفس تفكيره.

أما مستوى اللعبة فهذا موضوع آخر لما تنزل ليس الآن ...

أما الخوف على كريستال داينمكس انه ينشغل باللعبة ويترك مشاريعه هذا الكلام يوجه لسكوير وليس لمايكرو أو الاستديو نفسه
كلامك ذكرني باللي يخافون من الألعاب اللي تصدر للجيم باس بحجة أن المطور يخسر من بيع النسخ وكأن المطور مجبور يضع لعبته بالجيم باس مش باختياره

عموما أبو الطيب يقول وكم ذا بتروجيمنج من المضحكات ::laugh:: ::laugh:: ::laugh::
 

Pineapple

True Gamer
في النهاية ذا لا ست 2 تعتبر من افضل الالعاب تقنيا في الجيل الماضي
والنقطة الاخرى الاستديوهات التي ساعدت نوتي دوق تعتبر استديوهات مساعدة ولا تعتبر استديوهات aaa تؤثر على انتاجها في المستقبل واعتقد هذا الذي يسبب شكوى من الناس بمعنى لن يكون هناك مشاريع لاستديو كريستال الا بعد سنوات طويلة لانشغالهم بمشروع بيرفيكت دارك وافنجرز
فانز تومب رايدر الاخص سوف يكونوا محبطين
الى الآن محد يعرف حجم انخراط كريستال داينمكس في المشروع ، يعني ممكن عدد معين اللي يشتغل على المشروع + لا تنسى ان ايدوس مونتريال كذلك موجود في دعم و مساندة كريستال اذا احتاجوا.
 

Hugo

سألقاك يوما وراء السديم
افنجرز فشلت لدرجة جعلت كريستال داينمكس اوت سورس استديو
شكلها سكوير فقدت الأمل فيهم و ممكن يفكرون في بيعهم
اتوقع كم الخسائر جعلتهم بهالوضعية الحالية، جودة الاستديو كانت اكبر من عنوان افنجرز وطلعنا بلعبة متوسطة ::sad::
 

Hunterkiller

Hardcore Gamer
شرح بسيط مما اعرفه (مش دقيق )
عن نفسي ممكن اقسمهم نوعين من ال outsource
الاول عادة مختص بالرسومات والتحريك (art/ Animation) والحاجات المشابهة
التانى هو أكبر شوية وهو مساعدة فى التطوير اكتر
اى لعبة AAA تقريبا هتلاقي فيها استيديوهات مساعدة كثيرة جدا من النوع الاول
فى استيديوهات مساعدة معروفة زىLemon Sky ,Axis ,Virtuos الخ
دا شئ اساسي حتى بقي موجود فى العاب اقل زى grounded مرورا بالالعاب الاكبر زى microsoft flight simulator, gears الخ
دا شئ ايجابي جدا طبعا نادرا ما نلاقي لعبة كبيرة مفهاش استيديو خارجى مساعد تقريبا Hellblade مكنش فيها استيديو مساعد خارجى ولكن اكيد الجزء الثاني هيبقي فيه كتير جدا
كذلك العاب سونى استيديوهات كثيرة واعداد كتيرة
اتذكر تصريح قديم ل guralla games كان بيقولوا فيما معناه we make games not assets وكان معاها صورة كدا فيها عدد الموارد اللى من الاستيديوهات الخارجية هحاول ادور عليها ، دا غير فرق سونى الداخلية بيبقي في استيديوهات خارجية مساعدة
ودا شئ موجود من اول لما الالعاب بقت اكبر ورسوم اعلى
النوع التانى هو المساعدة فى الصناعة نفسها اللى هو بيبقي ضمنه فى design team, programing team, ما شابه
مثلا Gears بيساعده في تطويرها Splash Damage ولكن دوره اكبر من Lemon Sky اللى هما برضك كانوا مساعدين
كذلك مثلا marvel كان فى فريق مساعد بشكل أكبر وهوEidos اللى شارك مع crystal dynamics بعد ما خلص تومب رايدر دا بجانب باقي اللى فرق اللى بتعمل موارد
هل اصلا the Initiative هيستعين ب CD فقط؟ لا طبعا
لكن دا استيديو دوره اكبر يعنى هو مساعد اكبر ومنفذ للفريق ولكن طبعا هيبقي بجانبه استيديوهات كثيرة لل assets
هل دا شئ جديد؟ لا، الجديد هنا انه الفريق المساعد الكبير هو مملوك لناشر كبير
هل دا شئ جيد ؟ طبعا اضافة كبيرة هتساعدعم فى تطوير اللعبة
بالنسبة للعبة دا خبر حلو
عايز تسمع خبر وحش عن الفريق تعالى خاص
مثلا ل FH4 بجانب turn 10 كاستيديو مساعد في الكثير من الاستيديوهات الخارجية زىGlass Egg، Virtuos, Virtuos-Sparx* ,Dhruva Interactive
الاستيديوهات دى شبه اللى موجودة في tlou2
انما crystal dynamics اسم اكبر وغالبا هيبقي دوره اكبر يعنى مثلا زى دور turn 10 او اكبر
بشكل عام الاستيديوهات المساعدة بجميع اشكالها مش حاجة وحشة
الله لايهينك اعطيني الخبر الوحش (ع الخاص او العام الي يريحك)
اسف ، كلامى كان موجه حصري لEmirates بس علشان بعت رسالة فهبعتلك على الخاص غير كدا لا
 
أعلى