hits counter

موسم ربيع 2021 / موسم الربيع موسم الصفاء

MaherMatrix

True Gamer
الكلام ده لو الجانب البصرى هو الشئ الوحيد اللى بتتابع العمل عشانه بدون إهتمام لشئ تانى و أظن إن دى الحالة هنا بما إنك كان عندك مشاكل واضحة مع القصة و فى الحالة دى فالإنتاج مش هو اللى قتله و حتى لو كان بإنتاج جيد فأنت كنت هاتكره الباقى
تعليقي الاساسي كان بالبداية عند اول 3 حلقات قبل ما تتقدم القصة. كنت مستعد اعمله دروب لهالسبب بس حبيت اعطيه the benefit of the doubt

فى أعمال الجانب البصرى هو الأساس فيها و فى أعمال الجانب البصرى بيبقى مكمل للقصة و الأحداث اللى بيقدمها العمل و دى الحالة مع العمل هنا و فى النوعية دى من الأعمال لو الجانب البصرى ماكنش قوى (بس مقبول و مش سيئ) فالأحداث بترفع منه أما لو كرهت الأحداث نفسها فانت مش هاتخرج منه بحاجة

برضه للتوضيح كونه عادى مش معناه إنه ممل ، لو تحب تشوف أعمال مملة فعلا من الناحية البصرية فممكن تلقى نظرة على أعمال الإيسيكاى اللى ماحققتش نجاح خلال المواسم السابقة و انت هاتعرف الفرق

اختلف بشكل اساسي. الاعمال اللي الجانب البصري او الكتابي فيها سيء فهذا سبب كافي ليقتل العمل. هو انا اساسا ضد فكرة التقسيم هذه انما النظر للعمل نظرة كاملة وتشوف هل كل شيء فيه متناغم مع بعضه ومثير للاهتمام او لا. لما يكون فيه شيء يقتل هالتناغم وال flow فهو يكفي ليخرب التجربة كاملة

لو انت كنت عاوزه يخرج من الجنرا فمشكلتك هنا مع الجنرا نفسها أما بالنسبة لشخص محب ليها فالعمل هايبقى جيد ، برضه جزئية إنه يبرر نفسه أو يبقى منطقى بتعتمد اللى الشئ اللى انت عاوز العمل يفسره

" او يقدم شيء مثير فيها"
ما عندي مشكلة مع الشونين. مشكلتي لما عمل يجمع كل الاشياء المزعجة فيها بدون ما يحاول يعمل شيء مثير او يركز على شيء ليميز نفسه شوية. هالشيء بينطبق على كل الجنرات، لما عمل ياخد ال safe route بهالطريقة دائما لح انزعج.
 

AM152

True Gamer
اختلف بشكل اساسي. الاعمال اللي الجانب البصري او الكتابي فيها سيء فهذا سبب كافي ليقتل العمل. هو انا اساسا ضد فكرة التقسيم هذه انما النظر للعمل نظرة كاملة وتشوف هل كل شيء فيه متناغم مع بعضه ومثير للاهتمام او لا. لما يكون فيه شيء يقتل هالتناغم وال flow فهو يكفي ليخرب التجربة كاملة


لو الجانب البصرى ماكنش قوى (بس مقبول و مش سيئ) فالأحداث بترفع منه أما لو كرهت الأحداث نفسها فانت مش هاتخرج منه بحاجة

أولا أنا ما أنكرتش إن الجانب البصرى ممكن يخرب العمل و عشان كده حددت إنه على الأقل لازم يكون مقبول و مش سيئ عشان الأحداث ترفعه و على سبيل المثال أنا تابعت المانجا الخاصة ب Ex-Arm و شايف إن الأنمى خرب العمل تماما بسبب الجانب البصرى و كان هايبقى شئ مختلف لو اتقدم بشكل أحسن بس الإختلاف الأساسى بينى و بينك فى تعريف إيه هو الجانب البصرى السيئ و اللى شايفه إن معاييرك عالية جدا ، لو العمل ده سيئ لدرجة إنك بتعتبر إن الإنتاج قتله فساعتها هاتقول إيه على الأعمال اللى بتستخدم تصميم واحد لكل الشخصيات مع إختلاف الشعر فقط أو بتاخد تصميم البطل Copy و Paste من أعمال تانية لدرجة إنك ماتقدرش تعرف هو من أى عمل لو شفته لوحده أو بتستخدم تصميمات و خلفيات خالية من التفاصيل و أقرب لمساحات لونية فقط

العمل مش لازم يكون مبهر من الناحية البصرية عشان ابتدى اعتبره قابل للمشاهدة و لو ده تعريفك للجانب البصرى السيئ فأنا باختلف معاك بشكل جذرى

" او يقدم شيء مثير فيها"
ما عندي مشكلة مع الشونين. مشكلتي لما عمل يجمع كل الاشياء المزعجة فيها بدون ما يحاول يعمل شيء مثير او يركز على شيء ليميز نفسه شوية. هالشيء بينطبق على كل الجنرات، لما عمل ياخد ال safe route بهالطريقة دائما لح انزعج.

دى نقطة إختلاف تانية كبيرة ، العمل قدم أكثر من نقطة مثيرة و ميز نفسه بأكثر من طريقة و مستغرب إنك ماشفتش فيه أى شئ لافت للإنتباه ، أنا هابقى أكتب إنطباع مفصل اتكلم فيه عن النقط دى بس بعد الإنتهاء منه إن شاء الله
 
التعديل الأخير:

MaherMatrix

True Gamer
أولا أنا ما أنكرتش إن الجانب البصرى ممكن يخرب العمل و عشان كده حددت إنه على الأقل لازم يكون مقبول و مش سيئ عشان الأحداث ترفعه و على سبيل المثال أنا تابعت المانجا الخاصة ب Ex-Arm و شايف إن الأنمى خرب العمل تماما بسبب الجانب البصرى و كان هايبقى شئ مختلف لو اتقدم بشكل أحسن
ما اقول انك انكرته بس لسه اشوف فيه اختلاف اساسي عن نظرتك. سواء بصريا او كتابيا اذا كان العمل مجرد شيء "كافي" للجوانب الثانية فهو شيء ممل من تعريفه، ليش اشوف شيء ما يحاول يتميز او يقدم شيء بجودة عالية ويكتفي بالقليل؟ للتوضيح النقطة هنا مو عن حاجات تقنية مثل كمية الانيميشن انما اشياء فنية اكثر مثل التصاميم والخلفيات وزوايا الكاميرا و quality control وهالاشياء. مثلا Odd taxi ما كان ابدا شيء كثير متعوب عليه بس كان ذكي بتوظيفه البصري وتشابهه مع السينما الامريكية.

Ex-arm ما تابعته للنهاية بس حقيقة انه موجود اشوفها مثيرة لانه تشوف فشل ذريع لدرجة صعب تتكرر والقصة وراه نفسها fascinating لهيك اقول افضل هالحالة على الاشياء المنسية مثل توكيو ريفنجرز

لإختلاف الأساسى بينى و بينك فى تعريف إيه هو الجانب البصرى السيئ و اللى شايفه إن معاييرك عالية جدا
مثل ما قلت الاختلاف اساسي اكثر بس ما انكر انا انظر للشيء مقارنة مع كل اعمال الانمي والاشياء اللي ممكن اشوفها بداله. فيه الاف الانميات ووقتي محدود لهيك احاول احطه باشياء اشوف عليها قيمة اكثر وممكن هالنقطة تختلف مع غيري.
 

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
Ex-arm ما تابعته للنهاية بس حقيقة انه موجود اشوفها مثيرة لانه تشوف فشل ذريع لدرجة صعب تتكرر

تكررت خلاص ونصحتك بالثاني دامك تحب هالحاجات ::whistle::
 

AM152

True Gamer
ما اقول انك انكرته بس لسه اشوف فيه اختلاف اساسي عن نظرتك. سواء بصريا او كتابيا اذا كان العمل مجرد شيء "كافي" للجوانب الثانية فهو شيء ممل من تعريفه، ليش اشوف شيء ما يحاول يتميز او يقدم شيء بجودة عالية ويكتفي بالقليل؟ للتوضيح النقطة هنا مو عن حاجات تقنية مثل كمية الانيميشن انما اشياء فنية اكثر مثل التصاميم والخلفيات وزوايا الكاميرا و quality control وهالاشياء. مثلا Odd taxi ما كان ابدا شيء كثير متعوب عليه بس كان ذكي بتوظيفه البصري وتشابهه مع السينما الامريكية.

فى نقطتين هنا ، أولا لو عمل الجانب البصرى فيه كافى بس الكتابى متميز هل ده معناه إنه مايستحقش المتابعة ، انت بتقول ليه أشوف شئ مابيحاولش يتميز بس مين قال إنه ماعملش ده فعلا ، هل لازم العمل يتميز فى الجانبين عشان يبقى عمل جيد ، فى الحالة دى انت بتدور على العمل المثالى المتميز فى جميع الجوانب و ده بيأكد نقطتى بخصوص المعايير العالية ، برضه أنا عارف إن قصدك مش على الأنيميشن فقط بس حتى بالنسبة للنقط التانية فالعمل مش بالسوء أو الملل اللى بتوصفه و ممكن أرشح لك عشرات الأعمال المملة فعلا عشان الفرق يتضح و أقدر اضمن لك إنك مش هاتقدر تكمل حلقة واحدة

ثانيا ، كونك بتعتبر العمل منسى و سيئ فده رأيك الشخصى و على حد علمى العمل نجح و حقق شعبية معقولة سواء كأنمى أو مانجا ، من البداية أنا شايف إن العمل جيد فعلا و كلامى يبقى على اعتبار إن العمل متميز من ناحية القصة و الأحداث و ده يرجعنى للنقطة الأولى ، العمل متميز فعلا و أنا مش هتجاهل ده لمجرد إن الجوانب البصرية عادية ، كونك شايف إن الجانب الكتابى سيئ أو ضعيف فده رأيك بس فى الحالة دى فمشكلتك مع العمل أكبر من مجرد جانب بصرى
 

MaherMatrix

True Gamer
فى نقطتين هنا ، أولا لو عمل الجانب البصرى فيه كافى بس الكتابى متميز هل ده معناه إنه مايستحقش المتابعة ، انت بتقول ليه أشوف شئ مابيحاولش يتميز بس مين قال إنه ماعملش ده فعلا ، هل لازم العمل يتميز فى الجانبين عشان يبقى عمل جيد ، فى الحالة دى انت بتدور على العمل المثالى المتميز فى جميع الجوانب و ده بيأكد نقطتى بخصوص المعايير العالية

الشيء الاساسي بنظري هو التناغم بين هالجانبين، بس ما يعيب ان يكونوا متميزين كمان لان بالنهاية ما في هدف من مشاهدة شيء متكرر تماماً. الجانب البصري لازم يأدّي هدف وما يكون مجرّد سد فراغ.
نقطتك عن المعايير العالية ما انكرتها مثل ما قلت انا اوافق هالكلام بس الشيء اللي عم تشير له انت هو ان هالاعمال شبه مستحيل تلاقيها وانا اختلف كثير. مثلا عم تابع كوباياشي بهاللحظة واشوفه ممتع جدا من الجانبين ومن افضل اعمال السنة. سهل تلاقي الاعمال اللي اتكلم عنها بكل موسم.

ممكن أرشح لك عشرات الأعمال المملة فعلا عشان الفرق يتضح و أقدر اضمن لك إنك مش هاتقدر تكمل حلقة واحدة
بالمناسبة انا اتابع الحلقة الاولى من كل انمي موسمي ينزل (يب كل واحد) واغلبهم دروب فاللي تقوله مو جديد علي. اذا هالاعمال هي 1/10 فتوكيو ريفينجرز 3/10 بس ما يعني انه صار قابل للمتابعة بنظري. فيه فرق بين الاعمال السيئة وما اقول كلها بنفس المستوى ابدا.

فمشكلتك مع العمل أكبر من مجرد جانب بصرى
يب وضحت هالشيء بس تعليقك كان عن تعليقي الاول لهيك حبيت برر ليش اشوف الانتاج قتله قبل حتى ما يتضح سوءه الكتابي

تكررت خلاص ونصحتك بالثاني دامك تحب هالحاجات ::whistle::

لول قريبا بشيك عليه بس صراحة Ex-arm يبقى متميز اكثر لانه من شخص ما اخرج انمي ابد لهيك تشوفه كثير منفصل عن غيره xD
 

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
لول قريبا بشيك عليه بس صراحة Ex-arm يبقى متميز اكثر لانه من شخص ما اخرج انمي ابد لهيك تشوفه كثير منفصل عن غيره xD

هو هذا في لمحات من أكس-أرم لكن لسه حسيته جاي من اشخاص اشتغلوا على انمي قبل. لسه تقدر تغطس في الماء وتعرف وين قعره
 

AM152

True Gamer
الشيء الاساسي بنظري هو التناغم بين هالجانبين، بس ما يعيب ان يكونوا متميزين كمان لان بالنهاية ما في هدف من مشاهدة شيء متكرر تماماً. الجانب البصري لازم يأدّي هدف وما يكون مجرّد سد فراغ.
نقطتك عن المعايير العالية ما انكرتها مثل ما قلت انا اوافق هالكلام بس الشيء اللي عم تشير له انت هو ان هالاعمال شبه مستحيل تلاقيها وانا اختلف كثير. مثلا عم تابع كوباياشي بهاللحظة واشوفه ممتع جدا من الجانبين ومن افضل اعمال السنة. سهل تلاقي الاعمال اللي اتكلم عنها بكل موسم.

ده من ردى الأول :
التركيز على التفاعل بين الشخصيات و تطور أحداث القصة و ده اتقدم بشكل جيد فى معظم الوقت و العمل قدر يقدم مشاعر الشخصيات بشكل مناسب و ده المهم

التناغم موجود فعلا لأن العمل قدم الجزئيات المهمة فيه بشكل جيد حتى لو الباقى عادى و ده معناه إن الجانب البصرى أدى دوره و ماكنش مجرد سد فراغ

بالمناسبة انا اتابع الحلقة الاولى من كل انمي موسمي ينزل (يب كل واحد) واغلبهم دروب فاللي تقوله مو جديد علي. اذا هالاعمال هي 1/10 فتوكيو ريفينجرز 3/10 بس ما يعني انه صار قابل للمتابعة بنظري. فيه فرق بين الاعمال السيئة وما اقول كلها بنفس المستوى ابدا.

أنا ماوصلتش للدرجة دى بس أنا باحمل الحلقة الأولى من معظم أعمال الموسم و باخد فكرة عنها و باحدد على الأساس ده الأعمال اللى بتابعها و شايف إن تقييمك للعمل مبالغ فيه و انت بتجمع عمل فيه جوانب كثيرة جيدة مع أعمال خالية من أى ميزة و بتحطهم فى نفس الخانة حتى مع اعتبارك إن فى فرق بينهم لأن فى الآخر الفرق فى التقييم مش كبير بس ده رأيى الشخصى و عارف إنك مش متفق معايا
 

MaherMatrix

True Gamer
التناغم موجود فعلا لأن العمل قدم الجزئيات المهمة فيه بشكل جيد حتى لو الباقى عادى و ده معناه إن الجانب البصرى أدى دوره و ماكنش مجرد سد فراغ

ما اشوف هالشيء. اغلب العمل نسخ بانلز من المانغا مع تايمينغ سيء (لقطات مبالغ بطولها وثباتها). القدرة التعبيرية كمان كثير تعبانة كون اغلبها التعابير الثابتة اللي كثير overblown خصوصا اظهار طلاب مدرسة بشكل كثير سايكوباثي بدون هدف. هذه من بعض مشاكلي مع الجنرا انها تبالغ بتصوير كل احساس لدرجة تجعل كل شيء يخدرك وما يوصل احساسه ابدا. الزوايا ما تخدم اي هدف قصصي بل تستعرض اللي يحصل فقط. القتال الاكبر اللي عملوله كثير هايب فارغ تقريبا من مشاهد حركية (بالمكان اللي المفروض يكون فيه مشاهد حركية .. فيه استثناء ذو).
اظن الشيء الوحيد اللي ميز العمل هي تصاميم المانغا نفسها اللي تشتغل بشكل كويس بميديوم المانغا لكن نقلها للانمي كارثي وانقلبت لاسوء جانب فيه.
نسخة كرنشي رول كمان زادت الطين بلة بحجبها وبالنهاية طلعت بشيء مثل نسخ سبيستون من دراغون بول بس كويس تقدر تتفاداها اذا تتابع مقرصن.
 
التعديل الأخير:

AM152

True Gamer
ما اشوف هالشيء. اغلب العمل نسخ بانلز من المانغا مع تايمينغ سيء (لقطات مبالغ بطولها وثباتها). القدرة التعبيرية كمان كثير تعبانة كون اغلبها التعابير الثابتة اللي كثير overblown خصوصا اظهار طلاب مدرسة بشكل كثير سايكوباثي بدون هدف. هذه من بعض مشاكلي مع الجنرا انها تبالغ بتصوير كل احساس لدرجة تجعل كل شيء يخدرك وما يوصل احساسه ابدا. الزوايا ما تخدم اي هدف قصصي بل تستعرض اللي يحصل فقط. القتال الاكبر اللي عملوله كثير هايب فارغ تقريبا من مشاهد حركية (بالمكان اللي المفروض يكون فيه مشاهد حركية .. فيه استثناء ذو).
اظن الشيء الوحيد اللي ميز العمل هي تصاميم المانغا نفسها اللي تشتغل بشكل كويس بميديوم المانغا لكن نقلها للانمي كارثي وانقلبت لاسوء جانب فيه.
نسخة كرنشي رول كمان زادت الطين بلة بحجبها وبالنهاية طلعت بشيء مثل نسخ سبيستون من دراغون بول بس كويس تقدر تتفاداها اذا تتابع مقرصن.
بالنسبة لنقطة إظهار طلاب بشكل سايكوباثى فدى ممكن تبدو غريبة بالنسبة لطالب مدرسة عادى بس على حسب المكان و الظروف فهى موجودة فى الواقع فعلا ، مش هاختلف معاك بخصوص التعابير الثابتة و القتالات بس هاختلف بالنسبة للمبالغة فى تصوير الإحساس خاصة مع الظروف اللى بيمر بيها البطل
 

AM152

True Gamer
@بندول

العمل من أعمال الخريف ، هل ممكن نقل النقاش بخصوصه لموضوع الخريف بدل الربيع ؟
 

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
@بندول

العمل من أعمال الخريف ، هل ممكن نقل النقاش بخصوصه لموضوع الخريف بدل الربيع ؟

أوه المعذرة والله عبى بالي حطيت المشاركة فوق في موضوع الخريف ::sweat::
 

AM152

True Gamer
Tokyo Revengers

انتهيت من العمل و بصفة عامة إنطباعى كان إيجابى و اتمنى نزول موسم ثانى

النصف الأول من العمل كان ممتاز ، الثانى كان أقل فى المستوى مع بعض العشوائية بس النهاية كانت قوية و عوضت حاجات كثيرة

بالنسبة للقصة و الشخصيات :

حبيت تاكيمتشى كشخصية رئيسية فى العمل و عجبنى إن العمل التزم بكونه مجرد شخص عادى (باستثناء موضوع الرجوع بالزمن طبعا)
تاكيمتشى خسر فى معظم المواجهات اللى دخلها و فرق القوة بينه و بين اللى حواليه شاسع و ده ماتغيرش فى أى وقت بس بالرغم من كده هو كمل بسبب تصميمه الغير عادى و دى النقطة التانية اللى حبيتها ، تاكيمتشى هو شخص فشل فى حياته من أكثر من ناحية بعد سلسلة قرارت خاطئة و فى النهاية استسلم تماما للظروف بعد ما وصل لطريق مسدود بس فى اللحظة اللى لقى فيها فرصة تانية يصلح فيها مش بس حياته و إنما حياة اللى حواليه فتاكيمتشى قرر يتشبث بيها بكل قوته و ده اللى بيخلى عزيمته على مدار العمل مقنعة و مش شئ جاى من فراغ لأنه شاف فعلا إيه اللى ممكن يحصل لو كمل على وضعه و عارف كويس النهاية اللى بتنتظره و عشان كده بيعمل كل شئ عشان يتفاداها

بالنسبة لباقى الشخصيات فالتركيز كان أكثر على دراكن و مايكى ، حبيت دور دراكن فى العمل و كونه رزين فى التفكير عادة خاصة وسط أشخاص محبين للصراعات و سهل إستفزازهم فى المقابل ماحبيتش شخصية مايكى ، أحد الملاحظات بخصوص مايكى هو إنه شخصية غير متزنة و بالرغم من إنه مش سيئ عادة إلا إنه عنده استعداد حقيقى لإرتكاب جرائم فى لحظة غضب ، الشئ اللى ظهر أكثر من مرة خلال العمل بس تم إيقافه سواء عن طريق دراكن أو تاكيمتشى فى الماضى و ده يفسر هو ليه ساب الوضع يتطور بالشكل اللى شفناه فى المستقبل خاصة مع تأثير كيساكى و غياب دراكن و تاكيمتشى

بالنسبة لباقى الشخصيات فهيناتا كانت شخصية جيدة و حبيت دورها فى العمل و عدم خوفها من اللى بيحصل حواليها ، باجى كان عنده Potential قوى بس طريقة تقديم العمل ليه ماكنتش جيدة للأسف

بالنسبة للقصة فكما ذكرت النصف الأول و المتعلق بإنقاذ دراكن كان ممتاز خاصة ال Payoff فى المواجهة بين تاكيمتشى و كيوماسو و اللى حمستنى فعلا و ده مع النهاية الصادمة فى الحلقة 12

بالنسبة للنصف التانى فللأسف كان فى بعض العشوائية فى السرد و تقديم الأحداث و ده اللى اثر على ظهور شخصية باجى و خلى بعض التفاصيل تبدو غير مقنعة زى تصرفات كازوتورا و ده مع نزول مستوى الإنتاج بس ده ما يمنعش إن فى نقط حبيتها فيه أهمها إن تاكيمتشى فشل فى مهمته فى إعادة باجى لتومان و فى إبعاد كيساكى ، فى النهاية و كما ذكرت تاكيمتشى مجرد شخص عادى وسط ناس أقوى منه بمراحل و الموضوع مش سهل بأى شكل و حبيت إن العمل أكد على النقطة دى

بالنسبة للنهاية و شخصية كيساكى فأحد الملاحظات الهامة تبقى إن بالرغم من إن كيساكى بيتقدم كالعدو الرئيسى فى العمل إلا إن ظهوره كان محدود جدا و بدون حوارات تقريبا بإستثناء الحلقة الأخيرة

باستثناء مشهد عابر فأول ظهور لكيساكى كان فى الحلقة ال 14 و من بعدها هو بيظهر أكثر من مرة بس فى دور شبه صامت ، إحنا عارفين إن هو اللى بيحرك كل حاجة و مع كده مافيش أى تعامل أو حوارات مباشرة معاه و بشكل غريب ، ده بيساهم فى إنه يخلى الشخصية أقرب للغز خاصة فى السبب ورا كل اللى بيعمله و اللى ماتضحش حتى الآن ، كيساكى ماكنش محتاج يستولى على تومان من الداخل ، هو فعلا كان قائد لمجموعة فالهالا و اللى كانت أكبر من تومان و مع كده هو عمل كل الخطط المعقدة اللى شفناها عشان يدخل المجموعة و يضمها لمجموعته بقيادة مايكى ، هل الموضوع مجرد تعلق غريب بمايكى أم فى حاجة أكبر و ليه فى كل مرة لازم يتم قتل تاكيمتشى و هيناتا حتى أول خط زمنى و اللى تاكيمتشى ماكنش ليه أى دور حقيقى فى تومان فيه

طريقه كلام كيساكى الغريبة لتاكيمتشى فى النهاية توحى إن فى سبب تانى لتصرفات كيساكى غير مجرد الإستيلاء على تومان و على ما يبدو هو عارف تاكيمتشى بشكل خاص أو على الأقل بيشوفه بشكل مختلف و اتمنى إن العمل مايخيبش أملى و يتضح إن فى سبب قوى ورا اللى بيحصل

بالنسبة للإنتاج فهاكتفى باللى قلته قبل كده فعلا و هو كان جيد فى المشاهد المهمة و الخاصة بإنفعالات الشخصيات و إن كان عادى فى الباقى مع نزول فى المستوى فى النصف الثانى

_________________________________________

@MaherMatrix

بالنسبة لبعض النقط اللى ذكرتها بخصوص العمل :

اغلب العمل نسخ بانلز من المانغا مع تايمينغ سيء (لقطات مبالغ بطولها وثباتها). القدرة التعبيرية كمان كثير تعبانة كون اغلبها التعابير الثابتة اللي كثير overblown خصوصا اظهار طلاب مدرسة بشكل كثير سايكوباثي بدون هدف. هذه من بعض مشاكلي مع الجنرا انها تبالغ بتصوير كل احساس لدرجة تجعل كل شيء يخدرك وما يوصل احساسه ابدا.

نقطة إظهار الطلاب بشكل سيكوباثى علقت عليها فعلا ، انت فى وسط مجموعة من ال Delinquints و عصابات الدراجات و مش مجموعة طلاب فى مدرسة عادية و وجود الشخصيات دى طبيعى خلال الوسط ده
برضه موضوع الإحساس مش مبالغ فيه ، البطل يبقى شخص عادى وسط عصابة و مسؤول عن قرارات ممكن تتسبب فى إنقاذ اللى حواليه أو موتهم و بالعكس لو كانت إنفعالاته عادية فى المواقف دى فده اللى هايبقى مش طبيعى
بالنسبة لطول اللقطات ففى طريقة جربتها مع المواقف دى و هى المشاهدة بسرعة 1.5 ، ده مش هاينفع مع كل الأعمال بس بينجح مع الأعمال البطيئة أو لما يكون فى مشكلة مع التايمنج


ما عندي مشكلة مع الشونين. مشكلتي لما عمل يجمع كل الاشياء المزعجة فيها بدون ما يحاول يعمل شيء مثير او يركز على شيء ليميز نفسه شوية. هالشيء بينطبق على كل الجنرات، لما عمل ياخد ال safe route بهالطريقة دائما لح انزعج.
أساس أعمال الشونين يبقى إن البطل هاينجح فى الآخر و انت عارف كده من أول حلقة بس عاوز تشوف ده هايحصل إزاى و عاوز تشجعه و تشوفه و هو بينجح ، بعض المتابعين ماعندهمش إهتمام بده و بيحبوا أعمال الشونين فقط لما تقرر إنها ماتبقاش شونين و تغير مسارها و ده مافيهوش مشكلة بس انت كده مش محب للشونين أو مش مهتم بيه (زى الأشخاص اللى حبوا هانتر بس كرهوا كل شئ تانى) ، الكلام ده مش عليك تحديدا بس فكرة عامة لاحظتها مع بعض المتابعين و كنت عاوز أعرف هل ده الوضع معاك أم المشكلة فى العمل فقط

برضه مختلف فى إن العمل ماقدمش شئ مثير أو إنه خد Safe Route
نهاية القتال مع فالهالا تبقى مثال جيد ، زى ما قلت طريقة التقديم ماكنتش جيدة بس فى الآخر تاكيمتشى فشل و باجى مات و كيساكى موقعه فى تومان بقى أقوى من الأول و كل اللى تاكميتشى حصل عليه يبقى فرصة تانية فقط ، إيه النهاية اللى كنت تفضلها عشان ماتعتبرش ده Safe Route
برضه الكلام اللى ذكرته بخصوص شخصية كيساكى و الغموض حواليها أو وضع مايكى فى المستقبل أو سبب موت هيناتا فى كل مرة و نقط تانية ، العمل بيقدم أسئلة كثيرة و نقط تخليك عاوز تعرف أكثر و للأمانة هو مابينجحش فى كل مرة بس نفس الوقت مابيفشلش و صعب إنى اعتبره ماقدمش شئ مثير

نقطتك عن المعايير العالية ما انكرتها مثل ما قلت انا اوافق هالكلام بس الشيء اللي عم تشير له انت هو ان هالاعمال شبه مستحيل تلاقيها وانا اختلف كثير. مثلا عم تابع كوباياشي بهاللحظة واشوفه ممتع جدا من الجانبين ومن افضل اعمال السنة. سهل تلاقي الاعمال اللي اتكلم عنها بكل موسم.

يمكن ده إحساسك حاليا بس المشكلة مع المعايير العالية إن مع الوقت مافيش شئ هايعجبك و انت تقدر تشوف بنفسك ردود الأعضاء اللى فقدوا إهتمامهم بالأنمى بعد ما وصلوا للمرحلة دى ، أنا مابقولش شوف عمل بتكرهه أو بتعتبره سيئ بس فى نفس الوقت ممكن تفصل بين عمل سيئ فعلا و عمل بيقدم شئ و قابل للمتابعة حتى لو مش ممتاز
 
التعديل الأخير:

MaherMatrix

True Gamer
نقطة إظهار الطلاب بشكل سيكوباثى علقت عليها فعلا ، انت فى وسط مجموعة من ال Delinquints و عصابات الدراجات و مش مجموعة طلاب فى مدرسة عادية و وجود الشخصيات دى طبيعى خلال الوسط ده
برضه موضوع الإحساس مش مبالغ فيه ، البطل يبقى شخص عادى وسط عصابة و مسؤول عن قرارات ممكن تتسبب فى إنقاذ اللى حواليه أو موتهم و بالعكس لو كانت إنفعالاته عادية فى المواقف دى فده اللى هايبقى مش طبيعى

لسه ما اشوفها تبرر هذا التصوير. النقطة مو عن الواقعية ولو نتكلم عنها ما في اي شخصية تتصرف كطفل بس ما امانع المبالغات. الشيء اقرب لنقل هالتفاعلات من اعمال شونين ثانية مع ان ال Scale هنا اصغر بكثير.

بالنسبة لطول اللقطات ففى طريقة جربتها مع المواقف دى و هى المشاهدة بسرعة 1.5 ، ده مش هاينفع مع كل الأعمال بس بينجح مع الأعمال البطيئة أو لما يكون فى مشكلة مع التايمنج
سويت هالشيء مع ري زيرو بس على x3 وبهالمرحلة كنت فقدت الامل تماماً من العمل. كلامك صحيح بس لما اوصل لهالمرحلة العمل فشل بالفعل بنظري.

أساس أعمال الشونين يبقى إن البطل هاينجح فى الآخر و انت عارف كده من أول حلقة بس عاوز تشوف ده هايحصل إزاى و عاوز تشجعه و تشوفه و هو بينجح ، بعض المتابعين ماعندهمش إهتمام بده و بيحبوا أعمال الشونين فقط لما تقرر إنها ماتبقاش شونين و تغير مسارها و ده مافيهوش مشكلة بس انت كده مش محب للشونين أو مش مهتم بيه (زى الأشخاص اللى حبوا هانتر بس كرهوا كل شئ تانى) ، الكلام ده مش عليك تحديدا بس فكرة عامة لاحظتها مع بعض المتابعين و كنت عاوز أعرف هل ده الوضع معاك أم المشكلة فى العمل فقط

ما اشوف هذا اساس اعمال الشونين وبغض النظر كلامي عن الخلطة بالمجمل. صعب احدد الخلطة بتعليق سريع بس بالمجمل لما تنظر لشيء مثل ناروتو وماي هيرو اكاديميا وون بيس وهكذا تشوف هذا التصوير ل big epics موجّهة للمراهقين مع شخصيات يقدروا يرتبطوا معها وتتوسع لبناء عادة من اندردوغ لشيء اكبر مع الوقت وتركيز على Character arcs. طبعا تقدر تختصرها او تغيّر عليها بس الشعور او التوجّه اللي تسعى له هالاعمال هو اللي اتكلم عنه وما عندي معه اي مشكلة.
الشيء يتحول لمشكلة لما فانز الجنرا يبرروا الجنركة الكبيرة فيها بانه شيء متوقع. "انت تشوف شونين فطبيعي ما تشوف شيء يونيك" ومن هالافكار هي اللي عندي مشكلة معها. بحالة توكيو ريفنجرز كنت متحمس مع بدايته زي ما قلت هذا يمتلك واحد من افضل ال Premises اللي شفتها من الجنرا اخر كم سنة بس مع الوقت صار واضح تماماً انه ما عنده نية يبني عليه لشيء اقوى بل تكرار لعناصر ثانية صارت جدا مملة مع حاجات Frustrating بالمجمل ذكرتها بردودي السابقة.

كلامي ما متعلق ابدا بمسار الاحداث او اذا البطل حيفوز والشيء متوقع انما انه ما يقدم شخصيات/ثيمات/عناصر مثيرة للاهتمام بل يكرر اغلبها وما يستغل البوتنشال تبعه
هذا اللي اقصده بال Safe route مو الشيء اللي ذكرته انت بل من زاوية اوسع.

يمكن ده إحساسك حاليا بس المشكلة مع المعايير العالية إن مع الوقت مافيش شئ هايعجبك و انت تقدر تشوف بنفسك ردود الأعضاء اللى فقدوا إهتمامهم بالأنمى بعد ما وصلوا للمرحلة دى ، أنا مابقولش شوف عمل بتكرهه أو بتعتبره سيئ بس فى نفس الوقت ممكن تفصل بين عمل سيئ فعلا و عمل بيقدم شئ و قابل للمتابعة حتى لو مش ممتاز

اشوف اذا الشخص فهم ذوقه بدقة بيقدر بسهولة يتجنب اعمال ما حتعجبك ويشوفها سيئة جداً من البداية وينتقل لشيء يعرف انه حيقدره اكثر. مع ضخامة الميديا هذه صعب توصل لنهايتها وحتى اذا وصلت بتلاقي دائما شيء ما مجربه ويونيك فبالنسبة لي اشجع الناس ترفع معايير وما تعلق في فخ الاعمال الموسمية لانه بياكل وقتك لتشوف اعمال اغلبها ميديوكر.
بالنسبة للفصل بين الاعمال السيئة والمقبول انا اسوي هالشيء بالفعل. اختلافنا على حالة توكيو ريفنجرز بالذات لاني اشوفه فعلاً سيء وغير قابل للمتابعة وهذا سبب نقاشنا.
عاد كل هذا الكلام وانا متابع موسمي كثير مقارنة باغلب متابعين الانمي. للان اتابع 4-5 انميات للنهاية كل موسم ولو محظوظ تدخل انميات السنة بدل ما اتابع 10 انميات ما لح اهتم لها اقدر ابدّل 5 منهم باعمال قديمة ما لمستها لسه. هذا منطقي اكثر بكثير بنظري.
 
التعديل الأخير:

AM152

True Gamer
لسه ما اشوفها تبرر هذا التصوير. النقطة مو عن الواقعية ولو نتكلم عنها ما في اي شخصية تتصرف كطفل بس ما امانع المبالغات. الشيء اقرب لنقل هالتفاعلات من اعمال شونين ثانية مع ان ال Scale هنا اصغر بكثير.
مش قادر أشوف ده بصراحة

ما اشوف هذا اساس اعمال الشونين وبغض النظر كلامي عن الخلطة بالمجمل. صعب احدد الخلطة بتعليق سريع بس بالمجمل لما تنظر لشيء مثل ناروتو وماي هيرو اكاديميا وون بيس وهكذا تشوف هذا التصوير ل big epics موجّهة للمراهقين مع شخصيات يقدروا يرتبطوا معها وتتوسع لبناء عادة من اندردوغ لشيء اكبر مع الوقت وتركيز على Character arcs. طبعا تقدر تختصرها او تغيّر عليها بس الشعور او التوجّه اللي تسعى له هالاعمال هو اللي اتكلم عنه وما عندي معه اي مشكلة.
الشيء يتحول لمشكلة لما فانز الجنرا يبرروا الجنركة الكبيرة فيها بانه شيء متوقع. "انت تشوف شونين فطبيعي ما تشوف شيء يونيك" ومن هالافكار هي اللي عندي مشكلة معها. بحالة توكيو ريفنجرز كنت متحمس مع بدايته زي ما قلت هذا يمتلك واحد من افضل ال Premises اللي شفتها من الجنرا اخر كم سنة بس مع الوقت صار واضح تماماً انه ما عنده نية يبني عليه لشيء اقوى بل تكرار لعناصر ثانية صارت جدا مملة مع حاجات Frustrating بالمجمل ذكرتها بردودي السابقة.

كلامي ما متعلق ابدا بمسار الاحداث او اذا البطل حيفوز والشيء متوقع انما انه ما يقدم شخصيات/ثيمات/عناصر مثيرة للاهتمام بل يكرر اغلبها وما يستغل البوتنشال تبعه
هذا اللي اقصده بال Safe route مو الشيء اللي ذكرته انت بل من زاوية اوسع.

الكلام اللى قلته عن الشونين مايبعدش كثير عن اللى اقصده ، تقديم شخصية Underdog تقدر ترتبط معاها هو اللى اقصده بتشجيع البطل و انك عاوز تشوفه ينجح (سواء لأنه ال Under dog أو لأنه فى مواجهة عدو أقوى منه بمراحل ) و اللى قصدته إن فى ناس بيعتبروا مجرد الفكرة دى فى حد ذاتها مجنركة بس واضح إن دى مش الحالة معاك

بالنسبة لموضوع الأفكار المكررة فى الشونين فأظن إنى فاهم قصدك و إن كنت مختلف نسبيا فى نقطة مهمة ، بالنسبة لى ماعنديش مشكلة فى متابعة عمل شونين بيقدم نفس الأفكار إذا كان بيقدمها بشكل صحيح (كون ده حصل هنا أم لا فدى قصة تانية) و مقتنع إن مع الوقت كل عمل بيبتدى يكتسب طابعه الخاص اللى بيميزه و بصفة عامة فى أسباب قوية لنجاح خلطة الشونين بالرغم من تكرارها و أحيانا كونها Safe يبقى أحد الأسباب ، مش لازم كل عمل يقدم شئ جديد تماما أو يخرج عن القواعد و المسألة أقرب لأكلة انت عارفها و بتحبها مقابل تجربة أكلة جديدة ، تجربة الجديد شئ مهم بس من حين لآخر انت عاوز الشئ اللى انت عارفة فعلا خاصة لو اتقدم بشكل جيد


اشوف اذا الشخص فهم ذوقه بدقة بيقدر بسهولة يتجنب اعمال ما حتعجبك ويشوفها سيئة جداً من البداية وينتقل لشيء يعرف انه حيقدره اكثر. مع ضخامة الميديا هذه صعب توصل لنهايتها وحتى اذا وصلت بتلاقي دائما شيء ما مجربه ويونيك فبالنسبة لي اشجع الناس ترفع معايير وما تعلق في فخ الاعمال الموسمية لانه بياكل وقتك لتشوف اعمال اغلبها ميديوكر.

فاهم قصدك هنا و حتى كنت عملت رد طويل قبل كده بخصوص اختيار الأعمال المناسبة بعيدا عن الهايب لتجنب المشكلة دى بس أنا ما باتكلمش هنا عن نوعية الأعمال و قصدى شئ مختلف و هو إن حتى الأعمال المناسبة لذوقك مع الوقت هاتبقى أقل من المستوى أو حتى مكررة و مملة ، لو انت دايما عاوز شئ أعلى من اللى شفته قبل كده فعند مرحلة معينة مافيش شئ هايرضيك و بدل ما كنت بتشوف العمل عشان تستمتع بيه هاتشوفه كناقد فقط مع تركيز على العيوب و صناعة العمل أكثر من العمل نفسه و المرحلة اللى بعدها عادة بتبقى التوقف بعد ما متابعة الأنمى فقدت متعتها ، الشئ اللى حصل مع عدد من المتابعين فعلا حتى بالرغم من وجود أعمال مناسبة لذوقهم و معرفتهم بيها ، فى دايما شئ جديد ممكن تجربه بس المعايير العالية من جهة و الملل من جهة تانية يقدروا يخلوا أى تجربة سيئة مهما كان مستواها الحقيقى
 
التعديل الأخير:

AM152

True Gamer
Jouran: The Princess of Snow and Blood

شاهدت اول حلقة من الانمي اعلاه... الحقيقة معرف كيف اعبر عن رايي عنها، الانمي غريب واحس فيه مشكلة بالستوري بورد عشان كذا فعلا طالع غريب والشي ذا مو بشكل ايجابي للعلم...

ExxDhxpXAAA37J9

ايجابيات اول حلقة:
- ارت جميل، الحدود الثقيلة اللي ظاهرة كانها رسم حبر ريشة جميلة كثير.
- مشاهد الجماجم والنيران الزرقاء جميلة.
- القصة مثيرة للاهتمام، يذكرني ب sacred beast لسبب ما، مع انه ما يشبهوا بعض قصصيا بشي.
- فيه اوستات ظريفة.
- الحلقة قدمت شخصيات مثيرة للاهتمام.

سلبيات:
- تمر الدقائق وفجأة افكر... وتف از ذيس؟
- فيه مشاكل بالحوارات، كثير مجنركة.
- الشخصية الرئيسية جميلة ما اختلفنا بس ما يحتاج كل رجال يطلع يقول انها حلوة.


راح اشوف ثاني حلقة ويمكن افتح موضوع...
ملاحظة الانمي يحتوي على مشاهد مش ولا بد، غير صريحة وما تخدم القصة، مجرد فان سيرفس رخيص.

هممم بداية ميييه لاول انمي اشوفه ذا الموسم، مع هذا بشيك على غودزيلا بعد شوية.

انهيت العمل ، متفق معاك بالنسبة للإيجابيات و السلبيات و بالنسبة لى العمل يحسب ليه إنه حاول يقدم شئ سواء من ناحية الآرت أو الفكرة العامة و ماكنش مجرد عمل متوسط أو ضعيف بس للأسف السلبيات واضحة و أهمها الكتابة

الكتابة قى العمل غريبة فعلا و ده خلانى ماخدش القصة بشكل جدى من الحلقة الأولى ، الشئ اللى سهل عليا التعامل مع التطورات الغريبة فيها بعد كده و الأحداث اللى بتحصل لمجرد إنها بتحصل

ده برضه أثر على تقديم الفكرة الأساسية و اللى بالرغم من إنها جيدة (إنك تعيش و تبدأ من جديد حتى لو الهدف اللى بنيت عليه حياتك اختفى) إلا إن مشاكل الكتابة أثرت عليها بشكل واضح و خلت المعنى متخبط فى عدد من الأوقات ، برضه الفاسيرفس ماكنش ليه داعى

فى الآخر العمل كانت فيه عدد من العناصر الجيدة و كان ممكن يبقى أحسن بس للأسف ماتمش استغلالها بالشكل المناسب
 

STARDUST

Gurenyuu
انهيت العمل ، متفق معاك بالنسبة للإيجابيات و السلبيات و بالنسبة لى العمل يحسب ليه إنه حاول يقدم شئ سواء من ناحية الآرت أو الفكرة العامة و ماكنش مجرد عمل متوسط أو ضعيف بس للأسف السلبيات واضحة و أهمها الكتابة

الكتابة قى العمل غريبة فعلا و ده خلانى ماخدش القصة بشكل جدى من الحلقة الأولى ، الشئ اللى سهل عليا التعامل مع التطورات الغريبة فيها بعد كده و الأحداث اللى بتحصل لمجرد إنها بتحصل

ده برضه أثر على تقديم الفكرة الأساسية و اللى بالرغم من إنها جيدة (إنك تعيش و تبدأ من جديد حتى لو الهدف اللى بنيت عليه حياتك اختفى) إلا إن مشاكل الكتابة أثرت عليها بشكل واضح و خلت المعنى متخبط فى عدد من الأوقات ، برضه الفاسيرفس ماكنش ليه داعى

فى الآخر العمل كانت فيه عدد من العناصر الجيدة و كان ممكن يبقى أحسن بس للأسف ماتمش استغلالها بالشكل المناسب
تحطمت صراحة من انطباعك، تمنيت انه يتحسن قدام لاني فعلا ما شفت غير اول حلقة ووقفت لول.
توجه فني جميل راح على الفاضي على ما يبدو.
 

AM152

True Gamer
تحطمت صراحة من انطباعك، تمنيت انه يتحسن قدام لاني فعلا ما شفت غير اول حلقة ووقفت لول.
توجه فني جميل راح على الفاضي على ما يبدو.

زيك كنت اتمنى يبقى أحسن بس على الأقل خرجت منه بشئ و كان بيحاول يقول حاجة حتى لو مانجحش على عكس أعمال تانية ، فى البداية العمل فكرنى بانمى أوريجينال تانى باسم Sirius the Jaeger بسبب تشابه بعض الثيمات و إن كانت القصة مختلفة بس على عكس العمل هنا Sirius كان خاوى تماما و تجربة سيئة فعلا بالنسبة لى
 

AM152

True Gamer
انهيت Odd Taxi أخيرا

بصفة عامة العمل كان تجربة مختلفة مع الإعتماد على الحوارات بشكل كبير بس الشئ المميز فى العمل يبقى إزاى قصص الشخصيات المختلفة بتتشابك مع بعضها و إزاى خيوط الأحداث بتتجمع تدريجيا عشان توصل للنتيجة المفاجئة فى الآخر و اللى تم التلميح لتفاصيلها أكثر من مرة خلال العمل بشكل ممتاز

بالنسبة للحوارات و الشخصيات فإنطباعى عنها كان متفاوت ، حبيت شخصية أوداكاوا بالذات سواء كتعليقات أو طريقة كلام و حواراته كانت مميزة بالنسبة لى بس فى المقابل ماحبيتش كل ما يتعلق بكاكيهانا و معظم جزئيات فريق ال Homosapiens

أحد النقط اللى ضايقتنى فى العمل إن معظم شخصياته ماتقدرش تتعاطف معاها ، صحيح معظمهم دفع الثمن فى النهاية لكن متابعتهم و هما بياخدوا قرار سيئ ورا الثانى خلال العمل كان متعب ، الفكرة إن ده كان مقصود و انت بتشوف أكثر من مرة إزاى العمل بيوضح إن أخطاء الشخصيات دى مش راجعة لماضى أليم أو ضغوط أو ما شابه فى معظمها و ما بيحاولش يبررها و إنما بيأكد إن هما اللى عملوا كده فى نفسهم بتصرفاتهم الغلط بس بالرغم من إن فاهم المعنى إلا إن ده للأسف ماغيرش من كون متابعة سقوط الشخصيات عملية مزعجة

بالنسبة للنهاية فقدمت عدد من التويستات بعضها كان مفاجئ فعلا و حبيته زى حقيقة إن الشخصيات بشرية ، بعضها كان غريب و عليه علامة استفهام زى موضوع إن رئيس العصابة هو نفسه صاحب جمعية الأيتام و إعادة المال ليه و بعضها كرهته جدا زى التويست فى نهاية الحلقة الأخيرة :rage:، بصراحة ماكنتش شايف أى معنى أو داعى لنهاية مفتوحة زى دى و المشهد الأخير لوحده خلانى أقلل من تقييمى للعمل بشكل كبير :angry:

فى الآخر مش هاقول إن العمل ماستربيس و بصراحة فيه حاجات كثيرة ماحبيتهاش بس فى نفس الوقت هو فيه حاجات كثيرة مميزة و شئ مختلف عن الأعمال العادية بس النهاية بتعتمد على نظرتك و تقبلك الشخصى ليها
 

لُقمَان

True Gamer
و بعضها كرهته جدا زى التويست فى نهاية الحلقة الأخيرة :rage:، بصراحة ماكنتش شايف أى معنى أو داعى لنهاية مفتوحة زى دى و المشهد الأخير لوحده خلانى أقلل من تقييمى للعمل بشكل كبير :angry:
ذكرني، ماكانت النهاية لقطات سريعة للشخصيات ثم فيه شخصية بنت تركب مع أوداكا ؟
هل تقصد الشخصية هذي ؟ مافهمت مقصدك الصراحة ^^
 

AM152

True Gamer
ذكرني، ماكانت النهاية لقطات سريعة للشخصيات ثم فيه شخصية بنت تركب مع أوداكا ؟
هل تقصد الشخصية هذي ؟ مافهمت مقصدك الصراحة ^^

هى الشخصية المقصودة ، البنت تبقى عضوة فريق ال Idols اللى حلت مكان البنت المفقودة

خلال حوارها مع أمها قبل ما تركب التاكسى انت بتكتشف إنها هى اللى قتلت البنت اللى تشبهها بعد ما فشلت إنها تنضم للفريق و الأسوء إن بعد ما تم القبض على زميلتها بقى عندها نية لقتل زميلتها التانية عشان تنفرد بالبطولة و فى الآخر بتبلغ أمها إن العقبة اللى فاضلة تبقى سائق التاكسى اللى وصلها فى يوم جريمة القتل بس هى لقته و طبعا هاتتخلص منه و المشهد الأخير هى بتركب التاكسى بنية قتل أوداكاوا فى الوقت اللى هو بيتفاجئ منها و العمل بينتهى (أحد الملاحظات إنها هى اللى حطت الموبايل فى التاكسى قبل كده عشان تساعد صاحب قناع الجمجمة إنه يقتل أوداكاوا)

العمل هنا نهايته مفتوحة ، هل البنت هاتنجح و تقتل أوداكاوا و تستمر فى مسيرتها أم هل أم أوداكاوا هايفلت بشكل ما ؟ و هنا المشكلة بالنسبة لى

الفكرة خلال الحلقة أوداكاوا تذكر إن البنت اللى وصلها للوكالة يوم جريمة القتل مش هى البنت المفقودة و إنما البنت اللى تشبهها و ده معناه إن هى المشتبه بيه الرئيسى فى جريمة القتل و حاول يقول كده أكثر من مرة بس فى كل مرة بيتوقف بدون سبب و فى الآخر بيقول إنه هايبلغ البوليس بس انت ما تعرفش هل هو بلغ البوليس فعلا أم لا و متعرفش هل هو أدرك إن البنت عاوزة تقتله فى مشهد النهاية أم لا و الموضوع ضايقنى بصراحة

أولا كل شئ ماشى فى الحلقة عشان يدى نهاية كاملة لكل الشخصيات و يدى أودواكاوا نهاية سعيدة بعد كل المعاناة اللى شافها بس انت بتنهى العمل بشكل غريب و كأن الكاتب بيقول انت فاكر إن النهاية سعيدة لأ ده مش هايحصل هنا و ده استفزنى صراحة خاصة إن أوداكاوا لو كان بلغ البوليس كان كل شئ انتهى و المسألة مش كأن ال Plot ده كان بيحصل بدون علم حد و ثانيا المجرمين فى العمل إما تم القبض عليهم أو توقفوا بس انت سايب أسوء واحدة فيهم عشان تكمل طب ليه ؟ :angry:
 

Cloud_no_sora

مكجول سعيد ولا محنك مكتئب
هى الشخصية المقصودة ، البنت تبقى عضوة فريق ال Idols اللى حلت مكان البنت المفقودة

خلال حوارها مع أمها قبل ما تركب التاكسى انت بتكتشف إنها هى اللى قتلت البنت اللى تشبهها بعد ما فشلت إنها تنضم للفريق و الأسوء إن بعد ما تم القبض على زميلتها بقى عندها نية لقتل زميلتها التانية عشان تنفرد بالبطولة و فى الآخر بتبلغ أمها إن العقبة اللى فاضلة تبقى سائق التاكسى اللى وصلها فى يوم جريمة القتل بس هى لقته و طبعا هاتتخلص منه و المشهد الأخير هى بتركب التاكسى بنية قتل أوداكاوا فى الوقت اللى هو بيتفاجئ منها و العمل بينتهى (أحد الملاحظات إنها هى اللى حطت الموبايل فى التاكسى قبل كده عشان تساعد صاحب قناع الجمجمة إنه يقتل أوداكاوا)

العمل هنا نهايته مفتوحة ، هل البنت هاتنجح و تقتل أوداكاوا و تستمر فى مسيرتها أم هل أم أوداكاوا هايفلت بشكل ما ؟ و هنا المشكلة بالنسبة لى

الفكرة خلال الحلقة أوداكاوا تذكر إن البنت اللى وصلها للوكالة يوم جريمة القتل مش هى البنت المفقودة و إنما البنت اللى تشبهها و ده معناه إن هى المشتبه بيه الرئيسى فى جريمة القتل و حاول يقول كده أكثر من مرة بس فى كل مرة بيتوقف بدون سبب و فى الآخر بيقول إنه هايبلغ البوليس بس انت ما تعرفش هل هو بلغ البوليس فعلا أم لا و متعرفش هل هو أدرك إن البنت عاوزة تقتله فى مشهد النهاية أم لا و الموضوع ضايقنى بصراحة

أولا كل شئ ماشى فى الحلقة عشان يدى نهاية كاملة لكل الشخصيات و يدى أودواكاوا نهاية سعيدة بعد كل المعاناة اللى شافها بس انت بتنهى العمل بشكل غريب و كأن الكاتب بيقول انت فاكر إن النهاية سعيدة لأ ده مش هايحصل هنا و ده استفزنى صراحة خاصة إن أوداكاوا لو كان بلغ البوليس كان كل شئ انتهى و المسألة مش كأن ال Plot ده كان بيحصل بدون علم حد و ثانيا المجرمين فى العمل إما تم القبض عليهم أو توقفوا بس انت سايب أسوء واحدة فيهم عشان تكمل طب ليه ؟ :angry:
بغض النظر عن النهاية المفتوحة والي بوافقك عليها بس بعتذر منك انه تسمحلي اصحح لك شي :blush:
رغم انه اني ناسي بعض التفاصيل وهل هو بلغ عنها ام لا هذا الشي مش فاكرة كويس للامانة بس بمشهد النهاية تراه هو ما عرفها ... هو يعرفها ويتذكرها بشكلها القديم (اي من كان يشوفهم على هيئة حيوانات) وما يعرفها بشكلها البشري الحقيقي ... اذا لاحظت هو من رجع يشوف الناس كبشر واول ما شاف الدكتور و شيراكاوا كان مشوش واستنى للحضة ثم جاوب اي صار يعرفهم من صوتهم او تصرفاتهم او اشياء ثانية وطبعا هذا الشي ما انذكر بشكل صريح بس بتلاحضة من تصرفاته وتعابيره والدليل الولد الي ربح اليانصيب وزارة بالاخير بالمشفى واعطاه الاموال ما عرفة مباشرة وممكن عرفه من صوته وتصرفاته و الـ"اوداكاوا ساما" لانه اظنه الوحيد بيناديه بهذه الطريقة لذا هي بالاخير من صعدت معاه بالسياره هو ما عرفها وحتى بص عليها من المرآه

نرجع للنهاية المفتوحة اني مثلك ما احب مثل هذه النهايات لانه اكثر من سيناريو ممكن يصير وكلها مهمات لتقفيل القصة فيعني مثلا ممكن تركته لانه شافت انه ما عرفها او قتلته فعلا او حتى صار شي منعها من انه تقتله بس على الاغلب هي قتلته ومجددا بوافقك انه نهاية مأساوية وما احبها لانه اصلا بحب وافضل النهايات السعيدة بس جزء مني قابل عليها وان كنت ما افضلها ويمكن فكرة الكاتب انه بما انه عاش طفولة سيئة ومظلومة مات كذلك مظلوم :cry:
 

AM152

True Gamer
بغض النظر عن النهاية المفتوحة والي بوافقك عليها بس بعتذر منك انه تسمحلي اصحح لك شي :blush:
رغم انه اني ناسي بعض التفاصيل وهل هو بلغ عنها ام لا هذا الشي مش فاكرة كويس للامانة بس بمشهد النهاية تراه هو ما عرفها ... هو يعرفها ويتذكرها بشكلها القديم (اي من كان يشوفهم على هيئة حيوانات) وما يعرفها بشكلها البشري الحقيقي ... اذا لاحظت هو من رجع يشوف الناس كبشر واول ما شاف الدكتور و شيراكاوا كان مشوش واستنى للحضة ثم جاوب اي صار يعرفهم من صوتهم او تصرفاتهم او اشياء ثانية وطبعا هذا الشي ما انذكر بشكل صريح بس بتلاحضة من تصرفاته وتعابيره والدليل الولد الي ربح اليانصيب وزارة بالاخير بالمشفى واعطاه الاموال ما عرفة مباشرة وممكن عرفه من صوته وتصرفاته و الـ"اوداكاوا ساما" لانه اظنه الوحيد بيناديه بهذه الطريقة لذا هي بالاخير من صعدت معاه بالسياره هو ما عرفها وحتى بص عليها من المرآه

راجعت المشهد و كلامك صحيح و ده أسوء لأنه بيرجح نجاحها فى قتله ، هو ممكن يتعرف عليها زى ما اتعرف على الدكتور و شيراكاوا بس الأغلب إنه ده مش هايحصل أو هايحصل متأخر
 

MH MD

Moderator
مشرف
انهيت Odd Taxi أخيرا

بصفة عامة العمل كان تجربة مختلفة مع الإعتماد على الحوارات بشكل كبير بس الشئ المميز فى العمل يبقى إزاى قصص الشخصيات المختلفة بتتشابك مع بعضها و إزاى خيوط الأحداث بتتجمع تدريجيا عشان توصل للنتيجة المفاجئة فى الآخر و اللى تم التلميح لتفاصيلها أكثر من مرة خلال العمل بشكل ممتاز

بالنسبة للحوارات و الشخصيات فإنطباعى عنها كان متفاوت ، حبيت شخصية أوداكاوا بالذات سواء كتعليقات أو طريقة كلام و حواراته كانت مميزة بالنسبة لى بس فى المقابل ماحبيتش كل ما يتعلق بكاكيهانا و معظم جزئيات فريق ال Homosapiens

أحد النقط اللى ضايقتنى فى العمل إن معظم شخصياته ماتقدرش تتعاطف معاها ، صحيح معظمهم دفع الثمن فى النهاية لكن متابعتهم و هما بياخدوا قرار سيئ ورا الثانى خلال العمل كان متعب ، الفكرة إن ده كان مقصود و انت بتشوف أكثر من مرة إزاى العمل بيوضح إن أخطاء الشخصيات دى مش راجعة لماضى أليم أو ضغوط أو ما شابه فى معظمها و ما بيحاولش يبررها و إنما بيأكد إن هما اللى عملوا كده فى نفسهم بتصرفاتهم الغلط بس بالرغم من إن فاهم المعنى إلا إن ده للأسف ماغيرش من كون متابعة سقوط الشخصيات عملية مزعجة

بالنسبة للنهاية فقدمت عدد من التويستات بعضها كان مفاجئ فعلا و حبيته زى حقيقة إن الشخصيات بشرية ، بعضها كان غريب و عليه علامة استفهام زى موضوع إن رئيس العصابة هو نفسه صاحب جمعية الأيتام و إعادة المال ليه و بعضها كرهته جدا زى التويست فى نهاية الحلقة الأخيرة :rage:، بصراحة ماكنتش شايف أى معنى أو داعى لنهاية مفتوحة زى دى و المشهد الأخير لوحده خلانى أقلل من تقييمى للعمل بشكل كبير :angry:

فى الآخر مش هاقول إن العمل ماستربيس و بصراحة فيه حاجات كثيرة ماحبيتهاش بس فى نفس الوقت هو فيه حاجات كثيرة مميزة و شئ مختلف عن الأعمال العادية بس النهاية بتعتمد على نظرتك و تقبلك الشخصى ليها

اوداكاوا نجح بالتغلب على كل شيء، اجتاز كثير مخاطر وصعوبات، مش شخص هين، فببساطة لسه بيتجاوز المشكلة ذي، كونه اتكلم عن تبليغ البوليس بمشهد سابق كان تلميح لهالشيء وانه يخطط لكيف يوقع بها، وأكيد بالمشهد الأخير عرف مين هي، ما راح يموت بدون سبب بالنهاية بس كذا
 
أعلى