hits counter

[ الــمــجـــلــــس ] - Japanese Stuff

STARDUST

Gurenyuu
بصدمك يا أحمد .. ، جالس "استهبل وأمزح" !! ::fdoly:: ماعندي فيتش للعناكب ولا أحبها في الحياة الواقعية! و عبد الله مو ديناصور بالحقيقة ، عشان لا تاخذ الكلام بالحرف (&)
مين يحب العناكب اصلا؟ ::laugh::
 

STARDUST

Gurenyuu
ترا بعضهم كيوت وما بقول لأ لعنكبوت كحيوان أليف ::sar::
tenor.gif
 

AM152

True Gamer
هو ما قصدي بالجديّة جديّة رسالته او احداثه بل شيء مثل موازين القوى او مستوى التصعيد. يعني لما توصل لمستوى رمي المجرّات فاذا كنت تاخذ موازين قوته بجديّة مثل ناروتو أو هنتر لح تعمله دروب مباشر بينما لو تنظر له كعرض للمشاعر بشكل ارتجالي اكثر من منطقية العالم يصير منطقي اكثر بكثير.
شفت كثير ناس خصوصا فانز الشونين التقليدي يعملوله دروب او بالمجمل يكرهوه لهالاسباب.
(مع الفانسيرفس اتوسّعوا فيها بشكل افضل مع كيل لا كيل بس يعجبني انهم ما يخجلوا من هالنواحي ابداً)

لو ده قصدك بالجدية فدى ماكنتش مشكلة بالرغم من إنى من محبى الشونين التقليدى و كونها أقرب لعرض للمشاعر كما ذكرت كان واضح بالنسبة لى بس أنا مشاكلى مع العمل كانت مختلفة
بالنسبة لى أكبر مشكلة فى العمل كانت شخصية روشيو و كل ما يتعلق بيه ، البداية الحلقة الرابعة من العمل على ما اذكر و اللى قدمت قرية روشيو استفزتنى بشكل غير طبيعى و كان فيها أفكار كرهتها جدا و الوضع كمل فى النصف الثانى من العمل ، ماحبيتش الجدية الزائدة اللى العمل خد نفسها بيها من ناحية الصراع بين سيمون و روشيو فى عمل مبنى على الحماس و مابياخدش نفسه بجدية فى معظم الوقت (فى موت للشخصيات و أحداث كئيبة بس قصدى هنا على تفاصيل العالم) ، ممكن أفهم كلامك بخصوص الصراع بين التحرر و النظام بس ماحبيتش طريقة تقديمه هنا لأسباب كثيرة و ممكن أبقى أناقش ده بس فى وقت تانى ، بالمناسبة انت تقدر تلاحظ إن فى تشابه واضح بين شخصية العدو و هدفه فى فيلم برومار و بين روشيو و أظن إن روشيو كان أساس للشخصية

فى حاجات تانية ماحبيتهاش فى العمل ، معظم الآرك الأول كان بيدور فى صحراء فطبيعى مايبقاش فيه ألوان و تفاصيل كثيرة بس برضه ماحبيتش الخلفيات و الجو العام اللى عملته ، الآرك اللى قدم المواجهة ضد لورد جينوم كان مختصر بزيادة و حتى تم حذفه فى الأفلام ، مشاكلى فى الآرك الآخير ماكنتش مقتصرة على روشيو و فى تفاصيل كثيرة ماحبيتهاش أذكر منها النهاية بعد المواجهة على سبيل المثال (الفيلم عدل فيها و بقت أحسن نسبيا على ما أذكر بس برضه ماحبيتهاش) و برضه كرهت الفانسيرفس لشخصية يوكو
 

abdullah-kh

رجل من العامة
نصغر العمل لما نقول جملة غير جدي، لأن من البداية ييبني نفسه ثيميًا بشكل جاد لول، فكرة الناس اللي تحت الأرض وخايفين مع العالم الخارجي، صراع التحرر من العبودية، وأخيرًا هل الحرية تستحق التضحية؟ ترى جد العمل فيه مواضيع عميقة وأفكار مميزة كونه يغلف نفسه بطابع مشكل على بعضه شئ يميزه وهذه ترجع لنقطتي السابقة عن الصورة النمطية للاعمال وكيف ممكن تكون أو القولبة لأنك لو داخل بصورة مسبقة أكيد ما راح تتقبل التمازج العجيب في التون هذا، زي أفلا تارنينتو تقدر تقول هزلية/جادة وما ينقصها هذه تعطيك أشياؤ رهيبة لتقدمها بعالمك من الاخذ (الجاد) اللي تتصوره عن ما يمكن أن يكون!
 

AM152

True Gamer
نصغر العمل لما نقول جملة غير جدي، لأن من البداية ييبني نفسه ثيميًا بشكل جاد لول، فكرة الناس اللي تحت الأرض وخايفين مع العالم الخارجي، صراع التحرر من العبودية، وأخيرًا هل الحرية تستحق التضحية؟ ترى جد العمل فيه مواضيع عميقة وأفكار مميزة كونه يغلف نفسه بطابع مشكل على بعضه شئ يميزه وهذه ترجع لنقطتي السابقة عن الصورة النمطية للاعمال وكيف ممكن تكون أو القولبة لأنك لو داخل بصورة مسبقة أكيد ما راح تتقبل التمازج العجيب في التون هذا، زي أفلا تارنينتو تقدر تقول هزلية/جادة وما ينقصها هذه تعطيك أشياؤ رهيبة لتقدمها بعالمك من الاخذ (الجاد) اللي تتصوره عن ما يمكن أن يكون!

المسألة هنا مالهاش أى علاقة بالقولبة أو الصور المسبقة و أنا لما اتكلمت عن الجدية قصدت شئ معين و هو تفاصيل العالم و مش فكرة وجود ثيمات جدية فى حد ذاتها و حتى ذكرت إن العمل فيه موت شخصيات و أحداث كئيبة و الدليل إن تغير التون موجود فى النصف الأول من العمل و ماكنش عندى أى مشكلة معاه و لو كانت المسألة قولبة كما ذكرت كنت اعترضت على نهاية الآرك الأول بما إنى شايف العمل غير جدى و أنا عاوز شئ هزلى فقط أو جدى فقط لأنى شخص نمطى متقولب من وجهة نظرك :angry:

الثيمات الجادة موجودة من اللحظة الأولى و دى مش مشكلتى مع العمل و اللى استفزنى فى الحلقة الرابعة مش وجود ثيمات جادة و إنما أفكار معينة أنا ضدها ، لكن كلامى كان متعلق بجزئية محددة
 

abdullah-kh

رجل من العامة
المسألة هنا مالهاش أى علاقة بالقولبة أو الصور المسبقة و أنا لما اتكلمت عن الجدية قصدت شئ معين و هو تفاصيل العالم و مش فكرة وجود ثيمات جدية فى حد ذاتها و حتى ذكرت إن العمل فيه موت شخصيات و أحداث كئيبة و الدليل إن تغير التون موجود فى النصف الأول من العمل و ماكنش عندى أى مشكلة معاه و لو كانت المسألة قولبة كما ذكرت كنت اعترضت على نهاية الآرك الأول بما إنى شايف العمل غير جدى و أنا عاوز شئ هزلى فقط أو جدى فقط لأنى شخص نمطى متقولب من وجهة نظرك :angry:

الثيمات الجادة موجودة من اللحظة الأولى و دى مش مشكلتى مع العمل و اللى استفزنى فى الحلقة الرابعة مش وجود ثيمات جادة و إنما أفكار معينة أنا ضدها ، لكن كلامى كان متعلق بجزئية محددة
ماذا تقصد بالعالم لأن حتى هنا التركيبة من البداية فيها أخذ جاد تشوف مقسم طبقات فيه كادحين عمال وفيه ناس سادة والتفاوت الطبقي حتى ماركس ما فكر فيه xD والبيئة الصحرواية تخدم فكرة عالم مدمر لأن زي ما شفنا بعدين تحول وتم بنائه ولكن هذا جاء بفكرة عدمية أن تطور البشر يقود للهلاك تلخص شكل الفضائين بالاخير والخ.

فمدري وش امتعاضك على العالم.
 

Gavroche

World history is a court of judgment
مرات افكر ليش ما عملوا من tough مسلسل و نشوف شخصية كيريو في الحقيقة وشقد كيوت لكن محد يفهمه (&)


مصير القصص العظيمة ان تبقى في عالم المانجا و لا تتحول الى انمي نص كم مثل ٩٠٪؜ من السوق XD
 

AM152

True Gamer
ماذا تقصد بالعالم لأن حتى هنا التركيبة من البداية فيها أخذ جاد تشوف مقسم طبقات فيه كادحين عمال وفيه ناس سادة والتفاوت الطبقي حتى ماركس ما فكر فيه xD والبيئة الصحرواية تخدم فكرة عالم مدمر لأن زي ما شفنا بعدين تحول وتم بنائه ولكن هذا جاء بفكرة عدمية أن تطور البشر يقود للهلاك تلخص شكل الفضائين بالاخير والخ.

فمدري وش امتعاضك على العالم.

مشكلتى مع البيئة الصحراوية تبقى شئ متعلق بالآرت فقط و مالوش علاقة بأى أفكار فى العمل و حتى حددت إن طبيعى تبقى مافيش ألوان كثيرة بس ماحبيتش الخلفيات و بالنسبة لى فى أعمال قدمت بيئة صحراوية مدمرة بشكل أحسن و ماكنتش فاكر إنى لازم أوضح كل كلمة بالتفصيل و لما اتكلمت عن تفاصيل العالم ماجبتش سيرة الصراع الطبقى و إنما حددت الصراع بين سيمون و روشيو و قصدى بتفاصيل العالم يبقى :
فى النصف الأول حصلت تضحيات و ناس ماتت و كان فى تفاوت طبقى بس كلامى مش على الجزئية دى ، فى نفس العالم إحنا شفنا إزاى الحماس لوحده (أو ال Spiral Energy) كان بيولد طاقة و بيشغل الميكا فى العمل و حتى فى أحد المشهد كامينا تحكم فى الميكا بعد ما طرد قائدها و رفضت تعمل معاه بالحماس فقط و المشهد كان غير جدى و ده قصدى بتفاصيل العالم فكرة ال Spiral Energy تبقى جزء أساسى فى العمل من بدايته و مش شئ جديد بس فى النصف الثانى روشيو قرر يتجاهل ده تماما و المسألة قلبت صراع سياسى ، فى أرض الواقع الصراع ده بيحصل و بنفس الشكل و لو العمل ماشى بقواعد الواقع فبالنسبة لى اللى حصل كان هايبقى شئ مستفز بس واقعى و مفهوم لكن الوضع هنا مختلف لأن العالم نفسه بيمشى بشكل مختلف و سيمون مش مجرد رمز سياسى عشان المسألة تبقى خلاف على طرق القيادة و إنما دوره أكبر من كده ، عشان أكون واضح أنا مش رافض فكرة الصراع فى حد ذاتها بس حسيت إن طريقة تقديمها كانت جدية بزيادة و مش متفقة مع طبيعة العالم اللى بيمشى على الحماس (أو ال Spiral Energy )
 

MaherMatrix

True Gamer
لو ده قصدك بالجدية فدى ماكنتش مشكلة بالرغم من إنى من محبى الشونين التقليدى و كونها أقرب لعرض للمشاعر كما ذكرت كان واضح بالنسبة لى بس أنا مشاكلى مع العمل كانت مختلفة
بالنسبة لى أكبر مشكلة فى العمل كانت شخصية روشيو و كل ما يتعلق بيه ، البداية الحلقة الرابعة من العمل على ما اذكر و اللى قدمت قرية روشيو استفزتنى بشكل غير طبيعى و كان فيها أفكار كرهتها جدا و الوضع كمل فى النصف الثانى من العمل ، ماحبيتش الجدية الزائدة اللى العمل خد نفسها بيها من ناحية الصراع بين سيمون و روشيو فى عمل مبنى على الحماس و مابياخدش نفسه بجدية فى معظم الوقت (فى موت للشخصيات و أحداث كئيبة بس قصدى هنا على تفاصيل العالم) ، ممكن أفهم كلامك بخصوص الصراع بين التحرر و النظام بس ماحبيتش طريقة تقديمه هنا لأسباب كثيرة و ممكن أبقى أناقش ده بس فى وقت تانى ، بالمناسبة انت تقدر تلاحظ إن فى تشابه واضح بين شخصية العدو و هدفه فى فيلم برومار و بين روشيو و أظن إن روشيو كان أساس للشخصية

فى حاجات تانية ماحبيتهاش فى العمل ، معظم الآرك الأول كان بيدور فى صحراء فطبيعى مايبقاش فيه ألوان و تفاصيل كثيرة بس برضه ماحبيتش الخلفيات و الجو العام اللى عملته ، الآرك اللى قدم المواجهة ضد لورد جينوم كان مختصر بزيادة و حتى تم حذفه فى الأفلام ، مشاكلى فى الآرك الآخير ماكنتش مقتصرة على روشيو و فى تفاصيل كثيرة ماحبيتهاش أذكر منها النهاية بعد المواجهة على سبيل المثال (الفيلم عدل فيها و بقت أحسن نسبيا على ما أذكر بس برضه ماحبيتهاش) و برضه كرهت الفانسيرفس لشخصية يوكو

الحقيقة ما اتذكر كل تفاصيل العمل لناقشه بس نقطة روشيو اشوف تطبيقها جيد. طبعا هو يشبه كثير الاشرار بهالانميات بس هذه النقطة نوعاً ما انك تحتاج للنظام لدرجة معينة لتقدر تبني شيء. الشيء مثل صراع رمزي قديم Order vs Chaos من البداية سيمون وكامينا مثّلوا جانب الفوضى والتحرر بس ارك روشيو خصوصا بعد التايم سكيب اعطى التوازن المهم هنا. طبعا هو كمان كان لح يتطرّف بأفكاره بس لكمة سيمون له كانت الشيء اللي رجعه لصوابه.
قتال لورد جينوم قتلوه تماماً بالفلم للاسف بينما اتذكر كان ممتاز بالسلسلة. يحتاج اعادة لها لاقدر قرر كيف كانت بس بين كل اعمال تريغر/ايماييشي هذا يمتلك افضل بيسينغ بنظري (واللي لسه معيوب شوية)

نصغر العمل لما نقول جملة غير جدي، لأن من البداية ييبني نفسه ثيميًا بشكل جاد لول، فكرة الناس اللي تحت الأرض وخايفين مع العالم الخارجي، صراع التحرر من العبودية، وأخيرًا هل الحرية تستحق التضحية؟ ترى جد العمل فيه مواضيع عميقة وأفكار مميزة كونه يغلف نفسه بطابع مشكل على بعضه شئ يميزه وهذه ترجع لنقطتي السابقة عن الصورة النمطية للاعمال وكيف ممكن تكون أو القولبة لأنك لو داخل بصورة مسبقة أكيد ما راح تتقبل التمازج العجيب في التون هذا، زي أفلا تارنينتو تقدر تقول هزلية/جادة وما ينقصها هذه تعطيك أشياؤ رهيبة لتقدمها بعالمك من الاخذ (الجاد) اللي تتصوره عن ما يمكن أن يكون!

مثل ما قلت مو هذا مقصدي بهالكلمة:

هو ما قصدي بالجديّة جديّة رسالته او احداثه بل شيء مثل موازين القوى او مستوى التصعيد. يعني لما توصل لمستوى رمي المجرّات فاذا كنت تاخذ موازين قوته بجديّة مثل ناروتو أو هنتر لح تعمله دروب مباشر بينما لو تنظر له كعرض للمشاعر بشكل ارتجالي اكثر من منطقية العالم يصير منطقي اكثر بكثير.
شفت كثير ناس خصوصا فانز الشونين التقليدي يعملوله دروب او بالمجمل يكرهوه لهالاسباب.
(مع الفانسيرفس اتوسّعوا فيها بشكل افضل مع كيل لا كيل بس يعجبني انهم ما يخجلوا من هالنواحي ابداً)
 

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
مرات افكر ليش ما عملوا من tough مسلسل و نشوف شخصية كيريو في الحقيقة وشقد كيوت لكن محد يفهمه (&)


مصير القصص العظيمة ان تبقى في عالم المانجا و لا تتحول الى انمي نص كم مثل ٩٠٪؜ من السوق XD

سمعت عنها كلام طيب، الظاهر احسن من باكي وكينغن مع بعض وبأشواط ::wink::
 

AM152

True Gamer
الحقيقة ما اتذكر كل تفاصيل العمل لناقشه بس نقطة روشيو اشوف تطبيقها جيد. طبعا هو يشبه كثير الاشرار بهالانميات بس هذه النقطة نوعاً ما انك تحتاج للنظام لدرجة معينة لتقدر تبني شيء. الشيء مثل صراع رمزي قديم Order vs Chaos من البداية سيمون وكامينا مثّلوا جانب الفوضى والتحرر بس ارك روشيو خصوصا بعد التايم سكيب اعطى التوازن المهم هنا. طبعا هو كمان كان لح يتطرّف بأفكاره بس لكمة سيمون له كانت الشيء اللي رجعه لصوابه.
قتال لورد جينوم قتلوه تماماً بالفلم للاسف بينما اتذكر كان ممتاز بالسلسلة. يحتاج اعادة لها لاقدر قرر كيف كانت بس بين كل اعمال تريغر/ايماييشي هذا يمتلك افضل بيسينغ بنظري (واللي لسه معيوب شوية)
هى المسألة هنا أكثر من مجرد تشابه مع أشرار الأنميات ، الإثنين كانوا مقتنعين إن الأرض انتهت و إن الحل الوحيد يبقى الهروب منها فى سفينة فضائية و الإثنين كان عندهم رفض تام لأى حل بديل و مقتنعين إنهم بيعملوا ده للصالح العام و بيطبقوا مبادئهم بالقوة و برضه الإثنين كانت عندهم إمكانيات مهولة سواء التحكم الكامل فى الدولة فى حالة روشيو أو الشركة العملاقة فى حالة العدو فى برومار و بيطبقوا خطتهم فى سرية تامة ، حتى تصميم الملابس واحد فى الشخصيتين و لو ركزت هتلاقى تفاصيل تانية ، انت خدت الشخصية و أظهرتها على حقيقتها فى برومار فقط لا غير و مشكلتى معاه مش فى فكرة الحاجة للنظام و إنما إنه تعدى ده بشكل مبالغ فيه ، بالنسبة للكمة سيمون فأذكر إنها حرقت دمى فعلا ، روشيو تحكم فى كل حاجة و تجاهل سيمون تماما و بعدها عمل محاكمة مزيفة و حكم فيها بالإعدام على صديقه و بعدها أخرج صديقه من السجن عشان يدخل فى مواجهة تانية لإنه الوحيد اللى يقدر يواجه الأعداء بس ماحاولش يستغل ده عشان يحرره و إنما كمل خطته عادى و حتى على كلام سيمون هو بيحمينى فى المواجهة عشان يعدمنى بعد كده و ده مش كل حاجة و إنما كل اللى عمله (بقرارات منفردة تماما) كان هايؤدى لدمار الأرض و البشرية لولا تدخل سيمون و بعد كل ده كل حسابه يبقى لكمة !!! :rage:
 
التعديل الأخير:

abdullah-kh

رجل من العامة
مافيش مشكلة فى اختلاف وجهات النظر و عارف إنك مش هاتتفق معايا بس المهم مايبقاش فيه سوء تفاهم
اكيد اعتقد كلانا اعطى نقطته بشكل كافي والباقي على الجمهور.
 

retha

from a parallel universe
على سيرة سلة الفواكه، أشوف مدح كبير على النسخة الجديدة وتقييماتها فوق! ايش قصة العمل وهل يستاهل المتابعة أو الماليين (تسميتي لقوم MAL) مبالغين في تقديره زي كل الأنميات في قائمة التوب أنمي عندهم؟
شفت الحلقة الأولى من سنين طويلة وما أعتقد قدرت أكملها.
بالنسبة للريميك، شفت كذا حلقة ووضعه أفضل بكثير لكن بصراحة... ما أدري أنا عندي كره للشوجو بشكل عام أول عناصر العمل فعلاً سيئة؟
الشخصيات تهمني جداً في كل عمل، لكن الي شفته هو بطلة كيوتة وطيوبة لدرجة الغباء وواحد تسونديري بشكل مزعج وواحد مخقّق المدرسة ولكن قلبه مخلص لأم عيون ضخمة...
ما عندي مشكلة مع أساس القصة حق الحيوانات لكن... فعلاً العمل يرفع ضغطي والشخصيات فظيعة....
 

retha

from a parallel universe
كثيرين مضيعين عمرهم ومش عارفين قد ايش هذه الاعمال طالعة بروح وحب يا عمي نص مواهب الجيل الحالي من هناك هي تعطي فرص لان ببساطة أعمال نهارية وما في وراها ضغوطات كبيرة ::happy::

اتذكر على 2014 كنت حاط ببالي خطة مشاهدة ضرورية للميديم أعني كذا أنمي لازم أشوفه لاختم الميديم، وصلت 2017 وتقريبا ختمت كل هذا، بعدين قعدت بحسرة كبيرة لان خياراتي صارت قليلة صحيح فيه مشاهدات بس خلاص ما في الشغف الملح قبل ::cry::
أتفق معك.
ممكن أنا ما تابعت أعمال كثيرة وخصوصاً مقارنة فيك، لكن أنا ذوقي picky نوعاً ما وكثير من تروبز الأنيمي ممكن تنفرني من العمل بكبره.
الشغف مات بصراحة، أول كنت ألتهم الأنيميات والمانقات لدرجة أقاوم النوم لأني أبي أكمل الأحداث، الآن إذا أنيمي عجبني لدرجة إني أشوف حلقتين دفعة واحدة يعتبر إنجاز وأفرح بهذا الشيء.
 

retha

from a parallel universe

قادم في 2022 من جي سي ستاف لكن المخرج ممتاز مساعد مخرج مسلسلين بووكوورم الممتازين كثير، الرواية قريت مجلدها الاول وكانت تجربة مميزة كثيرا والبريمس روعة فيعني متفائل بحذر
كيف المجلد الأول باختصار؟ ما عندي مشكلة مع أي عمل فيه علاقات الحب (وخصوصاً لو كانت ممتازة) بشرط ما يكون فيه شيء graphic وتكون الرومنسية قليلة.
 

MaherMatrix

True Gamer
هى المسألة هنا أكثر من مجرد تشابه مع أشرار الأنميات ، الإثنين كانوا مقتنعين إن الأرض انتهت و إن الحل الوحيد يبقى الهروب منها فى سفينة فضائية و الإثنين كان عندهم رفض تام لأى حل بديل و مقتنعين إنهم بيعملوا ده للصالح العام و بيطقبوا مبادئهم بالقوة و برضه الإثنين كانت عندهم إمكانيات مهولة سواء التحكم الكامل فى الدولة فى حالة روشيو أو الشركة العملاقة فى حالة العدو فى برومار و بيطبقوا خطتهم فى سرية تامة ، حتى تصميم الملابس واحد فى الشخصيتين و لو ركزت هتلاقى تفاصيل تانية ، انت خدت الشخصية و أظهرتها على حقيقتها فى برومار فقط لا غير و مشكلتى معاه مش فى فكرة الحاجة للنظام و إنما إنه تعدى ده بشكل مبالغ فيه ، بالنسبة للكمة سيمون فأذكر إنها حرقت دمى فعلا ، روشيو تحكم فى كل حاجة و تجاهل سيمون تماما و بعدها عمل محاكمة مزيفة و حكم فيها بالإعدام على صديقه و بعدها أخرج صديقه من السجن عشان يدخل فى مواجهة تانية لإنه الوحيد اللى يقدر يواجه الأعداء بس ماحاولش يستغل ده عشان يحرره و إنما كمل خطته عادى و حتى على كلام سيمون هو بيحمينى فى المواجهة عشان يعدمنى بعد كده و ده مش كل حاجة و إنما كل اللى عمله (بقرارات منفردة تماما) كان هايؤدى لدمار الأرض و البشرية لولا تدخل سيمون و بعد كل ده كل حسابه يبقى لكمة !!! :rage:

هممم المبالغة اكيد موجودة بتصوير روشيو بس الشيء ينطبق على سيمون هنا. خلال الغزو الاول للانتيز سيمون اتجاه كل التحذيرات وببساطة هجم عليهم بطريقته الارتجالية مثل ما فعل بالنص الاول من الانمي واستمر بهالشيء لحد ما اتسبب بخراب هائل لبلده. تصرفاته وال attitude حقه هو الخطر اللي حيسبب ابادة البشر بنظر روشيو لهيك قرر يعمل اي شيء ممكن لينقذ الشيء اللي بنوه بالسنين الماضية. الاثنين متطرفين بطريقتهم بس تصوير روشيو كان قاسي اكثر. وتقدر تقول ان النقطة كيف كل واحد منهم رجع الثاني لمكانه الصحيح.
بالنسبة للمقارنة مع برومير هو مش للقول ان في اختلاف جذري الا بفكرة ان روشيو ادرك خطأه بنقطة معينة ومع سوء نيته ما صار شيء ما ينعكس بينما مع كراي فورسايت الشيء اتجاوزه نسبياً واشوف جزء من شخصيته هو ان عنده ulterior motives كمان ولو انها ما توضحت بشكل مفصل.
 

AM152

True Gamer
هممم المبالغة اكيد موجودة بتصوير روشيو بس الشيء ينطبق على سيمون هنا. خلال الغزو الاول للانتيز سيمون اتجاه كل التحذيرات وببساطة هجم عليهم بطريقته الارتجالية مثل ما فعل بالنص الاول من الانمي واستمر بهالشيء لحد ما اتسبب بخراب هائل لبلده. تصرفاته وال attitude حقه هو الخطر اللي حيسبب ابادة البشر بنظر روشيو لهيك قرر يعمل اي شيء ممكن لينقذ الشيء اللي بنوه بالسنين الماضية. الاثنين متطرفين بطريقتهم بس تصوير روشيو كان قاسي اكثر. وتقدر تقول ان النقطة كيف كل واحد منهم رجع الثاني لمكانه الصحيح.
بالنسبة للمقارنة مع برومير هو مش للقول ان في اختلاف جذري الا بفكرة ان روشيو ادرك خطأه بنقطة معينة ومع سوء نيته ما صار شيء ما ينعكس بينما مع كراي فورسايت الشيء اتجاوزه نسبياً واشوف جزء من شخصيته هو ان عنده ulterior motives كمان ولو انها ما توضحت بشكل مفصل.

متفق معاك من ناحية المعنى و الهدف من اللى حصل بس مختلف نسبيا من ناحية اقتناعى بطريقة التطبيق و الحقيقة انت وضحت مشكلتى الكبيرة مع العمل بشكل أحسن من اللى كتبته
لما اتكلمت عن كون العمل غير جدى فى البداية و بعد كده قلب جدى فده كان قصدى بالضبط ، فى النصف الأول تصرفات سيمون و كامينا كانت ارتجالية مع تجاهل لكل التحذيرات كما ذكرت مرة ورا الثانية و كانت مبنية على الحماس فقط و اللى بيحل أى مشكلة و يكسر أى عائق مهما كان ده غير منطقى ، فى النصف التانى سيمون عمل نفس الشئ بس فجأة بقت فى عواقب و تبعات و مشاكل سياسية ، احنا ممكن نقول إن الظروف اختلفت بس مهما فكرت ففى حاجات كثيرة من اللى حصلت فى النصف الأول كان المفروض يكون ليها تبعات و فى خسائر كثيرة حصلت فى النصف الأول خاصة فى المواجهة ضد لورد جينوم بس كل ده عدى بدون مشاكل و فى سنوات قليلة الحضارة رجعت بالكامل بعد ما الناس كانت عايشة فى كهوف و الفكرة إن العمل فى المواجهة الأخيرة رجع لنفس الأسلوب ده و الحماس رجع يحل كل حاجة و المسألة بالنسبة لى إن العمل كان ماشى بقواعد مختلفة عن عالمنا و فجاة القواعد دى مابقتش تشتغل لسبب ما و العمل بقى واقعى

اللى بيأكد كلامى يبقى الكلام عن ال Spiral Energy و التطور الغير عادى فى وقت قياسى و اللى مهندس الفريق لخصه فى نهاية العمل بإنه فى الأول كان بيقرأ بصعوبة و دلوقتى هو بيقود سفينة فضائية عملاقة و إن ده بسبب ال Spiral Energy ، العالم هنا بيمشى بقواعد مختلفة بس فجأة روشيو و اللى معاه نسوا ده و الموضوع قلب جد و بقى صراع سياسى و ده شئ ماقدرتش أقبله و ده رأيى الشخصى بالنسبة للموضوع
 

retha

from a parallel universe
لا يوجد الكثير من الناس الذين لا يحبون سماع الجاز
لو قالها الديناصور حقنا أتقبّلها، لكن أنت؟
الجاز نيش بمعنى الكلمة.
 

Gavroche

World history is a court of judgment
لو قالها الديناصور حقنا أتقبّلها، لكن أنت؟
الجاز نيش بمعنى الكلمة.

اعتقد الكثير جدا من الناس يعرفونه بشكل جيد، بعدين شكلي طايح من عينك وشايفتني طفل صغير خرج ليشاهد العالم من تلابيب ثوبه ::woot::
 

MaherMatrix

True Gamer
متفق معاك من ناحية المعنى و الهدف من اللى حصل بس مختلف نسبيا من ناحية اقتناعى بطريقة التطبيق و الحقيقة انت وضحت مشكلتى الكبيرة مع العمل بشكل أحسن من اللى كتبته
لما اتكلمت عن كون العمل غير جدى فى البداية و بعد كده قلب جدى فده كان قصدى بالضبط ، فى النصف الأول تصرفات سيمون و كامينا كانت ارتجالية مع تجاهل لكل التحذيرات كما ذكرت مرة ورا الثانية و كانت مبنية على الحماس فقط و اللى بيحل أى مشكلة و يكسر أى عائق مهما كان ده غير منطقى ، فى النصف التانى سيمون عمل نفس الشئ بس فجأة بقت فى عواقب و تبعات و مشاكل سياسية ، احنا ممكن نقول إن الظروف اختلفت بس مهما فكرت ففى حاجات كثيرة من اللى حصلت فى النصف الأول كان المفروض يكون ليها تبعات و فى خسائر كثيرة حصلت فى النصف الأول خاصة فى المواجهة ضد لورد جينوم بس كل ده عدى بدون مشاكل و فى سنوات قليلة الحضارة رجعت بالكامل بعد ما الناس كانت عايشة فى كهوف و الفكرة إن العمل فى المواجهة الأخيرة رجع لنفس الأسلوب ده و الحماس رجع يحل كل حاجة و المسألة بالنسبة لى إن العمل كان ماشى بقواعد مختلفة عن عالمنا و فجاة القواعد دى مابقتش تشتغل لسبب ما و العمل بقى واقعى

اللى بيأكد كلامى يبقى الكلام عن ال Spiral Energy و التطور الغير عادى فى وقت قياسى و اللى مهندس الفريق لخصه فى نهاية العمل بإنه فى الأول كان بيقرأ بصعوبة و دلوقتى هو بيقود سفينة فضائية عملاقة و إن ده بسبب ال Spiral Energy ، العالم هنا بيمشى بقواعد مختلفة بس فجأة روشيو و اللى معاه نسوا ده و الموضوع قلب جد و بقى صراع سياسى و ده شئ ماقدرتش أقبله و ده رأيى الشخصى بالنسبة للموضوع

هو فاهم كلامك بس اشوف الـ Tone shift هنا مبرر نسبياً. بالمجمل اظهار الارتجالية تبع سيمون وكامينا باطار واقعي لح يظهره بطريقة ساذجة كثير وهذه ما كانت النقطة من النصف الاول لهيك التطبيق الكرتوني هذا جعل الاجواء افضل بكثير. بينما لما كان الهدف اظهار المشاكل اللي بتتولد من طريقة التفكير هذه فتطبيقها بشكل اكثر جديّة كان مناسب بنظري.
بالنسبة للاختلاف بين الموقفين اشوفه كويس كمان. تقدر تسقط هالشيء عالواقع لو تحب بالمجمل لما مجموعة ناس تنتفض ضد نظام oppressive وفاسد بشكل جذري فهذه الحركة ما تكون مبنية على تخطيط كامل بل عبارات قويّة وروح وارتجالية بشكل عام لان الهدف نفسه هو تدمير هالنظام والحركة المباشرة مفيدة بهالمواقف لعمل تغيير فعلي. هذه كانت نظرة النصف الاول من الانمي للموضوع. بينما بداية النصف الثاني كانت نظرة معاكسة، هنا عندنا نظام جيد وشغال مع مسؤوليات فعليّة لسيمون. طريقة التفكير هذه ما عاد تنفع دائماً. واذا النظام نفسه مو فاشل فالمحافظة عليه شيء مهم. لكن اذا بتتمادى بهالشيء فلح تعمل اشياء فاسدة باسم النظام نفسه وهذا كان روشيو.
اشوف هالقسم منفصل عن صراع ال antis نفسه هذاك شيء مختلف كثير مثل صراع نهائي ضد الاحتمالات وما شابه بينما القسمين السابقين grounded اكثر.
بالمجمل فاهم مشاكلك معه لان ال tone shift يبقى قاسي بين هالقسمين وممكن يخرج بعض المتابعين من التجربة
 

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
كيف المجلد الأول باختصار؟ ما عندي مشكلة مع أي عمل فيه علاقات الحب (وخصوصاً لو كانت ممتازة) بشرط ما يكون فيه شيء graphic وتكون الرومنسية قليلة.

ما اقدر اغوص في اي حاجة بدون ما تكون سبويلر لكن احسن وصف لها هو الكونسبت حقها يونيك للغاية والتيك حقها في جنرا الايسكياي الي كتبوا فيها لحد التخمة يونيك فيعني هذا اكثر وصف ايجابي لها وعندها وورلد بيلدينج well thought out، المجلد الاول ما فيه حاجة جرافيك في الوصف ابد ورومانسيته سنعة ومش موجودة كحاجة بونص اكثر منها عنصر داخل في غبة عناصر القصة الثانية راح تفهميني لو انهيتي المجلد الاول.

لو تبين حاجة لليش هي مميزة الـ Reincarnations مش ابطال او منقذي العالم بل عالم الرواية يعاملهم نفس المرض ونذير كوارث ومرض يجب ازالته في اسرع وقت ممكن والحبكة كاملة مبنية حول هالشي وتطرح اسئلة وتجاوب عليها لليش هذا يصير، علاقة البطلتين ببعض جداً معقدة والكاتب ابدع كيف ينسجها ومش اوه شوجو آي وتروبز معاد تدويرها من هناك

متعشم لو المخرج حق الانمي عطاها معاملة بوكوورم راح نطلع بحاجة من هايلايت انميات السنة مش الايسكيايز حتى لو باقي المجلدات بنفس مستوى المجلد الاول، لكن مدري انمي نزهة لعالم اخر هالسنة كنت متعشم فيه لكن طلع مخيب نوعاً ويتشابه مع The Executioner and Her Way of Life في كم حاجة وللحق بعد انمي 86 احس ما راح اتقبل اي اقتباس ثاني ابداً (&)

char_1face.png


char_2face.png



الكي فيجوالز ممتازة ذو ان شاء الله حاجة كويسة
 

retha

from a parallel universe
ما اقدر اغوص في اي حاجة بدون ما تكون سبويلر لكن احسن وصف لها هو الكونسبت حقها يونيك للغاية والتيك حقها في جنرا الايسكياي الي كتبوا فيها لحد التخمة يونيك فيعني هذا اكثر وصف ايجابي لها وعندها وورلد بيلدينج well thought out، المجلد الاول ما فيه حاجة جرافيك في الوصف ابد ورومانسيته سنعة ومش موجودة كحاجة بونص اكثر منها عنصر داخل في غبة عناصر القصة الثانية راح تفهميني لو انهيتي المجلد الاول.

لو تبين حاجة لليش هي مميزة الـ Reincarnations مش ابطال او منقذي العالم بل عالم الرواية يعاملهم نفس المرض ونذير كوارث ومرض يجب ازالته في اسرع وقت ممكن والحبكة كاملة مبنية حول هالشي وتطرح اسئلة وتجاوب عليها لليش هذا يصير، علاقة البطلتين ببعض جداً معقدة والكاتب ابدع كيف ينسجها ومش اوه شوجو آي وتروبز معاد تدويرها من هناك

متعشم لو المخرج حق الانمي عطاها معاملة بوكوورم راح نطلع بحاجة من هايلايت انميات السنة مش الايسكيايز حتى لو باقي المجلدات بنفس مستوى المجلد الاول، لكن مدري انمي نزهة لعالم اخر هالسنة كنت متعشم فيه لكن طلع مخيب نوعاً ويتشابه مع The Executioner and Her Way of Life في كم حاجة وللحق بعد انمي 86 احس ما راح اتقبل اي اقتباس ثاني ابداً (&)

char_1face.png


char_2face.png



الكي فيجوالز ممتازة ذو ان شاء الله حاجة كويسة
أوووه، لو ما وراي العنكبوتة و youjitsu كان قريتها @@
 
  • Wow
Reactions: Tia

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED

اكيرا كمل امس 33 سنة، للاسف ما عرفت اكيرا الا بعدين وما امتلكت الVHS حقه :/
 
أعلى