نقاش مانجا Yakusoku no Neverland -بدأ الارك الأخير

شابتر 97


بصراحة ماقدرش اقول إنى حبيت إتجاه الأحداث فى الآرك الأخير خصوصا فكرة عدم وجود ضحايا بالرغم من كل الصراعات فى الآرك مع التلميح إن ده هايستمر ، ده بالإضافة للإعتماد المبالغ فيه على الحاجات اللى سابها منيرفا بدل ما الأطفال يكتشفوا المعلومات بنفسهم و اللى كان أحد اهم نقط تميز المانجا مع الغياب الطويل لنورمان و اللى يبقى من أحسن شخصيات العمل بالنسبة لى :angry: ، اتمنى يبقى فى تغيير حقيقى فى الفترة الجاية و على الأقل نشوف إيه اللى حصل مع نورمان لأنى ابتديت أحس إن الكاتب مش عارف يتصرف مع شخصيته و عشان كده خرجها من القصة :unamused:
 
اصبروا لي يا جماعه، بالشابتر 80 تقريبا ومستمتع جدا بالارك بعكس الارك اللي قبله.

ياخي العمل هذا حاجه ما حصلتش، متحمس اشوف ردة فعل الناس عن الأنمي أحسه بيكون شي تفجيري.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
ما عجبني كيف إن إيما قامت مافيها إلا العافية بعد الي صار

أيوه.
الاستديو يعتمد بشكل كبير على المستقلين وقت ما يحصل جدول ومواهب صح راح يطلع بأفضل إنتاج ممكن تشوفه في أي أنمي، الحلقة 22 من أبوكريفا كانت من أعظم الحلقات الإنتاجية آخر 5 سنوات ولا ممكن أحسن من كل شئ طلع من بونز ^^ الشغلة مش بالبساطة والطاقم ما هو بشين خصوصا المخرج عنده خبرة.
 
أنا قاعد أكمل المانقا بين كل فترة لما يجتمع كم تشابتر ولكن اللي قاعد يصير بالقصة مب عاجبني خصوصًا تشابتر ٩٣.

الارك الاول كان مميز جدًا، ولكن من بعده لا شخصيات ولا رسم قاعدين يحمسوني.
 
التعديل الأخير:
حماسي للانمي انخفض كثير بسبب الستاف و الاستوديو، و بنفس الوقت تحمست زيادة للمانجا و الريدي قريت اول 10 شابترات
مستمتع جدا باللي قاعد اقراه و ان شاء الله تحافظ على مستواها و افضل
 
حماسي للانمي انخفض كثير بسبب الستاف و الاستوديو، و بنفس الوقت تحمست زيادة للمانجا و الريدي قريت اول 10 شابترات
مستمتع جدا باللي قاعد اقراه و ان شاء الله تحافظ على مستواها و افضل
الستاف ما اشوف انه سيئ ابدا
خصوصا المخرج اللي اشتغل على انمي غموض من قبل
وكان الاخراج فيه كويس
 
أنا قاعد أكمل المانقا بين كل فترة لما يجتمع كم تشابتر ولكن اللي قاعد يصير بالقصة مب عاجبني خصوصًا تشابتر ٩٣.

الارك الاول كان مميز جدًا، ولكن من بعده لا شخصيات ولا رسم قاعدين يحمسوني.
اوافقك انه الارك الثاني كان ممل وشاطح، بس الارك الثالث صراحة ممتاز. صحيح انه مختلف عن الأول وتقدر تقول فيه شوية شونينيه وابتعدوا شوي عن سالفة الألغاز بس بشكل عام ممتاز.

طبعا انا ما خلصته بس اعتقد اني قربت لنهايته، توني خلصت شابتر 93 مهتم اعرف وش اللي مااعجبك فيه هو تحديدا؟
 
اوافقك انه الارك الثاني كان ممل وشاطح، بس الارك الثالث صراحة ممتاز. صحيح انه مختلف عن الأول وتقدر تقول فيه شوية شونينيه وابتعدوا شوي عن سالفة الألغاز بس بشكل عام ممتاز.

طبعا انا ما خلصته بس اعتقد اني قربت لنهايته، توني خلصت شابتر 93 مهتم اعرف وش اللي مااعجبك فيه هو تحديدا؟
برأيي الآرك الثاني كان ممتاز ، الآرك الثالث إلى نصفه تقريبًا كان كذلك..

"إيمّا" قامت بعد إصابتها الخطيرة تقاتل!! :\
 
اوافقك انه الارك الثاني كان ممل وشاطح، بس الارك الثالث صراحة ممتاز. صحيح انه مختلف عن الأول وتقدر تقول فيه شوية شونينيه وابتعدوا شوي عن سالفة الألغاز بس بشكل عام ممتاز.

طبعا انا ما خلصته بس اعتقد اني قربت لنهايته، توني خلصت شابتر 93 مهتم اعرف وش اللي مااعجبك فيه هو تحديدا؟
الآرك الثاني حسسني إن القصة راح تتعمق كثير، راح يكون في معنى أكبر من كل شيء قاعد يصير و خصوصًا في الآرك الثاني استمتعت بوجود الشياطين Sonju و Mojika مع عقيدتهم و كيف إنهم مختلفين
لكن بنهايته لما Sonjou يقول إنه متحمس وينتظر اليوم اللي راح يزيد فيه عدد البشرية ويقدر يصيد البشر مرة ثانية قعدت أقول ميه، تيبيكال شونين، و كانوا أصلًا too good to be true.

ومن بعد الGracefield بشكل عام الأحداث بدأت تأخذ أشياء شونينية معتادة ومكررة مثل :
1- مسألة ترى الشخصية ذي ما ماتت(نورمان ! قتل كل البناء، و واقعة الحدث هذاك، و التضحية مقابل المعلومة اللي دلهم عليها).
2-النظام البايخ للشخصيات لما كل واحد يقعد يكرر ويزيد بعبارة أنا لازم أسوي كذا، لازم أنقذ الكل، لازم يصير كذا!
.....2.1 - و فجأة بقدرة قادر و معجزة نزلت من السماء قدرت الشخصية تحارب وتقوم وهي بإصابة قوية جدًا - تشابتر 93 - !
.... 2.2 - بعض الشخصيات ما يفكر ب حل لكن يجيه جاهز، وأكثر من مرة يتكرر هذا النظام، صحيح إنه يعتبر تويست لكن زهقت منه، Emma تهرب ورا البيت؟ فجأة يطلع لها الخال يعلمها خطة. Violet بالغابة تتوهق مع أحد الشياطين التوأم؟ فجأة يطلع Ray ب وسط الغابة بعد غياب طويل و بدون شرح أيش صار لهم خلال هالفترة! و فيه أكثر من حادثة بعد يتكرر فيها هذا السيناريو، يجيك تويست كليفهانقر، والتشابتر اللي بعده يشرح ليش كذا. زهقت!
3- و هذا أسوأ شيء حصل حاليًا بالقصة مع التشابتر الأخير، اوه، ترى مينرفا اللي يعتبر خير و Ratri الشرير اللي وقع مع الشياطين أخوان، سيناريو مكرر ومستهلك مثل أعمال كثيرة أخرى.

ويمكن في أشياء زيادة نسيتها:relaxed:
 
برأيي الآرك الثاني كان ممتاز ، الآرك الثالث إلى نصفه تقريبًا كان كذلك..

"إيمّا" قامت بعد إصابتها الخطيرة تقاتل!! :\
الآرك الثاني حسسني إن القصة راح تتعمق كثير، راح يكون في معنى أكبر من كل شيء قاعد يصير و خصوصًا في الآرك الثاني استمتعت بوجود الشياطين Sonju و Mojika مع عقيدتهم و كيف إنهم مختلفين
لكن بنهايته لما Sonjou يقول إنه متحمس وينتظر اليوم اللي راح يزيد فيه عدد البشرية ويقدر يصيد البشر مرة ثانية قعدت أقول ميه، تيبيكال شونين، و كانوا أصلًا too good to be true.

ومن بعد الGracefield بشكل عام الأحداث بدأت تأخذ أشياء شونينية معتادة ومكررة مثل :
1- مسألة ترى الشخصية ذي ما ماتت(نورمان ! قتل كل البناء، و واقعة الحدث هذاك، و التضحية مقابل المعلومة اللي دلهم عليها).
2-النظام البايخ للشخصيات لما كل واحد يقعد يكرر ويزيد بعبارة أنا لازم أسوي كذا، لازم أنقذ الكل، لازم يصير كذا!
.....2.1 - و فجأة بقدرة قادر و معجزة نزلت من السماء قدرت الشخصية تحارب وتقوم وهي بإصابة قوية جدًا - تشابتر 93 - !
.... 2.2 - بعض الشخصيات ما يفكر ب حل لكن يجيه جاهز، وأكثر من مرة يتكرر هذا النظام، صحيح إنه يعتبر تويست لكن زهقت منه، Emma تهرب ورا البيت؟ فجأة يطلع لها الخال يعلمها خطة. Violet بالغابة تتوهق مع أحد الشياطين التوأم؟ فجأة يطلع Ray ب وسط الغابة بعد غياب طويل و بدون شرح أيش صار لهم خلال هالفترة! و فيه أكثر من حادثة بعد يتكرر فيها هذا السيناريو، يجيك تويست كليفهانقر، والتشابتر اللي بعده يشرح ليش كذا. زهقت!
3- و هذا أسوأ شيء حصل حاليًا بالقصة مع التشابتر الأخير، اوه، ترى مينرفا اللي يعتبر خير و Ratri الشرير اللي وقع مع الشياطين أخوان، سيناريو مكرر ومستهلك مثل أعمال كثيرة أخرى.

ويمكن في أشياء زيادة نسيتها:relaxed:
مااقدر اناقشك بباقي النقاط لأنها بالغالب اراء شخصيه بس بخصوص سالفة Emma الحدث طبيعي. هي وقفت بس وكان جسمها منهلك لدرجة انها ما كانت تقدر تتكلم حتى، اطلقت طلقه وحده وبعدها فقدت وعيها. والاصابه كانت معقوله عموما بالنسبه للي سوته.
 
بادئ الموضوع #138
بعيدا عن شابتر 99 الكان تمهيد لكن شابتر 100 شي ثاني
لاول مره من شابتر 35 نعرف أخر الاحداث في جراس فيلد فعلا زي ما كان في صفحه ملونه في شابتر سابق و ظهر انو الام يزابيل اتغيرت تم تاكيد في الشابتر ده انو في ام جديده الأن و في ناس جديده وتم تفرقه الجيمع في الجراس فيلد و اخيرا شابتر من منظور فيل بيوضح طبيعه الحياة اليوميه مسكين الوحيد العارف الحقيقه و نجي لظهور اندرو المهمته اصتياد ايما و واضح ان فيل داخل علي حط الاحداث
من ناحيه اخري عند ايما خلاص وصلو لهدفهم بنشوف بيوصولو لايه في المكان ده بيعجبني ان الكاتب مش بيستهلك شباتر في احداث الانتقال من مكان لمكان و بيظهرها في كام صوره و في المقابل بيعوض بوجود حدث ثاني في مكان اخر
 
التعديل الأخير:
الإعجابات: AM152
بادئ الموضوع #140
شايف ان في ناس كتير مش عاجبها توجه المانجا في اخر ارك جولدن بوند
شابتر 97


بصراحة ماقدرش اقول إنى حبيت إتجاه الأحداث فى الآرك الأخير خصوصا فكرة عدم وجود ضحايا بالرغم من كل الصراعات فى الآرك مع التلميح إن ده هايستمر ، ده بالإضافة للإعتماد المبالغ فيه على الحاجات اللى سابها منيرفا بدل ما الأطفال يكتشفوا المعلومات بنفسهم و اللى كان أحد اهم نقط تميز المانجا مع الغياب الطويل لنورمان و اللى يبقى من أحسن شخصيات العمل بالنسبة لى :angry: ، اتمنى يبقى فى تغيير حقيقى فى الفترة الجاية و على الأقل نشوف إيه اللى حصل مع نورمان لأنى ابتديت أحس إن الكاتب مش عارف يتصرف مع شخصيته و عشان كده خرجها من القصة :unamused:
الضحايا كانو موجدين في اول الارك و خلاله و حتي قبل وجود ايما لكن فعلا في اخر الارك عدم و جود ضحايا كان مزعج شوي بس مش الشي اليضر كثيرا علي الاقل بالنسبه لي
الاعتماد علي معلومات منيرفا شي منطقي في النهايه هو الخيط الوحيد في القصه للان الغموض لسه موجود هو مجرد بيقول عناوين الاماكن البيروحوها الباقي بيكون مجهول و ذي ما دا ليه مميزات فده ليه عيوب لان الطرف الاخر عارف نفس المعلومات

انا شايف ان الكاتب عارف بيتعامل مع شخصياته من غير ما يحرقها في الاحداث نورمان بيرجع مع حدثه الخاص بكل تاكيد شابتر 100 بيبن ده بشكل ممتاز


حاجه اخيره
بالنسبه لان ايما قامت بعد اصابه افتكرو في النهايه انو مانجا شونيين في مجله شونين جمب موجود حركات ذي دي هتكون موجوده من وقت للاخر
 
بادئ الموضوع #142
راجع اول رد

تعديل 3:تم أضافة صور لأغلفة المجلدات
تعديل 4:رابط مترجم للانجلزيه لرواية A Letter to Norman هنا (لسه مش مترجمه بشكل كامل)
 
شايف ان في ناس كتير مش عاجبها توجه المانجا في اخر ارك جولدن بوند


الضحايا كانو موجدين في اول الارك و خلاله و حتي قبل وجود ايما لكن فعلا في اخر الارك عدم و جود ضحايا كان مزعج شوي بس مش الشي اليضر كثيرا علي الاقل بالنسبه لي
الاعتماد علي معلومات منيرفا شي منطقي في النهايه هو الخيط الوحيد في القصه للان الغموض لسه موجود هو مجرد بيقول عناوين الاماكن البيروحوها الباقي بيكون مجهول و ذي ما دا ليه مميزات فده ليه عيوب لان الطرف الاخر عارف نفس المعلومات

انا شايف ان الكاتب عارف بيتعامل مع شخصياته من غير ما يحرقها في الاحداث نورمان بيرجع مع حدثه الخاص بكل تاكيد شابتر 100 بيبن ده بشكل ممتاز
على عكسك عدم وجود ضحايا كان مزعج فعلا بالنسبة لى خصوصا فى عمل بيعتمد على المنطق فى الأساس

بالنسبة لنقطة منيرفا ، الفكرة هنا إن إيما و راى اذكياء جدا بالفعل و أحد النقط اللى خلت الآرك الأول ممتاز تبقى محاولاتهم لعمل الخطط و حل المشاكل بنفسهم بس النقطة دى قلت بشكل واضح بعد كده

فى حاجات فعلا لازم الإعتماد فيها على معلومات منيرفا زى الخرائط مثلا بس فى نقط تانية ماكانش فى داعى فيها لده زى مواجهة النبات فى الغابة بعد هروبهم مباشرة و كان هايبقى أحسن بكثير لو إيما او راى عرفوا نقط الضعف بنفسهم بدل على الإعتماد على منيرفا فى كل حاجة لأنه بكده بقى الحل السهل لأى مشكلة الكاتب مش عارف يتعامل معاها


شابتر 100 كان جيد فعلا و رجع لى الإحساس اللى كنت افتقدته من العمل لفترة طويلة بس اتمنى إن الوضع يستمر على كده
 
بادئ الموضوع #144
بيكمل علي نهج الشابتر 100 غموض مطلق و بصراحه مفهمتش معظم الحاجات التعرضت
لكن الصفحه دي في حاجتين جزء من جولدن بوند والاخر المبني الي حوليه جدران يشبه المزارع عاليه الجوده
 
الكلام أكيد؟

اذا كذا فحنا مقبلين على ارك خورافي، التساؤلات كثيره وحلها كلها بآرك واحد بيكون شي عظيم. زاد احترامي للمانجاكا، ما استغل شهرتها ومطط القصه.
 
ارك واحد ما يكفي، طبعا انا ضد التمطيط لكن برضو ما احبذ انه يمشي الاحداث بسرعة كذا، المانجا كان عندها بوتينشال كبير جدا جدا و احسه ضايع. ايضا بالنسبة لي افضل ارك هو الارك الاول اللي استمعت جدا بقراءته و بعدها صار مستواها متذبذب ونوعا ما ضعيف.
يروحون للمكان اللي يشير له القلم، يحصلون المعلومات جاهزة تنتظرهم rinse and repeat
 
ارك واحد ما يكفي، طبعا انا ضد التمطيط لكن برضو ما احبذ انه يمشي الاحداث بسرعة كذا، المانجا كان عندها بوتينشال كبير جدا جدا و احسه ضايع. ايضا بالنسبة لي افضل ارك هو الارك الاول اللي استمعت جدا بقراءته و بعدها صار مستواها متذبذب ونوعا ما ضعيف.
يروحون للمكان اللي يشير له القلم، يحصلون المعلومات جاهزة تنتظرهم rinse and repeat

بالعكس ارك الجولدي بوند كان ممتاز وممتع
وفي البدايه كنت اشوفه افضل من ارك المزرعه
بس مشكلته نهايته خربت عليه
 
الشابترين الأخيره مع انها قصيره بس رهيبه، ومعجب بسرعة الرتم اللي صايره.

مع انه فيه نقطه لو مالها تفصيل بعدين فواضح انه الكاتب حطها بعدين حس نفسه ما يبي يحوس معها فقفلها.