Punished Noctis
A Silver Bullet
بس أقل حلاوة من 1. بشعرة. يعني مش بفرق كبير. هو بس استوعبت اني فضلت 1 شوية بعد تفكير بعد ما انهيت اللعبة. مش شيء كنت قاعد احسه كل لحظة على مدارها.
كولد ستيل 2 تقع في كل مشكلة قصصية كان ممكن للسلسلة أنها تقع فيها. كولد ستيل 1 كان فيها بوادر مشاكل كثير لكنها قدرت انها تتفادى أغلبهم بكل معقول، وطلع لأنهم كانوا موفرينها لـ 2. فاكرين الجزئية بالموضوع الأول أما قعدت أفند النقد المعتاد اللي اسمعه بخصوص اللعبة؟ بعد كولد ستيل 2 بديت أفهم النقد هذا. أعتقد أن الناس بس ناسية أنه هذه المشاكل ما ابتدت في 1.. ولو أن 1 مهدت لها بأمانة.
يعني فعلاً الكاست بدأ يفقد رونقه في 2. الدراما الداخلية بين اعضاءه على تفاهتها بالجزء الأول كان مخلييهم مسليين، والتفاهة ما كانت مشكلة لأنهم مراهقين مدارس فطبيعي تكون درامتهم تافهة. انحلت الدراما كلها في 1 واللي تبقى لنا في 2 عبارة عن 9 شخصيات يحبون بعضهم جداً وكل كلامهم هو عن قد ايش يحبون بعض. هذا كيوت وكل حاجة وممكن تشوفه حتى كـ payoff لمغامرات 1 لكن 1) ما يشيل بارتي داينيميك للعبة 60 ساعة 2) خلى الشخصيات تخسر حضورها كأفراد. وهنا تتحقق المشكلة التالية اللي هي رين.
رين من البداية بطل هاريم وواحد من مواطن الضعف في 1.. لكن في 2 كل مشكلة ممكن يحدثها كون شخصيتك الرئيسية بطل هاريم تتحقق. العالم يتمحور حوله، كل العلاقات تعود إليه، وكل شيء ممكن ينحل بمونولوج لطيف منه عن الحب والصداقة.
مونولوجات رين كانت في الجزء الأول لكن في الجزء الأول كانت تحل دراما المراهقين التافهة اللي زي ما قلت.. هذا اللي اتوقعه منها. في 2 الـ stakes عليت والأجواء المدرسية اختفت واللي استبدلها هو شيء مش متناغم بشكل كويس مع رين كشخصية رئيسية.
وبشكل عام ما أعتقد ان القصة تعاملت شوية مع الإرتفاع المباغت في الـ stakes. في محاولة للحفاظ على أجواء الجزء الأول الظريفة لكن في نفس الوقت في جو عام واضح من الإحراج. اللعبة مش مقتنعة أن شخصياتها ممكن تحقق أي تأثير ممكن على نتيجة الحرب هذه. وتعتذر لك بعد كل إنجاز عن طريق مونولوج رين يشرح فيه كيف انهم مش اغبياء كفاية ليصدقوا أنهم كطلبة ممكن يحددوا مصير دولة. القصة مش واثقة من نفسها وفي لحظات تقدر تحس أنها مستسخفة نفسها وهذا احساس دايماً يطلعك من الجو.
أيضاً، غالبكم يعرف أن سكاي 1-2 كان يفترض لهم أنهم يكونوا لعبة واحدة وإنقسموا جزئين بسبب الديدلاينز وغالباً كولد ستيل حصل لها نفس الشيء. الفرق أنه كولد ستيل 2 ما اقنعتني أنها كانت تستحق تكون لعبة كاملة منفصلة. القصة هذه كانت بتستفيد من أنها تنحكي في لعبة واحدة وبإيقاع أكثر ثباتاً. سكاي 1 ما كان فيها أحداث لكن 2 عوضت هذا بكل الأحداث. في حالة كولد ستيل عندنا لعبتين ما فيهم أحداث.
بس أنا قلت أن اللعبة مش اسوأ بكثير من 1 واني استمتعت بها جداً وانا العبها.. فخلونا ننتقل للإيجابيات.
مبدئياً كولد ستيل 2 تحط تركيز غير متوقع على الجيمبلاي. 1 كانت خطية ومحدودة وتركيزها كانت على الروتين المدرسي بينما 2 أقرب لعالم مفتوح؟ من بعد آكت 1 تحصل airship وتقدر تزور كل المناطق اللي زرتها قبل كدة في عالم اللعبة. في دنجنز اختيارية وفي زعماء سريين وفي كل الأشياء الظريفة اللي أحبها في الجينرا وما كانت موجودة في 1.
أنا استمتع بجيمبلاي كولد ستيل وبالتالي استمتعت بالتركيز عليه. حبيت التعديلات الـ subtle اللي سووها برضو.. زي أن الـ normal attacks صار عندها miss rate عالي (في البداية) لتحفز تستعمل الآرتس & كرافتس.. وأنهم اعادوا وزن الآرتس من البداية ليعطوها فائدة حقيقية في المعارك بعد ما كانت eh في 1. اللعبة لسه مكسورة لكنها في نفس الوقت جرايندي؟ يعني أنا خلصتها بأعلى رانك ممكن وخلصت كل السايد كويستس وبالتالي كان عندي أشياء مجنونة زي Fie بـ 100% evade rate وRean بـ delay buffs كافية أن أغلب الزعماء ما بيقدروا يتحركوا طول الفايت أصلاً... ومع هذا كان لو حصل والزعيم قدر يتحرك يقدر يقتل البارتي كامل بضربة؟ وكلهم على النهايات عندهم كمية HP مش معقولة تحتاج 15-20 دقيقة لتخلص وأنا عندي أقوى اسلحة واكسسوارات في اللعبة؟ شكله اللعبة كانت متوقعة مني جرايندينج أكثر من كدة وما أحس انه طلب معقول من واحد حلل كل الكونتنت فيها.
بس خارج عن هذه المشكلة الصغيرة الجيمبلاي رائع وكسره جداً ممتع والكمية الموجودة منه في 2 جداً مرضية.
رين حصل كم جيميك ظريف متعلق بالقصة وبتكلم عنه لاحقاً لكنه يقود لنوع مختلف من المعارك والنوع هذا برضو كان أمتع مما تخيلت على بساطته.. ودائماً هايب أما يحصل.
الموسيقى زي 1 ممتازة جداً مع ذكر خاص لـ Blue Destination كواحد من أحسن الألحان القتالية مؤخراً.
وعلى كل انتقاداتي للقصة فوق لكن لسه ما أقدر أقول بضمير مرتاح أنها سيئة. هي مليانة مشاكل نعم. بس لها جوانبها الممتازة ولحظاتها القوية والآن استوعبت أنه محتاج أتكلم سبويلرز لأفصل في الأشياء الحلوة في 2... فلو بتوقف قراءة هنا معلش خذ بكلمتي وصدق أن في أشياء كثير حلوة في 2.
بشكل عام 2 كانت more or less اللي توقعته/اردته منها. استمتعت بها كثير وخلتني متحمس لتكملة القصة أكثر من أي وقت مضى.. المشكلة أنه الآن مفروض أرجع العاب سكاي 3 وزيرو وآجر وبصراحة.. مبي.
بديت سكاي 3 اليوم ولعبت فيه زي 3 ساعات ومش قادر اخش جو. حقيقة الأمر اني انفيستد في إيربونيا أكثر ما أنا في زوميريا عموماً lol. ان شاء الله الوضع يتغير في الكم ساعة الجاية وإلا ماراثون السلسلة بياخذ وقت أطول بكثير من اللي كنت مخطط له.
