@Black wolf
اشكرك ولفي
المشكلة اني افكر بشي اخر غير طول ال19 حلقة
افكر انه بعد انهائي لل 19 حلقة سأعود لمتلازمة انتظار اسبوع كامل لمشاهدة حلقة واحدة و هذا امر يزعجني , لكن المبشر انه لم يبق الكثير بما ان العمل 24 حلقة فقط
الاكثر من ذلك ان اوقفت مشاهدة كل اعمال الموسم , ربما ماعدا طوكيو غول ري, لاني لا احب فكرة الانتظار اسبوع كامل ,
@Black wolf
لاكون صادقا معك: ان كنت تريد فقط متابعة تتمة الاحداث فلابأس
لكن ري ضعيف جدا بالمقارنة مع الجزء الاول و ROOT A
EP 01 -17
S2
ساتي ساتي ساااااااااااااااااتي
و اخيرا وصلت الحلقة 17, اظن ان امامي حلقات حماسية اكثر
الجزء الثاني يمتاز بقتالات اكثر, و اسهاب في ماضي بعض الشخصيات
لازالت اليزابيث تثير حنقي, لو كان لدي يد في العمل لحذفتها نهائيا و وضعت مكانها ريڤي من بلاك لاجون, ستكون الامور عندئذ ذات طعم مختلف, خصوصا مع التجاوزات المسكوت عنها من طرف ميليوداس ساما^^
كينج اصبح يضجرني هو الاخر, اوكي قصته مع هيلبرام من جهة او مع ديان من جهة اخرى تدعو على التعاطف, لكن الامر مبالغ فيه قليلا اجد.
مليوداس حسب ما فهمت كان احد الشياطين قبل 3000 عام, وانشق عنهم فيما بعد, لديه مقدار من القوة مرعب جدا لكنها كانت مختومة او مخزنة في مكان ما من طرف مارلين لان مليوداس , و بسبب طريقة فقد حبيبته ليز , يفقد السيطرة تماما على نفسه, احد الاسئلة التي تدور في بالي, متى ظهرت ليز خلال 3000 عام من حياة ميلو, هل في المنتصف؟ هل قبل حتى ان تختم الشياطين العشرة بحكم ان من قتلها شيطان؟
هو كان أحد الشياطين العشرة فعلا بس ماكانش قائدهمجوثر ثاني افضل شخصية رهيبة هنا, التصرفات و الحركات اللامنطقية له هي من تجعل منه الارهب^^ حسب ما فهمت جوثر هو قائد الشياطين العشرة لكن فقد الذاكرة..
جيركو : ههه من الشخصيات المحببة لدي, رغم ان علاقتها مع بان سيناريو مستهلك , اي تلك البنت المحبة لولد ما لكنها تكتم ذلك و تظهر العكس و الولد لا يبادلها نفس الشعور, هذا السيناريو جدا مستهلك, لكنه هنا محبب و لذيذ, حظا طيبا لك جيريكو مع الين ^^
بان: تعاطفت معه عندما رأيت قصته مع (والده ) كما و ان علاقته مع مليوداس جد متينة و في كل لقاء لهما يتحول الامر الى مشهد ساخر, لكن علاقته مع الين اصبحت تثير الملل, بان و جيريكو كان سيكون الامر مختلف
هذه بشرى خير, لانه صراحة كل مشهد لها حاليا اشعر بكراهية شديدة تجاهها, لانه و بكل صراحة وجودها من عدمها لا يفرق, طبعا من غير قدرة الشفاء التي لديهاموضوع التجاوزات مزعج جدا بس بالنسبة لإليزابيث فهايحصل عدد من التغيرات ليها ابتداءا من نهاية الآرك الحالى بالإضافة لبعض المفاجآت (و إن كان معظمها فى الآرك اللى بعده)
كنت اعتقد اني من القلائل الذين يغيظهم ظهوره , لكن لحسن الحظ, لاني اذكر في الجزء الاول , ربما في تصويت هنا او في موقع اجبني كان كينج اكثر شخصية محببة في العمل, ما اثار اكثر من علامة استفهام لديمتفق معاك هنا و بصراحة هو كان مزعج للكل وقتها
تدمير دانافور كان من عشر سنوات على ما أذكر و ده معناه إن ليز ظهرت قبلها بفترة بسيطة ، فرودرين كان اتحرر بشكل ما (تقريبا كان مختوم بشكل مختلف ) و أظن إنه كان المسئول عن هجوم دانافور و موت ليز
فى نقطة مهمة هنا ، مش متأكد من إن النقطة دى تم اقتباسها فى الأنمى بس لما الوصايا تحرروا و عرفوا إنهم اتختموا ل 3000 سنة جالان ذكر إنهم لولا الختم كانوا ماتوا 3 مرات على الأقل بمعنى إن العمر العادى للشياطين ألف سنة فقط و ده معناه إن وضع ميليوداس غير طبيعى ، بعض النقط بخصوص ميليوداس و ماضيه ممكن تبان مش منطقية بس هايتم توضيحها بعدين
الين في الجزء الاول ظهورها كان نوعا ما مقبولا و يخدم بناء شخصية بان, لكن ظهورها ثانية في هذا الجزء شخصيا لم استحملها ناهيك عن فارق الطول بين بان و بينها ما يجعل الامر اقرب الى علاقة اب بابنته او ان اردنا وصف الامر بصيغة اخرى العلاقة بينهما اقرب الى يبدوفليا منها الى علاقة حب, فعلا الامر مزعج خصوصا ان تطرقنا اليه من النقطة الثانيةمتفق معاك تماما بالنسبة للنقطتين ، بصراحة كان عندى عدد من المشاكل بالنسبة للجزء الثانى و ناقشتها فعلا فى موضوع المانجا و ده واحد منها
الكاتب كان عنده فرصة ممتازة عشان ينهى موضوع إلين برجوعها لآخر مرة و يخلى بان يبدأ بداية جديدة مع جيريكو بس للأسف أظن إنه تردد فى عمل ده و قرر يسيب إلين و ده كان قرارا خاطئ تماما بالنسبة لى و للأسف مش هايبقى الوحيد فى الآرك ده
كنت اعتقد اني من القلائل الذين يغيظهم ظهوره , لكن لحسن الحظ, لاني اذكر في الجزء الاول , ربما في تصويت هنا او في موقع اجبني كان كينج اكثر شخصية محببة في العمل, ما اثار اكثر من علامة استفهام لدي
الين في الجزء الاول ظهورها كان نوعا ما مقبولا و يخدم بناء شخصية بان, لكن ظهورها ثانية في هذا الجزء شخصيا لم استحملها ناهيك عن فارق الطول بين بان و بينها ما يجعل الامر اقرب الى علاقة اب بابنته او ان اردنا وصف الامر بصيغة اخرى العلاقة بينهما اقرب الى يبدوفليا منها الى علاقة حب, فعلا الامر مزعج خصوصا ان تطرقنا اليه من النقطة الثانية
كان على الكاتب اغلاق ملف الين في الجزء الاول والبدء من جديد مع جيريكو,المشكل انه الان اجمتعت لدي شخصيتين انثويتين من اكثر ما اكره في مكان واحد: الين و اليزابيث, لا و اكثر من ذلك هما تشكلان FEAT في هذا الارك,اذا استمرت الموجهات كما حدث في مواجتهم الاولى اظن سأمرر باقي الحلقات بحبات اسبيرين 1 جرام^^
صدقا الامر مزعج, لكن استبشر بتغير شخصية اليزابيث في الاركات القادمة..
ممتاز جدا وشخصيه الزابيث بتتحسن كتيرسؤال للي قرا المانجا/ كيف مستوى العمل قدام؟
هذه بعد عنصر مخفي في رجل الأدعال وأستخدمه دراجون بول زد مع جوكو الكبير وكيف طلعنا بذاك التويست عن أصله. كل كلامي مشاهد! عاد إذا بعدين يغيره ما ينفي أنه أستخدمه للتقديم الرخيص ^__^@abdullah-kh
ممكن (إلى حد ما) أفهم ليه خدت الأنطباع ده بس أقدر اقولك إنه غير صحيح تماما ، أنا عندى مشاكل حقيقية تجاه بعض جزئيات العمل و اتكلمت عنها بالتفصيل فى موضوع المانجا بس دى مش منها
البطل مش رجل أدغال بأى شكل و مقارنته بجوكو و نقطة الجهل بالعنصر الأنثوى تخلينى أشك إنك ممكن تكون مانتبهتش لبعض الجزئيات المهمة فى الموسم الأول ، على العكس اللى بيتضح على مدار العمل إن البطل فى الحقيقة عارف و فاهم كل حاجة بس المعلومات عنه ما بتتضحش غير تدريجيا ، البطل بيخفى حاجات كثيرة عن مشاعره و ماضيه و لأسباب منطقية بتظهر مع الوقت و قدراته تم التلميح ليه أكثر من مرة و ماظهرتش من فراغ و حتى علاقته الغريبة بالبطلة هايتضح إنها ماكانتش عشوائية (حتى لو اختلفت فى طريقة تقديمها و اللى ماقدرش أنكر إنها سيئة)
كلامك يبقى صحيح لو كان اللى حصل فى العمل يبقى زى دراجون بول و التويست طلع من غير مقدمات حقيقية فى جزء جديد من العمل بس ده ماحصلش هنا ، كل النقط اللى إنت علقت عليها كان ليها تمهيد حقيقى من أول حلقة و أسباب منطقية جزء مش بسيط منها تم توضيحه فى الموسم الأول فعلا ، ممكن نختلف بخصوص الموسم الثانى بس بالنسبة للأول فالكاتب كان مخطط له من البداية و ماطلعش بتويسيت رخيص فجأة ، للسبب ده ذكرت إنك مانتبهتش لجزئيات مهمة فى العمل (و دى مش مشكلة العمل) و ممكن أثبت كلامى بالتفصيلهذه بعد عنصر مخفي في رجل الأدعال وأستخدمه دراجون بول زد مع جوكو الكبير وكيف طلعنا بذاك التويست عن أصله. كل كلامي مشاهد! عاد إذا بعدين يغيره ما ينفي أنه أستخدمه للتقديم الرخيص ^__^
مرة ثانية أقول هنا فيه مشاهد، فيه لقطات شبر شبر مطلع فيها البطل جاهل ورجل الأدغال، ويب حتى لو لمح لماضي وأنا متذكر ذا الشئ (كفلاشباك في البداية)، وبعض الأنفعالات المفاجئة من البطل إلا أن القالب ماسكه تمامًا ومأخذ جزء كبير من العرض.كلامك يبقى صحيح لو كان اللى حصل فى العمل يبقى زى دراجون بول و التويست طلع من غير مقدمات حقيقية فى جزء جديد من العمل بس ده ماحصلش هنا ، كل النقط اللى إنت علقت عليها كان ليها تمهيد حقيقى من أول حلقة و أسباب منطقية جزء مش بسيط منها تم توضيحه فى الموسم الأول فعلا ، ممكن نختلف بخصوص الموسم الثانى بس بالنسبة للأول فالكاتب كان مخطط له من البداية و ماطلعش بتويسيت رخيص فجأة ، للسبب ده ذكرت إنك مانتبهتش لجزئيات مهمة فى العمل (و دى مش مشكلة العمل) و ممكن أثبت كلامى بالتفصيل
يمكن ده حصل كخطأ بس حتى فى الحالة دى هايبقى استثناء و مش واخد جزء كبير من العرض ، ممكن تدينى أمثلة للمشاهد دى لأن ممكن يكون ليها تفسيرمرة ثانية أقول هنا فيه مشاهد، فيه لقطات شبر شبر مطلع فيها البطل جاهل ورجل الأدغال، ويب حتى لو لمح لماضي وأنا متذكر ذا الشئ (كفلاشباك في البداية)، وبعض الأنفعالات المفاجئة من البطل إلا أن القالب ماسكه تمامًا ومأخذ جزء كبير من العرض.
تقريبًا كل مشاهده مع إليزابيث وأتذكر في بداية الأنمي لما تنام داخل ذاك البار المخنزر ويجي البطل بجهالة (متعمدة)، يدخل هناك ومشهد اللمس الأحم أحم وكأنه ما يدري ولا الشخصية نايمة بعد ^__^. لما يواجه أول عدو في الأنمي ناسي اسمه البطل داخل في حالة استغباء من الخصم وكذا مبين أنه ما يدري هل الخصم جاد ضده ولا لأ وبالنهاية هزمه ^__^ بالطبع هنا داخل من عدم استوعابه للخطر بشكل جدي وذا عنصر اساسي في دراجون بول جوكو في البداية وبرجل الأدغال.يمكن ده حصل كخطأ بس حتى فى الحالة دى هايبقى استثناء و مش واخد جزء كبير من العرض ، ممكن تدينى أمثلة للمشاهد دى لأن ممكن يكون ليها تفسير
تقريبًا كل مشاهده مع إليزابيث وأتذكر في بداية الأنمي لما تنام داخل ذاك البار المخنزر ويجي البطل بجهالة (متعمدة)، يدخل هناك ومشهد اللمس الأحم أحم وكأنه ما يدري ولا الشخصية نايمة بعد ^__^. لما يواجه أول عدو في الأنمي ناسي اسمه البطل داخل في حالة استغباء من الخصم وكذا مبين أنه ما يدري هل الخصم جاد ضده ولا لأ وبالنهاية هزمه ^__^ بالطبع هنا داخل من عدم استوعابه للخطر بشكل جدي وذا عنصر اساسي في دراجون بول جوكو في البداية وبرجل الأدغال.
بصراحة رغم كلامك الطويل ذا لكن ما أقنعتني ^____^ ممكن نعطي مبرر ﻹي شئ بس مشاهد فانسيرفس فذي صعبه خصوصا ذا المشهد التصرف أبد طالع من قرد من اﻷدغال @@ والتصرفات بدعو التجاهل لا تتعارض أن ممكن رجل اﻷدغال يحس بالخوف من خصم قوي جدا! وذا موجود مع جوكو بكذا مواجهة بعدين، في النهاية لازم الكاتب يحرك القصة وأنت رحت لوين ﻵخر اﻷنمي مع اللحظات الذروة. وواضح من كلامي أني أفصل في العموم الواضح أغلب اﻷنمي.بالنسبة للنقط اللى ذكرتها فدى الإجابة :
ماحدش يقدر ينكر إن مشاهد ميليوداس مع إليزابيث كانت سيئة و أنا فعلا ذكرت كده بس النقطة المهمة هنا إنه ماعملش كده لأنه رجل أدغال و إنما لأنها إليزابيث تحديدا . عشان أوضح أكثر بالرغم من وجود عدد من الشخصيات الأنثوية فى العمل غير إليزابيث إلا إن انحرافه مقتصر عليها هى فقط و حتى لما شخصية زى جيلا فقدت وعيها كل اللى ميليوداس عمله معاها أنه رسم على وجهها فقط و الفكرة إن ده شئ متعمد من الكاتب بدليل إن ديان نفسها انتبهت ليه و ذكرت إن ميليوداس مابيتصرف معاها بالشكل ده حتى لما صغرت فى الحجم فى أحد الآركات و ده يتنافى مع فكرة رجل الأدغال ، الموضوع ليه معنى لأنه هايطرح السؤال إذا كانت تصرفات ميليوداس سببها تشابه إليزابيث مع حبيبته السابقة ليز و اللى تم ذكرها أكثر من مرة فى العمل و إذا كان بيعتبر إليزابيث مجرد بديلة ليها و لا بيحبها لشخصها و كان فى جزء من آرك مركز على النقطة فعلا ، الموضوع مش هايتم حسمه بالكامل فى الموسم الأول و هايتضح إنه مش بالبساطة دى و يعتبر من النقط الأساسية فى العمل ، زى ماقلت الكاتب أساء التقديم فى النقطة دى بشكل كبير خصوصا مع استهبال ميليوداس المتعمد بس من كلامى واضح جدا إن مافيش بينه و بين جوكو اللى ماكانش يعرف يعنى إيه زواج أصلا أدنى تشابه
بالنسبة للمواجهة الأولى راجعت أجزاء من الحلقة عشان أتأكد ، من اللى شفته ميليوداس ماكانش مهتم بالخصم أساسا ، الموضوع مش إنه مش مستوعب إذا كان الخصم جاد أو لأ من البداية ميليوداس عارف إن الخصم مايمثلش ليه أى خطر و حتى فى تعليق فاكره من المانجا إنه قال لإليزابيث لما خافت من قوة الخصم إنه مش Holy Knight و هايتضح فعلا إنه كان مجرد متدرب ، لو هاتكلم عن الأنمى فى المشهد إهتمام ميليوداس الوحيد كان بإليزابيث ، ميليوداس بالرغم من قوته إلا إنه مختفى من سنوات فعلا و ماكانش على عجلة للدخول فى مواجهة و بدء حرب ضد الHoly Knights على الأقل قبل ما يجمع فريقه و كان هايتجنب المواجهة لو كانت دى رغبة إاليزابيث بس لما شاف تصميمها قرر إنه يبتدى الجد و هزم الخصم بكل سهولة و ممكن تراجع المشهد لو كنت مش مقتنع ، برضه فى المواجهة ضد جيلا كان واضح جدا إن الفريق ماكانش جدى فى المواجهة و كان فى مزاح مستمر بين أفراد الفريق أثناءها ، جزئية عدم استوعاب البطل للخطر مش موجودة هنا لأن فى معظم الوقت مافيش حقيقى و فى فرق كبير بين بطل غير جدى و بين رجل أدغال جاهل أما لما بيبقى فى خطر حقيقى فميليوداس بيتصرف بجدية تامة و بشكل مختلف زى لما شاف جثة ال Demon الرمادى فى نهاية الموسم و حذر فريقه منه لأنه كان مدرك تماما إن الوضع المرة دى مختلف و مافيش هنا أى وجه مقارنة بينه و بين رجل أدغال بيحط نفسه فى أى مواجهة من غير تفكير
اللى حسيته هنا إنك بمجرد إنك شفت مشهد كليشيهى حطيت الشخصية فى قالب رجل الأدغال أو بمعنى تانى فرضت القالب عليها و فقدت إهتمامك بعد كده
شوف كل كلامك تبرير لفعل أنا أقول عنه من قالب رجل الأدغال وأنا فاهم هذه النوعية من الشخصيات لأن الكاتب يستفيد من قلة معرفة الجمهور ليصنع هالة حول الشخصية، جوكو كان قوي جدًا بمقياس عمره وذا يعطي مبرر للكشف بعدين عن هذا السر ويب كان منطقي للغاية لأننا تتبعناه لفترة طويلة مع شكل غير طبيعي عن عالمه، هذا الشئ مع التصرفات البلاهاء الساذجة اللي يحاول الكاتب إبرازها رغم أنه تارك شئ ليقول تراه شخصية مش طبيعية. ميلودس نفس الشئ: نفس البلاهة، نفس الفانسيرفس، والأسوء يطلع بطاقة أكبر كونه يحمل قوة شيطانية مهيبة. ذي كلها ما تخليه شخصية مميزة بأي شكل. حتى ولو يحاول يثبت أنه متعمد بهذا الفعل وفاهم لكن ما يعكر أنه أخذ القالب وطبقه بأسوء شكل هنا بسبب أفعاله نفسها ^__^.@abdullah-kh
ماحصلش فى أى وقت إنى بررت مشاهد فانسرفيس و أظن إنى كررت فى ردى أكثر من مرة إنها سيئة و كلامى كان موجه عن العلاقة بين البطل و البطلة بشكل عام و فى تفاصيل تانية ممكن توضح النقطة دى أكثر بس هاتبقى حرق قاتل ، أما بالنسبة لتشبيهك المستمر للبطل بإنه رجل أدغال فبصراحة ده غريب فعلا لأن زى ما قلت البطل هنا ما بيدخلش معركة بشكل عشوائى أو لمجرد التحدى و إظهار القوة بدليل إختفاءه لسنوات بالرغم من قوته و ده يتنافى تماما مع منطق رجل الأدغال و أهداف البطل هنا مختلفة تماما عن النوع ده من الشخصيات أما تصرفه بشكل غير جدى فى بعض المواقف فده راجع لمعرفته التامة بالفرق بينه و بين قوة خصمه، أصلا هو اشتغل مع نفس الخصم ده لسنوات قبل كده و عارف مدى قوته و على العكس هايبقى شئ غريب فعلا لو ماكانش مدرك الفرق و حتى خوفه من خصم قوى مايبقاش الخوف البدائى زى رجل الأدغال و إنما خوف من فشل المهمة و تعريض رفاقه للخطر و إذا كنت جبت مثال من الآخر فده لأنه واضح فقط و فى أمثلة تانية من باقى الأنمى
فى الآخر عدم اقتناعك يبقى شئ طبيعى و على العكس كنت هاستغرب لو اقتنعت و إذا كنت عاوز تشوف البطل رجل أدغال بالعافية فدى حريتك الشخصية ^____^
والأسوء يطلع بطاقة أكبر كونه يحمل قوة شيطانية مهيبة..
هو شكلنا ما راح نوصل لنتيجة مشتركة @@ بس ما يمنع أن النقاش كان مثير في النهاية أعتقد أني فصلت أكثر بذا الشئ وزيادة راح يكون شئ ممل، لكن بذي الأعمال بالذات الكاتب يحاول يجيب قالب معين للبطل وبالعادة يكون موجود الريدي، التميز كيف يحوره لشئ مثير للاهتمام للأسف مع ذا العمل أنقلب لحاجة مرة مزعجة بالنسبة لي، ولا ما شفت شئ بالذكاء اللي تحاول تصوره خصوصًا مع نهاية الموسم الكليشية والكثير من الكليشهيات بالشخصيات الخالية من أي تميز بصراحة. وسير القصة الممل للغاية بالنسبة لي.كونك مصمم إنك ماتحطش فرق بين شخص غير جدى لأنه عارف مدى قدرة خصمه و بيتحرك عشان يحقق أهداف محددة و بين شخص غبى بيعرض نفسه و اللى حواليه و العالم كله أحيانا للخطر بسبب غباؤه و تهوره و بيتحرك بشكل عشوائى بحت فده شئ غريب جدا بالنسبة لى ، حتى لو فى تشابه ظاهرى (و دى برضه هاختلف معاك فيها) فالأساس فى طريقة التفكير و التصرفات و الأهداف مختلف تماما
خصوصًا مع نهاية الموسم الكليشية