اول ٣ حلقات ممتازين، شكله الارك بيكون رهيب
شيك التاج تراك مستهدفيب رهيب عشان هيك يا دوبه واصل الصفحة الثانية ......... يهرب ويعمل تسجيل خروج
يب رهيب عشان هيك يا دوبه واصل الصفحة الثانية ......... يهرب ويعمل تسجيل خروج
ذائقة اعضاء منتدى الانمي بانحدار، مافي اي سبب ثانييب رهيب عشان هيك يا دوبه واصل الصفحة الثانية ......... يهرب ويعمل تسجيل خروج
هاكويو غو مخرج ذيك الحلقة شبه مؤكد وجوده هالموسم كمان. بس ما اتوقع بتكون الخامسة.اتساءل لو راح يدلعونا ويعطونا حلقة 5 ثانية زي حقت الموسم الثاني
انا فعلا استغربت قلت ناكامورا في موب ؟ اذكر اخر مره شفته كانت في الحلقة ٨ الموسم الأوللقطات القتال من Yukina Kosaka انيميتور صاعد كثير متأثر بناكامورا وواضح من استخدامه لل smears وال impact frames:
ايش يمنع وجود اكثر من هايلايت؟ الحلقة الخامسة من الموسم الاول والموسم الثاني كانوا هايلايتز، الباترن بيكمل هنا عاديهاكويو غو مخرج ذيك الحلقة شبه مؤكد وجوده هالموسم كمان. بس ما اتوقع بتكون الخامسة.
فيه كلام مشفر من حقين الساكوغا عن الحلقة الثامنة. ممكن هذه المقصودة.
يب اتوقع بتكون قوية بس اقصد من التيزر واضح مو شغل هالمخرج بالذات.ايش يمنع وجود اكثر من هايلايت؟ الحلقة الخامسة من الموسم الاول والموسم الثاني كانوا هايلايتز، الباترن بيكمل هنا عادي
الصدق الاحداث حلوة حاليا، بس يعني في شي لاحظته عن نفسي، كل ما يكون الوضع بيرسونال اكثر كل ما العمل يجذبني اكثر، مثلا الحلقة الاولى هنا مجرد موب يتساءل ويفكر بمستقبله، او الحلقة الثانية وهو يفكر بكيف يساهم بنشاط مدرسة، هاللحظات بيسطع موب فيها ويجذبني اكثرالموضوع هذا يثبت أكثر وأكثر ان موب سايكو صار مجرد ماكينة ساكوجا موجودة علشان الخقاق.
هي ملاحظة عامة تنطبق على اغلب الانميات: كل حلقة فيها 80 بالمية محتوى بصري جديد و 20 بالمية كتابي. طبيعي التعليقات تعكس هالشيء كون شعور الحلقة اهم من المعلومات الجديدة اللي تقدمها. الاستثناء الوحيد هي انميات تمتلك غموض كبير ونظريات وما شابه (عمالقة ونبيس الخ) ولهيك مواضيعهم تنتهي بكونها الأسوأ ليالموضوع هذا يثبت أكثر وأكثر ان موب سايكو صار مجرد ماكينة ساكوجا موجودة علشان الخقاق.
نظرة خاطئة بالنسبة لى ، أولا أنا ضد إعتبار إن المحتوى بصرى فقط و إن الكتابة أو المعلومة محدودة الأهمية و الشعور فقط هو المهم ، لو كانت المسألة كده ليه نتابع أنمى أصلا و ممكن نكتفى بمقاطع الساكوجا بس أو ممكن نلغى صناعة الأنمى بالكامل و نكتفى باستعراض مهارات الأنيمتورز فى مشاريع بلا قصة كبديل للأنمى اللى بيحتوى على شوائب زى الكتابة أو الأحداث ، انت مش محتاج ترد على النقطة دى لأنى دخلت فى النقاش ده أكثر من مرة مع أكثر من شخص و النتيجة النهائية هاتبقى إننا لانتفقهي ملاحظة عامة تنطبق على اغلب الانميات: كل حلقة فيها 80 بالمية محتوى بصري جديد و 20 بالمية كتابي. طبيعي التعليقات تعكس هالشيء كون شعور الحلقة اهم من المعلومات الجديدة اللي تقدمها. الاستثناء الوحيد هي انميات تمتلك غموض كبير ونظريات وما شابه (عمالقة ونبيس الخ) ولهيك مواضيعهم تنتهي بكونها الأسوأ لي
كلام عن المحتوى > إعادة تلخيص للحلقة مع كلمة "أعجبني" أو توقّعات أحداث قادمة.
ما هذا اللي قلته، المشكلة انك عادة ترد على نقطة ما عملتها فاحتاج اوضح. كلامي مو عن "الاهمية" بل بشكل عام نسبة المعلومات الجديدة اللي تحصلها كل حلقة واللي تستخدمها للنقاش. كثير انميات (بنظري معظمها) مالها "كثيفة" كفاية لتقدم كمية معلومات قصصية كبيرة تتيح نقاش واسع عن مداخل الشخصيّات وتطورّها بكل حلقة. لهيك نقاشات الحلقات تنتهي بكونها غالبا تلخيص مع اضافة "أعجبني" بعد كل جملة وهكذا. المحتوى البصري اللي يتقدم مختلف لان فعلا تحصل فريق انتاج مختلف مع كل حلقة تقدر تتكلم عن عملهم وتصويرهم للمشاعر كيف كان بكل لقطة. وكلامي هنا مو عن حاجات تقنية فقط مثل "الساكوغا" بل الجانب البصري بشكل عام. تحليل الشخصيات بالعادة يكون اقوى ومُثري اكثر لما تعمله بعد انتهاء العمل/أرك معين فيه لان تحصل الصورة الكاملة وقتها.نظرة خاطئة بالنسبة لى ، أولا أنا ضد إعتبار إن المحتوى بصرى فقط و إن الكتابة أو المعلومة محدودة الأهمية و الشعور فقط هو المهم ، لو كانت المسألة كده ليه نتابع أنمى أصلا و ممكن نكتفى بمقاطع الساكوجا بس أو ممكن نلغى صناعة الأنمى بالكامل و نكتفى باستعراض مهارات الأنيمتورز فى مشاريع بلا قصة كبديل للأنمى اللى بيحتوى على شوائب زى الكتابة أو الأحداث ، انت مش محتاج ترد على النقطة دى لأنى دخلت فى النقاش ده أكثر من مرة مع أكثر من شخص و النتيجة النهائية هاتبقى إننا لانتفق
ثانيا اعتبار الأحداث و التفاصيل مش محتوى يبقى شئ مبالغ فيه ومختلف مع نظرتك لمواضيع الأعمال اللى بتعتمد على النظريات ، النقاش فى المواضيع دى مش مجرد تلخيص للأحداث و التوقعات مش شئ عشوائى و إنما انت بتجمع التفاصيل و الأدلة من الحلقة عشان تكون نظريتك و أحيانا النظرية دى ممكن تبقى أحسن حتى من الإتجاه اللى المؤلف خده و متعة مقارنة استنتاجك مع استنتاجات الآخرين و متابعة إيه اللى يتحقق منها يبقى الهدف من النقاش و وصفك يبقى اختصار مخل ليه
ما هذا اللي قلته، المشكلة انك عادة ترد على نقطة ما عملتها فاحتاج اوضح. كلامي مو عن "الاهمية" بل بشكل عام نسبة المعلومات الجديدة اللي تحصلها كل حلقة واللي تستخدمها للنقاش. كثير انميات (بنظري معظمها) مالها "كثيفة" كفاية لتقدم كمية معلومات قصصية كبيرة تتيح نقاش واسع عن مداخل الشخصيّات وتطورّها بكل حلقة. لهيك نقاشات الحلقات تنتهي بكونها غالبا تلخيص مع اضافة "أعجبني" بعد كل جملة وهكذا. المحتوى البصري اللي يتقدم مختلف لان فعلا تحصل فريق انتاج مختلف مع كل حلقة تقدر تتكلم عن عملهم وتصويرهم للمشاعر كيف كان بكل لقطة. وكلامي هنا مو عن حاجات تقنية فقط مثل "الساكوغا" بل الجانب البصري بشكل عام. تحليل الشخصيات بالعادة يكون اقوى ومُثري اكثر لما تعمله بعد انتهاء العمل/أرك معين فيه لان تحصل الصورة الكاملة وقتها.
طبعاً ما في شي من كلامي مُطلق بل هي نِسَب وملاحظات عامة ما حتنطبق على كل شيء.
موضوع اني اكره نوعية النقاشات المرتبطة كثير بالبلوت والنظريات وما شابه شخصيّة لي ما اظن نحتاج نناقشها لاني اتفهم ان ما الكل حيوافق عليها اصلا. لهيك قلت "مواضيعهم تنتهي بكونها الأسوأ لي"
اذا تشوف فيها قيمة استمتع بالنسبة لي استسلمت عن هالنوعية من النقاشات (إلا بحالات نادرة).
كلام عن المحتوى > إعادة تلخيص للحلقة مع كلمة "أعجبني" أو توقّعات أحداث قادمة.
لو ده قصدك فده شئ مختلف بس أظن إن جزء من ده يرجع لتفضيلك لنوعية أنيميات معينة ممكن ينطبق عليها النظرة دى عشان كده بتعتبر إن معظمها الأنيميات كده و مش إن معظمها كده فعلا فى الآخر طبيعى انك تتجه لأنميات بتركز على الجوانب البصرية أكثر
كونك إنك تكره البلوت و النظريات فدى نظرتك و عشان كده قلت مش هادخل فى نقاش فيها و ذكرت إننا فى النهاية لا نتفق لكن إخراجك الأحداث أو البلوت من كلمة المحتوى يبقى شئ غير صحيح بالنسبة لى و انت ذكرته ده هنا :
من حقك تكرهه بس ده جزء من الأنمى و مش شائبة أو شئ ممكن حذفه عشان ماتعتبروش محتوى
يب ممكن في bias من جهتي بس كمان عندي عادة اني مر على كل انميات الموسم وقليل اشوف حلقة أولى كثيفة بالمعلومات ولسه تعرف تقدمها بشكل جيد (يعني مو rushed لدرجة تقتله). هي balance صعب شوية واغلبهم يفشل فيه بنظري.
مابدأتش فى الموسم و مش عارف إزاى هايتم إقتباس الآركين المتبقيين فى 12 حلقة بس لو هاتكلم عن تجربتى مع المانجا فأظن إن الموسم ده احتمال يكون أقرب لذوقك و ممكن يعجبك و بصفة عامة هو تجربة مختلفة عن الموسم الثانى، الآرك الأول قدم فكرة و مواجهة كانت مرعبة بالنسبة لى أما الثانى فكان غير متوقع ، المشكلة هاتبقى لو تم حشوه بفيلر عشان يعوضوا صغر حجم الآركينالموضوع هذا يثبت أكثر وأكثر ان موب سايكو صار مجرد ماكينة ساكوجا موجودة علشان الخقاق.
لقطات القتال من Yukina Kosaka انيميتور صاعد كثير متأثر بناكامورا وواضح من استخدامه لل smears وال impact frames:
ما بفتح نقاش الحلقة الاولى مرة ثانية بس بنظري نسبة الانميات اللي تتغير فعلاً بشكل غير متوقع وجذري بعد الحلقة الاولى كثير نادر. اشوفها طريقة جيدة لتحكم على افضل ما يقدمه العمل. مرة ثانية ما اختلف انه فيه bias بهالطريقة.فى أعمال كثيرة الحلقة الأولى فيها بتبقى مجرد تمهيد و البداية الحقيقة تبقى الثانية أو الثالثة ، العمل بيرميك فى عالمه و بيقدم فقط ال Hook اللى يخليك تكمله فى البداية بس بعد كده بياخد راحته و يقدم التفاصيل و ده أسلوب أعمال كثيرة بتتبعه و حتى للسبب ده نسبة من المتابعين عملوا قاعدة ال 3 حلقات ( و إن كنت مش مقتنع بيها شخصيا) ، للتوضيح ما بقولش تابع العمل كله أو ما شابه و إنما فقط تحط فى اعتبارك إن الحلقة الأولى مش دايما مقياس للعمل و أحيانا بتبقى خادعة أو ناقصة عن قصد
هذا Forshadowing اغلبه يكون واضح بس ما يجعل العمل "كثيف" بمعلومات تستاهل النقاش بنظري (الا لو بدك تناقشه من ناحية نظريات وهو مثل ما قلت شيء ما يشدني).برضه التفاصيل و المعلومات ممكن تبقى موجودة و واضحة قدامك بس ماتنتبهش ليها و محطوطة كبناء خفى أو Hints مابتتضحش أهميتها غير بعد كده و على سبيل فى حالة العمل هنا الآرك الحالى كان بيتم البناء ليه فى الخلفية على مدار العمل (ده كان واضح أكثر فى المانجا للأمانة) و أكثر من مشهد ظهر فى الموسمين اللى فاتوا كانوا تمهيد ليه بس المتابع لو مش مركز أو مهتم مش هاينتبه ليهم
مابدأتش فى الموسم و مش عارف إزاى هايتم إقتباس الآركين المتبقيين فى 12 حلقة بس لو هاتكلم عن تجربتى مع المانجا فأظن إن الموسم ده احتمال يكون أقرب لذوقك و ممكن يعجبك و بصفة عامة هو تجربة مختلفة عن الموسم الثانى، الآرك الأول قدم فكرة و مواجهة كانت مرعبة بالنسبة لى أما الثانى فكان غير متوقع ، المشكلة هاتبقى لو تم حشوه بفيلر عشان يعوضوا صغر حجم الآركين
اللقطة الثانية كأنها خارجة من concrete revolutio
دخلت معاك فى نقاش الحلقة الأولى قبل كده بس للتوضيح أنا ما بتكلمش هنا عن تغير العمل بشكل غير متوقع زى الأعمال الل بتقدم تويست مفاجئ فى نهاية الحلقة أو الحلقة اللى بعدها و إنما باتكلم عن الفرق فى كثافة المعلومات بين الحلقة الأولى و الثانية و عشان كده حددت إن العمل بياخد راحته فى التفاصيل بعد التمهيد اللى قدمه فى الحلقة الأولى ، هنا العمل ماقدمش أى شئ غير متوقع أو تغيير جذرى و إنما استمر كما هو بس الطبيعى إن الحلقة الثانية و الثالثة عادة بتبقى أهدأ مع تفاصيل أكثر عن سير العمل و إتجاه الأحداث ، لو هديك مثال هايبقى أعمال الشونين اللى معظمها بتبدأ بشكل مشابه فى الحلقة الأولى (زى بطل عنده طموح بيحصل على قدرة ما ) ، الحلقة الأولى بتبقى مجرد تركيز على ظروف البطل لغاية حصوله على القدرة بس من الثانية بيبتدى يظهر إتجاه العمل و يتعمق فى عالمه و حتى عمل زى تشينسومان بيبدأ بشكل مشابه نسبيا (من ناحية الفكرة العامة) ، فى النهاية زى ما قلت مابقولش تشوف العمل كله و كلامى هنا يبقى رأى شخصى فقطما بفتح نقاش الحلقة الاولى مرة ثانية بس بنظري نسبة الانميات اللي تتغير فعلاً بشكل غير متوقع وجذري بعد الحلقة الاولى كثير نادر. اشوفها طريقة جيدة لتحكم على افضل ما يقدمه العمل. مرة ثانية ما اختلف انه فيه bias بهالطريقة.