AM152
True Gamer
@Royal Spark
ماعنديش كلام كثير أقوله المرة دى :emoji_thinking:، متفق معاك فى عدد من النقط الى ذكرتها و بالنسبة لنقط تانية فإما إنها مش موضوعنا زى ما ذكرت أو الإختلاف فيها مسألة تفضيل أو انطباع عام و النقاش فيها مش هايوصل لحاجة بس دى بعض الردود البسيطة
بالنسبة للنقط نفسها ، أنا برضه عندى مشكلة تجاه نوعيات من الشخصيات اللى بتديك الإحساس إنها غير واقعية خصوصا لما تشوف مشاهد ليها و تحس إن ماحدش بيعمل كده فى الحقيقة أو إن تصرف شخصية معينة كل هدفه إن القصة تتحرك فى إتجاه معين ، الفكرة هنا إن فى أمثلة واضحة لده و سهل تمييزها بس فى أوقات تانية المسألة مابتبقاش بنفس الوضوح و ممكن نختلف إذا كان اللى بيحصل واقعى فعلا و لا لأ على حسب شخصية و تجارب المتابع نفسه و نقطة تانية إن النوعية دى من الشخصيات مش مقتصرة على فئة معينة ، فى أعمال شوجو خالية من الشخصيات دى فى نفس الوقت فى اعمال لايت نوفل ممكن تكون تابعتها و عجبتك مليانة بيهم و للسبب ده أنا ضد التعميم (واحد من أسوء تجاربى فى عالم الأنمى كان الأنمى المقتبس من لايت نوفل Bento و اللى كان فيه كل مشاكل الكتابة المعروفة بس مضروبة فى عشرة و من ضمنها الشخصيات اللى ذكرتها و فى أمثلة تانية مش قليلة)
بالنسبة لكلامك عن البساطة فقصدى من الكلام اللى قلته بخصوص الشخصيات الخشبية مش الشخصية البسيطة و اللى على العكس ممكن تكون جيدة و إنما الشخصية اللى ممكن تبدلها ببوستر أو لوح خشب حقيقى من غير ما يبقى فرق زى شخصية بطل الهاريم الضعيف ، أصلا فى أعمال هاريم قررت إنها تشيله تماما و مع كده ماحصلش أى مشاكل و بالعكس نجحت
متفق معاك فى النقطة الأخيرة
ماعنديش كلام كثير أقوله المرة دى :emoji_thinking:، متفق معاك فى عدد من النقط الى ذكرتها و بالنسبة لنقط تانية فإما إنها مش موضوعنا زى ما ذكرت أو الإختلاف فيها مسألة تفضيل أو انطباع عام و النقاش فيها مش هايوصل لحاجة بس دى بعض الردود البسيطة
دى نقطة ممكن أفهمها و إن كانت مش مشكلة كبيرة بالنسبة لى لسببين الأول مش هاقوله و التانى لأنى ممكن اتحمل الترجمة السيئة طول ما المعنى مفهوم بس فى الآخر دى مشكلة مش متعلقة بالمانجا نفسها و إنما متعلقة بالترجمة و التوزيع و ماينفعش افترض إن الأعمال الجيدة قليلة أو غير موجودة إذا ماكانش عندى القدرة على متابعة الموجود أصلا عشان أحكمهو المشكلة إن أنا لما أتعامل مع المانجا فأنا محدود مع الاقتباسات حقه. غير إنه ما في بلاتفورم جيد للمانجا المرخصة، ففي المانجا ترجمة الآلة صارت شيء طبيعي بشكل إني كل ما اهتميت بحاجة أفتح ترجمتها و أتقيء من الجودة. يعني أنا أبغى أكمل D-frag بس فكرة إني أقرأ مانجا مرة ثانية ترعبني كنتيجة للشيء هذا. الشيء نفسه صار لياندري كانوجو بما إنك تتكلم عنها لاحقا و صرت ما أقدر و ما أتحمل أقرأها.
كل نقطة من دول تنفع موضوع نقاش فى حد ذاته بس زى ما انت قلت ده مش موضوعنا ، تركيزى فى الكلام فى النقطة اللى ذكرتها ماكانش عن اقتباس المانجا لأنمى فقط و إنما اللى كنت عاوز اقوله إن فى أعمال مانجا جيدة كثيرة و حتى بالنسبة للإقتباسات ففيها تنوع نسبى بس حاسس إن النقاش دخل فى موضوع جانبى و إن كانت النقط اللى ذكرتها ممكن يبقى ليها وقت لنقاشهاالنقطة إلا قبل تشرح شيء كبير من كلامي. عشان المانجا تحصل اقتباس تحتاج دار اقتباس عنده فلوس كفاية -و هذا يعطيهم سلطة مباشرة كبيرة على المانجا- و لاحقا يحتاجوا المانجا تحمل شعبية كفاية. فكل هذا الحاجات تضمن شيء معين من اقتباسات المانجا. هذي الحاجات تخلي اقتباس بوب تيم إيبك معجزة أكبر بس هذا مش موضوعنا.
، هو عندي مشكلة مع إن المناجا تتخلى عن أدوات الرواية عشان تقدر تحط صور كثر ما تقدر بس هالشيء موضوع لوقت لثاني لأن الصور نفسها تقدر تحكي القصص بطريقة ما تقدر تكتبها. ففكرة نقاش قدرة الميديم عن إنه يقدم قصة، أو قصة إن لأن الصورة العامة كذا فمافي شيء كويس بحد ذاتها غبية و ما المفروض أحد يعبرها. طبعا نقدر نتكلم عن الصورة الداخلية للميديا، زي إنك تقارن الفلم بمسلسل تلفزيوني و إنت عارف إن الفلم حلقة طويلة في النهاية.
هو لأني أحس إن الناس تفهم إني أقصد كذا فأنا أحتاج أوضح الشيء.
إذا تحب تخش في سالفة العقلية العامة و وش الشيء إلا يكون مشهور و وش هو الشيء إلا على الأغلب فبنحتاج تدخل على الجودة الملحوظة و المعتقدات و ليش الناس تحب حاجات سيئة لأنها تعتقد إن هذا هو الشيء الكويس و وقتها مرحبا يا ابني إحنا قاعدين نهاجم نفسنا أيضا. فهنا بحتاج أوقف لأن الإعلانات ما بتكفي يعني.
هو بصراحة عندى صعوبة حقيقية فى فهم الهزار و التعامل معاه بصفة عامة ، مافتكرتش إنك بتعتبر العمل كوميدى بس افتكرت إنك بتتكلم عن بعض المشاهد الكوميدية اللى فيه و اللى ماتعتبرش أساسية ، عموما كنت متوقع إن العمل ماعجبكش و مش مستغرب من رأيك بس جبته كمثال للتنوع فى الإقتباس و عدم اقتصاره على شئ محددكنت ماخذ طعنة في عمق الفلسفة حق شوجو شيماتسو ريوكو يعني، و آسف يعني لو الطعنة ما وصلت فعلا و كنت تفكرني أعتقد إن الشيء كوميدي فعلا.
بصراحة أشك إنها توصل لأى حاجة ، هانتظر نهاية المانجا و أشوف آخر شابترين عشان أتأكد من دهنقطة الحس الكوميدي المشترك معقدة. بس الكوميديا إلا أحبها في الميديا جنس قاعد يموت بصورة عامة، يعني بغض النظر عن المانجا لوحدها أنا مارح أحصل الشيء في الأنمي و لا اللايت نوفلز و لا المانجا و لا حتى في الlate night talk shows كل إلا يصير إني أبدي أسوي نكت سخيفة زي إني ألعب مويجي و أسمي شخصيتي الرئيسة same و أتضحك على خيابتي.
بالنسبة لأهوجرل ثو، أنا أحب هيرويوكي و عندي ثقة إن يوشكو بتوصل مكان في النهاية أبعد من كونها متخلفة عقليا و نكته للمسلسل. للحق القصة بعد تشابتر 60 تعاملها أحسن و أعتقد إني جمعت كفاية تشابترات في سنة حق أشيك المانجا مرة ثانية.
فهمت قصدك أخيرا من النقطة دى بس بصراحة من غير شرحك ماكنتش هاوصل للمعنى ده ، تعبير ردات الفعل المضخمة أو الشخصيات الخشبية بيدوا معنى و إنطباع مختلفين (بالنسبة لى على الأقل ) للى ذكرته هنا و ده كان أحد أسباب الخلافردة الفعل المضخمة هي لما الارتباط بين درجة ردة فعل الشخصية و القارئ. أتوقع لو تشوف ماهوشوجو سايت بتقدر تشوف الشيء هذا من ناحية إنك بتشوف كيف في غياب واضح بين درجة ردة الفعل و قيمة الحدث... بس أيضا كيف في النهاية تراكم الحاجات يقتل أي ردة فعل عندك إنت مش مهتم أصلا. النقطة الثانية موضوع لوقت ثاني، بس هي جزء مهم من الشخصيات كأدوات قصصية بدل شخصيات. ماهو شوجو سايت فيه كل شيء ممكن يكون مشكلة عندي في كتابة الشخصيات لول.
على كل حال النقطة المهمة هنا إن البساطة ما تخلي الشخصية خشبية، إلا يخلي الشخصية خشبية إنها تتصرف كذا لان الكاتب يحتاجها تتصرف كذا في المشهد هذا، و هالشيء في أي ميديا يجي فيه ما أتحمله. يعني لهذا السبب الOtomes و الMoeges ما أتحمل أقرأهم لأن مافيهم شخصيات أصلا ... فيهم أخشاب بس.
هو هذا أيضا ليش تحط شخصية إذا مالك نية -well - تخليها شخصية وش الهدف؟ زيادة عدد هي؟
تقدر ترجع لموضوع Utawarerumono حقي إذا حاب تعرف رأيي عن الستيريوتايبز و القوالب، و هم مش شيء سيء لما تستخدمهم زي المفروض. هو في اعتقاد سيء عند الناس إنهم مميزين جدا و ما مكن يتلخصوا في قوالب بسيطة، إلا هو بالمناسبة أبسط القوالب هي أكثر ناس رح تقابلها في حياتك.
بالنسبة للنقط نفسها ، أنا برضه عندى مشكلة تجاه نوعيات من الشخصيات اللى بتديك الإحساس إنها غير واقعية خصوصا لما تشوف مشاهد ليها و تحس إن ماحدش بيعمل كده فى الحقيقة أو إن تصرف شخصية معينة كل هدفه إن القصة تتحرك فى إتجاه معين ، الفكرة هنا إن فى أمثلة واضحة لده و سهل تمييزها بس فى أوقات تانية المسألة مابتبقاش بنفس الوضوح و ممكن نختلف إذا كان اللى بيحصل واقعى فعلا و لا لأ على حسب شخصية و تجارب المتابع نفسه و نقطة تانية إن النوعية دى من الشخصيات مش مقتصرة على فئة معينة ، فى أعمال شوجو خالية من الشخصيات دى فى نفس الوقت فى اعمال لايت نوفل ممكن تكون تابعتها و عجبتك مليانة بيهم و للسبب ده أنا ضد التعميم (واحد من أسوء تجاربى فى عالم الأنمى كان الأنمى المقتبس من لايت نوفل Bento و اللى كان فيه كل مشاكل الكتابة المعروفة بس مضروبة فى عشرة و من ضمنها الشخصيات اللى ذكرتها و فى أمثلة تانية مش قليلة)
بالنسبة لكلامك عن البساطة فقصدى من الكلام اللى قلته بخصوص الشخصيات الخشبية مش الشخصية البسيطة و اللى على العكس ممكن تكون جيدة و إنما الشخصية اللى ممكن تبدلها ببوستر أو لوح خشب حقيقى من غير ما يبقى فرق زى شخصية بطل الهاريم الضعيف ، أصلا فى أعمال هاريم قررت إنها تشيله تماما و مع كده ماحصلش أى مشاكل و بالعكس نجحت
متفق معاك فى النقطة الأخيرة
ماظنش إننا ممكن نتفق هنا و فعلا مافيش وقت للنقاش عن النقطة دى :emoji_thinking:كل شيء كان يحسسني إنهم معمولين للسهولة للكاتب، المشاهد كانت تصير و تصير لان الكاتب يفكر إنك تبني شخصية معناه إنه تطلع ليها صفات ما تنطبق إيا الشخص إلا تشكله هي، و هذا كل شيء.
إنت حر إنك تشوف العكس، و مافي شيء ما تقدر تجادله، خصوصا لما تعرف إن الحل بكون إن إحنا نتكلم عن الأنمي مشهد مشهد... إلا هو شيء ما عتقد أحد منا عنده الحرية الوقتية حق يسويه.
مش هاجادلك هنا و كل واحد ليه ذوقه و للعلم بعض الأعمال باتابعها للسبب نفسه (أنا ذكرت قبل كده إنى تابعت أعمال سيئة و حتى ناقشت بعضها معاك ) بس فى الآخر ده يثبت إنك بتدور على حاجة بمواصفات محددة فعلاو هذا أحسن شيء! لما تسوي هالشخصيات شيء غير متوقع يكون مثير كفاية!
بالمناسبة أنا أكثر شيء أحبه أنميات المدارس السحرية إلا كلها عندها نفس النبذة و لما تسوي شيء مثير للإهتمام يكون عظيم لسبب هالشيء.
بس هو فعليا كنت أمسح عرقي لأن مهما أحاول ما بقدر أدافع عنها. بس هالحاجات كويسة لسبب عكس أي شيء في الوجود. هالحاجات كويسة لأنها زي ما إنت ما تتوقع منها شيء، هي ما تتوقع منك شيء. أعمال تقراها/ تشاهدها و تنساها. حاجات بدون أي قيمة أصلا نهائيا. هذي الفايدة حقها إنها بدون قيمة، أنا ما أحتاج أجهد عواطفي على شيء سيء إذا هو بالأساس ما يريدني أجهد عواطفي. الفرق هذا هو في جدية العمل من عدمه و هالنقطة تقدر تصير معوقة كثير لأن ماحد يحب يسمعها فمارح أتكلم عنها.
التعديل الأخير: