abdullah-kh
رجل من العامة
همم مثير للاهتمام ممكن اجرب العمل على كذاهو عمل تغيير كبير فى العالم و طبيعة الأحداث و كلامك عن تأثره بتوجاشى مش بعيد فعلا بس كفاية علينا الأمير اللى هانتر
همم مثير للاهتمام ممكن اجرب العمل على كذاهو عمل تغيير كبير فى العالم و طبيعة الأحداث و كلامك عن تأثره بتوجاشى مش بعيد فعلا بس كفاية علينا الأمير اللى هانتر
قرأت أن المانجا تغيرت بشكل كبير مؤخرا وصارت معقدة وغير مفهومة ترى الشكوى حتى بشكل يشبه انطباعات أرك السفينة بهانتر لول.همم مثير للاهتمام ممكن اجرب العمل على كذا
توقاشي يعقدها ولكن قصته محكمة وتقدر تشوف ان عنده رؤية واضحة لوين بتروح الأحداث واللي يفتح مجال للتوقعات والنقاشاتقرأت أن المانجا تغيرت بشكل كبير مؤخرا وصارت معقدة وغير مفهومة ترى الشكوى حتى بشكل يشبه انطباعات أرك السفينة بهانتر لول.
موضوع الانمي وينه
الارك الحالي كارهه يا جماعة، ممل والشابترات كثير منها مو حقت الانتظار، وتطور الاحداث بطيء والارك كله بفكرته مو عاجباني ابدا.
بعد الارك السابق اللي فعلا كان ممتاز، ذا مخيب للامال للان للاسف.
الآرك سيئ فعلا من أكثر من ناحية ، الكاتب غير قواعد كل حاجة و رمى المتابعين فى صراع ماحدش عارف سببه أو تفاصيله و الأسوء إنه بيتعامل مع (قواعد العالم) و اللى ظهرت فجأة من العدم و ماهتمش بشرحها أو حتى ذكرها فى بعض الأوقات كشئ مسلم بيه و المفروض تكون عارفه و بقى عادى تلاقى حوار بين شخصيتين عن حاجة ماحدش عنده فكرة عنها كأنها معروفة من زمن
ده اللى بيدى إحساس إن الآرك طويل و ممل لأن أيا كان الحدث اللى بيحصل فانت مش عارف إيه الهدف منه أو قيمته على المدى الطويل إذا كان ليه قيمة و طول الوقت انت منتظر شابتر يشرح الفوضى اللى بتحصل و ممكن يكون الكاتب بيحاول يقلد توجاشى فعلا زى البعض ما قال بس بدون الإمكانيات و النتيجة شئ كارثى زى قدرة هاكارى على سبيل المثال
للأسف الوضع ساء فعلا و اتمنى إن الكاتب يدرك ده و يحاول يلحق نفسهيا ساتر وش صاير في المانجا؟ أنتم هنا في النقاش والشباب في الديسكورد يقولون نفس الكلام
أحداث ملخبطة وضياع وشخصيات مرة كثير
وقفت المانجا قبل 15 - 25 شابتر تقريبًا على أساس أجمع كمية محترمة من الفصول وأقرأها دفعة واحدة
لأن الأرك الحالي أبدًا ما جذبني خصوصًا لما طلعنا من أرك أدرينالين زي حادثة شيبويا وأول كم فصل بعدها
يبدو لي إن الوضع ما تحسن بل ساء فشكلها تكملة للسحبة
زي ما قال عمرويا ساتر وش صاير في المانجا؟ أنتم هنا في النقاش والشباب في الديسكورد يقولون نفس الكلام
أحداث ملخبطة وضياع وشخصيات مرة كثير
وقفت المانجا قبل 15 - 25 شابتر تقريبًا على أساس أجمع كمية محترمة من الفصول وأقرأها دفعة واحدة
لأن الأرك الحالي أبدًا ما جذبني خصوصًا لما طلعنا من أرك أدرينالين زي حادثة شيبويا وأول كم فصل بعدها
يبدو لي إن الوضع ما تحسن بل ساء فشكلها تكملة للسحبة
للأسف الوضع ساء فعلا و اتمنى إن الكاتب يدرك ده و يحاول يلحق نفسه
زي ما قال عمرو
واحب اضيف انه المؤلف قاعد يرمي شخصيات كثيرة جدا وكلها جديدة على القصة وبعضهم يحل مشكلة او يصنع مشكلة والمفروض تحس باهميتها لكن وجودهم ما يكمل 4 فصول وبتطلع للنسيان ولا لهم فايدة.
المانجا خرجت عن الشي اللي كان يميزها من الاساس ودخلت بارك العاب طويل وممل جدا، تركز فيه على كل الناس الا اللي انت تبغى تعرف عنه اكثر، وماهي قاعدة تحاول تحل المشاكل الاساسية او توضح النقاط اللي القارء متعطش انه يعرفها انما قاعدة ترمي حاجات زيادة عليك بدون ما تطلع بنتيجة راضية، غير انه اصلا كل الاشياء ذي ما بتكون لها فايدة او ما بتفهمها.
بالمناسبة بنظري اي مانجا تقرر تدخل بارك تحيي فيه شخصيات بتاريخها وهي مالها اساس تفشل لانهم اعداء اللحظة ومو شخصيات بيستمروا معاك قدام ولا انت كنت تعرفهم من الاساس.
الشي نفسه ينطبق على ناروتو اللي قدم اعداء بارك الحرب اغلبهم كان للنسيان، حتى اشكالهم ما تتذكرها.
اتمنى يعالج المشكلة ذي باسرع وقت.
خبر جميل و إن كنت قلقان من كلمة (Probably)
اف راح تتكنسل يعني؟
لا، هو يبغى ينهيهااف راح تتكنسل يعني؟
الحين فيه خدمات استشارية بتطبيقات الموبايل للمحامين والمهندسين ممكن يفيدونك هنا.1- جزء مهم و كبير من أحداث و تفاصيل الآرك الحالى مبينة على الاستخدامات المتنوعة لل Barrier Techniques و الخواص المختلفة ليها دى مش هاتبقى مشكلة لو ماكنش الكاتب ماعندوش ذرة إهتمام بشرحها أو توضحيها أو حتى ذكر تفاصيل عامة عنها إلا فيما ندر ، انت بتشوف شخص بيستخدم حركة أو تقنية ما عشان يشرح بعدها هو عمل إيه بمصطلحات جديدة و كلام أنت أول مرة تسمع عنه أو تشوفه مبنى على مبادئ انت متعرفهاش و غالبا مش هاتسمع عنه تانى و مش محتاج أقول أنه غير مفهوم، الفكرة إن الكاتب بيبالغ فى تعقيد بعض القدرات و ذكر تفاصيل غير مهمة و يكفى إنه قدم قدرة محتاجة صفحتين شرح عشان تكتشف لما تقراه (و تفهمه لو قدرت) إنها واحدة من أسوء القدرات فى عالم الأنمى و المانجا ( قدرة هيكارى) بس لما الموضوع يتعلق بال Barriers فمش هايقول حاجة مفيدة (يمكن هو نفسه مايعرفش)
انا بتكلم عن هالطامة, الفايت براسه مصيبه ومافيه اي حماس, ابدا مش قادر استشعر هيبة اقوى سحرة في التاريخ ويبين اكثر في الحوار بينهم, يحسسونك انها مباراة ودية ومايفرق من بيخسر. كل هالبناء على ايش؟ اشوف عشان الواحد يريح راسه يعاملها معاملة Baki. يبدولي الكاتب غير تصنيف المانجا بدون ما يشاور احد(مش قصدى الحدث فى آخر شابترين و إن كانت عندى مشاكل من الحجم الكبير بالنسبة لطريقة تقديمه)
هذي النقطة اللي افسدت العمل, الغريب لما تتذكر ارك فلاشباك قوجو و كيف عالج هذي المشكلة سابقا, يعني الكاتب فاهم و عارف اهمية هالشيء بس وش حصل الان؟ تناقض غير مفهوم2- الكاتب عمال يجيب References لأحداث و شخصيات حصلت فى الماضى بس برضه المشكلة أنه ما قالش أى حاجة عنها ، أنا ممكن أفهم لو كان بيذكر حدث معين هايتم الكشف عنه بعدين لكن لأ دى تفاصيل عامة و متفرقة و بشكل يديك الإحساس إن كان فى آرك حصل فى الماضى بس الكاتب نسى يكتبه و نسى أنه نسى و بقى عادى مثلا إنك تشوف شخصية بتدخل فى مواجهة ضد شخصية تانية عشان إنتمائه لعائله ما و اللى يبقى شئ ماتمش ذكره قبل كده أو هايتم توضيحه بعد كده
متفق معاك تماما فى النقطة دى و بالنسبة لى الموضوع أسوء بكثير ، بالإضافة للى ذكرته فكل البناء و التعقيد و الكلام الكبير اللى الكاتب عمله و حرق دمنا بيه بخصوص ال Culling Games و اللى تبقى أساس الآرك قرر فى لحظة واحدة إنه يرميه بالكامل و يقولك إنه ماكنش ليه أى لازمة فى الحياة و ده بدون مقدمات و بالتالى فأى Tension كان موجود اتبخر تماما فى حركة عبقرية صعب كاتب تانى يقدر يعملها حتى لو حاولانا بتكلم عن هالطامة, الفايت براسه مصيبه ومافيه اي حماس, ابدا مش قادر استشعر هيبة اقوى سحرة في التاريخ ويبين اكثر في الحوار بينهم, يحسسونك انها مباراة ودية ومايفرق من بيخسر. كل هالبناء على ايش؟ اشوف عشان الواحد يريح راسه يعاملها معاملة Baki. يبدولي الكاتب غير تصنيف المانجا بدون ما يشاور احد
شعوري بالضبط عن المانجا في جملة وحدة. بوتنشل خرافي وبناء عالم جيد جداً ينرمي في الزبالة بمنتهى السهولة. كأن الكاتب مات وتم استبداله بكاتب من الشارع.ماعنديش كلمات أقدر أوصف بيها مدى تعجبى و حرق دمى من اللى الكاتب بيعمله و مش عارف هو بيفكر فى إيه بالضبط و هو بيكتب ده إذا كان بيفكر أصلا
انا بتكلم عن هالطامة, الفايت براسه مصيبه ومافيه اي حماس, ابدا مش قادر استشعر هيبة اقوى سحرة في التاريخ ويبين اكثر في الحوار بينهم, يحسسونك انها مباراة ودية ومايفرق من بيخسر. كل هالبناء على ايش؟ اشوف عشان الواحد يريح راسه يعاملها معاملة Baki. يبدولي الكاتب غير تصنيف المانجا بدون ما يشاور احد
هذي النقطة اللي افسدت العمل, الغريب لما تتذكر ارك فلاشباك قوجو و كيف عالج هذي المشكلة سابقا, يعني الكاتب فاهم و عارف اهمية هالشيء بس وش حصل الان؟ تناقض غير مفهوم
ليش ما تسوي دروب للعمل و تريحنا ؟ من 2020 نفس الردود سواءً هنا ولا بموضوع المانجات خلاص سو دروب اذا المانجا ما تناسبك انا ادخل ادور نقاشات عن الاحداث كل اللي اشوفه كلامك السلبي بكل بساطه العمل ما يناسبك سو دروب مافيه شخص اجبرك تشوفه و تكمله من 2020 الى الانالمفترض إن العمل حاليا بيقدم أقوى مواجهة منتظرة فيه و مع رجوع الأنمى فالعمل المفروض يبقى فى قمته بس بالنسبة لى فبقيت ألقى نظرة سريعة على الشابتر و كفاية على كده (للأسف ماقدرش أعمل دروب فى المرحلة دى)
فى الظروف العادية كنت هاسيب موضوع العمل و اكتفى باللى قلته بس بصراحة الكاتب مازال مستمر فى إبهارى بقدرته الغير عادية على العك و دايما بيفاجئنى بحاجة جديدة و المواجهة (المنتظرة ) تبقى تلخيص لمشاكل العمل مع إضافة مشاكل جديدة ، المعتاد فى مواجهات الأنمى و المانجا إنك تلاقى شخصية فى الخلفية أو الراوى يوضح مثلا إزاى تقنية معينة تم استخدامها أو المعنى من حركة معينة و ده مش أحسن حاجة بس شئ معتاد ، هنا العمل بيقدم شئ جديد و بيديك مواجهة 80% منها عبارة نقاش بين الشخصيات و تفسير للتقنيات فقط
انت مش بتشوف مواجهة و إنما استديو تحليلى كامل متفرغ للنقاش و بيعرض لك مشاهد للمواجهة من حين لآخر و كلامى هنا مش مبالغة و المسألة بتوصل إن أحد الشابتر كان عبارة نقاش بين شخصيات العمل مع بانلين للمواجهة فى آخر الشابتر
الإحتمالات هنا تبقى إما إنك ماتقدرش تفهم إيه اللى بيحصل من غير كل الشرح ده و ده فشل حقيقى من الكاتب أو إن الكاتب كان عاوز يقدم شئ مختلف و فشل فيه بشكل تام أو الإثنين و ده اللى بارجحه
فى البداية أحب اطمنك إن ردى عليك هايبقى آخر كلام ليا فى الموضوعليش ما تسوي دروب للعمل و تريحنا ؟ من 2020 نفس الردود سواءً هنا ولا بموضوع المانجات خلاص سو دروب اذا المانجا ما تناسبك انا ادخل ادور نقاشات عن الاحداث كل اللي اشوفه كلامك السلبي بكل بساطه العمل ما يناسبك سو دروب مافيه شخص اجبرك تشوفه و تكمله من 2020 الى الان
بالنسبه لي اخر احداث جميله و متشوق لكل شابتر لاستكمال المعركه
ههههههه ايش دخل الحلقة الثانية الموسم الثاني..أخيرًا خرج غوجو من الختم
وخرج بشكل متألق وعلى ما يبدو زادت قوته أو اكتسب بعض المهارات
وقابل سكونا المتجسد بشكل شبه كامل في جسد ميغومي ووعده بقتال نهائي
هنا الحماس كان 200%
حتى بداية المواجهة لما عززت أوتاهيمي قوة غوجو وأطلق البنفسجي الأجوف السوبر
لكن بعدها؟ أقدر أشبه الموضوع بحالة الـ Sugar crash بعدما يستهلك الواحد كمية سكريات تخليه شيطان تسمانيا
كمية ملل ونوم في القتال شيء غير طبيعي!! هذا وهو المفروض يكون القتال المنتظر والأكبر في القصة كاملة
قتال بين أقوى مشعوذين في تاريخ العالم
خصوصًا بعد ما شفنا مقدار رهابة ودمار سكونا في شيبويا
وأداء غوجو ضد جوغو وتوجي وميغيل ثم بدايات شيبويا
ثلاث أرباع القتال والفصول تضيع في الأستوديو التحليلي في الخلفية
غير القتال المعتمد كليًا على المجالات... كل واحد يفتح ويقفل مجال كل شوي
الجانب التقني جميل جدًا وكيف كل واحد منهم يحاول يستغل نقاط ضعف وقوة الثاني... لكن Gimme a Break man!! وازن بين الجانبين شوية
ما أقول إنه المفروض يكون مثل قتالات الشونين المبتذلة وستايل دراغن بول
لكن هذا المفروض أهم وأكبر قتال في العمل كامل... قتال بين أبرز وأشهر شخصيتين
فمهما كانت مشاكل القصة وسقطاتها المفروض يكون هذا حاجة مختلفة وتصب فيه كل إمكانيات الكاتب
لكني أبدًا ما توقعت هذا البرود والجانب التحليلي المبالغ فيه خصوصًا بعد كثير قتالات حماسية في العمل
ننتظر ونشوف تكملة القتال لعل وعسى تتحسن الأحداث