The Last Lombax
In a new adventure~
الرابيدز مش عاجبينك؟طيب ايش راح يصير في RAYMAN؟
الرابيدز مش عاجبينك؟طيب ايش راح يصير في RAYMAN؟
خلاص رسمي
كنت بقوللك انه زي جينشين امباكت بس انت الريدي جبت طاريها بآخر سطر.انا مش فاهم ايه اللى هيحصل
يعنى لعبة اونلاين خدماتية
مفهومة اللى هو حاجة زى destiny -sot بحيث ان اللعبة بتنزل وكل فترة بينزلها محتوى جديد لفترة كبيرة ودا مفهوم للعبة اونلاين
انما لعبة قصة خدماتية مش فاهمها حد عنده توضيح؟
يعنى مثلا لو هينزلها dlcs كل فترة فايه الفرق نا بينها وبين assassin's creed valhalla?
هل هى هتبقي نفس الشئ بس لمدة أطول بكتير؟
____________________________
+ ممكن حد من اللى لعبوا genshin impact يشرح ايه مفهوم ال live service اللى قائم عليه اللعبة؟
بعد ما دورت لقيت genshin impact إيراداتها فوق مليار دولار فى 6 شهور بس..
منطقي يوبيسوفت تقول نستفاد ايه من 35 سنة و العناوين الكتيرة دى و الاستيديوهات دى كلها و الموظفين دول كلهم اللى محتاجين نصرف عليهم وفى الاخر لعبة واحدة تجيب مليار دولار فى 6 شهور
الخوف بس انهم مش واثقين يعملوا لعبة تنجح جدا و تجيب فلوس زيها انما لو ضامنين كانوا عملوا كدا من زمان
ومش هما بس اللى هيبقوا عايزين يسيروا الاتجاه دا
الالعاب المشابهة والعاب الموبايل خطر على الصناعة.
*يتذكر ان فالهالا اضخم لعبة اساسنز كريد انعملت ومش راضية تخلص*
*الجزء الجاي اسمه infinity*
هل هذا تهديد؟
بعد ما دورت لقيت genshin impact إيراداتها فوق مليار دولار فى 6 شهور بس..
منطقي يوبيسوفت تقول نستفاد ايه من 35 سنة و العناوين الكتيرة دى و الاستيديوهات دى كلها و الموظفين دول كلهم اللى محتاجين نصرف عليهم وفى الاخر لعبة واحدة تجيب مليار دولار فى 6 شهور
الخوف بس انهم مش واثقين يعملوا لعبة تنجح جدا و تجيب فلوس زيها انما لو ضامنين كانوا عملوا كدا من زمان
ومش هما بس اللى هيبقوا عايزين يسيروا الاتجاه دا
الالعاب المشابهة والعاب الموبايل خطر على الصناعة.
مستقبل الصناعة بيكون نفس نظام جينشن ايمباكت و اساسن كريد الجديدة لازم نتقبل الامر من الآن
ممكن حد من اللى لعبوا genshin impact يشرح ايه مفهوم ال live service اللى قائم عليه اللعبة؟
نعم، لكن ممكن الشيء الي يلفت النظر لقينشين انها لعبة مجانية بجودة عالية، اغلب الألعاب المجانية ما تكون كذا بل حتى كثير العاب مدفوعة ما تقدم هذا المستوى.الالعاب المشابهة والعاب الموبايل خطر على الصناعة
الحمدالله ان عشت جيل البس 3 والبس 4 الي قدموا حقبة تاريخية لألعاب السنغل بلاير الى جانب انا كنت في عز ذروتي العمرية والجيمرية في تلك الحقبة و الآن خلاص الي يعملوه خلهم يعملوه اشعر ان عشت الشيء الذي اريده في هذه الصناعة خلال جيل البس 4 ولا يهمني المنحنى التي ستتخذه الصناعة بعد ذلك .
الحمدالله ان عشت جيل البس 3 والبس 4 الي قدموا حقبة تاريخية لألعاب السنغل بلاير الى جانب انا كنت في عز ذروتي العمرية والجيمرية في تلك الحقبة و الآن خلاص الي يعملوه خلهم يعملوه اشعر ان عشت الشيء الذي اريده في هذه الصناعة خلال جيل البس 4 ولا يهمني المنحنى التي ستتخذه الصناعة بعد ذلك .
لسا ألعاب الخدمات نجاحها صعب ومغامرة خطيرة تحط نفسك جمب كود وفورتنايت، ولازم لها دعم وصيانة لوقت طويل زي ما سوت اكتفيجن مع وارزون لما خلت كل مطورينها يساعدون في دعمه، غير كذا بتموت بسرعة زي افنجرز وانثيم الي قدر ناشرها ينزل لعبة طور فردي ناجحة(ستار وارز جيداي).شركة مثل يوبي سوفت وغيرها قدامهم طريقين: العاب خدمات او العاب سينمائية مثل سوني، الاول مضمون نجاحه وسهل، الثاني غير مضمون نجاحه وصعب.
والسبب الي خلا العاب زي اوترايدرز وبحر اللصوص تنجح في سوق مليان العاب خدمة ايش في نظرك؟ مع العلم ان لعبة زي افنجرز فحطت لما قالت بس. ايش الشي الناقص مع افنجرز وموجود في بحر اللصوص واوترايدرز؟الشباب اللي تقول ان الجيمباس السبب مش هي نفس الشباب اللي تقول ان الجيمباس لا يوجد له اي تأثير ومايكروسفت تخسر وتحرق مليارات والشركات لن تضع العابها فيه؟
يعني لما تكون هناك مصيبة نحطها في الجيمباس؟ تعالى احكيلك انا عن مين سبب المشكلة، سبب المشكلة الحقيقي هو ان العاب القصة لا تبيع بشكل جيد والنموذج الوحيد اللي يبيع هو نموذج العاب سوني بالتوجه الخاص بيها وهذا هو النموذج الوحيد الناجح حاليا وحتى تستطيع يوبي سوفت النجاح عليها الإستثمار في استوديوهاتها مثل ما فعلت سوني وهذا صعب ويجب ان تصرف مبالغ ضخمة وكل هذه اشياء لا تستطيع ان تتحملها يوبي سوفت لانها لا تمتلك كنسول وتستفيد من30% من المبيعات واشتراكات مثل ما تفعل سوني وهي مغامرة اصلا خطيرة + سبب من اسباب نجاح العاب سوني هو اسم سوني الموجود عليها.
شركة مثل يوبي سوفت وغيرها قدامهم طريقين: العاب خدمات او العاب سينمائية مثل سوني، الاول مضمون نجاحه وسهل، الثاني غير مضمون نجاحه وصعب.
غدا العاب سوني يمل منها السوق ونشوف Last of us: infinity.
ستار وارز نجحت بسبب اسم ستار وارز ام بسبب الجودة؟ يعني لو هذه اللعبة كانت في عالم غير ستار وارز كنا شفنا نفس النجاح؟لسا ألعاب الخدمات نجاحها صعب ومغامرة خطيرة تحط نفسك جمب كود وفورتنايت، ولازم لها دعم وصيانة لوقت طويل زي ما سوت اكتفيجن مع وارزون لما خلت كل مطورينها يساعدون في دعمه، غير كذا بتموت بسرعة زي افنجرز وانثيم الي قدر ناشرها ينزل لعبة طور فردي ناجحة(ستار وارز جيداي).
والسبب الي خلا العاب زي اوترايدرز وبحر اللصوص تنجح في سوق مليان العاب خدمة ايش في نظرك؟ مع العلم ان لعبة زي افنجرز فحطت لما قالت بس. ايش الشي الناقص مع افنجرز وموجود في بحر اللصوص واوترايدرز؟
بمنطق الأسم المفترض افنجرز تنجحستار وارز نجحت بسبب اسم ستار وارز ام بسبب الجودة؟ يعني لو هذه اللعبة كانت في عالم غير ستار وارز كنا شفنا نفس النجاح؟
المتطلبات الخاصة بالعاب القصة مرتفعة جدا من عدد سنين التطوير للمصاريف والتكنولوجيز المستخدمة والخبرات، والجرافيكس.. إلخ.
العاب الخدمة لا تحتاج لكل هذا الهراء، هذا اللي الناس لا تريد ان تستوعبه، الشركات هذه ربحية بالمقام الاول لن تترك العاب القصة وتتحول لالعاب الخدمات إلا اذا كانت متأكدة ان الاستثمار في العاب القصة لا يأكل عيش.
تجربتي معها كانت طويلة جدا جدا جدا، اللعبة فيها عناصر حلوه، لكن بعد ٨٠ ساعه خلاص .. يا رجل خلاص ! اختموا القصه بشكل كويس ؟
بمنطق الأسم المفترض افنجرز تنجح
لكن عموماً اتفق المعايير للألعاب القصة أعلى
الفقاعة هذه راح تنفجر بأي وقت و السوق لا يتسع لغالبية الناشرين بأن يتجهوا للألعاب الخدمات .. فقط العناوين الكبيرة الي ممكن تستمر بالنجاح
ايضا قينشين امباكت لعبة قاتشا حظ تعتمد على الشخصيات وكيف كل واحد له اسلوب لعب فريد وشخصية وتصميم، السبب الي يدفعون عليه اللاعبين.
اما اساسن كريد في الغالب مناطق واشياء شكلية تدفع عليها مره وحدة ومضمونه.