Manga { موضوع " ماذا تقرأ الأن؟ " } (راجع الرد الأول)

Violence jack
1,1&1,2$1,3

هذي الفصول هي ماوكلي الأكثر بلوغا (هينتاي + عنف)
مش بلوغ بس فهمت

المشكله وانا اقرأهم فجأه نسيت أنه من مؤلف ديفل مان عشان اتجهز ،،وبعدها اتفأجأ بأشياء اعوذ بألله
قسم انصدمت
اصلا كيف ضميره يسمح له ينشر هذا الشيء ؟ :mask:
كيف راح تكون ردة فعل أقاربه لما يعرفون أنه سوا ذا الشيء ::yuck::

الرسم في ذي المانجا من أكثر الأشياء اللي كنت متخوف منها
(في كل مانجا قبل لا ابدأ اقرأها اصلا اخاف من الرسم)
بس الحمد لله طلع مريح للعين
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
الشئ مع جاك قريب من ديفلمان من ناحية كيف هو عمل ملهم.
لما تشوف جاتس بيرسرك وتتسائل ليش هذا الغضب والهيجان راح يطلع الجواب من جاك (&). ميورا بنفسه ما أنكر أن العمل محبب لقلبه، ولو أنه عدل على القالب وخلاه أكثر إنسانية وتحسب له ^^
 
Meddaka box

المانجا ذي عارفه انها في شونين جامب وتعامل نفسها على أنها شونين جامب

تحاول تستعمل أساليب موجوده في الشونين بس بطريقه مقنعه
والحوارات عبقريه مو ك كتابة نيشيو في مونوقاتاري بس بطريقه ثانيه

في أحد القتالات فيه شخصية طلع لها قدره جديده

وشخصيه ثانيه قامت تتكلم أنه هذا شيء سخيف واحنا مو في شونين جمب والمفروض ما فيه قدرات تطلع فجأه

والشخصية الأولى قامت تطلع اسباب حقيقيه

كأن احد الشخصيات هي من قراء المانجا اللي بينتقدو

وفيه امثله كثيره من هذا النوع

او حتى فيه تصريفات رهيبه وبدون مراوغه وبدون الكاتب ما يكيس

الشخصيه الرئيسيه (البطل) ما قد خسر ابدا
وبدون الكاتب ما يقول إنه قوة مدري ايش

فسرها على أنه البطل في شونين جامب ما يخسر
حرفيا وقامو يعتمدوها بهالطريقه وأنه مستحيل يهزموها

وفيه برضو ارك كانو يبو يحولون احد الشخصيات الرئيسيه إلى بطل القصه عشان ما ينهزم

مع ذلك فيه كم حركه سخيفه اتمنى انها تكون ساخره لأها طالعه سخيفه

مثل بعض الشخصيات يكررو جمله قالوها من قبل على أساس أنه يطلع رهيب ،،اتمنى ،مع انها واضحه انها جاده
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator

Asadora! أو Serial Manga Novel Asadora!
غلاف مانجا أروساوا الجديدة. المثير للاهتمام هذه أول مانجا تحصل نسحة ديجتال له! الحين عرفنا أنه هو كان معند على سالفة الديجتال وكان يفضل نسخة الورق. المانجا تنشر على Shogakukan's Weekly Big Comic Spirits وهذا يعتبر أول رجوع من 11 سنة بعد 21st Century Boys. القصة تروح لما بعد الحرب العالمية الثانية، البطلة فتاة اسمها Asadora، المانجا راح تكون coming of age (على ما يبدو)، لأنها راح تأخذ حياة الفتاة هذه إلى الوقت الحاضر!
=============
أحب هذه النوعية من القصص أتمنى ما تكون غموض وتويسات لحتى النهاية لأن الاسلوب صار ممل وبيلي بات تقول كفاية. شئ سلايس أوف لايف بيكون حلو لأن أورساوا يقدر يسوي شئ مثل كذا وأعماله الأولى تشهد.
 
التعديل الأخير:
شفتها ثم قرأتها .. أتاك اون تايتن أكثر أنمي حبيته و أثر فيني !
يب قصه خورافيه.

اذا ما تقرين مانجا كثير على فكره فهاذي حركه حلوه تعرفك وتعلقك بالمانجا وهو أنك تشوفين او تكملين أعمال قد شفتيها من قبل.
 
الإعجابات: ELOO
أحد قرأ مانجا أوروساوا الجديدة؟للتو أنتبه أنها أسبوعية ونزل لها فصول مترجمة.
قرأتها! نزل تقريبًا ٣ فصول؟
حبيتها جدًا كبداية، وأكثر حاجة حبيتها فيها إن البطلة طفلة مب مثل أعماله الأخرى، وشخصيتها تدخل القلب بسرعة..عنيدة ومن النوع اللي يسوي نفسه كبير، مب "لطيفة بزيادة" مثل بطلات المانجا حقته..شخصيتها تقريبًا نفس أخت أومينو في مانجا happy! إذا قرأتها xD
وحتى الحين ما بانت معالم القصة لسه، ولا مسارها، ما تعرف إذا بتكون مؤامرة كالعادة xD ولا سلايف اوف لايف؟ ولا قضايا إجتماعية؟
لكن على أية حال، حبيت ما قرأت.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator


Enen no Shouboutai أو Fire Brigade of Flames


العمل شونين من نفس مؤلف Soul Eater و صدر منه 121 شابتر حتى الآن

أحداث العمل بتدور فى إمبراطورية طوكيو بعد 250 سنة من كارثة كبيرة دمرت معظم العالم ، طوكيو كانت من المناطق القليلة اللى نجت و عدد كبير من الناجين من باقى العالم اتجمعوا فيها و حاليا بقت مدينة صناعية كبيرة جدا بتستخدم مفاعل باسم أماتيراسو فى توليد الطاقة للأمبراطورية كلها ، لسبب غير معروف ابتدت تنتشر ظاهرة غريبة و هى تحول بعض البشر ل Flame Humans من غير مقدمات و الطريقة الوحيدة للتعامل معاهم هى القضاء عليهم و إخماد الحرائق و للسبب ده تم عمل فرقة خاصة من رجال المطافئ بهدف التعامل مع ال Flame Humans و فى نفس الوقت معرفة سبب الظاهرة

متابعتش Soul Eater بس متابع للعمل من أول شابتر لأن فكرته شدتنى و بصراحة أحد الأسباب اللى خلتنى فى الوقت ده هو انطباعى الغريب عنه و اللى لقيت إنى مش الوحيد اللى حاسس بيه :confused::

بداية العمل كانت توحى بعمل شونين مجنرك يحتوى على كل الكليشيهات المعتادة و بالرغم من إنى معتاد نسبيا على ده إلا إن بعض الأجزاء فاقت تحملى ، الوضع كان صعب فى أول آركين أو ثلاثة و فى آرك معين منهم كان مستفز لدرجة إنى فكرت اتكلم عنه و اهاجمه وقتها :angry: (و للتنبيه العمل فيه نسبة فانسيرفس :angry:) ، بالرغم من كده كملت متابعة لسببين الأول هو الآرت المميز للعمل سواء بالنسبة لتفاصيل العالم أو القدرات و الظواهر المعتمدة على النار و اللى تعتبر الثيم العام ليه ، الثانى إن حتى بالرغم من الكليشيهات الفكرة مازالت جيدة و فى بعض النقط مثيرة للإهتمام
الشئ الغريب هو إن من بعد البداية دى و بالرغم من إن الكليشيهات لسه موجوده إلا إن انطباعى العام عن العمل اتغير بشكل كبير :nomouth:
الأحداث و الألغاز المتعلقة بخصوص العالم بقت مشوقة جدا و أظن بعض القرارات اللى الكاتب خدها بخصوص اتجاه القصة كانت موفقة و اللى ساعده إن العالم نفسه كان مثير للإهتمام من البداية و الحماس الحالى فى الأحداث عوض بشكل كبير الجوانب السلبية (الكثيرة) فى العمل و اللى لاحظته إن عدد من المتابعين بقوا متحمسين ليه

فى الآخر العمل مش لأى حد ، العمل محتاج إنك تكون من محبى للشونين و عندك صبر لتحمل آركاته الأولى و الكليشيهات اللى هتلاقيها بس لو قدرت تعمل كده هايبقى تجربة ممتعة و حماسية :grin:
والمانجا حصلت أنمي!
بعد من إنتاح ديفيد برودكشن ^^
 
الإعجابات: AM152

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator

Mars
1976 - 1977
5 مجلدات (28 فصل).
من المانجاكا الشهير YOKOYAMA Mitsuteru من جيل تيزوكا وناغاي والخ العمالقة، هو معروف بمانجات مثل Giant Robo وTetsujin 28 سوبر روبوت مانجا مع اقتباسات روائية تاريخية مثل Romance of the Three Kingdoms اللي حصلت أنمي دبلج عندنا باسم صقور الأرض (المانجا أحسن من الأنمي وغير كذا الاقتباس ناقص للاسف).

نجي لمارس؛ مانجا جدًا بسيطة بس مركبة تمام لجيل ما بعد الحرب العالمية الثانية في اليابان (بصراحة العالم كله!)، كما مع ديفيلمان بنظرتها التشاؤمية والكارثية للبشرية تمشي هذه المانجا مع فارق الجنرا؛ سوبر روبوت.

القصة تتكلم عن جزيرة يابانية مجهولة مع ثوران بركان يستيقظ شخص مجهول اسمه "مارس". مارس موكل بمهمة محددة وبسيطة: افناء الجنس البشري! لكنه استيقظ قبل موعده بألف سنة حيث المخطط من "كائنات فضائية" عليا بصنع 6 روبوتات مسماه باسم الألهة البشرية وتدعى كذلك في المانجا، عندما يصل البشر إلى حدود تقنية تخولهم هزيمة هذه الروبوتات واحتلال الأجرام السماوية هنا تتفعل الخطة وهي بسيطة؛ مارس يمتلك روبوت اسمه "جايا" عندما يأمرها بالتدمير تتفعل هذه الخاصية من دون حتى هزيمة البشرية للروبوتات وتفني العالم. الحبكة تبدأ عندما يرفض مارس تدمير البشرية ويقرر مواجهة هذه الروبوتات حيث أن الزمان المبكر للاستيقاظ لا يمنح البشرية الحق للدفاع عن نفسها بوحدها مع قوة غاشمة تمتلكها تلك الروبوتات (الآلهة). هو تشكل نفسي عند مارس برفض مصير الدمار للبشر لأنهم لا يستحقوه وصراع مع روبوتات يقودها جنس فضائي من نفس عرق مارس!
بعدين نكتشف أنه ما يحتاج يأمر جايا بنفسه ليفني العالم لكن إذا دمر الآلهة الست جايا راح تتفعل من تلقاء نفسها وتدمر العالم كخطة بديلة من الفضائيين.
المانجا فيها عنف لكن أخف بكثير مثلًا من ديفلمان، ما هي معقدة لكنها تعطيك تفكير يبعد لحدودها البسيطة، والأهم نهاية تشاؤمية بارزة!


مثيرة للسخرية النهاية، بعد ما ضحى بالكثير وحارب الآلهة الست يوصل للنتيجة الحتمية والعدمية؛ البشر ما لهم أمل xd. وبوب يدمر العالم ::confused::
أشوف ذا الشئ كثير بتومينو (جاندام) أو أننو (إيفانجليون) مستقبلًا وإذا إذا أصلًا هي مانجا سوبر روبوت فأعتقد الآلهام بيكون سهل إذا تابعت أعمالهم.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
Shonen Jump Magazine Launches 3 New Manga in December

ثلاث مانجات جديدة راح تنشرها شونين جمب في ديسمبر القادم:

Chainsaw Man من المانجاكا "Tatsuki Fujimoto"(هو نفسه مانجاكا Fire Punch). راح تنشر في 3 ديسمبر.
==========

ne0;lation من رسام Mizuki Yoda والكاتب Tomohide Hirao. راح تنشر في 10 ديسمبر.
===========

Gokutei Higuma من Natsuki Hokami، راح تنشر في 17 ديسمبر.
==========
بالطبع واحد يقول من راح يتكنسل؟ لكن هذه فرصة للسؤال عن مانجا Fire Punch هل فيه أحد قرأها هنا؟ من تصفح الأرت طالعة مميزة.
 
بالطبع واحد يقول من راح يتكنسل؟ لكن هذه فرصة للسؤال عن مانجا Fire Punch هل فيه أحد قرأها هنا؟ من تصفح الأرت طالعة مميزة.
أول كم فصل كانوا جيدين جدا ومثيرين للاهتمام، لكن يبدأ بعدها المستوى ينزل(شيء معتاد)، ما أدري إذا تحسنت بعدين، أذكر توقفت عن قراءتها بسبب توقف الترجمة، وهذا طبعا خلاني انسى بعض الأحداث وأنسى وين وقفت أصلا, وهذا بحد ذاته يخلي الرجوع لها صعب وثقيل.

أذكر كان فيه Incest او على الأقل تلميحات له، هذا بينفر الكثير، طبعا هذا الشيء يظهر من البداية.
 
والمانجا حصلت أنمي!
بعد من إنتاح ديفيد برودكشن ^^
من جهة متحمس لأنى متابع للعمل و حبيته و من جهة تانية قلقان لأن زى ما ذكرت بداية العمل ضعيفة و لو كان الإقتباس مقتصر على الآركات الأولى فهايبقى تجربة محبطة خصوصا لمتابعى الأنمى فقط

لكن هذه فرصة للسؤال عن مانجا Fire Punch هل فيه أحد قرأها هنا؟ من تصفح الأرت طالعة مميزة.
قرأتها بالكامل و شايف إنها تجربة فريدة من نوعها (مش بشكل إيجابى :tongueout:)

زى ما قال @the obscure بداية المانجا مثيرة للإهتمام بس المستوى بينزل شوية بعدين لكن دى البداية فقط ، بعد كده المانجا هتاخد منحنيات غريبة و عند مرحلة معينة هتتابعها عشان تشوف العجب اللى الكاتب بيعمله
أحيانا كنت بتساءل إذا كان الكاتب مش عارف هو عاوز يعمل إيه بالضبط و بيمشى بشكل عشوائى أو بيكتب اللى ييجى فى دماغه و يتراجع عنه و يقدم شئ مختلف لما يزهق و أحيانا كنت شبه متأكد إن العمل نفسه مجرد ترولة كبيرة للمتابعين (فى شابتر معين بيقدم واحدة من أغرب الخطط لأغرب دافع ممكن تخيله لشخصية شريرة و كنت بافكر أكتب رد كامل عنه وقتها)

فى الآخر مانصحش بمتابعة العمل و حتى لو عاوز تشوف حاجة so bad it is good ففى حاجات أحسن و النقطة اللى ال @the obscure ذكرها موجودة فعلا و بشكل مزعج مع نقط تانية (الإستثناء يبقى شابتر 39 و اللى بيقدم الخطة اللى اتكلمت عنها و ممكن تشوفه عشان تعرف طبيعة العمل)
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
قرأتها بالكامل و شايف إنها تجربة فريدة من نوعها (مش بشكل إيجابى :tongueout:)

زى ما قال @the obscure بداية المانجا مثيرة للإهتمام بس المستوى بينزل شوية بعدين لكن دى البداية فقط ، بعد كده المانجا هتاخد منحنيات غريبة و عند مرحلة معينة هتتابعها عشان تشوف العجب اللى الكاتب بيعمله
أحيانا كنت بتساءل إذا كان الكاتب مش عارف هو عاوز يعمل إيه بالضبط و بيمشى بشكل عشوائى أو بيكتب اللى ييجى فى دماغه و يتراجع عنه و يقدم شئ مختلف لما يزهق و أحيانا كنت شبه متأكد إن العمل نفسه مجرد ترولة كبيرة للمتابعين (فى شابتر معين بيقدم واحدة من أغرب الخطط لأغرب دافع ممكن تخيله لشخصية شريرة و كنت بافكر أكتب رد كامل عنه وقتها)

فى الآخر مانصحش بمتابعة العمل و حتى لو عاوز تشوف حاجة so bad it is good ففى حاجات أحسن و النقطة اللى ال @the obscure ذكرها موجودة فعلا و بشكل مزعج مع نقط تانية (الإستثناء يبقى شابتر 39 و اللى بيقدم الخطة اللى اتكلمت عنها و ممكن تشوفه عشان تعرف طبيعة العمل)
خخخ، أنت كذا حمستني أقرأها (&).
 
دى بعض الأعمال اللى تابعتها مؤخرا و حبيت اتكلم عنها :)




Retired Heroes

التصنيف : خيالى ، أكشن ، سلايس أوف لايف

نبذة (بدون حرق) : قبل عدة سنوات مجموعة من المغامرين بقيادة البطل (و الأمير وقتها ) قضوا على الDemon King و البطل تولى الحكم بعدها بس مات بعد فترة فى الوقت اللى باقى المغامرين تفرقوا . العمل بيركز على إثنين من المغامرين اللى استقروا و كونوا عائلة و عن حياتهم الحالية

العمل مانهوا (مش مانجا) بس أسلوب رسمها مشابه للمانجا و غير ملونة و صدر منها 22 شابتر حتى الآن ، فى البداية توقعت إن العمل هايبقى مجرد سلايس أوف لايف فقط بس مع تقدم الأحداث القصة الرئيسية ابتدت تتضح و الأكشن ظهر و الأحداث بقت مثيرة للإهتمام فعلا :triumph:

الشئ اللى حبيته بخصوص العمل إنه بيقدم شخصيات ناضجة و مش بطل شاب مع مجموعة هاريم كالعادة و الشخصيات نفسها جيدة و التفاعل بينهم رائع ، نقطة تانية حبيتها هى الطريقة تقديم ال Demons فى العمل :
ال Demons مش مجرد أشرار فقط و فى نفس الوقت ماتمش فهمهم خطأ و البشر هما الأشرار الحقيقين زى أعمال تانية و انما زى البشر فى منهم الطيب و فى الشرير بس العلاقة بينهم و بين البشر سيئة . ده غير إن أسباب عداء الطرفين مش من النوع اللى ممكن حله بسهولة و دى أحد النقط اللى متحمس لمعرفة العمل هايتعامل معاها إزاى

العمل يعتبر لسه فى بدايته بس متحمس ليه و شايف إنه جيد حتى الآن و اتمنى يكمل بالمستوى ده
__________________________________________________




A Witch's Printing Office

التصنيف : خيالى ، كوميدى

نبذة: بعد إنتقالها لعالم تانى بيعتمد على السحر أثناء رجوعها من ال Comiket ، ميكا هاتفتح مكتب لطباعة الكتب و صناعة الأدوات السحرية (بالرغم من قدراتها السحرية الضعيفة) و هاتقرر إنها تنظم Magiket لعرض الكتب و الأدوات السحرية المختلفة بهدف العثور على Spell ترجعها لعالمها الأصلى

العمل تم ترجمة 8 شباتر منه حتى الآن

العمل يعتبر Isekai بس بيدى إحساس مختلف عن أعمال ال Isekai العادية لسببين ، الأول إن ميكا بالرغم من إنها بطلة العمل إلا إن التركيز مش عليها بشكل كبير و إنما على العالم و فكرة ال Magiket بصفة عامة و ممكن إعتبار إن فكرته تبقى إيه اللى يحصل لو مكتب طباعة عادى كان موجود فى عالم سحرى و إيه المواقف اللى ممكن تحصل فى ال comiket لو كان بيتعامل مع السحرة و الأدوات السحرية مش الكتب العادية

الثانى هو أسلوب الرسم و الآرت مع الإهتمام الكبير بالتفاصيل و اللى يعتبروا أهم مميزات العمل و سبب كافى لمتابعته

مشكلة العمل إن مافيش قصة رئيسية أو تركيز على شئ محدد حتى الآن و ده بيدى إحساس إن العمل مشتت و ممكن يكون مزعج للبعض بالإضافة لوجود نسبة فانسيرفس

إجمالا أظن إن العمل تجربة جيدة نسبيا

_________________________________________________




Weak 5000-Year Old Vegan Dragon أو Yowai 5000-nen no Soushoku Dragon, Iware naki Jaryuu Nintei

التصنيف: خيالى، مغامرة ، كوميدى

نبذة: البطل من الاسم يبقى تنين ضعيف و نباتى عاش حياة هادئة لمدة 5000 سنة بس الوضع هايتغير لما أهل أحد القرى هايفتكروه التنين الخاص بال Demon lord و يقدموا ليه البنت (المجنونة) ريكو كضحية لحماية قريتهم و التنين هايضطر يجارى الوضع بش المشاكل هاتبدأ لما القدرات الكامنة اللى عند ريكو هاتظهر و التنين هايضطر يودع حياته الهادئة

العمل تم ترجمة 8 شباتر منه حتى الآن و مقتبس من لايت نوفل ، ماعنديش فكرة عن مستوى اللايت نوفل بس المانجا جيدة حتى الآن

تعبيرات التنين و ردود أفعاله فى المواقف المختلفة رائعة ، ده بالإضافة لمحاولته المستمرة للخروج من المأزق اللى هو فيه (و اللى غالبا بتنتهى بإنه بينغرس فيه أكثر ) يبقوا أحسن حاجة فى العمل و بصفة عامة شايف إنه ممتع حتى الآن بس مش متأكد إذا كنت هانتقل للايت نوفل و لا لأ

مشكلة العمل بالنسبة لى تبقى ريكو و اللى ممكن تكون مزعجة فى أوقات كثيرة بس إجمالا شايف إن العمل يستحق التجربة
 
التعديل الأخير:


الاسم: بوتين في عالم آخر.
في ملاحظة جانبية:
أحب/أكره مترجم Raika days لكن Handyman Saitou In Another World تقوم بعمل جيد.

Kurayami Dance مثيرة للاهتمام.

تغلبت على عقدة آرت الموي(نوع كلاند) ويمكن أفتح موضوع لShinohayu.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator


الاسم: بوتين في عالم آخر.
في ملاحظة جانبية:
أحب/أكره مترجم Raika days لكن Handyman Saitou In Another World تقوم بعمل جيد.

Kurayami Dance مثيرة للاهتمام.

تغلبت على عقدة آرت الموي(نوع كلاند) ويمكن أفتح موضوع لShinohayu.
لحظة الأرت يذكرني بباكي هي من نفس المؤلف؟
 
Dr. Stone

شابتر 88

للأسف مع الحماس الحالى لإقتباس العمل كأنمى إلا إنى عندى مشكلة حقيقية مع الشباتر الأخيرة :angry:

التطورات بقت سريعة بشكل مبالغ فيه جدا :rage: ، فى أربع شابترات فقط تم عمل السفينة و البالون و آلة صنع القماش و تقديم فكرة المال و بعد كل ما إختراع ما يتعمل يتم الإنتقال الفورى للإختراع اللى بعده من غير أى فرصة لإظهار أثر الإختراع ده على باقى الشخصيات خصوصا أهل القرية أو حتى لإلتقاط الأنفاس و طبعا ده بيحصل على حساب مستوى العمل كقصة مع إهمال حقيقى لتطوير معظم شخصياته و اللى بقى دورهم مقتصر على تعليق او اثنين كل شابتر ده إذا ظهروا :unamused:

الحقيقة إن دى كانت مشكلة فى العمل من زمان بس كانت بدرجة محتملة لكن مؤخرا الوضع زاد عن حده للأسف و الشئ المحزن إن العمل عنده الإمكانية إنه يبقى أحسن من كده بكثير
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
Dr. Stone

شابتر 88

للأسف مع الحماس الحالى لإقتباس العمل كأنمى إلا إنى عندى مشكلة حقيقية مع الشباتر الأخيرة :angry:

التطورات بقت سريعة بشكل مبالغ فيه جدا :rage: ، فى أربع شابترات فقط تم عمل السفينة و البالون و آلة صنع القماش و تقديم فكرة المال و بعد كل ما إختراع ما يتعمل يتم الإنتقال الفورى للإختراع اللى بعده من غير أى فرصة لإظهار أثر الإختراع ده على باقى الشخصيات خصوصا أهل القرية أو حتى لإلتقاط الأنفاس و طبعا ده بيحصل على حساب مستوى العمل كقصة مع إهمال حقيقى لتطوير معظم شخصياته و اللى بقى دورهم مقتصر على تعليق او اثنين كل شابتر ده إذا ظهروا :unamused:

الحقيقة إن دى كانت مشكلة فى العمل من زمان بس كانت بدرجة محتملة لكن مؤخرا الوضع زاد عن حده للأسف و الشئ المحزن إن العمل عنده الإمكانية إنه يبقى أحسن من كده بكثير
أستغرب ليش المانجا ما لها موضوع هنا؟
 
أستغرب ليش المانجا ما لها موضوع هنا؟
من فترة كنت ناوى افتح لها موضوع و ذكرت كده هنا بس بعدها انشغلت و الفكرة تم تأجيلها بس حاليا عندى وقت و ممكن أفتح الموضوع قريب، المشكلة هاتبقى إن إحساسى تجاه الأحداث الحالية ممكن يأثر على الموضوع :expressionless: