AM152
True Gamer
بعد توقف طويل رجعت للعمل و خلصت آخر دفعتين
مش هاتكلم عن النواحى الإنتاجية و مشاكلها و اللى الأعضاء اتكلموا عنها فعلا و هاركز على القصة و الشخصيات
بصفة عامة إنطباعى عن البارت كان Mixed يميل للسلبية ، من حين لآخر البارت كان بيقدم جزئيات و أفكار ممتازة بس إجمالا مشاكله (بعيدا عن الإنتاج) كانت كثيرة بالنسبة لى ، يمكن ظروف متابعتى ليه أثرت عليا و ممكن أراجع رأيى فيما بعد بس حاليا ده إحساسى تجاه البارت
فى الآخر مش هاقول إن العمل كان تجربة سلبية و كما ذكرت هو كان فيه فعلا جزئيات جيدة و ممتعة بس هو كان ممكن يبقى أحسن بكثير
مش هاتكلم عن النواحى الإنتاجية و مشاكلها و اللى الأعضاء اتكلموا عنها فعلا و هاركز على القصة و الشخصيات
بصفة عامة إنطباعى عن البارت كان Mixed يميل للسلبية ، من حين لآخر البارت كان بيقدم جزئيات و أفكار ممتازة بس إجمالا مشاكله (بعيدا عن الإنتاج) كانت كثيرة بالنسبة لى ، يمكن ظروف متابعتى ليه أثرت عليا و ممكن أراجع رأيى فيما بعد بس حاليا ده إحساسى تجاه البارت
جولين : وضع جولين غريب بالنسبة لى ، على الورق هى أحسن من شخصية زى جورنو و اللى كان أقرب لشخصية جانبية و فى تطور نسبى لشخصيتها على مدار العمل مقارنة بيه بس فى حالة جورونو هو كان بيتحرك كجزء من فريق مع شخصية قوية زى بوتشارتى فى المقدمة الشئ اللى عمل نوع من التوازن أما هنا فجولين كبطلة ماقدرتش تحقق التوازن ده و على عكس باقى أبطال جوجو (باستثناء جورنو) أو حتى باقى شخصيات البارت زى FF أو إرميس فماكنتش شخصية مميزة بالنسبة لى، انت تقدر بسهولة تذكر صفة مميزة للشخصيات (سواء سلبية أو إيجابية) زى إن جوناثان مثالى أو جوتارو إيدجى و حتى فى البارت إرميس إنفعالية و إمبوريو متوتر و هكذا بس جولين مافيهاش غير صفات بطل الشونين العادى فى معظم الوقت الشئ اللى مابيساعدهاش خاصة مع أضعف فريق فى العمل ، عشان أكون واضح مابقولش إن شخصية جولين سيئة و من حين لآخر بنشوف لمحات محدودة لشخصيتها (زى إنتقامها من محاميها أو حبيبها السابق) بس فى معظم الوقت هى دايما مجبرة إنها تحرك من النقطة أ للنقطة ب و معظم قراراتها مبنية على الضرورة و إجمالا ماسابتش إنطباع قوى عندى
الفريق : زى ما قلت فى النقطة السابقة البارت بيقدم أضعف قريق فى العمل لأنه من الأساس مش فريق حقيقى بهدف واحد على عكس باقى البارتات و إنما مجموعة أشخاص بتوجهات و أهداف مختلفة اتحطوا فى مأزق واحد و كل واحد بيتصرف بطريقته و ممكن يحاول يعتمد على الآخر بس بدون إحساس حقيقى بوجود صداقة أو ما شابه
من الناحية الفردية فالشخصيات مش سيئة للأمانة و بالعكس حبيت شخصيات زى FF (و اللى دورها كان قصير جدا للأسف) و أناسوى كان إضافة جيدة فعلا و حبيت تحليله للمواقف و كان ممكن استخدام الشخصيات بشكل أحسن بكثير بس للأسف ماكنش فى تفاعل حقيقى بينهم أو Chemistry بين جولين و أناسوى الشئ اللى خلى عندى صعوبة فى تقبل نسبة مش قليلة من تصرفات الشخصيات مع إنطباع عام سلبى للأسف
الأشرار : للأسف نسبة كبيرة من الأشرار كانوا شخصيات ضعيفة و غير مميزة ، أحد أوضح الأمثلة كانت المواجهة ضد الحارس فى السجن الإنفرادى ، من بعد فتح الباب للسجناء و إظهار تصميمات مميزة لبعضهم بنكتشف إن المواجهة تبقى ضد الحارس اللى مافيهوش أى شئ مميز و الموضوع كان مستفز بالنسبة لى ، نفس الشئ مع صاحب ستاند التتبع (أو البصاق) و ستاند الرسوم و غيرها
بالنسبة للشرير الرئيسى بوتشى فمعظم مشاكلى معاه راجعه لنقط متعلقة بالستاند الخاص بيه ( White Snake تحديدا ) و بعض القدرات أو التصرفات الغير منطقية ليه حتى بمقاييس جوجو بس ده نقاش ماحبش أدخل فيه بس كشخصية شريرة هو ماكنش سيئ بس كان مستفز ، الشئ اللافت للإنتباه بالنسبة لبوتشى هو كم الغرور اللى عنده ، إحنا بنشوف احتقاره الواضح و طريقه تعامله المتعالية مع الشخصيات الجانبية فى العمل و بدون داعى فى أوقات كثيرة فى تناقض واضح مع هدفه المزعوم فى جلب السعادة للبشر و ده مع رفضه للإعتراف بأخطاءه أو تحمل مسؤوليتها زى دوره فى موت أخته و اللى حمله بالكامل على ويزر ريبورت و طريقة تعامله معاه بعد موتها ، بوتشى كان ممكن يحل مشكلة أخته أو حتى مشكلة ويزر ريبورت بعد موتها بطرق مختلفة لكن الغرور منعه و الدافع الأكبر ورا خطته مش مصلحة البشر قد ما هى النرجسية و الإحساس بالعظمة مع الرغبة فى التحكم و اللى تبقى شئ طبيعى بالنسبة لشخص مثله الأعلى يبقى ديو
بالنسبة لديو فمتفق مع اللى قال @Wind Rider بخصوص إن دوره و أهدافه فى البارت مش متفقه مع اللى شفناه منه فى البارت الثالث
المواجهات و الستاندات :
خلال البارت بقى واضح إن أفكار الستاندات تطورت مع تفاصيل أكثر و خيال أوسع ، من ناحية ده قدم ستاندات بأفكار غريبة و مميزة مع مواجهات جيدة و حتى مرعبة فى بعض الأوقات بس فى المقابل فى ستاندات تانية تحس إن التعقيد و الخيال فيها زاد مع الكاتب و إن الموضوع كان عك حقيقى ، برضه ضعف نسبة من أصحاب الستاندات ساب أثره على المستوى العام للمواجهة و دى الحاجات اللى لفتت انتباهى (فى آخر بارتين)
فى الحبس الإنفرادى ستاند ال Survivor ماكنش ليه تأثير حقيقى على جولين باستثناء مشهد واحد فى الوقت اللى أصاب باقى السجناء و الحراس بجنون تام ، حتى لو جولين قدرت تقاومه فمالموضوع المفترض مايبقاش بالسهولة دى
المواجهة ضد ستاند النيزك كانت غاية فى السوء ، الفكرة نفسها جيدة بس التنفيذ ضعيف مع أكثر شرير غير مميز فى العمل
بعد كل الكلام عن تعقيد ستاند العجوز و اعتباره غير منطقى استغربت إن فكرة الستاند الحقيقية بسيطة و مش أغرب شئ قدمه العمل ، للأسف المواجهة نفسها مش مقنعة و نهاية العجوز كانت سيئة جدا فى المقابل ستاند التتبع و البصاق كان من أغرب ماشفت و هو فعلا اللى ممكن اعتباره غير منطقى
فكرة ستاند الطفل الأخضر كان غريبة و مميزة فعلا و لولا كونه طفل كانت المواجهة ضده هاتبقى شبه مستحيلة
قدرة فقدان الذاكرة لستاند ميو ميو كانت شئ مرعب فعلا و من الجزئيات اللى ادتنى إحساس حقيقى بالقلق و التوتر
فكرة ستاند بوهيميان رابسودى تبقى واحدة من أكثر الأفكار المميزة فى البارت و المواجهة كانت ممتازة فى معظمها بس النهاية كانت ممكن تتقدم بشكل أحسن بكثير
انت محتاج قدرة عالية على التفويت و التجاوز عشان تقبل خروج جولين من المواجهة ضد ستاند الRods بدون إصابات بعد ما ولعت فى نفسها حرفيا أو الطريقة اللى نجوا بيها هى و إرميس من ستاند الذكريات الخاص ب Versus أما موضوع ال Snails الخاص بويزر ريبورت ف No Comment
بالنسبة لستاندات بوتشى ، عندى مشاكل كثيرة مع White Snake و استخداماته خلال العمل بس مش هاعلق عليها ، المواجهة ضد Sea Moon ماحبيتهاش أما Made in Heaven فالمواجهة ضده كانت رهيبة فعلا و العمل أبدع فى تقديم فكرة تسارع الوقت و قدم إحساس حقيقى بشد الأعصاب
الأوستات : نقطة ضعف حقيقية فى العمل للأسف و خاصة لما بيظهر جوتارو مع الثيم القديم بتاعه ساعتها بتحس بالفرق الشاسع فى المستوى
النهاية : حبيت فكرة فوز بوتشى فى المواجهة ، مع قدرة جنونية زى دى فالخروج بدون خسائر أو موت شخصية واحدة أو اثنين هايبقى غير منطقى أو كافى و اللى حصل كان شئ خارج تماما عن المتوقع ، فكرة العالم التانى غريبة جدا للأمانة و بعض النقط مش واضحة بالنسبة لى ( على سبيل المثال إذا كانت أرواح جولين و الباقى قدرت ترجع بعد موتها فى العالم السابق على عكس كلام بوتشى و المفترض إن احداث العالم بتتكرر فليه مارجعتش فى الشخصيات اللى شفناها فى السجن و إنما فى شخصيات جديدة كليا) أظن إنى محتاج أشوف تحليللات أكثر عنها ، برضه فكرة إن العالم السابق بكل شخصياته و أحداثه انتهى تماما يبقى شئ صعب تقبله بس إجمالا انطباعى عن النهاية إيجابى
الفريق : زى ما قلت فى النقطة السابقة البارت بيقدم أضعف قريق فى العمل لأنه من الأساس مش فريق حقيقى بهدف واحد على عكس باقى البارتات و إنما مجموعة أشخاص بتوجهات و أهداف مختلفة اتحطوا فى مأزق واحد و كل واحد بيتصرف بطريقته و ممكن يحاول يعتمد على الآخر بس بدون إحساس حقيقى بوجود صداقة أو ما شابه
من الناحية الفردية فالشخصيات مش سيئة للأمانة و بالعكس حبيت شخصيات زى FF (و اللى دورها كان قصير جدا للأسف) و أناسوى كان إضافة جيدة فعلا و حبيت تحليله للمواقف و كان ممكن استخدام الشخصيات بشكل أحسن بكثير بس للأسف ماكنش فى تفاعل حقيقى بينهم أو Chemistry بين جولين و أناسوى الشئ اللى خلى عندى صعوبة فى تقبل نسبة مش قليلة من تصرفات الشخصيات مع إنطباع عام سلبى للأسف
الأشرار : للأسف نسبة كبيرة من الأشرار كانوا شخصيات ضعيفة و غير مميزة ، أحد أوضح الأمثلة كانت المواجهة ضد الحارس فى السجن الإنفرادى ، من بعد فتح الباب للسجناء و إظهار تصميمات مميزة لبعضهم بنكتشف إن المواجهة تبقى ضد الحارس اللى مافيهوش أى شئ مميز و الموضوع كان مستفز بالنسبة لى ، نفس الشئ مع صاحب ستاند التتبع (أو البصاق) و ستاند الرسوم و غيرها
بالنسبة للشرير الرئيسى بوتشى فمعظم مشاكلى معاه راجعه لنقط متعلقة بالستاند الخاص بيه ( White Snake تحديدا ) و بعض القدرات أو التصرفات الغير منطقية ليه حتى بمقاييس جوجو بس ده نقاش ماحبش أدخل فيه بس كشخصية شريرة هو ماكنش سيئ بس كان مستفز ، الشئ اللافت للإنتباه بالنسبة لبوتشى هو كم الغرور اللى عنده ، إحنا بنشوف احتقاره الواضح و طريقه تعامله المتعالية مع الشخصيات الجانبية فى العمل و بدون داعى فى أوقات كثيرة فى تناقض واضح مع هدفه المزعوم فى جلب السعادة للبشر و ده مع رفضه للإعتراف بأخطاءه أو تحمل مسؤوليتها زى دوره فى موت أخته و اللى حمله بالكامل على ويزر ريبورت و طريقة تعامله معاه بعد موتها ، بوتشى كان ممكن يحل مشكلة أخته أو حتى مشكلة ويزر ريبورت بعد موتها بطرق مختلفة لكن الغرور منعه و الدافع الأكبر ورا خطته مش مصلحة البشر قد ما هى النرجسية و الإحساس بالعظمة مع الرغبة فى التحكم و اللى تبقى شئ طبيعى بالنسبة لشخص مثله الأعلى يبقى ديو
بالنسبة لديو فمتفق مع اللى قال @Wind Rider بخصوص إن دوره و أهدافه فى البارت مش متفقه مع اللى شفناه منه فى البارت الثالث
المواجهات و الستاندات :
خلال البارت بقى واضح إن أفكار الستاندات تطورت مع تفاصيل أكثر و خيال أوسع ، من ناحية ده قدم ستاندات بأفكار غريبة و مميزة مع مواجهات جيدة و حتى مرعبة فى بعض الأوقات بس فى المقابل فى ستاندات تانية تحس إن التعقيد و الخيال فيها زاد مع الكاتب و إن الموضوع كان عك حقيقى ، برضه ضعف نسبة من أصحاب الستاندات ساب أثره على المستوى العام للمواجهة و دى الحاجات اللى لفتت انتباهى (فى آخر بارتين)
فى الحبس الإنفرادى ستاند ال Survivor ماكنش ليه تأثير حقيقى على جولين باستثناء مشهد واحد فى الوقت اللى أصاب باقى السجناء و الحراس بجنون تام ، حتى لو جولين قدرت تقاومه فمالموضوع المفترض مايبقاش بالسهولة دى
المواجهة ضد ستاند النيزك كانت غاية فى السوء ، الفكرة نفسها جيدة بس التنفيذ ضعيف مع أكثر شرير غير مميز فى العمل
بعد كل الكلام عن تعقيد ستاند العجوز و اعتباره غير منطقى استغربت إن فكرة الستاند الحقيقية بسيطة و مش أغرب شئ قدمه العمل ، للأسف المواجهة نفسها مش مقنعة و نهاية العجوز كانت سيئة جدا فى المقابل ستاند التتبع و البصاق كان من أغرب ماشفت و هو فعلا اللى ممكن اعتباره غير منطقى
فكرة ستاند الطفل الأخضر كان غريبة و مميزة فعلا و لولا كونه طفل كانت المواجهة ضده هاتبقى شبه مستحيلة
قدرة فقدان الذاكرة لستاند ميو ميو كانت شئ مرعب فعلا و من الجزئيات اللى ادتنى إحساس حقيقى بالقلق و التوتر
فكرة ستاند بوهيميان رابسودى تبقى واحدة من أكثر الأفكار المميزة فى البارت و المواجهة كانت ممتازة فى معظمها بس النهاية كانت ممكن تتقدم بشكل أحسن بكثير
انت محتاج قدرة عالية على التفويت و التجاوز عشان تقبل خروج جولين من المواجهة ضد ستاند الRods بدون إصابات بعد ما ولعت فى نفسها حرفيا أو الطريقة اللى نجوا بيها هى و إرميس من ستاند الذكريات الخاص ب Versus أما موضوع ال Snails الخاص بويزر ريبورت ف No Comment
بالنسبة لستاندات بوتشى ، عندى مشاكل كثيرة مع White Snake و استخداماته خلال العمل بس مش هاعلق عليها ، المواجهة ضد Sea Moon ماحبيتهاش أما Made in Heaven فالمواجهة ضده كانت رهيبة فعلا و العمل أبدع فى تقديم فكرة تسارع الوقت و قدم إحساس حقيقى بشد الأعصاب
الأوستات : نقطة ضعف حقيقية فى العمل للأسف و خاصة لما بيظهر جوتارو مع الثيم القديم بتاعه ساعتها بتحس بالفرق الشاسع فى المستوى
النهاية : حبيت فكرة فوز بوتشى فى المواجهة ، مع قدرة جنونية زى دى فالخروج بدون خسائر أو موت شخصية واحدة أو اثنين هايبقى غير منطقى أو كافى و اللى حصل كان شئ خارج تماما عن المتوقع ، فكرة العالم التانى غريبة جدا للأمانة و بعض النقط مش واضحة بالنسبة لى ( على سبيل المثال إذا كانت أرواح جولين و الباقى قدرت ترجع بعد موتها فى العالم السابق على عكس كلام بوتشى و المفترض إن احداث العالم بتتكرر فليه مارجعتش فى الشخصيات اللى شفناها فى السجن و إنما فى شخصيات جديدة كليا) أظن إنى محتاج أشوف تحليللات أكثر عنها ، برضه فكرة إن العالم السابق بكل شخصياته و أحداثه انتهى تماما يبقى شئ صعب تقبله بس إجمالا انطباعى عن النهاية إيجابى
فى الآخر مش هاقول إن العمل كان تجربة سلبية و كما ذكرت هو كان فيه فعلا جزئيات جيدة و ممتعة بس هو كان ممكن يبقى أحسن بكثير
التعديل الأخير: