خريف 2015| Concrete Revolutio: Choujin Gens : الكولنة الفنية

بادئ الموضوع #1
من خلال هذا الموضوع سنستعرض بشكل بسيط عن احد اعمال موسم الخريف والكولنة تعريفه مهما حاولت بأن تنظر عليه وبكل زاوية فيه.



Concrete Revolutio: Choujin Gensou

النوع: اكشن - قوى خارقة
الاستوديو: Bones
عدد الحلقات: 13 حلقة
موعد العرض: 4 اكتوبر

نبذة العمل :

مدينة طوكيو تغرق بأشكال وانواع لا تحصى من الابطال، الذي منهم مرتبط بمنظمات شريرة، ومنهم من الفضاء ومن عوالم سحرية ومن عصور سابقة وخيالية واي نوع من الممكن يخطر في بالك موجود، ولكن مع ذلك الحكومة اليابانية لا تستطيع التهاون مع هذا التفشي غير الاعتيادي من الابطال.



فريق العمل يحظى بأسماء لامعة في الصناعة، ومن اعمالهم استطاعوا ان يصنعوا ويقدموا احد التحف وهو انمي " Fullmetal Alchemist "، ومنهم المخرج السيد Seiji MIZUSHIMA الذي سيقوم بإستلام الدفة هنا، ويساعده ثلاث كتاب للنصوص وهم : السيد Kazuki NAKASHIMA الذي قام بتنسيق القصة في انمي المعروف Gurren Lagann، والسيد Shou AIKAWA الذي عمل مع المخرج في فل ميتل ألكميست، واخيرا الرجل القدير السيد Masaki TSUJI الذي له باع طويل في عالم الانمي وعمل على الكثير من الاعمال الكلاسيكية ومن اهم اعماله " Cyborg 009 - Devilman - Dr. Slump - Glass no Kamen "، وبالنسبة لجانب الموسيقي نجد لدينا السيد Kakeru ISHIHAMA ومن اعماله Yahari، والثاني السيد Keigo HOASHI ومن اعماله Dusk maiden of Amnesia، اما من الناحية البصرية نجد لدينا مخرج الرسوم السيد Hiroki MATSUMOTO ومن اعماله
" Medaka Box - Tiger & Bunny - Trigun "، ومخرج التحريك هو السيد Yoshiyuki ITO ومن اعماله " Fullmetal Alchemist - RahXephon - Space Dandy ".



انمي بنظرة فنية مع فريق عمل كبير ومخضرم، وكل المؤشرات تؤدي به بأن يكون عمل رائع وهذا ما نتمناه.
 
#2
كتاب النص لك عليهم للأمانة... و حتى شو آيكاوا إلا لو إتفقنا إن شغله في فل ميتال كان كويس-هو عانى كثير من إنه كان يكمل شغل كاتب آخر في النهاية أو لو ننظر له بشكل آخر يمكن الأساس إلا حطه الكاتب الثاني أنقذه- يبقى ضربة حظ و ولا واحد من أعماله الثانية كويس كتابيا. و أما Masaki TSUJI على إنه أشتغل على أعمال أكثر مما أنا شاهدت فما شفت له حاجة عشان أحكم عليه خصوصا إنه اشتغل على سايبورغ 68 و 79 إلا ماتوقع أحد شافهم هنا.
غير إني ما شفت فكرة أكثر من كاتب نص تشتغل كويس إلا في الفيجوال نوفلز لأن كل مسار قصة مستقلة لها بداية و نهاية حقيقية، فيفد إلا جاب كتاب كويسين كان سيء بشكل كوميكي في كل ناحية كتابية من توضيح العالم إلى تطوير الشخصيات و حتى القصة نفسها كانت ماهو شوجو لكن مش ماهو شوجو ما نقدر نقول ماهوشوجو لأن إحنا أرفع من الماهوشوجو.

بس في النهاية الأنمي عنده فرصة كبيرة يكون شيء ممتع بصريا.
 
#7
شاهدت الحلقة الأولى، الآرت و الألوان لذيييييذة جدا.:eek:

ستايل الرسم يذكرني بالأنميات القديمة AKA لوبين و آسترو بوي و يحتوي على تحولات مشابهة ل سايلور مون.. ينضح غبار و نوستولوجيا. الديناصورات راح يستانسون جدا عالأنمي.:p

القصة من النوعية الي مع تقادم الحلقات تبين معالمها اكثر و اكثر، اعجبني سيتينق العالم و ميكانيكيته.

هذا الأنمي و ون-بنش مان حلويات للعين و الأفضل هالموسم بصريا.
 
التعديل الأخير:
#9
حلقة أولى مثير للاهتمام، الألوان والآرت بشكل عام أعجبني، حبيت العالم والشخصيات المتداخلة فيه وكيف كل واحدة لها مبادئها (الماهو شوجو والسحر على البشر، البطل الي يهزم الأشرار وحكايته البطولية المعتادة)
السيتينج ممتاز وممكن نطلع منه بشيء يسوى، أتمنى ذلك
 
#10
الحلقة الأولى كانت جيدة و الآرت كان ممتاز :)
بالرغم من إنى مش من محبى الميكا أو موضوع التحولات إلا إنى حبيت الأحداث و جو العمل و أتمنى يكمل بالمستوى ده :grimacing:
الحاجة الوحيدة اللى ماحبيتهاش و مش عارف هى جت منين من الأساس تبقى الإندينج العجيبة :confounded: :mask:
 
#11
شفت الحلقة الاولى
ارت مميز وغريب وتحسه ماخذ ستايل ال
American cartoon رغم ان اسلوب الالوان هذا برضو يذكرني بعض الشيء باسلوب مخرجة نو قيم نو لايف

بداية حلوة رغم اني ضعت في بعض الاحيان لكن اكيد راح يتوضح كل شي في الحلقات القادمة
الاينيدنق... ....... .... No comment
 
#13
أحد لاحظ مشكلة في الإنتقال بين المشاهد وطريقة عرض الفلاشباكس؟ شغل رخيص وrushed بشكل مستفز. بس بعطي المخرج the benefit of the doubt وبقول كان عنده مشكلة في التحرير أو المونتاج خلت الحلقة تظهر بهذا الشكل.
غير كذا فالحلقة كانت تمشي الحال، مش شيء إستثنائي أو خارق. الآرت جيد، التحريك من الأفضل بس مش الأفضل، والنصوص مشي حالك.

آه، أيوة... الإندنج تويست لمادوكا ماجيكا (&)
 
#14
الحلقة الثانية ممتازة وأعجبتني الطريقة الي يديرون فيها المدينة وكيف ترتيب الأبطال فيها وشغلهم، الشيء الي مزعج نوعاً ما هو الانتقال بين المستقبل والحاضر بشكل مستمر، لازم يكون له سبب مقنع جداً قدام ولا بيكون واحد من أسوأ قرارات المخرج والكتّاب
 
#15
الحلقة الثانية ممتازة وأعجبتني الطريقة الي يديرون فيها المدينة وكيف ترتيب الأبطال فيها وشغلهم، الشيء الي مزعج نوعاً ما هو الانتقال بين المستقبل والحاضر بشكل مستمر، لازم يكون له سبب مقنع جداً قدام ولا بيكون واحد من أسوأ قرارات المخرج والكتّاب
مش شايف مشكلة حقيقية فى موضوع الإنتقال بين الماضى و الحاضر و مش فاهم ليه هو مضايق المتابعين بالشكل ده :confused::
العمل أحداثه بتدور فى مرحلتين ، فى البداية أحداث الحاضر بتديك فكرة عن الوضع الحالى و إزاى البطل بقى ضد زمايله و الجهة اللى كان شغال فيها بعد كده العمل بينتقل للماضى و يبين إزاى قابل زمايله و إيه طبيعة العلاقة الى كانت بينهم زى اللى حصل فى الحلقة مع الشبح و اللى فاتت مع البطلة بس ده مش كل حاجة
من خلال أحداث الماضى إنت بتشوف القرارات المختلفة اللى البطل خدها واتضح إنها خطأ و اللى كانت السبب بعد كده فى تغيير موقفه من الجهة الى كان شغال فيها و ده اللى بيتضح فى نهاية الحلقة فى الحاضر
المثال المرة دى كان واضح عن الحلقة اللى فاتت و بيدى فكرة إزاى إن البطل اكتشف إن الطريقة اللى كانوا بيشتغلوا بيها كانت غلط و الكارثة الى حصلت بسبب كده

فى الآخر العمل بيديك وضع معين و بعد كده بيعرفك إزاى الوضع ده حصل و إزاى الأحداث بقت بالشكل ده بس بإسلوب مختلف
ممكن تكون المشكلة إن العمل إدى انطباع أولى مختلف عن اللى شفناه منه حتى الآن خصوصا الإتجاه الدرامى للعمل فى الحاضر
 
#16
حلقة اليوم والأنميشن! حاجة خرافية! مشهد النهاية مشهد ناكاموري لذيذ ::involve::::involve::
إلى الآن الأنمي ماشي بشكل متماسك وقاعد يبني عالمه صح
 
#19
الظاهر طاقم عمل فول ميتال الاول موجود * أتكلم عن المحركين*, لحد الان متخوف من مستوى الانمي شوي, ننتظر إنطباعات الشباب لما ينتهي, شباب لا تتفرجوا المقطع إلا لما تشاهدوا الانمي نفسه , كدا يعطي قيمة أكبر للمشهد و راح يكون أكثر إبهار.
 
#20
:confused: :confused: :confused:

العمل كان من الأعمال اللى كنت متحمس لها من بداية الموسم و أول حلقتين كان مستواهم جيد حتى موضوع الإنتقال بين الماضى و الحاضر ماكانش فيه مشكلة بالنسبة لى بس بصراحة الوضع زاد عن حده :weary:
التعقيد بقى مبالغ فيه جدا فى أحداث العمل ، كأن موضع الإنتقال ماكانش كفاية الكاتب عمال يضيف أطراف تانية و أسئلة جديدة مع كل حلقة و المشكلة مش موضوع إن كل طرف ليه هدف معين ده كل واحد فى كل طرف ليه هدف غير التانى :eek:
فى وسط كل ده مافيش إهتمام حقيقى بتطور الشخصيات أو العلاقة بينهم أو حتى توضيح بسيط لخلفيتهم :angry:

مش هاقدر اوقف متابعة عشان عاوز أعرف كل الأحداث دى هاتوصل لإيه فى الآخر بس توقعاتى بقت منخفضة للأسف :(
 
#21
^
أحس إن الكاتب عنده موضوع ممتاز بيوصله بعد كل هذي الحوسة(أتمنى) كل حلقة بعد ما أشوفها أرجع للحلقة الي قبلها عشان أعرف مسار الأحداث، الشخصيات والأحداث مثيرين للاهتمام (والعمل ككل) لكن فيه مشاكل حقيقية في الربط.
هل راح نطلع بحاجة مثل باكانو مثلاً بحيث يتضح كل شيء في النهاية؟ أو بيكون عبارة عن حوسة أحداث مالها معنى؟ ما أظن ولا أتمنى ذلك
بالنسبة للشخصيات فقاعد نشوف منها بداية روابط بينهم أو بداية لبعض خلفياتهم، الأنمي ماشي حالياً كإيبسودك تقريباً مغلف بقصة أكبر، لا تنسى إنه 26 حلقة مقسم على كورين (هذا كلامهم في البداية) فعندهم مدة مش بسيطة يشتغلون على كل شيء فيها
 
الإعجابات: AM152
#22
^
كنت فاكر إن الأنمى هيبقى 12 حلقة بس
اتمنى فعلا يبقى فى توضيح لكل حاجة فى النهاية و فكرة وجود كور تانى مشجعة
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
#23
^
وقت الأعلان كان فيه كلام عن الألهام من كوميك Watchmen ومن الكلام هنا يبدو الرابط قريب لهذه الحوسة :D قصة واضحة تتشكل بسرد متعدد من شخصيات (الأبطال الخارقين)، وكل واحد ومشاكله وقلقه الوجودي :p لكن بعدين تتوضح لتربط بكل شئ. إذا كان الأنمي متأثر من هذه الناحية فأتمنى يضبطها على شكلية جيدة ومعقولة. لكن مما فهمت تركيزه على الشخصيات مش مرة :confused::
 
#24
^
هي الشخصيات فيه تركيز عليها وتقريباً في كل حلقة أو حلقتين يركز على شخصية أو مخلوق، ويعطيك من وين بدأ موضوعه وينط في المستقبل على تكملة قصته ودوره الحالي، هو فيه أحداث قاعدة تنربط بشكل خفيف حالياً بالأحداث المستقبلية، وأتوقع مع طوله راح تنربط صح.
المشكلة الوحيدة هي إن الانتقال بين كذا سنة (بعض المرات بعد الحدث بـ3 سنوات، وبعض المرات قبله بـ9، وبعضها بسنة وبعضها بسنتين) فصاير الموضوع حوسة شوي، لكن متأكد إنه في النهاية بتجيك اللحظة الي تقول فيها "آهااااا" وينربط كل شيء في مخك
 
#25
الحلقة ممتازة، الأنميشن فيها جيد والأحداث بدأت تنربط في بعضها، جوداس في المشهد الي بعد الإندنق طالع باد آس ::rock::::rock::
الحدث حق مظاهرة المطار كان رفرنس لحدث حقيقي حصل في مطار هانيدا عام 1967 مظاهرة عشان يوقفون طائرة رئيس الوزراء وصار فيها إصابات إلخ
المشهد الي في البداية الي بين إيمي ومساعد كيكي كان يخوف، المساعد حقها من البداية ما كان يبيها ترتبط معهم، بس إيش قصده بكلامه إنها ساحرة وتأخذ أرواح الناس؟ هل بتكون هي أحد أسباب مغادرة جيرو؟
في هذه الحلقة جيرو كان منزعج من قرارهم إنهم يستعملون إرث تشان لفائدة الحكومة، كلام جودس كان منطقي وتحس إن جيرو تقريباً مقتنع بنفس الكلام لكنه ما يقدر يعادي قرار مجموعته.
من الأشياء الي أعجبتني كانت الكافيه الي فيه الشخصيات والهيروز من مختلف أنواعهم وتصاميمهم، من أنميات أطفال لأشرار شونين لأبطال يشبهون باور رينجرز. رفرنس ممكن لداندي في المقهى ::fdoly::
هنا واحد مرتب التايملاين بالأحداث إذا أحد مهتم
Note: Shinka Calendar seems to correspond to the Showa Calendar. Year 19 = 1944, or World War 2, etc.

  • October 14 - Jiro's father meets GaGon in the Pacific Isles, loses "Maria", a native shapeshifter? A month after World War 2 broke out. Episode 4.

  • August 17 - GaGon faces off against American Superhumans in the Pacific Ocean. 9 months after Pearl Harbor.

  • Year 19 - A war of some sort (World War 2's equivalent). Referenced in episode 3.

  • November 29 - Invisible Kaiju appears, Emi chooses to appear as an adult, Jiro's father finds him naked and unconscious. Episode 4.

  • January 34 - Flashback sequence. Giganto Gon breaks Jiro out of the laboratory where he's held. Jiro wants Giganto Gon to destroy everything. Episode 5.

    robot-GiGantor defeated, baby GaGon meets his adoptive brother. Episode 4.

  • July 40th - Judas is part of the criminal organization The Diamond Eaters, confronts Earth-chan and vows to become good. Episode 7.

  • January 41 - 6 months before Kikko joins. Grosse Augen first appears as a Kaiju vanquisher. Call for "more magic" instead of science within the Bureau is made. Episode 4.

  • June 30th 41 - The Beatles play in Japan, their powers bring forth more superhumans, or at least open the potential for some. Mountain Horse group becomes superhumans. Episode 6.

  • July 41 - Kikko joins the organization, Jirou goes against orders and saves Grosse Augen. Episode 1.

  • Between July and August 41 - A month after Kikko joins, just before Fuurota joins. More Kaijus appear, various superhumans fight them off. We meet Earth-Chan and Kaiju-using robbers. Grosse-Augen "replacement" takes up the burden. Episode 4.

  • August 41 - Fuurota joins the organization, kills the bug species. Kikko with the organization for one month. Episode 2.

  • November 41 - 3 months after Fuurota joins, humans confirmed as creating Kaijus. Mini-GaGon and Kaiju-lovers introduced as Fuurota's friends. Episode 4.

  • February 42 - Bombing incident with android detective. Episode 3.

  • June/July 42 - Master Ultima returns from Mars, Bureau leaders revealed non-humans, expose their own Kaiju-creating ring. Jiro unleashes his arm. Episode 4.

  • July 42 - USA throw away a Space Kaiju's remains near Okinawa. Kaiju-sympathizers grab remains and begin agitating against the establishment and the Superhuman Bureau. Episode 5.

  • August 42 - Protests by students begin, Jiro forced to become a Kaiju, faces off against Mega GaGon. Mega GaGon killed. Episode 5.

  • October 42 - Mountain Horse group tries their luck as superhumans and quits it. Fuurota infiltrates the Sugimoto media group. Episode 6.

  • November 42 - Mountain Horse band brings down Sugimoto Media Group's plot to block superhumans' powers. Dee of Mountain Horse band dies. The Bureau now knows of the Sugimoto group as their enemy clearly. Episode 6.

  • ~Year 44 - Kaiju wave of attacks dies down. Episode 5 reference.

  • October 44 - Jiro tries to recruit Mountain Horse and they decline. Jiro's quest is revealed as gathering superhumans to take on the Superhuman Bureau. Superhumans appear to be illegal. Fuurota goes and meets him. Episode 6.

    Same time - The superhuman Bureau recruits Judas after his release from prison. Face off against Earth-chan and try to get her aid in changing public opinion to sway protests against Japan joining the Earth Defence Force (against evil space-men). Earth-chan is given the ability to dream. Ullr (Kikko's familiar) plots with Emi. Episode 7 (References the October 8th 1967 protests by Haneda airport).

  • ~Year 45-46 - Osaka Earth Expo, relevance unknown. Episode 6 reference.

  • April 46 - Jiro is an enemy, ex-Grosse Augen helps him, Kikko declares love. Episode 1.

  • February 47 - Male android returns. Android detective now fugitive. Episode 3.

  • April 47 - Judas, Jirou, and one more break into a lab to retrieve Earth-chan's stasis/broken down form, vowing to return her to her former glory. Episode 7.

  • August 48 - Bug lady comes back for Fuurota, he learns what he's done, gets saved and comforted by Jirou. Episode 2.
 
الإعجابات: AM152
#26
^
شكرا على جزئية التايم لاين و متفق معاك فى الرأى بالنسبة للحلقة :D
بصفة عامة العمل بيبقى أحسن لما بيركز على شخصية معينة و تطورها خلال الحلقة عشان كده الحلقتين اللى فاتوا كانوا أحسن بكثير من الحلقات 4 و 5 و اللى كانوا أقرب لتجميع مشاهد عشوائية :confused:
كل حلقة بتضيف أسباب جديدة تخلى جيرو يسيب المجموعة و الحقيقة إن تصرفه منطقى بعد كل الأحداث اللى حصلت خصوصا إنه من البداية مش مقنع بأكثر من قرار ليها زى ماحصل فى موضوع جروس أوجين
فى نفس الوقت كان فى تلميح مهم فى الحلقة ، إرث تشان بتسجيب لإشارات الإستغاثة و فى المشهد اللى وقفت فيه ماستر أولتيما كان واضح إن الوحوش اللى معاه هى إللى استغاثت بيها
المشهد ده بيطرح أسئلة كثيرة حوالين شخصية ماستر أولتيما و أهدافه :confused::

الحاجة اللى حبيتها فعلا فى العمل حتى الآن كانوا الآرت و الأنيميشن و اللى ظهروا بشكل مميز فعلا :)

ملحوظة: لو كنت أعرف إن فكرة العمل فيها إلهام من Watchmen ماكنتش تابعت العمل من البداية (بس كويس إن ده ماحصلش) ، عندى كره غير طبيعى للعمل ده :mad::mad:
 
التعديل الأخير:
#27
للأسف الحلقة عملت Skip للنقطة اللى جيرو ساب فيها المجموعة بس الواضح إن ده حصل بشكل تدريجى و مش بسبب حادث معين
رفض جيرو لأسلوب عمل المجموعة كان بيزيد على مدار الوقت و اللى حصل كان طبيعى ، فى المرحلة دى بالرغم إنه سابهم إلا إنه لسه مابقاش ضدهم حتى الآن

النقطة اللى محبيتهاش فعلا فى الحلقة كانت فكرة العائلة
بصفة عامة مابحبش فكرة الImmortality فى أى عمل بس دى ماكانتش المشكلة الرئيسية
الحلقة قدمت فكرة غريبة و مثيرة جدا للإهتمام و هى إن عائلة بالكامل تبقى Immortal
الفكرة كان ممكن استغلالها بشكل أحسن بكثير من اللى حصل فى الحلقة بس للأسف كعادة العمل الحلقة ماوضحتش أى حاجة بخصوص العائلة باستثناء إنهم موجودين :unamused:
مفيش أى معلومات عن بدايتهم أو ليه فى كبار فى السن و فى أطفال مع إن كلهم Immortal أو أى حاجة باستثناء تلميح واحد فى البداية إنهم عارفين الحياة بدأت إزاى على الأرض و ده اللى بيخلى الموضوع أغرب :neutral:
أنا عارف إن الفكرة إن قدرة العائلة فوق الفهم بس اللى اقصده إن الحلقة ماهتمتش إنها تتعمق فى شخصياتهم زى ماعملت مع الشخصيات اللى ظهرت فى الحلقات التانية
 
#28
^
للأسف الحلقة عملت Skip للنقطة اللى جيرو ساب فيها المجموعة بس الواضح إن ده حصل بشكل تدريجى و مش بسبب حادث معين
هو في كل حلقة يتوضح زيادة إنه ضد أفكارهم، تشوف حتى لما صار ضدهم وقابلهم ما كان وده يقاتلهم، كان وده يوقف عملهم.

الفكرة كان ممكن استغلالها بشكل أحسن بكثير من اللى حصل فى الحلقة بس للأسف كعادة العمل الحلقة ماوضحتش أى حاجة بخصوص العائلة باستثناء إنهم موجودين :unamused:
مفيش أى معلومات عن بدايتهم أو ليه فى كبار فى السن و فى أطفال مع إن كلهم Immortal أو أى حاجة باستثناء تلميح واحد فى البداية إنهم عارفين الحياة بدأت إزاى على الأرض و ده اللى بيخلى الموضوع أغرب :neutral:
بالعكس أنا أشوف الفكرة جيدة وما دخلوا في تفاصيل ما راح نستفيد منها، العالم مليان مخلوقات فضائية وناس عندهم قوى خارقة، فتفسير حالتهم هو شيء ماله معنى، كل الشخصيات الي طلعت تقريباً ما تم ذكر كيف حصلوا على قواهم، لأن الأحداث قاعدة تتكلم عن الشخصيات كمخلوقات بشكل عام، وليس عن قواهم بشكل خاص.
يعني ممكن يكونون مخلوقات فضائية، ممكن يكونون نتاج أبحاث في كوكب آخر لكن كل هذا ما يهم، الهدف الأساسي إنك تعرفهم وتعرف كيف تقدمت القصة والأحداث بتواجدهم. فيه ناس يقولون إن العائلة رفرنس لأنمي Sazae-san أطول إنمي في الوجود والشخصيات ما كبرت أبداً ::xd::

كيكو ::laugh::::laugh::::xd::
الأحداث كثير منها مقتبس من أحداث تاريخية بنفس الفكرة، أعجبني تداخل التاريخ الحقيقي مع أحداث الأنمي، انفجار المصنع، الجندي الي داخل الغواصة، النهر الي ماتوا فيه الناس كلها مقتبسة من أحداث حقيقية!
الحساب الرسمي بتويتر لمّح إن كلايماكس الأحداث بيكون في الحلقة 11 حماس ::rock::::rock::::rock::
 
الإعجابات: AM152
#29
بالعكس أنا أشوف الفكرة جيدة وما دخلوا في تفاصيل ما راح نستفيد منها، العالم مليان مخلوقات فضائية وناس عندهم قوى خارقة، فتفسير حالتهم هو شيء ماله معنى، كل الشخصيات الي طلعت تقريباً ما تم ذكر كيف حصلوا على قواهم، لأن الأحداث قاعدة تتكلم عن الشخصيات كمخلوقات بشكل عام، وليس عن قواهم بشكل خاص.
يعني ممكن يكونون مخلوقات فضائية، ممكن يكونون نتاج أبحاث في كوكب آخر لكن كل هذا ما يهم، الهدف الأساسي إنك تعرفهم وتعرف كيف تقدمت القصة والأحداث بتواجدهم.
الكلام ده صحيح و ماقدرش أنكر إن الحلقة كانت جيدة فعلا بس اللى ماحبيتوش إن الحلقة ماركزتش على العائلة و الشخصيات زى ماحصل مع الفرقة فى الحلقة السادسة أو جوداس و إرث تشان فى الحلقة السابعة و ركزت أكثر على تعامل الجهات المختلفة معاهم ، فى نفس الوقت الفكرة كانت مثيرة للإهتمام بالنسبة لى و كنت عاوز أعرف أكثر عنها :)

فيه ناس يقولون إن العائلة رفرنس لأنمي Sazae-san أطول إنمي في الوجود والشخصيات ما كبرت أبداً ::xd::
بصراحة العائلة فكرتنى أثناء المتابعة ب The Simpsons خصوصا بسبب الطفلة الصغيرة :grin:

كيكو ::laugh::::laugh::::xd::
الأحداث كثير منها مقتبس من أحداث تاريخية بنفس الفكرة، أعجبني تداخل التاريخ الحقيقي مع أحداث الأنمي، انفجار المصنع، الجندي الي داخل الغواصة، النهر الي ماتوا فيه الناس كلها مقتبسة من أحداث حقيقية!
الحساب الرسمي بتويتر لمّح إن كلايماكس الأحداث بيكون في الحلقة 11 حماس ::rock::::rock::::rock::
الحلقات الأخيرة عجبتنى فعلا خصوصا لما القصة ابتدت تتضح و مستوى العمل ارتفع بشكل كبير بالنسبة لى :D ، متحمس جدا للحلقات الجاية ::rock::::rock::
 
#30
تم الإعلان عن الموسم الثاني في أبريل 2016، أروبروتشي ينضم لقائمة الكاتبين الضيوف ::sweat:: وأيضاً Kazuki Nakashima (كاتب كيل لا كيل وجورين لاجان)
 
التعديل الأخير: