hits counter

نقاش أنمي JoJo's Bizarre Adventure Part 5: Vento Aureo | فورزا كابتشينو لي لاتيه!

أحلى ولد؟

  • Bruno Bucciarati

    الأصوات: 19 46.3%
  • Guido Mista

    الأصوات: 7 17.1%
  • Narancia Ghirga

    الأصوات: 3 7.3%
  • Leone Abbacchio

    الأصوات: 2 4.9%
  • Pannacotta Fugo

    الأصوات: 1 2.4%
  • Giorno Giovanna

    الأصوات: 9 22.0%

  • مجموع المصوتين
    41

OverHeaven

True Gamer
شيء ثاني بخصوص الاشياء المتناقضة
فقط في قتال ريزوتو قال الزعيم انه يحتاج 10 ثواني ليستحوذ على جسد دوبيو و كل شوي ازعجنا انا جاي في الطريق ومدري وش لول لانها ضرورية لسيناريو القتال.
بينما في جميع الحالات الاخرى الزعيم ماعنده مشكلة يستحوذ على جسد دوبيو في لحظة واحدة مثل ماحدث مع اباكيو
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
شيء ثاني بخصوص الاشياء المتناقضة
فقط في قتال ريزوتو قال الزعيم انه يحتاج 10 ثواني ليستحوذ على جسد دوبيو و كل شوي ازعجنا انا جاي في الطريق ومدري وش لول لانها ضرورية لسيناريو القتال.
بينما في جميع الحالات الاخرى الزعيم ماعنده مشكلة يستحوذ على جسد دوبيو في لحظة واحدة مثل ماحدث مع اباكيو
الألية بشكل عام غامضة وش فائدة رنة التلفون إذا الزعيم يقدر يجي بأي وقت؟ والزمن بأعمال الشونين مضروب هنا 10 ثواني تحسها سنة وهناك تطلع بلحظتها الحقيقة لول. من هذه الناحية ما أشوفها تناقض كبير، خصوصًا أن تحول الزعيم يمر بمراحل ويقدر يعمل شئ قوي حتى لو ما أظهر جسده كامل!
 

OverHeaven

True Gamer
الألية بشكل عام غامضة وش فائدة رنة التلفون إذا الزعيم يقدر يجي بأي وقت؟ والزمن بأعمال الشونين مضروب هنا 10 ثواني تحسها سنة وهناك تطلع بلحظتها الحقيقة لول. من هذه الناحية ما أشوفها تناقض كبير، خصوصًا أن تحول الزعيم يمر بمراحل ويقدر يعمل شئ قوي حتى لو ما أظهر جسده كامل!

فائدة رنة التلفون ليوهم دوبيو ان الزعيم شخص اخر و ليس في نفس جسده. بشكل عام عقل دوبيو مضروب ومالمفروض ناخذه بجدية. ولا المفروض من زمان يعرف ان الزعيم في نفس جسده خصوصا ان ريزوتو قالها بالحرف امامه.

بالنسبة للي صار لأباكيو حتى في الانمي نفسه قالوا انها صارت في لحظة، يعني المشكلة ليست في زمن الانمي و انها 10 ثواني بس سريعة.
 

MaherMatrix

True Gamer
شيء ثاني بخصوص الاشياء المتناقضة
فقط في قتال ريزوتو قال الزعيم انه يحتاج 10 ثواني ليستحوذ على جسد دوبيو و كل شوي ازعجنا انا جاي في الطريق ومدري وش لول لانها ضرورية لسيناريو القتال.
بينما في جميع الحالات الاخرى الزعيم ماعنده مشكلة يستحوذ على جسد دوبيو في لحظة واحدة مثل ماحدث مع اباكيو

لول التناقض الاكبر اللي لاحظته من هالناحية ان الخطة الكبرى من ناحية الزعيم ليتخلص من ريزوتو كانت اقترابه منه لحدود مترين بدون معرفته بهويته حتى يقدر يطلق قدرة كينغ كريمزون ويهزمه .. يعني يقدر يتحول بلحظة ويسدد ضربة قاضية
بينما وقت تم التضييق على دوبيو وكان على وشك الموت (وبالتالي موت الزعيم) فجاة اصبح يحتاج عشر ثواني كاملين ليخرج .. بينما هو كان مستعد يقضي عليه لما يقترب منه
عاد البارت الخامس اكثر بارت فيه بلوت هولز واضحين وممكن اقول بعضهم يخرب شوية عالمتابع بس التعويض ممتاز من نواحي ثانية (القتالات بشكل خاص)
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
على الطاري شفت ذا المقطع قبل فترة:

(فيه سبويلرات).

الفكرة من البلوت بجوجو مرة ضيقة لأنها مش من نقاط حتى قوة العمل (لو نركز بخمس بارتات). فممكن أشوف إنزعاج الفانز لذا السبب أو ذاك لكن بالنهاية هي مساحتها محدودة الريدي. أراكي ممكن يشقح فكرة قديمة علشان فكرة جديدة طالعة كوول ومناسبة للقتال هنا أو هناك لول.

بغض النظر البارت الخامس فوضوى عارمة XD لكن من بينها يطلع جميل للغاية حتى لو تدقق فيه بتحصل جمالية مخدوشة كثير وداخلة بعوامل التعرية بعد ^^
 

Kaido III

Lost Radiant
ياخي جوجو البارت هذا شيء خرافي!
متكاسل أكتب انطباعاتي عن الحلقات اسبوعيا >> لكن مرة مرة مستمتع

يعني جديا الان مدري من فين ابدأ لول....، تقريبا عاجبني كل شيء في البارت ذا من القصة، كاست الشخصيات، الارت والاخراج، الأفكار والقتالات العجيبة، الموسيقى الخ....
vlcsnap-2019-04-27-20h34m58s074.png


شيت اباكيو ؛__؛
لما بدأت احب الشخصية يموت غدرة زي كذا.... صدمة نارنتشا كمان زادت من وقع الحدث ): ... بدع المؤدي الصوتي للشخصية كثير بالمشهد ذا
 

AM152

True Gamer
ماكنتش ناوى ابدأ فى البارت قبل ما ينتهى بس تجنب الكلام و السبويلرات عنه كان غير ممكن و فى الآخر تابعته للحلقة 28 و دى مجموعة أفكار بخصوص العمل حتى الآن:

فى البداية كنت قلقان من تصميم الشخصيات بس مع الوقت اتعودت عليها ، برضه مع أول حلقتين خفت إنه يبقى فيه جو أعمال العصابات اللى عندى كره حقيقى ليها بس المواجهات بدأت بعدها بسرعة و العمل بقى كل ما تتوقعه من جوجو و أكثر :)


إنطباعى الأول عن جورنو كان سيئ بس اتحسن مع الوقت و بقى مقبول لكن الفكرة إنه مايديش الإحساس إنه البطل قد ما هو شخصية مساعدة و دوره محدود فى أوقات كثيرة خصوصا فى بداية إنضمامه للمجموعة ، من حين لآخر أحد الشخصيات بيتكلم عن جورنو و يمدحه بس بحس إن ده موجود عشان يفكرنا إنه شخصية رئيسية فى العمل و إن كان دوره ابتدى يبقى مهم مع تقدم الأحداث

فى المقابل بوشارتى شخصيته أحسن بكثير و ممكن اعتباره البطل الحقيقى للعمل ، بوشارتى بيدى الإحساس إنه قائد حقيقى و إدارته للمجموعة كانت جيدة جدا فى معظم الوقت (شئ ماحسيتوش مع جورنو) و إن كانت التلميحات الأخيرة بخصوصه تخلينى أحس إنه هايموت قرب النهاية على الأغلب

إنطباعى عن باقى الشخصيات كان متفاوت ، على مايبدو أنا الوحيد اللى كرهت ميستا (سواء كتصميم أو كقدرة) ، نارنتشيا كان ليه جزئيات جيدة من حين لآخر خصوصا أثناء المواجهات ، تريش كانت موجودة فقط فى البداية بس بقت رهيبة مع الوقت ، ماعنديش إنطباع محدد عن الباقى

بالنسبة للأعداء أظن أرهب شخصية كانت Prosciutto ، شخصية Risotto برضه كانت رهيبة بس ماحسيتش إنها خدت الوقت الكافى ، بالنسبة للBoss أو دوبيو فكم الألغاز و النقط الغير منطقية و الغريبة بخصوصه كانت أكثر من اللى أقدر اتقبله خصوصا إن مافيش توضيح حقيقى لمعظمها

بالنسبة للمواجهات و الستاند :

البارت هنا بياخد توجه أقرب للثالث مع تركيز واضح على المواجهات و اللى بالرغم من إنها كانت جيدة فعلا فى معظمها إلا إنها مابتديش الفرصة لإلتقاط الأنفاس و كنت اتمنى لو كان فى فاصل بسيط بينهم

الشئ الواضح إن ده أكثر بارت غير منطقى فى جوجو من ناحية القدرات و المواجهات حتى الآن ، المنطق مش الشئ اللى تفكر فيه أثناء متابعة جوجو بس الموضوع هنا زاد عن الحد فى أوقات كثيرة و واضح إن ماكنش فى تخطيط حقيقى للقدرات و على سبيل المثال ، جزئية رد الضربة من قدرة جورنو لما ظهرت حسيت إنها OP و هاتخلى أى قتال معاه صعب و الظاهر إن أراكى بعد ما أضافها حس بكده و حذفها تماما

برضه طريقة الفوز فى عدد مش قليل من المواجهات كانت غير منطقية ، قبل كده تجاوزت حاجات كثيرة فى جوجو بس حاجة زى إن Prosciutto يصيب ميستا ب 3 رصاصات فى الرأس و نشوف الدم نازل منه و بعد كده يتضح إنه حى و إن رقم خمسة من قدرته صد ال 3 رصاصات مرة واحدة فدى حاجة استفزتنى بصراحة

عشان أكون واضح ما بقولش إن العمل سيئ و الحقيقة إنه قدم عدد من أقوى المواجهات فى السلسلة و كان أحسن من اللى كنت متوقعه بس فى نفس الوقت الفوضى و انعدام المنطق فى المواجهات كانت شئ واضح و مزعج :angry:

مواجهة جورنو ضد الستاند الخاص ببولبو كانت رائعة و إتفاجئت بتواجد كويتشى فى البارت بس حبيت إن دوره كان مقتصر على البداية فقط لأن شخصيته مش مناسبة لجو العمل

المواجهة على القارب برضه كانت جيدة جدا و بالمناسبة دى و الكلام موجه ل @Yashiro :
من اللى فهمته كان فى يختين على بعض ، الفكرة هنا إن العدو كان مختبئ فى الفراغ البسيط بين اليختين ، لما بوشارتى كان بيستخدم قدرته كان بيعمل فتحة فى اليخت الأول و التانى مع بعض و النتيجة إنه ماكنش بيشوف حاجة ، ممكن أشبه المسألة إنك بتفتح غلاف علبة و بتلاقيها فاضية بس الفكرة إن الغلاف مزدوج و الشئ اللى بتدور عليه داخل الغلاف مش فى العلبة نفسها

ماحبيتش مواجهة ميستا بعد المواجهة فى القارب و كانت من أضعف جزئيات العمل بالنسبة لى

مواجهات نارنتشيا كانت جيدة جدا خصوصا مع التصاعد المستمر فى مستواها و غالبا بتنتهى بتدمير كل حاجة :tongueout: ، مش هاعلق على المواجهة فى عالم المرآة و أظن إن الأعضاء هنا اتكلموا عن اللى حصل بالشكل الكافى

المواجهة فى القطار كانت من أرهب جزئيات العمل :triumph: بس نفس الوقت مليانة نقط غير منطقية زى ما ذكرت و بالنسبة لى Prosciutto كان المفترض يكسبها

كان عندى مشاكل حقيقية مع ستاند Melone :confounded: و المواجهة ضده كانت غير مقنعة ، ستاند وايت ألبوم كان مرعب بس مش هاعلق على المواجهة ضده

المواجهة فى الطائرة كانت من أغرب ما فى العمل ، فكرة وجود ستاند بعد موت صاحبه اتقدمت فعلا فى البارت الثالث (ستاند السيف) بس طريقة ظهوره و استخدامه هنا كانت مختلفة جدا و كون إن وجوده مستمر حتى الآن من غير إمكانية للقضاء عليه تخليه من أغرب الستاندات فى العمل بالنسبة لى :nomouth: ، المواجهة كان فيها تطور رائع لشخصية تريش مع تقديم واحد من أحسن الستاندات فى العمل ، برضه نقطة إن الستاند يبقى ليه شخصية ظهرت قبل كده بس الفكرة إن شخصية الستاند و حوارتها مع تريش كانت مميزة فعلا و حبيت جدا التفاعل بينهم

بعد كده العمل بيعرفنا على ال Boss و ماضيه و اللى زى ما قلت مليان ألغاز و نقط غير منطقية ، إحنا هنا مابنتكلمش عن لغز واحد و إنما ألغاز كثيرة ، الطريقة الغريبة اللى اتولد بيها ، كون إنه عنده شخصيتين من لحظة ولادته ، الطريقة اللى أمه فضلت حية بيها و نقط تانية كثيرة و كل ده من غير تفسير :unamused:، للأمانة كشخصية و ستاند ال Boss قدر يكون عدو مرعب فعلا و عمل جو حقيقى من القلق و التوتر فى العمل و ده شئ جيد بس المبالغة فى الغموض ماكنتش موفقة بالنسبة لى

بالنسبة لمواجهة دوبيو مع Risotto فماقدرش أنكر إنها كانت رهيبة فعلا ، زى ما عدد من الأعضاء قالوا هنا Risotto كان ممكن يقتل ال Boss بسهولة و إن كنت فاهم هو ليه ماعملش كده و فضوله لمعرفة حقيقة دوبيو كان مقبول ، المشكلة إن حتى من غير كده المفترض إن دوبيو يموت من كم الأصابات الغير عادى اللى اتعرض لها ، أصلا كون إنه لسه قادر يتكلم بعد كل الأمواس اللى أخرجها من فمه كان غير منطقى و استمراره فى الحركة بعد فقدانه لكل الحديد فى جسمه و عدم قدرته على التنفس مشكلة تانية لوحدها

ماكنش عندى إنطباع محدد بخصوص أباكيو بس الحلقة اللى مات فيها كانت مؤثرة فعلا (و إن كان تركه لوحده غير منطقى و كان شئ مزعج بالنسبة لى )


مش هاتكلم عن الجوانب الفنية و الأعضاء هنا اتكلموا عنها بشكل مفصل و ممتاز :)
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
ماكنتش ناوى ابدأ فى البارت قبل ما ينتهى بس تجنب الكلام و السبويلرات عنه كان غير ممكن و فى الآخر تابعته للحلقة 28 و دى مجموعة أفكار بخصوص العمل حتى الآن:

فى البداية كنت قلقان من تصميم الشخصيات بس مع الوقت اتعودت عليها ، برضه مع أول حلقتين خفت إنه يبقى فيه جو أعمال العصابات اللى عندى كره حقيقى ليها بس المواجهات بدأت بعدها بسرعة و العمل بقى كل ما تتوقعه من جوجو و أكثر :)


إنطباعى الأول عن جورنو كان سيئ بس اتحسن مع الوقت و بقى مقبول لكن الفكرة إنه مايديش الإحساس إنه البطل قد ما هو شخصية مساعدة و دوره محدود فى أوقات كثيرة خصوصا فى بداية إنضمامه للمجموعة ، من حين لآخر أحد الشخصيات بيتكلم عن جورنو و يمدحه بس بحس إن ده موجود عشان يفكرنا إنه شخصية رئيسية فى العمل و إن كان دوره ابتدى يبقى مهم مع تقدم الأحداث

فى المقابل بوشارتى شخصيته أحسن بكثير و ممكن اعتباره البطل الحقيقى للعمل ، بوشارتى بيدى الإحساس إنه قائد حقيقى و إدارته للمجموعة كانت جيدة جدا فى معظم الوقت (شئ ماحسيتوش مع جورنو) و إن كانت التلميحات الأخيرة بخصوصه تخلينى أحس إنه هايموت قرب النهاية على الأغلب

إنطباعى عن باقى الشخصيات كان متفاوت ، على مايبدو أنا الوحيد اللى كرهت ميستا (سواء كتصميم أو كقدرة) ، نارنتشيا كان ليه جزئيات جيدة من حين لآخر خصوصا أثناء المواجهات ، تريش كانت موجودة فقط فى البداية بس بقت رهيبة مع الوقت ، ماعنديش إنطباع محدد عن الباقى

بالنسبة للأعداء أظن أرهب شخصية كانت Prosciutto ، شخصية Risotto برضه كانت رهيبة بس ماحسيتش إنها خدت الوقت الكافى ، بالنسبة للBoss أو دوبيو فكم الألغاز و النقط الغير منطقية و الغريبة بخصوصه كانت أكثر من اللى أقدر اتقبله خصوصا إن مافيش توضيح حقيقى لمعظمها

بالنسبة للمواجهات و الستاند :

البارت هنا بياخد توجه أقرب للثالث مع تركيز واضح على المواجهات و اللى بالرغم من إنها كانت جيدة فعلا فى معظمها إلا إنها مابتديش الفرصة لإلتقاط الأنفاس و كنت اتمنى لو كان فى فاصل بسيط بينهم

الشئ الواضح إن ده أكثر بارت غير منطقى فى جوجو من ناحية القدرات و المواجهات حتى الآن ، المنطق مش الشئ اللى تفكر فيه أثناء متابعة جوجو بس الموضوع هنا زاد عن الحد فى أوقات كثيرة و واضح إن ماكنش فى تخطيط حقيقى للقدرات و على سبيل المثال ، جزئية رد الضربة من قدرة جورنو لما ظهرت حسيت إنها OP و هاتخلى أى قتال معاه صعب و الظاهر إن أراكى بعد ما أضافها حس بكده و حذفها تماما

برضه طريقة الفوز فى عدد مش قليل من المواجهات كانت غير منطقية ، قبل كده تجاوزت حاجات كثيرة فى جوجو بس حاجة زى إن Prosciutto يصيب ميستا ب 3 رصاصات فى الرأس و نشوف الدم نازل منه و بعد كده يتضح إنه حى و إن رقم خمسة من قدرته صد ال 3 رصاصات مرة واحدة فدى حاجة استفزتنى بصراحة

عشان أكون واضح ما بقولش إن العمل سيئ و الحقيقة إنه قدم عدد من أقوى المواجهات فى السلسلة و كان أحسن من اللى كنت متوقعه بس فى نفس الوقت الفوضى و انعدام المنطق فى المواجهات كانت شئ واضح و مزعج :angry:

مواجهة جورنو ضد الستاند الخاص ببولبو كانت رائعة و إتفاجئت بتواجد كويتشى فى البارت بس حبيت إن دوره كان مقتصر على البداية فقط لأن شخصيته مش مناسبة لجو العمل

المواجهة على القارب برضه كانت جيدة جدا و بالمناسبة دى و الكلام موجه ل @Yashiro :
من اللى فهمته كان فى يختين على بعض ، الفكرة هنا إن العدو كان مختبئ فى الفراغ البسيط بين اليختين ، لما بوشارتى كان بيستخدم قدرته كان بيعمل فتحة فى اليخت الأول و التانى مع بعض و النتيجة إنه ماكنش بيشوف حاجة ، ممكن أشبه المسألة إنك بتفتح غلاف علبة و بتلاقيها فاضية بس الفكرة إن الغلاف مزدوج و الشئ اللى بتدور عليه داخل الغلاف مش فى العلبة نفسها

ماحبيتش مواجهة ميستا بعد المواجهة فى القارب و كانت من أضعف جزئيات العمل بالنسبة لى

مواجهات نارنتشيا كانت جيدة جدا خصوصا مع التصاعد المستمر فى مستواها و غالبا بتنتهى بتدمير كل حاجة :tongueout: ، مش هاعلق على المواجهة فى عالم المرآة و أظن إن الأعضاء هنا اتكلموا عن اللى حصل بالشكل الكافى

المواجهة فى القطار كانت من أرهب جزئيات العمل :triumph: بس نفس الوقت مليانة نقط غير منطقية زى ما ذكرت و بالنسبة لى Prosciutto كان المفترض يكسبها

كان عندى مشاكل حقيقية مع ستاند Melone :confounded: و المواجهة ضده كانت غير مقنعة ، ستاند وايت ألبوم كان مرعب بس مش هاعلق على المواجهة ضده

المواجهة فى الطائرة كانت من أغرب ما فى العمل ، فكرة وجود ستاند بعد موت صاحبه اتقدمت فعلا فى البارت الثالث (ستاند السيف) بس طريقة ظهوره و استخدامه هنا كانت مختلفة جدا و كون إن وجوده مستمر حتى الآن من غير إمكانية للقضاء عليه تخليه من أغرب الستاندات فى العمل بالنسبة لى :nomouth: ، المواجهة كان فيها تطور رائع لشخصية تريش مع تقديم واحد من أحسن الستاندات فى العمل ، برضه نقطة إن الستاند يبقى ليه شخصية ظهرت قبل كده بس الفكرة إن شخصية الستاند و حوارتها مع تريش كانت مميزة فعلا و حبيت جدا التفاعل بينهم

بعد كده العمل بيعرفنا على ال Boss و ماضيه و اللى زى ما قلت مليان ألغاز و نقط غير منطقية ، إحنا هنا مابنتكلمش عن لغز واحد و إنما ألغاز كثيرة ، الطريقة الغريبة اللى اتولد بيها ، كون إنه عنده شخصيتين من لحظة ولادته ، الطريقة اللى أمه فضلت حية بيها و نقط تانية كثيرة و كل ده من غير تفسير :unamused:، للأمانة كشخصية و ستاند ال Boss قدر يكون عدو مرعب فعلا و عمل جو حقيقى من القلق و التوتر فى العمل و ده شئ جيد بس المبالغة فى الغموض ماكنتش موفقة بالنسبة لى

بالنسبة لمواجهة دوبيو مع Risotto فماقدرش أنكر إنها كانت رهيبة فعلا ، زى ما عدد من الأعضاء قالوا هنا Risotto كان ممكن يقتل ال Boss بسهولة و إن كنت فاهم هو ليه ماعملش كده و فضوله لمعرفة حقيقة دوبيو كان مقبول ، المشكلة إن حتى من غير كده المفترض إن دوبيو يموت من كم الأصابات الغير عادى اللى اتعرض لها ، أصلا كون إنه لسه قادر يتكلم بعد كل الأمواس اللى أخرجها من فمه كان غير منطقى و استمراره فى الحركة بعد فقدانه لكل الحديد فى جسمه و عدم قدرته على التنفس مشكلة تانية لوحدها

ماكنش عندى إنطباع محدد بخصوص أباكيو بس الحلقة اللى مات فيها كانت مؤثرة فعلا (و إن كان تركه لوحده غير منطقى و كان شئ مزعج بالنسبة لى )


مش هاتكلم عن الجوانب الفنية و الأعضاء هنا اتكلموا عنها بشكل مفصل و ممتاز :)
مقارنة مع الرابع وش تفضل؟ نقطة اللامنطقية تتكرر كثير بس هذه تضحية لتعقيد الستاندات نفسها! أنا أشوفها متروكة بغموض أكثر تخلي قضية الترقيع أكبر للمشاهد. بنفس الوقت ذي أعطت ابتكارية ما شافتها السلسلة من قبل وأبجريد واضح عن ستاندات الثالث والرابع.
 

AM152

True Gamer
نقطة اللامنطقية تتكرر كثير بس هذه تضحية لتعقيد الستاندات نفسها! أنا أشوفها متروكة بغموض أكثر تخلي قضية الترقيع أكبر للمشاهد. بنفس الوقت ذي أعطت ابتكارية ما شافتها السلسلة من قبل وأبجريد واضح عن ستاندات الثالث والرابع.

ده حقيقى و فعلا فى ابجريد واضح بالنسبة للستاندات بس زى ما قلت تقبل اللامنطقية ممكن يكون صعب و بيعتمد بشكل كبير على النجاح فى تقديمها و نظرتك الشخصية ، بالنسبة لى كان ممكن اتجاوز مواجهة المرآة أو وايت ألبوم بس اللى حصل فى القطار مثلا كان صعب فعلا تجاوزه

مقارنة مع الرابع وش تفضل؟

إجابة السؤال ده صعبة فى الوقت الحالى ، من جهة حبيت جدا التوجه الفنى للرابع و جو السلايس أوف لايف الخاص بيه و تصميم الشخصيات كان أحسن فيه بالنسبة لى بس من جهة تانية المواجهات و ال Tension هنا على مستوى تانى و الستاندات أرهب بكثير ، أظن لو كانت اللامنطقية أقل فى البارت ده فممكن أقول إنى بافضله على الرابع بس الرأى ده ممكن يتغير و هآجل حكمى لغاية لما أخلص البارت
 

sloth

Gamer
ماكنتش ناوى ابدأ فى البارت قبل ما ينتهى بس تجنب الكلام و السبويلرات عنه كان غير ممكن و فى الآخر تابعته للحلقة 28 و دى مجموعة أفكار بخصوص العمل حتى الآن:

فى البداية كنت قلقان من تصميم الشخصيات بس مع الوقت اتعودت عليها ، برضه مع أول حلقتين خفت إنه يبقى فيه جو أعمال العصابات اللى عندى كره حقيقى ليها بس المواجهات بدأت بعدها بسرعة و العمل بقى كل ما تتوقعه من جوجو و أكثر :)


إنطباعى الأول عن جورنو كان سيئ بس اتحسن مع الوقت و بقى مقبول لكن الفكرة إنه مايديش الإحساس إنه البطل قد ما هو شخصية مساعدة و دوره محدود فى أوقات كثيرة خصوصا فى بداية إنضمامه للمجموعة ، من حين لآخر أحد الشخصيات بيتكلم عن جورنو و يمدحه بس بحس إن ده موجود عشان يفكرنا إنه شخصية رئيسية فى العمل و إن كان دوره ابتدى يبقى مهم مع تقدم الأحداث

فى المقابل بوشارتى شخصيته أحسن بكثير و ممكن اعتباره البطل الحقيقى للعمل ، بوشارتى بيدى الإحساس إنه قائد حقيقى و إدارته للمجموعة كانت جيدة جدا فى معظم الوقت (شئ ماحسيتوش مع جورنو) و إن كانت التلميحات الأخيرة بخصوصه تخلينى أحس إنه هايموت قرب النهاية على الأغلب

إنطباعى عن باقى الشخصيات كان متفاوت ، على مايبدو أنا الوحيد اللى كرهت ميستا (سواء كتصميم أو كقدرة) ، نارنتشيا كان ليه جزئيات جيدة من حين لآخر خصوصا أثناء المواجهات ، تريش كانت موجودة فقط فى البداية بس بقت رهيبة مع الوقت ، ماعنديش إنطباع محدد عن الباقى

بالنسبة للأعداء أظن أرهب شخصية كانت Prosciutto ، شخصية Risotto برضه كانت رهيبة بس ماحسيتش إنها خدت الوقت الكافى ، بالنسبة للBoss أو دوبيو فكم الألغاز و النقط الغير منطقية و الغريبة بخصوصه كانت أكثر من اللى أقدر اتقبله خصوصا إن مافيش توضيح حقيقى لمعظمها

بالنسبة للمواجهات و الستاند :

البارت هنا بياخد توجه أقرب للثالث مع تركيز واضح على المواجهات و اللى بالرغم من إنها كانت جيدة فعلا فى معظمها إلا إنها مابتديش الفرصة لإلتقاط الأنفاس و كنت اتمنى لو كان فى فاصل بسيط بينهم

الشئ الواضح إن ده أكثر بارت غير منطقى فى جوجو من ناحية القدرات و المواجهات حتى الآن ، المنطق مش الشئ اللى تفكر فيه أثناء متابعة جوجو بس الموضوع هنا زاد عن الحد فى أوقات كثيرة و واضح إن ماكنش فى تخطيط حقيقى للقدرات و على سبيل المثال ، جزئية رد الضربة من قدرة جورنو لما ظهرت حسيت إنها OP و هاتخلى أى قتال معاه صعب و الظاهر إن أراكى بعد ما أضافها حس بكده و حذفها تماما

برضه طريقة الفوز فى عدد مش قليل من المواجهات كانت غير منطقية ، قبل كده تجاوزت حاجات كثيرة فى جوجو بس حاجة زى إن Prosciutto يصيب ميستا ب 3 رصاصات فى الرأس و نشوف الدم نازل منه و بعد كده يتضح إنه حى و إن رقم خمسة من قدرته صد ال 3 رصاصات مرة واحدة فدى حاجة استفزتنى بصراحة

عشان أكون واضح ما بقولش إن العمل سيئ و الحقيقة إنه قدم عدد من أقوى المواجهات فى السلسلة و كان أحسن من اللى كنت متوقعه بس فى نفس الوقت الفوضى و انعدام المنطق فى المواجهات كانت شئ واضح و مزعج :angry:

مواجهة جورنو ضد الستاند الخاص ببولبو كانت رائعة و إتفاجئت بتواجد كويتشى فى البارت بس حبيت إن دوره كان مقتصر على البداية فقط لأن شخصيته مش مناسبة لجو العمل

المواجهة على القارب برضه كانت جيدة جدا و بالمناسبة دى و الكلام موجه ل @Yashiro :
من اللى فهمته كان فى يختين على بعض ، الفكرة هنا إن العدو كان مختبئ فى الفراغ البسيط بين اليختين ، لما بوشارتى كان بيستخدم قدرته كان بيعمل فتحة فى اليخت الأول و التانى مع بعض و النتيجة إنه ماكنش بيشوف حاجة ، ممكن أشبه المسألة إنك بتفتح غلاف علبة و بتلاقيها فاضية بس الفكرة إن الغلاف مزدوج و الشئ اللى بتدور عليه داخل الغلاف مش فى العلبة نفسها

ماحبيتش مواجهة ميستا بعد المواجهة فى القارب و كانت من أضعف جزئيات العمل بالنسبة لى

مواجهات نارنتشيا كانت جيدة جدا خصوصا مع التصاعد المستمر فى مستواها و غالبا بتنتهى بتدمير كل حاجة :tongueout: ، مش هاعلق على المواجهة فى عالم المرآة و أظن إن الأعضاء هنا اتكلموا عن اللى حصل بالشكل الكافى

المواجهة فى القطار كانت من أرهب جزئيات العمل :triumph: بس نفس الوقت مليانة نقط غير منطقية زى ما ذكرت و بالنسبة لى Prosciutto كان المفترض يكسبها

كان عندى مشاكل حقيقية مع ستاند Melone :confounded: و المواجهة ضده كانت غير مقنعة ، ستاند وايت ألبوم كان مرعب بس مش هاعلق على المواجهة ضده

المواجهة فى الطائرة كانت من أغرب ما فى العمل ، فكرة وجود ستاند بعد موت صاحبه اتقدمت فعلا فى البارت الثالث (ستاند السيف) بس طريقة ظهوره و استخدامه هنا كانت مختلفة جدا و كون إن وجوده مستمر حتى الآن من غير إمكانية للقضاء عليه تخليه من أغرب الستاندات فى العمل بالنسبة لى :nomouth: ، المواجهة كان فيها تطور رائع لشخصية تريش مع تقديم واحد من أحسن الستاندات فى العمل ، برضه نقطة إن الستاند يبقى ليه شخصية ظهرت قبل كده بس الفكرة إن شخصية الستاند و حوارتها مع تريش كانت مميزة فعلا و حبيت جدا التفاعل بينهم

بعد كده العمل بيعرفنا على ال Boss و ماضيه و اللى زى ما قلت مليان ألغاز و نقط غير منطقية ، إحنا هنا مابنتكلمش عن لغز واحد و إنما ألغاز كثيرة ، الطريقة الغريبة اللى اتولد بيها ، كون إنه عنده شخصيتين من لحظة ولادته ، الطريقة اللى أمه فضلت حية بيها و نقط تانية كثيرة و كل ده من غير تفسير :unamused:، للأمانة كشخصية و ستاند ال Boss قدر يكون عدو مرعب فعلا و عمل جو حقيقى من القلق و التوتر فى العمل و ده شئ جيد بس المبالغة فى الغموض ماكنتش موفقة بالنسبة لى

بالنسبة لمواجهة دوبيو مع Risotto فماقدرش أنكر إنها كانت رهيبة فعلا ، زى ما عدد من الأعضاء قالوا هنا Risotto كان ممكن يقتل ال Boss بسهولة و إن كنت فاهم هو ليه ماعملش كده و فضوله لمعرفة حقيقة دوبيو كان مقبول ، المشكلة إن حتى من غير كده المفترض إن دوبيو يموت من كم الأصابات الغير عادى اللى اتعرض لها ، أصلا كون إنه لسه قادر يتكلم بعد كل الأمواس اللى أخرجها من فمه كان غير منطقى و استمراره فى الحركة بعد فقدانه لكل الحديد فى جسمه و عدم قدرته على التنفس مشكلة تانية لوحدها

ماكنش عندى إنطباع محدد بخصوص أباكيو بس الحلقة اللى مات فيها كانت مؤثرة فعلا (و إن كان تركه لوحده غير منطقى و كان شئ مزعج بالنسبة لى )


مش هاتكلم عن الجوانب الفنية و الأعضاء هنا اتكلموا عنها بشكل مفصل و ممتاز :)

انتقادك لبعض القتالات ذكرني بنقطة تزعجني جدا في اغلب قتالات انمي جوجو اذا مو كلها

تأثير الاصابات على الشخصيات شبه منعدم, الشخصيات تجيها اصابات جدا خطيرة -اذا مو قاتلة- في القتالات مع ذلك تشوفها تكمل مواجهة غالبا بدون مشاكل كبيرة. على الاقل اذا الشخصية ما بتموت اتمنى يجيها عجز كافي على قد الاصابات القاتلة. بسبب تكرار ذا الشي في القتالات صرت انظر للشخصيات انهم زومبي و شعور القلق الي يجيني وقت اصابة اي شخصية صاير منعدم. هذا بغض النظر انه في اصابات حرفيا قاتلة بس ممكن نمشيها و طبعا قدرة ابطال البارت 4 و 5 كافية انها تخليني ما اشيل هم اي اصابة للشخصيات الرئيسية
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
^
هذه أعطته فرصة يقدم مشاهد جور من دون خوف على الشخصيات، واضح هي مجرد عذر ليمرر فكرة الستاند؛ يعني من دون قدرة العلاج ستاند مثل Notorious B.I.G ما راح يمر خصوصًا مع مشاهد رعب الجسد. بالخامس فيه اثنين يعالجوا جورنو وبرونو، مع قدرات ستاند عجائبية فكرة ما تمر اصابة مستحيلة لكن أراكي استخدم طريق سهل لا يصابوا ويعيشوا بس بمرر العلاج. بالمقارنة مع أي بارت قبل الخامس هو الأعلى بجدارة.

لكن جوجو مستلهم من جنرا الرعب كثير وفيه سب جنرا اسمها "رعب الجسد" بالخامس (والسادس)، أراكي طار كثير بذا الشئ فالجسد صار منتهك كثير وتشوفه بأكثر من قتال، يمكن أقارنها بشونين كثير لكن يظل وضوح الاستلهام من رعب الجسد أكبر.

لو تقكر فيها فكرة الزعيم نفسه طالعة من فلم رعب حيث الواحد مش ضامن جسده يقلب عليه؛ هذا الخوف جزء أساسي من شعور ذي الجنرا.
 

MaherMatrix

True Gamer
ماكنتش ناوى ابدأ فى البارت قبل ما ينتهى بس تجنب الكلام و السبويلرات عنه كان غير ممكن و فى الآخر تابعته للحلقة 28 و دى مجموعة أفكار بخصوص العمل حتى الآن:

فى البداية كنت قلقان من تصميم الشخصيات بس مع الوقت اتعودت عليها ، برضه مع أول حلقتين خفت إنه يبقى فيه جو أعمال العصابات اللى عندى كره حقيقى ليها بس المواجهات بدأت بعدها بسرعة و العمل بقى كل ما تتوقعه من جوجو و أكثر :)


إنطباعى الأول عن جورنو كان سيئ بس اتحسن مع الوقت و بقى مقبول لكن الفكرة إنه مايديش الإحساس إنه البطل قد ما هو شخصية مساعدة و دوره محدود فى أوقات كثيرة خصوصا فى بداية إنضمامه للمجموعة ، من حين لآخر أحد الشخصيات بيتكلم عن جورنو و يمدحه بس بحس إن ده موجود عشان يفكرنا إنه شخصية رئيسية فى العمل و إن كان دوره ابتدى يبقى مهم مع تقدم الأحداث

فى المقابل بوشارتى شخصيته أحسن بكثير و ممكن اعتباره البطل الحقيقى للعمل ، بوشارتى بيدى الإحساس إنه قائد حقيقى و إدارته للمجموعة كانت جيدة جدا فى معظم الوقت (شئ ماحسيتوش مع جورنو) و إن كانت التلميحات الأخيرة بخصوصه تخلينى أحس إنه هايموت قرب النهاية على الأغلب

إنطباعى عن باقى الشخصيات كان متفاوت ، على مايبدو أنا الوحيد اللى كرهت ميستا (سواء كتصميم أو كقدرة) ، نارنتشيا كان ليه جزئيات جيدة من حين لآخر خصوصا أثناء المواجهات ، تريش كانت موجودة فقط فى البداية بس بقت رهيبة مع الوقت ، ماعنديش إنطباع محدد عن الباقى

بالنسبة للأعداء أظن أرهب شخصية كانت Prosciutto ، شخصية Risotto برضه كانت رهيبة بس ماحسيتش إنها خدت الوقت الكافى ، بالنسبة للBoss أو دوبيو فكم الألغاز و النقط الغير منطقية و الغريبة بخصوصه كانت أكثر من اللى أقدر اتقبله خصوصا إن مافيش توضيح حقيقى لمعظمها

بالنسبة للمواجهات و الستاند :

البارت هنا بياخد توجه أقرب للثالث مع تركيز واضح على المواجهات و اللى بالرغم من إنها كانت جيدة فعلا فى معظمها إلا إنها مابتديش الفرصة لإلتقاط الأنفاس و كنت اتمنى لو كان فى فاصل بسيط بينهم

الشئ الواضح إن ده أكثر بارت غير منطقى فى جوجو من ناحية القدرات و المواجهات حتى الآن ، المنطق مش الشئ اللى تفكر فيه أثناء متابعة جوجو بس الموضوع هنا زاد عن الحد فى أوقات كثيرة و واضح إن ماكنش فى تخطيط حقيقى للقدرات و على سبيل المثال ، جزئية رد الضربة من قدرة جورنو لما ظهرت حسيت إنها OP و هاتخلى أى قتال معاه صعب و الظاهر إن أراكى بعد ما أضافها حس بكده و حذفها تماما

برضه طريقة الفوز فى عدد مش قليل من المواجهات كانت غير منطقية ، قبل كده تجاوزت حاجات كثيرة فى جوجو بس حاجة زى إن Prosciutto يصيب ميستا ب 3 رصاصات فى الرأس و نشوف الدم نازل منه و بعد كده يتضح إنه حى و إن رقم خمسة من قدرته صد ال 3 رصاصات مرة واحدة فدى حاجة استفزتنى بصراحة

عشان أكون واضح ما بقولش إن العمل سيئ و الحقيقة إنه قدم عدد من أقوى المواجهات فى السلسلة و كان أحسن من اللى كنت متوقعه بس فى نفس الوقت الفوضى و انعدام المنطق فى المواجهات كانت شئ واضح و مزعج :angry:

مواجهة جورنو ضد الستاند الخاص ببولبو كانت رائعة و إتفاجئت بتواجد كويتشى فى البارت بس حبيت إن دوره كان مقتصر على البداية فقط لأن شخصيته مش مناسبة لجو العمل

المواجهة على القارب برضه كانت جيدة جدا و بالمناسبة دى و الكلام موجه ل @Yashiro :
من اللى فهمته كان فى يختين على بعض ، الفكرة هنا إن العدو كان مختبئ فى الفراغ البسيط بين اليختين ، لما بوشارتى كان بيستخدم قدرته كان بيعمل فتحة فى اليخت الأول و التانى مع بعض و النتيجة إنه ماكنش بيشوف حاجة ، ممكن أشبه المسألة إنك بتفتح غلاف علبة و بتلاقيها فاضية بس الفكرة إن الغلاف مزدوج و الشئ اللى بتدور عليه داخل الغلاف مش فى العلبة نفسها

ماحبيتش مواجهة ميستا بعد المواجهة فى القارب و كانت من أضعف جزئيات العمل بالنسبة لى

مواجهات نارنتشيا كانت جيدة جدا خصوصا مع التصاعد المستمر فى مستواها و غالبا بتنتهى بتدمير كل حاجة :tongueout: ، مش هاعلق على المواجهة فى عالم المرآة و أظن إن الأعضاء هنا اتكلموا عن اللى حصل بالشكل الكافى

المواجهة فى القطار كانت من أرهب جزئيات العمل :triumph: بس نفس الوقت مليانة نقط غير منطقية زى ما ذكرت و بالنسبة لى Prosciutto كان المفترض يكسبها

كان عندى مشاكل حقيقية مع ستاند Melone :confounded: و المواجهة ضده كانت غير مقنعة ، ستاند وايت ألبوم كان مرعب بس مش هاعلق على المواجهة ضده

المواجهة فى الطائرة كانت من أغرب ما فى العمل ، فكرة وجود ستاند بعد موت صاحبه اتقدمت فعلا فى البارت الثالث (ستاند السيف) بس طريقة ظهوره و استخدامه هنا كانت مختلفة جدا و كون إن وجوده مستمر حتى الآن من غير إمكانية للقضاء عليه تخليه من أغرب الستاندات فى العمل بالنسبة لى :nomouth: ، المواجهة كان فيها تطور رائع لشخصية تريش مع تقديم واحد من أحسن الستاندات فى العمل ، برضه نقطة إن الستاند يبقى ليه شخصية ظهرت قبل كده بس الفكرة إن شخصية الستاند و حوارتها مع تريش كانت مميزة فعلا و حبيت جدا التفاعل بينهم

بعد كده العمل بيعرفنا على ال Boss و ماضيه و اللى زى ما قلت مليان ألغاز و نقط غير منطقية ، إحنا هنا مابنتكلمش عن لغز واحد و إنما ألغاز كثيرة ، الطريقة الغريبة اللى اتولد بيها ، كون إنه عنده شخصيتين من لحظة ولادته ، الطريقة اللى أمه فضلت حية بيها و نقط تانية كثيرة و كل ده من غير تفسير :unamused:، للأمانة كشخصية و ستاند ال Boss قدر يكون عدو مرعب فعلا و عمل جو حقيقى من القلق و التوتر فى العمل و ده شئ جيد بس المبالغة فى الغموض ماكنتش موفقة بالنسبة لى

بالنسبة لمواجهة دوبيو مع Risotto فماقدرش أنكر إنها كانت رهيبة فعلا ، زى ما عدد من الأعضاء قالوا هنا Risotto كان ممكن يقتل ال Boss بسهولة و إن كنت فاهم هو ليه ماعملش كده و فضوله لمعرفة حقيقة دوبيو كان مقبول ، المشكلة إن حتى من غير كده المفترض إن دوبيو يموت من كم الأصابات الغير عادى اللى اتعرض لها ، أصلا كون إنه لسه قادر يتكلم بعد كل الأمواس اللى أخرجها من فمه كان غير منطقى و استمراره فى الحركة بعد فقدانه لكل الحديد فى جسمه و عدم قدرته على التنفس مشكلة تانية لوحدها

ماكنش عندى إنطباع محدد بخصوص أباكيو بس الحلقة اللى مات فيها كانت مؤثرة فعلا (و إن كان تركه لوحده غير منطقى و كان شئ مزعج بالنسبة لى )


مش هاتكلم عن الجوانب الفنية و الأعضاء هنا اتكلموا عنها بشكل مفصل و ممتاز :)

ما اعطيتنا رايك بالرقصة ::laugh::
بالمجمل طبعا كلامك مفهوم بكثير مواضع .. عن نفسي اشوف الموضوع من وجهة نظر الاخ عبد الله اكثر في ان العرض كاملا مشابه للسيرك الحي والتمثيل الغريب وهذا يعطيه نكهة خاصة للمشاهدة بدون حتى توقع منطقية الاحداث نفسها (احيانا يكون لها اثر سلبي طبعا)
..
بالمناسبة كشخص قارئ المانغا قاعد استمتع بالانمي اكثر مما تخيلت .. معرفة الاحداث نفسها مو كثير مهمة بالنسبة لجوجو اكتر من المشاهد والمتعة اللحظية من مشاهدته ربما هذا السبب اللي يخليني انتظر حلقاته اسبوعيا بفارغ الصبر ::sweat::
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
بالمناسبة كشخص قارئ المانغا قاعد استمتع بالانمي اكثر مما تخيلت .. معرفة الاحداث نفسها مو كثير مهمة بالنسبة لجوجو اكتر من المشاهد والمتعة اللحظية من مشاهدته ربما هذا السبب اللي يخليني انتظر حلقاته اسبوعيا بفارغ الصبر ::sweat::
صار عندي إعادة اكتشاف لبعض اللحظات XD يعني مثلًا قتال Risotto ما كنت مرة فان له زي البقية بس بالأنمي أرتفع عندي ليوصل مرتبة عالية لقتالات البارت. نفس الشئ مع الجزئية الأخيرة من قتال وايت البوم.
 

sloth

Gamer
^
هذه أعطته فرصة يقدم مشاهد جور من دون خوف على الشخصيات، واضح هي مجرد عذر ليمرر فكرة الستاند؛ يعني من دون قدرة العلاج ستاند مثل Notorious B.I.G ما راح يمر خصوصًا مع مشاهد رعب الجسد. بالخامس فيه اثنين يعالجوا جورنو وبرونو، مع قدرات ستاند عجائبية فكرة ما تمر اصابة مستحيلة لكن أراكي استخدم طريق سهل لا يصابوا ويعيشوا بس بمرر العلاج. بالمقارنة مع أي بارت قبل الخامس هو الأعلى بجدارة.

لكن جوجو مستلهم من جنرا الرعب كثير وفيه سب جنرا اسمها "رعب الجسد" بالخامس (والسادس)، أراكي طار كثير بذا الشئ فالجسد صار منتهك كثير وتشوفه بأكثر من قتال، يمكن أقارنها بشونين كثير لكن يظل وضوح الاستلهام من رعب الجسد أكبر.

لو تقكر فيها فكرة الزعيم نفسه طالعة من فلم رعب حيث الواحد مش ضامن جسده يقلب عليه؛ هذا الخوف جزء أساسي من شعور ذي الجنرا.

متفهم نقطتك الي تبغى توصلها لكن مشكلتي التكرار المستمر لذا النمط سببلي شعور بالتبلد تجاه الاصابات الجسدية وقتل شعور التوتر عندي. اكون صريح معاك حتى على الرغم من تكرار ذا الشي في المعارك المؤلف قدر يحسسني بالتوتر و التقزز في بعض القتالات المتطرفة جدا في عنفها زي اخر قتال في حلقة 27.

طبعا اقدر اشوف انه مو الكل متأثر من ذا الامر بشكلي سلبي لكن بالنسبة لي الموضوع مع تكراره قتل جزء من حماسي وسط القتالات
 

Yashiro

True Gamer
ماكنتش ناوى ابدأ فى البارت قبل ما ينتهى بس تجنب الكلام و السبويلرات عنه كان غير ممكن و فى الآخر تابعته للحلقة 28 و دى مجموعة أفكار بخصوص العمل حتى الآن:

فى البداية كنت قلقان من تصميم الشخصيات بس مع الوقت اتعودت عليها ، برضه مع أول حلقتين خفت إنه يبقى فيه جو أعمال العصابات اللى عندى كره حقيقى ليها بس المواجهات بدأت بعدها بسرعة و العمل بقى كل ما تتوقعه من جوجو و أكثر :)

إنطباعى الأول عن جورنو كان سيئ بس اتحسن مع الوقت و بقى مقبول لكن الفكرة إنه مايديش الإحساس إنه البطل قد ما هو شخصية مساعدة و دوره محدود فى أوقات كثيرة خصوصا فى بداية إنضمامه للمجموعة ، من حين لآخر أحد الشخصيات بيتكلم عن جورنو و يمدحه بس بحس إن ده موجود عشان يفكرنا إنه شخصية رئيسية فى العمل و إن كان دوره ابتدى يبقى مهم مع تقدم الأحداث

فى المقابل بوشارتى شخصيته أحسن بكثير و ممكن اعتباره البطل الحقيقى للعمل ، بوشارتى بيدى الإحساس إنه قائد حقيقى و إدارته للمجموعة كانت جيدة جدا فى معظم الوقت (شئ ماحسيتوش مع جورنو) و إن كانت التلميحات الأخيرة بخصوصه تخلينى أحس إنه هايموت قرب النهاية على الأغلب

إنطباعى عن باقى الشخصيات كان متفاوت ، على مايبدو أنا الوحيد اللى كرهت ميستا (سواء كتصميم أو كقدرة) ، نارنتشيا كان ليه جزئيات جيدة من حين لآخر خصوصا أثناء المواجهات ، تريش كانت موجودة فقط فى البداية بس بقت رهيبة مع الوقت ، ماعنديش إنطباع محدد عن الباقى

بالنسبة للأعداء أظن أرهب شخصية كانت Prosciutto ، شخصية Risotto برضه كانت رهيبة بس ماحسيتش إنها خدت الوقت الكافى ، بالنسبة للBoss أو دوبيو فكم الألغاز و النقط الغير منطقية و الغريبة بخصوصه كانت أكثر من اللى أقدر اتقبله خصوصا إن مافيش توضيح حقيقى لمعظمها

بالنسبة للمواجهات و الستاند :

البارت هنا بياخد توجه أقرب للثالث مع تركيز واضح على المواجهات و اللى بالرغم من إنها كانت جيدة فعلا فى معظمها إلا إنها مابتديش الفرصة لإلتقاط الأنفاس و كنت اتمنى لو كان فى فاصل بسيط بينهم

الشئ الواضح إن ده أكثر بارت غير منطقى فى جوجو من ناحية القدرات و المواجهات حتى الآن ، المنطق مش الشئ اللى تفكر فيه أثناء متابعة جوجو بس الموضوع هنا زاد عن الحد فى أوقات كثيرة و واضح إن ماكنش فى تخطيط حقيقى للقدرات و على سبيل المثال ، جزئية رد الضربة من قدرة جورنو لما ظهرت حسيت إنها OP و هاتخلى أى قتال معاه صعب و الظاهر إن أراكى بعد ما أضافها حس بكده و حذفها تماما

برضه طريقة الفوز فى عدد مش قليل من المواجهات كانت غير منطقية ، قبل كده تجاوزت حاجات كثيرة فى جوجو بس حاجة زى إن Prosciutto يصيب ميستا ب 3 رصاصات فى الرأس و نشوف الدم نازل منه و بعد كده يتضح إنه حى و إن رقم خمسة من قدرته صد ال 3 رصاصات مرة واحدة فدى حاجة استفزتنى بصراحة

عشان أكون واضح ما بقولش إن العمل سيئ و الحقيقة إنه قدم عدد من أقوى المواجهات فى السلسلة و كان أحسن من اللى كنت متوقعه بس فى نفس الوقت الفوضى و انعدام المنطق فى المواجهات كانت شئ واضح و مزعج :angry:

مواجهة جورنو ضد الستاند الخاص ببولبو كانت رائعة و إتفاجئت بتواجد كويتشى فى البارت بس حبيت إن دوره كان مقتصر على البداية فقط لأن شخصيته مش مناسبة لجو العمل

المواجهة على القارب برضه كانت جيدة جدا و بالمناسبة دى و الكلام موجه ل @Yashiro :
من اللى فهمته كان فى يختين على بعض ، الفكرة هنا إن العدو كان مختبئ فى الفراغ البسيط بين اليختين ، لما بوشارتى كان بيستخدم قدرته كان بيعمل فتحة فى اليخت الأول و التانى مع بعض و النتيجة إنه ماكنش بيشوف حاجة ، ممكن أشبه المسألة إنك بتفتح غلاف علبة و بتلاقيها فاضية بس الفكرة إن الغلاف مزدوج و الشئ اللى بتدور عليه داخل الغلاف مش فى العلبة نفسها

ماحبيتش مواجهة ميستا بعد المواجهة فى القارب و كانت من أضعف جزئيات العمل بالنسبة لى

مواجهات نارنتشيا كانت جيدة جدا خصوصا مع التصاعد المستمر فى مستواها و غالبا بتنتهى بتدمير كل حاجة :tongueout: ، مش هاعلق على المواجهة فى عالم المرآة و أظن إن الأعضاء هنا اتكلموا عن اللى حصل بالشكل الكافى

المواجهة فى القطار كانت من أرهب جزئيات العمل :triumph: بس نفس الوقت مليانة نقط غير منطقية زى ما ذكرت و بالنسبة لى Prosciutto كان المفترض يكسبها

كان عندى مشاكل حقيقية مع ستاند Melone :confounded: و المواجهة ضده كانت غير مقنعة ، ستاند وايت ألبوم كان مرعب بس مش هاعلق على المواجهة ضده

المواجهة فى الطائرة كانت من أغرب ما فى العمل ، فكرة وجود ستاند بعد موت صاحبه اتقدمت فعلا فى البارت الثالث (ستاند السيف) بس طريقة ظهوره و استخدامه هنا كانت مختلفة جدا و كون إن وجوده مستمر حتى الآن من غير إمكانية للقضاء عليه تخليه من أغرب الستاندات فى العمل بالنسبة لى :nomouth: ، المواجهة كان فيها تطور رائع لشخصية تريش مع تقديم واحد من أحسن الستاندات فى العمل ، برضه نقطة إن الستاند يبقى ليه شخصية ظهرت قبل كده بس الفكرة إن شخصية الستاند و حوارتها مع تريش كانت مميزة فعلا و حبيت جدا التفاعل بينهم

بعد كده العمل بيعرفنا على ال Boss و ماضيه و اللى زى ما قلت مليان ألغاز و نقط غير منطقية ، إحنا هنا مابنتكلمش عن لغز واحد و إنما ألغاز كثيرة ، الطريقة الغريبة اللى اتولد بيها ، كون إنه عنده شخصيتين من لحظة ولادته ، الطريقة اللى أمه فضلت حية بيها و نقط تانية كثيرة و كل ده من غير تفسير :unamused:، للأمانة كشخصية و ستاند ال Boss قدر يكون عدو مرعب فعلا و عمل جو حقيقى من القلق و التوتر فى العمل و ده شئ جيد بس المبالغة فى الغموض ماكنتش موفقة بالنسبة لى

بالنسبة لمواجهة دوبيو مع Risotto فماقدرش أنكر إنها كانت رهيبة فعلا ، زى ما عدد من الأعضاء قالوا هنا Risotto كان ممكن يقتل ال Boss بسهولة و إن كنت فاهم هو ليه ماعملش كده و فضوله لمعرفة حقيقة دوبيو كان مقبول ، المشكلة إن حتى من غير كده المفترض إن دوبيو يموت من كم الأصابات الغير عادى اللى اتعرض لها ، أصلا كون إنه لسه قادر يتكلم بعد كل الأمواس اللى أخرجها من فمه كان غير منطقى و استمراره فى الحركة بعد فقدانه لكل الحديد فى جسمه و عدم قدرته على التنفس مشكلة تانية لوحدها

ماكنش عندى إنطباع محدد بخصوص أباكيو بس الحلقة اللى مات فيها كانت مؤثرة فعلا (و إن كان تركه لوحده غير منطقى و كان شئ مزعج بالنسبة لى )


مش هاتكلم عن الجوانب الفنية و الأعضاء هنا اتكلموا عنها بشكل مفصل و ممتاز :)
أخيراً لقيت واحد يتفق معي أن Prosciutto أرهب فايلن في البارت و شخصيته رهيبة و بصراحة أراه كفاينل بوس أحسن بكثير من الزعيم و أكثر كاريزما.

بخصوص قضية القارب فبوتشاراتي يفتح القارب الاول و الثاني ولا يجد شيئاً أصلاً، يعني يفتح الطبقتين، و هذا غير منطقي بتاتاً، يعني لو اختبئ بأي طبقة فهي ضمن نطاق قدرة بوتشاراتي و يستطيع فتحها.

اذا فتح الغطاء الثاني فهو اوتوماتيكياً يفتح ما بينهما، لهذا فكرة القاربين و الفراغ نفسها غير منطقية و لا تصلح مع قدرة بوتشاراتي.
 

AM152

True Gamer
ما اعطيتنا رايك بالرقصة ::laugh::
بالمجمل طبعا كلامك مفهوم بكثير مواضع .. عن نفسي اشوف الموضوع من وجهة نظر الاخ عبد الله اكثر في ان العرض كاملا مشابه للسيرك الحي والتمثيل الغريب وهذا يعطيه نكهة خاصة للمشاهدة بدون حتى توقع منطقية الاحداث نفسها (احيانا يكون لها اثر سلبي طبعا)

الرقصة كانت شئ مجنون بصراحة ::laugh:: ، الحاجات اللى زى دى هى اللى بتخلينى أحب جوجو و المشهد عدته أكثر من مرة ::rock::

وجهة نظرك مفهومة و عموما حتى لو اختلفنا بالنسبة لنقطة المنطق مش هانختلف على مستوى العمل :)

أخيراً لقيت واحد يتفق معي أن Prosciutto أرهب فايلن في البارت و شخصيته رهيبة و بصراحة أراه كفاينل بوس أحسن بكثير من الزعيم و أكثر كاريزما.
::rock::

بخصوص قضية القارب فبوتشاراتي يفتح القارب الاول و الثاني ولا يجد شيئاً أصلاً، يعني يفتح الطبقتين، و هذا غير منطقي بتاتاً، يعني لو اختبئ بأي طبقة فهي ضمن نطاق قدرة بوتشاراتي و يستطيع فتحها.

اذا فتح الغطاء الثاني فهو اوتوماتيكياً يفتح ما بينهما، لهذا فكرة القاربين و الفراغ نفسها غير منطقية و لا تصلح مع قدرة بوتشاراتي.

هادى مثال مختلف عشان أوضح اللى أقصده ، قدرة العدو خلت اليخت الثانى أقرب لبالون مفرغ من الهواء (زى ما حصل مع أفراد المجموعة ) و البالون ده تم تغطية اليخت الأول بيه ، اليخت التانى بقى أقرب لغلاف بلاستيك بيحيط باليخت الأول و الفراغ بينهم محدود جدا بس العدو يقدر يبقى موجود فى الفراغ المحدود مابين الغطاء البلاستيك و اليخت الأول نتيجة قدرته ، لما بوشارتى بيستخدم قدرته فهو بيفتح الإثنين مرة واحدة لأن الإثنين قريبين من بعض كأنهم شئ واحد ، مثال لده لما ستاند أباكيو كان داخل الماسورة و بوشارتى فتح الماسورة و مالقاش حاجة ، قدرة بوشارتى خلته يفتح الماسورتين مرة واحدة و ينظر داخل ماسورة اليخت الأول بس الفكرة إن العدو مش مختبأ داخل الماسورة و إنما فى الفراغ مابين الماسورة الأولى و الثانية و عشان كده بوشارتى ماشفش الستاند و ده اللى أرجح إنه حصل
 
التعديل الأخير:

Yashiro

True Gamer
الرقصة كانت شئ مجنون بصراحة ::laugh:: ، الحاجات اللى زى دى هى اللى بتخلينى أحب جوجو و المشهد عدته أكثر من مرة ::rock::

وجهة نظرك مفهومة و عموما حتى لو اختلفنا بالنسبة لنقطة المنطق مش هانختلف على مستوى العمل :)


::rock::



هادى مثال مختلف عشان أوضح اللى أقصده ، قدرة العدو خلت اليخت الثانى أقرب لبالون مفرغ من الهواء (زى ما حصل مع أفراد المجموعة ) و البالون ده تم تغطية اليخت الأول بيه ، اليخت التانى بقى أقرب لغلاف بلاستيك بيحيط باليخت الأول و الفراغ بينهم محدود جدا بس العدو يقدر يبقى موجود فى الفراغ المحدود مابين الغطاء البلاستيك و اليخت الأول نتيجة قدرته ، لما بوشارتى بيستخدم قدرته فهو بيفتح الإثنين مرة واحدة لأن الإثنين قريبين من بعض كأنهم شئ واحد ، مثال لده لما ستاند أباكيو كان داخل الماسورة و بوشارتى فتح الماسورة و مالقاش حاجة ، قدرة بوشارتى خلته يفتح الماسورتين مرة واحدة و ينظر داخل ماسورة اليخت الأول بس الفكرة إن العدو مش مختبأ داخل الماسورة و إنما فى الفراغ مابين الماسورة الأولى و الثانية و عشان كده بوشارتى ماشفش الستاند و ده اللى أرجح إنه حصل
صدقني انا واعي بهذه التفاصيل، و لكن لو حاولت تدقق بالموضوع ستفهمني، مابين الغشاء (القارب الاول) و القارب الثاني يوجد العدو، تصور انك غلفت صندوق من الورق بغشاء مثلاً، و وضعت بين الغشاء و الصندوق الورقي قطعة نقدية (ما يمثل الفراغ)، اذا ذهبت لمكان القطعة النقدية المختبئة تحت الغشاء، و حاولت فتح الصندوق المغلف بسكين بتلك المنطقة، فسينفتح الغشاء و ستظهر القطعة النقدية التي بينهما مباشرة، طبق الامر على ما حدث بالقتال و استبدل القطعة النقدية بالعدو.
 
التعديل الأخير:

AM152

True Gamer
صدقني انا واعي بهذه التفاصيل، و لكن لو حاولت تدقق بالموضوع ستفهمني، مابين الغشاء (القارب الاول) و القارب الثاني يوجد العدو، تصور انك غلفت صندوق من الورق بغشاء مثلاً، و وضعت بين الغشاء و الصندوق الورقي قطعة نقدية (ما يمثل الفراغ)، اذا ذهبت لمكان القطعة النقدية المختبئة تحت الغشاء، و حاولت فتح الصندوق المغلف بسكين بتلك المنطقة، فسينفتح الغشاء و ستظهر القطعة النقدية التي بينهما مباشرة، طبق الامر على ما حدث بالقتال و استبدل القطعة النقدية بالعدو.

كلامك مفهوم ، بالنسبة لى كان عندى تخيل معين لطريقة فتح الماسورة بدون إيجاد الشئ اللى بتبحث عنه و حل للنقطة اللى ذكرتها بس مش متأكد إذا كنت هاقدر اشرحه بالشكل المناسب أو حتى إذا كان صحيح فى المرحلة دى و عشان كده هاتوقف هنا
 

Yashiro

True Gamer
كلامك مفهوم ، بالنسبة لى كان عندى تخيل معين لطريقة فتح الماسورة بدون إيجاد الشئ اللى بتبحث عنه و حل للنقطة اللى ذكرتها بس مش متأكد إذا كنت هاقدر اشرحه بالشكل المناسب أو حتى إذا كان صحيح فى المرحلة دى و عشان كده هاتوقف هنا
أنا أيضاً تخيلتها في البداية بالطريقة التي تريد شرحها لكن فعلاً صعب شرحها بالمنطق و ينطبق عليها مقولة it just works لول
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
اليوم ما في حلقة هع. لكن فرصة كويسة لنحط ترتيبنا عن فرقة الأغتيال (La Squadra Esecuzioni)، راح أكتبها على حسب تعامل الأنمي معها أكثر من كيف مستواها، وبالطبع كل شخصية قتال فترتيبي:
- Risotto
- Prosciutto وPesci
- Ghiaccio
- Formaggio
- Melone
- Illuso
 

sloth

Gamer
اليوم ما في حلقة هع. لكن فرصة كويسة لنحط ترتيبنا عن فرقة الأغتيال (La Squadra Esecuzioni)، راح أكتبها على حسب تعامل الأنمي معها أكثر من كيف مستواها، وبالطبع كل شخصية قتال فترتيبي:
- Risotto
- Prosciutto وPesci
- Ghiaccio
- Formaggio
- Melone
- Illuso

نفس الترتيب بس بدل اماكن اول اثنين وبصراحة توقعت الكل بيختار قتال Prosciutto وPesci كافضل قتال
 

شيطون

Fortnite Lover
نفس الترتيب بس بدل اماكن اول اثنين وبصراحة توقعت الكل بيختار قتال Prosciutto وPesci كافضل قتال

بالنسبة لي هم افضل قتال في ذا البارت وبعدهم ريزتو ضد الزعيم
 

Wind Rider

سابقاً Knuckle
كلهم رائعين لكن للاسف Melone قتاله كان سيء جدا جدا جدا و اشعر انه لم نرى الfull potential للستاند تبعه

اما illuso انتقادي على شخصيته, شعرت ان شخصيته ليس لها معالم واضحة او لم تبرز في القتال, حيث ان جميع شخصيات الطاقم لها سماتها المميزة لكني اشعر ان ايلوسو شخصية فارغة
 

MaherMatrix

True Gamer
Jojo part 5 X FMAB
الصراحة شي مبهر!! ما تطلع هالاشياء الا من موهبة ووقت فاضي كبير ::sweat::
(ولو اني احس السادس يناسبه اكثر هالكروس اوفر ::laugh::)
 
التعديل الأخير:
Jojo part 5 X FMAB
الصراحة شي مبهر!! ما تطلع هالاشياء الا من موهبة ووقت فاضي كبير ::sweat::
(ولو اني احس السادس يناسبه اكثر هالكروس اوفر ::laugh::)
لو تقدر تحطه في سبويلر .. فيه حرق لبعض الشخصيات
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
29
غريبة ما أحد تكلم عن الحلقة؟ هذه يمكن أدسم حلقة بجوجو على صعيد السرد والماهية :
U0ud8tj.jpg

نعم ذا شئ طالع من التسعينات (&).
الحلقة مليانة شرح عن الستاند وأصله، الحين طلع مصدره مش أرضي والسهم صنع من بقايا النيزك الذي ضرب الأرض والأهم طلع فيروس ستاند لول، على أن الفكرة مجنونة بس بصراحة كنت ولا زلت أفضل الميتافيزيقا لأن فيروس وهذه القدرات ما تركب خير شر XD. الحين فكرة القدرات الفضائية أوضح والشخصية التي تدعي أنها فضائية من البارت الرابع يمكن فعلًا هي من أسلاف القوم الذي صنعوا الستاند؟! بغض النظر طريقة الشرح ما تحسها أراكي لواحد يخبصها ويخليها غامضة، بس إذا في شئ لافت طريقة عرض الفريق للقصة والذي كان أحسن من المانجا:
MOWE1Tl.jpg

CIG0zau.jpg

spj3YPX.jpg

QkF9BPQ.jpg

استخدام صور الشخصيات القديمة كثير حنيني. والحين الفكرة من هزيمة الزعيم ما تجي إلا بجيم شارك توضح قد إيش هو لا يقهر xd

kb4ePAM.png

نجي للعانة وأقذر شخصيتين بجوجو يكفي أن الزعيم نفسه مشمئز منهما ومش طايقهم وأستخدمهم أضطرارًا لول. فكرة البكتيريا مأخوذة من Cordyceps وذي شفتها ببلانت إيرث لشئ مخيف وبنفس الوقت لا يصدق!
g7gx1iC.jpg

rLvfswt.jpg

فلاشباك الشخصيتين مقزز وذول أشرار ويستلذوا بذلك ولا واحد طبيب والثاني مريض قرر ينضم له ويصور لذته من القتل والتعذيب ::confused::
 

شيطون

Fortnite Lover
اوكيه سالفة الفيروس وسر الاستاند ماتوقعتها وغريبة شوي

لكن قدرة السهم الثانية هل ممكن تكون ايقاض قدرة اضافية؟
ذا حصل معا كيرا وقت طلعت قدرته الثالثة بعد مادخل فيه السهم
 

AM152

True Gamer
نعم ذا شئ طالع من التسعينات (&).
الحلقة مليانة شرح عن الستاند وأصله، الحين طلع مصدره مش أرضي والسهم صنع من بقايا النيزك الذي ضرب الأرض والأهم طلع فيروس ستاند لول، على أن الفكرة مجنونة بس بصراحة كنت ولا زلت أفضل الميتافيزيقا لأن فيروس وهذه القدرات ما تركب خير شر XD. الحين فكرة القدرات الفضائية أوضح والشخصية التي تدعي أنها فضائية من البارت الرابع يمكن فعلًا هي من أسلاف القوم الذي صنعوا الستاند؟! بغض النظر طريقة الشرح ما تحسها أراكي لواحد يخبصها ويخليها غامضة، بس إذا في شئ لافت طريقة عرض الفريق للقصة والذي كان أحسن من المانجا:

أصل الستاند فاجئنى بصراحة و كان شئ غير متوقع تماما :nomouth:، كنت فاكر إنه هايبقى شئ مشابه لفكرة ستاند السيف من الجزء الثالث أو الستاند فى الطائرة (شخص قدرته فضلت موجودة بعد موته) بس الوضع طلع مختلف و غريب

متفق معاك فى إن فكرة الفيروس و القدرات مش راكبين بس فى نقطة هنا ، الفيروس كان موجود داخل نيزك فقط بدون أى آثار لحضارة أو شئ يوحى بإنه تم صناعته و من الشرح اللى صنع السهم لإستخدام خواص الفيروس داخله يبقى بشرى عرف بوجود النيزك ، احتمال إن فى علاقة بين النيزك و الشخص من الجزء الرابع موجود بس بالنسبة لى أظن إنه احتمال ضعيف و أظن إن الموضوع يبقى فيروس غريب لا أكثر
 
التعديل الأخير:
أعلى