hits counter

نقاش أنمي شتاء 2021/ ?Kumo Desu Ga, Nani ka لا يسعني سوى أن أقول: ~~Nai Wa

لُقمَان

True Gamer
اتمنى ياخذون راحتهم ويعدلون لاصدار البلوراي، تطلع حاجة محترمة و قابلة للمشاهدة (&)
جديًا، أتوقع بتكون واحدة من الأدلة اللي يستخدمها الناس لمقارنة فرق الجودة بين التلفاز والبلو-راي (&)
إذا الحلقة الأخيرة، أجلوها أسبوع وطلعت بهالجودة مقارنة باللي قبل، فكيف بنسخة البلو-راي اللي بيأخذون راحتهم فيها أسابيع ؟
 

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

rRhI6OG.jpg


الانمي تعدى 310 مليون مشاهدة في الصين في موقع BiliBili بعد عرض الحلقة الاخيرة بكم يوم(الخبر الي حطيته قبل هنا كان متعدي 200 مليون مشاهدة فزيادة مية وعشرة ملايين) ويعتبر اكثر انمي مشاهدة هناك من انميات 2021. عشان نحط لكم مقارنة ديمن سلاير حقق 660 مليون وJJK حقق 560 مليون مشاهدة هناك.

اول موسم لسلايم حقق 360 مليون بينما مواسم اوفرلورد جميعها حققت بين 320-340 مليون مشاهدة. فالرقم مش هين ابداً وضخم للغاية وظني راح يزيد ثلاثين/اربعين مليون على مدة الكم سنة الجاية او حتى اكثر.

الانميات الموسمية العادية تحقق قريب عشرة ملايين وفقط الانميات الضخمة او الشعبية كثير هي الي تحقق مئات ملايين المشاهدات في الصين.

الخبر اهميته تكمن انه يعزز بشكل قوي جداً احتمالية اعلان موسم ثاني وصدوره اقرب من ما نتوقع. سلاسل نفس اندكس ومشتقاتها وايضاً اوفرلورد قريت ان الصين من الاسباب الرئيسة وعامل قوي جداً كيف حصلت مواسمها اللاحقة لأن ما حققت نجاحات كبيرة في الريتنجز/مبيعات الاقراص اكثر منه نجاحها المنقطع النظير في السوق الصيني. فسعيد كثير باداء كومو ديسو هناك وخبر جيد للفانز بالتأكيد.
 

Cinnamon

Blade of Miquella
EjJ2sGn.png


آه ، اليوم الثلاثاء ، ومتأخر ثلاث أيام عن الحلقة الأخيرة ، ستل
بحط الميم (&)

يا ساتر على الفينالي !

الإيلفس هم الأشرار وهم سبب دمار العالم ! جيش الشياطين هم الأبطال ! شون والباقين أصلاً مزهريات !! طريقة الختام أبهرتني جدًا:

ظهور وايت من الجانب البشري في آخر المعركة لتختتم أحداث البشر بكليف هانجر ، ومن ناحية أخرى ختام أحداث كوموكو اللي قبل 15 سنة، تفسير تغير شخصية ارييل (اللي فعلا لاحظت تقلب شخصيتها بين حلقات المسلسل (ارقد بسلام يا عقل الجسد ::sad::) ، وبعدين انضمام كوموكو لها بعد كشف سر بوتيموس ! كل شيء مشروح بإتقان وراح تحس أنك "satisfied" بعد ما تشوف كل الخيوط مترابطة ، أنا جدا مبسوط من اخر حلقة.

بس سؤال محيرني @بندول ، فيليموس كانت تعرف عن مخطط بوتيماس والآلات اللي داسهم في المخزن؟ (&)
أتمنى أتمنى الموسم الثاني يكون بجودة إنتاجية أعلى ، المحتوى ألريدي جودته عالية والحبكة ممتازة والانمي كان ممتع. أنا ممتن لأني انضميت للkumo culture الرهيب اللي صار هنا

شكرًا بندول على الجهد المبذول في كل مشاركة أسبوعية 3> كانت تشرح حاجات مهمة وسهلت بعض الاحداث للفهم وأعتذر منك لأني سحبت وما شاركت في آخر ثلاثة كومو فرايديز : (

تعديل : الأوبننج الثانية أفضل ، الإندينج الاولى أفضل بمراحل ، وواكابا هي وايفو السنة ، وشكرًا
 
التعديل الأخير:

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
بس سؤال محيرني @بندول ، فيليموس كانت تعرف عن مخطط بوتيماس والآلات اللي داسهم في المخزن؟ (&)

ما تعرف، ببساطة تقدر تشوف الوضع ان أوكا كانت بيدق وظفها بوتيماس لاهدافه ومش العكس. قرار لجوء أوكا له ممكن ما كان احسن قرار تتخذه والشيء اقرب لحاجة سوتها الهه معينة نعرفها for the jokes لول.

بوتيماس نقدر نشوفه الantagonist لبطل القصة، واعني هنا كوموكو وحلفاءها مش الكومبارس والمهرج شون وشلته بعد ما شفنا اخر حلقة.

شكرًا بندول على الجهد المبذول في كل مشاركة أسبوعية 3> كانت تشرح حاجات مهمة وسهلت بعض الاحداث للفهم وأعتذر منك لأني سحبت وما شاركت في آخر ثلاثة كومو فرايديز : (

الله يوفقك في دراستك يا صاحبي لا تشيل هم. ويعطيكم العافية انتوا لولاكم كان مات الموضوع وكل مشاركاته انا ارد على نفسي ::raz::

تعديل : الأوبننج الثانية أفضل ، الإندينج الاولى أفضل بمراحل ، وواكابا هي وايفو السنة ، وشكرًا

الاوببنج الاولى لسه غالية على قلبي لكن مغنية الثانية من مفضلاتي(افتتاحية نو جيم نو لايف هي التوب عندي) وهذا يعطيها ادفانتج اكيد. لكن قبل هذا كله الاندنجز هي الجوتي وكلها خورافية من الرهيبة اوي يوكي ممكن اكثر حاجة محششة شفتها اخر ثلاث سنوات ::rock::

ناه الوايفو حقتي هي آرييل اروح لها ملح ::involve::
 

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
72vac6qv58971.png



e2dbc3957e39659da6b8cbd46b5e9705dc50e6da.gifv


بعد حلقة 23، كنت خايف كثير كيف حلقة 24 راح تقتبس كل شيء متبقي من المجلد الخامس بدون ما يبينوا ان الحلقة too rushed. لكن هذا في الحقيقة الي قامت به الحلقة الاخيرة: غطت جميع النقاط المهمة بشكل سريع لكن منعش وما يحسسك بهالشي وبيسنج جيد. الشيء انتهى بحلقة محمومة اكثر من الشيء المعتاد في السلسلة. خلال كل هذا قدروا يجيبوا جانب البشر لكليفهانجر لكن في نفس الوقت نقطة توقف. بينما في نفس الوقت مشوا جانب العنكبوتة كوموكو لين ما تصالحت مع الديمن لورد واجتمعت مع صوفيا الرضيعة.

3f09f2bc0fc39d7280b42e36fe653fc6cd8acc13.png


في جانب البشر، دخول الالات الميكا الجلورياز في المعركة ضد صوفيا وراث كان تأثيره ضئيل لكيف انتهت المعركة(كما هو متوقع). حتى صفائح الحرب هذه ما قدروا على powerhouses نفس صوفيا وراث وما شكلوا اي تهديد لهم. وبالتأكيد شون والشلة مش على نفس نطاق قوة راث مثل ما هم اضعف بكثير من صوفيا. (ليش هؤلاء بالقوة هذه راح نعرفه في موسم ثاني كيويا او راث راح نكتشف هالشي في مجلد ثمانية بينما صوفيا من المجلد السادس وطالع لذا عندنا كم موسم زيادة محتوى لهالشي) ذو انه بالكاد يكون جيد، لكن السي جي ومشاهد القتال هنا افضل من الحلقتين السابقتين، المشكلة الحقيقية بالنسبة لي هنا هو تناول الانمي لمشهد تضحية Anna واستخدام شون لمهارة الـ Mercy الي بدورها وصلت التابو حقه لمستوى 10. بخصوص شخصية آنا الانمي سوى شغل سيء جداً في توضيح كيف هي مهمة للغاية لشون والعكس صحيح، والتي تفشل فشل ذريع مقارنة بالرواية وتترك مشاهدين الانمي يحكوا راسهم (آنا كشخصية تعتبر Mother figure ومعلمة ومن اقرب الناس لشون الشيء كان واضح جداً في المجلد الاول من الرواية في جانب البشر الي عملوا له سكيب كامل). ايضاً الحالة الثانية راح تلخبط مشاهدي الانمي، لان الانمي عمل سكيب لثلاث حالات استخدم فيها شون مهارة الرحمة؛ في الانمي، وروونا اياه يستخدم هالمهارة على كاتيا في حلقة 14 ومرة اخرى في الحلقة الاخيرة على آنا. غير هذا كله، الانمي ينهي جانب البشر في نفس النقطة الي انهتها فيها الروايات. رغم انها تركت تفصيل معين مهم جداً: هيرو واكابا من السهل جداً تذكرها لأن -بغض النظر عن شخصيتها المنعزلة- لكنها تعتبر اجمل بنت في الصف كامل اذا ما كان المدرسة.

ed2a451a54f558ee3f9fd9e7fce2e8c79611aaae.jpg

1c2bb531d16a70d49bf5569d77a27830536e38a2.jpg


جانب العنكبوتة تم التعامل معه بشكل افضل بكثير، على الرغم ان المسلسل كان بامكانه يحط جهد اكثر يبين ان كوموكو تقدر تعيش وتتجنب ضرر سحر الهاوية(Abyss Magic) بنقلها لوعيها لأحد العناكب المولودة والذي حصلوا بسبب امتلاكها لمهارة الEgg-Laying من Mother وقت امتصت جميع مهاراتها لما قتلتها؛ هذا تم التلميح له بضبابية في احد الحلقات الماضية اظن 16؟ المسلسل ايضاً عمل سكيب خفيف حتى يذهب مباشرة لتطور كوموكو لـ Arachne، لكن ما شفت ولا مشكلة كيف تعاملوا مع المشهد هذا. ويكمل على هذا، رؤية تعابير وجه كوموكو البشري وهي تتكلم داخل عقلها بمونولوجاتها المجنونة ومش من خلال فمها او جزئها البشري وضع ابتسامة كبيرة على محياي وكان مبهج جداً لي:grin:. بعدها نذهب لمشهد مخطط بوتيماس لأول شيء ياخذ -وبعدين ينوي قتل- صوفيا، والذي تم اظهار انها حولت ميرازوفيس بدافع يأس شديد لشخص يحميها وما راح يموت ويخليها.

a598756d9bb5c4fc3f51bfda41a6cbc31131935d.jpg

5f47c8368629b81f8f3d9396a63a4f7b0528aa03.png

cb1501ce411bfe94a6e707d5e8275d71e05fc5a9.png



المشهد هذا و وصول كوموكو لمبارزة بوتيماس (أو بالاحرى التيرمينيتور الي كان يتحكم فيه بوتيماس عن بُعد، والذي يفسر لنا كيف بوتيماس ما مات يوم قطعت راسه صوفيا في حلقة 14) ايضاً تم اقتباسهم بحرفية عالية في الانمي وتعاملوا معهم بشكل جيد. طبعاً على ضوء المشاكل الانتاجية الي تعاني منها السلسلة، يخليني اتسائل هل المشاهد هذي المفروض انها كانت سي جي لكن اعادوا العمل عليها وخلوها تودي انميشين بعد ما جابوا العيد في الانتاج. بعد هذا مشهد وصول الماهوشوجو ماجيكال جيرل آرييل ساما لتنهي كل شيء، روانا ايضاً الى اي حد البودي برين حق كوموكو الي هاجمها امتزج بشخصيتها وتكامل معها. روانا بعد كيف كوموكو وآرييل توصلوا اخيراً لعلاقة عمل وسلام بينهم هدفها قتل بوتيماس. عشان نحط كل هذا في كلام معين، بينما جانب البشر انتهى على كليفهانجر، جانب العنكبوتة انتهى على نهاية اول major stage من قصتها ويمهد لنا انتقالها للـ next stage. نقدر نقول ان برولوج القصة اخيراً انتهى!

c6c873874d7d3204978938b674f4981d15365e8f.png


اجمالاً، اقدر اشوف الفينالي حاجة فوضوية لمتابعي الانمي وما حلت اي شي (خصوصا لجانب البشر) وفي نفس الوقت ترمي الكثير من الـ hooks لقصص مستقبلية ومواسم قادمة. كذلك كشف ان الايلفز هم حرفياً الـ bad guys، ومش ناس تسوي بعض الحاجات الشريرة بس، ممكن كان شيء منفر قليلاً. لكن كقارئ للروايات، مش قادر اعبر عن سعادتي بالحلقة الاخيرة والاقتباس كامل بشكل عام. اتفق المسلسل كانت فيه مشاكل انتاجية وانميشين وايدتنج صارخة خصوصاً الكور الثاني منه والذي نقدر نعزيه الى جدولة انتاج طموحة للغاية واقول هذا وانا ابلع اربعة كيلو ملح، والسلسلة راح تكون افضل بكثير لو اعادوا انتاج كم حلقة من الكور الثاني بشكل كامل *يناظر حلقة 14* لكنني وجدت تجربة مشاهدة المسلسل ممتعة للغاية وامتع حاجة شفتها هذه السنة بكل تأكيد. ورحلة جميلة وبعيدة عن اقتباسات الايسكياي الروتينية المعتادة، وهذا وحده كافي اعطي المسلسل تقييم ايجابي.

b95d7e98ac90055f31f118c1e56d06f0a9465164.jpg
 

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
أيضاً للي ناوي يحول للرواية هذي نصيحتي له

ip3b41lv07971.jpg


ابدأ من اول شيء وراح تعيف الانمي بعدها (&)

ايضاً على الهامش بعد عرض حلقة 24 المخرج الرئيسي ايتاكاجي اشتغل على ستوريبورد 24 حلقة من اصل 24 بشكل متواصل، حاجة مرعبة ما شفت احد قبل يسويها والي يخبرك انه ديكتاتور مفروض يعطي للي معه فرصة مدمن العمل هذا ::laugh::
 

Gavroche

World history is a court of judgment
شفت اخر حلقة وكانت تويستية جدا، قلبوا القصة رأسا على عقب مع المشهد الاخير :openmouth:


ايضاً على الهامش بعد عرض حلقة 24 المخرج الرئيسي ايتاكاجي اشتغل على ستوريبورد 24 حلقة من اصل 24 بشكل متواصل، حاجة مرعبة ما شفت احد قبل يسويها والي يخبرك انه ديكتاتور مفروض يعطي للي معه فرصة مدمن العمل هذا ::laugh::

اذا فعلا فهذا workaholic حتى النخاع، اقدر اشوف لمساته في بعض اللقطات خصوصا انعكاس الشخصيات من بعض المرايا (مشهد السيف خير دليل على ذلك) لكن ما عجبني شغله في بعض الحلقات كان في امكانه يطلع بشيء افضل :(
 

AM152

True Gamer
من فترة طويلة تابعت الويب نوفل (مش اللايت نوفل) لغاية الجزئية اللى تم إقتباسها فى الحلقة العاشرة و توقفت بعدها لأسباب مالهاش علاقة بمستوى العمل و كنت متردد من متابعة الأنمى بس غيرت رأيى بعد تشجيع من @بندول و أخيرا لقيت وقت و تابعته بالكامل فى وقت قياسى و قبل ما اتكلم عنه أحب أشكر @بندول على ردوده الممتازة و المفصلة و اللى وضحت حاجات كثيرة فعلا :blush: ، برضه حبيت متابعة النقاشات و ردود الأعضاء هنا زى @Cloud_no_sora و @STARDUST و غيرهم

مش هاعلق على الجوانب الإنتاجية و مشاكل ال CG و النصف الثانى من العمل و اللى تم توضيحها بالفعل و بالنسبة لى باقى الجوانب قدرت تشيل العمل فى أوقات كثيرة و تخليه تجربة مقبولة بالرغم من مشاكله (النوفل مازالت تجربة أحسن طبعا)

العمل فيه عدد من المميزات و أهمها أسلوب الكتابة المميز و ال Non-Linear ، الأسلوب نفسه مش جديد و موجود فى عدد من الأعمال بس مش كلها بتنجح فى استخدامه و أحيانا بيتسبب فى تعقيد القصة بدون داعى بس هنا بيتم استخدامه بشكل ممتاز

يمكن ده أوضح فى النوفل بس برضه كان موجود فى الأنمى إلى حد ما ، انت بتشوف الأحداث من أكثر من منظور و فترة زمنية بس النقل ده بينهم مش عشوائى أو بدون سبب ، انت بتشوف حدث فى جهة ما عشان العمل ينتقل بعدها لحدث تانى فى جهة مختلفة بس فى نفس الوقت مرتبط بالحدث اللى قبله بشكل أو بآخر ، أحيانا الحدث الثانى بيخليك تشوف اللى قبله بمنظور مختلف أو يربط بين شخصية و التانية أو يوضح مدى التطور اللى حصل فى جهة ما و ما إلى ذلك ، ده بيخليك تفضل طول الوقت متحمس أثناء المتابعة لأن مع كل نقله فى معلومات جديدة و روابط بين الأحداث و أسئلة بيتم طرحها و تدريجيا بتبدى تجمع المعلومات عشان تبنى بيها صورة العالم و تفاصيله المختلفة و ده شئ حبيته جدا فى العمل ، الأنمى ممكن يكون غير من ترتيب بعض الأحداث (مش بشكل إيجابى فى عدد من الأوقات) بس انت مازالت تقدر تشوف الترابط بين الأحداث و الشخصيات المختلفة فى العمل

ميزة تانية هى العالم ، فى معظم أعمال الإيسيكاى البطل بينتقل لعالم مشابه لعالم الألعاب و بيقبله كما هو و الموضوع بينتهى على كده بس هنا الوضع مختلف تماما ، العالم معقد فعلا و العمل ما بيتجاوزش موضوع ال Skills و المستويات و بيتعمق فيها و بصفة عامة هى أحد أكبر ألغاز العمل و حبيت إنه بيبين إزاى إن وجود Skills شئ غريب و غير طبيعى و بيستغله فى بناء عالمه (@بندول اتكلم عن ده فعلا بشكل أحسن فى الصفحة الأولى) ، برضه الصراعات فى العمل موجودة على أكثر من مستوى و مش مجرد مواجهات مباشرة و تفاصيل العالم مثيرة للإهتمام و تخليك دايما عاوز تعرف إيه الحقيقة و إزاى العالم بقى بالشكل ده و غيرها من الأسئلة


ميزة أخيرة و دى أوضح فى الأنمى المرة دى و هى طريقة تقديم البطلة كوموكو :triumph: ، Aoi Yuki أبدعت فعلا فى أداء الشخصية و كانت أكثر من ممتازة و ده مع كوميديا ناجحة و موفقة لدرجة إنها ممكن تشيل الحلقة بالكامل لوحدها و الشخصية كانت ليها أكثر من مشهد رهيب خلال الأنمى

بالنسبة للمشاكل و النقط اللى ماحبيتهاش فأهم نقطة كانت إن معظم الشخصيات الأساسية Moraly grey at best ، عشان أكون واضح مابقولش إن الشخصيات سيئة و المسألة تبقى تفضيل شخصى فى الأساس
شخصيا مابحبش الأعمال اللى بيتم تقديمها من وجهة نظر الأشرار و ماعنديش استعداد لمتابعة عمل بيقدم رحلة صعود طاغية (ده السبب اللى خلانى كرهت Overlord بعد حماسى المبدئى ليه) و ده السبب اللى خلانى أقلق من إكمال النوفل زمان بس بعد الرجوع للعمل فالوضع هنا مختلف بشكل كبير عن عمل زى Overlord و الشخصيات هنا مش أشرار بالمعنى الحرفى يمكن باستثناء صوفيا :tongueout: (بس فى نفس الوقت مش أبطال) و ده اللى خلانى اتقبله نسبيا و تقديرى لبعضها زاد خاصة كوموكو و إن كانت مازالت عندى بعض المشاكل و ده اللى هاشرحه بالتفصيل هنا :

العمل بيقدم فكرة مثيرة للإهتمام و هى إيه اللى هايحصل لو نقلت ناس عادية عايشة فى عالم مسالم لعالم قاسى فى زمن حرب و إيه تأثير ده عليهم و هل هايفضلوا محتفظين بطبيعتهم أم هايتغيروا مع العالم و من خلال العمل انت بتشوف إزاى الطبيعة المختلفة للعالم أثرت على الشخصيات و غيرت منهم بأكثر من طريقة و أحد النقط اللى مقتنع بيها (و هاختلف هنا مع @بندول) تبقى إن بالرغم من القدرات و الألقاب ليها تأثير واضح على الشخصيات فده مش معناه إنها عدلت منهم قد ما هى أظهرت أو زودت جوانب كانت موجودة فعلا و اختيارهم ليها ماكنش من فراغ ، قبل كده D ذكرت إنها راعت اختيار الRace الموافق لكل شخصية و صحيح إنها مش شخصية تقدر تثق فى كلامها (و مش هتفاجئ لو إن D جاية من Devil ) بس أظن إن الموضوع مشابه من ناحية ال Skills و ال Titles و مشاهد الشخصيات فى العالم السابق بتبين إن كان عندها استعداد و قابلية للإتجاه اللى خدته فى العالم الحالى

بالنسبة لكوموكو فالحقيقة إنى ماحبيتش شخصيتها أثناء متابعتى للنوفل ، الشخصية سواء فى العالم السابق أو الحالى ماعندهاش أى روابط أو إهتمام بأى حد و بتتحرك بشكل عملى بحت بدون مشاعر حقيقية تجاه أى حد أو ده الإنطباع اللى خدته وقتها و خلانى مش قادر اتعاطف معاها ، مع الأنمى انت بتقدر تشوف إن ده مش كل حاجة و تقدر تميز إن جزء كبير من مزاحها خلال العمل يبقى محاولة للتعامل مع واقعها الأليم ، برضه الشخصية مش خالية من المشاعر و ماعندهاش مشكلة تساعد البشر لو الظروف تسمح و إن كان ده مش جاى من ناحية مبادئ أو رغبة فى الإصلاح و إنما دوافع شخصية

الشخصية كما ذكرت Moraly grey ، سواء فى عالمها السابق أو الحاضر واكابا أو كوموكو ماكنش عندها أى إهتمام بالبشر ، هى مش هتأذيهم بدون سبب بس فى نفس الوقت مش هاتهتم بيهم بشكل خاص و الطبيعة و الظروف القاسية اللى مرت بيها زودت الجانب لدرجة كبيرة و عشان كده هى ماكنش عندها أى مشكلة فى قتل البشر لما هاجموها بالرغم من إنها عارفة وجهة نظرهم ، لنفس السبب موضوع إنقاذهم للعالم فى النهاية مش راجع لكونهم أبطال قد ماهو هايضرها بشكل شخصى و عشان كده الخسائر من ناحية البشر مالهاش أهمية مقارنة بتحقيق الهدف (و إن كانت للأمانة واضح إنها مش عاوزة تقتل زملائها السابقين على عكس صوفيا) و برضه هى عملية لأقصى درجة ممكنة و ده واضح من موضوع عدم إهدارها للجثث حتى من البشر نفسهم و اللى كان شئ Disturbing بصراحة

على عكس كوموكو فشخصية زى صوفيا واضح إنها مستمتعة بلعب دور الشرير و ماعندهاش مشكلة فى قتل زملائها السابقين ، من خلال العمل واضح إنها مرت بظروف قاسية سواء فى العالم السابق أو الحالى و يمكن ده هايتم شرحه بشكل أكبر بعد كده و بصفة عامة أحد ثيمات العمل تبقى إزاى الظروف القاسية بتخليك تتغير و تاخد قرارت صعبة هاترفضها فى الظروف العادية (أوكا أكبر مثال لده) بس فى نفس الوقت الظروف دى بتبين معدن الشخص و طبيعته و بالرغم من إن كوموكو و صوفيا مروا بظروف صعبة فى حياتهم و السابقة و الحالية إلا إن الفرق شاسع بين اسلوبهم و تصرفات صوفيا خلتنى أكرهها فعلا على عكس كوموكو

بصفة عامة المفترض إن جانب ال Demons عاوز ينقذ العالم بس هو مابيعملش ده حبا فى البشر (أو حتى ال Demons ) و إنما كل واحد بيتحرك لإهدافه الشخصية سواء كانت الحفاظ على نفسه فى حالة كوموكو أو المصلحة العامة (و ممكن شئ تانى) فى حالة آرييل و هكذا و للسبب ده مافيش إهتمام حقيقى بالبشر هنا و عادة أنا باكره الأعمال من النوع ده و ماحبيتش تصرفات الشخصيات فى أوقات كثيرة بس زى ما ذكرت ده تفضيل شخصى فقط و فى حالة العمل هنا مميزات العمل خلتنى اتجاوز عيوبه و أبقى عاوز أكمله

بالنسبة لباقى الشخصيات :

شون تم تقديمه كبطل الإيسيكاى التقليدى عشان يتم مسح الأرض بيه بعد كده بشكل مقصود و متعمد و تحس إن الكاتب بيقول إن العالم الحقيقى مافيهوش الكلام ده و الأساس هو الشخصيات الرمادية

تقديم آرييل فى العمل كان ممتاز و مهيب فعلا و حبيت الشخصية بس فى نفس الوقت كرهت فكرة إندماجها مع كوموكو

هيوجو كان شخصية مزعجة و مثال على فكرة إن الظروف بتظهر معدن الشخصيات

حبيت شخصية فيرونى بس مش عارف هل دورها هايستمر بعد كده و لا لأ

المشكلة التانية بالنسبة لى كانت فى توازن القوى

بصراحة الفرق الشاسع فى القوى بين الشخصيات كان مزعج فعلا بالنسبة لى ، المفترض إن الوحوش بيتطوروا أسرع من البشر بس السرعة الخرافية اللى كوموكو اتطورت بيها و المستوى الجنونى اللى وصلت ليه هى و صوفيا و باقى ال Demons كان مبالغ فيه خاصة لما تقارنه بالضعف الغريب للبشر ، أنا ممكن أفهم إن البعض زى شون كانوا بعيدين عن القتال و ماخدوش خبرة حقيقية بس حتى المقاتلين المحترفين أضعف بمراحل من ال Demons و بشكل غريب

برضه نقطة ماقدرتش اقتنع بيها تبقى إزاى إن ال Demon Lord آرييل ماكنش عندها أى Skill تحارب بيها ال Parallel Mind لكوموكو حتى بوجود ال Abyss Magic و ال Heresy Resistance و كوموكو الوحيدة اللى ما بتتأثرش بالقدرات العقلية و الموضوع ضايقنى فعلا

فى الآخر و بالرغم من مشاكلى مع العمل إلا إنه بيفضل تجربة مميزة و عمل يستحق المتابعة و لو كنت ماتقدرش تستحمل مشاكل ال CG و اللى كانت كثيرة للأمانة فممكن تنتقل للنوفلز مباشرة بس ماتفوتش العمل
 
التعديل الأخير:

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
@AM152

كالعادة رد متعة خالصة للقراءة ما شاء الله (&)

بالنسبة لمشاكلك مع الانمي في سبويلر الشخصيات كنت افكر اقتبس كذا نقطة بتعليقي لكن الشيء ما عارف يمكن ادخل في مناطق سبويلرية بدون قصد فراح امسك هالشي لين يأتي موسم ثاني يكمل باقي المجلدات ونشوف رأيك وقتها بشكل أشمل من اللحين.

بصراحة الفرق الشاسع فى القوى بين الشخصيات كان مزعج فعلا بالنسبة لى ، المفترض إن الوحوش بيتطوروا أسرع من البشر بس السرعة الخرافية اللى كوموكو اتطورت بيها و المستوى الجنونى اللى وصلت ليه هى و صوفيا و باقى ال Demons كان مبالغ فيه خاصة لما تقارنه بالضعف الغريب للبشر ، أنا ممكن أفهم إن البعض زى شون كانوا بعيدين عن القتال و ماخدوش خبرة حقيقية بس حتى المقاتلين المحترفين أضعف بمراحل من ال Demons و بشكل غريب

برضه نقطة ماقدرتش اقتنع بيها تبقى إزاى إن ال Demon Lord آرييل ماكنش عندها أى Skill تحارب بيها ال Parallel Mind لكوموكو حتى بوجود ال Abyss Magic و ال Heresy Resistance و كوموكو الوحيدة اللى ما بتتأثرش بالقدرات العقلية و الموضوع ضايقنى فعلا

حط في بالك ان كوموكو عندها Favour الهه شريرة هنا وتلقت كذا هدية منها سواء تناسقها مع بعض المهارات واثارها على نمو قوتها والسكيل بشكل عام، الشيء لا تشوفه ميزان عادل اكثر منه كيان جالس على كرسي ويشاهد من شاشة In amusment وعنده فشار. مع ان الصورة الحقيقية مش كذا ايضاً لكن لازم نكمل قليلاً حتى نتكلم عن بعض التفاصيل الخفية الى الان.

بخصوص نقطة ليش ارييل ما قدرت تتعامل مع هجوم كوموكو فالسر ان الهجوم نفسه والمهارات استخدمت بشكل مش المفروض تستخدم من خلاله والى حد ما الي صار كان خارج الماتركس. اتفهم لو الامر تشوفه ديوس اكس ماكينا لكن فيه تفسير ذكي لسه خارج السكوب الي وصلوا له.
 

AM152

True Gamer
@بندول

شكرا على ردك و توضيحك :blush:

بالنسبة للشخصيات فواضح من كلامك إن لسه فى حاجات هايتم توضيحها بخصوصهم و فى تفسير منطقى للأحداث و ده شئ مشجع

بصراحة متابعة الأنمى شجعتنى للرجوع للنوفل مرة تانية بس ناوى انتظر شوية فى حالة نزول موسم تانى للعمل :triumph:
 

Black Wolf

Woolfe
من بعد ما انهيت الحلقات المتراكمة علي من انمي داي، قررت ارجع اكمل هذا الانمي ::cool::

يلي بتذكره اني اخر حلقة حضرتها هي 15، المهم رجعت عدت مشاهدتها عشان استرجع شوي من ذاكرتي مع هالعمل ::laugh::

الرهيب في الموضوع انه قرار اعادة مشاهدتها كان جدا ممتاز لاني كنت ناسي تماما الاحداث ::laugh::

الحلقة كانت ممتازة وهي قتال العنكوبة اولها مع امها وبالاخير مع جيشيها ::rock:: حلقة كانت فعلا موترة للأعصاب :fearful:
 

Black Wolf

Woolfe
الحلقة 16 ما بين الممل وما بين الرهابة

- عنكبوتتنا اكتسبت قدرة الخلود ... بس الحقيقة شاكك في مصداقيتها مش عارف ليش

- د يلي بتتكلم معها واضح انها قاعدة تعرط وتكذب عليها

- جزئية البشر مع ملابس السباحة فقعتلي مراراتي

- ههههههه عشت وشفت عنكبوتة لابسة ملابس سباحة وقاعدة تصيد سمك ::laugh:: ::laugh:: ::laugh:: ::laugh::

- نهاية الحلقة تويست غير متوقع نهائيا :fearful: حبيبة علوش قطعت عنكبوتتنا :fearful: ما بعرف هل هذا يلغي التحليل يلي طلع انهما نفس الشخصية :fearful: اييييش فيه :coldsweat:
 

Black Wolf

Woolfe
واصل الحلقة 21 وحابب اعلق بكلمة وحدة فقط " مراراتي رح تفقع منه "
 
  • Haha
Reactions: Tia

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
كان هناك سيمنار مؤخراً بعنوان KADOKAWA Anime's Overseas Business Strategy, Case of ISEKAI. and Future Prospects قدموها اسماء كبيرة شغالة في كادوكاوا تحدثوا فيها عن استراتيجيات العمل داخل الشركة وتنمية العناوين المملوكة لهم وتوسعة نفوذها خارج اليابان وكلامهم مثير جداً للاهتمام للمهتمين كيف الشركات نفس كادوكاوا تنوي تسير شغلها ونموذج عملها فضلاً عن خططها في السنين الجاية. رابط المقالة للي يود يقرأ

الي شدني انهم تحدثوا عن كومو ديسو بشكل مستفيض وكيف نجاحه وكيفية حملاته الترويجية ممكن يكون لبنة وباكورة استراتيجية جديدة راح يستخدمونها مع انمياتهم في المستقبل.


Kikuchi admitted that he was once in the "sell the property to the highest bidder" camp, but that he now understands the importance of optimizing gains past the Minimum Guarantee (MG) and working with partners who can enable that. As an example of a highly successful partnership, the two pointed to the So I'm a Spider, So What? anime, which was a co-production with Crunchyroll and became part of the Crunchyroll Originals line. It was determined that the series had higher growth potential abroad compared to Japan, and by cooperating closely with Crunchyroll on the marketing side, the anime was able to reach its top potential.

نموذج كادوكاوا القديم هو sell the property to the highest bidder أي يسمحوا بعرض او شراء عناوينهم لـ اعلى مُزايد، بينما الان يفضلوا يعملوا اوبتمايزيشن اكثر حتى يتحصلوا على ارباح تتجاوز فلوس الحد الادنى للضمان المالي(Minimum guarantee) ويريدوا العمل مع شركاء يحققوا لهم هالشي. المثال الي ضربوه في هالناحية ويعتبروها شراكة ناجحة جداً جداً هو كومو ديسو ايسكياي العنكبوتة، الي انتجوه بالتعاون مع خدمة ستريمنج كرانشي رول واصبح ضمن عناوين انميات كرنشي رول الاوريجنالز. مسؤولي كادوكاوا انتهوا ان كومو ديسو عنده قابلية ينمو اكثر بكثير في الخارج برا اليابان مقارنة بداخل اليابان. وبسبب تعاونهم عن قرب مع كرانشي رول في التسويق قدروا يوصلوا بالانمي لاعلى امكاناته الربحية.


he numbers for So I'm a Spider, So What? were impressive. During its run, it was one of the top five shows on Crunchyroll, and within six months, the earnings exceeded its MG. Because of this, Kadokawa now earns extra royalties from Crunchyroll for the title. Meanwhile, the series has received over 340 million views in Asia, and it is in bilibili's top 10 of all time in the Japanese animation category.

أرقام كومو كانت ممتازة كثيراً. وقت عرضه- النصف الاول من سنة 2021 مدة ستة اشهر- كان من ضمن اعلى خمس انميات مشاهدة على منصة كرانشي رول. الي جعل الارباح تتعدى الحد الادنى للضمان المالي وبسبب هالشي، كادوكاوا يحصلوا ارباح اضافية من العنوان من كرانشي رول. وفي الوقت نفسه السلسلة تجاوزت 340 مليون مشاهدة في أسيا(اعتقد يقصدون الصين هنا)، في منصة بيلبيلي المسلسل دخل ضمن قائمة اكثر عشر انميات يابانية مشاهدة في تاريخها!

يكملوا كيف سياستهم الجديدة مكنت هالنجاح الكبير وهلم جرا اقرؤوا المقال كامل لو عندكم فضول اكبر.

==

أعتقد الان صارت من "هل" فيه موسم ثاني لـ "متى" الموسم الثاني (&)

طبعاً متشائم كثيراً لأن غالب الظن راح يأخذوا منحى if it's not broke don't fix it مع الموسم الثاني دام النجاح مضمون حتى لو عطوا الجمهور جودة سيئة جداً ولدينا في اخر حلقات الكور الثاني مثال. يمكن يحدث العكس ونشوف اهتمام اكبر الان وان شاء الله خير.

في الضفة البعيدة ما توقعت ابداً في حياتي احصل اسم كومو في قائمة اكثر عشر انميات مشاهدة في تاريخ الصين الشيء جنوني لو قلت لي هذا اخر السنة الي راحت. اتوقع كادوكاوا تجيهم royalties خيالية مقابل شغلهم الهزيل بعض الشيء هنا شيء ما يستحقوه ابداً حصل ارباح وعطني حاجة محترمة يا بخيل @@
 

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
كنت استنيت البلوري يمكن فيه تعديل بالمشاهد لول

جبت لكم الخبر اليقين! تسنى لي اشوف البلوراي كاملاً -حجمه عشرة جيجا و راو ما فيه ترجمة وحصلت عليه لدواعي تثقيفية واشبع نهم الفضول وهل فيه تغييرات او لا ومسحته بعدها علطول- وقارنت بينه وبين الحلقات في البث التلفزيوني نافذتين جنب بعض. والشيء عملته لأن تويتر انتشر فيه كلام وتغريدات كيف البلوراي تعيس وجابوا مقارنات صور ثابتة كأنها تثبت نقطتهم وبغيت اشوف بنفسي.

ببساطة شديدة البلوراي ابجريد محترم جداً من البث التلفزيوني وسالفة انه داونجريد كبير عنه هراء محض. فيه تحسينات كبيرة خصوصاً في اخر كولكشنين(من حلقة 12 لـ 24)، تحسينات ملحوظة تقدر تتلمسها بسهولة لكل حلقة شاهدتها اقارن بينهم. من ضمنها فريمات تحريك "زيادة" لمشاهد شتى وحلقات عديدة خاصة الحلقات الاخيرة. والصور الثابتة الي جابوها وتحججوا انها داونجريد بالاساس صور فريمات تتحرك والشيء تقدر تشوف كيف يمكن يجيه لغط (فريمات حلقة ناروتو شيبودن المشهورة الي اخذوها الناس ميم مع انها حاجة ساكوغية فاخرة) كومو فريماتها مش بجودة ناروتو وبعيدة كثير عنها لكنها افضل من الصور الثابتة ايام البث التلفزيوني وحاجة تتحرك بشكل جيد.

حتى النصف الثاني من الكارثة الي اسمها حلقة 14 احسن بفارق كبير كبير من حلقة البث التلفزيوني وتقدر تشوف انهم رجعوا للحلقة يصلحوا حاجات كثيييرة فيها. ممكن الساكوغا مجانين الانميشين لسه يشوفوها سيئة -المسلسل بكبره لديهم سيء- لكنها بالتاكيد وأنا على أتم القناعة افضل من حلقة البث التلفزيوني والي يقول لك غير كذا غلطان.

حقين تويتر الي يشوفوا اي حاجة اقل من جوجتسو كايسن مثلاً او سي جي= يع ما راح يرضوا بأي حاجة في المسلسل بث تلفزيوني او بلوراي ويدورون الزلة على اي شيء. لكن الاشخاص الاخريين انصح بشدة يقتنوا البلوراي وحاجة Massive upgrade ومست يشتريه اي فان لكومو او لسه ما شاهد الانمي ويبغى يشاهده بأبهى حلة لما يصدر الاصدار الغربي.
 

STARDUST

Gurenyuu
جبت لكم الخبر اليقين! تسنى لي اشوف البلوراي كاملاً -حجمه عشرة جيجا و راو ما فيه ترجمة وحصلت عليه لدواعي تثقيفية واشبع نهم الفضول وهل فيه تغييرات او لا ومسحته بعدها علطول- وقارنت بينه وبين الحلقات في البث التلفزيوني نافذتين جنب بعض. والشيء عملته لأن تويتر انتشر فيه كلام وتغريدات كيف البلوراي تعيس وجابوا مقارنات صور ثابتة كأنها تثبت نقطتهم وبغيت اشوف بنفسي.

ببساطة شديدة البلوراي ابجريد محترم جداً من البث التلفزيوني وسالفة انه داونجريد كبير عنه هراء محض. فيه تحسينات كبيرة خصوصاً في اخر كولكشنين(من حلقة 12 لـ 24)، تحسينات ملحوظة تقدر تتلمسها بسهولة لكل حلقة شاهدتها اقارن بينهم. من ضمنها فريمات تحريك "زيادة" لمشاهد شتى وحلقات عديدة خاصة الحلقات الاخيرة. والصور الثابتة الي جابوها وتحججوا انها داونجريد بالاساس صور فريمات تتحرك والشيء تقدر تشوف كيف يمكن يجيه لغط (فريمات حلقة ناروتو شيبودن المشهورة الي اخذوها الناس ميم مع انها حاجة ساكوغية فاخرة) كومو فريماتها مش بجودة ناروتو وبعيدة كثير عنها لكنها افضل من الصور الثابتة ايام البث التلفزيوني وحاجة تتحرك بشكل جيد.

حتى النصف الثاني من الكارثة الي اسمها حلقة 14 احسن بفارق كبير كبير من حلقة البث التلفزيوني وتقدر تشوف انهم رجعوا للحلقة يصلحوا حاجات كثيييرة فيها. ممكن الساكوغا مجانين الانميشين لسه يشوفوها سيئة -المسلسل بكبره لديهم سيء- لكنها بالتاكيد وأنا على أتم القناعة افضل من حلقة البث التلفزيوني والي يقول لك غير كذا غلطان.

حقين تويتر الي يشوفوا اي حاجة اقل من جوجتسو كايسن مثلاً او سي جي= يع ما راح يرضوا بأي حاجة في المسلسل بث تلفزيوني او بلوراي ويدورون الزلة على اي شيء. لكن الاشخاص الاخريين انصح بشدة يقتنوا البلوراي وحاجة Massive upgrade ومست يشتريه اي فان لكومو او لسه ما شاهد الانمي ويبغى يشاهده بأبهى حلة لما يصدر الاصدار الغربي.
الله يبشرك بالخير..
الى نياااا
 

STARDUST

Gurenyuu
شفت حلقة 14 بنسخة الBD وجنبها نسخة الTV التعديل للأسف مو ضخم، توقعت شي حقيقي هنا، زي تعديل ببعض المشاهد اخراجيا، فيه مشهد كان عبارة عن ثلاثة فريمات ما زال ثلاثة فريمات بالبلوري.
فيه مشاهد تعدلت لكن مو شي حقيقي..

عموما بما انه بندول شاف الانمي بلوري كامل فاثق بكلامه، الاكيد انه فيه تحسين في بعض المشاهد بالحلقات.

هل عندك مثال لمشهد واضح تغير في البلوري عن الTV بندول؟
 

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
شفت حلقة 14 بنسخة الBD وجنبها نسخة الTV التعديل للأسف مو ضخم، توقعت شي حقيقي هنا، زي تعديل ببعض المشاهد اخراجيا، فيه مشهد كان عبارة عن ثلاثة فريمات ما زال ثلاثة فريمات بالبلوري.
فيه مشاهد تعدلت لكن مو شي حقيقي..

عاد تعديل اخراج هذي معناتها يسوو المشهد من اول وجديد وش هالتوقع ياخي ::laugh::

هل عندك مثال لمشهد واضح تغير في البلوري عن الTV بندول؟

هذي مقارنات بين المشاهد المختلفة من حساب ياباني






ايضا اقدر فيهم عدلوا خطأ مستغرب في اخر حلقة


بعد مشهد بوتيماس فجر راس كومو جابوها في لقطة سريعة براسها البلوراي عدلوا هالشي

اخيرا وليس اخرا هذي هي التغريدة الي يقولون البلوراي أسوأ من البث فيه. مع الاخذ في الاعتبار ان مشهد البث هو صور يكاد يكون still بفريمات قليلة ما تتحرك ويفسر كيف تفاصيلها جميلة وافضل بينما الBD اخذوا فريمات تتحرك وطالعة أسوأ من الستيل ايمجز والمقارنة بينهم ما تصح ابدا نفس مثال شيبودن الي ذكرته

 

Black Wolf

Woolfe
من بعد تأجيلات وتأجيلات واخييرا انهيت هذا العمل قبل فترة الحقيقة

ووقت ما انهيت العمل كان عندي كثير من الكلام حوله ولكن سأختصر الكلام على شكل نقط يشمل العمل كامل

- جزئيات العنكبوتة وهي نفسها ارهب اشي في هذا العمل

- جزئيات البشر بكل ما يشملهم سيء جدا، لا كتابة ولا شخصيات ولا احداث

- النصف الاول من العمل ممتاز اما النصف الثاني من العمل سيء جدا

- الكاتب حسيته شتت نفسه كثيرا في اكثر من قصة واكثر من دوامة جعل من الكشف عن بعض الامور ما الها اي طعمة " ضعف كتابي واخراجي "

- الاخراج متفاوت بشكل كبير في العمل

يعني هذا يلي متذكره الحقيقة يعني بإختصار العمل يا دوب يوصل المتوسط بالنسبة لي شخصيا ومع ذلك اذا اعلنوا عن الجزء الثاني انا اول واحد رح يشاهده
 

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
الكاتب حسيته شتت نفسه كثيرا في اكثر من قصة واكثر من دوامة جعل من الكشف عن بعض الامور ما الها اي طعمة " ضعف كتابي واخراجي "

لو راح يخليك تتحمس لو فيه موسم ثاني راح يكون خط زمني واحد ومش دوامات على قولتك. الشيء كان شغال بشكل هائل في اللايت نوفلز ومن احسن القصص الي انكتبت بالنسبة لي وصعب كثير تنقله لميديم الانمي والظاهر ما نجح معك هالشي

ايضاً لو فيه موسم ثاني فالبشر ما لهم اي وجود اطلاقاً فيه عشان نخليك اول واحد تحضره فعلاً (&)
 

STARDUST

Gurenyuu
قاعد اتفرج افتتاحيات عشوائية وطبيت على الافتتاحية الثانية، واستوعبت.. اني جدا مشتاق للانمي ذا :cry:


الافتتاحية تعطي ادرينالين مو طبيعي، تحديدا بالبارت الثاني منها::laugh::
 
أعلى