Miracle_IBRA
Hardcore Gamer
تتابعونها على ترجمة منو ؟ اتابعها عند ميراي واخر حلقة ٧
النقطة تم توضيحها فى مشهد بعد ال Credits فى الحلقة السادسة ، Tokio على علاقة ب Kona و هو والد الطفل
فيه ترجمة عربية رسمية من ديزني بلس تقدر تحصلها من Subsceneتتابعونها على ترجمة منو ؟ اتابعها عند ميراي واخر حلقة ٧
لول على كذا الواحد صار ينتظر عمله الخاص لان يقطع شره كل انمي يشتغل عليه يطلع افضل حلقة
الحلقة العاشرة ..
احم شو اللي شفته؟ اسحب كلامي هذه حلقة السنة!!
اعني نتكلم عن ايكاراشي سولول على كذا الواحد صار ينتظر عمله الخاص لان يقطع شره كل انمي يشتغل عليه يطلع افضل حلقة
لدرجة احتمال نشوف شوية باكلاش من المتابعين ناروتو ستايل
الفكرة إن لما العمل يمشى بآرت ستايل معين و تغيره بشكل كبير فى حلقة واحدة بالشكل ده فده ممكن يعمل إحساس مش مريح بغض النظر عن مستوى الآرت فى حد ذاته ، هنا المشكلة مش فى كونه سيئ أو جيد قد إنه فى غير محله و مش متناسب مع اللى فات (فى الآخر الآرت مابيتقاسش لوحده بالوزن و إنما هو جزء من عمل كامل) و الطريقة الوحيدة إنه ينجح إنه يكون متناسب مع جو الحلقة و الفكرة اللى بيقدمها بشكل يبرر وجوده و السؤال هل ده حصل هنا ؟ بالنسبة لى فى بعض الجزئيات نعم بس مش فى كلها
النقطة الثانية المهمة هي هوية السلسلة نفسها. لو موب سايكو عمل اي ارت ستايل تتخيله ما اتوقع احد بيتفاجئ لان السلسلة عرّفت نفسها بانفتاحها على هالجوانب. هالعمل فيه هالشيء كمان بنظري ولو مو لنفس الدرجة طبعاً. تصميم البطلة كرتوني بشكل واضح ومع انه ياخذ توجه سينمائي ببدايته فدرجة التنفيذ تعتمد عالحلقة. الحلقة الثالثة مثلاً كانت مختلفة بستايلها لدرجة معينة كمان بس راحت باتجاه واقعي اكثر عكس هالحلقة (وكونها فلاشباك ممكن ساعد).
ما بدخل بالفرق بين التصميم الكرتوني والبسيط بس النقطة العامة هي المرونة الهائلة اللي توفرها التصاميم والشيء ذكرته من انطباعي عن اول حلقة كنقطة نقد:مختلف بشكل كبير هنا ، تصميم العمل مش أكثر شئ جاد بس فى نفس الوقت مش كارتونى و فى فرق كبير بين تصميم بسيط و كارتونى و فى عشرات الأعمال اللى ممكن أفكر فيها من ناحية التصميمات الكارتونية بس ده مش هايبقى منها و برضه توجه العمل أقرب للواقعية فى معظمه و مش متفق مع ربطك له بعمل من فئة موب سايكو حتى مع مراعاة الإختلاف
نقطة إضافية إن اعتراضى ماكنش على المظهر العام و العمل يسمح بمشهد زى ده من حين لآخر و حتى ذكرت إنه كان جيد فى بعض المواقف بس فى الإستخدام فى الزائد و ده شئ مختلف ، هنا مابقتش لحظة و إنما جزء مش صغير من الحلقة و عشان كده شايف إنه كان غير موفق لأنه أخل بالتوازن
نقطة نقد صغيرة ان خارج هالمشاهد التصاميم احياناً تطلع goofy شوية
ما بدخل بالفرق بين التصميم الكرتوني والبسيط بس النقطة العامة هي المرونة الهائلة اللي توفرها التصاميم والشيء ذكرته من انطباعي عن اول حلقة كنقطة نقد:
لاني افترضت توجه ثابت للسلسلة لكن اتفاجأت بعدين باستخداماتهم وكم كانوا متنوعين بالنسبة للتوجه السينمائي واللي حوله لايجابية بنظري.
مثال موب مجرد مثال للتوضيح. تقدر تتخيله كـ Spectrum بحيث موب على طرف والطرف الثاني شيء مثل افلام مامورو اوشيي وما شابه اللي ما تقبل تغييرات حادة للمظهر. تينغوكو اكيد اقرب لموب من الطرف الثاني بنظري. تصميم كيروكو هو افضل مثال بنظري لهالشيء.
الكمية ما تأثر كثير بنظري طالما متناسب مع المشاهد المستخدمة.
هو نقطتي اني اختلف ان العمل عرّف توجّه ثابت لهالدرجة أصلاً بس اتوقع ما تتفق فبترك النقطة هنا.كون إن الآرت مرن فده ما يغيرش إن توجه العمل واقعى فى معظمه ، إمكانية الآرت على تقديم المشاهد الكوميدية شئ و التوجه اللى العمل بيقدمه بشكل فعلى شئ تانى و تقدر تحس بسهولة لما جانب معين يتعدى حده إن فى شئ مش طبيعى و كما ذكرت العمل يسمح بشاهد من النوع ده بس كونه يسمح مش معناه إن ده الأساس و إنى اقدر أقدم نصف حلقة بالشكل ده لأن ده مخالف للتوجه الأساسى للعمل
هذه مشكلتي بالعادة مع انميات الغموض حتى الجيدة بس هالانمي مع انه يركز عالغموض فيه كثير حلقات منفصلة وممتعة بذات نفسها وتفاعل الشخصيات ممتاز بنظري خصوصاً بالتايملاين الاساسي. طالع انمي غموض مع عناصر حلقاتية من هالناحية.الغموض حقه ممكن نتيجته تكون خارقه او محبطه مره حرفيا مافي شي بالنص
ep10
حسب ما فهمت او ما قرأت :
hiruko الذي هاجم مارو و كيريكو احتمال يكون أم الولد
الولد hiruko , يعني ان الامر يمكن ان ينتقل وراثيا من احد الابوين للابن, juichi ليس hiruko ; ادن تبق الام
الطفل لحد الان لا يستطيع التحكم في hiruko , لكن مستقبلا نعم ما يجعل منه خطرا مستقبليا ,
juichi لم يذهب مع مارو و كيريكو لمعسكر النساء وبقي في السيارة, غريب أمره
hiruko ما لم يتم تدمير قلبه يبقى حيا و مثال العنكبوت كان نمودجا
الرجل الذي قتله juichi كان من وشى به عندما حاول الهرب
لكن المحير هو مشهد النهاية و قتل juichi لذلك الرجل الدي وهو الذي ربى ابنه, في لحظة ما توقف و هو يراقبه وكأنه اكتشف شيئا ما , شككت للحظة ان الرجل قد يكون امرأة و ربما هي ام الطفل او ربما المرأة الثانية التي حاولت الهرب معه,او ان الامر كما حصل لكريكو كيان امرأة في جسد رجل , لا ادري المشهد كان غريبا و اغرب منه هروب juichi واخده الطفل ونحن الذين فرحنا قبل دقائق بايجاده طفله و لقياه اصدقائه من نفس المعتقل..
بخصوص الآرت لم احبه كثير, حسنا مشاهد الاكشن جيدة لكن الباقي احسست و كأني اشاهد عملا اخر..
مانتبهتش لنقطة الأم و أظن إن ملاحظتك صحيحة فعلا ، الأم هى اللى بقت Hiruko و ده برضه يفسر ليه ماحدش من النساء قدرت تنجو لأن ال Hiruko كان وسطهم ، الحقيقة عندى نظرية بخصوص موضوع الأم بس مش عارف هل يعتبر فيه حرق لأن جزء من المانجا اتحرق عليا بس @MaherMatrix كان اتكلم عن الإحتمال ده فعلا ، احتياطى هى جوه كود سبويلر :
إذا كان د أوسامى و هوشيو يبقوا شيرو و ميمى هيمى من الأكاديمية فممكن الثنائى اللى حاولوا الهرب يبقوا البنتين من الأكاديمية و اللى دايما كانوا مع بعض بشكل لافت للإنتباه
متفق معاك بالنسبة للآرت
مانتبهتش لنقطة الأم و أظن إن ملاحظتك صحيحة فعلا ، الأم هى اللى بقت Hiruko و ده برضه يفسر ليه ماحدش من النساء قدرت تنجو لأن ال Hiruko كان وسطهم ، الحقيقة عندى نظرية بخصوص موضوع الأم بس مش عارف هل يعتبر فيه حرق لأن جزء من المانجا اتحرق عليا بس @MaherMatrix كان اتكلم عن الإحتمال ده فعلا ، احتياطى هى جوه كود سبويلر :
إذا كان د أوسامى و هوشيو يبقوا شيرو و ميمى هيمى من الأكاديمية فممكن الثنائى اللى حاولوا الهرب يبقوا البنتين من الأكاديمية و اللى دايما كانوا مع بعض بشكل لافت للإنتباه
متفق معاك بالنسبة للآرت
لكن المحير هو مشهد النهاية و قتل juichi لذلك الرجل الدي وهو الذي ربى ابنه, في لحظة ما توقف و هو يراقبه وكأنه اكتشف شيئا ما , شككت للحظة ان الرجل قد يكون امرأة و ربما هي ام الطفل او ربما المرأة الثانية التي حاولت الهرب معه,او ان الامر كما حصل لكريكو كيان امرأة في جسد رجل , لا ادري المشهد كان غريبا و اغرب منه هروب juichi واخده الطفل ونحن الذين فرحنا قبل دقائق بايجاده طفله و لقياه اصدقائه من نفس المعتقل..
لكن الامر المبهم علي لحد الان ما حقيقة ذلك الرجل الذي قتله juichi , بعد ان قتله اكتشف ربما انه شخص اخر وانا شككت انها ربما هي ام الطفل لكن هذا احتمال ضعيف
ايضا بالنظر لكون غالبية اطفال الجنة حصلت لهم احداث درامية عقب الكارثة و التي اظن وقعت بعد الجيل الخامس
احتمال كبير بل مؤكد سنرى شخصيات الجيل الخامس قريبا بعد سنوات من هاته الصورة..
ايضا اشك ان البنت التي اطول من ميمي هيمي او ربما التي اصغر منها ذات الشعر الاسود هي التي قامت بتكليف كريكو بمهمة حماية مارو
توني منتهي من الاخيرة.اليوم اخر حلقة...
متحمس اشوف هذا الانمي للحين مع الحلقة قبل الاخيرة كيف تشوفوه؟
مافي شذوذ، والامور الثانيه عباره عن لقطات قصيرة وتقدر تنزل عينك عن الشاشه او تطوف بسرعه بضغطة زر << هذا اللي سويته @@تابعت الحلقة الأولى وتفوقت على توقعاتي من العرض والكلام، متحمس للباقي لكن متخوّف من مقدار الشذوذ -والأمور الأسوء إن وُجدت- وتأثيرهم على القصة
الحلقة الثامنة حلقة السنة!
كانت جداً مؤثرة مع تنفيذ ممتاز للمشاهد. حصلنا كمان أخيراً الكشف لأكبر سؤال من بداية الأنمي عن علاقة التايملاينز بس ما كان كشف واضح بل كثير مخفي فبحطه بسبويلر لوحده لو تحب تقرأ:
الدكتور اوسومي هو شيرو الطفل مع الشعر الأبيض اللي وصله صور ميميهيمي عارية من عدة حلقات. البنت اللي ماتت هي ميميهيمي. بالتالي التايملاين هذا يصير بعد أحداث الأطفال بالمؤسسة ذيك.
تقدر تستنتج الشيء من تشابه لون الشعر بس مو شيء مؤكد لكن التلميح اللي كان واضح لي هو الإخراج والانتقال من مشهدهم لمشهد ميميهيمي بنهاية الحلقة.
طبعاً كلامي مو مؤكد بس احس صعب كثير يكون خطأ. شخص ذكر شيء عن الفويس اكتورز بنقاش عن الحلقة رحت اشوف مؤدي شيرو واوسومي وطلع نفسه فأظن هذا تأكيد نهائي!
التركيز على الناس اللي كانوا يصنعوا مؤامرات ليحتلوا بناء اوسومي غريب غالباً فورشادو لحاجات بتصير بعدين بس كان بشكل عام جانبي كثير للحلقة بشكل غريب.
كشف ثاني كان ان ال man-eaters هم بشر انصابوا بأمراض وماتوا. شيء متوقع نسبياً بس مع معرفة هوية اوسومي وكذا ممكن الكارثة بدأت من مؤسسة الاطفال ذيك مع مرض معين؟ ممكن الشيء الاسود اللي شفناه لما مات تاراو هو الاصل؟
إنتاج الحلقة غريب شوية فيها مشاهد off model بشكل واضح بس قليلة نسبياً. مشاهد اوسومي والبنت كانت كلها محكمة وواضح كل التركيز كان عليها. اللي حبيته بشكل خاص الإخراج العظيم مع إضاءة ممتازة:
ومشهد تجريدي جميل هنا:
shuuto enomoto tengoku daimakyou animated hair | #228525 | sakugabooru
animated hair shuuto_enomoto tengoku_daimakyouwww.sakugabooru.com