hits counter

[ الــمــجـــلــــس ] - Japanese Stuff

abdullah-kh

رجل من العامة
يعني خابزين بعض من سنين وكل مرة ندخل دوامات دراما وهالحكي واهتماماتنا نفس الزيت في النار ويوم بغيت نحلها عودنا على اوفر دراما (&)

ما فيه كنسلة كل واحد يداري مساحة الثاني ونحصل خير @@
في النهاية أشوفه طبيعي الاختلاف بس الشئ ما يمنع من حد تواصل معين وأعتقد نقدر نوصل هذا، رغم اني أكون صادق معاك أحب اتحرش فيك وسامحني بس ما أقدر اوقف هذه الرغبة، علشان محد يفهم غلط بحدود الانمي والمانجا xD
 

MaherMatrix

True Gamer
طبيعى بما إن الباقى فاندومز لأعمال انت بتكرهها و لو كنت بتحبها كان الوضع انعكس و الموضوع فيه Bias

كون إنك شايف إن عمل ما أحسن من الباقى مش هايغير حقيقية وجود تصرفات سيئة و مبالغ فيها جدا من الفاندوم و اللى تبقى نفس الشئ اللى كرهته هناك بالضبط بس مستعد تتجاوزه هنا

ما قلت اني احب الفاندوم او ان الموضوع حينطبق عالجميع. قلت فقط ان هالنوعية من الفاندوم اللي معها passion fever ما اكرهه بقدر نوعيات ثانية مثل فاندوم فيت والعمالقة يلي ممكن معهم شيء مشابه بس مع درجات ثانية من حاجات اكرهها اكثر مثل ارغيومنتس 2deep4u والتركيز على الفورشادوينغ ونقاط البلوت (واللي يحصل مع المنشار بس بدرجة اقل) وكل الارغيومنتس تبع فيت اللي ما حابدأ معها اصلاً. طبعاً هذا اختيار مني لهيك قلت "عن نفسي".

هذا ما يعني اني احب فاندوم المنشار ولو عندي زر اكبسه يخلي الكل ينساها الا انا بكسبه الآن واشوف اغلبهم ما يركزوا اصلا عالشيء اللي اشوفه جيد بالمانغا مثل كل فاندومز الاعمال اللي احبها.

بالنسبة لى بحاول افصل العمل عن الفاندوم على قدر الإمكان ، مش هاكره عمل عشان الفاندوم الخاص بيه و مش هاتجاوز عن مشاكل فاندوم لمجرد إنى حبيت العمل و للعلم أنا من متابعى رجل المنشار بس موضوع الفاندوم مزعج و مش أحسن من الباقى بأى شكل

يب اوافق وبالمجمل اكره نقاش الفاندومز لان كل واحد عنده تجربة مختلفة معهم لدرجة ما تقدر تبني ارضية مشتركة لتناقش عليها.

بغض النظر عن موضوع ال Deep Dive فأذكر إن آراءه كانت متناقضة فى أوقات كثيرة بالإضافة لعدد من النقط السلبية التانية ، الشئ اللى عدد كبير من المتابعين لاحظوه و علقوا عليه و بعد أكثر من فيديو حرق دمى توقفت عن متابعته تماما و ماظنش إنى الوحيد ، الشئ تقدر تلاحظه من إن عدد من المتابعين كانوا نسوه لغاية لما حد فكرهم بيه

ما يهمني كثير logical consistency بقدر طرح افكار مثيرة للاهتمام وهو نفسه اتكلم كذا مرة انه يعرف انه متناقض بس هالشيء ما مهم له. جزء كبير من اليوتيوبرز الحاليين يشيروا له كمصدر الهام كبير فترك بصمة بغض النظر كم كان controversial وانا اخذت الهام منه كمان بعدة اشياء.
 

SevenY0Z

Hardcore Gamer
هذا ما يعني اني احب فاندوم المنشار ولو عندي زر اكبسه يخلي الكل ينساها الا انا بكسبه الآن واشوف اغلبهم ما يركزوا اصلا عالشيء اللي اشوفه جيد بالمانغا مثل كل فاندومز الاعمال اللي احبها.
يعني باختصار 2deep4us &
 

MaherMatrix

True Gamer
يعني باختصا 2deep4us &

ما قلت اني ما مذنب ::laugh::

بس لا جد هالشيء يصير مع كثير اعمال احبها. ايفانجليون مثال واضح اشوف كثير قليلة الناس اللي تشير للشيء اللي احبه بالعمل. هذا ما يعني انهم اغبياء وانا ذكي اشوف حاجات ثانية انما اكثر ان الزاوية اللي ننظر فيها للاعمال مختلفة بدون value judgement.
 

abdullah-kh

رجل من العامة
طبيعى بما إن الباقى فاندومز لأعمال انت بتكرهها و لو كنت بتحبها كان الوضع انعكس و الموضوع فيه Bias
بقولك اياه ايه متحامل هههههه بس برضو جملتك عامة احيانا فيه شئ مميز بطبيعة العمل تخلق هذا، مثلا أسطورة ابطال المجرة عمل مشهور انه جاد وصارم ويستقي كثير من صراعات حقيقية ويبربطها فيه غير الافكار اللي بالعادة ما تنحط بانمي، بس وقت تتحول هذه الأشياء كشئ صاد على غيره هنا تقلب من جد ازعاج، وتشوف هذا كثير بالعادة، هذا اختلاف يخلق نظرة منفرة للعمل صعب تقول كل الاعمال فيها هذا الشئ كمقارنة لان ما في. صعب تقارن هذا المنفر مع عمل زي كونسوبا، لانه الشئ الذي بكره بيكون غير عن الموجود هناك.
 

AM152

True Gamer
ما قلت اني احب الفاندوم او ان الموضوع حينطبق عالجميع. قلت فقط ان هالنوعية من الفاندوم اللي معها passion fever ما اكرهه بقدر نوعيات ثانية مثل فاندوم فيت والعمالقة يلي ممكن معهم شيء مشابه بس مع درجات ثانية من حاجات اكرهها اكثر مثل ارغيومنتس 2deep4u والتركيز على الفورشادوينغ ونقاط البلوت (واللي يحصل مع المنشار بس بدرجة اقل) وكل الارغيومنتس تبع فيت اللي ما حابدأ معها اصلاً. طبعاً هذا اختيار مني لهيك قلت "عن نفسي".

ماعنديش فكرة عن نقاشات Fate بس لو هاتكلم عن نقاشات العمالقة فهاختلف، ليه بتفترض إن هنا فقط فى Passion Fever و هناك الوضع مختلف ، كشخص كان من متابعى العمالقة برضه مش شايف إن الفرق كبير و كان فى Passion حقيقى للعمل و نقاشات جدية و المسألة فقط إنك مش مهتم أو مقتنع باللى بيتكملوا عنه هناك عكس الحالة مش أكثر هنا أما نقطة إن التركيز مع الفورشادوينج و البلوت أقل مع رجل المنشار فأظن إن ده راجع لحجم العمل فقط و شخصيا شفت عشرات الفيديوهات و النقاشات التحليلية اللى بتركز على النقط دى مع رجل المنشار و ممكن تقارن عددها مع حجم العملين و تشوف هل فى فرق فعلا أم لا

ما يهمني كثير logical consistency بقدر طرح افكار مثيرة للاهتمام وهو نفسه اتكلم كذا مرة انه يعرف انه متناقض بس هالشيء ما مهم له. جزء كبير من اليوتيوبرز الحاليين يشيروا له كمصدر الهام كبير فترك بصمة بغض النظر كم كان controversial وانا اخذت الهام منه كمان بعدة اشياء.

بالعكس ده شئ مهم جدا و مستغرب بصراحة من تقليلك لأهميته

لما تعمل فيديو تحليلى طويل جدا و مفصل تهاجم فيه عمل عشان نقط محددة و بعدها تمدح عمل تانى بالرغم من وجود نفس النقط و المشاكل فيه و يمكن حتى تمدحها و تقول الرأى و بعدها تقول عكسه فده معناه إن كلامك عن النقط السيئة أو الجيدة كان بلا معنى و مش عن إقتناع حقيقى قد ماهو محاولة لتبرير إن حبك أو كرهك لعمل ليه أسباب منطقية مع إنه فى الحقيقة مجرد Bias و مالوش علاقة بالأسباب اللى ذكرتها و بالتالى فتحليلك المنطقى و العميق كان مجرد كلام من اختراعك فقط مستعد تتخلى عنه فى لحظة و متابعته تضييع وقت الشئ اللى المتابعين ادركوه فعلا و عشان كده توقفوا عن متابعته و عشان أكون واضح ال Bias فى حد ذاته شئ طبيعى و مش هو المشكلة و لو كان بيعترف بده فالوضع كان هايبقى مختلف لكن إنك تشوف واحد بيدى أسباب وهمية لكره عمل ما هو نفسه مش مقتنع بيها فده شئ صعب قبوله و مش هانكر إنه ترك بصمة بس مش إيجابية فى معظمها للأسف

بقولك اياه ايه متحامل هههههه بس برضو جملتك عامة احيانا فيه شئ مميز بطبيعة العمل تخلق هذا، مثلا أسطورة ابطال المجرة عمل مشهور انه جاد وصارم ويستقي كثير من صراعات حقيقية ويبربطها فيه غير الافكار اللي بالعادة ما تنحط بانمي، بس وقت تتحول هذه الأشياء كشئ صاد على غيره هنا تقلب من جد ازعاج، وتشوف هذا كثير بالعادة، هذا اختلاف يخلق نظرة منفرة للعمل صعب تقول كل الاعمال فيها هذا الشئ كمقارنة لان ما في. صعب تقارن هذا المنفر مع عمل زي كونسوبا، لانه الشئ الذي بكره بيكون غير عن الموجود هناك.

فاهم نقطتك بس هو هنا بيقارن العمل مع اعمال فى نفس الفئة و بنفس المشاكل أو بمشاكل قريبة زى المبالغة فى الكلام عن عبقرية العمل و الفورشادوينج و اللى جمهور العمالقة معروف بيه بس الفكرة إن نفس الشئ بيحصل مع رجل المنشار و فوجيموتو نفسه عمل ون شوت مخصوص للتعليق عليه
 

abdullah-kh

رجل من العامة
فاهم نقطتك بس هو هنا بيقارن العمل مع اعمال فى نفس الفئة و بنفس المشاكل أو بمشاكل قريبة زى المبالغة فى الكلام عن عبقرية العمل و الفورشادوينج و اللى جمهور العمالقة معروف بيه بس الفكرة إن نفس الشئ بيحصل مع رجل المنشار و فوجيموتو نفسه عمل ون شوت مخصوص للتعليق عليه
هو رجل المنشار بصراحة أشوفه حاجة بعيدة كثير عن العمالقة لان العمل فوضوي وما يسعى لهذا، في العمالقة الحالة مختلفة كثير واضح التخطيط الكبير فيه وان الكاتب بالفعل ركب أغلب الاشياء وتعنت لهذا، حتى مستوى الصراع مختلف المنشار طالع عمل شخصي الصراعات محدودة باشخاص وتأخذ طابع علاقاتي كثير، بالمقارنة مع العمالقة الوضع مختلف فيه خلفيات سياسية واجتماعية وطبقات متعددة الخ بصراحة العمالقة صعب احط هنا Xd
 

AM152

True Gamer
هو رجل المنشار بصراحة أشوفه حاجة بعيدة كثير عن العمالقة لان العمل فوضوي وما يسعى لهذا، في العمالقة الحالة مختلفة كثير واضح التخطيط الكبير فيه وان الكاتب بالفعل ركب أغلب الاشياء وتعنت لهذا، حتى مستوى الصراع مختلف المنشار طالع عمل شخصي الصراعات محدودة باشخاص وتأخذ طابع علاقاتي كثير، بالمقارنة مع العمالقة الوضع مختلف فيه خلفيات سياسية واجتماعية وطبقات متعددة الخ بصراحة العمالقة صعب احط هنا Xd

فعلا العملين مختلفين و رجل المنشار مش هدفه ده كما ذكرت بس اللى اقصده هنا التشابه فى المشاكل زى المبالغة فى التحليل و البحث عن العمق مثلا مقارنة بمشاكل مختلفة تماما مع فاندوم تانى زى كونوسوبا أو جوجو ، للأمانة كلامى ممكن يكون عام فعلا و فاهم إن فى اختلافات نسبية بين الأعمال ممكن تأثر على نظرتك بس الفكرة إن المبالغة موجودة فى كل الحالات
 

abdullah-kh

رجل من العامة
فعلا العملين مختلفين و رجل المنشار مش هدفه ده كما ذكرت بس اللى اقصده هنا التشابه فى المشاكل زى المبالغة فى التحليل و البحث عن العمق مثلا مقارنة بمشاكل مختلفة تماما مع فاندوم تانى زى كونوسوبا أو جوجو ، للأمانة كلامى ممكن يكون عام فعلا و فاهم إن فى اختلافات نسبية بين الأعمال ممكن تأثر على نظرتك بس الفكرة إن المبالغة موجودة فى كل الحالات
فعلا صحيح بس أقولك حالة صارت معي مع جوجو وتعرف قد ايش انا فان بل فانبوي له & الذي أقصده وقت تحولت الميمز من الفانز كحالة تعرف الاسم انا هنا كرهت هذا وذكرته هنا، كوني أكره هذا السلوك ما أشوف نفسي غلطان صراحة، وهذه الميمز ممكن تشترك باعمال ثانية لكن بجوجو صار حالة خاصة لدرجة فيه كثير ما عرفت العمل الا منه وحتى صعب تقارنها مع اي عمل ثاني من هنا تطلع الخصوصية كثير.
 

MaherMatrix

True Gamer
ماعنديش فكرة عن نقاشات Fate بس لو هاتكلم عن نقاشات العمالقة فهاختلف، ليه بتفترض إن هنا فقط فى Passion Fever و هناك الوضع مختلف ، كشخص كان من متابعى العمالقة برضه مش شايف إن الفرق كبير و كان فى Passion حقيقى للعمل و نقاشات جدية و المسألة فقط إنك مش مهتم أو مقتنع باللى بيتكملوا عنه هناك عكس الحالة مش أكثر هنا أما نقطة إن التركيز مع الفورشادوينج و البلوت أقل مع رجل المنشار فأظن إن ده راجع لحجم العمل فقط و شخصيا شفت عشرات الفيديوهات و النقاشات التحليلية اللى بتركز على النقط دى مع رجل المنشار و ممكن تقارن عددها مع حجم العملين و تشوف هل فى فرق فعلا أم لا

ما قلت ما فيه passion. لو تركز على كلامي " يلي ممكن معهم شيء مشابه بس مع درجات ثانية من حاجات اكرهها اكثر " فواضح اني اقصد نقاط تركيز الفاندوم اكثر شيء. فيه ناس لسه تاخذ بلوت تشينساومان وتعمل منه شيء اكبر ونقاش تلميحات وما شابه بس هذه الأقلية وأغلب الاهتمام يتركز على الشخصيات وعلاقاتهم وهيكل الاركات. هالشيء يجي من طبيعة العمل نفسه ونقاط تركيزه مثل ما قال عبد الله ولو ما نقدر نتفق على نقطة بسيطة مثل هذه ما اشوف فائدة من اكمال النقاش لان واضح فئة الفانز اللي مرينا عليها مختلفة وما اشوف الشيء متعلق بالشهرة ابداً.

بالعكس ده شئ مهم جدا و مستغرب بصراحة من تقليلك لأهميته

لما تعمل فيديو تحليلى طويل جدا و مفصل تهاجم فيه عمل عشان نقط محددة و بعدها تمدح عمل تانى بالرغم من وجود نفس النقط و المشاكل فيه و يمكن حتى تمدحها و تقول الرأى و بعدها تقول عكسه فده معناه إن كلامك عن النقط السيئة أو الجيدة كان بلا معنى و مش عن إقتناع حقيقى قد ماهو محاولة لتبرير إن حبك أو كرهك لعمل ليه أسباب منطقية مع إنه فى الحقيقة مجرد Bias و مالوش علاقة بالأسباب اللى ذكرتها و بالتالى فتحليلك المنطقى و العميق كان مجرد كلام من اختراعك فقط مستعد تتخلى عنه فى لحظة و متابعته تضييع وقت الشئ اللى المتابعين ادركوه فعلا و عشان كده توقفوا عن متابعته و عشان أكون واضح ال Bias فى حد ذاته شئ طبيعى و مش هو المشكلة و لو كان بيعترف بده فالوضع كان هايبقى مختلف لكن إنك تشوف واحد بيدى أسباب وهمية لكره عمل ما هو نفسه مش مقتنع بيها فده شئ صعب قبوله و مش هانكر إنه ترك بصمة بس مش إيجابية فى معظمها للأسف

ما قللت من اهمية ال Logical consistency. قلت فقط انه اللي جعل فيديوهاته مثيرة للاهتمام هو انه كان يناقش اعمال من زوايا مختلفة بسبب فقد هالشيء. مثل كيف ان جوجو يضحّي بهالنقطة ليوصل لافكار مثيرة للاهتمام اكثر ضمن عالمه هذا مشابه لفيديوهاته بنظري.
مدارس تحليل الاعمال الفنية مختلفة وكلها "صحيحة" لدرجة معيّنة. تقدر تهتم بتقديم نظرتك المشتقّة من هالمدارس او انك تناقش الاعمال من وجهات نظر مختلفة حسب طبيعة العمل. ما عندي مانع مع اي من النظرتين وتعليقك على ال Bias شوية ironic لانه هو شخص مؤمن بال Subjectivity للحكم على الأرت وبالتالي ما في اي شيء بالفيديو الا ال bias وهو مدرك لهالشيء.

للتوضيح اغلب اهتمامي اصلا ما كان بفيديوهات النقد مثل تبع سورد ارت بل فيديوهات ثانية عامة عن فنانين قديمين من صناعة الانمي و نظريات عامة عن ال aesthetics وما شابه. اكيد في كثير فيديوهات ما تعجبني منه.
 
التعديل الأخير:

AM152

True Gamer
ما قلت ما فيه passion. لو تركز على كلامي " يلي ممكن معهم شيء مشابه بس مع درجات ثانية من حاجات اكرهها اكثر " فواضح اني اقصد نقاط تركيز الفاندوم اكثر شيء. فيه ناس لسه تاخذ بلوت تشينساومان وتعمل منه شيء اكبر ونقاش تلميحات وما شابه بس هذه الأقلية وأغلب الاهتمام يتركز على الشخصيات وعلاقاتهم وهيكل الاركات. هالشيء يجي من طبيعة العمل نفسه ونقاط تركيزه مثل ما قال عبد الله ولو ما نقدر نتفق على نقطة بسيطة مثل هذه ما اشوف فائدة من اكمال النقاش لان واضح فئة الفانز اللي مرينا عليها مختلفة وما اشوف الشيء متعلق بالشهرة ابداً.

فاهم نقطتك هنا و متفق نسبيا و للتوضيح كلامى عن حجم العملين مش مقصود بيه الشهرة و إنما الحجم الفعلى من حيث عدد الشابتر و كميتها

ما قللت من اهمية ال Logical consistency. قلت فقط انه اللي جعل فيديوهاته مثيرة للاهتمام هو انه كان يناقش اعمال من زوايا مختلفة بسبب فقد هالشيء. مثل كيف ان جوجو يضحّي بهالنقطة ليوصل لافكار مثيرة للاهتمام اكثر ضمن عالمه هذا مشابه لفيديوهاته بنظري.
مدارس تحليل الاعمال الفنية مختلفة وكلها "صحيحة" لدرجة معيّنة. تقدر تهتم بتقديم نظرتك المشتقّة من هالمدارس او انك تناقش الاعمال من وجهات نظر مختلفة حسب طبيعة العمل. ما عندي مانع مع اي من النظرتين وتعليقك على ال Bias شوية ironic لانه هو شخص مؤمن بنظرية death of the author وبالتالي ما في اي شيء بالفيديو الا ال bias وهو مدرك لهالشيء.

للتوضيح اغلب اهتمامي اصلا ما كان بفيديوهات النقد مثل تبع سورد ارت بل فيديوهات ثانية عامة عن فنانين قديمين من صناعة الانمي و نظريات عامة عن ال aesthetics وما شابه. اكيد في كثير فيديوهات ما تعجبني منه.

برضه للتوضيح ماعنديش مشكلة فى اختلاف مدراس التحليل و طبيعى إن الزاوية اللى بتشوف منها العمل ممكن تختلف من شخص للتانى بس أنا هنا باتكلم عن نقطة مختلفة تماما و مالهاش أى علاقة بفكرة Death of the auther

كلامى فى الأساس موجه على فيديوهات النقد الخاصة بيه و اللى فيها كان بيهاجم الأعمال (مش SAO تحديدا) بناءا على نقط معينة بيعتبرها سيئة أو نقط ضعف سواء فى القصة أو الأحداث و تركيبتها و ما إلى ذلك ، ده فى حد ذاته مش مشكلة و كل شخص حر فى رأيه و طريقة تقييمه للعمل بس لما تلاقيه بيمدح فى أعمال ثانية فيها نفس النقط اللى انتقدها قبل كده و يقول آراء عكس اللى قاله فى الفيديو السابق فهنا المشكلة ، انت عملت طريقة معينة و نقط واضحة للتقييم و بنيت انتقادك للأعمال على أساس وجود نقط ضعف محددة بشكل يوحى إن تقييمك محايد و شبه خالى من ال Bias بس دى مش الحقيقة و النقط دى ماكنش ليها أى معنى حقيقى بالنسبة لك بدليل إنك تجاهلتها تماما فى تقييمك لأعمال تانية و كونك بتعترف بال Bias فى فيديوهات تانية مايغيرش إنك نفيته بشكل ضمنى فى تقييمك

هنا الموضوع مالوش أى علاقة بفكرة Death of the auther لأن المشكلة مالهاش أى علاقة بوجهة نظرك فى العمل و إنما فى إنك حددت نقط معينة المفترض إن العمل (الجيد) يحتوى عليها و نقط تانية تدل إن العمل (سيئ) و بنيت عليها تقييمك و بعدها رميتها تماما و قلت كلام مختلف مناقض للنقط السابقة بمجرد لما شفت شئ تانى ، المسألة زى لو واحد هاجم عمل عشان ضعف القصة و الكتابة و إدى محاضرة مدتها ساعتين عن أهميتها و إزاى إنها أساس العمل عشان بعدها مدح عمل تانى بنفس القصة الضعيفة و من نفس الأشخاص و قال إن القصة ده مجرد حاجة ثانوية المفترض مانركز عليها كثير و مش هى مقياس الحكم ده يخليك تفهم إن المشكلة فى العمل الأول ماكنتش فى القصة و إنها ماكنتش بالأهمية دى بالنسبة له ، لو كان قال إنه حب تنفيذ القصة هنا و ماحبهاش فى العمل التانى فده وجهة نظر تحترم و حقه لكن المشكلة إنه غير المقياس نفسه من إن القصة مهمة و أساس العمل لأن القصة مالهاش أهمية لمجرد إن العمل عجبه و ده معناه إن المقياس اللى كان بيحكم بيه وهمى و هو ماكنش عنده إقتناع حقيقى بيه و الموضوع مابقاش مش وجهات نظر مختلفة قد ما هو Hypocrisy و اتمنى إنى أكون وضحت قصدى فى المثال ده

برضه أظن إن فيديوهات النقد كان جزء رئيسى لقناته و بالعكس أظن إنه كان بنى شهرته على نقده الشهير ل SAO فصعب أتجاوز النقطة دى و للتوضيح ماقدرش أنكر إنه كانت ليه فيديوهات جيدة و أذكر إنى حتى حطيت فيديو ليه فى موضوع موب سايكو زمان بس تناقض آرائه كان واضح بشكل صعب تجاهله أو قبوله حتى فى حدود ال Bias لدرجة إن عدد مش قليل من اليوتيوبرز عملوا فيديوهات للتعليق عليها
 

MaherMatrix

True Gamer
برضه للتوضيح ماعنديش مشكلة فى اختلاف مدراس التحليل و طبيعى إن الزاوية اللى بتشوف منها العمل ممكن تختلف من شخص للتانى بس أنا هنا باتكلم عن نقطة مختلفة تماما و مالهاش أى علاقة بفكرة Death of the auther

كلامى فى الأساس موجه على فيديوهات النقد الخاصة بيه و اللى فيها كان بيهاجم الأعمال (مش SAO تحديدا) بناءا على نقط معينة بيعتبرها سيئة أو نقط ضعف سواء فى القصة أو الأحداث و تركيبتها و ما إلى ذلك ، ده فى حد ذاته مش مشكلة و كل شخص حر فى رأيه و طريقة تقييمه للعمل بس لما تلاقيه بيمدح فى أعمال ثانية فيها نفس النقط اللى انتقدها قبل كده و يقول آراء عكس اللى قاله فى الفيديو السابق فهنا المشكلة ، انت عملت طريقة معينة و نقط واضحة للتقييم و بنيت انتقادك للأعمال على أساس وجود نقط ضعف محددة بشكل يوحى إن تقييمك محايد و شبه خالى من ال Bias بس دى مش الحقيقة و النقط دى ماكنش ليها أى معنى حقيقى بالنسبة لك بدليل إنك تجاهلتها تماما فى تقييمك لأعمال تانية و كونك بتعترف بال Bias فى فيديوهات تانية مايغيرش إنك نفيته بشكل ضمنى فى تقييمك

هنا الموضوع مالوش أى علاقة بفكرة Death of the auther لأن المشكلة مالهاش أى علاقة بوجهة نظرك فى العمل و إنما فى إنك حددت نقط معينة المفترض إن العمل (الجيد) يحتوى عليها و نقط تانية تدل إن العمل (سيئ) و بنيت عليها تقييمك و بعدها رميتها تماما و قلت كلام مختلف مناقض للنقط السابقة بمجرد لما شفت شئ تانى ، المسألة زى لو واحد هاجم عمل عشان ضعف القصة و الكتابة و إدى محاضرة مدتها ساعتين عن أهميتها و إزاى إنها أساس العمل عشان بعدها مدح عمل تانى بنفس القصة الضعيفة و من نفس الأشخاص و قال إن القصة ده مجرد حاجة ثانوية المفترض مانركز عليها كثير و مش هى مقياس الحكم ده يخليك تفهم إن المشكلة فى العمل الأول ماكنتش فى القصة و إنها ماكنتش بالأهمية دى بالنسبة له ، لو كان قال إنه حب تنفيذ القصة هنا و ماحبهاش فى العمل التانى فده وجهة نظر تحترم و حقه لكن المشكلة إنه غير المقياس نفسه من إن القصة مهمة و أساس العمل لأن القصة مالهاش أهمية لمجرد إن العمل عجبه و ده معناه إن المقياس اللى كان بيحكم بيه وهمى و هو ماكنش عنده إقتناع حقيقى بيه و الموضوع مابقاش مش وجهات نظر مختلفة قد ما هو Hypocrisy و اتمنى إنى أكون وضحت قصدى فى المثال ده

برضه أظن إن فيديوهات النقد كان جزء رئيسى لقناته و بالعكس أظن إنه كان بنى شهرته على نقده الشهير ل SAO فصعب أتجاوز النقطة دى و للتوضيح ماقدرش أنكر إنه كانت ليه فيديوهات جيدة و أذكر إنى حتى حطيت فيديو ليه فى موضوع موب سايكو زمان بس تناقض آرائه كان واضح بشكل صعب تجاهله أو قبوله حتى فى حدود ال Bias لدرجة إن عدد مش قليل من اليوتيوبرز عملوا فيديوهات للتعليق عليها

صححت تعليقي اللي اقصده كنت Subjectivity تبع الحكم عالفن مو death of the author.

احب هالنقاشات بس بهالحالة عم نتكلم عن قناة قديمة كثير واظن لو لح نستمر بالنقاش هذا لح نضطر نجيب فيديوهات كاثبات. ما اظن سهل هالشيء او له فائدة عامة فلح اعطيك انطباعي كشخص تابع كل شيء من قناته وتقدر تقبله او ترفضه براحتك:

فكرة انه "يوحى إن تقييمك محايد و شبه خالى من ال Bias" ما اشوفها صحيحة واشوف انه اعترافه بال Subjectivity تبع محتواه وذوقه اعطاني احترام كبير للفيديوهات. النقطة انه تقدر لسه تنقد عمل بناء على نقاط ملموسة فيه وواضحة بالعمل لكن تختار تركيزك بشكل "نسبي" على هالنقاط بناء على تفاعلها مع عناصر ثانية بالعمل. مثلا تقدر تنقد كيريتو لانه اوفرباورد بس هالشيء مو لانه اوفرباورد بالحقيقية بل كيف هالنقطة تتفاعل مع عناصر العمل الثانية لتصنع شيء اسوأ بالنهاية بينما ما تستخدم هالنقد ضد ون بنش مان لانه هذه الفكرة منه اصلا وتعامله معها مختلف (مجرد مثال، ما عندي هالراي شخصيّاً). نفس الشيء تقدر تطبقه على تركيزك على القصة او البصريّات مثلاً بناء على العمل والخ. حتى هالتركيز ممكن يكون بناء على ذوقك الشخصي ومودك باللحظة اللي تشوف فيها العمل، عبد الله مثال لهالشيء ::sweat::

الشيء صعب لانك تحتاج تقول انك ما تؤمن او تحاول تجد مشاكل "اوبجكتف" بالعمل بدون ما تستخدم كلمة "من وجهة نظري الشخصية" بكل جملة تقولها. هالشيء حتى انا اعاني معه وهو فعلاً كان عنده عدة فيديوهات سابقة يتكلم فيها عن هالمسألة وشو يهتم يشوفه بالاعمال الفنيّة. الأذواق متقلّبة كثير والاعمال الفنيّة معقّدة لهيك طبيعي تشوف تركيز على نقاط مختلفة لكل عمل منه. عن نفسي احب انظر لهالفيديوهات مثل اي عمل فني، يهمني كيف الفيديو نفسه مكتوب وكم النقاط مثيرة للاهتمام فيه بغض النظر عن اذا تقدر تعملها generalization على محتوى ثاني. ما يهمني فيديوهات لشخص آراءه موحّدة بس مملة لكن اقدر اتجاوز ال consistency اذا المحتوى نفسه مثير للاهتمام وهذا اللي شفته هنا.
 

AM152

True Gamer
صححت تعليقي اللي اقصده كنت Subjectivity تبع الحكم عالفن مو death of the author.

احب هالنقاشات بس بهالحالة عم نتكلم عن قناة قديمة كثير واظن لو لح نستمر بالنقاش هذا لح نضطر نجيب فيديوهات كاثبات. ما اظن سهل هالشيء او له فائدة عامة فلح اعطيك انطباعي كشخص تابع كل شيء من قناته وتقدر تقبله او ترفضه براحتك:

فكرة انه "يوحى إن تقييمك محايد و شبه خالى من ال Bias" ما اشوفها صحيحة واشوف انه اعترافه بال Subjectivity تبع محتواه وذوقه اعطاني احترام كبير للفيديوهات. النقطة انه تقدر لسه تنقد عمل بناء على نقاط ملموسة فيه وواضحة بالعمل لكن تختار تركيزك بشكل "نسبي" على هالنقاط بناء على تفاعلها مع عناصر ثانية بالعمل. مثلا تقدر تنقد كيريتو لانه اوفرباورد بس هالشيء مو لانه اوفرباورد بالحقيقية بل كيف هالنقطة تتفاعل مع عناصر العمل الثانية لتصنع شيء اسوأ بالنهاية بينما ما تستخدم هالنقد ضد ون بنش مان لانه هذه الفكرة منه اصلا وتعامله معها مختلف (مجرد مثال، ما عندي هالراي شخصيّاً). نفس الشيء تقدر تطبقه على تركيزك على القصة او البصريّات مثلاً بناء على العمل والخ. حتى هالتركيز ممكن يكون بناء على ذوقك الشخصي ومودك باللحظة اللي تشوف فيها العمل، عبد الله مثال لهالشيء ::sweat::

فاهم كلامك بس ده مش قصدى و حتى قلت فى ردى :
لو كان قال إنه حب تنفيذ القصة هنا و ماحبهاش فى العمل التانى فده وجهة نظر تحترم و حقه لكن المشكلة إنه غير المقياس نفسه من إن القصة مهمة و أساس العمل لأن القصة مالهاش أهمية لمجرد إن العمل عجبه

أنا عارف كويس إزاى شئ يبقى جيد فى عمل و نفس الشئ يبقى سيئ فى عمل تانى و ده مش قصدى و إنما قصدى المقياس نفسه و هديك مثال أبسط تخيل شخص بيقول فى فيديو بيقيم فيه عمل إنه بيكره النوع الفلانى من الكوميديا بصفة عامة و عشان كده هايقلل من تقييم العمل عشان يقول فى الفيديو اللى بعده عن عمل تانى إنه بيحب النوع ده من الكوميديا بصفة عامة و عشان كده هايرفع تقييم العمل ، طبعا المسألة مش هاتبقى بالصراحة دى بس هى كانت واضحة فعلا

أنا ممكن اتكلم أكثر بس كما ذكرت هانضطر نرفع فيديوهات قديمة و ندخل فى نقاش بدون فائدة و بالنسبة لى أنا وضحت موقفى (و إن كانت فى الحالة دى أى بحث عنه فى اليوتيوب هايظهر فيديوهات الهجوم عليه مباشرة :grinning:)

الشيء صعب لانك تحتاج تقول انك ما تؤمن او تحاول تجد مشاكل "اوبجكتف" بالعمل بدون ما تستخدم كلمة "من وجهة نظري الشخصية" بكل جملة تقولها. هالشيء حتى انا اعاني معه وهو فعلاً كان عنده عدة فيديوهات سابقة يتكلم فيها عن هالمسألة وشو يهتم يشوفه بالاعمال الفنيّة. الأذواق متقلّبة كثير والاعمال الفنيّة معقّدة لهيك طبيعي تشوف تركيز على نقاط مختلفة لكل عمل منه. عن نفسي احب انظر لهالفيديوهات مثل اي عمل فني، يهمني كيف الفيديو نفسه مكتوب وكم النقاط مثيرة للاهتمام فيه بغض النظر عن اذا تقدر تعملها generalization على محتوى ثاني. ما يهمني فيديوهات لشخص آراءه موحّدة بس مملة لكن اقدر اتجاوز ال consistency اذا المحتوى نفسه مثير للاهتمام وهذا اللي شفته هنا.

برضه فاهم قصدك و ماقلتش شوف شخص ممل أو لازم يكون الشخص برأى ثابت على مدار السنين و بالعكس تغير الذوق مع الوقت شئ طبيعى و مقبول بس الموضوع يختلف لما الشخص يغيير موقفه بشكل مستمر و غير متفق مع تغير الذوق الطبيعى أو النظرة المختلفة لكل عمل كما ذكرت فى ردى و الموضوع بيبقى أقرب لمشاهدة شخص بيمثل و بيقدم Script هدفه إظهار عمق غير موجود أو رسم صورة معينة غير واقعية مقارنة بشخص بيعبر عن رأيه الحقيقى عن عمل ما ، انت ممكن تعتبر التشبيه ده بعيد بس ممكن أعتبر الموضوع قريب من المصارعة الحرة لما تشوف مواجهات (Scripted) أو خناقات هدفها رسم صورة معينة للمصارع و ممكن شخص يبقى عارف إن القصة تمثيل و يشوفها على الأساس ده و يستمتع بيها عادى بس بالنسبة لى عاوز أشوف شخص بيشارك برأى قريب من الحقيقى (لأن أكيد هايبقى فى جزء متعلق بالمظهر أمام المتابعين) عن العمل
 

Gavroche

World history is a court of judgment

مقابلة ممتعة جدا وخلت حماسي يوصل عنان السماء ::rock::
 
  • Like
Reactions: Tia

MaherMatrix

True Gamer
فاهم كلامك بس ده مش قصدى و حتى قلت فى ردى :


أنا عارف كويس إزاى شئ يبقى جيد فى عمل و نفس الشئ يبقى سيئ فى عمل تانى و ده مش قصدى و إنما قصدى المقياس نفسه و هديك مثال أبسط تخيل شخص بيقول فى فيديو بيقيم فيه عمل إنه بيكره النوع الفلانى من الكوميديا بصفة عامة و عشان كده هايقلل من تقييم العمل عشان يقول فى الفيديو اللى بعده عن عمل تانى إنه بيحب النوع ده من الكوميديا بصفة عامة و عشان كده هايرفع تقييم العمل ، طبعا المسألة مش هاتبقى بالصراحة دى بس هى كانت واضحة فعلا

أنا ممكن اتكلم أكثر بس كما ذكرت هانضطر نرفع فيديوهات قديمة و ندخل فى نقاش بدون فائدة و بالنسبة لى أنا وضحت موقفى (و إن كانت فى الحالة دى أى بحث عنه فى اليوتيوب هايظهر فيديوهات الهجوم عليه مباشرة :grinning:)



برضه فاهم قصدك و ماقلتش شوف شخص ممل أو لازم يكون الشخص برأى ثابت على مدار السنين و بالعكس تغير الذوق مع الوقت شئ طبيعى و مقبول بس الموضوع يختلف لما الشخص يغيير موقفه بشكل مستمر و غير متفق مع تغير الذوق الطبيعى أو النظرة المختلفة لكل عمل كما ذكرت فى ردى و الموضوع بيبقى أقرب لمشاهدة شخص بيمثل و بيقدم Script هدفه إظهار عمق غير موجود أو رسم صورة معينة غير واقعية مقارنة بشخص بيعبر عن رأيه الحقيقى عن عمل ما ، انت ممكن تعتبر التشبيه ده بعيد بس ممكن أعتبر الموضوع قريب من المصارعة الحرة لما تشوف مواجهات (Scripted) أو خناقات هدفها رسم صورة معينة للمصارع و ممكن شخص يبقى عارف إن القصة تمثيل و يشوفها على الأساس ده و يستمتع بيها عادى بس بالنسبة لى عاوز أشوف شخص بيشارك برأى قريب من الحقيقى (لأن أكيد هايبقى فى جزء متعلق بالمظهر أمام المتابعين) عن العمل

لو نقطتك العامة انه "يمثّل" رأيه فهذه اختلف معها بشكل كبير لكن مثل ما ذكرت الافضل ما نرجع لأمثلة. بنظري الشيء تقلّب ذوق طبيعي مو اكثر بس بتوقّف هنا.
 

Nostalgic

True Gamer
لحظة لحظة... متى أعلنوا عن فيلم رابع مكمل لمادوكا ماجيكا؟... وليش؟
 

MH MD

Administrator
Administrator
لحظة لحظة... متى أعلنوا عن فيلم رابع مكمل لمادوكا ماجيكا؟... وليش؟
اعلنوه من 3 شهور تقريبا -لحظة طلع من سنة و 3 شهور هولي شت-

وبالنسلة لليش، طلع انه ببساطة الفلم كان مكتوب من 2014 فعلا بعد الفلم الثالث واوروبوتشي خلص كتابته قبل ما يترك الانمي وينشغل بمشاريع الدمى حقته، بس شافت هي شافت، تكاسل او مماطلة او بسبب مشاكلها الكثيرة الانتاجية آخر سنين، أيا يكن السبب، نسوا المشروع وتركوه واتذكروا يعملوه أخيرا بعد كل هالسنين، بس السكربت يعتبر مكتمل من زمان خلاص

مش اني اشوف له داعي اصلا واشوف الفلم الثالث انتهى بشكل ممتاز ومثالي، بس يلا
 

abdullah-kh

رجل من العامة
وبالنسلة لليش، طلع انه ببساطة الفلم كان مكتوب من 2014 فعلا بعد الفلم الثالث واوروبوتشي خلص كتابته قبل ما يترك الانمي وينشغل بمشاريع الدمى حقته، بس شافت هي شافت، تكاسل او مماطلة او بسبب مشاكلها الكثيرة الانتاجية آخر سنين، أيا يكن السبب، نسوا المشروع وتركوه واتذكروا يعملوه أخيرا بعد كل هالسنين، بس السكربت يعتبر مكتمل من زمان خلاص
كويس ارجع اذكرك انني انتصرت بالرهان زمان ::evil::
 

MH MD

Administrator
Administrator
كويس ارجع اذكرك انني انتصرت بالرهان زمان ::evil::
بعد عشر سنين والناس فقدت الاهتمام مش حاجة، حتى شافت نفسها بطلت تهتم لدرجة نست انه عندها سكريبت اصلا ::spy::
 

لُقمَان

True Gamer

الفريق خلص والاصدار بعد اسبوعين::rock::
خبر مفرح والله! باقي حينما تنوح النوارس "أومنيكو" من فريق الشظية، على كلامهم أرك الأسئلة "أول 4 حلقات" على وشك يخلص بعد ::mad::
 

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
خبر مفرح والله! باقي حينما تنوح النوارس "أومنيكو" من فريق الشظية، على كلامهم أرك الأسئلة "أول 4 حلقات" على وشك يخلص بعد ::mad::

كيف مستواهم دام عندك خلفية عنهم؟
 

لُقمَان

True Gamer
كيف مستواهم دام عندك خلفية عنهم؟
ماعندي فكرة عن فريق Fate بس شايف أسماء ممتازة معهم مثل منصور معرّب ألعاب معروف،
فريق أومينيكو ممتاز وأصله فريق مترجم مانجا وشاهدت كم عمل لهم والجودة رائعة.
 

STARDUST

Gurenyuu
اضف على الشغل ذا انه فيه مجهودات فردية تحاول تترجم بعض قصص تايب مون الاخرى وتحاول تنشرها للجميع.
اليوم احدهم قالي انه يبغى يترجم fgo وبنفس الوقت ماسك الشابتر الاخير من كارا نو كيوكاي اللي ما تم اقتباسه.

شي حلو والله.
 
أعلى