hits counter

[ الــمــجـــلــــس ] - Japanese Stuff

MH MD

Administrator
Administrator
شف مهمد أنا متابع ذي الأشياء من البداية بالطبع أقدر أشوف أي أحد يحطها لكن عندي مشاكل مع كل واحد منهم تقريبًا!
متفهم هالشيء، والاشياء اللي متطلع لها عادي ما تناسبك، بس حبيت اوضح قد ايش اشوف السيزون مليان -بالنسبة لي- واعتقد تقدر تتلمس هالشيء من نظرة سطحية بعيدة (@) بس باختلف بشيء واحد:

أرجوك على اساس أوكادا اسم يضيف يعني؟! عاد سبق وقلت أني معجب بالمظهر لكن بتفكير قليل متى أوكادا أبدعت بشئ؟ جاندام الأخير من تبعها كان بيض وتخريب أكثر من أنه اضافة ولا أنسى تعاون تريجر العادي والممل، فاسمها ما يعطيك حماس حتى لو كان طالع من بونز. الحالة الوحيدة لينجح أن يتم تهميش أوكادا هنا ودورها كتابة السكربت فقط، بس ذي أماني.
عارف ان اسم اوكادا مش هو الشيء اللي يحمسك واعرف كرهك لها، بس اختلف بشدة من ناحية جاندام،آيرونبلود اورفانز هو احسن مسلسل جاندام جدي طويل من...متى؟! لو ناخذ اخر 10 او 15 سنة اشوفه بالقمة بالراحة بينهم!

واختلف من ناحية كيزنايفر برضو، اشوفه بالحقيقة من افضل اعمال تريجر كإخراج وكفكرة وقصة، ولو انه كان يحتاج نهاية افضل لكن انطباعي العام عنه كان إيجابي كثير.

غير انه برضو انطباعات آخر فلم حق اوكادا كلها ايجابية للغاية من ناس ما تحب أوكادا حتى! بس ننتظر للبلوراي والله يصبرنا
بجميع الاحوال المسلسل اللي حطيته اشوف الهايب اكبر له عشان المخرج واللي رجع للانمي بعد غياب طويل وحاطط لمساته وافكاره بالقصة والعالم الريدي
 

abdullah-kh

رجل من العامة
غير انه برضو انطباعات آخر فلم حق اوكادا كلها ايجابية للغاية من ناس ما تحب أوكادا حتى! بس ننتظر للبلوراي والله يصبرنا
شينكاي أعجبه الفلم ذي لوحدها كافية للابتعاد عنه @@
بجميع الاحوال المسلسل اللي حطيته اشوف الهايب اكبر له عشان المخرج واللي رجع للانمي بعد غياب طويل وحاطط لمساته وافكاره بالقصة والعالم الريدي
المخرج هو مخرج Kiznaiver ودور Shinji Higuchi (واحد من رجالات جاينكس)، اشرافي فقط، مدري كيف النتيجة لكن كونه ثاني تعاون مع أوكادا من نفس مخرج Kiznaiver ما يخليني أتوقع شئ ^__^
 

MH MD

Administrator
Administrator
شينكاي أعجبه الفلم ذي لوحدها كافية للابتعاد عنه @@
شينكاي نفسه باحد المقابلات ما يشوف فلمه "يور نيم" كويس كفاية وناقص ومتضايق انه نجح هالقد والتقديس اللي صاير له ويطالب انه الناس تبطل ترح تشوف الفلم، يجوز عنده ذوق كويس بالنهاية (@)

لمخرج هو مخرج Kiznaiver ودور Shinji Higuchi (واحد من رجالات جاينكس)، اشرافي فقط، مدري كيف النتيجة لكن كونه ثاني تعاون مع أوكادا من نفس مخرج Kiznaiver ما يخليني أتوقع شئ ^__^
fair enough
 

abdullah-kh

رجل من العامة
شينكاي نفسه باحد المقابلات ما يشوف فلمه "يور نيم" كويس كفاية وناقص ومتضايق انه نجح هالقد والتقديس اللي صاير له ويطالب انه الناس تبطل ترح تشوف الفلم، يجوز عنده ذوق كويس بالنهاية (@)
بعد خراب مالطا طلعت مخطأ (@).
 

MH MD

Administrator
Administrator
بعد خراب مالطا طلعت مخطأ (@).
شكله ما اتوقع انه ينجح هالقد وانخرع :laughing: لو مكانه بأسوي نفس الشي، لو اكتشفت ان شيء سويته فجأة ينجح بشكل عظيم ويوصل للمراكز الاولى بالارباح تاريخيا والناس تبدا تقارنني بميازاكي وكذا، بأدفن نفسي.
The film's success, along with earlier projects like 5 Centimeters Per Second and The Place Promised in Our Early Days, have led people to call Shinkai "the next Miyazaki." He rejects the title out of hand, and even says he's hoping your name. doesn't net him an Oscar. He went the extra mile to destroy the Miyazaki comparison by hiring the J-rock group Radwimps to score the film


هذا رابط المقابلة بالمناسبة

http://www.crunchyroll.com/anime-ne...or-of-your-name-asks-people-to-stop-seeing-it
 

Royal Spark

Royal Guardian
شينكاي نفسه باحد المقابلات ما يشوف فلمه "يور نيم" كويس كفاية وناقص ومتضايق انه نجح هالقد والتقديس اللي صاير له ويطالب انه الناس تبطل ترح تشوف الفلم، يجوز عنده ذوق كويس بالنهاية (@)
تعقيب على هالنقطة، هو بس زعلان إن واحد من الطاقم مسكه من رقبته و قاله" الفلم يحتاج ينتهي بدون حركات الأطفال حقك" و هذا الإختلاف الوحيد بين يور نيم و باقي أفلامه.
 

abdullah-kh

رجل من العامة
Kiyotaka Oshiyama صار عنده الاستديو الخاص فيه! ثمرة تعاون بينه وبين منتج سبيس داندي - موب سايكو Yuki Nagano. خبر جميل لواحد موهوب وينظم مع يواسا لنفس المصير (كل واحد عنده استديو)، وبرضو شكله شغال على فلم قصير وكتيزر له هذه الصورة:
hp1.jpg

اسم الاستديو durian.
 

AM152

True Gamer
89877.jpg


مبيعات ال Blu-ray للفوليوم الأول لأنمى Yuru Camp وصلت ل 11584 بلو راى حتى الآن
سمعت مدح كثير لمستوى العمل و كنت عاوز اتابعه بس ماجتش فرصة أثناء عرضه و الخبر شجعنى

89879.jpg


أما بالنسبة ل Sora yori mo Tooi Basho فالمبيعات للفوليوم الأول وصلت ل 7029 حتى الآن
سعيد جدا بالنجاح اللى حققه العمل و إنه خد الإهتمام اللى يستحقه من المتابعين :grin:
 

retha

from a parallel universe
فراغ عاطفي من بعد ما خلصت بولروم ايه يوكوسو على الرغم من إني عطيته 6.5 من 10 ومدري وش أسوي بنفسي : ( بس أدور في البيت
سعيد إن عندي فرانكس
كيف فرانكس؟ وهل فيه أنيميات مشابهة له في مواسم السنوات الأخيرة؟
 
التعديل الأخير:

abdullah-kh

رجل من العامة
هذا خبر غريب كيف استديو يفتح علشان جنرا واحدة "BL". ولا أول أعماله مانجا ياوي مستحيل تصير أنمي في أي حالة طبيعية.
@Royal Spark
شف ذا خبر إيجابي استديو مختص بأعمال لجنرا niche! عاد لا تقول الوضع سوداوي كذا ^__^ بس تحتاج صبر :emoji_kissing_closed_eyes:
 

Royal Spark

Royal Guardian
كيف فرانكس؟ وهل فيه أنيميات مشابهة له في مواسم السنوات الأخيرة؟
فرانكس يغلط غلطة في الطريقة إلا يبدء فيها، يحاول يركز على قضية بدل بناء العالم، و هالقضية تاخذ وقت طويل على ما تنحل.
بيسكلي إذا قدرت تحب اول 6 حلقات، فالأنمي يصير أحسن بأميال بعد كذا و حلقات زي 10 و 12 تخلق عالم حقيقي كفاية. الأنمي -زي ما قلت في الموضوع- أقرب حاجة حصلت لأنميات جايناكس من بطلنا نشوف أنميات من جايناكس، هالشيء بحد ذاته جيد بالنسبة ليي لأني أفتقد خرابيطهم فعلا.
فراغ عاطفي من بعد ما خلصت بولروم ايه يوكوسو على الرغم من إني عطيته 6.5 من 10 ومدري وش أسوي بنفسي : ( بس أدور في البيت
هذي كانت بتكون حياتي لو ماعندي أشياء أقرأها... الشيء مخيف.
هذا خبر غريب كيف استديو يفتح علشان جنرا واحدة "BL". ولا أول أعماله مانجا ياوي مستحيل تصير أنمي في أي حالة طبيعية.
@Royal Spark
شف ذا خبر إيجابي استديو مختص بأعمال لجنرا niche! عاد لا تقول الوضع سوداوي كذا ^__^ بس تحتاج صبر :emoji_kissing_closed_eyes:
أنا عن نفسي، قبلت بال BL overlords حقاتنا و أبارك خطاهم المباركة. مستحيل أي خبر مرتبط بالBL يكون سيء خلاص.

باقي بس يتعلموا يكتبوا أنميات تتشاهد و وقتها بنحصل شيء نشاهده ربما.
 

AM152

True Gamer
هو آخر سنة في بروز في شخصيات الألواح الخشبية، و ستايل الشوجو في الكتابة و إلا هو شيء أنا مطلقا ما أتقبله. يعني تقدر تحب حاجات زي أنمي الأحجار و تشهاياهاها بس أنا أتأذى جسديا لما أجبر نفسي أشاهد الحاجات هذي. هالشيء بالطبع كان سهل إنك تلاحظه إيا المانجا من حدود 2012؟ تقريبا و كان مبدي يبرز في المانجات الأكثر شعبية لدرجة إني افترضت إن ماكيديميا نفس الشيء، و هو للحق ما عمري كان عندي اهتمام كبير في اقتباسات المانجا. أنا دائما أستمتع بالحاجات الرخيصة إلا ما أقدر أكتب كل شيء بصير فيها من النبذة، أو على الأقل الحاجات إلا أتضحك لما يصير فيها إلا أتوقعه (زي معلم القصص المصورة الفاضحة و هندرد).
هالحاجات كنتيجة للتضخم قاعدة تحصل قيم إنتاجية ما تتشاهد لأنها الFodder و الحاجات إلا مايهتم بها العامة، الحاجات إلا ما تجيب فلوس في المودل الحالي و كانت تمول بشكل كامل من مبيعات الأصل. فصار إني أحصل الشيء إلا أريده أصعب.

خذ مثال على لأي درجة أنا ما أشوف هدف إني أشوف حتى الكويس زي MMO Junkie. علوي كان يشاهد ممو جنكي و بحماس و كان يكلمني عنه و كنت أشرح له وش صار و ليش الشخصيات تتصرف كذا... و أنا ما شاهدت غير أول حلقة. أنا مش جالس أحصل حاجات كويسة كفاية حق أقعد أشاهدها حلقة بحلقة و لا أنا قاعد أشوف حاجات تثير إهتمامي فعلا. يعني حتى ديفل مان نمت و أنا أشاهده.

أخيرا رجعت و ده الرد :

بصراحة مختلف معاك بشكل كبير جدا لدرجة إنى مش عارف أبدأ الكلام منين :angry: و مش عارف إذا كنت هاقدر ارتب أفكارى بالشكل الصحيح بس هحاول

أظن إن أول مشكلة هى نظرتك للمانجا و اللى أنا ضدها تماما ، اللى ذكرته يعتبر تعميم مبالغ فيه جدا :angry: ، أعمال المانجا فيها تنوع هائل و اعتبارك إن معظم أعمال المانجا من سنة 2012 بتستخدم نفس الستايل أو الشخصيات الخشبية على حد تعبيرك فده غريب لدرجة بتخلى الرد عليها صعب :confused: ، نفس الكلام ينطبق على كلامك بخصوص اقتباسات المانجا و اللى ممكن تكون كوميدية أو درامية أو أكشن أو حاجات ثانية كثيرة بس إنت بتجمعها كلها كشئ واحد سئ و ده غير منطقى ، اصلا إيه هو تعريفك لموضوع ستايل الشوجو و الألواح الخشبية و اللى برضه يعتبر كلام عام و غير واضح ؟؟

هحاول هنا اتكلم بالتفصيل
بالنسبة للنقطة الأولى هحاول اتكلم فيها من زاوية تانية ، إنت متابع للايت نوفلز و أظن إنها الميديم المفضل بالنسبة لك ، لما تلاقى شخص ماشافش غير عملين أو ثلاثة إيسيكاى أو روم كوم مقتبسين من لايت نوفلز مستواهم ضعيف و قرر إنه يعتبر إن كل أعمال اللايت نوفلز سيئة و من كتابة أشخاص بلا موهبة و أظن إنك عارف إن ده رأى موجود فعلا و فى ناس مقتنعة بيه ، إيه بيبقى رأيك عنهم و هل شايف إن دى طريقة تقييم صحيحة لميديم كامل ؟؟
نفس الكلام ينطبق على اللى ذكرته بخصوص المانجا ، أحيانا بيبقى فى ترند معين منتشر فى وقت من الأوقات بس زى ما قلت المانجا وسط فيه تنوع هائل و إذا كانت فى أعمال شعبية ماشية على ترند معينة ففى أعمال تانية كثيرة مش ماشية عليه و بتقدم شئ مختلف و بصراحة مستغرب إن ده يكون رأيك لأن على حد علمى إنت تابعت أعمال مانجا مش قليلة فعلا ، إنت بنفسك ذكرت إن عمل زى بوكو نو هيرو مختلف و إذا كان فى عمل شعبى ماشى بشكل مختلف فأكيد فى أعمال تانية (على سبيل المثال Dr Stone من الأعمال الجديدة ) ده غير إن فى أعمال مانجا مختلفة جدا عن الأنماط السائدة بس مش مشهورة للأسف و ممكن تلقى نظرة على موضوع المانجا هنا عشان تاخد فكرة و تتعرف على أعمال جديدة

النقطة التانية و دى مهمة هى كلامك عن عدم إهتمامك باقتباسات المانجا و قبل ما أرد هاقتبس جزء من رد تانى ليك هنا :
أنا أحب اللايت نوفلز، بس مو معناته إني أحب كل لايت نوفل لأنها لايت نوفل ياخي.
هل كل اقتباسات اللايت نوفلز شئ واحد ؟ أكيد لأ
برضه هل كل اقتباسات المانجا شئ واحد ؟ نفس الإجابة هنا ، ممكن ناخد أمثلة بسيطة من أعمال تم عرضها من فترة قريبة
هل الأعمال الآتية Pop Team Epic ، Tsurezure Children ، Saiki Kusuo no Psi-nan، Shoujo Shuumatsu Ryokou،March comes in like a lion بتقدم نفس الشئ و بنفس الشكل ؟
عشان أبقى واضح مش هاطلب منك إنك تشوف أعمال إنت مش مهتم بيها و إذا ماكنتش بتحب معظم الأعمال اللى موجودة حاليا و شايفها سيئة او مملة فده حقك و مش هاختلف معاك هنا ، الإختلاف هايبقى فى إفتراضك إن معظم الأعمال من ميديم معين بتقدم نفس الشئ ، نتيجة متابعتك لأعمال كثيرة طبيعى إن يتكون عندك قدرة على توقع و استنتاج الأحداث و بعض الأعمال اتجاهها بيبقى واضح من البداية و ده ينطبق على اللايت نوفلز و المانجا مع بعض مش المانجا فقط و احيانا إنت بتتابع العمل بالرغم من إنك عارف نهايته لأن الأحداث نفسها متعة و ده المهم أما إذا كنت مش مهتم بمتابعة الأعمال الكويسة من جنرا معينة فإما إنك فقدت الإهتمام بالجنرا دى و جالك تشبع منها أو زى ما ذكرت فى السابق إنك عاوز حاجة محددة جدا و أى حاجة خارجها أيا كان مستواها تبقى خارج دائرة إهتمامك و ده الأرجح من ردك ، ده معناه إن الموضوع تفضيل و ذوق شخصى فقط و ممكن مع الوقت ذوقك و نوعية الأعمال اللى بتفضلها يتغيروا بس مش معناه بالضرورة إن النوعيات اللى توقفت عن متابعتها سيئة أو مافيهاش جديد

أخيرا ، بصراحة عندى مشكلة حقيقية تجاه كلامك عن ستايل الشوجو و الشخصيات الخشبية و شايف إنه عام جدا و غير صحيح
ماشفتش تشيهايا بس لو هناخد مثال عمل زى Sora yori mo Tooi Basho ، العمل حصل على إعجاب معظم المتابعين و يمكن أكثر نقطة تم مدحها هى الشخصيات و اللى اتقدمت بشكل جيد جدا و واقعى خصوصا من ناحية الظروف و المشاكل اللى بيمروا بيها و ردود أفعالهم عليها و ده بالذات كان واضح بالنسبة الشخصية الرئيسية شيراسى و اللى كانت مثال ممتاز لشخصية Socially Awkward و ده زى ما ذكرت اتكلمت عنه بالتفصيل فى موضوع العمل و السؤال هنا على أى أساس حكمت إن الشخصيات خشبية على عكس معظم متابعى العمل ؟
هل هو التصميم و طريقة التعبير مثلا ، حتى لو كان ده السبب فهل ده معناه إهمال كتابة الشخصية و تطورها لأن تصميمها أو طريقتها فى التعبير مش جيدة بالنسبة لك
هل هى كتابة الشخصيات ، فى الحالة دى ممكن توضح إيه هو تعريفك للشخصية الجيدة و إزاى كان المفروض يتم كتابة شخصيات العمل عشان تبقى جيدة من وجهة نظرك ، أنا اختلفت معاك قبل كده بالنسبة ل Houseki no Kuni بس مادخلتش معاك فى نقاش وقتها لأنى حسيت إن إلى حد ما ممكن أفهم سبب نظرتك بس الوضع هنا مختلف تماما
برضه عشان أكون واضح مابقولش إنك لازم تحب العمل ، كل واحد ليه ذوقه و لو كرهت العمل فده حقك بس لما تيجى على نقطة قوة العمل و تعتبرها شئ سلبى و يبقى ده شئ متكرر فدى نقطة اتمنى منك توضيحها
 

FAROOS

True Gamer
89877.jpg


مبيعات ال Blu-ray للفوليوم الأول لأنمى Yuru Camp وصلت ل 11584 بلو راى حتى الآن
سمعت مدح كثير لمستوى العمل و كنت عاوز اتابعه بس ماجتش فرصة أثناء عرضه و الخبر شجعنى
يستاهل , الأنمي أعتبره أنمي السنة بكل سهولة::involve:: .
 

Royal Spark

Royal Guardian
أظن إن أول مشكلة هى نظرتك للمانجا و اللى أنا ضدها تماما ، اللى ذكرته يعتبر تعميم مبالغ فيه جدا :angry: ، أعمال المانجا فيها تنوع هائل و اعتبارك إن معظم أعمال المانجا من سنة 2012 بتستخدم نفس الستايل أو الشخصيات الخشبية على حد تعبيرك فده غريب لدرجة بتخلى الرد عليها صعب :confused: ، نفس الكلام ينطبق على كلامك بخصوص اقتباسات المانجا و اللى ممكن تكون كوميدية أو درامية أو أكشن أو حاجات ثانية كثيرة بس إنت بتجمعها كلها كشئ واحد سئ و ده غير منطقى ، اصلا إيه هو تعريفك لموضوع ستايل الشوجو و الألواح الخشبية و اللى برضه يعتبر كلام عام و غير واضح ؟؟
الواحد لما يتكلم عن حاجة يتكلم عن الtrend و الحالة العامة، ما يتكلم عن الحالة الخاصة. في قيمة حتمية للحالة الخاصة، و لولا هالحالات الخاصة ماكنت باحصل شيء أشاهده في كثير أوقات. مشكلة الحالة العامة في المانجا -عمرو- هي التوجه إلا ال editors قاعدين ياخذوه مع الميديم. مشكلة المانجا طول عمرها دور النشر و إن مافيها أحد يفهم حرف عن كيف القصص تنكتب أو تشتغل.
شخصيات الألواح الخشبية مش أبسط موضوع تتكلم عنه. الشيء هو افتقار لشجرة ردات فعل واضحة يمنع الشخصية من 1- التطور أو 2- يشكل ردات الفعل المضخمة إلا الشوجو مشهور فيها. هو طبعا الشيء إلا يرعبني بالخصوص هذا هو لما أسمع الناس تسمي هالحاجات شخصيات بشرية تبه. الشخصيات الخشبية ممكن يستخدم كشتيمة للشخصيات إلا ما تبدء من مكان بس ما بنروح هناك.

هحاول هنا اتكلم بالتفصيل
بالنسبة للنقطة الأولى هحاول اتكلم فيها من زاوية تانية ، إنت متابع للايت نوفلز و أظن إنها الميديم المفضل بالنسبة لك ، لما تلاقى شخص ماشافش غير عملين أو ثلاثة إيسيكاى أو روم كوم مقتبسين من لايت نوفلز مستواهم ضعيف و قرر إنه يعتبر إن كل أعمال اللايت نوفلز سيئة و من كتابة أشخاص بلا موهبة و أظن إنك عارف إن ده رأى موجود فعلا و فى ناس مقتنعة بيه ، إيه بيبقى رأيك عنهم و هل شايف إن دى طريقة تقييم صحيحة لميديم كامل ؟؟
* أنا أحب اللايت نوفلز الخرا حقي*
* أنا أحب اللايت نوفلز .... *
ياه أقدر أتخيل لأي درجة الشيء ممكن يكون مهين -يحط كيس على وجهه- فعلا يعني هههههههه ما أقدر أتخيل ليش الواحد ممكن يقول إن كل اللايت نوفلز سيئة XD XD XD
*يمسح عرقه*

هو المشكلة الأساسية رح تكون إني أنا مش ضد التعميم، أنا بس ضد حكم الأغلبية. واجد ناس تشوف اللايت نوفلز سيئة لأنها فيها حرية أكبر من أي ميديم ثاني، تعرف وش نتيجة هالشيء؟ تفاوت أكبر. الشيء إلا يسمح بالتعميم في حالة المانجا، هو وجود المحررين و هذيلا المحررين ثابتين عددهم قليل و يمسكوا عدد مش بسيط من المانجا. كنتيجة تقدر تعمم على المانجا تعاميم زي تعميم دور النشر إلا واجد ناس -إنت منهم- تسويه، أو تعمم تعاميم عامة على التوجه الحالي زي ما أنا أسوي.
طبعا الشيء مش نظرة مستقبلية صلبة لأن كل شيء ممكن يتغير بسرعة كبيرة و بدرجة عشوائية عالية بمجرد ما يجي النجاح الجديد، هالحاجات هي التريند لأنها الشيء إلا يبيع في سوق المانجا حاليا.

هذا ما يمنع حاجات زي نيكولوديون و بوب تيم إيبيك من إنها تطلع فعلا، بس خليني أكون واقعي يعني... إني أتنازل و أقول إني أبغى حاجة أتحمل أشاهدها على الأقل لوحده شوي مشكلة.

برضه هل كل اقتباسات المانجا شئ واحد ؟ نفس الإجابة هنا ، ممكن ناخد أمثلة بسيطة من أعمال تم عرضها من فترة قريبة
هل الأعمال الآتية Pop Team Epic ، Tsurezure Children ، Saiki Kusuo no Psi-nan، Shoujo Shuumatsu Ryokou،March comes in like a lion بتقدم نفس الشئ و بنفس الشكل ؟
عدا الاقتباس الكارثي بين هذيلا (#شكرا_شافت #شافت #واحد من مخرجين شافت لسا يسأل كيف تشتغل المشاهد الدرامية)، و هو لسا حتى مارش كمز إن لايك ليون و كلوفر -رغم إني أحب الكاتب يعني- لسا يعانوا من عبء إنك شوجو حتى لو كنت أنمي كويس. بوب تيم إيبك و تسوريزوري شيلدرن 4koma مش مانجا، بس حتى لو سايكي و شوجو شيماتسو ريوكو يعانوا من نفس المشاكل و هالشيء يتضمن الحس الكوميدي الغريب إلا ما أقدر أفهمه... أتوقع في ناس يقدروا يتضحكوا على محتواهم يعني؟ أعتقد. تسوريزوري شيلدرن عنده مشكلة عميقة في التعامل و فهم العلاقات البشرية، بس هو و بوب تيم إيبك فعلا مختلفين على المجموعة... بس أعتقد كان المفروض أكون أوضح إن كلامي عن المانجا ما المفروض يشمل ال4Koma لأني للحين أتمنى لو إني ما كنت قاري أهوجرل و شاهدت الأنمي حقه لأنه أحسن حاجة حصلت للفوركوما.

ال4koma النعمة إلا عندها إنها ما تحكي قصة متصلة أو قصة بالأساس و كلها عبارة عن مشاهد الغرض منها إنك تضحك و هالشيء حتما يغير واجد أشياء من إلا تحسبها على المانجا، لأن عندك أدوار و ماعندك شخصيات و عندك مشاهد و قصص قصيرة جدا فأي مقارنة غير عادلة. أي مقارنة غير عادلة بين الفور كوما و أي شيء ثاني تبه.

أخيرا ، بصراحة عندى مشكلة حقيقية تجاه كلامك عن ستايل الشوجو و الشخصيات الخشبية و شايف إنه عام جدا و غير صحيح
ماشفتش تشيهايا بس لو هناخد مثال عمل زى Sora yori mo Tooi Basho ، العمل حصل على إعجاب معظم المتابعين و يمكن أكثر نقطة تم مدحها هى الشخصيات و اللى اتقدمت بشكل جيد جدا و واقعى خصوصا من ناحية الظروف و المشاكل اللى بيمروا بيها و ردود أفعالهم عليها و ده بالذات كان واضح بالنسبة الشخصية الرئيسية شيراسى و اللى كانت مثال ممتاز لشخصية Socially Awkward و ده زى ما ذكرت اتكلمت عنه بالتفصيل فى موضوع العمل و السؤال هنا على أى أساس حكمت إن الشخصيات خشبية على عكس معظم متابعى العمل ؟
هل هو التصميم و طريقة التعبير مثلا ، حتى لو كان ده السبب فهل ده معناه إهمال كتابة الشخصية و تطورها لأن تصميمها أو طريقتها فى التعبير مش جيدة بالنسبة لك
أعتقد إني شرحت الشيء فوق كفاية، الشيء يزعج الشخص إلا يهتم به جدا بينما الشخص إلا ما يهتم له مايحس فيه. هو الفرق تقدر تتخيل بين الشخصية إلا تحسسك إنها إنسان و الشخصية إلا -نفسر بالماء- هي شخصية بس. هل إنت ملزم تنزعج من الشيء؟ eh لا هو الناس تشاهد أفلام هوليوود لسا يعني. لما أقول الشيء و استخدم تعبير شخصيات خشبية و شوجو، الشيء للتعبير عن انزعاجي من الشيء و مصدره أكثر من أي شيء.
على كل بحكم إن إنت الحين تعرف وش شخصيات خشبية أقدر أكمل أستخدم الشيء وقت ما أتجرع توكيوجول ري لأني أكره نفسي و لأن الناس يوم الإثنين رح تزعجني عنه.
 

AM152

True Gamer
@Royal Spark
للأسف و لتانى مرة ردى هيتأخر بسبب بعض الظروف بس على الاقل المرة دى قدرت افهم وجهك نظرك :tongueout: (و مش محتاج أقول إنى مازالت مختلف معاها :grimacing:)
 

Royal Spark

Royal Guardian
@Royal Spark
للأسف و لتانى مرة ردى هيتأخر بسبب بعض الظروف بس على الاقل المرة دى قدرت افهم وجهك نظرك :tongueout: (و مش محتاج أقول إنى مازالت مختلف معاها :grimacing:)
دود ترى يعني أنا فاهم الحياة كيف تشتغل، مش لازم تخبرني إنك رح تتأخر... بس تحتاج تضمن إنك ما تتأخر كفاية لحد إني أنسى عن وش كنا نتكلم أصلأ.
يعني كذا أحسك كأنك تتأسف على حاجة ما تستاهل.
 

abdullah-kh

رجل من العامة
akane-work-01.jpg

akane-work-02.jpg

أنمي أورجنال من المخرج Kazuki Akane وتحت استديو 8 - bit. بالطبع راح يكون الكاتب المخرج ووصفة بسيطة للعمل دراما الأطفال لما يحين الوقت ليبلغوا!
الشئ مع ذا المخرج عجيب الرجال اشتغل على أشياء مرة مشهورة لعل أشهرها Escaflowne لكن بنظري أفضلها Birdy the Mighty Decode:02 واضافة عمل جيد Noein؛ الأثنين ذول فيهما مستوى رسومي مميز ويمكن ذا يطبع ذاكرتي معاه. لكنه ما حصل شهرة بالقدر الكافي!
 

AM152

True Gamer
دود ترى يعني أنا فاهم الحياة كيف تشتغل، مش لازم تخبرني إنك رح تتأخر... بس تحتاج تضمن إنك ما تتأخر كفاية لحد إني أنسى عن وش كنا نتكلم أصلأ.
يعني كذا أحسك كأنك تتأسف على حاجة ما تستاهل.
هى المشكلة إنى ماكنتش عارف هارجع امتى و كان فعلا ممكن اتأخر لغاية لما تنسى الموضوع بس الحمد لله رجعت بدرى (على ما أظن :p)


ياه أقدر أتخيل لأي درجة الشيء ممكن يكون مهين -يحط كيس على وجهه- فعلا يعني هههههههه ما أقدر أتخيل ليش الواحد ممكن يقول إن كل اللايت نوفلز سيئة XD XD XD
*يمسح عرقه*
عارف قصدك هنا ، أنا لسه مبتدئ بالنسبة لللايت نوفلز بس مجرد نظرة للعناوين كفاية إنى أعرف الوضع شكله إيه :smirk: ، بالنسبة لى مافيش مشكلة إنك تحب عمل سيئ طول ما إنت عارف عيوبه و ما بتدافعش عنها و يكفى إن أكثر عمل منتظره الموسم ده يبقى سبين أوف SAO o_O بس اللى كنت اقصده إن إنتشار الأعمال السيئة مش معناه إن ده كل اللى بيقدمه الميديم و ده ينطبق على المانجا و اللايت نوفلز مع بعض


الواحد لما يتكلم عن حاجة يتكلم عن الtrend و الحالة العامة، ما يتكلم عن الحالة الخاصة. في قيمة حتمية للحالة الخاصة، و لولا هالحالات الخاصة ماكنت باحصل شيء أشاهده في كثير أوقات. مشكلة الحالة العامة في المانجا -عمرو- هي التوجه إلا ال editors قاعدين ياخذوه مع الميديم. مشكلة المانجا طول عمرها دور النشر و إن مافيها أحد يفهم حرف عن كيف القصص تنكتب أو تشتغل.

هو المشكلة الأساسية رح تكون إني أنا مش ضد التعميم، أنا بس ضد حكم الأغلبية. واجد ناس تشوف اللايت نوفلز سيئة لأنها فيها حرية أكبر من أي ميديم ثاني، تعرف وش نتيجة هالشيء؟ تفاوت أكبر. الشيء إلا يسمح بالتعميم في حالة المانجا، هو وجود المحررين و هذيلا المحررين ثابتين عددهم قليل و يمسكوا عدد مش بسيط من المانجا. كنتيجة تقدر تعمم على المانجا تعاميم زي تعميم دور النشر إلا واجد ناس -إنت منهم- تسويه، أو تعمم تعاميم عامة على التوجه الحالي زي ما أنا أسوي.
طبعا الشيء مش نظرة مستقبلية صلبة لأن كل شيء ممكن يتغير بسرعة كبيرة و بدرجة عشوائية عالية بمجرد ما يجي النجاح الجديد، هالحاجات هي التريند لأنها الشيء إلا يبيع في سوق المانجا حاليا.

هذا ما يمنع حاجات زي نيكولوديون و بوب تيم إيبيك من إنها تطلع فعلا، بس خليني أكون واقعي يعني... إني أتنازل و أقول إني أبغى حاجة أتحمل أشاهدها على الأقل لوحده شوي مشكلة.

بالنسبة لموضوع تعميم دور النشر فأنا باعمله لأن فعلا بعض دور النشر بيبقى ليها نظام معين بتفرضه على الأعمال اللى فيها و يمكن أشهر مثال هو النظام السيئ الخاص بشونين جمب و اللى إنت عارفه و إلى حد ما فاهم قصدك من النقطة دى و المشكلة بالنسبة للمحررين موجودة بس إختلافى معاك فى إن المشكلة مش بالحجم اللى بتوصفه
الميديم أكبر من إن يمسكه عدد محدود من الناس و يتحكموا فيه بالشكل ده ، يمكن معظم الأمثلة من الأعمال الشعبية بينطبق عليها الكلام اللى ذكرته بس الأعمال دى تمثل فئة مش كبيرة من الأعمال الموجودة و لو سألت أى محب للمانجا هنا هايبقى سهل إنه يجيب لك قائمة طويلة لأعمال مابتتبعش الترند السائد و بتقدم شئ مختلف (بلاش أنا لأنى بافضل الأعمال الخفيفة و الشعبية :grin:)
المشكلة إن الأعمال دى محتاجة بحث و المتابع العادى ممكن مايلاحظش غير الأعمال الشعبية خصوصا لما يبقى تركيزه الأساسى على ميديم مختلف (اللايت نوفلز فى حالتك) بس زى ما قلت المانجا كوسط بتقدم تنوع أكبر بكثير من اللى إنت بتوصفه و للسبب ده طلبت منك إلقاء نظرة على موضوع المانجا لأنك ممكن تلاقى أعمال مختلفة تخليك تغير فكرتك نسبيا

بالنسبة لموضوع حاجة تتحمل مشاهدتها فدى هاتكلم عنها بالتفصيل فى الآخر :grin:
عدا الاقتباس الكارثي بين هذيلا (#شكرا_شافت #شافت #واحد من مخرجين شافت لسا يسأل كيف تشتغل المشاهد الدرامية)، و هو لسا حتى مارش كمز إن لايك ليون و كلوفر -رغم إني أحب الكاتب يعني- لسا يعانوا من عبء إنك شوجو حتى لو كنت أنمي كويس. بوب تيم إيبك و تسوريزوري شيلدرن 4koma مش مانجا، بس حتى لو سايكي و شوجو شيماتسو ريوكو يعانوا من نفس المشاكل و هالشيء يتضمن الحس الكوميدي الغريب إلا ما أقدر أفهمه... أتوقع في ناس يقدروا يتضحكوا على محتواهم يعني؟ أعتقد. تسوريزوري شيلدرن عنده مشكلة عميقة في التعامل و فهم العلاقات البشرية، بس هو و بوب تيم إيبك فعلا مختلفين على المجموعة... بس أعتقد كان المفروض أكون أوضح إن كلامي عن المانجا ما المفروض يشمل ال4Koma لأني للحين أتمنى لو إني ما كنت قاري أهوجرل و شاهدت الأنمي حقه لأنه أحسن حاجة حصلت للفوركوما.

ال4koma النعمة إلا عندها إنها ما تحكي قصة متصلة أو قصة بالأساس و كلها عبارة عن مشاهد الغرض منها إنك تضحك و هالشيء حتما يغير واجد أشياء من إلا تحسبها على المانجا، لأن عندك أدوار و ماعندك شخصيات و عندك مشاهد و قصص قصيرة جدا فأي مقارنة غير عادلة. أي مقارنة غير عادلة بين الفور كوما و أي شيء ثاني تبه.
لو المشكلة فى الأمثلة دى ممكن أجيب لك أمثلة تانية :grinning: ، الفكرة فى الآخر إن الميديم مابيقدمش نوعية واحدة من الأعمال

بالنسبة لكلامك عن الحس الكوميدى فده بالذات Subjective و بيختلف بشكل كبير من شخص للتانى ، على سبيل المثال سايكى كان عمل ممتاز بالنسبة لى (الموسم الأول و المانجا تحديدا) و على العكس باستثناء شخصية معينة إنت عارفها أهو جيرل جاب لى الضغط و عملت له دروب لأنى مابقتش قادر استحمل و نفس الكلام بالنسبة لأعمال تانية ذكرت إنها ضحكتك فى الوقت اللى كنت شايف إنها عادية أو جيدة فقط ، الكوميديا بالذات نسبية أما شوجو شيماتسو فالتركيز فيه ماكانش على الكوميديا أصلا و العمل كان فلسفى بالأساس

بالنسبة للفور كوما فدى نقطة اختلاف تانية ، الفور كوما مختلفة عن المانجا العادية بس ما زالت تعتبر Sub Category ليها و أحيانا الحاجز بينهم بيبقى ضعيف فى بعض الحالات
الفور كوما مابتقدمش قصة متصلة فى العادة بس ده أحيانا بيحصل و هاختلف معاك بخصوص إنها مابتقدمش شخصيات ، عندك مثال لمانجا زى Yandere Kanojo و اللى بالرغم من إنها فور كوما إلا إنها بتقدم قصة و شخصيات ممكن ما تلاقيهمش فى مانجا عادية و نفس الوضع بس بدرجة أقل مع أعمال الفور كوما الخاصة ب COOL Kyoushinsha ، بالرغم من كده متفق معاك إن المقارنة بين الفور كوما و المانجا العادية ممكن تكون غير عادلة و الأعمال دى ممكن تعتبر استثناء
شخصيات الألواح الخشبية مش أبسط موضوع تتكلم عنه. الشيء هو افتقار لشجرة ردات فعل واضحة يمنع الشخصية من 1- التطور أو 2- يشكل ردات الفعل المضخمة إلا الشوجو مشهور فيها. هو طبعا الشيء إلا يرعبني بالخصوص هذا هو لما أسمع الناس تسمي هالحاجات شخصيات بشرية تبه. الشخصيات الخشبية ممكن يستخدم كشتيمة للشخصيات إلا ما تبدء من مكان بس ما بنروح هناك.

أعتقد إني شرحت الشيء فوق كفاية، الشيء يزعج الشخص إلا يهتم به جدا بينما الشخص إلا ما يهتم له مايحس فيه. هو الفرق تقدر تتخيل بين الشخصية إلا تحسسك إنها إنسان و الشخصية إلا -نفسر بالماء- هي شخصية بس. هل إنت ملزم تنزعج من الشيء؟ eh لا هو الناس تشاهد أفلام هوليوود لسا يعني. لما أقول الشيء و استخدم تعبير شخصيات خشبية و شوجو، الشيء للتعبير عن انزعاجي من الشيء و مصدره أكثر من أي شيء.
على كل بحكم إن إنت الحين تعرف وش شخصيات خشبية أقدر أكمل أستخدم الشيء وقت ما أتجرع توكيوجول ري لأني أكره نفسي و لأن الناس يوم الإثنين رح تزعجني عنه.
بالنسبة لتعريفك للشخصيات الخشبية فمتفق معاك بالنسبة لنقطة افتقار الشخصيات لردات فعل واضحة بس مختلف معاك بالنسبة لنقطة ردات الفعل المضخمة

بالنسبة لى لما توصف شخصية بإنها خشبية فده معناه إما زى ما قلت شخصية تفتقر لردود الفعل زى المحاولات الفاشلة لعمل شخصية كوديرى فى بعض الأعمال أو الشخصيات اللى مافيش فيها أى حاجة مميزة و ممكن تحذف دورها من غير ما يكون فى تأثير حقيقى أو بدرجة أقل الشخصيات اللى ممكن تلخص دورها بالكامل فى كلمتين او ثلاثة و باختصار مجرد Walking Stereotype

أما بالنسبة لكلامك عن ردات الفعل المضخمة فالوضع مختلف ، ممكن اتفقك معاك لما ده يبقى كل اللى بتقدمه الشخصية بس لما يبقى عندى شخصية ليها خلفية واضحة و أهداف حقيقية و تطور على مدار العمل و مع كده اعتبرها خشبية لأن ردات فعلها مضخمة فى بعض المواقف (و حتى كون إنها مضخمة موضوع نسبى ممكن نختلف عليه) فدى حاجة صعب أقبلها و المساواة بينها و بين النوعيات اللى ذكرتها فى تعريفى تبقى غير عادلة بأى شكل :angry:

عشان أكون واضح أنا فاهم قصدك بخصوص الشخصية اللى تحسسك إنها إنسان و الشخصية اللى تبقى مجرد شخصية فى عمل و يمكن للسبب ده كان عندى مشكلة تجاه وصفك لشخصيات العمل اللى ذكرته تحديدا
كشخص Socially Awkward من الدرجة الأولى :sweat: شخصيات العمل كانت Relatable فعلا بالنسبة لى ، طريقة التصرف و ردود الأفعال كانت واقعية بالنسبة لطبيعة كل شخصية و ظروفها و حتى بعض المواقف فى العمل كانت حاجات مريت بيها فعلا فى الواقع خصوصا بالنسبة للشخصية الأساسية شيراسى و ده اللى خلانى افتح الموضوع من البداية و للسبب ده وصفك للشخصيات بإنها خشبية كان صادم خصوصا لو كان مبنى فقط على إن ردود الأفعال كان مبالغ فيها فى مشهد أو مشهدين

للأمانة عارف كويس إزاى عمل ممكن يكون Relatable لشخص و غير واقعى و ضعيف بالنسبة لشخص تانى و دى نقطة اتكلمت عنها قبل كده بالنسبة لبعض الأفلام لما ذكرت إن فى الأفلام بتقدم تجربة معينة أو بتخليك تعيش فى إحساس معين، لو كانت التجربة ليها أهمية أو معنى بالنسبة لك هايبقى تركيزك الأساسى عليها و على الإحساس اللى بيقدمه العمل و هاتشوف العمل ممتاز أما لو كانت بعيدة أو غير مهمة بالنسبة لك فتركيزك هايبقى على باقى تفاصيل العمل و اللى هاتبقى أقل فى المستوى و غالبا هاتشوفه عمل عادى أو ضعيف (على سبيل المثال كل الأفلام المتعلقة بالطيران زى Porco Rosso مثلا كانت عادية و غير مؤثرة بالنسبة لى لأن الطيران مش من ضمن إهتماماتى ) بس حتى لو ماحبيتش شخصيات العمل اقدر أميز الجهد اللى اتبذل فيها مقابل شخصيات تانية ماتمش بذل اى جهد فى كتابتها و فى الحالة دى ماعنديش مشكلة إنك تهاجم الشخصية بس المشكلة إن وصفها بالخشبية يبقى غير دقيق و ظالم فى بعض الأوقات

فى المقابل عدد مش قليل من شخصيات اللايت نوفلز السيئة (فئتك المفضلة :p ) تنتمى لتعريفى عن الشخصيات الخشبية :rolleyes: و ممكن برضه نضيف الشخصيات صاحبة الكوتنة الصناعية الزيادة و اللى بتسبب لى أذى جسدى لما بتابعها ::evil:: ، ده يرجعنى لكلامى عن الأعمال اللى تقدر تتحمل مشاهدتها و فكرة بحثك عن حاجة محددة جدا و الحاجة دى على ما أظن تبقى لايت نوفل او عمل مقتبس منها بنوعية معينة من الأبطال و ال Setting و لو لاحظت هتلاقى إن عدد من الأعمال اللى تابعتها فى الفترة الأخيرة ممكن وصفهم بنفس النبذة تقريبا :tongueclosed:
 
التعديل الأخير:

abdullah-kh

رجل من العامة
^
في ذا النقاش أنا أشجع @AM152 والشئ هنا بصراحة يا علي كواحد متابع كثير للشوجو مش شايف الشئ ذا الذي تقول عنه وأعتقد والله أعلم جزء كبير منها أني مش فاهم وش تقصد (@).
 

Royal Spark

Royal Guardian
في ذا النقاش أنا أشجع @AM152 والشئ هنا بصراحة يا علي كواحد متابع كثير للشوجو مش شايف الشئ ذا الذي تقول عنه وأعتقد والله أعلم جزء كبير منها أني مش فاهم وش تقصد (@).
إذا ناوي تقلب الشيء مباراة كورة...

إلا حاب يشوف ردي على عمرو حيحتاج يشتري تذكرة من عند سكرتيرتي @nightmare13 السعر و كثر وين تشوف من الرد حيعتمد على مزاج البومة
 

abdullah-kh

رجل من العامة
إذا ناوي تقلب الشيء مباراة كورة...

إلا حاب يشوف ردي على عمرو حيحتاج يشتري تذكرة من عند سكرتيرتي @nightmare13 السعر و كثر وين تشوف من الرد حيعتمد على مزاج البومة
خخخخ تراني دربي طيب وما قصدت شئ والاختلاف لا يفسد في الود قضية ::laugh::
هو بصراحة علي أنميات مثل الأحجار أو شيهايهاها موجود مقابل لها كثير قبل وما كأنه حتى ترند أو مشكلة! يا أخي من يومنا ونحن نشوف مثلها وحتى كلامك عن كتابة الشوجو ظلم لإنه ذي بعد تتأثر بكل اللي حواليها فأسلوب كتابة مانجاكا مثل Akimi Yoshida يختلف بشكل جذري عن مثلًا وحدة معاصرة مثل Ai Yazawa ولا بعضهم مستغلة اسم المجلة ولا كل شئ ثاني كأنه عمل شونين جمب فمدري وش مقصدك من التعميم المجحف ذا.
 

همسا

fire walk with me
هو رغم انا لا افهم شيء من النقاش ممكن ابيع لعمرو تذاكر بس يشرح اخر حلقة من kokkoku €__€
 

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
هو رغم انا لا افهم شيء من النقاش ممكن ابيع لعمرو تذاكر بس يشرح اخر حلقة من kokkoku €__€

انا مستعد اشتري كل التذاكر بس نشوف هالنشاط في موضوع/مواضيع انميات الموسم.
 

abdullah-kh

رجل من العامة
انا مستعد اشتري كل التذاكر بس نشوف هالنشاط في موضوع/مواضيع انميات الموسم.
الطريف النقاش عن النفور من الوضع الحالي فيعني تنعكس على ذي المواضيع كسبب @@
 

همسا

fire walk with me
انا مستعد اشتري كل التذاكر بس نشوف هالنشاط في موضوع/مواضيع انميات الموسم.

انا مستعدة اعطيك كل التذاكر مجانا بس تتابع اربع انميات اسبوعيا طول الموسم ◑.◑
 
إذا ناوي تقلب الشيء مباراة كورة...

إلا حاب يشوف ردي على عمرو حيحتاج يشتري تذكرة من عند سكرتيرتي @nightmare13 السعر و كثر وين تشوف من الرد حيعتمد على مزاج البومة

*يشتري*

شيء عشوائي بس من اشتغل هالاوست على اليوتيوب بشكل عشائي وانا مو راضي اسمع حاجة غيره


god bless hayashi,Steins Gate and Nae

قلت "ناي" لانها بروبابلي السبب في وجود انمي روبوتيك نوتز
 

abdullah-kh

رجل من العامة
شغل رجل واحد! بصراحة أقرب شئ إلى الأنمي في 80s وتصميم المركبات مع استخدامه للتظليل والإنفجارات كلها تقول ثمانيني عاد حتى تصميم الوحوش والمؤثرات نفس الشئ. شيكت قناته برضو مسوي فيديو أنيمشن رهيب عن ستار وورز.
 

Royal Spark

Royal Guardian
تمر عليي أسئلة وجودية ساعات لما أشوف حاجة زي Vegan Chicken و أسأل نفسي، هل الدجاج نفسه نباتي؟ أو هل النباتيين في سيرهم لتدمير كل الأراضي الصالحة للزراعة بالصويا قرروا إن عدم قدرتهم على الاستغناء عن اللحم يعني إنهم يعملوا عجين مالح و يسموه لحم؟
ليش مجانين البيئة لسا ليهم وجود في 2018؟
هل دورتموند بجيب الدوري مرة ثانية قبل لا أموت؟
هل أحد فعلا كلم نايتمير بخصوص شراء تذاكر الرد و لا الكل فكرني أمزح؟
هى المشكلة إنى ماكنتش عارف هارجع امتى و كان فعلا ممكن اتأخر لغاية لما تنسى الموضوع بس الحمد لله رجعت بدرى (على ما أظن :p)

ما يهم كثير يعني، لأن في النهاية أنا عملت حفلة تأخير.
عارف قصدك هنا ، أنا لسه مبتدئ بالنسبة لللايت نوفلز بس مجرد نظرة للعناوين كفاية إنى أعرف الوضع شكله إيه :smirk: ، بالنسبة لى مافيش مشكلة إنك تحب عمل سيئ طول ما إنت عارف عيوبه و ما بتدافعش عنها و يكفى إن أكثر عمل منتظره الموسم ده يبقى سبين أوف SAO o_O بس اللى كنت اقصده إن إنتشار الأعمال السيئة مش معناه إن ده كل اللى بيقدمه الميديم و ده ينطبق على المانجا و اللايت نوفلز مع بعض
هو المشكلة إن أنا لما أتعامل مع المانجا فأنا محدود مع الاقتباسات حقه. غير إنه ما في بلاتفورم جيد للمانجا المرخصة، ففي المانجا ترجمة الآلة صارت شيء طبيعي بشكل إني كل ما اهتميت بحاجة أفتح ترجمتها و أتقيء من الجودة. يعني أنا أبغى أكمل D-frag بس فكرة إني أقرأ مانجا مرة ثانية ترعبني كنتيجة للشيء هذا. الشيء نفسه صار لياندري كانوجو بما إنك تتكلم عنها لاحقا و صرت ما أقدر و ما أتحمل أقرأها.

بالنسبة لموضوع تعميم دور النشر فأنا باعمله لأن فعلا بعض دور النشر بيبقى ليها نظام معين بتفرضه على الأعمال اللى فيها و يمكن أشهر مثال هو النظام السيئ الخاص بشونين جمب و اللى إنت عارفه و إلى حد ما فاهم قصدك من النقطة دى و المشكلة بالنسبة للمحررين موجودة بس إختلافى معاك فى إن المشكلة مش بالحجم اللى بتوصفه
الميديم أكبر من إن يمسكه عدد محدود من الناس و يتحكموا فيه بالشكل ده ، يمكن معظم الأمثلة من الأعمال الشعبية بينطبق عليها الكلام اللى ذكرته بس الأعمال دى تمثل فئة مش كبيرة من الأعمال الموجودة و لو سألت أى محب للمانجا هنا هايبقى سهل إنه يجيب لك قائمة طويلة لأعمال مابتتبعش الترند السائد و بتقدم شئ مختلف (بلاش أنا لأنى بافضل الأعمال الخفيفة و الشعبية :grin:)

النقطة إلا قبل تشرح شيء كبير من كلامي. عشان المانجا تحصل اقتباس تحتاج دار اقتباس عنده فلوس كفاية -و هذا يعطيهم سلطة مباشرة كبيرة على المانجا- و لاحقا يحتاجوا المانجا تحمل شعبية كفاية. فكل هذا الحاجات تضمن شيء معين من اقتباسات المانجا. هذي الحاجات تخلي اقتباس بوب تيم إيبك معجزة أكبر بس هذا مش موضوعنا.
كايوس تشايلد ب40 دولار، تقدر تخسر 40$ و تقرأ أحسن حاجة انكتبت.

، هو عندي مشكلة مع إن المناجا تتخلى عن أدوات الرواية عشان تقدر تحط صور كثر ما تقدر بس هالشيء موضوع لوقت لثاني لأن الصور نفسها تقدر تحكي القصص بطريقة ما تقدر تكتبها. ففكرة نقاش قدرة الميديم عن إنه يقدم قصة، أو قصة إن لأن الصورة العامة كذا فمافي شيء كويس بحد ذاتها غبية و ما المفروض أحد يعبرها. طبعا نقدر نتكلم عن الصورة الداخلية للميديا، زي إنك تقارن الفلم بمسلسل تلفزيوني و إنت عارف إن الفلم حلقة طويلة في النهاية.
هو لأني أحس إن الناس تفهم إني أقصد كذا فأنا أحتاج أوضح الشيء.
- لسا في مجال لحد ما أوصل للفقرة الإعلانية الجاية-

المشكلة إن الأعمال دى محتاجة بحث و المتابع العادى ممكن مايلاحظش غير الأعمال الشعبية خصوصا لما يبقى تركيزه الأساسى على ميديم مختلف (اللايت نوفلز فى حالتك) بس زى ما قلت المانجا كوسط بتقدم تنوع أكبر بكثير من اللى إنت بتوصفه و للسبب ده طلبت منك إلقاء نظرة على موضوع المانجا لأنك ممكن تلاقى أعمال مختلفة تخليك تغير فكرتك نسبيا

بالنسبة لموضوع حاجة تتحمل مشاهدتها فدى هاتكلم عنها بالتفصيل فى الآخر :grin:

لو المشكلة فى الأمثلة دى ممكن أجيب لك أمثلة تانية :grinning: ، الفكرة فى الآخر إن الميديم مابيقدمش نوعية واحدة من الأعمال
إذا تحب تخش في سالفة العقلية العامة و وش الشيء إلا يكون مشهور و وش هو الشيء إلا على الأغلب فبنحتاج تدخل على الجودة الملحوظة و المعتقدات و ليش الناس تحب حاجات سيئة لأنها تعتقد إن هذا هو الشيء الكويس و وقتها مرحبا يا ابني إحنا قاعدين نهاجم نفسنا أيضا. فهنا بحتاج أوقف لأن الإعلانات ما بتكفي يعني.

بالنسبة لكلامك عن الحس الكوميدى فده بالذات Subjective و بيختلف بشكل كبير من شخص للتانى ، على سبيل المثال سايكى كان عمل ممتاز بالنسبة لى (الموسم الأول و المانجا تحديدا) و على العكس باستثناء شخصية معينة إنت عارفها أهو جيرل جاب لى الضغط و عملت له دروب لأنى مابقتش قادر استحمل و نفس الكلام بالنسبة لأعمال تانية ذكرت إنها ضحكتك فى الوقت اللى كنت شايف إنها عادية أو جيدة فقط ، الكوميديا بالذات نسبية أما شوجو شيماتسو فالتركيز فيه ماكانش على الكوميديا أصلا و العمل كان فلسفى بالأساس
كنت ماخذ طعنة في عمق الفلسفة حق شوجو شيماتسو ريوكو يعني، و آسف يعني لو الطعنة ما وصلت فعلا و كنت تفكرني أعتقد إن الشيء كوميدي فعلا.
تقدر تحصل الجزئين بسعر لعبة وحدة!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

نقطة الحس الكوميدي المشترك معقدة. بس الكوميديا إلا أحبها في الميديا جنس قاعد يموت بصورة عامة، يعني بغض النظر عن المانجا لوحدها أنا مارح أحصل الشيء في الأنمي و لا اللايت نوفلز و لا المانجا و لا حتى في الlate night talk shows كل إلا يصير إني أبدي أسوي نكت سخيفة زي إني ألعب مويجي و أسمي شخصيتي الرئيسة same و أتضحك على خيابتي.
بالنسبة لأهوجرل ثو، أنا أحب هيرويوكي و عندي ثقة إن يوشكو بتوصل مكان في النهاية أبعد من كونها متخلفة عقليا و نكته للمسلسل. للحق القصة بعد تشابتر 60 تعاملها أحسن و أعتقد إني جمعت كفاية تشابترات في سنة حق أشيك المانجا مرة ثانية.


بالنسبة للفور كوما فدى نقطة اختلاف تانية ، الفور كوما مختلفة عن المانجا العادية بس ما زالت تعتبر Sub Category ليها و أحيانا الحاجز بينهم بيبقى ضعيف فى بعض الحالات
الفور كوما مابتقدمش قصة متصلة فى العادة بس ده أحيانا بيحصل و هاختلف معاك بخصوص إنها مابتقدمش شخصيات ، عندك مثال لمانجا زى Yandere Kanojo و اللى بالرغم من إنها فور كوما إلا إنها بتقدم قصة و شخصيات ممكن ما تلاقيهمش فى مانجا عادية و نفس الوضع بس بدرجة أقل مع أعمال الفور كوما الخاصة ب COOL Kyoushinsha ، بالرغم من كده متفق معاك إن المقارنة بين الفور كوما و المانجا العادية ممكن تكون غير عادلة و الأعمال دى ممكن تعتبر استثناء
الشيء هو إن الحاجات هذي تحصل اقتباسات مرة كل قمر أزرق فوق اختلافها القوي عن الشيء إلا الناس تعتبره و تفخر بكونه مانجا. هو تنقيا تبه تسوريزوري تشيلدرن بحكم إنه كمل سالفة أليس تقدر تعتبره فوركوما متصلة.

بالنسبة لتعريفك للشخصيات الخشبية فمتفق معاك بالنسبة لنقطة افتقار الشخصيات لردات فعل واضحة بس مختلف معاك بالنسبة لنقطة ردات الفعل المضخمة
ردة الفعل المضخمة هي لما الارتباط بين درجة ردة فعل الشخصية و القارئ. أتوقع لو تشوف ماهوشوجو سايت بتقدر تشوف الشيء هذا من ناحية إنك بتشوف كيف في غياب واضح بين درجة ردة الفعل و قيمة الحدث... بس أيضا كيف في النهاية تراكم الحاجات يقتل أي ردة فعل عندك إنت مش مهتم أصلا. النقطة الثانية موضوع لوقت ثاني، بس هي جزء مهم من الشخصيات كأدوات قصصية بدل شخصيات. ماهو شوجو سايت فيه كل شيء ممكن يكون مشكلة عندي في كتابة الشخصيات لول.
على كل حال النقطة المهمة هنا إن البساطة ما تخلي الشخصية خشبية، إلا يخلي الشخصية خشبية إنها تتصرف كذا لان الكاتب يحتاجها تتصرف كذا في المشهد هذا، و هالشيء في أي ميديا يجي فيه ما أتحمله. يعني لهذا السبب الOtomes و الMoeges ما أتحمل أقرأهم لأن مافيهم شخصيات أصلا ... فيهم أخشاب بس.

بالنسبة لى لما توصف شخصية بإنها خشبية فده معناه إما زى ما قلت شخصية تفتقر لردود الفعل زى المحاولات الفاشلة لعمل شخصية كوديرى فى بعض الأعمال أو الشخصيات اللى مافيش فيها أى حاجة مميزة و ممكن تحذف دورها من غير ما يكون فى تأثير حقيقى أو بدرجة أقل الشخصيات اللى ممكن تلخص دورها بالكامل فى كلمتين او ثلاثة و باختصار مجرد Walking Stereotype
هو هذا أيضا ليش تحط شخصية إذا مالك نية -well - تخليها شخصية وش الهدف؟ زيادة عدد هي؟
تقدر ترجع لموضوع Utawarerumono حقي إذا حاب تعرف رأيي عن الستيريوتايبز و القوالب، و هم مش شيء سيء لما تستخدمهم زي المفروض. هو في اعتقاد سيء عند الناس إنهم مميزين جدا و ما مكن يتلخصوا في قوالب بسيطة، إلا هو بالمناسبة أبسط القوالب هي أكثر ناس رح تقابلها في حياتك.

أما بالنسبة لكلامك عن ردات الفعل المضخمة فالوضع مختلف ، ممكن اتفقك معاك لما ده يبقى كل اللى بتقدمه الشخصية بس لما يبقى عندى شخصية ليها خلفية واضحة و أهداف حقيقية و تطور على مدار العمل و مع كده اعتبرها خشبية لأن ردات فعلها مضخمة فى بعض المواقف (و حتى كون إنها مضخمة موضوع نسبى ممكن نختلف عليه) فدى حاجة صعب أقبلها و المساواة بينها و بين النوعيات اللى ذكرتها فى تعريفى تبقى غير عادلة بأى شكل :angry:

عشان أكون واضح أنا فاهم قصدك بخصوص الشخصية اللى تحسسك إنها إنسان و الشخصية اللى تبقى مجرد شخصية فى عمل و يمكن للسبب ده كان عندى مشكلة تجاه وصفك لشخصيات العمل اللى ذكرته تحديدا
كشخص Socially Awkward من الدرجة الأولى :sweat: شخصيات العمل كانت Relatable فعلا بالنسبة لى ، طريقة التصرف و ردود الأفعال كانت واقعية بالنسبة لطبيعة كل شخصية و ظروفها و حتى بعض المواقف فى العمل كانت حاجات مريت بيها فعلا فى الواقع خصوصا بالنسبة للشخصية الأساسية شيراسى و ده اللى خلانى افتح الموضوع من البداية و للسبب ده وصفك للشخصيات بإنها خشبية كان صادم خصوصا لو كان مبنى فقط على إن ردود الأفعال كان مبالغ فيها فى مشهد أو مشهدين
كل شيء كان يحسسني إنهم معمولين للسهولة للكاتب، المشاهد كانت تصير و تصير لان الكاتب يفكر إنك تبني شخصية معناه إنه تطلع ليها صفات ما تنطبق إيا الشخص إلا تشكله هي، و هذا كل شيء.
إنت حر إنك تشوف العكس، و مافي شيء ما تقدر تجادله، خصوصا لما تعرف إن الحل بكون إن إحنا نتكلم عن الأنمي مشهد مشهد... إلا هو شيء ما عتقد أحد منا عنده الحرية الوقتية حق يسويه.

Re;Lord بعشرة دولار على ستيم.
فى المقابل عدد مش قليل من شخصيات اللايت نوفلز السيئة (فئتك المفضلة :p ) تنتمى لتعريفى عن الشخصيات الخشبية :rolleyes: و ممكن برضه نضيف الشخصيات صاحبة الكوتنة الصناعية الزيادة و اللى بتسبب لى أذى جسدى لما بتابعها ::evil:: ، ده يرجعنى لكلامى عن الأعمال اللى تقدر تتحمل مشاهدتها و فكرة بحثك عن حاجة محددة جدا و الحاجة دى على ما أظن تبقى لايت نوفل او عمل مقتبس منها بنوعية معينة من الأبطال و ال Setting و لو لاحظت هتلاقى إن عدد من الأعمال اللى تابعتها فى الفترة الأخيرة ممكن وصفهم بنفس النبذة تقريبا :tongueclosed:
و هذا أحسن شيء! لما تسوي هالشخصيات شيء غير متوقع يكون مثير كفاية!
بالمناسبة أنا أكثر شيء أحبه أنميات المدارس السحرية إلا كلها عندها نفس النبذة و لما تسوي شيء مثير للإهتمام يكون عظيم لسبب هالشيء.

بس هو فعليا كنت أمسح عرقي لأن مهما أحاول ما بقدر أدافع عنها. بس هالحاجات كويسة لسبب عكس أي شيء في الوجود. هالحاجات كويسة لأنها زي ما إنت ما تتوقع منها شيء، هي ما تتوقع منك شيء. أعمال تقراها/ تشاهدها و تنساها. حاجات بدون أي قيمة أصلا نهائيا. هذي الفايدة حقها إنها بدون قيمة، أنا ما أحتاج أجهد عواطفي على شيء سيء إذا هو بالأساس ما يريدني أجهد عواطفي. الفرق هذا هو في جدية العمل من عدمه و هالنقطة تقدر تصير معوقة كثير لأن ماحد يحب يسمعها فمارح أتكلم عنها.

في ملاحظة: @abdullah-kh ردي عليك تحصله عند نايتمير، أنا مادري وش يطلب منك مقابله ثو. أقدر أقولك إنه قصير يعني.
 
أعلى