hits counter

نقاش مانجا Jujutsu Kaisen | "عنوان ملعون في وقت لاحق"

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
هو عمل تغيير كبير فى العالم و طبيعة الأحداث و كلامك عن تأثره بتوجاشى مش بعيد فعلا بس كفاية علينا الأمير اللى هانتر :tongueout:
همم مثير للاهتمام ممكن اجرب العمل على كذا ::raz::
 

Z E R O

True Gamer
من بعد ارك شيبويا وانا ساحب على المانقا, ماقدرت ابلع الارك الجديد, عقدها بزيادة وماشوف خارطة واضحة للاحداث المستقبلية, صاير زي الحشو
 

Yashiro

True Gamer
همم مثير للاهتمام ممكن اجرب العمل على كذا ::raz::
قرأت أن المانجا تغيرت بشكل كبير مؤخرا وصارت معقدة وغير مفهومة ترى الشكوى حتى بشكل يشبه انطباعات أرك السفينة بهانتر لول.
 

Z E R O

True Gamer
قرأت أن المانجا تغيرت بشكل كبير مؤخرا وصارت معقدة وغير مفهومة ترى الشكوى حتى بشكل يشبه انطباعات أرك السفينة بهانتر لول.
توقاشي يعقدها ولكن قصته محكمة وتقدر تشوف ان عنده رؤية واضحة لوين بتروح الأحداث واللي يفتح مجال للتوقعات والنقاشات
اما مع جوجوتسو العكس
 

deyaa

Hardcore Gamer
موضوع الانمي وينه
 

AM152

True Gamer
شابتر 200

من بعد مواجهة جيدة رجعنا لجزء من مشكلتى الكبيرة مع العمل

مواجهة ماكى كانت جيدة فعلا و قدرت تخلينى اتجاوز مواجهة هاكارى السيئة و اللى استفزتنى بشكل حقيقى (سواء كمواجهة أو شخصية :confounded:)

نهاية المواجهة للأمانة كانت عليها علامة استفهام، ليه ال Domain ماقدرش يميز ماكى بس قدر يميز السياف مع إنه برضه مابيستخدمش ال Cursed Energy و ما بيشوفش الوحوش بس أظن إن الكاتب ممكن يطلع بتفسير للنقطة أو فى جزء مافهمتوش فمش هاركز عليها

الجزئية مع يوجى برضه كانت معقولة و أخيرا حصلنا على توضيح بخصوص طريقة رجوع السحرة اللى ماتوا (بعد زمن طويل :unamused:) ، المشكلة مع اللى حصل بعد كده مع كينجاكو

لتانى المرة العمل بيقدم مشكلة حقيقة فى بناء العالم و تفكير شخصياته و بشكل صعب اتجاوزه بصراحة ، المرة الأولى كانت مع سوجورو جيتو و موضع القضاء على البشر العادييين و اللى كان غير مقنع أو منطقى بالنسبة لى و قلل نظرتى للعمل وقتها (شئ كنت اتكلمت عنه فى رد طويل قبل كده بس مش هنا للأسف ) و المرة دى مع عرض كينجاكو

بغض النظر عن إن العرض بيعقد الموضوع زيادة و بيخلى أهداف كينجاكو و شخصيته و اللى ماكنتش مفهومة من البداية تبقى أصعب فى الفهم :weary: ففى أكثر من مشكلة تانية

الأولى فى بناء العالم ، فكرة إن ال Cursed Energy شبه مقتصرة على اليابان يبقى شئ غريب بصراحة ، المشاعر السلبية موجودة فى كل حتة و عند كل البشر و على حسب اللى فهمناه المفترض إن الأشخاص العاديين هما مصدر ال Cursed Energy مش الأشخاص اللى عندهم قدرات خاصة فكون إن إنها مقتصرة على اليابانيين يبقى شئ غريب فعلا و غير منطقى ، الثانية إن كونها مقتصرة على اليابانيين يخلى استخدامها كمصدر طاقة أصعب لإنها مرتبطة بفئة صغيرة و محدودة ، الثالثة و الأهم إن استخدامها كمصدر طاقة من البداية شئ غريب و غير عملى ، إحنا بنتكلم عن طاقة بتكون وحوش مدمرة ما بيقدرش يتعامل معاها غير فئة محدودة من البشر و مصدرها بشر أحياء و أبرياء ، إزاى شئ زى ده هايبقى مصدر طاقة بديلة!! :nomouth:

اللى حاسة إن الكاتب كان عنده تصور معين لفكرة ال Cursed Energy بس ماقدرش يقدمها بالشكل المناسب و حتى ما اهتمش بشرحها فى أوقات كثيرة زى الإختلاف فى وجهات النظر بخصوص التعامل مع ال Cursed Energy بين كينجاكو و البنت اللى ظهرت فى نهاية آرك شيبويا و اللى الكاتب ماهتمش يدخل فى تفاصيله
 

STARDUST

Gurenyuu
الارك الحالي كارهه يا جماعة، ممل والشابترات كثير منها مو حقت الانتظار، وتطور الاحداث بطيء والارك كله بفكرته مو عاجباني ابدا.

بعد الارك السابق اللي فعلا كان ممتاز، ذا مخيب للامال للان للاسف.
 

AM152

True Gamer
الارك الحالي كارهه يا جماعة، ممل والشابترات كثير منها مو حقت الانتظار، وتطور الاحداث بطيء والارك كله بفكرته مو عاجباني ابدا.

بعد الارك السابق اللي فعلا كان ممتاز، ذا مخيب للامال للان للاسف.

الآرك سيئ فعلا من أكثر من ناحية ، الكاتب غير قواعد كل حاجة و رمى المتابعين فى صراع ماحدش عارف سببه أو تفاصيله و الأسوء إنه بيتعامل مع (قواعد العالم) و اللى ظهرت فجأة من العدم و ماهتمش بشرحها أو حتى ذكرها فى بعض الأوقات كشئ مسلم بيه و المفروض تكون عارفه :unamused: و بقى عادى تلاقى حوار بين شخصيتين عن حاجة ماحدش عنده فكرة عنها كأنها معروفة من زمن

ده اللى بيدى إحساس إن الآرك طويل و ممل لأن أيا كان الحدث اللى بيحصل فانت مش عارف إيه الهدف منه أو قيمته على المدى الطويل إذا كان ليه قيمة و طول الوقت انت منتظر شابتر يشرح الفوضى اللى بتحصل و ممكن يكون الكاتب بيحاول يقلد توجاشى فعلا زى البعض ما قال بس بدون الإمكانيات و النتيجة شئ كارثى زى قدرة هاكارى على سبيل المثال :rage:
 

Mr.Assassin19

True Gamer
الآرك سيئ فعلا من أكثر من ناحية ، الكاتب غير قواعد كل حاجة و رمى المتابعين فى صراع ماحدش عارف سببه أو تفاصيله و الأسوء إنه بيتعامل مع (قواعد العالم) و اللى ظهرت فجأة من العدم و ماهتمش بشرحها أو حتى ذكرها فى بعض الأوقات كشئ مسلم بيه و المفروض تكون عارفه :unamused: و بقى عادى تلاقى حوار بين شخصيتين عن حاجة ماحدش عنده فكرة عنها كأنها معروفة من زمن

ده اللى بيدى إحساس إن الآرك طويل و ممل لأن أيا كان الحدث اللى بيحصل فانت مش عارف إيه الهدف منه أو قيمته على المدى الطويل إذا كان ليه قيمة و طول الوقت انت منتظر شابتر يشرح الفوضى اللى بتحصل و ممكن يكون الكاتب بيحاول يقلد توجاشى فعلا زى البعض ما قال بس بدون الإمكانيات و النتيجة شئ كارثى زى قدرة هاكارى على سبيل المثال :rage:

يا ساتر وش صاير في المانجا؟ أنتم هنا في النقاش والشباب في الديسكورد يقولون نفس الكلام
أحداث ملخبطة وضياع وشخصيات مرة كثير
وقفت المانجا قبل 15 - 25 شابتر تقريبًا على أساس أجمع كمية محترمة من الفصول وأقرأها دفعة واحدة
لأن الأرك الحالي أبدًا ما جذبني خصوصًا لما طلعنا من أرك أدرينالين زي حادثة شيبويا وأول كم فصل بعدها
يبدو لي إن الوضع ما تحسن بل ساء فشكلها تكملة للسحبة
 

AM152

True Gamer
يا ساتر وش صاير في المانجا؟ أنتم هنا في النقاش والشباب في الديسكورد يقولون نفس الكلام
أحداث ملخبطة وضياع وشخصيات مرة كثير
وقفت المانجا قبل 15 - 25 شابتر تقريبًا على أساس أجمع كمية محترمة من الفصول وأقرأها دفعة واحدة
لأن الأرك الحالي أبدًا ما جذبني خصوصًا لما طلعنا من أرك أدرينالين زي حادثة شيبويا وأول كم فصل بعدها
يبدو لي إن الوضع ما تحسن بل ساء فشكلها تكملة للسحبة
للأسف الوضع ساء فعلا و اتمنى إن الكاتب يدرك ده و يحاول يلحق نفسه
 

STARDUST

Gurenyuu
يا ساتر وش صاير في المانجا؟ أنتم هنا في النقاش والشباب في الديسكورد يقولون نفس الكلام
أحداث ملخبطة وضياع وشخصيات مرة كثير
وقفت المانجا قبل 15 - 25 شابتر تقريبًا على أساس أجمع كمية محترمة من الفصول وأقرأها دفعة واحدة
لأن الأرك الحالي أبدًا ما جذبني خصوصًا لما طلعنا من أرك أدرينالين زي حادثة شيبويا وأول كم فصل بعدها
يبدو لي إن الوضع ما تحسن بل ساء فشكلها تكملة للسحبة
زي ما قال عمرو
واحب اضيف انه المؤلف قاعد يرمي شخصيات كثيرة جدا وكلها جديدة على القصة وبعضهم يحل مشكلة او يصنع مشكلة والمفروض تحس باهميتها لكن وجودهم ما يكمل 4 فصول وبتطلع للنسيان ولا لهم فايدة.

المانجا خرجت عن الشي اللي كان يميزها من الاساس ودخلت بارك العاب طويل وممل جدا، تركز فيه على كل الناس الا اللي انت تبغى تعرف عنه اكثر، وماهي قاعدة تحاول تحل المشاكل الاساسية او توضح النقاط اللي القارء متعطش انه يعرفها انما قاعدة ترمي حاجات زيادة عليك بدون ما تطلع بنتيجة راضية، غير انه اصلا كل الاشياء ذي ما بتكون لها فايدة او ما بتفهمها.

بالمناسبة بنظري اي مانجا تقرر تدخل بارك تحيي فيه شخصيات بتاريخها وهي مالها اساس تفشل لانهم اعداء اللحظة ومو شخصيات بيستمروا معاك قدام ولا انت كنت تعرفهم من الاساس.
الشي نفسه ينطبق على ناروتو اللي قدم اعداء بارك الحرب اغلبهم كان للنسيان، حتى اشكالهم ما تتذكرها.

اتمنى يعالج المشكلة ذي باسرع وقت.
 

Mr.Assassin19

True Gamer
للأسف الوضع ساء فعلا و اتمنى إن الكاتب يدرك ده و يحاول يلحق نفسه

+

زي ما قال عمرو
واحب اضيف انه المؤلف قاعد يرمي شخصيات كثيرة جدا وكلها جديدة على القصة وبعضهم يحل مشكلة او يصنع مشكلة والمفروض تحس باهميتها لكن وجودهم ما يكمل 4 فصول وبتطلع للنسيان ولا لهم فايدة.

المانجا خرجت عن الشي اللي كان يميزها من الاساس ودخلت بارك العاب طويل وممل جدا، تركز فيه على كل الناس الا اللي انت تبغى تعرف عنه اكثر، وماهي قاعدة تحاول تحل المشاكل الاساسية او توضح النقاط اللي القارء متعطش انه يعرفها انما قاعدة ترمي حاجات زيادة عليك بدون ما تطلع بنتيجة راضية، غير انه اصلا كل الاشياء ذي ما بتكون لها فايدة او ما بتفهمها.

بالمناسبة بنظري اي مانجا تقرر تدخل بارك تحيي فيه شخصيات بتاريخها وهي مالها اساس تفشل لانهم اعداء اللحظة ومو شخصيات بيستمروا معاك قدام ولا انت كنت تعرفهم من الاساس.
الشي نفسه ينطبق على ناروتو اللي قدم اعداء بارك الحرب اغلبهم كان للنسيان، حتى اشكالهم ما تتذكرها.

اتمنى يعالج المشكلة ذي باسرع وقت.

خسارة والله، ججك من الأعمال إلي كنا نعلق آمال كبيرة عليها... العمل إلي ممكن يكون بليتش أو هانتر العصر الحديث
القصة كانت ماشية تمام إلى نهاية حادثة شيبويا بعدها بدأ المستوى يتذبذب ويبدو إنه فلت وهبط الآن

الواضح لي لحد ما توقفت إن الأحداث لحد نهاية أرك شيبويا كانت شبه مقدمة للعالم والقصة
بعدها بدأ الكاتب يعرض شخصيات أكثر ويتوسع في الأشرار والأخيار ويبني علاقات جديدة من باب توسيع القصة والعالم
لكن يبدو إنه ما توفق أدخل شخصيات جديدة كثير بدون هدف وغاية مبررة
المشكلة إن مقدمة أرك حادثة شيبويا وحادثة شيبويا نفسها كان شيء كبير وحماسي رفع التوقعات للسقف
فلما تركد الأحداث ويبدأ بناء بطيء وتقديم شخصيات بالكيلو يظن الواحد إن المستوى هبط حتى لو ما كانت فيه المشاكل إلي ذكرتوها
فوقها كمان يكون فيه تخبط في وتيرة عرض الأحداث وتذبذب في الكتابة؟ الله المستعان
 

AM152

True Gamer
شابتر 202

ألقيت نظرة سريعة على الشابتر ، المفترض إن الشابتر يبقى شرح لتفكير كينجاكو و أهدافه بس من خلال كلامه حسيت إن الكاتب نفسه مش عارف الشخصية المفترض تكون عاوزه إيه أو إذا كان فى هدف حقيقى من اللى بيحصل غير إن يبقى فى شرير رئسى عشان الأبطال يواجهه ، مين عارف ممكن أكون باظلم الكاتب و لو رجعت للشباتر اللى قبل كده أو دورت على Youtube هلاقى تفسير منطقى للى بيحصل بس بصراحة فقدت الإهتمام ، الشئ الوحيد اللى طلعت بيه من الشابتر يبقى إن Tengen كان أنثى فى الأساس :tongueout:، إذا كان وجود Tengen سبب لكل المشاكل دى و خطر حقيقى على البشرية ليه مايقضوش عليها و يريحونا
 

AM152

True Gamer
خبر جميل و إن كنت قلقان من كلمة (Probably) :tongueout:

العمل فيه بعض المشاكل من البداية بس الآرك الحالى شئ مختلف و ينفع كدرس و مثال عملى للطرق المختلفة للفشل زى : (إزاى تفشل فى بناء عالم) ، (إزاى تفشل فى تقديم نظام قوى) ، (إزاى تهد اللى بنيته) و ممكن حتى إزاى تعمل Tournment Arc من غير ما تعمل Tournment Arc و تفشل برضه :nomouth:
 

AM152

True Gamer
كنت فاكر إنى قلت كل شئ ممكن أقوله و ماكنش عندى نية للرجوع للموضوع بس الكاتب عبقرى و قدر بشكل ما يعكها زيادة (مش قصدى الحدث فى آخر شابترين و إن كانت عندى مشاكل من الحجم الكبير بالنسبة لطريقة تقديمه) و بمناسبة قرب إنتهاء العمل و خلاصنا منه إن شاء الله فدى بعض النقط اللى أحب أعلق عليها و مش هاحطها فى سبويلر لأنها مابقتش فارقة فى المرحلة دى :


1- جزء مهم و كبير من أحداث و تفاصيل الآرك الحالى مبينة على الاستخدامات المتنوعة لل Barrier Techniques و الخواص المختلفة ليها دى مش هاتبقى مشكلة لو ماكنش الكاتب ماعندوش ذرة إهتمام بشرحها أو توضحيها أو حتى ذكر تفاصيل عامة عنها إلا فيما ندر ، انت بتشوف شخص بيستخدم حركة أو تقنية ما عشان يشرح بعدها هو عمل إيه بمصطلحات جديدة و كلام أنت أول مرة تسمع عنه أو تشوفه مبنى على مبادئ انت متعرفهاش و غالبا مش هاتسمع عنه تانى و مش محتاج أقول أنه غير مفهوم، الفكرة إن الكاتب بيبالغ فى تعقيد بعض القدرات و ذكر تفاصيل غير مهمة و يكفى إنه قدم قدرة محتاجة صفحتين شرح عشان تكتشف لما تقراه (و تفهمه لو قدرت) إنها واحدة من أسوء القدرات فى عالم الأنمى و المانجا ( قدرة هيكارى) بس لما الموضوع يتعلق بال Barriers فمش هايقول حاجة مفيدة (يمكن هو نفسه مايعرفش)

2- الكاتب عمال يجيب References لأحداث و شخصيات حصلت فى الماضى بس برضه المشكلة أنه ما قالش أى حاجة عنها ، أنا ممكن أفهم لو كان بيذكر حدث معين هايتم الكشف عنه بعدين لكن لأ دى تفاصيل عامة و متفرقة و بشكل يديك الإحساس إن كان فى آرك حصل فى الماضى بس الكاتب نسى يكتبه و نسى أنه نسى و بقى عادى مثلا إنك تشوف شخصية بتدخل فى مواجهة ضد شخصية تانية عشان إنتمائه لعائله ما و اللى يبقى شئ ماتمش ذكره قبل كده أو هايتم توضيحه بعد كده

3- الكاتب بياخد فكرة إن الحاجة بتحصل لأنها بتحصل لمستوى تانى نادر إنك تشوفه فى أى عمل و مافيش أى منطق حقيقى الأحداث بتمشى عليه

4-أخيرا ، ماظنش إن الأحداث الحالية تبقى النهاية و عندى حتى سيناريو لإزاى الكاتب هايستمر شوية قبل ما ينهى العمل بس اتمنى فعلا إن النهاية تبقى قريبة
 
التعديل الأخير:

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
1- جزء مهم و كبير من أحداث و تفاصيل الآرك الحالى مبينة على الاستخدامات المتنوعة لل Barrier Techniques و الخواص المختلفة ليها دى مش هاتبقى مشكلة لو ماكنش الكاتب ماعندوش ذرة إهتمام بشرحها أو توضحيها أو حتى ذكر تفاصيل عامة عنها إلا فيما ندر ، انت بتشوف شخص بيستخدم حركة أو تقنية ما عشان يشرح بعدها هو عمل إيه بمصطلحات جديدة و كلام أنت أول مرة تسمع عنه أو تشوفه مبنى على مبادئ انت متعرفهاش و غالبا مش هاتسمع عنه تانى و مش محتاج أقول أنه غير مفهوم، الفكرة إن الكاتب بيبالغ فى تعقيد بعض القدرات و ذكر تفاصيل غير مهمة و يكفى إنه قدم قدرة محتاجة صفحتين شرح عشان تكتشف لما تقراه (و تفهمه لو قدرت) إنها واحدة من أسوء القدرات فى عالم الأنمى و المانجا ( قدرة هيكارى) بس لما الموضوع يتعلق بال Barriers فمش هايقول حاجة مفيدة (يمكن هو نفسه مايعرفش)
الحين فيه خدمات استشارية بتطبيقات الموبايل للمحامين والمهندسين ممكن يفيدونك هنا.
 

Z E R O

True Gamer
(مش قصدى الحدث فى آخر شابترين و إن كانت عندى مشاكل من الحجم الكبير بالنسبة لطريقة تقديمه)
انا بتكلم عن هالطامة, الفايت براسه مصيبه ومافيه اي حماس, ابدا مش قادر استشعر هيبة اقوى سحرة في التاريخ ويبين اكثر في الحوار بينهم, يحسسونك انها مباراة ودية ومايفرق من بيخسر. كل هالبناء على ايش؟ اشوف عشان الواحد يريح راسه يعاملها معاملة Baki. يبدولي الكاتب غير تصنيف المانجا بدون ما يشاور احد

2- الكاتب عمال يجيب References لأحداث و شخصيات حصلت فى الماضى بس برضه المشكلة أنه ما قالش أى حاجة عنها ، أنا ممكن أفهم لو كان بيذكر حدث معين هايتم الكشف عنه بعدين لكن لأ دى تفاصيل عامة و متفرقة و بشكل يديك الإحساس إن كان فى آرك حصل فى الماضى بس الكاتب نسى يكتبه و نسى أنه نسى و بقى عادى مثلا إنك تشوف شخصية بتدخل فى مواجهة ضد شخصية تانية عشان إنتمائه لعائله ما و اللى يبقى شئ ماتمش ذكره قبل كده أو هايتم توضيحه بعد كده
هذي النقطة اللي افسدت العمل, الغريب لما تتذكر ارك فلاشباك قوجو و كيف عالج هذي المشكلة سابقا, يعني الكاتب فاهم و عارف اهمية هالشيء بس وش حصل الان؟ تناقض غير مفهوم
 
التعديل الأخير:

AM152

True Gamer
انا بتكلم عن هالطامة, الفايت براسه مصيبه ومافيه اي حماس, ابدا مش قادر استشعر هيبة اقوى سحرة في التاريخ ويبين اكثر في الحوار بينهم, يحسسونك انها مباراة ودية ومايفرق من بيخسر. كل هالبناء على ايش؟ اشوف عشان الواحد يريح راسه يعاملها معاملة Baki. يبدولي الكاتب غير تصنيف المانجا بدون ما يشاور احد
متفق معاك تماما فى النقطة دى و بالنسبة لى الموضوع أسوء بكثير ، بالإضافة للى ذكرته فكل البناء و التعقيد و الكلام الكبير اللى الكاتب عمله و حرق دمنا بيه بخصوص ال Culling Games و اللى تبقى أساس الآرك قرر فى لحظة واحدة إنه يرميه بالكامل و يقولك إنه ماكنش ليه أى لازمة فى الحياة و ده بدون مقدمات و بالتالى فأى Tension كان موجود اتبخر تماما فى حركة عبقرية صعب كاتب تانى يقدر يعملها حتى لو حاول ::confused::

من البداية الموضوع كله تحس إنه فيه حاجة غلط ، نقدر نقارن بين غضب Gojo الواضح فى آرك شيبويا لإضطراره على القتال وسط الناس العادية و صدمة Yuji بعد الكارثة اللى عملها Sukuna فى نفس الآرك أما هنا فالوضع خراب كامل و فى ناس بتموت مع كل لحظة و كل اللى الأبطال بيفكرا فيه يبقى إزاى ينقذوا أخت ميجومى و بالمرة Gojo ، أنا ممكن أفهم ده لو كان إنقاذها هايبقى ليه دور فى إنهاء الوضع لكن لأ ماكنش ليه دور فى أى حاجة و بالعكس خلى الوضع أسوء و ده فى الوقت اللى الناس بتموت فيه فى إنتظار تحرير Gojo بس واضح إن مافيش أى حد مهتم بيهم أو بمصيرهم و إنه شئ جانبى تماما بالنسبة للأبطال و يمكن الشئ الوحيد الإيجابى هنا إن الإنقاذ فشل ، و بعد ده الكاتب بيفاجئك بإنه ال Culling Game حققت هدفها و هايتم إنهاءها :nomouth:، مين اللى مات و مين اللى مازال حى ، إيه اللى حصل للسحرة من الماضى و السحرة الجدد و كل الخراب ده إيه نتيجته ، كل دى أسئلة مالهاش إجابة أو أهمية عند الكاتب و فقط الشئ الواضح إن كل الصراعات اللى الكاتب عيشنا فيها الفترة اللى فاتت كانت شئ جانبى الكاتب تخلص منه عشان يبدء فى الجديد و اللى تبقى المعركة المنتظرة (بدون أى Stakes لأنك لغيتها بإيديك) و ب Tone غريب و شبه هزلى مش متفق بأى شكل أو صورة مع طبيعة الوضع كما ذكرت


ماعنديش كلمات أقدر أوصف بيها مدى تعجبى و حرق دمى من اللى الكاتب بيعمله و مش عارف هو بيفكر فى إيه بالضبط و هو بيكتب ده إذا كان بيفكر أصلا :rage:
 
التعديل الأخير:

Majeed

Warrior of Liberation
ماعنديش كلمات أقدر أوصف بيها مدى تعجبى و حرق دمى من اللى الكاتب بيعمله و مش عارف هو بيفكر فى إيه بالضبط و هو بيكتب ده إذا كان بيفكر أصلا :rage:
شعوري بالضبط عن المانجا في جملة وحدة. بوتنشل خرافي وبناء عالم جيد جداً ينرمي في الزبالة بمنتهى السهولة. كأن الكاتب مات وتم استبداله بكاتب من الشارع.
 

Mr.Assassin19

True Gamer
بعيدًا عن المشاكل الكتابية الفترة الأخيرة في المانجا...

الأحداث الحالية قمة الهايب والحماس ورجعت فانز ججك لساحة السوشل ميديا بقوة!! وهذا أهم شيء حاليًا طالما الكتابة مش 10/10 أقلها القتالات تنقذ ما يمكن إنقاذ
القتال المنتظر بين أقوى مشعوذين بدأ وبالحكم على 224 أقدر أقول إنه راح يكون شيء يليق بفترة انتظارنا منذ أول لقاء بين غوجو وسكونا

لكن سؤالي الآن، بما أن المانجا رسميًا حسب الكاتب ستنتهي قريبًا إما هذه السنة أو بالكثير منتصف 2024
ما موضع بطل القصة يوجي من الإعراب؟ الآدمي له فترة طويلة وهو على مستواه تقريبًا ما تطور ولا واكب الـ Top Dogs الحاليين
لدرجة إن البعض صاروا يظنون ماكي أفضل وأقوى منه بمراحل... فكيف راح يكون له دور في نهاية سكونا وإنقاذ ميغومي إذا هو بالكاد نجى ضد سكونا مكبوح قبل فترة؟
 

AM152

True Gamer
المفترض إن العمل حاليا بيقدم أقوى مواجهة منتظرة فيه و مع رجوع الأنمى فالعمل المفروض يبقى فى قمته بس بالنسبة لى فبقيت ألقى نظرة سريعة على الشابتر و كفاية على كده (للأسف ماقدرش أعمل دروب فى المرحلة دى)

فى الظروف العادية كنت هاسيب موضوع العمل و اكتفى باللى قلته بس بصراحة الكاتب مازال مستمر فى إبهارى بقدرته الغير عادية على العك و دايما بيفاجئنى بحاجة جديدة و المواجهة (المنتظرة ) تبقى تلخيص لمشاكل العمل مع إضافة مشاكل جديدة ، المعتاد فى مواجهات الأنمى و المانجا إنك تلاقى شخصية فى الخلفية أو الراوى يوضح مثلا إزاى تقنية معينة تم استخدامها أو المعنى من حركة معينة و ده مش أحسن حاجة بس شئ معتاد ، هنا العمل بيقدم شئ جديد و بيديك مواجهة 80% منها عبارة نقاش بين الشخصيات و تفسير للتقنيات فقط :nomouth:

انت مش بتشوف مواجهة و إنما استديو تحليلى كامل متفرغ للنقاش و بيعرض لك مشاهد للمواجهة من حين لآخر و كلامى هنا مش مبالغة و المسألة بتوصل إن أحد الشابتر كان عبارة نقاش بين شخصيات العمل مع بانلين للمواجهة فى آخر الشابتر :confused::

الإحتمالات هنا تبقى إما إنك ماتقدرش تفهم إيه اللى بيحصل من غير كل الشرح ده و ده فشل حقيقى من الكاتب أو إن الكاتب كان عاوز يقدم شئ مختلف و فشل فيه بشكل تام أو الإثنين و ده اللى بارجحه ::yuck::
 

Zy-ad

True Gamer
انا بتكلم عن هالطامة, الفايت براسه مصيبه ومافيه اي حماس, ابدا مش قادر استشعر هيبة اقوى سحرة في التاريخ ويبين اكثر في الحوار بينهم, يحسسونك انها مباراة ودية ومايفرق من بيخسر. كل هالبناء على ايش؟ اشوف عشان الواحد يريح راسه يعاملها معاملة Baki. يبدولي الكاتب غير تصنيف المانجا بدون ما يشاور احد


هذي النقطة اللي افسدت العمل, الغريب لما تتذكر ارك فلاشباك قوجو و كيف عالج هذي المشكلة سابقا, يعني الكاتب فاهم و عارف اهمية هالشيء بس وش حصل الان؟ تناقض غير مفهوم

بالمناسبه حتى baki في القتال النهائي حقه
قدم فايت محترم وقد الهايب اللي بنى عليه طول السلسله
 

Blazeee

Casual Gamer
المفترض إن العمل حاليا بيقدم أقوى مواجهة منتظرة فيه و مع رجوع الأنمى فالعمل المفروض يبقى فى قمته بس بالنسبة لى فبقيت ألقى نظرة سريعة على الشابتر و كفاية على كده (للأسف ماقدرش أعمل دروب فى المرحلة دى)

فى الظروف العادية كنت هاسيب موضوع العمل و اكتفى باللى قلته بس بصراحة الكاتب مازال مستمر فى إبهارى بقدرته الغير عادية على العك و دايما بيفاجئنى بحاجة جديدة و المواجهة (المنتظرة ) تبقى تلخيص لمشاكل العمل مع إضافة مشاكل جديدة ، المعتاد فى مواجهات الأنمى و المانجا إنك تلاقى شخصية فى الخلفية أو الراوى يوضح مثلا إزاى تقنية معينة تم استخدامها أو المعنى من حركة معينة و ده مش أحسن حاجة بس شئ معتاد ، هنا العمل بيقدم شئ جديد و بيديك مواجهة 80% منها عبارة نقاش بين الشخصيات و تفسير للتقنيات فقط :nomouth:

انت مش بتشوف مواجهة و إنما استديو تحليلى كامل متفرغ للنقاش و بيعرض لك مشاهد للمواجهة من حين لآخر و كلامى هنا مش مبالغة و المسألة بتوصل إن أحد الشابتر كان عبارة نقاش بين شخصيات العمل مع بانلين للمواجهة فى آخر الشابتر :confused::

الإحتمالات هنا تبقى إما إنك ماتقدرش تفهم إيه اللى بيحصل من غير كل الشرح ده و ده فشل حقيقى من الكاتب أو إن الكاتب كان عاوز يقدم شئ مختلف و فشل فيه بشكل تام أو الإثنين و ده اللى بارجحه ::yuck::
ليش ما تسوي دروب للعمل و تريحنا ؟ من 2020 نفس الردود سواءً هنا ولا بموضوع المانجات خلاص سو دروب اذا المانجا ما تناسبك انا ادخل ادور نقاشات عن الاحداث كل اللي اشوفه كلامك السلبي بكل بساطه العمل ما يناسبك سو دروب مافيه شخص اجبرك تشوفه و تكمله من 2020 الى الان

بالنسبه لي اخر احداث جميله و متشوق لكل شابتر لاستكمال المعركه
 

AM152

True Gamer
ليش ما تسوي دروب للعمل و تريحنا ؟ من 2020 نفس الردود سواءً هنا ولا بموضوع المانجات خلاص سو دروب اذا المانجا ما تناسبك انا ادخل ادور نقاشات عن الاحداث كل اللي اشوفه كلامك السلبي بكل بساطه العمل ما يناسبك سو دروب مافيه شخص اجبرك تشوفه و تكمله من 2020 الى الان

بالنسبه لي اخر احداث جميله و متشوق لكل شابتر لاستكمال المعركه
فى البداية أحب اطمنك إن ردى عليك هايبقى آخر كلام ليا فى الموضوع

انا عارف أد إيه بيبقى شئ مزعج لما تلاقى حد بيهاجم بشكل مستمر عمل بتتابعه و للسبب ده لما باوصل للمرحلة دى مع أى عمل بافضل ترك الموضوع عن الإستمرار فى كتابة ردود سلبية و ده شئ عملته مع أكثر من عمل فعلا بالرغم من استمرارى فى المتابعة و بتابع فى صمت أما ليه باستمر فلأن صعب بالنسبة لى إن أوقف عمل تابعته لمدة طويلة من غير ماعرف آخر كل اللى تابعته هايوصل لإيه و الإستثناء إن العمل يكون وصل لمرحلة تخلى مافيش معنى للإستمرار و جبت آخرى منه أما بالنسبة لحالة العمل هنا فالمشكلة بالنسبة لى إنى مفقدتش الأمل كليا من العمل و حتى أنا كنت متحمس للمواجهة بالرغم من كل مشاكلى مع العمل و كان عندى أمل إنى تبقى على قد المستوى بس للأسف كل ما افتكر إن العمل وصل للآخر بيصدمنى بشئ جديد يخلينى أعلق و للتوضيح انطباعى عن العمل ماكنش دايما سلبى و عندى ردود متوازنة و حتى إيجابية عن العمل من قبل فتح الموضوع هنا و حتى ردودى الأولى فى الموضوع بالرغم من إنها سلبية إلا إن كان فيها نوع من التفاؤل بس للأسف العمل استمر فى اتجاهه

فى الآخر كما ذكرت ده ردى الأخير أيا كان اللى هايحصل بعد كده
 

Mr.Assassin19

True Gamer
أخيرًا خرج غوجو من الختم
وخرج بشكل متألق وعلى ما يبدو زادت قوته أو اكتسب بعض المهارات
وقابل سكونا المتجسد بشكل شبه كامل في جسد ميغومي ووعده بقتال نهائي
هنا الحماس كان 200%
حتى بداية المواجهة لما عززت أوتاهيمي قوة غوجو وأطلق البنفسجي الأجوف السوبر
لكن بعدها؟ أقدر أشبه الموضوع بحالة الـ Sugar crash بعدما يستهلك الواحد كمية سكريات تخليه شيطان تسمانيا
كمية ملل ونوم في القتال شيء غير طبيعي!! هذا وهو المفروض يكون القتال المنتظر والأكبر في القصة كاملة
قتال بين أقوى مشعوذين في تاريخ العالم
خصوصًا بعد ما شفنا مقدار رهابة ودمار سكونا في شيبويا
وأداء غوجو ضد جوغو وتوجي وميغيل ثم بدايات شيبويا
ثلاث أرباع القتال والفصول تضيع في الأستوديو التحليلي في الخلفية
غير القتال المعتمد كليًا على المجالات... كل واحد يفتح ويقفل مجال كل شوي
الجانب التقني جميل جدًا وكيف كل واحد منهم يحاول يستغل نقاط ضعف وقوة الثاني... لكن Gimme a Break man!! وازن بين الجانبين شوية

ما أقول إنه المفروض يكون مثل قتالات الشونين المبتذلة وستايل دراغن بول
لكن هذا المفروض أهم وأكبر قتال في العمل كامل... قتال بين أبرز وأشهر شخصيتين
فمهما كانت مشاكل القصة وسقطاتها المفروض يكون هذا حاجة مختلفة وتصب فيه كل إمكانيات الكاتب
لكني أبدًا ما توقعت هذا البرود والجانب التحليلي المبالغ فيه خصوصًا بعد كثير قتالات حماسية في العمل
ننتظر ونشوف تكملة القتال لعل وعسى تتحسن الأحداث
 
التعديل الأخير:

Netero

True Gamer
أخيرًا خرج غوجو من الختم
وخرج بشكل متألق وعلى ما يبدو زادت قوته أو اكتسب بعض المهارات
وقابل سكونا المتجسد بشكل شبه كامل في جسد ميغومي ووعده بقتال نهائي
هنا الحماس كان 200%
حتى بداية المواجهة لما عززت أوتاهيمي قوة غوجو وأطلق البنفسجي الأجوف السوبر
لكن بعدها؟ أقدر أشبه الموضوع بحالة الـ Sugar crash بعدما يستهلك الواحد كمية سكريات تخليه شيطان تسمانيا
كمية ملل ونوم في القتال شيء غير طبيعي!! هذا وهو المفروض يكون القتال المنتظر والأكبر في القصة كاملة
قتال بين أقوى مشعوذين في تاريخ العالم
خصوصًا بعد ما شفنا مقدار رهابة ودمار سكونا في شيبويا
وأداء غوجو ضد جوغو وتوجي وميغيل ثم بدايات شيبويا
ثلاث أرباع القتال والفصول تضيع في الأستوديو التحليلي في الخلفية
غير القتال المعتمد كليًا على المجالات... كل واحد يفتح ويقفل مجال كل شوي
الجانب التقني جميل جدًا وكيف كل واحد منهم يحاول يستغل نقاط ضعف وقوة الثاني... لكن Gimme a Break man!! وازن بين الجانبين شوية

ما أقول إنه المفروض يكون مثل قتالات الشونين المبتذلة وستايل دراغن بول
لكن هذا المفروض أهم وأكبر قتال في العمل كامل... قتال بين أبرز وأشهر شخصيتين
فمهما كانت مشاكل القصة وسقطاتها المفروض يكون هذا حاجة مختلفة وتصب فيه كل إمكانيات الكاتب
لكني أبدًا ما توقعت هذا البرود والجانب التحليلي المبالغ فيه خصوصًا بعد كثير قتالات حماسية في العمل
ننتظر ونشوف تكملة القتال لعل وعسى تتحسن الأحداث
ههههههه ايش دخل الحلقة الثانية الموسم الثاني..
 
أعلى