بس حبيت أقول شيء أخير هو أن العاب أكثر لازم تجرب موضوع القصة العملاقة المسرودة على مدى مليون جزء هذا. الـ long term storytelling اندرريتد عموماً وأحس ما عندنا كمية كافية منه في أي ميديم لكن في الفيديوجيمز الموضوع يكاد يكون منعدم. طبعاً هو مش فيزيبل لألعاب الـ AAA اللي بدورة تطوير 3-5 سنين لكن الألعاب الأصغر شوية لازم تجربه أكثر.. عارف أنه يحد الـ mass appeal لكنه في نفس الوقت طريقة سهلة أنك تخلق فاندوم ونيش متابع معاك بشغف. في بوتينشل ما تم تحقيقه لسه في الفورمات هذا.
وبس والله.
كولد ستيل 2 تقع في كل مشكلة قصصية كان ممكن للسلسلة أنها تقع فيها. كولد ستيل 1 كان فيها بوادر مشاكل كثير لكنها قدرت انها تتفادى أغلبهم بكل معقول، وطلع لأنهم كانوا موفرينها لـ 2. فاكرين الجزئية بالموضوع الأول أما قعدت أفند النقد المعتاد اللي اسمعه بخصوص اللعبة؟ بعد كولد ستيل 2 بديت أفهم النقد هذا. أعتقد أن الناس بس ناسية أنه هذه المشاكل ما ابتدت في 1.. ولو أن 1 مهدت لها بأمانة.
يعني فعلاً الكاست بدأ يفقد رونقه في 2. الدراما الداخلية بين اعضاءه على تفاهتها بالجزء الأول كان مخلييهم مسليين، والتفاهة ما كانت مشكلة لأنهم مراهقين مدارس فطبيعي تكون درامتهم تافهة. انحلت الدراما كلها في 1 واللي تبقى لنا في 2 عبارة عن 9 شخصيات يحبون بعضهم جداً وكل كلامهم هو عن قد ايش يحبون بعض. هذا كيوت وكل حاجة وممكن تشوفه حتى كـ payoff لمغامرات 1 لكن 1) ما يشيل بارتي داينيميك للعبة 60 ساعة 2) خلى الشخصيات تخسر حضورها كأفراد. وهنا تتحقق المشكلة التالية اللي هي رين.
رين من البداية بطل هاريم وواحد من مواطن الضعف في 1.. لكن في 2 كل مشكلة ممكن يحدثها كون شخصيتك الرئيسية بطل هاريم تتحقق. العالم يتمحور حوله، كل العلاقات تعود إليه، وكل شيء ممكن ينحل بمونولوج لطيف منه عن الحب والصداقة.
مونولوجات رين كانت في الجزء الأول لكن في الجزء الأول كانت تحل دراما المراهقين التافهة اللي زي ما قلت.. هذا اللي اتوقعه منها. في 2 الـ stakes عليت والأجواء المدرسية اختفت واللي استبدلها هو شيء مش متناغم بشكل كويس مع رين كشخصية رئيسية.
وبشكل عام ما أعتقد ان القصة تعاملت شوية مع الإرتفاع المباغت في الـ stakes. في محاولة للحفاظ على أجواء الجزء الأول الظريفة لكن في نفس الوقت في جو عام واضح من الإحراج. اللعبة مش مقتنعة أن شخصياتها ممكن تحقق أي تأثير ممكن على نتيجة الحرب هذه. وتعتذر لك بعد كل إنجاز عن طريق مونولوج رين يشرح فيه كيف انهم مش اغبياء كفاية ليصدقوا أنهم كطلبة ممكن يحددوا مصير دولة. القصة مش واثقة من نفسها وفي لحظات تقدر تحس أنها مستسخفة نفسها وهذا احساس دايماً يطلعك من الجو.
أيضاً، غالبكم يعرف أن سكاي 1-2 كان يفترض لهم أنهم يكونوا لعبة واحدة وإنقسموا جزئين بسبب الديدلاينز وغالباً كولد ستيل حصل لها نفس الشيء. الفرق أنه كولد ستيل 2 ما اقنعتني أنها كانت تستحق تكون لعبة كاملة منفصلة. القصة هذه كانت بتستفيد من أنها تنحكي في لعبة واحدة وبإيقاع أكثر ثباتاً. سكاي 1 ما كان فيها أحداث لكن 2 عوضت هذا بكل الأحداث. في حالة كولد ستيل عندنا لعبتين ما فيهم أحداث.
بس أنا قلت أن اللعبة مش اسوأ بكثير من 1 واني استمتعت بها جداً وانا العبها.. فخلونا ننتقل للإيجابيات.
مبدئياً كولد ستيل 2 تحط تركيز غير متوقع على الجيمبلاي. 1 كانت خطية ومحدودة وتركيزها كانت على الروتين المدرسي بينما 2 أقرب لعالم مفتوح؟ من بعد آكت 1 تحصل airship وتقدر تزور كل المناطق اللي زرتها قبل كدة في عالم اللعبة. في دنجنز اختيارية وفي زعماء سريين وفي كل الأشياء الظريفة اللي أحبها في الجينرا وما كانت موجودة في 1.
أنا استمتع بجيمبلاي كولد ستيل وبالتالي استمتعت بالتركيز عليه. حبيت التعديلات الـ subtle اللي سووها برضو.. زي أن الـ normal attacks صار عندها miss rate عالي (في البداية) لتحفز تستعمل الآرتس & كرافتس.. وأنهم اعادوا وزن الآرتس من البداية ليعطوها فائدة حقيقية في المعارك بعد ما كانت eh في 1. اللعبة لسه مكسورة لكنها في نفس الوقت جرايندي؟ يعني أنا خلصتها بأعلى رانك ممكن وخلصت كل السايد كويستس وبالتالي كان عندي أشياء مجنونة زي Fie بـ 100% evade rate وRean بـ delay buffs كافية أن أغلب الزعماء ما بيقدروا يتحركوا طول الفايت أصلاً... ومع هذا كان لو حصل والزعيم قدر يتحرك يقدر يقتل البارتي كامل بضربة؟ وكلهم على النهايات عندهم كمية HP مش معقولة تحتاج 15-20 دقيقة لتخلص وأنا عندي أقوى اسلحة واكسسوارات في اللعبة؟ شكله اللعبة كانت متوقعة مني جرايندينج أكثر من كدة وما أحس انه طلب معقول من واحد حلل كل الكونتنت فيها.
بس خارج عن هذه المشكلة الصغيرة الجيمبلاي رائع وكسره جداً ممتع والكمية الموجودة منه في 2 جداً مرضية.
رين حصل كم جيميك ظريف متعلق بالقصة وبتكلم عنه لاحقاً لكنه يقود لنوع مختلف من المعارك والنوع هذا برضو كان أمتع مما تخيلت على بساطته.. ودائماً هايب أما يحصل.
الموسيقى زي 1 ممتازة جداً مع ذكر خاص لـ Blue Destination كواحد من أحسن الألحان القتالية مؤخراً.
وعلى كل انتقاداتي للقصة فوق لكن لسه ما أقدر أقول بضمير مرتاح أنها سيئة. هي مليانة مشاكل نعم. بس لها جوانبها الممتازة ولحظاتها القوية والآن استوعبت أنه محتاج أتكلم سبويلرز لأفصل في الأشياء الحلوة في 2... فلو بتوقف قراءة هنا معلش خذ بكلمتي وصدق أن في أشياء كثير حلوة في 2.
هو زي ما قلت فكرة الحرب الأهلية نفسها اللعبة مش متعاملة معاها كويس وتحسها محرجة من الدور اللي معطياه لكلاس 7 فيها.. لكنها قادت لأشياء حلوة.
جزئيات تجميع طلاب المدرسة كانت جميلة جداً للناس اللي حطوا وقت أنهم يتعرفوا عليهم ويفهموا قصصهم بالجزء الأول. مقابلتهم واحد واحد ومعرفة إيش تغير وفين وصلوا لحياتهم كان ممتع، واستعمال معرفتك المسبقة بهم لتجنيدهم كان برضو ممتع.
من لحظاتي المفضلة في الموضوع هذا كان الكويست اما روزين تطلب منك تجميع موسيقيين ليعزفوا مقطوعة في الكنيسة واللعبة تعطيك لستة لكن اللستة هذه مافيها بريدجيت وهيليبيلي، اللي انت تعرف من الجزء الأول أنهم يعزفون. الفلة هنا هو أنك لو بنفسك تذكرت الموضوع هذا ورحت كلمت بريدجيت وهيليبيلي بينضموا للمعزوفة فعلاً وبتحصل bonus AP. احب كيف السلسلة هذه تكافأ الناس اللي مهتم بتفاصيلها.
شيء ثاني اشتغل جداً كويس هو Crow والعلاقة التنافسية بينه وبين رين. تويست كرو بالجزء الأول ما كان أحسن شيء بالحياة لكن الديناميك اللي قاد لها في 2 كانت تستاهل صراحة. ولو أن موضوع أن بنرجع الإرهابي اللي اغتال التشانسلر المدرسة يتخرج اهبل شوية لكن نقدر نمشيه انه ناييفتي على طرف كلاس 7. غالباً حتى لو عاش كرو كان بينحبس من قبل كلير وجماعتها.
لازم أضيف اني جداً مبسوط ان السلسلة قاعدة توصل للمرحلة اللي احبها من سخافة الانيمو. جداً مبسوط على كونه معارك الجندام والسوبر سايان/الترا انستينكت والقطة المتكلمة كلهم أصبحوا جزء من الجيمبلاي واتمنى الأجزاء الجاية تكون اغبى واغبى.
في شيء كان مضايقني بالبدايات هو فكرة أن بنكون طرف ثالث وما بناخذ صف أي أحد في الحرب. كان مضايقني لأن 1) في طرف غلط وطرف صح بالحرب هذه الموضوع مش محتاج حياد 2) انت في كل الحالات كل حركة اخذتها كانت ضد تحالف النوبلز فلا تسوي حيادي يالطعمية.
لكن لحسن الحظ هذا الشيء was acknowledged في النهايات كهبل على طرف كلاس 7. عودة اوزبورن وسيكونس الأحداث اللي تبعها كانت... جداً مثير للإهتمام to say the least. خلى 2 تنتهي على نوت جداً مش مريحة.. في حزن حقيقي في نهايات 2 لكنه مش الحزن اللي تتوقعه من هالنوع من الألعاب.. حزن subtle ووجودي ومعقد أكثر.. يبدو لي أن رين وصل قاع رحلته هنا وأكذب لو قلت أنه القاع اللي كنت متوقعه.
ضايقني أن حتى في اللعبة الثانية القصة مازالت حذرة جداً إيش تكشف ولسه الأحساس العام أنه الـ plot كله قاعد يحصل اوف سكرين بدون علم او انفولفمنت من قبل كلاس 7. لكن تأثير جانبي لهذا هو أنه البيلد أب اللي تم إنجازه يوحي أن 3 بتكون شيء تاريخي.... نتمنى..
جزئيات تجميع طلاب المدرسة كانت جميلة جداً للناس اللي حطوا وقت أنهم يتعرفوا عليهم ويفهموا قصصهم بالجزء الأول. مقابلتهم واحد واحد ومعرفة إيش تغير وفين وصلوا لحياتهم كان ممتع، واستعمال معرفتك المسبقة بهم لتجنيدهم كان برضو ممتع.
من لحظاتي المفضلة في الموضوع هذا كان الكويست اما روزين تطلب منك تجميع موسيقيين ليعزفوا مقطوعة في الكنيسة واللعبة تعطيك لستة لكن اللستة هذه مافيها بريدجيت وهيليبيلي، اللي انت تعرف من الجزء الأول أنهم يعزفون. الفلة هنا هو أنك لو بنفسك تذكرت الموضوع هذا ورحت كلمت بريدجيت وهيليبيلي بينضموا للمعزوفة فعلاً وبتحصل bonus AP. احب كيف السلسلة هذه تكافأ الناس اللي مهتم بتفاصيلها.
شيء ثاني اشتغل جداً كويس هو Crow والعلاقة التنافسية بينه وبين رين. تويست كرو بالجزء الأول ما كان أحسن شيء بالحياة لكن الديناميك اللي قاد لها في 2 كانت تستاهل صراحة. ولو أن موضوع أن بنرجع الإرهابي اللي اغتال التشانسلر المدرسة يتخرج اهبل شوية لكن نقدر نمشيه انه ناييفتي على طرف كلاس 7. غالباً حتى لو عاش كرو كان بينحبس من قبل كلير وجماعتها.
لازم أضيف اني جداً مبسوط ان السلسلة قاعدة توصل للمرحلة اللي احبها من سخافة الانيمو. جداً مبسوط على كونه معارك الجندام والسوبر سايان/الترا انستينكت والقطة المتكلمة كلهم أصبحوا جزء من الجيمبلاي واتمنى الأجزاء الجاية تكون اغبى واغبى.
في شيء كان مضايقني بالبدايات هو فكرة أن بنكون طرف ثالث وما بناخذ صف أي أحد في الحرب. كان مضايقني لأن 1) في طرف غلط وطرف صح بالحرب هذه الموضوع مش محتاج حياد 2) انت في كل الحالات كل حركة اخذتها كانت ضد تحالف النوبلز فلا تسوي حيادي يالطعمية.
لكن لحسن الحظ هذا الشيء was acknowledged في النهايات كهبل على طرف كلاس 7. عودة اوزبورن وسيكونس الأحداث اللي تبعها كانت... جداً مثير للإهتمام to say the least. خلى 2 تنتهي على نوت جداً مش مريحة.. في حزن حقيقي في نهايات 2 لكنه مش الحزن اللي تتوقعه من هالنوع من الألعاب.. حزن subtle ووجودي ومعقد أكثر.. يبدو لي أن رين وصل قاع رحلته هنا وأكذب لو قلت أنه القاع اللي كنت متوقعه.
ضايقني أن حتى في اللعبة الثانية القصة مازالت حذرة جداً إيش تكشف ولسه الأحساس العام أنه الـ plot كله قاعد يحصل اوف سكرين بدون علم او انفولفمنت من قبل كلاس 7. لكن تأثير جانبي لهذا هو أنه البيلد أب اللي تم إنجازه يوحي أن 3 بتكون شيء تاريخي.... نتمنى..
بشكل عام 2 كانت more or less اللي توقعته/اردته منها. استمتعت بها كثير وخلتني متحمس لتكملة القصة أكثر من أي وقت مضى.. المشكلة أنه الآن مفروض أرجع العاب سكاي 3 وزيرو وآجر وبصراحة.. مبي.
بديت سكاي 3 اليوم ولعبت فيه زي 3 ساعات ومش قادر اخش جو. حقيقة الأمر اني انفيستد في إيربونيا أكثر ما أنا في زوميريا عموماً lol. ان شاء الله الوضع يتغير في الكم ساعة الجاية وإلا ماراثون السلسلة بياخذ وقت أطول بكثير من اللي كنت مخطط له.
بس حبيت أقول شيء أخير هو أن العاب أكثر لازم تجرب موضوع القصة العملاقة المسرودة على مدى مليون جزء هذا. الـ long term storytelling اندرريتد عموماً وأحس ما عندنا كمية كافية منه في أي ميديم لكن في الفيديوجيمز الموضوع يكاد يكون منعدم. طبعاً هو مش فيزيبل لألعاب الـ AAA اللي بدورة تطوير 3-5 سنين لكن الألعاب الأصغر شوية لازم تجربه أكثر.. عارف أنه يحد الـ mass appeal لكنه في نفس الوقت طريقة سهلة أنك تخلق فاندوم ونيش متابع معاك بشغف. في بوتينشل ما تم تحقيقه لسه في الفورمات هذا.
وبس والله.
التعديل الأخير: