hits counter

نقاش أنمي Mob Psycho 100 III | الأسطورة .. للمرّة الأخيرة

STARDUST

Gurenyuu
اول ٣ حلقات ممتازين، شكله الارك بيكون رهيب
 

MaherMatrix

True Gamer

MaherMatrix

True Gamer
ZhksJ7B.png


الحلقة الرابعة كانت عظيمة وقمّة العمل للآن ::rock:: .. ما توقعت بعد الثالثة نحصل حلقة افضل مباشرة!

شعور عدم الراحة بيتصاعد اكثر واكثر وهنا الاخراج كان مفيد بشكل هائل له. لحظات صامتة كثيرة وتصوير قريب للوجه لاظهار هالشعور. فكرة احتلال طائفة لمدينة وكونك الوحيد اللي ما يتاثر فيها يوتّر موب كثير بينما يشوف كل شخص يعرفه حوله يتغيّر واحد واحد لحتى وصلت لريغين!
مشهد النهاية كان مؤلم كثير وبنفس الوقت يظهر تطور شخصية موب. موب اللي ببداية الانمي كان ليتبع اي شيء يقله ريغين والناس حوله بس هنا بقي وحده للنهاية.

هذه ثاني حلقة يخرجها مخرج الحلقة Naoto Uchida وشغله ممتاز! الستوريبوردز كثير مميزين و"بطيئين" بطريقة ايجابية لمحاكاة شعور الحلقة. تشوف تركيز كبير على زوايا قريبة على الوجوه مع صمت كثير وطبعاً استفاد من انيميشن الـ character acting يلي هو بقمته كل العمل من بداية الموسم.

dorrUMd.png


8NaQh3e.png


Y63dwpm.png


5WUbiik.png


dwiT1tW.png


JuAdpqE.png


iqgrv22.jpg


T5oX4CK.png

فيه كثير لقطات ساكوغا Character acting من Hayate Nakamura. هالانيميتور ظهر بكثير لقطات من انمي DIY هالموسم، طبعاً سبب قدرته على هالشيء ان انتاج موب منتهي من زمان:




لقطات القتال من Yukina Kosaka انيميتور صاعد كثير متأثر بناكامورا وواضح من استخدامه لل smears وال impact frames:




هايب للحلقة القادمة .. أيضاً:

tjPHQAr.png

::laugh::
 

STARDUST

Gurenyuu
اتساءل لو راح يدلعونا ويعطونا حلقة 5 ثانية زي حقت الموسم الثاني
 

MaherMatrix

True Gamer
اتساءل لو راح يدلعونا ويعطونا حلقة 5 ثانية زي حقت الموسم الثاني
هاكويو غو مخرج ذيك الحلقة شبه مؤكد وجوده هالموسم كمان. بس ما اتوقع بتكون الخامسة.
فيه كلام مشفر من حقين الساكوغا عن الحلقة الثامنة. ممكن هذه المقصودة.
 

S30D1999

True Gamer
معليش على حبي الكبير لبليتش ورجل المنشار لكن الموسم هذا من موب هو MVP الموسم …. ثالث حلقة على التوالي ومستواها TOP tier خاصة التحريك بونز ياخي عجيبين والله يارب يارب يكون ون بنش مان عندهم.

ون مايأخذ حقه كثير …. كاتب مميز وعنده حس فكاهي عالي والارك هذا ممتع ومضحك لحد الان.
 
التعديل الأخير:

S30D1999

True Gamer
لقطات القتال من Yukina Kosaka انيميتور صاعد كثير متأثر بناكامورا وواضح من استخدامه لل smears وال impact frames:
انا فعلا استغربت قلت ناكامورا في موب ؟ اذكر اخر مره شفته كانت في الحلقة ٨ الموسم الأول
 

MH MD

Administrator
Administrator
هاكويو غو مخرج ذيك الحلقة شبه مؤكد وجوده هالموسم كمان. بس ما اتوقع بتكون الخامسة.
فيه كلام مشفر من حقين الساكوغا عن الحلقة الثامنة. ممكن هذه المقصودة.
ايش يمنع وجود اكثر من هايلايت؟ الحلقة الخامسة من الموسم الاول والموسم الثاني كانوا هايلايتز، الباترن بيكمل هنا عادي
 

MaherMatrix

True Gamer
ايش يمنع وجود اكثر من هايلايت؟ الحلقة الخامسة من الموسم الاول والموسم الثاني كانوا هايلايتز، الباترن بيكمل هنا عادي
يب اتوقع بتكون قوية بس اقصد من التيزر واضح مو شغل هالمخرج بالذات.
حسب الاشاعات الحلقات القادمة (5-8) بتكون دسمة بالمجمل فهايب بكل الاحوال ::rock::
 

OverHeaven

True Gamer
بيعرضوا الحلقات 4-6 في صالات السينما، وعرض السادسه بيكون قبل العرض الاسبوعي
اذا ماكانت الخامسه هي الهايلايت احتمال كبير تكون السادسه
 

abdullah-kh

رجل من العامة
الموضوع هذا يثبت أكثر وأكثر ان موب سايكو صار مجرد ماكينة ساكوجا موجودة علشان الخقاق.
 

MH MD

Administrator
Administrator
الموضوع هذا يثبت أكثر وأكثر ان موب سايكو صار مجرد ماكينة ساكوجا موجودة علشان الخقاق.
الصدق الاحداث حلوة حاليا، بس يعني في شي لاحظته عن نفسي، كل ما يكون الوضع بيرسونال اكثر كل ما العمل يجذبني اكثر، مثلا الحلقة الاولى هنا مجرد موب يتساءل ويفكر بمستقبله، او الحلقة الثانية وهو يفكر بكيف يساهم بنشاط مدرسة، هاللحظات بيسطع موب فيها ويجذبني اكثر

بس شفت كيف نهاية الموسم الثاني دخلوا بسوالف منظمة شريرة وقتالات كثيرة وخرابيط، صح ابداع ساكوغاوي لكن هناك بدا يخسرني جد ومش منجذب ابد

الان واصلين كلايمكس الارك الحالي، صح بيبهرج بس في جانب شخصي حلو برضو، لكن اتوقع بنهاية الموسم مثلا بيرجع يحاول يسوي كلايمكس اقوى وحاجة اضخم ويخسرني مرة ثانية

الى ذاك الحين، انا مستمتع
 

MaherMatrix

True Gamer
الموضوع هذا يثبت أكثر وأكثر ان موب سايكو صار مجرد ماكينة ساكوجا موجودة علشان الخقاق.
هي ملاحظة عامة تنطبق على اغلب الانميات: كل حلقة فيها 80 بالمية محتوى بصري جديد و 20 بالمية كتابي. طبيعي التعليقات تعكس هالشيء كون شعور الحلقة اهم من المعلومات الجديدة اللي تقدمها. الاستثناء الوحيد هي انميات تمتلك غموض كبير ونظريات وما شابه (عمالقة ونبيس الخ) ولهيك مواضيعهم تنتهي بكونها الأسوأ لي ::yuck::

كلام عن المحتوى > إعادة تلخيص للحلقة مع كلمة "أعجبني" أو توقّعات أحداث قادمة.
 

AM152

True Gamer
هي ملاحظة عامة تنطبق على اغلب الانميات: كل حلقة فيها 80 بالمية محتوى بصري جديد و 20 بالمية كتابي. طبيعي التعليقات تعكس هالشيء كون شعور الحلقة اهم من المعلومات الجديدة اللي تقدمها. الاستثناء الوحيد هي انميات تمتلك غموض كبير ونظريات وما شابه (عمالقة ونبيس الخ) ولهيك مواضيعهم تنتهي بكونها الأسوأ لي ::yuck::

