STARDUST
Gurenyuu
مين يحب العناكب اصلا؟بصدمك يا أحمد .. ، جالس "استهبل وأمزح" !! ماعندي فيتش للعناكب ولا أحبها في الحياة الواقعية! و عبد الله مو ديناصور بالحقيقة ، عشان لا تاخذ الكلام بالحرف (&)
مين يحب العناكب اصلا؟بصدمك يا أحمد .. ، جالس "استهبل وأمزح" !! ماعندي فيتش للعناكب ولا أحبها في الحياة الواقعية! و عبد الله مو ديناصور بالحقيقة ، عشان لا تاخذ الكلام بالحرف (&)
ترا بعضهم كيوت وما بقول لأ لعنكبوت كحيوان أليفمين يحب العناكب اصلا؟
ترا بعضهم كيوت وما بقول لأ لعنكبوت كحيوان أليف
هو ما قصدي بالجديّة جديّة رسالته او احداثه بل شيء مثل موازين القوى او مستوى التصعيد. يعني لما توصل لمستوى رمي المجرّات فاذا كنت تاخذ موازين قوته بجديّة مثل ناروتو أو هنتر لح تعمله دروب مباشر بينما لو تنظر له كعرض للمشاعر بشكل ارتجالي اكثر من منطقية العالم يصير منطقي اكثر بكثير.
شفت كثير ناس خصوصا فانز الشونين التقليدي يعملوله دروب او بالمجمل يكرهوه لهالاسباب.
(مع الفانسيرفس اتوسّعوا فيها بشكل افضل مع كيل لا كيل بس يعجبني انهم ما يخجلوا من هالنواحي ابداً)
نصغر العمل لما نقول جملة غير جدي، لأن من البداية ييبني نفسه ثيميًا بشكل جاد لول، فكرة الناس اللي تحت الأرض وخايفين مع العالم الخارجي، صراع التحرر من العبودية، وأخيرًا هل الحرية تستحق التضحية؟ ترى جد العمل فيه مواضيع عميقة وأفكار مميزة كونه يغلف نفسه بطابع مشكل على بعضه شئ يميزه وهذه ترجع لنقطتي السابقة عن الصورة النمطية للاعمال وكيف ممكن تكون أو القولبة لأنك لو داخل بصورة مسبقة أكيد ما راح تتقبل التمازج العجيب في التون هذا، زي أفلا تارنينتو تقدر تقول هزلية/جادة وما ينقصها هذه تعطيك أشياؤ رهيبة لتقدمها بعالمك من الاخذ (الجاد) اللي تتصوره عن ما يمكن أن يكون!
ماذا تقصد بالعالم لأن حتى هنا التركيبة من البداية فيها أخذ جاد تشوف مقسم طبقات فيه كادحين عمال وفيه ناس سادة والتفاوت الطبقي حتى ماركس ما فكر فيه xD والبيئة الصحرواية تخدم فكرة عالم مدمر لأن زي ما شفنا بعدين تحول وتم بنائه ولكن هذا جاء بفكرة عدمية أن تطور البشر يقود للهلاك تلخص شكل الفضائين بالاخير والخ.المسألة هنا مالهاش أى علاقة بالقولبة أو الصور المسبقة و أنا لما اتكلمت عن الجدية قصدت شئ معين و هو تفاصيل العالم و مش فكرة وجود ثيمات جدية فى حد ذاتها و حتى ذكرت إن العمل فيه موت شخصيات و أحداث كئيبة و الدليل إن تغير التون موجود فى النصف الأول من العمل و ماكنش عندى أى مشكلة معاه و لو كانت المسألة قولبة كما ذكرت كنت اعترضت على نهاية الآرك الأول بما إنى شايف العمل غير جدى و أنا عاوز شئ هزلى فقط أو جدى فقط لأنى شخص نمطى متقولب من وجهة نظرك
الثيمات الجادة موجودة من اللحظة الأولى و دى مش مشكلتى مع العمل و اللى استفزنى فى الحلقة الرابعة مش وجود ثيمات جادة و إنما أفكار معينة أنا ضدها ، لكن كلامى كان متعلق بجزئية محددة
ماذا تقصد بالعالم لأن حتى هنا التركيبة من البداية فيها أخذ جاد تشوف مقسم طبقات فيه كادحين عمال وفيه ناس سادة والتفاوت الطبقي حتى ماركس ما فكر فيه xD والبيئة الصحرواية تخدم فكرة عالم مدمر لأن زي ما شفنا بعدين تحول وتم بنائه ولكن هذا جاء بفكرة عدمية أن تطور البشر يقود للهلاك تلخص شكل الفضائين بالاخير والخ.
فمدري وش امتعاضك على العالم.
لو ده قصدك بالجدية فدى ماكنتش مشكلة بالرغم من إنى من محبى الشونين التقليدى و كونها أقرب لعرض للمشاعر كما ذكرت كان واضح بالنسبة لى بس أنا مشاكلى مع العمل كانت مختلفة
بالنسبة لى أكبر مشكلة فى العمل كانت شخصية روشيو و كل ما يتعلق بيه ، البداية الحلقة الرابعة من العمل على ما اذكر و اللى قدمت قرية روشيو استفزتنى بشكل غير طبيعى و كان فيها أفكار كرهتها جدا و الوضع كمل فى النصف الثانى من العمل ، ماحبيتش الجدية الزائدة اللى العمل خد نفسها بيها من ناحية الصراع بين سيمون و روشيو فى عمل مبنى على الحماس و مابياخدش نفسه بجدية فى معظم الوقت (فى موت للشخصيات و أحداث كئيبة بس قصدى هنا على تفاصيل العالم) ، ممكن أفهم كلامك بخصوص الصراع بين التحرر و النظام بس ماحبيتش طريقة تقديمه هنا لأسباب كثيرة و ممكن أبقى أناقش ده بس فى وقت تانى ، بالمناسبة انت تقدر تلاحظ إن فى تشابه واضح بين شخصية العدو و هدفه فى فيلم برومار و بين روشيو و أظن إن روشيو كان أساس للشخصية
فى حاجات تانية ماحبيتهاش فى العمل ، معظم الآرك الأول كان بيدور فى صحراء فطبيعى مايبقاش فيه ألوان و تفاصيل كثيرة بس برضه ماحبيتش الخلفيات و الجو العام اللى عملته ، الآرك اللى قدم المواجهة ضد لورد جينوم كان مختصر بزيادة و حتى تم حذفه فى الأفلام ، مشاكلى فى الآرك الآخير ماكنتش مقتصرة على روشيو و فى تفاصيل كثيرة ماحبيتهاش أذكر منها النهاية بعد المواجهة على سبيل المثال (الفيلم عدل فيها و بقت أحسن نسبيا على ما أذكر بس برضه ماحبيتهاش) و برضه كرهت الفانسيرفس لشخصية يوكو
نصغر العمل لما نقول جملة غير جدي، لأن من البداية ييبني نفسه ثيميًا بشكل جاد لول، فكرة الناس اللي تحت الأرض وخايفين مع العالم الخارجي، صراع التحرر من العبودية، وأخيرًا هل الحرية تستحق التضحية؟ ترى جد العمل فيه مواضيع عميقة وأفكار مميزة كونه يغلف نفسه بطابع مشكل على بعضه شئ يميزه وهذه ترجع لنقطتي السابقة عن الصورة النمطية للاعمال وكيف ممكن تكون أو القولبة لأنك لو داخل بصورة مسبقة أكيد ما راح تتقبل التمازج العجيب في التون هذا، زي أفلا تارنينتو تقدر تقول هزلية/جادة وما ينقصها هذه تعطيك أشياؤ رهيبة لتقدمها بعالمك من الاخذ (الجاد) اللي تتصوره عن ما يمكن أن يكون!
هو ما قصدي بالجديّة جديّة رسالته او احداثه بل شيء مثل موازين القوى او مستوى التصعيد. يعني لما توصل لمستوى رمي المجرّات فاذا كنت تاخذ موازين قوته بجديّة مثل ناروتو أو هنتر لح تعمله دروب مباشر بينما لو تنظر له كعرض للمشاعر بشكل ارتجالي اكثر من منطقية العالم يصير منطقي اكثر بكثير.
شفت كثير ناس خصوصا فانز الشونين التقليدي يعملوله دروب او بالمجمل يكرهوه لهالاسباب.
(مع الفانسيرفس اتوسّعوا فيها بشكل افضل مع كيل لا كيل بس يعجبني انهم ما يخجلوا من هالنواحي ابداً)
احم هو كنت حاط ببالي عمرو هنا أكثر &مثل ما قلت مو هذا مقصدي بهالكلمة:
مرات افكر ليش ما عملوا من tough مسلسل و نشوف شخصية كيريو في الحقيقة وشقد كيوت لكن محد يفهمه (&)
مصير القصص العظيمة ان تبقى في عالم المانجا و لا تتحول الى انمي نص كم مثل ٩٠٪ من السوق XD
الحقيقة ما اتذكر كل تفاصيل العمل لناقشه بس نقطة روشيو اشوف تطبيقها جيد. طبعا هو يشبه كثير الاشرار بهالانميات بس هذه النقطة نوعاً ما انك تحتاج للنظام لدرجة معينة لتقدر تبني شيء. الشيء مثل صراع رمزي قديم Order vs Chaos من البداية سيمون وكامينا مثّلوا جانب الفوضى والتحرر بس ارك روشيو خصوصا بعد التايم سكيب اعطى التوازن المهم هنا. طبعا هو كمان كان لح يتطرّف بأفكاره بس لكمة سيمون له كانت الشيء اللي رجعه لصوابه.
قتال لورد جينوم قتلوه تماماً بالفلم للاسف بينما اتذكر كان ممتاز بالسلسلة. يحتاج اعادة لها لاقدر قرر كيف كانت بس بين كل اعمال تريغر/ايماييشي هذا يمتلك افضل بيسينغ بنظري (واللي لسه معيوب شوية)
فهمت قصدى بعد كل ده ؟احم هو كنت حاط ببالي عمرو هنا أكثر &
وجهة نظر بالنهايةفهمت قصدى بعد كل ده ؟
وجهة نظر بالنهاية
اكيد اعتقد كلانا اعطى نقطته بشكل كافي والباقي على الجمهور.مافيش مشكلة فى اختلاف وجهات النظر و عارف إنك مش هاتتفق معايا بس المهم مايبقاش فيه سوء تفاهم
شفت الحلقة الأولى من سنين طويلة وما أعتقد قدرت أكملها.على سيرة سلة الفواكه، أشوف مدح كبير على النسخة الجديدة وتقييماتها فوق! ايش قصة العمل وهل يستاهل المتابعة أو الماليين (تسميتي لقوم MAL) مبالغين في تقديره زي كل الأنميات في قائمة التوب أنمي عندهم؟
أتفق معك.كثيرين مضيعين عمرهم ومش عارفين قد ايش هذه الاعمال طالعة بروح وحب يا عمي نص مواهب الجيل الحالي من هناك هي تعطي فرص لان ببساطة أعمال نهارية وما في وراها ضغوطات كبيرة
اتذكر على 2014 كنت حاط ببالي خطة مشاهدة ضرورية للميديم أعني كذا أنمي لازم أشوفه لاختم الميديم، وصلت 2017 وتقريبا ختمت كل هذا، بعدين قعدت بحسرة كبيرة لان خياراتي صارت قليلة صحيح فيه مشاهدات بس خلاص ما في الشغف الملح قبل
كيف المجلد الأول باختصار؟ ما عندي مشكلة مع أي عمل فيه علاقات الحب (وخصوصاً لو كانت ممتازة) بشرط ما يكون فيه شيء graphic وتكون الرومنسية قليلة.
قادم في 2022 من جي سي ستاف لكن المخرج ممتاز مساعد مخرج مسلسلين بووكوورم الممتازين كثير، الرواية قريت مجلدها الاول وكانت تجربة مميزة كثيرا والبريمس روعة فيعني متفائل بحذر
هى المسألة هنا أكثر من مجرد تشابه مع أشرار الأنميات ، الإثنين كانوا مقتنعين إن الأرض انتهت و إن الحل الوحيد يبقى الهروب منها فى سفينة فضائية و الإثنين كان عندهم رفض تام لأى حل بديل و مقتنعين إنهم بيعملوا ده للصالح العام و بيطقبوا مبادئهم بالقوة و برضه الإثنين كانت عندهم إمكانيات مهولة سواء التحكم الكامل فى الدولة فى حالة روشيو أو الشركة العملاقة فى حالة العدو فى برومار و بيطبقوا خطتهم فى سرية تامة ، حتى تصميم الملابس واحد فى الشخصيتين و لو ركزت هتلاقى تفاصيل تانية ، انت خدت الشخصية و أظهرتها على حقيقتها فى برومار فقط لا غير و مشكلتى معاه مش فى فكرة الحاجة للنظام و إنما إنه تعدى ده بشكل مبالغ فيه ، بالنسبة للكمة سيمون فأذكر إنها حرقت دمى فعلا ، روشيو تحكم فى كل حاجة و تجاهل سيمون تماما و بعدها عمل محاكمة مزيفة و حكم فيها بالإعدام على صديقه و بعدها أخرج صديقه من السجن عشان يدخل فى مواجهة تانية لإنه الوحيد اللى يقدر يواجه الأعداء بس ماحاولش يستغل ده عشان يحرره و إنما كمل خطته عادى و حتى على كلام سيمون هو بيحمينى فى المواجهة عشان يعدمنى بعد كده و ده مش كل حاجة و إنما كل اللى عمله (بقرارات منفردة تماما) كان هايؤدى لدمار الأرض و البشرية لولا تدخل سيمون و بعد كل ده كل حسابه يبقى لكمة !!!
هممم المبالغة اكيد موجودة بتصوير روشيو بس الشيء ينطبق على سيمون هنا. خلال الغزو الاول للانتيز سيمون اتجاه كل التحذيرات وببساطة هجم عليهم بطريقته الارتجالية مثل ما فعل بالنص الاول من الانمي واستمر بهالشيء لحد ما اتسبب بخراب هائل لبلده. تصرفاته وال attitude حقه هو الخطر اللي حيسبب ابادة البشر بنظر روشيو لهيك قرر يعمل اي شيء ممكن لينقذ الشيء اللي بنوه بالسنين الماضية. الاثنين متطرفين بطريقتهم بس تصوير روشيو كان قاسي اكثر. وتقدر تقول ان النقطة كيف كل واحد منهم رجع الثاني لمكانه الصحيح.
بالنسبة للمقارنة مع برومير هو مش للقول ان في اختلاف جذري الا بفكرة ان روشيو ادرك خطأه بنقطة معينة ومع سوء نيته ما صار شيء ما ينعكس بينما مع كراي فورسايت الشيء اتجاوزه نسبياً واشوف جزء من شخصيته هو ان عنده ulterior motives كمان ولو انها ما توضحت بشكل مفصل.
لو قالها الديناصور حقنا أتقبّلها، لكن أنت؟لا يوجد الكثير من الناس الذين لا يحبون سماع الجاز
لو قالها الديناصور حقنا أتقبّلها، لكن أنت؟
الجاز نيش بمعنى الكلمة.
متفق معاك من ناحية المعنى و الهدف من اللى حصل بس مختلف نسبيا من ناحية اقتناعى بطريقة التطبيق و الحقيقة انت وضحت مشكلتى الكبيرة مع العمل بشكل أحسن من اللى كتبته
لما اتكلمت عن كون العمل غير جدى فى البداية و بعد كده قلب جدى فده كان قصدى بالضبط ، فى النصف الأول تصرفات سيمون و كامينا كانت ارتجالية مع تجاهل لكل التحذيرات كما ذكرت مرة ورا الثانية و كانت مبنية على الحماس فقط و اللى بيحل أى مشكلة و يكسر أى عائق مهما كان ده غير منطقى ، فى النصف التانى سيمون عمل نفس الشئ بس فجأة بقت فى عواقب و تبعات و مشاكل سياسية ، احنا ممكن نقول إن الظروف اختلفت بس مهما فكرت ففى حاجات كثيرة من اللى حصلت فى النصف الأول كان المفروض يكون ليها تبعات و فى خسائر كثيرة حصلت فى النصف الأول خاصة فى المواجهة ضد لورد جينوم بس كل ده عدى بدون مشاكل و فى سنوات قليلة الحضارة رجعت بالكامل بعد ما الناس كانت عايشة فى كهوف و الفكرة إن العمل فى المواجهة الأخيرة رجع لنفس الأسلوب ده و الحماس رجع يحل كل حاجة و المسألة بالنسبة لى إن العمل كان ماشى بقواعد مختلفة عن عالمنا و فجاة القواعد دى مابقتش تشتغل لسبب ما و العمل بقى واقعى
اللى بيأكد كلامى يبقى الكلام عن ال Spiral Energy و التطور الغير عادى فى وقت قياسى و اللى مهندس الفريق لخصه فى نهاية العمل بإنه فى الأول كان بيقرأ بصعوبة و دلوقتى هو بيقود سفينة فضائية عملاقة و إن ده بسبب ال Spiral Energy ، العالم هنا بيمشى بقواعد مختلفة بس فجأة روشيو و اللى معاه نسوا ده و الموضوع قلب جد و بقى صراع سياسى و ده شئ ماقدرتش أقبله و ده رأيى الشخصى بالنسبة للموضوع
كيف المجلد الأول باختصار؟ ما عندي مشكلة مع أي عمل فيه علاقات الحب (وخصوصاً لو كانت ممتازة) بشرط ما يكون فيه شيء graphic وتكون الرومنسية قليلة.
أوووه، لو ما وراي العنكبوتة و youjitsu كان قريتها @@ما اقدر اغوص في اي حاجة بدون ما تكون سبويلر لكن احسن وصف لها هو الكونسبت حقها يونيك للغاية والتيك حقها في جنرا الايسكياي الي كتبوا فيها لحد التخمة يونيك فيعني هذا اكثر وصف ايجابي لها وعندها وورلد بيلدينج well thought out، المجلد الاول ما فيه حاجة جرافيك في الوصف ابد ورومانسيته سنعة ومش موجودة كحاجة بونص اكثر منها عنصر داخل في غبة عناصر القصة الثانية راح تفهميني لو انهيتي المجلد الاول.
لو تبين حاجة لليش هي مميزة الـ Reincarnations مش ابطال او منقذي العالم بل عالم الرواية يعاملهم نفس المرض ونذير كوارث ومرض يجب ازالته في اسرع وقت ممكن والحبكة كاملة مبنية حول هالشي وتطرح اسئلة وتجاوب عليها لليش هذا يصير، علاقة البطلتين ببعض جداً معقدة والكاتب ابدع كيف ينسجها ومش اوه شوجو آي وتروبز معاد تدويرها من هناك
متعشم لو المخرج حق الانمي عطاها معاملة بوكوورم راح نطلع بحاجة من هايلايت انميات السنة مش الايسكيايز حتى لو باقي المجلدات بنفس مستوى المجلد الاول، لكن مدري انمي نزهة لعالم اخر هالسنة كنت متعشم فيه لكن طلع مخيب نوعاً ويتشابه مع The Executioner and Her Way of Life في كم حاجة وللحق بعد انمي 86 احس ما راح اتقبل اي اقتباس ثاني ابداً (&)
الكي فيجوالز ممتازة ذو ان شاء الله حاجة كويسة