MaherMatrix
True Gamer
تعليقي الاساسي كان بالبداية عند اول 3 حلقات قبل ما تتقدم القصة. كنت مستعد اعمله دروب لهالسبب بس حبيت اعطيه the benefit of the doubtالكلام ده لو الجانب البصرى هو الشئ الوحيد اللى بتتابع العمل عشانه بدون إهتمام لشئ تانى و أظن إن دى الحالة هنا بما إنك كان عندك مشاكل واضحة مع القصة و فى الحالة دى فالإنتاج مش هو اللى قتله و حتى لو كان بإنتاج جيد فأنت كنت هاتكره الباقى
فى أعمال الجانب البصرى هو الأساس فيها و فى أعمال الجانب البصرى بيبقى مكمل للقصة و الأحداث اللى بيقدمها العمل و دى الحالة مع العمل هنا و فى النوعية دى من الأعمال لو الجانب البصرى ماكنش قوى (بس مقبول و مش سيئ) فالأحداث بترفع منه أما لو كرهت الأحداث نفسها فانت مش هاتخرج منه بحاجة
برضه للتوضيح كونه عادى مش معناه إنه ممل ، لو تحب تشوف أعمال مملة فعلا من الناحية البصرية فممكن تلقى نظرة على أعمال الإيسيكاى اللى ماحققتش نجاح خلال المواسم السابقة و انت هاتعرف الفرق
اختلف بشكل اساسي. الاعمال اللي الجانب البصري او الكتابي فيها سيء فهذا سبب كافي ليقتل العمل. هو انا اساسا ضد فكرة التقسيم هذه انما النظر للعمل نظرة كاملة وتشوف هل كل شيء فيه متناغم مع بعضه ومثير للاهتمام او لا. لما يكون فيه شيء يقتل هالتناغم وال flow فهو يكفي ليخرب التجربة كاملة
لو انت كنت عاوزه يخرج من الجنرا فمشكلتك هنا مع الجنرا نفسها أما بالنسبة لشخص محب ليها فالعمل هايبقى جيد ، برضه جزئية إنه يبرر نفسه أو يبقى منطقى بتعتمد اللى الشئ اللى انت عاوز العمل يفسره
" او يقدم شيء مثير فيها"
ما عندي مشكلة مع الشونين. مشكلتي لما عمل يجمع كل الاشياء المزعجة فيها بدون ما يحاول يعمل شيء مثير او يركز على شيء ليميز نفسه شوية. هالشيء بينطبق على كل الجنرات، لما عمل ياخد ال safe route بهالطريقة دائما لح انزعج.