Humam
True Gamer
مقابلة من 1up مع Hideo Kojima ( فقرة Afterthoughts المعروفة في مجلة EGM )..
من الأشياء المهمة في المقابلة..
- كوجيما حتى وقت قريب لم يستمتع بإجازة ما بعد ميتل جير سوليد 4 لارتباطه بالحملة الدعائية والتسويقية للعبة.
- أثناء إجازته الحالية سيقوم بوضع الأفكار العامة لمشاريع الفريق القادمة.
- الشيء الي ندم عليه كوجيما أثناء تطوير MGS4 هو إن جعل فريقه في بداية المشروع يعمل وكأنها MGS3 ( المقصد على هاردوير معروف من قبل الفريق مش هارد وير جديد يحتاج جهد متسارع و وقت )
With MGS4, however, we were once again dealing with new hardware, and it really pushed us. What I regret is that I should have probably concentrated more on the fact that we were working on a new machine. I let the staff work like it had on MGS3, and we came to a point where we had problems, which I should have recognized earlier. I should've paid closer attention to what the staff was doing. Because of this, it was the first time we delayed a major game. This hadn't happened before with an MGS game, and it was all due to those problems.
كوجيما كان محبط تماما من عقلية بعض أعضاء الفريق الي يبدو إنها كانت انهزامية في مواجهة المشاكل في عملية التطوير, وعبر بإن بعض أعضاء الفريق ماقاموا " بالوثبة " الي كان متوقعها منهم:
.HK: The reason I got so frustrated wasn't necessarily about the technology but more about the mentality -- making the impossible possible. If you don't think you can do that, what are you doing making games? If you only do what you think you can do, then you'll work on a normal schedule, using normal technology, and nobody's going to be surprised with the end result. Some of the staff didn't make the big leap that I expected, and that was what I was frustrated with
واحدة من الأخطاء الي ارتكبها إنه أعطى مسؤولية أداء بعض المهمات لأعضاء ثانيين في الفريق المفروض كان هو يقوم بها شخصيا, كوجيما يقول إنه غير راضي عن بعض القرارات الي قاموا بها:
HK: That was one of the mistakes in the end. Because I thought that leaving things up to the team members and giving them more responsibility was the only way for them to grow, sometimes that sort of sacrifice can be too much, and in this case it was. Nothing good came of giving them more responsibility. I'm not saying the staff were slackers -- definitely not -- they were working really hard. But it was about the decisions they made.
و بسبب هذا الشيء ( إنه أعطى بعض المسؤوليات لأعضاء ثانيين في الفريق ) الفريق كان يشتغل بجهد كبير لكن في الطريق الخطأ.
If I were working on the project and I could experiment [with] a lot of things...how shall I put this...if I think the experiment isn't working, I'll change the story or the sequence and basically just take a different route. Making that sort of decision was probably a bigger barrier for the staff than I thought it would be. They sometimes worked really hard while going in the wrong direction -- if I had been in that position, I would have known better and recognized that it wasn't working. But they wouldn't stop -- they'd keep at it. And I should have stepped in to say that it wasn't going to work. That was my mistake, and looking back, I should have done better.
من بين الأشياء الي صعبت عملية التطوير هو كبر حجم الفريق وصعوبة مراقبة جميع المهمات شخصيا, بالإضافة لوجود أعضاء جدد في الفريق يعملوا لأول مرة على لعبة ميتل جير:
[
Two hundred people. And yes, that made management very difficult. A lot of key staff that I've worked with have been with me a long time, but working under them were a lot of new people who hadn't worked on a Metal Gear Solid game before, so the whole family grew, and that brought issues with it.
كوجيما عبر عن عدم رضاه عن عدد لاعبي ميتل جير أونلاين, انتقاده للKonami ID و تأكيده بإن الفريق يعمل حاليا على إضافة تحسينات للسلبيات الي يشتكي منها اللاعبين.
بخصوص MGS5, لديه 3 أفكار عامة للعبة لكن شخصيا لا يريد تطبيق أي منها لأنها تعني إنها راح يرجع يشتغل على اللعبة وهذا شيء لا يرغب فيه:
I have three concepts for MGS5 already. What would be ideal for me with MGS5, though, is that we don't do those. If the team picks one of those concepts, I have to get involved again, which I don't want to do.
أخيرا كوجيما يبغى يصنع لعبة جديدة كليا صعب يشرح فكرتها لأنه ما تم تطبيقها سابقا في أي لعبة, له فترة طويلة " يسخن " لهذا المشروع ومش عارف إذا اللعبة لو أنتجت هل راح تبيع بشكل جيد أم لا, إجمالا الأفكار تتغير مع الوقت ومش أكيد كيف المنتج النهائي راح يكون:
Well, I want to create something new, and it's difficult to explain since no one's seen it before. I don't know if it would sell very well. I've been warming this up for a long time, and I keep thinking that I'll try this idea. But ideas always change, so I really don't know what the final outcome will be
http://www.1up.com/do/feature?pager.offset=1&cId=3170146
اوو والله كلام كبير من كوجيما.. واضح إنه كان محبط من فريقه أثناء عملية التطوير.. مع الأسف كلامه يبين بشكل واضح إن الرجال مازال مش واثق تماما إن ميتل جير 5 بتكون في أيدي أمينة, اذا في مهمات معينة في ميتل جير 4 والفريق قام يخبص من دونه فكيف الوضع بيكون في لعبة كاملة هو مش متواجد فيها.
بإنتظاره في ميتل جير 5 كمخرح وكاتب ومنتج :w00t: