hits counter

[ الــمــجـــلــــس ] - Japanese Stuff

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator

وش التريلر الأسطوري هذا؟ يمكن تهمل لأنه بس Doraemon لكن قليل يعرف أن بعض أفلامه فيها جودة ولا جيبلي يا شيخ ::wow:: هذا الفلم مستند على فلم سابق الفلم السابق برضو حصل ريميك أسطوري أنصحكم كلكم تشوفوه Doraemon: Nobita's Dinosaur 2006

 
بقالى مدة بتابع Yu Yu Hakusho (عمل توجاشى قبل Hunter ) بشكل متقطع و إنتهيت أخيرا من آرك ال Dark Toutnment الشهير و اللى إنطباعى عنه كان إيجابى نسبيا و هاتكلم عنه إن شاء الله فى موضوع العمل بس فى نقطة مهمة كنت عاوز اتكلم عنها قبل ده و حسيت إن مناقشتها هنا هاتبقى أنسب من موضوع العمل

فى البداية إتهام عمل شونين قديم بإحتواءه على كليشيهات أو جزئيات مكررة هايبقى فيه ظلم ليه خصوصا مع عمل زى ده سبق نسبة كبيرة من أعمال الشونين الحالية و هو اللى أثر عليها مش العكس بس كشخص شاف أعمال شونين كثيرة من جهة و ماعندوش فكرة عن الأحداث و العمل يعتبر جديد تماما بالنسبة له من جهة تانية فماقدرش أنكر إنى كان عندى صعوبة حقيقية فى المتابعة فى البداية خصوصا لما تشوف كليشيهات إنت شفتها قبل كده فى أعمال تانية و بشكل أحسن و اللى خلى الوضع أسوء إن الآرك الأول يعتبر عادى أو حتى ضعيف و فى شبه إجماع على ده بس فى نفس الوقت برضه كان فى شبه إجماع على إن العمل بيتحسن بشكل كبير فى الآرك اللى بعده ( آرك ال Dark Toutnment )و ده اللى شجعنى إنى أكمل و بصراحة مع أول مواجهة كنت على وشك عمل دروب للعمل بس كملت و مع الوقت الآرك شهد تحسن كبير فعلا و العمل قدر يميز نفسه و يغير إنطباعى عنه و هنا النقطة اللى بتكلم عنها و هى إن البداية مش دايما مقياس لمستوى العمل خصوصا فى الشونين الطويل

أعمال الشونين الطويلة عادة بتاخد وقت على ماتقدم شخصياتها و عالمها ، للأمانة بعض الأعمال بتبدأ بشكل قوى يخليك متحمس للتكملة بس فى أعمال تانية بتبدأ بشكل عادى و بتاخد وقت طويل على ما تدخل فى الجد و قصتها الحقيقية تبان ، الطول ده ممكن يعتبر عيب عند البعض بس لو تم إستغلاله بشكل جيد فده هايخليك تتعلق بالشخصيات و العالم و يخلى الأحداث و المواجهات ليها قيمة أكبر ، برضه فى مشكلة تانية متعلقة بالشونين بصفة عامة و هى إن البدايات فى أوقات كثيرة بتبقى متشابهة و ده عيب مش هانكره ، أعمال الشونين عادة بتبدأ ببطل عاوز يحقق هدف ما سواء إنه يبقى الأقوى أو الأحسن فى شئ ما أو إنه يوصل لشئ معين و ما إلى ذلك و العمل عادة بيبدأ بتقديم إنطلاق البطل لرحلته ، النتيجة إن بداية معظم أعمال الشونين بتديك إحساس بالتكرار بس الفكرة هنا إن الإتجاهات اللى الأعمال بتاخدها بعد النقطة دى ممكن تبقى مختلفة تماما من عمل للتانى و الطابع المميز لأى عمل مابيظهرش غالبا غير بعد التقدم فى الأحداث و مش من البداية المعتادة

اللى بيخلينى أقول كده إن إنى لاحظت إن نسبة من المتابعين هنا بقوا يعتبروا الحلقات الأولى من أى عمل شونين جديد و أحيانا المقدمة فقط (و اللى ممكن تكون ماقتبستش غير أول شابترين أو ثلاثة) مقياس كافى للحكم على العمل بالكامل و إتهام الأعمال بإنها سيئة و مكررة و ده فى الوقت اللى ممكن يمدحوا عمل تانى قديم مع إن فيه نفس المشاكل و يمكن بشكل أكبر و بالنسبة لى فى سبب منطقى لده

الشونين يبقى البوابة اللى معظم المتابعين دخلوا لعالم الأنمى منها و كمتابع جديد بيبقى عندك شهية للمتابعة و قدرة أكبر على تقبل أى حاجة و الحاجات اللى بتشوفها وقتها بتفضل معاك لمدة بس مع الوقت قدرتك على المتابعة بتقل و بتبتدى تلاحظ الكليشيهات فى بعض الأعمال و النوعيات اللى بتتابعها بتبقى محددة أكثر و مع تشابه البدايات فى الشونين فده بيديك الإحساس بالتكرار و طبيعى إنك هاتفضل عمل يجذبك من البداية عن عمل بيبدأ بشكل عادى ممكن يتحسن بعد فترة و ممكن مايتحسنش و إن كنت هاتحتفظ ببعض النوستالجيا للأعمال اللى شفتها كمتابع جديد و نظرتك ليها هاتبقى مختلفة و للسبب ده أنا مقتنع إن لو نفس العمل اللى المتابع حبه زمان كان عمل جديد تماما بيعرض لأول مرة ففى إحتمال كبير إنه هايعمل له دروب من أول 3 حلقات، نقطة تانية إن مع ضيق الوقت و كثرة عدد الأنيميات متابعة الأعمال الطويلة بقت عملية صعبة و صعب إنك تصبر عشان عمل ما مستواه يرتفع بعد عشرة أو عشرين حلقة و برضه مش هانكر إن بعض الأعمال بتبدأ بشكل سيئ جدا يخليك ترفض متابعتها

للأسباب دى مش هاقول إنك لازم تتابع العمل بالكامل عشان تحكم عليه و حتى بالنسبة لى فى أعمال تركتها من الحلقات الأولى بس مشكلتى هنا فى نقطتين :

أولا ، اعتبار إن مجرد تشابه البداية فى أى عمل شونين معناه إصدار حكم نهائى بإن العمل مكرر و جنيريك أو إن وجود تشابه فى بعض الصفات بين البطل مع بطل تانى (أيا كان) معناه إنه لازم يبقى نسخة منه بالضرورة و بدون تفكير ، زى ماقلت تشابه البدايات فى الشونين الطويل يبقى أحد العيوب فيه بس لو مجرد البداية كفاية إنك تعتبر العمل (أعمال الشونين بصفة عامة و مش عمل محدد) سيئ و مكرر بشكل نهائى و بدون إعطاءه أى فرصة عشان تشوف الإتجاه اللى العمل هايمشى فيه يبقى ساعتها مشكلتك مش مع العمل و إنما مع الجنرا نفسها و اللى ممكن تكون فقدت القدرة على تقبلها ، عمل زى Yu Yu hakusho يبقى أحد الأمثلة الواضحة و لو كنت حكمت عليه من أول عشر حلقات أو حتى عشرين حلقة كنت هاعتبره عمل ضعيف صعب متابعته فى الوقت الحالى و ممكن الاقى هجوم من الفانز لأنى حكمت عليه بدرى و ده مش المثال الوحيد

ثانيا ، إعتبار إن الجنرا ماعندهاش القدرة على تقديم شئ مختلف أو مميز أو إن الأعمال ماتقدرش تطور من نفسها مع الوقت ، للأمانة فى أعمال بتبدأ بداية قوية بس مستواها بيتدهور تدريجيا أو ما بيوصلش لل Potential المتوقع منه و فى أعمال بتبدأ جنيريك و بتستمر على كده بس برضه فى أعمال مستواها بيتحسن و برضه عمل زى Yu Yu hakusho يبقى مثال لده و بنشوف فيه تطور واضح فى مستوى الكتابة مع الوقت و ده برضه مش المثال الوحيد و أذكر إن فى أعمال شونين حديثة كان بيتم الهجوم عليها بشكل مستمر و إعتبارها سيئة فى بدايتها بقى يتم النظر ليها بشكل مختلف تماما و من نفس الأشخاص اللى كانوا بيهاجموها فى السابق


اللى عاوز أقوله فى الآخر إن أعمال الشونين الطويلة ممكن يبقى فيها مشكلة فعلا سواء مع البدايات أو الكليشيهات المختلفة بس ده مش معناه إصدار أحكام نهائية من البداية فقط و بدون إعطاءها فرصة حقيقية أو إعتبارها سيئة و جنيريك بالكامل و للتوضيح كلامى هنا مش على عمل محدد و إنما على الشونين بشكل عام و اتمنى أسمع آراء الأعضاء هنا بخصوص الموضوع
 
التعديل الأخير:
^^^
@AM152
انا شايف ان الشونين واقف في نفس نقطه البدايه و دا شي صعب تغيره و بيحتاج كاتب ممتاز
لكن السهل انك تقدم عالم مختلف تعرف تحط فيه مسارات مميزه عن اي عمل ثاني
بعطي مثال هنا و هو دكتور ستون عمل بيقدم قصه بسيطه الي حدا (لحد نقطه توقفي علي الاقل في الانمي) لكن بيقدم عامل ممتع للاستكشاف شي مش كل مولف بيعمله علي الاقل دا بيدي قيمه لمتابعه العمل و الاستمرار معاه
عمل تاني مثلا و هو نيفرلاند الاستثمار الاساسي فيه كان العالم مع الشخصيات (و لو عندي تحفظات علي الاحداث الحاليه)
معظم المؤلفين حاليا بيحاولو يلعبو علي نقطه عالم القصه بشكل اكبر

لكن لو نيجي لعمل تقليدي جدا و هو بلاك كلوفر البدايه لكن عاديه جدا و استمر لفتره طويله اقدر اقول انو شبه نارتو في عناصر كثير منه لكن مع الوقت اقدر اقول انو عرف يتميز عن غيره و اقول انو مميز و استحق الاستكمال في المتابعه لكن المشكله ان الموضوع ممكن اخد حوالي 80 شابتر او اكثر و ناس كتير ممكن توقفه من الاخر العمل هنا بستهدف الناس الجديده علي الجنرا من الاساس
 
الإعجابات: AM152
@Abdo Aly

متفق معاك فى عدد من النقط ، Dr Stone بالذات يبقى مثال لإزاى إنك ممكن تستخدم فورميلا الشونين فى تقديم فكرة جديدة و بالرغم من وجود عدد من المواجهات فيه إلا إنها مش التركيز الأساسى للعمل و جزئية الإستكشاف و الإختراع تبقى هى نقطة الجذب فيه و الفكرة إن حتى بالنسبة لعمل زى ده ففى شبه إجماع إن الآرك الأول منه بيدى إنطباع مختلف بشكل كبير عن الإتجاه اللى العمل هياخده بعد كده و إنه مش مقياس لمستوى العمل

متابعتش Black Clover حتى الآن ، أذكر إنه كان بيتعرض لهجوم و إنتقادات حقيقية لمدة طويلة بس لاحظت من فترة إن طريقة الكلام عنه اتغيرت و نسبة مش قليلة من المتابعين بيقولوا إن مستواه ارتفع فعلا و أظن إن كلامك بخصوص استهدافه المتابعين الجدد ممكن يكون صحيح
 

switch

Fear the old blood
متابعتش Black Clover حتى الآن ، أذكر إنه كان بيتعرض لهجوم و إنتقادات حقيقية لمدة طويلة بس لاحظت من فترة إن طريقة الكلام عنه اتغيرت و نسبة مش قليلة من المتابعين بيقولوا إن مستواه ارتفع فعلا و أظن إن كلامك بخصوص استهدافه المتابعين الجدد ممكن يكون صحيح
ناه مازال يستخدم نفس القوالب المستخدمة في خمسين عمل شونين قبله، العمل يخاف من التجديد بشكل بعد ماكملت 100+ تشاتبر وقفت وبديت أعطي دورات موعظية عن كيف تستخدم وقتك في مشاهدة أعمال أفضل^^
 
الإعجابات: AM152

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
Netflix Partners With CLAMP & Kindaichi, Gundam Thunderbolt, Goth, Mardock Scramble, Thermae Romae Creators for New Anime

هذه النوعية من الإعلانات أحسها زي الفخ، تحسه الهدف بالأول لفت الانتباه ووجود الاسم فقط، بعدين تكتشف علافتهم ببعض متواضعة وما في جودة حقيقية من تواحدهم.

عمومًا ممكن أكون مخطأ لكن لحتى أول تريلر بنشوف وش وضع نتفليكس هنا.
 
Netflix Partners With CLAMP & Kindaichi, Gundam Thunderbolt, Goth, Mardock Scramble, Thermae Romae Creators for New Anime

هذه النوعية من الإعلانات أحسها زي الفخ، تحسه الهدف بالأول لفت الانتباه ووجود الاسم فقط، بعدين تكتشف علافتهم ببعض متواضعة وما في جودة حقيقية من تواحدهم.

عمومًا ممكن أكون مخطأ لكن لحتى أول تريلر بنشوف وش وضع نتفليكس هنا.
يطلع انمي cg بانتاج متواضع او قصة سطحية... او الاثنين مع بعض.
زي اغلب اعمال نيتفليكس الاخيرة.

صراحة ما ابغى نيتفليكس تنتج انميات او تساهم بذا الشي، يكفيني انها تجيب الانميات اللي مالها دخل فيها وتحطها بمكتبتها عشان اتابعها وخلاص.
 
الإعجابات: retha

عرضه في أبريل الجاي، راح يكون أول أنمي ايسيكاي أوتومي(إنجاز كبير بصراحة لأن وسط الايسيكاي مليان عناوين أوتومي من كم سنة وهذا اول أنمي نحصل عليه منهم!)

قريت اللايت نوفل ومتحمس بصراحة، العنوان ذا حاجة بارودي على جنرا الاوتومي ويلعب على التروبز حقها بطريقة رهيبة.. الشخصية الرئيسية ما شفت مثلها قبل::laugh::
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator

ذكرني بكارول وتيوزدي لكن مع إنتاج أقل وسي جي متواضع. على الأقل يشطح شوي بأفكاره وأقرب إلى ماكروس بأنه يجمع الميكا مع الأغاني &
راح يعرض ب3 أبريل القادم.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator

Moriarty the Patriot Anime
Director: Kazuya Nomura
Character Design: Toru Okubo
Studio: Production I.G

هو نفسه مخرج جوكر جيم، ومقتبس من مانجا، هي إعادة تخيل لقصة شرلوك هولمز!

المانجا رغم أنها تصدر لمجلة شونين لكن مرة ثانية أحس برودكشن آي جي صار استديو الفوجوشي المعتمد باليابان.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
شفت الخطاب كله من كم يوم .. اكثر حاجة بومر شفتها من فترة طويلة xD
أنا متأكد أن الأنمي قمامة زي نو جيم نو لايف القمامي الذي بعد تكلم عنه، لكن قضية الحجب ذي فأنا أقف ضدها تمامًا، الشئ سئ مهما تخيلته والبعض يدافع عنه من فكرة الحماية.
 
أنا متأكد أن الأنمي قمامة زي نو جيم نو لايف القمامي الذي بعد تكلم عنه، لكن قضية الحجب ذي فأنا أقف ضدها تمامًا، الشئ سئ مهما تخيلته والبعض يدافع عنه من فكرة الحماية.
هو ايرومانغا سينسيه نوعا ما اكثر انمي يايد قضيته بالخطاب بانه مبني كله على ال incest bait فقط وما فيه اي محتوى ثاني غير الفانسيرفس ال tasteless .. نوغيم نو لايف تقدر تناقش فيه كثير نواحي ثانية (شخصيا اعتبره جيد) وكل امثلته الثانية سيئة جدا
بس بالنهاية يب قضية الحجب مختلفة تماما هنا ومهما كرهت عمل واعتبرته مقزز حدافع عن وجوده .. المشكلة هنا كمان نفس قضية "الالعاب تسبب العنف والسكول شوتينغ" اللي ما في اي دراسة حقيقية تايدها وكلها ربط مو منطقي بين الخيال والواقع