نتكلم بشكل عام علي الانمي كانمي شونين فهو متوسط في افضل حالاته اسلوب السرد ممل و سي الشخصيات الجانبيه و جدوها زي عدمها
كل شي هنا حولين تانجيرو و نزيكو كل شي حرفيا الباقي اضافات ملهاش لازمه الاحداث بتاخد و طويل من حدث و الثاني بيخلي الوضع ممل جدا و حلقات كتير تحس انها فارغه و لو شلناها مش هتحس بتغير
انا متفق في النقطه دي الجانب الانتاجي كان عالي وهو العمل شهره لكن لو كان وقع مع استديو عادي كان مجبش نص الشهره الفيها حاليا
الحلقة 19 احس انها سبب الشهره اساسا
لو استبدلنا اينوسكي و زينتسو باي شخصيتين (او حاول تنسي انهم موجودين من الاساس) الوضوع مش هيتغير في النهايه دورهم مش فعال و في الاخير تانجيرو هو سيد الموقف او محور الاساس لكل شيالشخصيات الجانبية خصوصا إينوسكى و زينيتسو كانوا إضافة حقيقية للعمل
إنت بتدينى الأحساس إن ده عمل فاشل ماكانش هايبقى معروف لولا الحلقة 19 و ده برضه غير صحيح ، الحلقة 19 تبقى سبب إنفجار شعبية الأنمى فعلا بس العمل كان ليه شعبية حتى من قبل تحويله لأنمى و كان فى هايب بخصوصه من قبل عرضه ، لو كان العمل وقع فى يد استديو تانى أكيد شهرته كانت هاتبقى أقل بس ده مش معناه إن الإستديو يبقى السبب الوحيد للشهرة و كونك ماحبيتش العمل فده مش معناه بالضرورة إن ده رأى باقى المتابعين
* الاستعجال مو زين لازم تعطي العالم والشخصيات حقهم ولو خلص الموسم بـ13 حلقة مثلاً ماراح تدخل جو مثل الـ26 الي طافتلو استبدلنا اينوسكي و زينتسو باي شخصيتين (او حاول تنسي انهم موجودين من الاساس) الوضوع مش هيتغير في النهايه دورهم مش فعال و في الاخير تانجيرو هو سيد الموقف او محور الاساس لكل شي
اينوسيكي اي الشي العمله من اول ظهور ليه تخليني افتكره او احس انو في تتطور من نحيه
زينتسو مش محتاج اتكلم عنه مزعج جدا لحظات القتال البتمدد للحظات ممكن تخلي الواحد يفتكره بس بردو مش الشي المؤثر و بردو مفيش تتطور يذكر ليه
انا مش بقول ان العمل فاشل
اليخليني امل كيمتسو (الانمي) الاول هو عدد الحلقات الكبيره 26 في احداث ممكن تخلص اسرع و مش بتفيد في اي شي و اهدار وقت بدون سبب
العمل بيحرق اوراقه بسرعه و مش بيخليك تتعلق بحد و يمكن كنت رافع سقف التوقعات لكن كل ما مستمر في العمل دا المشاكل بتزيد
إلا الإستعجال فالإستعجال أحياناً يقتل العمل بدل أن يساعده
لكن هل المؤلفه اهتمت ببناء العالم و الشخصيات الاجابه لا خلال 26 حلقة مفيش اهتمام ببناء العالم بترمي كل حاجه امام المشاهد بدون مقدمات و بتحرق و اورقها بسرعه* الاستعجال مو زين لازم تعطي العالم والشخصيات حقهم ولو خلص الموسم بـ13 حلقة مثلاً ماراح تدخل جو مثل الـ26 الي طافت
عشان اكون صريح معاك كنت بالبداية حاب العمل ومعطيه فرصة رغم سلبية النكات وزينيتسو واينوسكي ( هالاثنين مو الكل يشوفهم سلبيه ) ، وكنت بوقف العمل لأني خلاص تعبت من النطره ( الانتظار ) بالحلقة 17 لكن بسبب المدح على الحلقة 19 القوي قلت بكمل 18 و19 ونشوف وصج اعجبتني! واعطتني حب للعمل زياده وخلتني اكمل لين الـ26 < كنت بصيح وانا اشوف الحلقة 19 ههههههه عرفوا يلعبون بالمشاعرفي فرق بين الاستعجال و بين رتم بطي مش مفيد في حاجه قرار ال26 حلقة خلاهم يعملو اقتباس بطي بمعدل شابتر ونص لشابترين في الحلقة الواخده من الحلقة ال20 لل26 كانو مملين بشكل كبير
لكن هل المؤلفه اهتمت ببناء العالم و الشخصيات الاجابه لا خلال 26 حلقة مفيش اهتمام ببناء العالم بترمي كل حاجه امام المشاهد بدون مقدمات و بتحرق و اورقها بسرعه
مش بقول ان الانمي يكون 13 حلقة لكن 26 كان كثير جدا علي المحتوي المراد اقتباسه
لو استبدلنا اينوسكي و زينتسو باي شخصيتين (او حاول تنسي انهم موجودين من الاساس) الوضوع مش هيتغير في النهايه دورهم مش فعال و في الاخير تانجيرو هو سيد الموقف او محور الاساس لكل شي
اينوسيكي اي الشي العمله من اول ظهور ليه تخليني افتكره او احس انو في تتطور من نحيه
زينتسو مش محتاج اتكلم عنه مزعج جدا لحظات القتال البتمدد للحظات ممكن تخلي الواحد يفتكره بس بردو مش الشي المؤثر و بردو مفيش تتطور يذكر ليه
في فرق بين الاستعجال و بين رتم بطي مش مفيد في حاجه قرار ال26 حلقة خلاهم يعملو اقتباس بطي بمعدل شابتر ونص لشابترين في الحلقة الواخده من الحلقة ال20 لل26 كانو مملين بشكل كبير
لكن هل المؤلفه اهتمت ببناء العالم و الشخصيات الاجابه لا خلال 26 حلقة مفيش اهتمام ببناء العالم بترمي كل حاجه امام المشاهد بدون مقدمات و بتحرق و اورقها بسرعه
مش بقول ان الانمي يكون 13 حلقة لكن 26 كان كثير جدا علي المحتوي المراد اقتباسه
التطور للشخصيتين موجود و يبقى جزء من التفاصيل اللى انت اعتبرتها غير مهمة و ده اللى هاشرحه :
بالنسبة لإينوسكى فهو شخص تم تربيته بمفرده غالبا فى الجبل ، إينوسكى ماعندوش فكرة عن أى حاجة غير القتال و التنافس بس الأهم إنه ماعندوش فكرة حتى عن العلاقات البشرية (أو العائلة) و فى بداية ظهوره ماكنش عنده مشكلة فى إنه يدوس على بنت صغيرة و بعدها لما قابل السيدة العجوزة كل تفكيره عنها إنها ضعيفة و مش مقاتلة و لما ودعته ماقدرش يفهم كلماتها
الفكرة هنا إننا بنشوف ده بيبتغير ، فى البداية إهتمام السيدة بيه هاديليه إحساس جديد بالسعادة ماكنش يعرفه قبل كده و نفس الوضع لما اشترك فى القتال مع شخص تانى لأول مرة و هو تانجيرو و أثناء قتاله مع الأب هايفهم لأول مرة معنى العلاقات البسيطة اللى كونها و معنى الكلمات اللى السيدة قالتها ليه لما ودعته ، ده شئ ممكن ملاحظته فى الفرق بين طريقه وداعه للسيدة و اللى كان هايهاجمها وقتها و بين سعادته بإهتمام الأطفال بيه و وداعهم ليه فى نهاية الموسم
برضه فى نقطة تانية و هى رغبته المستمرة فى التنافس ، فى البداية إينوسكى كان بيهاجم أى حد فى كل الأوقات و كان بيعتبر نفسه الأقوى بس مواجهته مع الأب و بعدها رؤيته لقوة جيو أصابته بصدمة واضحة و حتى فضل هادئ بعدها لأكثر من حلقة ، إينوسكى استعاد نشاطه فى النهاية بس بعد إدراكه إنه لسه قدامه طريق طويل و أخيرا اخد التدريب بشكل جدى بعد ما كانت كل تصرفاته عشوائية
العمل بيركز على ثيم العائلة بشكل أساسى و الفكرة من شخصية إينوسكى تبقى إنه شخص ماعندوش اى فكرة عن العائلة و أهميتها و تدريجيا بيبتدى يتعرف عليها من خلال الشخصيات اللى بيقابلها زى تانجيرو و السيدة و غيرهم
بالنسبة لزينتسو فمافيش خلاف على إنه شخصية مزعجة للغاية و الكلام اللى هاقوله مش معناه إن التعامل معاه فى الأنمى كان صحيح بس زينتسو برضه ليه تطور فى الشخصية مرتبط بفكرة العائلة زى باقى الشخصيات ، فى الوقت اللى إينوسكى ماعندوش فكرة عن معنى العائلة و لسه بيتعرف عليها زينتسو عارفها و عارف أهميتها بس الفكرة إنها ماكنتش موجودة ليه ، زينتسو مالقاش حد يهتم بيه أو يشجعه فى حياته و النتيجة إنه فقد ثقته بنفسه و أخيرا لما لقى شخص مافقدش الإهتمام بيه كان عاوز يثبت نفسه ليه باعتباره العائلة الوحيدة اللى عنده بس جبنه و عدم ثقته من جهة و الإهانات المستمرة من الشخص التانى اللى بيتدرب معاه من جهة تانية منعوه من كده و بقى بالشكل اللى شفناه أول ما ظهر ، فى نهاية الموسم هنلاحظ تغير نسبى فى شخصية زينتسو ، زينتسو قابل أشخاص فى نفس ظروفه و عندهم استعداد حقيقى لتشجيعه مع إهتمام بيه و بعد ما كان الجد يبقى الشخص الوحيد اللى زينتسو عاوز يثبت نفسه ليه بقى فى أشخاص تانين زينتسو عاوز يبقى زيهم و عاوز يثبت نفسه ليهم و ده إداله دفعة كبيرة، ده مثلا بنشوفه فى مشهد بسيط زى لما أخد الدواء بدون إعتراض لأول مرة بعد ما شاف تقدم تانجيرو و حتى فى الحلقة الأخيرة كان بيتصرف بشكل ناضج نسبيا على غير المتوقع
الكلام اللى بقوله مش معناه إن الشخصيات دى هاتفقد صفاتها المميزة ، إينوسكى هايفضل مندفع و متهور و زينتسو هايفضل مزعج بس مش بنفس الشكل اللى بدؤا بيه و إنما مع تطور واضح لشخصيتهم و الفكرة إن الإثنين مرتبطين بثيم العائلة الأساسى فى العمل و ده بيدى معنى لوجودهم
برضه هل معنى كلامى إن تطور الشخصيات اتقدم بشكل ممتاز ، اكيد لأ و كان فى حاجات ممكن عملها بشكل أحسن خصوصا مع زينتسو بس ده مش معناه إنه مش موجود أو إنه غير مهم بأى شكل و كون إن النقط اللى ذكرتها تبقى شئ نسبة كبيرة من المتابعين انتبهوا ليه و علقوا عليه فده معناه إنه كان واضح كفاية بالنسبة لهم ، التفاصيل فى العمل بتحاول تقدم لك أفكار معينة حتى لو بشكل غير مباشر بس انت اعتبرتها بلا معنى و تجاهلتها و عشان كده العمل كان ممل فى معظمه بالنسبة لك
احنا متفقين في القطه ديمش هانكر إن العمل فيه حلقات بطيئة و إنها كانت مشكلة واضحة فى الجزء الأخير منه تحديدا و برضه مش هانكر وجود مشاكل فى بناء العالم و دى كانت أحد عيوب العمل بالنسبة لى بس الوضع مختلف بالنسبة للشخصيات و اللى تم البناء ليها بشكل مقبول كما ذكرت فى الرد و زى ما قلت مش كل التفاصيل تبقى حشو أو بدون معنى و مشكلة البطئ ماظهرتش غير فى النهاية و أظن إن العمل كان هايبقى أحسن لو تم الإكتفاء ب 23 حلقة فقط
الكلام البتقوله ممكن يكون مظبوط فعلا و لكن هل التتطور دا بيفيد عالم القصه و بيخدم عليه بشكل اكبر من واحد مشاعره اتحركت و الثاني بدا يرجع له ثقته في نفسه
المولفه محاولتش تعرفني علي الشخصيه دي بشكل افضل علشان تخليني الاحظ تغيرات مرميه بشكل غير مباشر
بعباره تانيه لو الشخصيه غير مثيره للاهتمام ليه اهتم بشي معنوي و تتطور مقدم بشكل غير مباشر الاجايه واضحه مش ههتم بيها
حاول تنظر للموضوع من جانب تانجيرو و اهتمام المولف بكل شكل تبرز علاقه الاخويه مع نزيكو و تتطروها ملحوظ بشكل كبير و يخليك تتعاطف معاه
لكن الباقي فلاش باك لدقايق و انتهي الوضع
للاسف توقعت تريلر حماسي يخليني اشتعل T-Tتريلر الفيلم والعرض في 2020
تريلر الفيلم والعرض في 2020
بعد نهاية الموسم الأول تم الإفصاح عن فيلم مُكَمِّل للاحداث وسيأخذ حدث " القطار اللا متناهي " .يعني الانمي هل هيواصل سيزون ثاني ولا هيكملوا الاحداث في الفيلم ؟؟
بالنسبه بعد ماخلصت الانمي ، فعلا الاستديو يفرق !! زي الحاله هنا ، عمل جيد مسكه استديو قوي فظهر عمل جدا ممتاز !!
متحمس للتكملة !
ما اظن لو حاب فكه ( افتحه )ما في موضوع للمانجا؟
ما اظن لو حاب فكه ( افتحه )
هي موضة مهاجمة الانمي ذا ولا كيف بالضبط؟
لا بس أُعجبت بالرياكشن وودت أن أضعه في أي مكان ووجدت هذا الرد لقمة سائغة (&)هي موضة مهاجمة الانمي ذا ولا كيف بالضبط؟
يعني الفلم باكتوبر وعلي بال ما يجي ونشوفه ننتظر لبداية السنة القادمة، فيعني صدق تشوف ليش أحد مش متحمس الحين @@لا بس أُعجبت بالرياكشن وودت أن أضعه في أي مكان ووجدت هذا الرد لقمة سائغة (&)
عمومًا حذفت الرد.. وأنا مُعجب بالعمل حتى لا تسيء الفهم
عمومًا حذفت الرد..
خسارة مافيه موضوع للمانجا ولا كان شرشحت هالعمل الرخيص المنفوخ، من مساوئ الصدف انه جاء على ذائقة اليابانيين ومسكه استديو يوفوتيبلفيلم Kimetsu no Yaiba Movie: Mugen Ressha-hen نزل قبل يوم فقط وعمل ضجة كبيرة
- خلال 3 ايام وصلت ارباح الفيلم 30 مليون دولار
- اغنية نهاية الفيلم احتلت المركز الاول في اليابان
- مدح كبير للفيلم وبأن انتاجه افضل بكثير حتى من الحلقة 19 من الانمي
- حصل الفيلم على موقع imdb على تقييم 9.5
- الفيلم حصل على اكبر مبيعات مسبقة في تاريخ اليابان
لسا بدي استنى 6 شهور عشان احضره والله حرام
احم فيه موضوع مانجا:خسارة مافيه موضوع للمانجا ولا كان شرشحت هالعمل الرخيص المنفوخ، من مساوئ الصدف انه جاء على ذائقة اليابانيين ومسكه استديو يوفوتيبل
وانا اقرأ نقاش AM فوق ضحكت كثير على كلمة تطور شخصيات
اولا العمل هذا مليان عيوب ولا يتعدى ابدا كونه شونين، وشونين من النوع الرخيص قتال x قتال. قصة تطور شخصيات اي شي جديد ومميز مب فيها.
الأرك هذا كان عادي جدا وما جاب شي جديد نفس الفكرة شيطان جديد يطلعلهم ويهزمونه بشق الأنفس طبعا بعد مايتحلم تانجيرو بأبوه وتطلعله قوة من العدم لول
من بعد هذا الأرك للنهاية مافيه اي تغيير او تطور بالقصة، راح تستمر على نفس موال "وحش الأسبوع"، وتانجيرو اللي يتحلم بأبوه ويهزم كل الأقمار. وبالنسبة للشخصيات وتطورهم هههههه مفهوم التطور عند الكاتبة معكوس وهو ان الشخصية تموت. وقبل تموت وهي تقاتل شيطان تسردلنا فجأة ماضيه وليش يقاتل عشان تعوض عدم البناء، والمثير للسخرية اغلب الهاشيرا انتهوا هكذا بالضبط!
اوه ماذا عن نيزكو؟ نيزكو حرفيا من بداية العمل لنهايته ماقدمت اي شيء للقصة وجودها من عدمها واحد، لو تحذفها من القصة ما راح تتغير. الا بأرك واحد قاتلت فيه كشيطان، طبعا فجأة كالعادة بكل رخص دواء تامايو نجح وعادت انسان في اخر ارك وحاولت تنقذ اخوها اللي تحول هو للشيطان هذي المرة (omg so deep the feels man).
طبعا هكذا طريقة المانجا بالتقدم الى نقطة معينة وهي فجأة يقررون يطبون على موزان بعقر داره ويهزمون كل اقماره هناك! (نعم انا جاد)، من مميزات اسلوب المانجا ان كل شيطان له "اركه " الخاص وياخذ حقه من الظهور والتعمق بقوته وقدراته (الكاتبة مبدعة من هالناحية)، بس هنا لا، الكاتبة افلست وعرفت انها ماتقدر تستمر بهالطريقة وكل الأقمار الجدد اللي شفناهم ماتوا بليلتها. ووحدة من ترقيعات الكاتبة ان تانجيرو يؤثر على اللي حوله ويوقظ فيهم قوة خفية!!!!! يعني هنا اشوى ان الكاتبة ماعندها انفصام وتذكرت كيف انها نفخت الشياطين وقوتهم ومايصلح يموتون كذا، بس ترقيعتها زي وجهها. ماتنتهي الكارثة هنا، نوصل لآخر قتال واللي ينتظره الملايين "موزان"، حرفيا وبكل حيادية هذا اسوء final boss fight مر علي بحياتي، خمس شباتر وموزان يتلوى بيدينه يقطع كل شي حوله، والمانجاكا قتلت ثلاثة مدري اربع هاشيرا ضده بأكثر طريقة مملة و underwheming، طبعا مانهزم موزان لين جاء حبيبنا تانجيرو بعد سباته وطلعتله قوة من العدم بس هذي المرة تذكر جده اول مستخدم لنفس الشمس، lol. وصار تويست رخيص خفيف ان تانجيرو تحول وأصبح اقوى شيطان يهزم الشمس واخذ قوة موزان ولكن شابترين ورجعوه انسان. طبعا ماتنتهي هنا القصة النهاية شي عادي ورخيص وهو انه بعد مئات مدري الاف السنين الشخصيات reincarnated بعصرنا الحالي ويعيشون حياة طبيعية ومدرسية، وبعضهم كانوا احفادهم موجودين زي زينيتس ونيزكو.
طولت كثير وفضفضفت، بس احب انوه ان صح كل اللي قلته فوق سلبي بس فيه شي متفرد فيه هذا العمل واعجبني، قتالاته رائعة جدا وحماسية من افضل الشونينز بهذا الجانب حتى ون بيس ماشوفه يوصل مستواه، فاستديو زي يوفتيبل مخلوق له وبيطلعله بأفضل شكل، فطبيعي اشتهر.
ربما هذا اطول شيء كتبته من دخلت المنتدى لكنه قليل كثر ماشفت هالعمل بوجهي
خسارة مافيه موضوع للمانجا ولا كان شرشحت هالعمل الرخيص المنفوخ،