hits counter

[ الــمــجـــلــــس ] - Japanese Stuff

AM152

True Gamer
@Royal Spark


ماعنديش كلام كثير أقوله المرة دى :emoji_thinking:، متفق معاك فى عدد من النقط الى ذكرتها و بالنسبة لنقط تانية فإما إنها مش موضوعنا زى ما ذكرت أو الإختلاف فيها مسألة تفضيل أو انطباع عام و النقاش فيها مش هايوصل لحاجة بس دى بعض الردود البسيطة

هو المشكلة إن أنا لما أتعامل مع المانجا فأنا محدود مع الاقتباسات حقه. غير إنه ما في بلاتفورم جيد للمانجا المرخصة، ففي المانجا ترجمة الآلة صارت شيء طبيعي بشكل إني كل ما اهتميت بحاجة أفتح ترجمتها و أتقيء من الجودة. يعني أنا أبغى أكمل D-frag بس فكرة إني أقرأ مانجا مرة ثانية ترعبني كنتيجة للشيء هذا. الشيء نفسه صار لياندري كانوجو بما إنك تتكلم عنها لاحقا و صرت ما أقدر و ما أتحمل أقرأها.
دى نقطة ممكن أفهمها و إن كانت مش مشكلة كبيرة بالنسبة لى لسببين الأول مش هاقوله :tongueout: و التانى لأنى ممكن اتحمل الترجمة السيئة طول ما المعنى مفهوم بس فى الآخر دى مشكلة مش متعلقة بالمانجا نفسها و إنما متعلقة بالترجمة و التوزيع و ماينفعش افترض إن الأعمال الجيدة قليلة أو غير موجودة إذا ماكانش عندى القدرة على متابعة الموجود أصلا عشان أحكم :p

النقطة إلا قبل تشرح شيء كبير من كلامي. عشان المانجا تحصل اقتباس تحتاج دار اقتباس عنده فلوس كفاية -و هذا يعطيهم سلطة مباشرة كبيرة على المانجا- و لاحقا يحتاجوا المانجا تحمل شعبية كفاية. فكل هذا الحاجات تضمن شيء معين من اقتباسات المانجا. هذي الحاجات تخلي اقتباس بوب تيم إيبك معجزة أكبر بس هذا مش موضوعنا.

، هو عندي مشكلة مع إن المناجا تتخلى عن أدوات الرواية عشان تقدر تحط صور كثر ما تقدر بس هالشيء موضوع لوقت لثاني لأن الصور نفسها تقدر تحكي القصص بطريقة ما تقدر تكتبها. ففكرة نقاش قدرة الميديم عن إنه يقدم قصة، أو قصة إن لأن الصورة العامة كذا فمافي شيء كويس بحد ذاتها غبية و ما المفروض أحد يعبرها. طبعا نقدر نتكلم عن الصورة الداخلية للميديا، زي إنك تقارن الفلم بمسلسل تلفزيوني و إنت عارف إن الفلم حلقة طويلة في النهاية.
هو لأني أحس إن الناس تفهم إني أقصد كذا فأنا أحتاج أوضح الشيء.


إذا تحب تخش في سالفة العقلية العامة و وش الشيء إلا يكون مشهور و وش هو الشيء إلا على الأغلب فبنحتاج تدخل على الجودة الملحوظة و المعتقدات و ليش الناس تحب حاجات سيئة لأنها تعتقد إن هذا هو الشيء الكويس و وقتها مرحبا يا ابني إحنا قاعدين نهاجم نفسنا أيضا. فهنا بحتاج أوقف لأن الإعلانات ما بتكفي يعني.
كل نقطة من دول تنفع موضوع نقاش فى حد ذاته بس زى ما انت قلت ده مش موضوعنا ، تركيزى فى الكلام فى النقطة اللى ذكرتها ماكانش عن اقتباس المانجا لأنمى فقط و إنما اللى كنت عاوز اقوله إن فى أعمال مانجا جيدة كثيرة و حتى بالنسبة للإقتباسات ففيها تنوع نسبى بس حاسس إن النقاش دخل فى موضوع جانبى و إن كانت النقط اللى ذكرتها ممكن يبقى ليها وقت لنقاشها :grimacing:

كنت ماخذ طعنة في عمق الفلسفة حق شوجو شيماتسو ريوكو يعني، و آسف يعني لو الطعنة ما وصلت فعلا و كنت تفكرني أعتقد إن الشيء كوميدي فعلا.
هو بصراحة عندى صعوبة حقيقية فى فهم الهزار و التعامل معاه بصفة عامة :sweatsmile: ، مافتكرتش إنك بتعتبر العمل كوميدى بس افتكرت إنك بتتكلم عن بعض المشاهد الكوميدية اللى فيه و اللى ماتعتبرش أساسية ، عموما كنت متوقع إن العمل ماعجبكش و مش مستغرب من رأيك بس جبته كمثال للتنوع فى الإقتباس و عدم اقتصاره على شئ محدد

نقطة الحس الكوميدي المشترك معقدة. بس الكوميديا إلا أحبها في الميديا جنس قاعد يموت بصورة عامة، يعني بغض النظر عن المانجا لوحدها أنا مارح أحصل الشيء في الأنمي و لا اللايت نوفلز و لا المانجا و لا حتى في الlate night talk shows كل إلا يصير إني أبدي أسوي نكت سخيفة زي إني ألعب مويجي و أسمي شخصيتي الرئيسة same و أتضحك على خيابتي.
بالنسبة لأهوجرل ثو، أنا أحب هيرويوكي و عندي ثقة إن يوشكو بتوصل مكان في النهاية أبعد من كونها متخلفة عقليا و نكته للمسلسل. للحق القصة بعد تشابتر 60 تعاملها أحسن و أعتقد إني جمعت كفاية تشابترات في سنة حق أشيك المانجا مرة ثانية.
بصراحة أشك إنها توصل لأى حاجة ، هانتظر نهاية المانجا و أشوف آخر شابترين عشان أتأكد من ده

ردة الفعل المضخمة هي لما الارتباط بين درجة ردة فعل الشخصية و القارئ. أتوقع لو تشوف ماهوشوجو سايت بتقدر تشوف الشيء هذا من ناحية إنك بتشوف كيف في غياب واضح بين درجة ردة الفعل و قيمة الحدث... بس أيضا كيف في النهاية تراكم الحاجات يقتل أي ردة فعل عندك إنت مش مهتم أصلا. النقطة الثانية موضوع لوقت ثاني، بس هي جزء مهم من الشخصيات كأدوات قصصية بدل شخصيات. ماهو شوجو سايت فيه كل شيء ممكن يكون مشكلة عندي في كتابة الشخصيات لول.
على كل حال النقطة المهمة هنا إن البساطة ما تخلي الشخصية خشبية، إلا يخلي الشخصية خشبية إنها تتصرف كذا لان الكاتب يحتاجها تتصرف كذا في المشهد هذا، و هالشيء في أي ميديا يجي فيه ما أتحمله. يعني لهذا السبب الOtomes و الMoeges ما أتحمل أقرأهم لأن مافيهم شخصيات أصلا ... فيهم أخشاب بس.

هو هذا أيضا ليش تحط شخصية إذا مالك نية -well - تخليها شخصية وش الهدف؟ زيادة عدد هي؟
تقدر ترجع لموضوع Utawarerumono حقي إذا حاب تعرف رأيي عن الستيريوتايبز و القوالب، و هم مش شيء سيء لما تستخدمهم زي المفروض. هو في اعتقاد سيء عند الناس إنهم مميزين جدا و ما مكن يتلخصوا في قوالب بسيطة، إلا هو بالمناسبة أبسط القوالب هي أكثر ناس رح تقابلها في حياتك.
فهمت قصدك أخيرا من النقطة دى بس بصراحة من غير شرحك ماكنتش هاوصل للمعنى ده ، تعبير ردات الفعل المضخمة أو الشخصيات الخشبية بيدوا معنى و إنطباع مختلفين (بالنسبة لى على الأقل ) للى ذكرته هنا و ده كان أحد أسباب الخلاف

بالنسبة للنقط نفسها ، أنا برضه عندى مشكلة تجاه نوعيات من الشخصيات اللى بتديك الإحساس إنها غير واقعية خصوصا لما تشوف مشاهد ليها و تحس إن ماحدش بيعمل كده فى الحقيقة أو إن تصرف شخصية معينة كل هدفه إن القصة تتحرك فى إتجاه معين ، الفكرة هنا إن فى أمثلة واضحة لده و سهل تمييزها بس فى أوقات تانية المسألة مابتبقاش بنفس الوضوح و ممكن نختلف إذا كان اللى بيحصل واقعى فعلا و لا لأ على حسب شخصية و تجارب المتابع نفسه و نقطة تانية إن النوعية دى من الشخصيات مش مقتصرة على فئة معينة ، فى أعمال شوجو خالية من الشخصيات دى فى نفس الوقت فى اعمال لايت نوفل ممكن تكون تابعتها و عجبتك مليانة بيهم و للسبب ده أنا ضد التعميم (واحد من أسوء تجاربى فى عالم الأنمى كان الأنمى المقتبس من لايت نوفل Bento :confounded:و اللى كان فيه كل مشاكل الكتابة المعروفة بس مضروبة فى عشرة :mad:و من ضمنها الشخصيات اللى ذكرتها و فى أمثلة تانية مش قليلة)

بالنسبة لكلامك عن البساطة فقصدى من الكلام اللى قلته بخصوص الشخصيات الخشبية مش الشخصية البسيطة و اللى على العكس ممكن تكون جيدة و إنما الشخصية اللى ممكن تبدلها ببوستر أو لوح خشب حقيقى من غير ما يبقى فرق زى شخصية بطل الهاريم الضعيف ، أصلا فى أعمال هاريم قررت إنها تشيله تماما و مع كده ماحصلش أى مشاكل و بالعكس نجحت :confused:

متفق معاك فى النقطة الأخيرة

كل شيء كان يحسسني إنهم معمولين للسهولة للكاتب، المشاهد كانت تصير و تصير لان الكاتب يفكر إنك تبني شخصية معناه إنه تطلع ليها صفات ما تنطبق إيا الشخص إلا تشكله هي، و هذا كل شيء.
إنت حر إنك تشوف العكس، و مافي شيء ما تقدر تجادله، خصوصا لما تعرف إن الحل بكون إن إحنا نتكلم عن الأنمي مشهد مشهد... إلا هو شيء ما عتقد أحد منا عنده الحرية الوقتية حق يسويه.
ماظنش إننا ممكن نتفق هنا و فعلا مافيش وقت للنقاش عن النقطة دى :emoji_thinking:


و هذا أحسن شيء! لما تسوي هالشخصيات شيء غير متوقع يكون مثير كفاية!
بالمناسبة أنا أكثر شيء أحبه أنميات المدارس السحرية إلا كلها عندها نفس النبذة و لما تسوي شيء مثير للإهتمام يكون عظيم لسبب هالشيء.

بس هو فعليا كنت أمسح عرقي لأن مهما أحاول ما بقدر أدافع عنها. بس هالحاجات كويسة لسبب عكس أي شيء في الوجود. هالحاجات كويسة لأنها زي ما إنت ما تتوقع منها شيء، هي ما تتوقع منك شيء. أعمال تقراها/ تشاهدها و تنساها. حاجات بدون أي قيمة أصلا نهائيا. هذي الفايدة حقها إنها بدون قيمة، أنا ما أحتاج أجهد عواطفي على شيء سيء إذا هو بالأساس ما يريدني أجهد عواطفي. الفرق هذا هو في جدية العمل من عدمه و هالنقطة تقدر تصير معوقة كثير لأن ماحد يحب يسمعها فمارح أتكلم عنها.
مش هاجادلك هنا و كل واحد ليه ذوقه :pensive: و للعلم بعض الأعمال باتابعها للسبب نفسه (أنا ذكرت قبل كده إنى تابعت أعمال سيئة و حتى ناقشت بعضها معاك :tongueclosed: ) بس فى الآخر ده يثبت إنك بتدور على حاجة بمواصفات محددة فعلا :grimacing:
 
التعديل الأخير:

Solay

Double Jumper
غريبة ما فيه موضوع هنا لهايكيو! شفت كم حلقة منه وشكله يبشر بشي ممتاز خاصة انه الانطباعات عنه ايجابية.
 

artist_unknown

True Gamer
^
نعم فيه موضوع من اول موسم - لكن ماحصلت موضوع اول موسم @@" - و نعم من افضل الاعمال الرياضية
نقاش أنمي خريف 2016 : haikyuu s3 | عشر حلقات السنة!
^ الموضوع يضم الجزء الثاني و الثالث ..

و في حال ما حصلت الموضوع او احد امدنا به .. عندك موضوع ماذا تشاهد الآن تقدر تكتب انطباعاتك :)
و شكرًا ..
 

Tohi

تـأَمُّل
غريبة ما فيه موضوع هنا لهايكيو! شفت كم حلقة منه وشكله يبشر بشي ممتاز خاصة انه الانطباعات عنه ايجابية.
^
نعم فيه موضوع من اول موسم - لكن ماحصلت موضوع اول موسم @@" - و نعم من افضل الاعمال الرياضية
نقاش أنمي خريف 2016 : haikyuu s3 | عشر حلقات السنة!
^ الموضوع يضم الجزء الثاني و الثالث ..

و في حال ما حصلت الموضوع او احد امدنا به .. عندك موضوع ماذا تشاهد الآن تقدر تكتب انطباعاتك :)
و شكرًا ..

ربيع 2014 | Haikyuu!! مفاجأة! لا قدم ولا سلة ولا قاعدة!
هنا موضوع الجزء الأول.
 

Royal Spark

Royal Guardian
دى نقطة ممكن أفهمها و إن كانت مش مشكلة كبيرة بالنسبة لى لسببين الأول مش هاقوله :tongueout: و التانى لأنى ممكن اتحمل الترجمة السيئة طول ما المعنى مفهوم بس فى الآخر دى مشكلة مش متعلقة بالمانجا نفسها و إنما متعلقة بالترجمة و التوزيع و ماينفعش افترض إن الأعمال الجيدة قليلة أو غير موجودة إذا ماكانش عندى القدرة على متابعة الموجود أصلا عشان أحكم :p
مشكلة الترجمة هي مشكلة تبقى معقدة بحد ذاتها، يعني أنا أي كلمة يابانية - غير سينباي- باقية في النص تقدر تستفزني.
هو الوصول الأفضل حتى لو كنت تعتمد على القرصنة -و الشيء هذا مافيه عيب- يعمل فرق في صورة الجودة العامة. الحجة حق دور النشر للrates السخيفة هي إن الشيء ما يبيع كفاية، فلما المبيعات تصير أحسن تقدر دور نشر أصغر تهتم فعلا في الميديم تدخل السوق و تنجح... هالشيء بدء يحصل في المانجا مع فيرتكل و سفن سيز بس لسا مش كفاية طول ماروس الشر yen press و Viz media ما يحسنوا وضعهم. أقدر أمشي بخصوص هالنقطة واجد، بس رفع الاهتمام العام يؤدي لنتائج أفضل من ناحية الترجمة.
هو بصراحة عندى صعوبة حقيقية فى فهم الهزار و التعامل معاه بصفة عامة :sweatsmile: ، مافتكرتش إنك بتعتبر العمل كوميدى بس افتكرت إنك بتتكلم عن بعض المشاهد الكوميدية اللى فيه و اللى ماتعتبرش أساسية ، عموما كنت متوقع إن العمل ماعجبكش و مش مستغرب من رأيك بس جبته كمثال للتنوع فى الإقتباس و عدم اقتصاره على شئ محدد
يعني زي ما تشوف حتى التنوع يؤدي لنفس النتيجة الأساسية في النهاية.
بصراحة أشك إنها توصل لأى حاجة ، هانتظر نهاية المانجا و أشوف آخر شابترين عشان أتأكد من ده
مادري يعني الasistant المعنفة المسكينة في النهاية استقلت عن المانجاكا-نوعا ما- في المانجا الثانية حقه فخلي عندك أمل.
فهمت قصدك أخيرا من النقطة دى بس بصراحة من غير شرحك ماكنتش هاوصل للمعنى ده ، تعبير ردات الفعل المضخمة أو الشخصيات الخشبية بيدوا معنى و إنطباع مختلفين (بالنسبة لى على الأقل ) للى ذكرته هنا و ده كان أحد أسباب الخلاف
كيف مشاكل التواصل الحقيقية تصير. هو إلا يصير إني أشرح الكلام لأحد -زي الحين- و المرة الجاية بفترض الكل يعرف أنا أتكلم عن ويش.
بالنسبة للنقط نفسها ، أنا برضه عندى مشكلة تجاه نوعيات من الشخصيات اللى بتديك الإحساس إنها غير واقعية خصوصا لما تشوف مشاهد ليها و تحس إن ماحدش بيعمل كده فى الحقيقة أو إن تصرف شخصية معينة كل هدفه إن القصة تتحرك فى إتجاه معين ، الفكرة هنا إن فى أمثلة واضحة لده و سهل تمييزها بس فى أوقات تانية المسألة مابتبقاش بنفس الوضوح و ممكن نختلف إذا كان اللى بيحصل واقعى فعلا و لا لأ على حسب شخصية و تجارب المتابع نفسه و نقطة تانية إن النوعية دى من الشخصيات مش مقتصرة على فئة معينة ، فى أعمال شوجو خالية من الشخصيات دى فى نفس الوقت فى اعمال لايت نوفل ممكن تكون تابعتها و عجبتك مليانة بيهم و للسبب ده أنا ضد التعميم (واحد من أسوء تجاربى فى عالم الأنمى كان الأنمى المقتبس من لايت نوفل Bento :confounded:و اللى كان فيه كل مشاكل الكتابة المعروفة بس مضروبة فى عشرة :mad:و من ضمنها الشخصيات اللى ذكرتها و فى أمثلة تانية مش قليلة)
ناه أسترسك و (كنت أفكر بينتو مانجا) يجيبوا ليي مغص، معاييري ثابته سواء نتكلم عن مانجا و لا لايت نوفلز و لا فيجوال نوفلز و لا ألعاب و لا خرابيط هوليوود.
بالنسبة لكلامك عن البساطة فقصدى من الكلام اللى قلته بخصوص الشخصيات الخشبية مش الشخصية البسيطة و اللى على العكس ممكن تكون جيدة و إنما الشخصية اللى ممكن تبدلها ببوستر أو لوح خشب حقيقى من غير ما يبقى فرق زى شخصية بطل الهاريم الضعيف ، أصلا فى أعمال هاريم قررت إنها تشيله تماما و مع كده ماحصلش أى مشاكل و بالعكس نجحت :confused:
قبل فترة كنت أشرح كيف إن عدد أعمال اليوري إلا زاد هو لأن الكتاب اكتشفوا إن الكل يشاهد الأنمي للبنات فلما تشيل البطل ماحد بيشتكي و خذ لك. هو يضحك كيف إن التوجهين هم يا إنك تشيل الأبطال أو إنك تحط أكبر Alpha males في تاريخ البشرية شخصيات رئيسة و أنا هنا أرفع أياديي للسماء و أنتظر الأبطال الtraps يوصلوا المينستريم.
هالمشكلة بالأساس ناتجة من سوء فهم عدد من الكتاب للself insert و هالشيء ما يساعد فيه إن واجد مخرجين أنميات يحطوا كل شيء ممكن في إنهم يهمشوا البطل لأن ماحد يبغى البطل يحصل مواقف رومانسية مع البنات. مانجا أوريجايرو كانت تحاول تسوي كذا و أحب أخليك تتخيل الشيء كيف كان. بحكم إنك ذكرتني السنة الماضية أو إلا قبلها في اقتباس مويجي قرر يحذف الشخصية الرئيسة و يخلي المشاهد الرومانسية عبارة عن أوقات البنات مع بعض... و الشيء كان غريب و أسوأ من كتابة المويجي إلا هو انجاز لأن المويجيز تنكتب بدون ما يكون في فيها شخصيات أصلا -عادة في حالات شاذة زي داكابو و فوريرابا يعني- و الأنمي لسا كان أسوأ. يعني جد كان محفل في الفيجوال نوفل الخايسة أصلا، فيجوال نوفل ما كنت تقدر تقتبسها بشكل سيء حتى لو حاولت، و لسا نجحوا. اسم الأنمي كان selfish high spec و لا حاجة كذا يعني....

مش هاجادلك هنا و كل واحد ليه ذوقه :pensive: و للعلم بعض الأعمال باتابعها للسبب نفسه (أنا ذكرت قبل كده إنى تابعت أعمال سيئة و حتى ناقشت بعضها معاك :tongueclosed: ) بس فى الآخر ده يثبت إنك بتدور على حاجة بمواصفات محددة فعلا :grimacing:
ترى أنا نسيت ليش إحنا دخلنا هالنقاش كله على بعضه.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
zombiegirl.jpg

Calamity of the Zombie Girl
For their first summer vacation night quest, a group of five male and female students of Kikuka University's Occult Research Club snuck out at midnight to search for the hidden money of Tokugawa. The so-called treasure was purportedly located at the school's database room. No hidden money was found, but rather, two well preserved female mummies. Sayaka Kamoshida, who forced her friends to get into the database room, secretly stole a mysterious jewel called "life stone" that was inside the mummy. With no treasure found, the students left the room. However, the mummies returned to life after the jewel was stolen.

Euphrosyne Studion, previously the daughter of a Baron who became immortal by magic and later a mummy due to an unexpected incident, and Alma V, a homunculus-turned-mummy that was made as her maid, attack the Occult Research Club members in order to get the life stone back. Will the members live? Why are they desperate to get the life stone back? A bloody disaster hits the student dorm at midnight.
Director: Hideaki Iwami (Top wo Nerae! Gunbuster in-between animation)
Script: Kenichi Kanemaki (Jigoku Shoujo)
Character Setting, Chief Animation Director: Junichi Takaoka (Shigurui assistant chief animation director)
Animation Director: Takeshi Kusaka (Gantz key animation), Yuuji Hosogoe (Youjo Senki chief animation director), Norimoto Tokura (Mousou Dairinin key animation)
Art Setting: Masayo Kobayashi (Strawberry Panic background art)
Color Setting: Miyuki Mizumaki (Shiki)
Art Supervision: Ayumi Sugimoto (Special A art director)
Art Director: Shin Watanabe (Phantom: Requiem for the Phantom background art)
Digital Graphics: Gen Uekura (Nyanpire The Animation color design)
Photography, Editing: Stingray
Music: Kow Otani (Another)
Sound Director, Sound Mixing: Akira Noguchi (Kuroshitsuji: Book of Circus)
Sound Designer: Yasuyuki Konno (Re-Kan!)
Animation Producer: Tsutomu Kojima (Druaga no Tou: The Aegis of Uruk)
Producer: Katsuya Iwamoto
Studio: Gonzo, Stingray
الشئ المثير هنا، الإعلان عن اقتباس اللايت نوفل ذي كان في 2012 :emoji_astonished: فالان فجأة يطلع الأنمي (@). يخلي الواحد ما يفقد الأمل.
 

Royal Spark

Royal Guardian
zombiegirl.jpg

Calamity of the Zombie Girl


الشئ المثير هنا، الإعلان عن اقتباس اللايت نوفل ذي كان في 2012 :emoji_astonished: فالان فجأة يطلع الأنمي (@). يخلي الواحد ما يفقد الأمل.
واحد يرجع فاتما إلى درواجا (&)

طالع لطيف للحق، كون الشيء يشبه درواجا كثير يخليه يبان مثير للإهتمام أكثر من طرفي. مشهد الرأس كان تحفة ثو.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
واحد يرجع فاتما إلى درواجا (&)

طالع لطيف للحق، كون الشيء يشبه درواجا كثير يخليه يبان مثير للإهتمام أكثر من طرفي. مشهد الرأس كان تحفة ثو.
اﻷنمي راح يكون على النت! يعني ترى فيه احتمال نتفليكس فلا تتحمس واجد @@
 

Royal Spark

Royal Guardian
اﻷنمي راح يكون على النت! يعني ترى فيه احتمال نتفليكس فلا تتحمس واجد @@
هو حاط في الحسبان إن الشيء 100% لنتفلكس و رح ينزل كامل مرة وحدة يعني. هو للأسف لازم نتقبل هالحاجات السيئة و نقرصن الأنميات هذي.
 

the obscure

True Gamer
واحد يرجع فاتما إلى درواجا (&)

طالع لطيف للحق، كون الشيء يشبه درواجا كثير يخليه يبان مثير للإهتمام أكثر من طرفي. مشهد الرأس كان تحفة ثو.

أوه درواجا! كان أنمي استهبالي بشكل ممتع، احتاج موسم ثالث أو أنمي جديد بنفس التوجه.
أيضا حبيت شغل مصمم الشخصيات وإلي للأسف أعماله قليلة.
 
zombiegirl.jpg

Calamity of the Zombie Girl


الشئ المثير هنا، الإعلان عن اقتباس اللايت نوفل ذي كان في 2012 :emoji_astonished: فالان فجأة يطلع الأنمي (@). يخلي الواحد ما يفقد الأمل.


لسبب ما توقعت اشوف كملة Net Flix Original نهاية التريلر
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
158054.jpg

Isekai Cheat Magician
Consumed by a beam of light, high school students Tachi and Rin were transported into a world of sword and magic. The pair, who was ordinary until yesterday, became a superhuman-like existence with cheating magical power, surprising the people in the fantasy world. Bewildered by the sudden development, Taichi and Rin begin to live in the alternate world as high spec magicians while helping each other.
اللايت نوفل ذي تحصل أنمي.
اقتباس لايت نوفل isekai رقم 881166993 (@).
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
صدقني الأمر ما وصل لذروته بعد :emoji_laughing:
الذي أبغى أعرفه عن الجنرا ذي هل كتابتها سيئة كذا؟ ولا زي ما قال واحد في أحد التعلقيات على الخبر في ann أنهم يقتبسوا أشياء خايسة منها وفيه أسامي أحسن ما أحد يعطيها وجه؟!
 

Royal Spark

Royal Guardian
الذي أبغى أعرفه عن الجنرا ذي هل كتابتها سيئة كذا؟ ولا زي ما قال واحد في أحد التعلقيات على الخبر في ann أنهم يقتبسوا أشياء خايسة منها وفيه أسامي أحسن ما أحد يعطيها وجه؟!
الاثنين. الاقتباسات دائما تكون لأكثر حاجات غريبة أو لأكثر حاجات مجنركة... ساعات هالشيء يؤدي لحاجات ما تشتغل إلا كلايت نوفلز تحصل اقتباسات جودتها سيئة مع نتائج كارثية جدا.
كفكرة أساسية الإيسيكاي مايقدر يكون بحد ذاته جنرا، الشيء زي إنك تخلي القصص إلا تبدء بفقدان الذاكرة جنرا. إلا الناس تتكلم عنه لما تقصد الجنرا هو "أنا صحيت في عالم لعبة، لكنه حقيقي" و هذي تنقسم قسمين:
- تحقيق أحلام.
- باتل شونن.

الأول حتى لو حصل صياغة كتابية عالية يبقى ممل و سيء لنفس الأسباب إلا تخلي ساو و ماهوكا مملين. العالم باهت و البطل ما يمس و يعيش عشان يكبر الهاريم حقه. هالشيء يكون زي إيسيكاي سمارتفون. بفرق إن إيسيكاي سمارتفون لسا من الحالة الحادة إلا الناس تتكلم عنها لما تقول إن في تقصد لاقتباس أسوأ إيسيكايز ممكنة، و نفس نفس الشيء إيسيكاي المطعم. هو بالمناسبة ما يساعد هالأنميات إن الاقتباس عادة يكون يا إما اقتباس اختياري للجوانب السيئة (ديث مارش) أو بطيء جدا بحيث إنه ما يعطي نفس شعور الرواية. طبعا البيسنج البطيء مشكلة نادرة في اقتباسات اللايت نوفلز بس سمارتوفون قدر إنه يحصل عليها بطريقة أو بأخرى.

الثاني إلا هو الباتل شونن هو في الواقع وين الإيسكايز الجيدة تكون موجودة. حاجات زي blue steel blasphemer مثلا لو حصلت فرصة اقتباس كنا رح نطلع بشيء محترم من ناحية أكشن و وورلد بيلدنج. بالطبع بلاسفمر يبقى من sub-genre اسمه C-harem و لسا البطل خارق بس تبه إنت دائما تتوقع إن البطل بفوز بغض النظر طالما فيه ستيكز عالية فالشيء يبقى ممتع جدا. الباقين زي راجناروك و غيرهم أقرب بكثير للشوننز زي يو يو هاكوشو حتى لو كانوا في سيتنج لعبة/ فانتازيا و يقدروا يكونوا ممتعين جدا خصوصا إن عندهم عالم يقدموه.
فهو فعلا زي ما يقول الإنترنت عبد الله، الحاجات المقتبسة مع خيارات الاقتباس هي إلا تطلع فكرة فيها مجال لا محدود بشكل سيء.
 

Dagger

Young senior master
لذي أبغى أعرفه عن الجنرا ذي هل كتابتها سيئة كذا؟ ولا زي ما قال واحد في أحد التعلقيات على الخبر في ann أنهم يقتبسوا أشياء خايسة منها وفيه أسامي أحسن ما أحد يعطيها وجه؟!
ما اقدر ازيد على الي قاله علي و ترى الاسيكايز اعطى شيء كالممالك الاثني عشر و رغم انها حالة استثنائية ما احب اعاملها كذا :emoji_smirk:
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
كويس إنك لسه عارف تعدهم ، الناس وقفت عد أعمال الماهو شوجو من زمان و بقوا يعتبروها جزء من الحياة اليومية :smirk:
بس الناس ذول يطلع منهم اشياء ممتازة مش بس عمل يجيب فانتازيا أوتاكو ^___^
المقارنة غلط لا بالكم ولا بالكيف لإن ذيك صايرة ترند والماهو شوجو أبعد ما يكون عن ذا الشئ وأنت تعرف ذلك فأرجوك لا تعمل فيها زاقط هنا ^__^
 

the obscure

True Gamer
فيه خبر أن الحكومة اليابانية شاد حيلها وفعلًا تقفل موقعين مانجا أو شئ.

صحيح، تقفل كم موقع راو مؤخرا، مانجا مورا مثلا، لكن هذا هو الوضع من خمس سنوات أو أكثر، تقفل مواقع لكن تظهر غيرها.

هو فيه قانون جديد ضد مواقع القرصنة في اليابان تم تطبيقه هذا الشهر وهو حجب المواقع، لكن هذا ما راح يأثر على من يعيش خارج اليابان، أصلا حتى إلي داخل اليابان يقدر يتجاوز الحجب، مش شيء صعب.
 
1996 هيدياكي آنو حصل رسائل حقد و تهديد بسبب نهاية ايفانجليون الا بسبب الازمة الاقتصادية

2017 كاتب فارنكس يحصل رسايل تهديد وسب بسبب حلقة 14 من فرانكس

يب، التاريخ يعيد نفسه
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
1996 هيدياكي آنو حصل رسائل حقد و تهديد بسبب نهاية ايفانجليون الا بسبب الازمة الاقتصادية

2017 كاتب فارنكس يحصل رسايل تهديد وسب بسبب حلقة 14 من فرانكس

يب، التاريخ يعيد نفسه
لا التاريخ الأول مزور وأسطورة تلقفها الفانز على أنها حقيقة ولا الصدق لا أننو ولا حتى واحد من جاينكس جاتله رسالة تهديد.
 

AM152

True Gamer
بس الناس ذول يطلع منهم اشياء ممتازة مش بس عمل يجيب فانتازيا أوتاكو ^___^
المقارنة غلط لا بالكم ولا بالكيف لإن ذيك صايرة ترند والماهو شوجو أبعد ما يكون عن ذا الشئ وأنت تعرف ذلك فأرجوك لا تعمل فيها زاقط هنا ^__^

للأسف بسبب ظروف الشغل فى الفترة الحالية ردودى بقت متأخرة بس أخيرا رجعت

ردى كان مجرد هزار بس ردك بيبين مدى سعة صدرك و تقبلك ليه و اللى بيأكده استخدامك ل (^___^) و مرتين مش مرة واحدة و عموما ده ردى :grimacing:

المشكلة الكبيرة بالنسبة لى مش إنك بتقول إن الجنرا سيئة أو إن الماهو شوجو جيد قد ما هى إنك بتعتبر إن دى حقيقة مسلم بيها و مش رأيك فقط :angry:
إنت بدأت حوارك بالسؤال الآتى :
الذي أبغى أعرفه عن الجنرا ذي هل كتابتها سيئة كذا؟
من البداية إنت بتفترض إن كل ما قدمته الجنرا حتى الآن ( أو على عالأقل كل الأعمال المعروفة) تبقى سيئة و إن دى الحقيقة الواقعة و بتوجه سؤالك لمتابعى الجنرا عن السبب فيها و الفكرة هنا إن كم الأعمال السيئة من الجنرا كبير فعلا و ماحدش يقدر ينكر ده بس إعتبار إن الجنرا كلها سيئة شئ مختلف تماما و هنا هسألك لو كنت أنا اللى سألت سؤال مشابه و قلت ليه أعمال الماهو شوجو كرينجى و سيئة و اعتبرت إن ده الواقع (و ده مش رأيى الحقيقى بس قريب منه ) هل كنت هاتتقبل ده ؟

بالنسبة لى عدد من أعمال الماهو شوجو اللى بتعتبرها ممتازة جابت لى Cringe حقيقى لما حاولت أتابعها و ماظنش إنى الشخص الوحيد اللى بيكره الجنرا بس بالرغم من كده مش هانكر إن الجنرا قدمت أعمال جيدة فعلا حتى بالنسبة لى و حتى بعض الأعمال اللى ماحبيتهاش أقدر أميز الجهد المبذول فيها و أعرف ليه الناس ممكن تحبها بس فى الآخر القبول بجنرا معينة و حبك ليها يبقى مسألة نسبية لكن اللى حسيته من كلامك و مش فى النقاش ده فقط إن كونك ماقدرتش تتقبل عمل أو فكرة معينة معناه إنها لازم تكون سيئة و إن الموضوع مالوش علاقة بالتفضيل أو الذوق الشخصى و اللى بيأكد ده كلامك فى أكثر من موضع بخصوص إنفتاحك على مختلف الأعمال و اللى دايما كنت برد عليه و بقول إنه غير ممكن

بالنسبة لكلامك عن إن اللى قدمته الجنرا يبقى مجرد أعمال فاتنازيا أوتاكو فده تعميم غير صحيح و على شرح الموضوع بشكل جيد فعلا ، الفكرة ممكن استخدامها بمختلف الأشكال و فى أعمال بتقدمها فعلا بشكل مش مخصص للأوتاكو أو لتحقيق الأحلام فقط بس للأسف دى الصورة اللى ارتبطت بالجنرا بسبب التركيز عليها فى الوقت الحالى و هو ده الترند الحقيقى مش الجنرا فى حد ذاتها ، الفكرة أكبر بكثير من إنها تقتصر على مجرد فانتازيا الأوتاكو و المفترض إن يبقى عندك فكرة عن الوضع مع وجود أعمال ماهو شوجو مخصصة للأوتاكو و إزاى إنها ماتعتبرش مقياس للجنرا

بالنسبة للمقارنة بين الإثنين، ففعلا المقارنة بينهم ظالمة بس مش لأن واحدة أحسن من التانية و إنما للفرق الكبير فى العمر بين الإثنين ، جنرا الماهو شوجو قديمة و مرت بمراحل كثيرة من التطور و عدى عليها عدد كبير من أصحاب الموهبة فى مختلف المجالات و طبيعى إنها تكون قدمت أكثر بكثير من الإيسيكاى ، أما بالنسبة لجنرا الإيسيكاى فتعتبر جديدة نسبيا و فى مرحلة الانتشار العشوائى بس مع الوقت الترند الحالى هايختفى أو يقل و هاتمر بتطور لشئ مختلف زى ماحصل مع فئات تانية و ساعتها المقارنة هاتبقى ممكنة
 
التعديل الأخير:

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
للأسف بسبب ظروف الشغل فى الفترة الحالية ردودى بقت متأخرة بس أخيرا رجعت

ردى كان مجرد هزار بس ردك بيبين مدى سعة صدرك و تقبلك ليه و اللى بيأكده استخدامك ل (^___^) و مرتين مش مرة واحدة و عموما ده ردى :grimacing:

المشكلة الكبيرة بالنسبة لى مش إنك بتقول إن الجنرا سيئة أو إن الماهو شوجو جيد قد ما هى إنك بتعتبر إن دى حقيقة مسلم بيها و مش رأيك فقط :angry:
إنت بدأت حوارك بالسؤال الآتى :

من البداية إنت بتفترض إن كل ما قدمته الجنرا حتى الآن ( أو على عالأقل كل الأعمال المعروفة) تبقى سيئة و إن دى الحقيقة الواقعة و بتوجه سؤالك لمتابعى الجنرا عن السبب فيها و الفكرة هنا إن كم الأعمال السيئة من الجنرا كبير فعلا و ماحدش يقدر ينكر ده بس إعتبار إن الجنرا كلها سيئة شئ مختلف تماما و هنا هسألك لو كنت أنا اللى سألت سؤال مشابه و قلت ليه أعمال الماهو شوجو كرينجى و سيئة و اعتبرت إن ده الواقع (و ده مش رأيى الحقيقى بس قريب منه ) هل كنت هاتتقبل ده ؟

بالنسبة لى عدد من أعمال الماهو شوجو اللى بتعتبرها ممتازة جابت لى Cringe حقيقى لما حاولت أتابعها و ماظنش إنى الشخص الوحيد اللى بيكره الجنرا بس بالرغم من كده مش هانكر إن الجنرا قدمت أعمال جيدة فعلا حتى بالنسبة لى و حتى بعض الأعمال اللى ماحبيتهاش أقدر أميز الجهد المبذول فيها و أعرف ليه الناس ممكن تحبها بس فى الآخر القبول بجنرا معينة و حبك ليها يبقى مسألة نسبية لكن اللى حسيته من كلامك و مش فى النقاش ده فقط إن كونك ماقدرتش تتقبل عمل أو فكرة معينة معناه إنها لازم تكون سيئة و إن الموضوع مالوش علاقة بالتفضيل أو الذوق الشخصى و اللى بيأكد ده كلامك فى أكثر من موضع بخصوص إنفتاحك على مختلف الأعمال و اللى دايما كنت برد عليه و بقول إنه غير ممكن

بالنسبة لكلامك عن إن اللى قدمته الجنرا يبقى مجرد أعمال فاتنازيا أوتاكو فده تعميم غير صحيح و على شرح الموضوع بشكل جيد فعلا ، الفكرة ممكن استخدامها بمختلف الأشكال و فى أعمال بتقدمها فعلا بشكل مش مخصص للأوتاكو أو لتحقيق الأحلام فقط بس للأسف دى الصورة اللى ارتبطت بالجنرا بسبب التركيز عليها فى الوقت الحالى و هو ده الترند الحقيقى مش الجنرا فى حد ذاتها ، الفكرة أكبر بكثير من إنها تقتصر على مجرد فانتازيا الأوتاكو و المفترض إن يبقى عندك فكرة عن الوضع مع وجود أعمال ماهو شوجو مخصصة للأوتاكو و إزاى إنها ماتعتبرش مقياس للجنرا

بالنسبة للمقارنة بين الإثنين، ففعلا المقارنة بينهم ظالمة بس مش لأن واحدة أحسن من التانية و إنما للفرق الكبير فى العمر بين الإثنين ، جنرا الماهو شوجو قديمة و مرت بمراحل كثيرة من التطور و عدى عليها عدد كبير من أصحاب الموهبة فى مختلف المجالات و طبيعى إنها تكون قدمت أكثر بكثير من الإيسيكاى ، أما بالنسبة لجنرا الإيسيكاى فتعتبر جديدة نسبيا و فى مرحلة الانتشار العشوائى بس مع الوقت الترند الحالى هايختفى أو يقل و هاتمر بتطور لشئ مختلف زى ماحصل مع فئات تانية و ساعتها المقارنة هاتبقى ممكنة
لكنها أعمال سيئة! مثير كيف تكون حقيقة مسلمة لشئ شاهدت أغلبه أو المشهور منه وأعطي رأي الصادق عنه! ويب فانتازيا أوتاكو بعنصر هاريم مرات أو إيتشي وذي الجنرا تركز عليهما فكلامي مش غلط. والمقارنة غلط ﻷن الماهوشوجو دائما جمهوره منوع أكثر فمرات يتجه لﻹوتاكو مثل مادوكا ماجيك ومرات يكون للفئات اﻷصغر والعائلية مثل بريكيور ودوريمي والكمية فيه قياس مع زمنه ما تأخذ انتشار وضخامة الإيسيكاى اللي جمهوره مركز على اﻷوتاكو بالعناصر الموجودة فيه.
 
أعلى