كلام عن المحتوى > إعادة تلخيص للحلقة مع كلمة "أعجبني" أو توقّعات أحداث قادمة.
نظرة خاطئة بالنسبة لى ، أولا أنا ضد إعتبار إن المحتوى بصرى فقط و إن الكتابة أو المعلومة محدودة الأهمية و الشعور فقط هو المهم ، لو كانت المسألة كده ليه نتابع أنمى أصلا و ممكن نكتفى بمقاطع الساكوجا بس أو ممكن نلغى صناعة الأنمى بالكامل و نكتفى باستعراض مهارات الأنيمتورز فى مشاريع بلا قصة كبديل للأنمى اللى بيحتوى على شوائب زى الكتابة أو الأحداث ::yuck:: ، انت مش محتاج ترد على النقطة دى لأنى دخلت فى النقاش ده أكثر من مرة مع أكثر من شخص و النتيجة النهائية هاتبقى إننا لانتفق

ثانيا اعتبار الأحداث و التفاصيل مش محتوى يبقى شئ مبالغ فيه و مختلف مع نظرتك لمواضيع الأعمال اللى بتعتمد على النظريات ، النقاش فى المواضيع دى مش مجرد تلخيص للأحداث و التوقعات مش شئ عشوائى و إنما انت بتجمع التفاصيل و الأدلة من الحلقة عشان تكون نظريتك و أحيانا النظرية دى ممكن تبقى أحسن حتى من الإتجاه اللى المؤلف خده و متعة مقارنة استنتاجك مع استنتاجات الآخرين و متابعة إيه اللى يتحقق منها يبقى الهدف من النقاش و وصفك يبقى اختصار مخل ليه
 
التعديل الأخير:

MaherMatrix

True Gamer
نظرة خاطئة بالنسبة لى ، أولا أنا ضد إعتبار إن المحتوى بصرى فقط و إن الكتابة أو المعلومة محدودة الأهمية و الشعور فقط هو المهم ، لو كانت المسألة كده ليه نتابع أنمى أصلا و ممكن نكتفى بمقاطع الساكوجا بس أو ممكن نلغى صناعة الأنمى بالكامل و نكتفى باستعراض مهارات الأنيمتورز فى مشاريع بلا قصة كبديل للأنمى اللى بيحتوى على شوائب زى الكتابة أو الأحداث ::yuck:: ، انت مش محتاج ترد على النقطة دى لأنى دخلت فى النقاش ده أكثر من مرة مع أكثر من شخص و النتيجة النهائية هاتبقى إننا لانتفق
ما هذا اللي قلته، المشكلة انك عادة ترد على نقطة ما عملتها فاحتاج اوضح. كلامي مو عن "الاهمية" بل بشكل عام نسبة المعلومات الجديدة اللي تحصلها كل حلقة واللي تستخدمها للنقاش. كثير انميات (بنظري معظمها) مالها "كثيفة" كفاية لتقدم كمية معلومات قصصية كبيرة تتيح نقاش واسع عن مداخل الشخصيّات وتطورّها بكل حلقة. لهيك نقاشات الحلقات تنتهي بكونها غالبا تلخيص مع اضافة "أعجبني" بعد كل جملة وهكذا. المحتوى البصري اللي يتقدم مختلف لان فعلا تحصل فريق انتاج مختلف مع كل حلقة تقدر تتكلم عن عملهم وتصويرهم للمشاعر كيف كان بكل لقطة. وكلامي هنا مو عن حاجات تقنية فقط مثل "الساكوغا" بل الجانب البصري بشكل عام. تحليل الشخصيات بالعادة يكون اقوى ومُثري اكثر لما تعمله بعد انتهاء العمل/أرك معين فيه لان تحصل الصورة الكاملة وقتها.

طبعاً ما في شي من كلامي مُطلق بل هي نِسَب وملاحظات عامة ما حتنطبق على كل شيء.

ثانيا اعتبار الأحداث و التفاصيل مش محتوى يبقى شئ مبالغ فيه ومختلف مع نظرتك لمواضيع الأعمال اللى بتعتمد على النظريات ، النقاش فى المواضيع دى مش مجرد تلخيص للأحداث و التوقعات مش شئ عشوائى و إنما انت بتجمع التفاصيل و الأدلة من الحلقة عشان تكون نظريتك و أحيانا النظرية دى ممكن تبقى أحسن حتى من الإتجاه اللى المؤلف خده و متعة مقارنة استنتاجك مع استنتاجات الآخرين و متابعة إيه اللى يتحقق منها يبقى الهدف من النقاش و وصفك يبقى اختصار مخل ليه

موضوع اني اكره نوعية النقاشات المرتبطة كثير بالبلوت والنظريات وما شابه شخصيّة لي ما اظن نحتاج نناقشها لاني اتفهم ان ما الكل حيوافق عليها اصلا. لهيك قلت "مواضيعهم تنتهي بكونها الأسوأ لي"
اذا تشوف فيها قيمة استمتع بالنسبة لي استسلمت عن هالنوعية من النقاشات (إلا بحالات نادرة).
 

AM152

True Gamer
ما هذا اللي قلته، المشكلة انك عادة ترد على نقطة ما عملتها فاحتاج اوضح. كلامي مو عن "الاهمية" بل بشكل عام نسبة المعلومات الجديدة اللي تحصلها كل حلقة واللي تستخدمها للنقاش. كثير انميات (بنظري معظمها) مالها "كثيفة" كفاية لتقدم كمية معلومات قصصية كبيرة تتيح نقاش واسع عن مداخل الشخصيّات وتطورّها بكل حلقة. لهيك نقاشات الحلقات تنتهي بكونها غالبا تلخيص مع اضافة "أعجبني" بعد كل جملة وهكذا. المحتوى البصري اللي يتقدم مختلف لان فعلا تحصل فريق انتاج مختلف مع كل حلقة تقدر تتكلم عن عملهم وتصويرهم للمشاعر كيف كان بكل لقطة. وكلامي هنا مو عن حاجات تقنية فقط مثل "الساكوغا" بل الجانب البصري بشكل عام. تحليل الشخصيات بالعادة يكون اقوى ومُثري اكثر لما تعمله بعد انتهاء العمل/أرك معين فيه لان تحصل الصورة الكاملة وقتها.

طبعاً ما في شي من كلامي مُطلق بل هي نِسَب وملاحظات عامة ما حتنطبق على كل شيء.

لو ده قصدك فده شئ مختلف بس أظن إن جزء من ده يرجع لتفضيلك لنوعية أنيميات معينة ممكن ينطبق عليها النظرة دى عشان كده بتعتبر إن معظم الأنيميات كده و مش إن معظمها كده فعلا فى الآخر طبيعى انك تتجه لأنميات بتركز على الجوانب البصرية أكثر و مش هاتركز على الباقى

موضوع اني اكره نوعية النقاشات المرتبطة كثير بالبلوت والنظريات وما شابه شخصيّة لي ما اظن نحتاج نناقشها لاني اتفهم ان ما الكل حيوافق عليها اصلا. لهيك قلت "مواضيعهم تنتهي بكونها الأسوأ لي"
اذا تشوف فيها قيمة استمتع بالنسبة لي استسلمت عن هالنوعية من النقاشات (إلا بحالات نادرة).

كونك إنك تكره البلوت و النظريات فدى نظرتك و عشان كده قلت مش هادخل فى نقاش فيها و ذكرت إننا فى النهاية لا نتفق لكن إخراجك الأحداث أو البلوت من كلمة المحتوى يبقى شئ غير صحيح بالنسبة لى و انت ذكرت ده هنا :

كلام عن المحتوى > إعادة تلخيص للحلقة مع كلمة "أعجبني" أو توقّعات أحداث قادمة.

من حقك تكرهه بس ده جزء من الأنمى و مش شائبة أو شئ ممكن حذفه عشان ماتعتبروش محتوى و برضه ده مايغيرش إن النقاش فيها يبقى أكثر من مجرد تلخيص للأحداث
 
التعديل الأخير:

MaherMatrix

True Gamer
لو ده قصدك فده شئ مختلف بس أظن إن جزء من ده يرجع لتفضيلك لنوعية أنيميات معينة ممكن ينطبق عليها النظرة دى عشان كده بتعتبر إن معظمها الأنيميات كده و مش إن معظمها كده فعلا فى الآخر طبيعى انك تتجه لأنميات بتركز على الجوانب البصرية أكثر

يب ممكن في bias من جهتي بس كمان عندي عادة اني مر على كل انميات الموسم وقليل اشوف حلقة أولى كثيفة بالمعلومات ولسه تعرف تقدمها بشكل جيد (يعني مو rushed لدرجة تقتله). هي balance صعب شوية واغلبهم يفشل فيه بنظري.

كونك إنك تكره البلوت و النظريات فدى نظرتك و عشان كده قلت مش هادخل فى نقاش فيها و ذكرت إننا فى النهاية لا نتفق لكن إخراجك الأحداث أو البلوت من كلمة المحتوى يبقى شئ غير صحيح بالنسبة لى و انت ذكرته ده هنا :
من حقك تكرهه بس ده جزء من الأنمى و مش شائبة أو شئ ممكن حذفه عشان ماتعتبروش محتوى

ما اخرجت الاحداث نفسها من كلمة محتوى بل "توقّعات احداث قادمة" وطبعاً تلخيصات بدون اضافة نقاط. ممكن تعمل نقطة انه فيه اعمال تضع توقعات المتابع ضمن تخطيطها لدرجة تصير جزء من المحتوى حق المتابعة الاسبوعية والنقاش (اسمع هالشيء عن ونبيس بس ما تابعته، وطبعاً انميات الغموض تعمل هالشيء). Fair enough، اللي اقصده تحليل الحلقة من منظور "تجربتها" بدل ايش حصل فيها وايش حيحصل.
 

AM152

True Gamer
يب ممكن في bias من جهتي بس كمان عندي عادة اني مر على كل انميات الموسم وقليل اشوف حلقة أولى كثيفة بالمعلومات ولسه تعرف تقدمها بشكل جيد (يعني مو rushed لدرجة تقتله). هي balance صعب شوية واغلبهم يفشل فيه بنظري.

فى أعمال كثيرة الحلقة الأولى فيها بتبقى مجرد تمهيد و البداية الحقيقة تبقى الثانية أو الثالثة ، العمل بيرميك فى عالمه و بيقدم فقط ال Hook اللى يخليك تكمله فى البداية بس بعد كده بياخد راحته و يقدم التفاصيل و ده أسلوب أعمال كثيرة بتتبعه و حتى للسبب ده نسبة من المتابعين عملوا قاعدة ال 3 حلقات ( و إن كنت مش مقتنع بيها شخصيا) ، للتوضيح ما بقولش تابع العمل كله أو ما شابه و إنما فقط تحط فى اعتبارك إن الحلقة الأولى مش دايما مقياس للعمل و أحيانا بتبقى خادعة أو ناقصة عن قصد
برضه التفاصيل و المعلومات ممكن تبقى موجودة و واضحة قدامك بس ماتنتبهش ليها و محطوطة كبناء خفى أو Hints مابتتضحش أهميتها غير بعد كده و على سبيل فى حالة العمل هنا الآرك الحالى كان بيتم البناء ليه فى الخلفية على مدار العمل (ده كان واضح أكثر فى المانجا للأمانة) و أكثر من مشهد ظهر فى الموسمين اللى فاتوا كانوا تمهيد ليه بس المتابع لو مش مركز أو مهتم مش هاينتبه ليهم
الموضوع هذا يثبت أكثر وأكثر ان موب سايكو صار مجرد ماكينة ساكوجا موجودة علشان الخقاق.
مابدأتش فى الموسم و مش عارف إزاى هايتم إقتباس الآركين المتبقيين فى 12 حلقة بس لو هاتكلم عن تجربتى مع المانجا فأظن إن الموسم ده احتمال يكون أقرب لذوقك و ممكن يعجبك و بصفة عامة هو تجربة مختلفة عن الموسم الثانى، الآرك الأول قدم فكرة و مواجهة كانت مرعبة بالنسبة لى أما الثانى فكان غير متوقع ، المشكلة هاتبقى لو تم حشوه بفيلر عشان يعوضوا صغر حجم الآركين
 

Dagger

Young senior master
لقطات القتال من Yukina Kosaka انيميتور صاعد كثير متأثر بناكامورا وواضح من استخدامه لل smears وال impact frames:
:hushed:
اللقطة الثانية كأنها خارجة من concrete revolutio
 

MaherMatrix

True Gamer
فى أعمال كثيرة الحلقة الأولى فيها بتبقى مجرد تمهيد و البداية الحقيقة تبقى الثانية أو الثالثة ، العمل بيرميك فى عالمه و بيقدم فقط ال Hook اللى يخليك تكمله فى البداية بس بعد كده بياخد راحته و يقدم التفاصيل و ده أسلوب أعمال كثيرة بتتبعه و حتى للسبب ده نسبة من المتابعين عملوا قاعدة ال 3 حلقات ( و إن كنت مش مقتنع بيها شخصيا) ، للتوضيح ما بقولش تابع العمل كله أو ما شابه و إنما فقط تحط فى اعتبارك إن الحلقة الأولى مش دايما مقياس للعمل و أحيانا بتبقى خادعة أو ناقصة عن قصد
ما بفتح نقاش الحلقة الاولى مرة ثانية بس بنظري نسبة الانميات اللي تتغير فعلاً بشكل غير متوقع وجذري بعد الحلقة الاولى كثير نادر. اشوفها طريقة جيدة لتحكم على افضل ما يقدمه العمل. مرة ثانية ما اختلف انه فيه bias بهالطريقة.

برضه التفاصيل و المعلومات ممكن تبقى موجودة و واضحة قدامك بس ماتنتبهش ليها و محطوطة كبناء خفى أو Hints مابتتضحش أهميتها غير بعد كده و على سبيل فى حالة العمل هنا الآرك الحالى كان بيتم البناء ليه فى الخلفية على مدار العمل (ده كان واضح أكثر فى المانجا للأمانة) و أكثر من مشهد ظهر فى الموسمين اللى فاتوا كانوا تمهيد ليه بس المتابع لو مش مركز أو مهتم مش هاينتبه ليهم
هذا Forshadowing اغلبه يكون واضح بس ما يجعل العمل "كثيف" بمعلومات تستاهل النقاش بنظري (الا لو بدك تناقشه من ناحية نظريات وهو مثل ما قلت شيء ما يشدني).

مابدأتش فى الموسم و مش عارف إزاى هايتم إقتباس الآركين المتبقيين فى 12 حلقة بس لو هاتكلم عن تجربتى مع المانجا فأظن إن الموسم ده احتمال يكون أقرب لذوقك و ممكن يعجبك و بصفة عامة هو تجربة مختلفة عن الموسم الثانى، الآرك الأول قدم فكرة و مواجهة كانت مرعبة بالنسبة لى أما الثانى فكان غير متوقع ، المشكلة هاتبقى لو تم حشوه بفيلر عشان يعوضوا صغر حجم الآركين

لا تقله خليه مفكر انه مثل الثاني ::laugh::

:hushed:
اللقطة الثانية كأنها خارجة من concrete revolutio

يب .. شيك لقطاته الثانية من Boku no hero كان مفكرينها من ناكامورا لفترة طويلة ::laugh:: :


 

AM152

True Gamer
ما بفتح نقاش الحلقة الاولى مرة ثانية بس بنظري نسبة الانميات اللي تتغير فعلاً بشكل غير متوقع وجذري بعد الحلقة الاولى كثير نادر. اشوفها طريقة جيدة لتحكم على افضل ما يقدمه العمل. مرة ثانية ما اختلف انه فيه bias بهالطريقة.
دخلت معاك فى نقاش الحلقة الأولى قبل كده بس للتوضيح أنا ما بتكلمش هنا عن تغير العمل بشكل غير متوقع زى الأعمال الل بتقدم تويست مفاجئ فى نهاية الحلقة أو الحلقة اللى بعدها و إنما باتكلم عن الفرق فى كثافة المعلومات بين الحلقة الأولى و الثانية و عشان كده حددت إن العمل بياخد راحته فى التفاصيل بعد التمهيد اللى قدمه فى الحلقة الأولى ، هنا العمل ماقدمش أى شئ غير متوقع أو تغيير جذرى و إنما استمر كما هو بس الطبيعى إن الحلقة الثانية و الثالثة عادة بتبقى أهدأ مع تفاصيل أكثر عن سير العمل و إتجاه الأحداث ، لو هديك مثال هايبقى أعمال الشونين اللى معظمها بتبدأ بشكل مشابه فى الحلقة الأولى (زى بطل عنده طموح بيحصل على قدرة ما ) ، الحلقة الأولى بتبقى مجرد تركيز على ظروف البطل لغاية حصوله على القدرة بس من الثانية بيبتدى يظهر إتجاه العمل و يتعمق فى عالمه و حتى عمل زى تشينسومان بيبدأ بشكل مشابه نسبيا (من ناحية الفكرة العامة) ، فى النهاية زى ما قلت مابقولش تشوف العمل كله و كلامى هنا يبقى رأى شخصى فقط
 

S30D1999

True Gamer
الاسبوع هذا خرجت راضي جدا من انمياتي الاسبوعية من سباي اكس الى رجل المنشار وبليتش ….. والحين ختامها مسك مع موب ان شاء الله تكون حلقة عظيمة على غرار اللي قبل
 

S30D1999

True Gamer
Episode 5

حلقة جيدة بس مقارنة بالثلاث حلقات قبل هذي اضعفهم طبعًا الساكوغا قليلة هنا بس موب هذي المشكلة احس التون هنا كان المفروض اكثر كوميديا مثل اخر لقطة لما شاف ديمبل تيشيرت موب بس القتال كان حليو موب كويس ذيك الدرجة وحتى لو ان هجمات ديمبل هي بارودي بس حسيت مكان الحلقة في ون بنش مان بتكون افضل هناك

المهم بعطيهم pass عطفًا على المستوى الجبار ومتأكد الحلقات الجاية بتكون أسطورية كالعادة
 

MaherMatrix

True Gamer
WSMJv7e.png

سبيس داندي؟


الحلقة الخامسة جيدة جداً

اتوقع البعض ما حيحبها لانها ترولية بس موب كان دائما يستخدم anti-climactic humor لمصلحته ويكسر الجديّة المبالغ فيها بهالطريقة

uW4XZ13.jpg


البناء البطيء لل 100% كان يسحب الروح وكل مرة ايكوبو يذكر شيء جاد مثل غسل عقل تسوبومي او ريغين يرتفع العداد بس اللي وصله لل 100 كان الشيرت ::laugh::::laugh::. ترول ذهبي خخخخخ.
أجواء الحلقة قاتمة ولسه بطيئة مثل سابقاتها. هو النقطة هالبناء للمية بالمية وهو يفيد بنقل احساس موب بالخيانة من تصرّفات ايكوبو وتشوفه ينازع نفسه حتى ما يدمره.
بهالمرحلة حطّوا كثير بناء فالحلقة القادمة عليها كثير توقّعات عالية.

حلقة هالاسبوع اخراج Katsuya Shigehara انيميتور ومخرج قديم اخرج عدة حلقات من موب (s1ep3+10, s2ep2+10). نقل أجواء الشجرة الغرائبية بشكل ممتاز بنظري. خلفيّات رائعة خلال الحلقة تنقل هالشعور كمان.

كثير مشاهد ساكوغا كالعادة بس نجم الحلقة كان الانيميتور Jordan Rear عمل لقطتين رائعين جداً من الحلقة ومتأثرين بشكل واضح بكاميدا:


(الايفيكتس قمّة!)
 
أعلى