hits counter

نقاش أنمي صيف 2018|Overlord III: لا تخف من العظمة ، فالبعض يولد عظيما

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
#61
ماظنش إنك محتاج سبب محدد عشان تبتعد عن العمل و اتمنى إنك ماتفهمنيش غلط

بالنسبة لى أحد اسباب متابعة الأنمى بصفة عامة هى ال escapism و ده مش مرتبط بالجنرا دى تحديدا و إنما بأى عمل بيقدم عالم مختلف عن اللى بتعيش فيه (حتى لو واقعى) بس الفكرة هنا إن الشئ اللى إنت عاوز تتجه ليه للخروج من الضغوط (أو فكرتك عن عالم أحسن ) بتختلف بشكل كبير من شخص للتانى

على سبيل المثال إنت ممكن تتابع عمل عن شخص بيترك حياة المدينة عشان يعيش فى الريف كنوع من ال Escapism بهدف نسيان ضغوط الحياة فى المدينة بس بالنسبة لى مثلا ماعنديش تقبل لفكرة اتجاه شخص للحياة فى الريف (و ده اتكلمت عنه قبل كده فى انطباعى عن Only yesterday ) و للسبب ده أيا كانت جودة الكتابة أو مستوى العمل هايبقى عنده صعوبة فى تقبله أو الإعجاب بيه ، الأعمال دى بتقدم نوع مختلف من ال Escapism عن اللى انا عاوزه

أظن إن نفس الوضع معاك هنا ، سواء كانت مشكلتك مع فكرة الإنتقال لعالم آخر أو طريقة بناء العالم فى النوعية دى من الأعمال أو غيرها ، أظن إن الجنرا بتقدم عالم مختلف عن اللى إنت بتفضله و للسبب ده و بالرغم من من متابعتك لأكثر من عمل من الجنرا بمستويات و أفكار مختلفة إلا إن انطباعك عنها ثابت لأن من البداية مشكلتك مش مع مستوى العمل و إنما فى الأساس اللى جنرا مبنية عليه و أظن إن حتى لو قابلت عمل ممتاز بأفكار مختلفة من نفس الجنرا (و ده موجود فعلا) فانطباعك مش هايتغير

عشان أكون واضح ده مش انتقاد ليك و إنما مجرد استنتاج و للعلم بالنسبة لردك عن العمل و بالرغم من إنى ماشفتش غير الموسم الأول إلا إنى متفق معاك بالنسبة لنقطة الأنيميشن
طبعًا ما في رابط بين ردي وردك وكلام عام سابق لي عن الجنرا ما له علاقة بنقطة النقاش هنا (امم، متعود يعني ^^).
ديجمون إيسكاي وحبيته، يعني ما عندي مشكلة مع الأيسكاي كفكرة، انتهى النقاش ^__^.
 
#62
طبعًا ما في رابط بين ردي وردك وكلام عام سابق لي عن الجنرا ما له علاقة بنقطة النقاش هنا (امم، متعود يعني ^^).
ديجمون إيسكاي وحبيته، يعني ما عندي مشكلة مع الأيسكاي كفكرة، انتهى النقاش ^__^.
اللى توقعته حصل و فهمتنى غلط كالعادة ^__^
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
#63
اللى توقعته حصل و فهمتنى غلط كالعادة ^__^
معليش تقتبس ردي وتتكلم عن نقطة ما لها علاقة فيه فأنت الغلطان هنا. وش علاقة حبي للجنرا بنقطتي عن شغل مادهاوس الإنتاحي؟ معليش عمرو لا تحور النقاط على مزاجك وتقلبها محاكمة لذوقي لول.
 
#64
معليش تقتبس ردي وتتكلم عن نقطة ما لها علاقة فيه فأنت الغلطان هنا. وش علاقة حبي للجنرا بنقطتي عن شغل مادهاوس الإنتاحي؟ معليش عمرو لا تحور النقاط على مزاجك وتقلبها محاكمة لذوقي لول.
إنت ذكرت عدة أسباب ممكن تخلى المتابع يبتعد عن العمل بسببها و منها الأنيميشن و دى نقطة ماختلفتش معاك فيها و لما علقت عليها ذكرت كلمة (بالنسبة لردك) لأن دى الجزئية المتعلقة بردك فعلا أما باقى الرد فمش هادعى إن ليه علاقة بردك و إنما زى قلت مجرد إستنتاج بمناسبة كتابتك لإنطباع عن العمل ، أما إنك تعتبره محاكمة فده مش المقصود بأى شكل و حتى أكدت على كده فى الرد و قلت إن ده مش إنتقاد ليك و عشان كده برضه ذكرت مثال شخصى لى لعدم تقبلى لجنرا تانية عشان أقول إن ده شئ عادى و مافيهوش مشكلة ، إذا كان استنتاجى خاطئ فممكن تقول ده بس زى ما قلت الموضوع مش إنتقاد أو محاكمة
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
#65
إنت ذكرت عدة أسباب ممكن تخلى المتابع يبتعد عن العمل بسببها و منها الأنيميشن و دى نقطة ماختلفتش معاك فيها و لما علقت عليها ذكرت كلمة (بالنسبة لردك) لأن دى الجزئية المتعلقة بردك فعلا أما باقى الرد فمش هادعى إن ليه علاقة بردك و إنما زى قلت مجرد إستنتاج بمناسبة كتابتك لإنطباع عن العمل ، أما إنك تعتبره محاكمة فده مش المقصود بأى شكل و حتى أكدت على كده فى الرد و قلت إن ده مش إنتقاد ليك و عشان كده برضه ذكرت مثال شخصى لى لعدم تقبلى لجنرا تانية عشان أقول إن ده شئ عادى و مافيهوش مشكلة ، إذا كان استنتاجى خاطئ فممكن تقول ده بس زى ما قلت الموضوع مش إنتقاد أو محاكمة
هذه من ردك عمرو:
أظن إن نفس الوضع معاك هنا ، سواء كانت مشكلتك مع فكرة الإنتقال لعالم آخر أو طريقة بناء العالم فى النوعية دى من الأعمال أو غيرها ، أظن إن الجنرا بتقدم عالم مختلف عن اللى إنت بتفضله و للسبب ده و بالرغم من من متابعتك لأكثر من عمل من الجنرا بمستويات و أفكار مختلفة إلا إن انطباعك عنها ثابت لأن من البداية مشكلتك مش مع مستوى العمل و إنما فى الأساس اللى جنرا مبنية عليه و أظن إن حتى لو قابلت عمل ممتاز بأفكار مختلفة من نفس الجنرا (و ده موجود فعلا) فانطباعك مش هايتغير
هذه تسمى نظرة مسبقة، الشئ عادي ممكن تقولها في نقاش ثاني لكن هنا معليش أنا أصلًا ما قربت منها وكل كلامي عن الأنمي كمظهر - أنيمشن. هو مشكلة لأن تحطني بخانة ضيقة وتفسر ذوقي بعد ^^ لما تفتحها من مجرد احساس أو ظن فيكون النقاش تحوير لعنصر آخر "ايه أصلًا أنت ما تحب الجنرا" شف كذا أفهمها وهذا شئ مش كويس ^^.
 
#66
هذه من ردك عمرو:

هذه تسمى نظرة مسبقة، الشئ عادي ممكن تقولها في نقاش ثاني لكن هنا معليش أنا أصلًا ما قربت منها وكل كلامي عن الأنمي كمظهر - أنيمشن. هو مشكلة لأن تحطني بخانة ضيقة وتفسر ذوقي بعد ^^ لما تفتحها من مجرد احساس أو ظن فيكون النقاش تحوير لعنصر آخر "ايه أصلًا أنت ما تحب الجنرا" شف كذا أفهمها وهذا شئ مش كويس ^^.
الجزء الأخير من ردى كان هدفه إنى أنفى نقطة "ايه أصلًا أنت ما تحب الجنرا" و أكد إن النقط اللى إنت ذكرتها صحيحة بس هو فعلا الرد كان هايبقى انسب فى نقاش تانى، ممكن تحذف الحوار بالكامل لو تحب
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
#67
الجزء الأخير من ردى كان هدفه إنى أنفى نقطة "ايه أصلًا أنت ما تحب الجنرا" و أكد إن النقط اللى إنت ذكرتها صحيحة بس هو فعلا الرد كان هايبقى انسب فى نقاش تانى، ممكن تحذف الحوار بالكامل لو تحب
حصل خير، إذا ما تجاذبت معك بالشهر مرة زي كذا فتصير مشكلة بعد (&).
 
#68
انتهى الموسم.

ما راح أقول انه كان سيء لكنه بلا شك كان خيبة أمل كبيرة للغاية! الأضعف من بين المواسم الثلاثة.

للأسف كثير من الأحداث صورت بشكل ضعيف وفارغ، طبعا القيمة الانتاجية المتدنية ساهمت في هذا كثيرا.
 
#69
قاعد انهي انميات الموسم الماضي وباقيلي فقط اوفرلورد .. لكن للاسف يبدو رحلتي معه تنتهي هنا ..
قلت من قبل ما اعتبر اوفرلورد انمي "جيد" ومستغرب اني شاهدت اول جزئين .. المشكلة هنا بالاساس بطريقة الاخراج .. لاني اللي اشوفه العمل كاملا هو Exposition dump وكانه قراءة رواية وليس تحريك فعلي ..
ما اقصد هنا بالضبط ساكوغا او ميزانية عالية .. ولو اني ما اشوف ابدا منطقي مع النجاح الهائل للعمل انه يبقى عهالحالة هذي .. بس المشاهد نفسها مملة جدا واللي يسويه الشخص خلال الحلقة هو قراءة كثير للترجمة مع صور ثابتة و موسيقى ..
..
اقدر اشوف ليش الناس تحبه .. حتى انا جذبتني فكرة العمل و طريقته الغريبة ببناء العالم بس احس قراءته كرواية الخيار الافضل ربما .. فبكل الاحوال حاتوقف هنا عن المتابعة :)
 
#70

ممكن اعرف ايش موقع الصرخات الي في التريلر من ذا الموسم :confused::؟
حتى لو فرضت انهم خففوا من احداث الحرب صراحة احس اني قاعد اسمع لصرخات مدنيين مو جنود. الي حاب اقوله انه ذا التريلر كان من اكبر المقالب الي بلعتها للاسف
 
#71
الفينالي للموسم الثالث كان جيد كثيراً و وقف عند نقطة ذكية لحتى يكون عذر لما ما يكملون السلسلة انهم ما سوو فورشادوينغ و يله اقرؤوا الرواية ترا ما فيه أنمي.@@

أتوقع إعلان الموسم الرابع راح يكون مسألة وقت لكن الله اعلم متى، مش راضي عن الموسم الثالث كثيراً لكن على الأقل حصلنا على إقتباس جيد نوعاً ما و هذا المهم.

بالنسبة للذي صار في الحلقة فناس كثيرة في فضاء الأنترنت تسائلت ليه Gazef الأحمق قرر يبارز شخص أشبة بإله و هو يدري تمام الدراية ان ما له فرصة و احتمال فعلته هذي تضر مملكته بشدة و الحدث نفسه مش منطقي لشخص يقدر القوة و آثارها حق المقدرة. طبعاً الكاتب نفسه جاوب على هالشي في أحد بوستاته في البلوغ الخاص به حول المجلد التاسع الذي تضمن الأحداث هذي و إجابته في ست نقاط:-

  1. السبب الأول و الذي ذُكر في الحلقة من طرف Climb هو ان جازف يريد إستخلاص اكبر قدر من المعلومات حول آينز و قدراته لبرين و كلايمب الذي شهدوا معركته لمواجهات مستقبلية معه و يكونوا اكثر استعداداً له و معلومة سيف جازف و تأثيره على آينز(احتمالية قتله بالسيف) كانت أهم معلومة قدروا يعرفوها.
  2. السبب الثاني هو الذي قاله جازف بلسانه ان سيفه قريب كثير من قائد العدو و في مداه فهذا يحتم المبارزة بينهم.
  3. السبب الثالث هو لو وافق جازف على إنضمامه تحت إمرة آينز(كرمز لعامة ساكني المملكة) و هو بنفسه الملك وضعه في منزلة عالية جداً يمكن يكون سبب قوي لجعل باقي العامة يقبلوا بسلطة آينز عليهم و يخونوا الملك و طبقة النبلاء مما يكسر من تراتبية المجتمع في المملكة.
  4. السبب الرابع هو ان جازف لو قبل يكون تابع لآينز احتمالية جعله أداة لهدف غير معلوم له و احتمالية ان هذا الهدف راح يأثر كثير على المملكة و يسبب خساير كبيرة في الأرواح قائمة.
  5. السبب الخامس أنه لما الملك و أبنه البكر يرجعون للمملكة بأمان(جازف ما يدري ان الأبن الأكبر مات اساساً) النبلاء الذين فقدوا أقاربهم في المعركة راح تتملكهم كراهية عمياء و عداوة و حقد تجاه الملك و أبنه الذين رجعوا سالمين بينما اقاربهم ماتوا فموت جازف راح يجعل الكراهية هذه أخف بكثير بحكم ان الملك نفسه فقد أحد كروته القوية(اذا ما كان أقوى ورقة يملكها).
  6. السبب السادس و الأهم ان المدعو آينز(رغم ما بدر منه من شر عظيم) لكنه في النهاية أنقذ قرية كارني بطلب من جازف نفسه. لذا هو ظن و آمن ان آينز مش قاتل بدم بارد و رجل له جوانب طيبة للناس الذي يراهم مش أعداء له لذا رفض يقسم بولائه له بدافع الخوف من وحش لا يملك أدنى درجات الرأفة و إحترامه لآينز الشهم أجبره على هالخطوة.
أعتقد انها أسباب كافية لجعل تطور الأحداث طبيعي و ليس كما يروج ركيك من بعض الناس في الأنترنت.

كذلك فيه فئة كبيرة تعتقد أن باندورا أكتور هو نفسه آينز في نهاية الحلقة و الأخير هو مومون و هذا خاطئ تماماً، إستعراضية دخول مومون و مقولته لـ ألبيدو ان ما فيه أحد راح يتزوجها و امتعاضها منه دلائل قوية أن باندوا اكتور هو مومون كذلك لمعان أحداق آينز باللون الأحمر واضح وضوح الشمس انه حاضر بشخصه.

شخصية مومون كانت ضرورية لكبح جماح خوف البشر من أنديد يكرههم المتجسد في آينز(أسطورة كل أنديد لازم يكره البشر و كل ما هو حي ما راح تتغير قريباً) لذا مومون كان ورقة رابحة لجعل مدينة آريانتيل تحت السيطرة بما انه قبل تبعيته بغرض حماية البشر بني جنسه. الذي متأكد تماماً أن آينز فكر ببيرسونا مومون عشان يقضي وقته في شيء ممتع و يجمع معلومات بشكل مريح في العالم الخارجي و مش المخطط الشرير الذي فكر فيه سيد الموت من خمسين خطوة ورا كما يظنون ديميورج و ألبيدو.(&)

موسم ثالث باهت مع بعض اللحظات الرائعة، أقل المواسم مستواً و أتمنى الرابع يلاقي أهتمام أكثر لو وجد...

يمكن أكتب بوست طويل عن شيء ضايقني في الموسم الثالث كقارئ للايت نوفل(و الكوميونيتي كتب معلقات حوله اولريدي) مستقبلاً، الذي مهتم بردي ذا يذكرني بعد مدة في حال نسيت.(&)
 
#72
قاعد انهي انميات الموسم الماضي وباقيلي فقط اوفرلورد .. لكن للاسف يبدو رحلتي معه تنتهي هنا ..
قلت من قبل ما اعتبر اوفرلورد انمي "جيد" ومستغرب اني شاهدت اول جزئين .. المشكلة هنا بالاساس بطريقة الاخراج .. لاني اللي اشوفه العمل كاملا هو Exposition dump وكانه قراءة رواية وليس تحريك فعلي ..
ما اقصد هنا بالضبط ساكوغا او ميزانية عالية .. ولو اني ما اشوف ابدا منطقي مع النجاح الهائل للعمل انه يبقى عهالحالة هذي .. بس المشاهد نفسها مملة جدا واللي يسويه الشخص خلال الحلقة هو قراءة كثير للترجمة مع صور ثابتة و موسيقى ..
..
اقدر اشوف ليش الناس تحبه .. حتى انا جذبتني فكرة العمل و طريقته الغريبة ببناء العالم بس احس قراءته كرواية الخيار الافضل ربما .. فبكل الاحوال حاتوقف هنا عن المتابعة :)
الرواية نفسها من أكثف الروايات من ناحية النصوص(حوارات و توصيف) و المونولوجات و تقدم شخصيات جديدة كل الوقت فأتفهم لو الأنمي حسيته Exposition dump لكن صدقني انه نسخة مخففة كثير من الرواية و يراعي انه مشاهد تتحرك.(&)

لو لك نية تقرأ علمني حتى ارسل لك الروابط عالخاص و اشوف انطباعك بعدها.(@)
 
#73
الرواية نفسها من أكثف الروايات من ناحية النصوص(حوارات و توصيف) و المونولوجات و تقدم شخصيات جديدة كل الوقت فأتفهم لو الأنمي حسيته Exposition dump لكن صدقني انه نسخة مخففة كثير من الرواية و يراعي انه مشاهد تتحرك.(&)

لو لك نية تقرأ علمني حتى ارسل لك الروابط عالخاص و اشوف انطباعك بعدها.(@)
همممم بس لسه واثق انه مع اخراج اذكى نقدر نطلع بنتيجة مختلفة تماما

بالنسبة للرواية للاسف حاليا بالكاد بلاقي وقت لاقرأ جوجو فما ممكن ابدا شي جديد .. يوم افضى لها برسلك ::sweat::
 
#74
همممم بس لسه واثق انه مع اخراج اذكى نقدر نطلع بنتيجة مختلفة تماما

بالنسبة للرواية للاسف حاليا بالكاد بلاقي وقت لاقرأ جوجو فما ممكن ابدا شي جديد .. يوم افضى لها برسلك ::sweat::
يب أنا مثلك أعتقد لو مسك السلسلة مخرج متمكن راح نطلع بنتيجة مختلفة تماماً(يمكن الإقتباس بيكون أفضل في التقديم و سلاسة التنقل بين المشاهد) لكن ما اشوف مادهاوس جابوا العيد(هم جابوا العيد في شغلة معينة لكن ما لها تأثير على مشاهدين الأنمي) و إقتباسهم كان جيد فايثفول للمصدر الأصل في النقاط العريضة.

خلاص لا فضيت علمني و صدقني تجربة الرواية يمكن تغير وجهة نظرك لأنها superior للأنمي على جميع الأصعدة بنظري و ما لاقت شعبيتها من فراغ. اقرأها في اجازة طويلة عشان تكون مروق لها صح.@@
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
#75
الرواية نفسها من أكثف الروايات من ناحية النصوص(حوارات و توصيف) و المونولوجات و تقدم شخصيات جديدة كل الوقت فأتفهم لو الأنمي حسيته Exposition dump لكن صدقني انه نسخة مخففة كثير من الرواية و يراعي انه مشاهد تتحرك.(&)

لو لك نية تقرأ علمني حتى ارسل لك الروابط عالخاص و اشوف انطباعك بعدها.(@)
همممم بس لسه واثق انه مع اخراج اذكى نقدر نطلع بنتيجة مختلفة تماما

بالنسبة للرواية للاسف حاليا بالكاد بلاقي وقت لاقرأ جوجو فما ممكن ابدا شي جديد .. يوم افضى لها برسلك ::sweat::
فعلًا وعندنا مثال حي الذي هو اقتباس المونوغاتري اللي مليانة مونولجات وحوارات بمعدل استهبالي، بس ذا ما منع تكون مكافئة بصريًا وإخراج موفق كثير خصوصًا في باكي.