cult
True Gamer
ربما أن الكلام هذا غير دقيق بعض الشيء.. أي منتج بالعالم لابد يكون له unit cost vs unit sales price.. التكلفة ماهي bill of materials فقط.. جميع التكاليف الأخرى يتم تحويلها كـ Overhead وعادة يكون على شكل %نسبة تحدده الشركة مع خبرتها وتجاربها السابقةماهو احنا بالمنطق ده ممكن ندخل الرواتب في التكاليف كمان ويعتبر خسارة برضه وكدة يبقا ماسكروسوفت كمان بتخسر.
المصاريف التسويقية عموما ماتحسب من تكلفة المنتج اطلاقا والربحية المقصودة ال gross profit اللي هي ربحية الجهاز بعد استقطاع التكلفة الC.G.S انا صافي الربح في قائمة الدخل ده على الشركة بالكامل في جميع قطاعاتها بعد استقطاع كافة مصاريف المنشاة هنا بقول نقول سوني ككيان خسرانة ولا كسبانة بعيدا عن القطاع الواحد.
الجهاز لو تكلفتة 470 ويباع ب 499 فهذا يعتبر ربح ممتاز كمان في ظل ان لسة عندك سوفتوير حيتباع على الجهاز والا الجهاز بدون سوفتوير عند اليوزر مالوش قيمة.
وفوق هذا يجي عندك نوعين من التكاليف CAPEX و OPEX .. وكلها تنحسب بالملي متر على الـ unit level.. الآن هل الـ 470 مثلاً تشمل هذه التكاليف؟ لا أعلم صراحة.. لكن اتصور نعم.. لسبب بسيط أنه التكاليف التصنيعية للـ Flagship Phones عادة مايكون بحدود 400$ (بدون إضافة الـ overhead).. فما اتخيل أن جهاز الألعاب بيكون أغلى تكلفة وهو أقل تعقيد بالتكنولوجيا وأقل جودة بالمواد.. ومافيه شاشة اللي تشكل جزء كبير من التكلفة!