نقاش مانجا Made in Abyss/ أنت لا تذهب إلى الهاوية، الهاوية تأتي إليك!

بادئ الموضوع #1


النبذة:-

سلسلة معقدة و هائلة من الكهوف، معروفة بمسمى الهاوية، هو المكان الأكثر جاذبية لبعثات الأستكشاف حول العالم. لا احد يعلم امتداد تلك الحفرة و الكل يسعى لأن يكون اول من يضع رجله في قاع ليس من المؤكد وجودها. مليئة بشتى انواع الكائنات و الآثار شديدة القدم مجهولة الإستخدام للأنسان الحديث. أجيال من المغامرين الجريئين تجذبهم سواد الهاوية لمجد سريع او مقتل بطيء. مع الوقت هؤلاء المغامرين اصبحوا يعرفون بغزاة الكهوف.

في اورث، مدينة على حافة الهاوية، تعيش يتيمة اسمها ريكو، طفلة تحلم ان تكون مستكشفة عظيمة كأمها و حل لغز الهاوية. في يوم من الأيام و هي تستكشف ظلام الهاوية عثرت على طفل. اتضح انه روبوت...
 
بادئ الموضوع #2
وصلت تشابتر 31، راح اكمل باقي التشابترات و احط رأيي عنها هنا، اعتقد انا مش الوحيد الي تصفح المانجا.(@)

كذلك اكتشفت ان المانجاكا رجل و شايب فوق هالشي رغم ان هذي اول مانجا له، كنت اعتقد انه امرأة بسبب ستايل الرسم.:emoji_cold_sweat:
 
#3
كذلك اكتشفت ان المانجاكا رجل و شايب فوق هالشي رغم ان هذي اول مانجا له، كنت اعتقد انه امرأة بسبب ستايل الرسم.:emoji_cold_sweat:
على حد علمى المانجاكا كان رسام بالأساس

هحاول أحط رأيى عن باقى الشباتر من بعد الأنمى بس ممكن اتأخر بسبب ظروفى الحالية :sweat:
 
بادئ الموضوع #4
على حد علمى المانجاكا كان رسام بالأساس

هحاول أحط رأيى عن باقى الشباتر من بعد الأنمى بس ممكن اتأخر بسبب ظروفى الحالية :sweat:
الي طلع لي انه كان مصمم شخصيات و صمم لانمي واحد قبل عشر سنوات و بس هذي أعماله بالاضافة للمانجا هذي. الاكيد انه جدا موهوب صُنع في الهاوية من المانجات الحالمة جدا في تفاصيل عالمها الخارق. في انتظارك متشوق أناقش معك الأحداث الاخيرة.(&)
 
#6
من فترة قلت إنى هاكتب رد بخصوص باقى الشباتر بس هاتأخر ، الغريب إن حتى بعد ما ظروفى اتحسنت كل ما احاول اكتب رد فى الموضوع تظهر حاجة تعطلنى :emoji_thinking:
عموما ده انطباعى عن آرك بوندورد بعد أحداث الأنمى و الباقى هايبقى فى رد منفصل

فى البداية لازم أوضح نقطة مهمة و هى إن بعض أحداث الآرك ممكن تبقى متعبة للأعصاب و غير مناسبة للبعض ، لو ماقدرتش تتحمل أحداث الحلقة 10 و 13 من الأنمى فالآرك هنا فيه أضعاف ده و الكاتب بالغ فعلا فى بعض الجزئيات و ده للتنبيه :neutral:

نقطة تانية و هى إنى قرأت الآرك من مدة و فى حاجات كثيرة ممكن أكون نسيتها :sweatsmile:

أحداث الآرك بتبتدى بعد انضمام ناناتشى لريكو و ريج و بدأهم للرحلة من الطبقة الرابعة و معظم أحداثه بتدور فى الطبقة الخامسة و بتركز على المواجهة ضد الصفارة البيضاء بوندورد
الآرك إجمالا كان جيد جدا باستثناء بعض الجزئيات اللى هاتكلم عنها بعدين و أهم حاجة فيه كانت تطور الشخصيات الملحوظ :

شخصية ريكو كانت مزعجة لبعض المتابعين و البعض اعتبرها Useless (و ده رأى ماكنتش مقتنع بيه ) بس الآرك هنا وضح مدى أهمية ريكو و قدم تطور جيد لشخصيتها
ريكو ممكن ماتكونش بذكاء ناناتشى بس ده مش معناه إنها غبية بأى شكل و على العكس النقطة اللى بروشكا و حتى بوندورد لاحظوها هى إن بالرغم من تصرفاتها إلا إنها ذكية فعلا و مستوعبة للى بيحصل حواليها
الفكرة هنا إن من بين شخصيات الفريق ريكو هى أقرب واحدة لأنها تبقى مستكشفة حقيقية ، للسبب ده ماكانش عندها مشكلة فى فهم خطط بوندورد أو الطريقة اللى استخدمها فى عمل النسخ و ده اللى علق عليه بوندورد بإن ريكو تفكيرها قريب ليهم أكثر من اللى كان متوقعه
ريكو مستكشفة حقيقية و عشان كده عارفة المستكشفين بيفكروا إزاى و هى الأنسب للقيادة و ده اللى خلى ناناتشى بالرغم من ذكائها و خبرتها تعتبرها قائدة الفريق

ناناتشى كانت شخصية ممتازة كالعادة بس الآرك هنا استكشف شخصيتها أكثر
لفترة طويلة ناناتشى قررت إنها تموت مع ميتى و ماكانش عندها سبب للحياة بس بعد انضمامها لريكو و ريج ناناتشى ابتدى يبقى ليها هدف مرة تانية و أخيرا ابتدت تحقق حلمها الشخصى فى مغامرة لإستكشاف الهاوية
ناناتشى مابقتش مجرد مرافقة للمجموعة و إنما جزء منها و التفاعل بينها و بين ريكو و ريج كان ممتاز و كون إنها كانت مستعدة إنها ترجع للعمل مع بوندورد بالرغم من مدى خوفها منه و كرهها ليه يدل على كم مشاعرها تجاه ريكو و ريج
أحد المفاجآت كانت فى طبيعة عمل ناناتشى الصادمة مع بوندورد :fearful: ، اللى مرت بيه ناناتشى طلع أسوء حتى من اللى شفناه قبل كده و اللى عملته حتى لو كان ضد إرادتها يفسر سبب عدم تعلقها بالحياة فى بداية ظهورها
فى الآخر ذكاء ناناتشى كان عامل أساسى فى المواجهة ضد بوندورد و هزيمته و أخيرا قدرت تتحرر منه بشكل نهائى

بالنسبة لريج التطور الأساسى ليه فى الآرك ماكانش فى الشخصية و إنما فى القدرات ، قدرات ريج كانت السبب فى وصول الشخصيات للمستوى ده و قطع يده كان ضربة قاسية ليه و للفريق فى نفس الوقت
الوضع كان هايبقى صعب فعلا للفريق بس اللى حصل هنا و نتيجة شحنه مرة تانية ريج استعاد جزء من ذكرياته خصوصه المتعلقة بطريقة تحكمه فى جسده و شفنا جزء من قدراته الحقيقية و اللى وصلت للمستوى اللى قدر فيه يواجه بوندورد بشكل متكافئ ، ريج عوض قطع يده بتحكم أكبر فى قدراته بس ده ما يمنعش إن وضوع قطع اليد لسه سايب أثر كبير

بالنسبة للشخصيات الجديدة اللى ظهرت فى الآرك فهما بوندورد و بروشكا

بالنسبة لبوندورد فما عنديش تعبير مناسب أقدر اوصف بيه الشخصية و كل اللى أقدر اقوله إنه غير آدمى أو زى ماقال هابو ده وحش بيتخفى فى صورة آدمى
اللى عمله فى بوندورد فى تجاربه يبقى من أسوء الحاجات اللى شفتها و مش فى عالم المانجا و الأنمى فقط :confounded:و الفكرة إنه عمل كل ده من غير أدنى إحساس بتأنيب الضمير أو حتى أى إحساس من أى نوع
الغريب إن تعلقه بناناتشى كان حقيقي و اظن إن سبب اهتمامه بيها هو إحساسه إنها مشابهه ليه (من ناحية الذكاء و الطموح ) و إن هى اللى ممكن تكمل من بعده حتى بالرغم من رفضها الواضح

بالنسبة لبروشكا فدى كانت من أقسى الجزئيات فى العمل :sob:
الكاتب أبدع فعلا فى تقديم بروشكا بألطف و أحسن صورة و خلاك تتعلق بيها و تحبها و كل ده عشان الصدمة من اللى هايحصلها بعد كده تبقى أكبر و بصراحة الجزئية دى كانت العيب الأساسى فى الآرك بالنسبة لى :unamused:

انا تقبلت العنف و المشاهد الصعبة فى الآرك اللى فات بس اللى حصل هنا على مستوى تانى و بصراحة الكاتب بالغ فعلا فى اللى عمله سواء مع بروشكا أو باقى الأطفال :angry:
اللى حصل تجاوز الحدود و فيه مشهد معين باعتبره إجرام من الكاتب لأكثر من سبب :confounded: (ممكن مايكونش واضح لبعض المتابعين بس مش هادخل فى التفاصيل)

بالنسبة للأحداث الآرك كان مليان بالتطورات و المعلومات المهمة، الآرك كان فيه معلومات كثيرة بخصوص الطبقة الخامسة مع عدد كبير من أثار الهاوية خصوصا اللى بيستخدمها بوندورد بس دى الجزئيات اللى كانت مهمة فعلا بالنسبة لى:

المواجهة ضد بوندورد كانت أكثر من رائعة ::rock:: و اللى ساعد على كده الآرت الممتاز خصوصا فى مشاهد هجوم ريج ، مشهد النهاية بالذات كان روعة و حبيت إن اللى إدى الضربة القاضية ماكانش ريج او ناناتشى و إنما ريكو نفسها :triumph:

طريقة النزول للطبقة السادسة كانت أصعب من اللى كنت متخيله بكثير للدرجة اللى خلتنى اتساءل إزاى كان بيتم نقل المعلومات منها للطبقة الخامسة بالطرق اللى تم شرحها قبل كده و هل فى طرق تانية للنزول غير دى

بقاء الفريق فى Idofront حتى بعد اكتشافهم لعدم امكانية النزول وقتها كان غريب لأنهم فى الحالة دى هايبقوا فى أرض بوندورد و تحت سيطرته و مستغرب فعلا إنهم ماحاولوش يبحثوا عن طريقة تانية من البداية بالرغم من إن عندهم فكرة عن الوضع من أوزين (حتى لو ماكانتش وضحت لهم الصورة كاملة) :confused::

الآرك أكد على موضوع ال 2000 سنة اللى تم ذكره فى الشباتر الخاصة، الموضوع بيرفع ال Scale للعمل بشكل كبير لأنه بكده مش هايبقى مجرد مغامرة للقاع و إنما محاولة لمنع الكارثة اللى بتحصل كل 2000 سنة و اللى المفترض إنها هاتحصل قريب و موضوع مرض عيد الميلاد يبقى مجرد البداية ليها :emoji_thinking:

أحد مفاجآت الآرك إن باقى الصفارات البيضاء (واكونا و سارجو) نزلوا للطبقة السادسة فعلا و ده معناه إن المواجهات ضدهم لسه مستمرة و ممكن يواجهوا واحد فى كل طبقة :nomouth:


فى الآخر الآرك كان جيد جدا بالرغم من المشاكل اللى ذكرتها :grin: ، هحاول أرجع فى وقت تانى بانطباعى عن الشباتر الأخيرة :emoji_slight_smile:
 
#7
الشباتر من 39 إلى 41

شابتر 39 و 40 جمعوا كل نقط قوة العمل بأوضح صورة :triumph:
إحساس المغامرة و استكشاف المجهول ، الآرت الممتاز اللى بيظهر مدى جمال العالم و طبيعته الغريبة و فى نفس الوقت الجانب المظلم ليه ، الألغاز المستمرة بخصوص الهاوية و اللى بتخليك تتحمس للعمل أكثر و طبعا مع كل ده ناناتشى :grin:
شابتر 39 يبقى بداية الآرك الجديد و الرحلة للطبقة السادسة
البداية مع النزول خلال ال Sea of corpses (و اللى طلع أكبر من اللى كنت متخيله) عن طريق ال Altar و باستخدام الصفارة البيضاء (بروشكا :sob:)
الرحلة تعتبر بداية مرحلة جديدة و مختلفة فى العمل و النقطة اللى مافيش رجوع بعدها و حبيت جدا ال Panel اللى بيوضح خط سير الفريق من بداية انطلاقهم :grin:





مشهد دخول الطبقة السادسة كان روعة ::rock:: ، الآرت و تصميم الطبقة كان مذهل بالنسبة لى خصوصا مع إحساس الغموض المحيط بالمكان و اللى خلانى ارجع للجزئية دى أكثر من مرة
تصميم الطبقة السادسة بيزود الإحتمال اللى ظهر أثناء استكشاف الطبقة الثالثة (مشهد السفينة) و هو إن فى وقت من الأوقات كل الأماكن دى كانت فى السطح قبل ما يتم جذبها لباطن الأرض لتكوين الهاوية و اللى بيأكد كده شكل المدينة المهجورة و اتجاه المبانى المائل بالإضافة للسفينة من الطبقة الثالثة
السؤال هنا ، هل ده تم تدريجيا و لا فجأة و هل ده ليه علاقة بالكارثة كل 2000 سنة و الأهم هل المسألة مستمرة و أورث هاتبقى جزء من الهاوية فى وقت من الأوقات ؟ :confused:::confused::

بعد الدخول هاتبتدى رحلة الإستكشاف و اللى زى ما قلت بتلخص هى و المشهد اللى قبلها نقط قوة العمل ، الجزئية دى كانت رائعة و عدت قرائتها أكثر من مرة
كان شئ جيد إن مشاهد ناناتشى مازالت مستمرة :blush:




مع نهاية الشابتر هاتظهر حقيقة إن فى اشخاص موجودين فى المكان غير الفريق و إن فى حاجات تم سرقتها و البحث عنهم هايؤدى لإكتشاف قرية النارهاتى و اللى هاتظهر بالكامل فى شابتر 40 مع تصميم غريب فعلا




القرية غريبة من عدد كبير من النواحى سواء فى التصميم أو فى عدم وجود اللعنة و طبيعة الحياة الغريبة داخلها خصوصا موضوع تبادل القيمة
أحد النقط الغريبة اللى تم ذكرها هى إن جسم النارهاتى بياخد شكل مبنى على رغباته و دى جزئية بتطرح اسئلة كثيرة :confused::
اللى حسيته إنه على عكس الآرك اللى فات و اللى كان أقرب لمواجهة الآرك الحالى عبارة مجموعة ألغاز و كم كبير من الأسئلة و الحقيقة إنه مثير للإهتمام جدا حتى الآن :triumph:

نهاية شابتر 40 كانت مزعجة فعلا :confounded:
اللى حصل لمينيا كان متعب للأعصاب و اللى بالرغم من إنه مجرد حيوان أليف إلا إن بعد اللى حصل لبروشكا بقى ليه معزة خاصة عند ريكو (و عندى)
اللى حصل للنارهاتى (ماا) فى شابتر 41 برضه كان مزعج و موضوع تبادل القيمة طلع مختلف و أقسى من اللى توقعته و السؤال إيه هى طبيعة القرية بالضبط و مين اللى بيتحكم فى النقطة دى

خلال الشابتر حماس ريكو للإستكشاف هايرجع تانى و الفريق هيلاقى مكان للسكن بمساعدتها و كالعادة ريكو ماعندهاش مشكلة فى أكل الطعام الغريب فى المكان و النتيجة كانت معروفة :tongueout:
فى المقابل ناناتشى كانت حذرة و بتتصرف بشكل منطقى أكثر (و إن كنت اظن إن ثقتها فى كاجيا مش فى محلها )

نقطة مهمة لاحظتها و هى إن النارهاتى ماعندهمش القدرة على مغادرة القرية و السؤال هل ده برضه بينطبق على ناناتشى ؟ :confused::

المفاجأة فى نهاية الشابتر كانت بظهور شخصية جديدة و هى فابوتا أميرة النارهاتى :frowning: و اللى واضح إن هايبقى ليها أهمية كبيرة بعد كده

هاتكلم عن الشخصية و آخر شابترين نزلوا فى رد منفصل :emoji_slight_smile:
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
#8
قاعد أقرأ المانجا من البداية وفعلًا الأنمي أنصفها جدًا! لكن في شئ بقوله؛ المانجا مرة صريحة! ما أتكلم عن عنصر الصدمة للحبكة بل كيف الكاتب قاصد يكون بيدوليفي! فيه عنصر التعري وهذا (التعري) ينشاف عادة في نوعية السينين بس هنا طالع بايحائيات عيني عينيك ووقح (@). يا أخي في أبسط التفاصيل صاير كريبي حده خخخخ (&). وما أعتقد له علاقة بالطرح بقدر كيف؟ شئ نفسي ما!
===========