hits counter

نقاش أنمي شتاء 2021 | JOJO BIZARRE ADVENTURES PART 6

AM152

True Gamer
بعد توقف طويل رجعت للعمل و خلصت آخر دفعتين

مش هاتكلم عن النواحى الإنتاجية و مشاكلها و اللى الأعضاء اتكلموا عنها فعلا و هاركز على القصة و الشخصيات

بصفة عامة إنطباعى عن البارت كان Mixed يميل للسلبية ، من حين لآخر البارت كان بيقدم جزئيات و أفكار ممتازة بس إجمالا مشاكله (بعيدا عن الإنتاج) كانت كثيرة بالنسبة لى ، يمكن ظروف متابعتى ليه أثرت عليا و ممكن أراجع رأيى فيما بعد بس حاليا ده إحساسى تجاه البارت
جولين : وضع جولين غريب بالنسبة لى :confused::، على الورق هى أحسن من شخصية زى جورنو و اللى كان أقرب لشخصية جانبية و فى تطور نسبى لشخصيتها على مدار العمل مقارنة بيه بس فى حالة جورونو هو كان بيتحرك كجزء من فريق مع شخصية قوية زى بوتشارتى فى المقدمة الشئ اللى عمل نوع من التوازن أما هنا فجولين كبطلة ماقدرتش تحقق التوازن ده و على عكس باقى أبطال جوجو (باستثناء جورنو) أو حتى باقى شخصيات البارت زى FF أو إرميس فماكنتش شخصية مميزة بالنسبة لى، انت تقدر بسهولة تذكر صفة مميزة للشخصيات (سواء سلبية أو إيجابية) زى إن جوناثان مثالى أو جوتارو إيدجى و حتى فى البارت إرميس إنفعالية و إمبوريو متوتر و هكذا بس جولين مافيهاش غير صفات بطل الشونين العادى فى معظم الوقت الشئ اللى مابيساعدهاش خاصة مع أضعف فريق فى العمل ، عشان أكون واضح مابقولش إن شخصية جولين سيئة و من حين لآخر بنشوف لمحات محدودة لشخصيتها (زى إنتقامها من محاميها أو حبيبها السابق) بس فى معظم الوقت هى دايما مجبرة إنها تحرك من النقطة أ للنقطة ب و معظم قراراتها مبنية على الضرورة و إجمالا ماسابتش إنطباع قوى عندى

الفريق : زى ما قلت فى النقطة السابقة البارت بيقدم أضعف قريق فى العمل لأنه من الأساس مش فريق حقيقى بهدف واحد على عكس باقى البارتات و إنما مجموعة أشخاص بتوجهات و أهداف مختلفة اتحطوا فى مأزق واحد و كل واحد بيتصرف بطريقته و ممكن يحاول يعتمد على الآخر بس بدون إحساس حقيقى بوجود صداقة أو ما شابه

من الناحية الفردية فالشخصيات مش سيئة للأمانة و بالعكس حبيت شخصيات زى FF (و اللى دورها كان قصير جدا للأسف) و أناسوى كان إضافة جيدة فعلا و حبيت تحليله للمواقف و كان ممكن استخدام الشخصيات بشكل أحسن بكثير بس للأسف ماكنش فى تفاعل حقيقى بينهم أو Chemistry بين جولين و أناسوى الشئ اللى خلى عندى صعوبة فى تقبل نسبة مش قليلة من تصرفات الشخصيات مع إنطباع عام سلبى للأسف

الأشرار : للأسف نسبة كبيرة من الأشرار كانوا شخصيات ضعيفة و غير مميزة ، أحد أوضح الأمثلة كانت المواجهة ضد الحارس فى السجن الإنفرادى ، من بعد فتح الباب للسجناء و إظهار تصميمات مميزة لبعضهم بنكتشف إن المواجهة تبقى ضد الحارس اللى مافيهوش أى شئ مميز و الموضوع كان مستفز بالنسبة لى ، نفس الشئ مع صاحب ستاند التتبع (أو البصاق) و ستاند الرسوم و غيرها

بالنسبة للشرير الرئيسى بوتشى فمعظم مشاكلى معاه راجعه لنقط متعلقة بالستاند الخاص بيه ( White Snake تحديدا ) و بعض القدرات أو التصرفات الغير منطقية ليه حتى بمقاييس جوجو بس ده نقاش ماحبش أدخل فيه بس كشخصية شريرة هو ماكنش سيئ بس كان مستفز ، الشئ اللافت للإنتباه بالنسبة لبوتشى هو كم الغرور اللى عنده ، إحنا بنشوف احتقاره الواضح و طريقه تعامله المتعالية مع الشخصيات الجانبية فى العمل و بدون داعى فى أوقات كثيرة فى تناقض واضح مع هدفه المزعوم فى جلب السعادة للبشر و ده مع رفضه للإعتراف بأخطاءه أو تحمل مسؤوليتها زى دوره فى موت أخته و اللى حمله بالكامل على ويزر ريبورت و طريقة تعامله معاه بعد موتها ، بوتشى كان ممكن يحل مشكلة أخته أو حتى مشكلة ويزر ريبورت بعد موتها بطرق مختلفة لكن الغرور منعه و الدافع الأكبر ورا خطته مش مصلحة البشر قد ما هى النرجسية و الإحساس بالعظمة مع الرغبة فى التحكم و اللى تبقى شئ طبيعى بالنسبة لشخص مثله الأعلى يبقى ديو

بالنسبة لديو فمتفق مع اللى قال @Wind Rider بخصوص إن دوره و أهدافه فى البارت مش متفقه مع اللى شفناه منه فى البارت الثالث


المواجهات و الستاندات :

خلال البارت بقى واضح إن أفكار الستاندات تطورت مع تفاصيل أكثر و خيال أوسع ، من ناحية ده قدم ستاندات بأفكار غريبة و مميزة مع مواجهات جيدة و حتى مرعبة فى بعض الأوقات بس فى المقابل فى ستاندات تانية تحس إن التعقيد و الخيال فيها زاد مع الكاتب و إن الموضوع كان عك حقيقى ، برضه ضعف نسبة من أصحاب الستاندات ساب أثره على المستوى العام للمواجهة و دى الحاجات اللى لفتت انتباهى (فى آخر بارتين)

فى الحبس الإنفرادى ستاند ال Survivor ماكنش ليه تأثير حقيقى على جولين باستثناء مشهد واحد فى الوقت اللى أصاب باقى السجناء و الحراس بجنون تام ، حتى لو جولين قدرت تقاومه فمالموضوع المفترض مايبقاش بالسهولة دى

المواجهة ضد ستاند النيزك كانت غاية فى السوء ، الفكرة نفسها جيدة بس التنفيذ ضعيف مع أكثر شرير غير مميز فى العمل :unamused:

بعد كل الكلام عن تعقيد ستاند العجوز و اعتباره غير منطقى استغربت إن فكرة الستاند الحقيقية بسيطة و مش أغرب شئ قدمه العمل ، للأسف المواجهة نفسها مش مقنعة و نهاية العجوز كانت سيئة جدا فى المقابل ستاند التتبع و البصاق كان من أغرب ماشفت و هو فعلا اللى ممكن اعتباره غير منطقى

فكرة ستاند الطفل الأخضر كان غريبة و مميزة فعلا و لولا كونه طفل كانت المواجهة ضده هاتبقى شبه مستحيلة

قدرة فقدان الذاكرة لستاند ميو ميو كانت شئ مرعب فعلا و من الجزئيات اللى ادتنى إحساس حقيقى بالقلق و التوتر

فكرة ستاند بوهيميان رابسودى تبقى واحدة من أكثر الأفكار المميزة فى البارت و المواجهة كانت ممتازة فى معظمها بس النهاية كانت ممكن تتقدم بشكل أحسن بكثير

انت محتاج قدرة عالية على التفويت و التجاوز عشان تقبل خروج جولين من المواجهة ضد ستاند الRods بدون إصابات بعد ما ولعت فى نفسها حرفيا :nomouth: أو الطريقة اللى نجوا بيها هى و إرميس من ستاند الذكريات الخاص ب Versus ::confused:: أما موضوع ال Snails الخاص بويزر ريبورت ف No Comment :neutral:

بالنسبة لستاندات بوتشى ، عندى مشاكل كثيرة مع White Snake و استخداماته خلال العمل بس مش هاعلق عليها ، المواجهة ضد Sea Moon ماحبيتهاش أما Made in Heaven فالمواجهة ضده كانت رهيبة فعلا و العمل أبدع فى تقديم فكرة تسارع الوقت و قدم إحساس حقيقى بشد الأعصاب :triumph:

الأوستات : نقطة ضعف حقيقية فى العمل للأسف و خاصة لما بيظهر جوتارو مع الثيم القديم بتاعه ساعتها بتحس بالفرق الشاسع فى المستوى


النهاية : حبيت فكرة فوز بوتشى فى المواجهة ، مع قدرة جنونية زى دى فالخروج بدون خسائر أو موت شخصية واحدة أو اثنين هايبقى غير منطقى أو كافى و اللى حصل كان شئ خارج تماما عن المتوقع ، فكرة العالم التانى غريبة جدا للأمانة و بعض النقط مش واضحة بالنسبة لى ( على سبيل المثال إذا كانت أرواح جولين و الباقى قدرت ترجع بعد موتها فى العالم السابق على عكس كلام بوتشى و المفترض إن احداث العالم بتتكرر فليه مارجعتش فى الشخصيات اللى شفناها فى السجن و إنما فى شخصيات جديدة كليا) أظن إنى محتاج أشوف تحليللات أكثر عنها ، برضه فكرة إن العالم السابق بكل شخصياته و أحداثه انتهى تماما يبقى شئ صعب تقبله بس إجمالا انطباعى عن النهاية إيجابى


فى الآخر مش هاقول إن العمل كان تجربة سلبية و كما ذكرت هو كان فيه فعلا جزئيات جيدة و ممتعة بس هو كان ممكن يبقى أحسن بكثير
 
التعديل الأخير:

MaherMatrix

True Gamer
بالنسبة للشرير الرئيسى بوتشى فمعظم مشاكلى معاه راجعه لنقط متعلقة بالستاند الخاص بيه ( White Snake تحديدا ) و بعض القدرات أو التصرفات الغير منطقية ليه حتى بمقاييس جوجو بس ده نقاش ماحبش أدخل فيه بس كشخصية شريرة هو ماكنش سيئ بس كان مستفز ، الشئ اللافت للإنتباه بالنسبة لبوتشى هو كم الغرور اللى عنده ، إحنا بنشوف احتقاره الواضح و طريقه تعامله المتعالية مع الشخصيات الجانبية فى العمل و بدون داعى فى أوقات كثيرة فى تناقض واضح مع هدفه المزعوم فى جلب السعادة للبشر و ده مع رفضه للإعتراف بأخطاءه أو تحمل مسؤوليتها زى دوره فى موت أخته و اللى حمله بالكامل على ويزر ريبورت و طريقة تعامله معاه بعد موتها ، بوتشى كان ممكن يحل مشكلة أخته أو حتى مشكلة ويزر ريبورت بعد موتها بطرق مختلفة لكن الغرور منعه و الدافع الأكبر ورا خطته مش مصلحة البشر قد ما هى النرجسية و الإحساس بالعظمة مع الرغبة فى التحكم و اللى تبقى شئ طبيعى بالنسبة لشخص مثله الأعلى يبقى ديو

امممم اختلف مع هالتحليل لبوتشي. هو فعلاً اعترف بخطأه باللي صار بموضوع اخته حتى تشوف الشيء بالحلقة نفسها:

Q5uz5Xe.png


وحسب ما اتذكر ما وضع اي ذنب على ويذر بموت اخته. هو قاتله بس لانه كان حيعترض طريقه مع قدرته لهيك افقده الذاكرة. ما اتذكر فيه كثير احتقار وتعالي على الشخصيات الثانية منه (عالاقل بمعايير جوجو) بس طبعاً كان يلعب دور تحكم بحكم طبيعة ستانده.

ما انكر ان فيه درجة معينة من النرجسية بشخصيته تقدر تقرأها بين السطور بس بين كل فيلانز جوجو هو بدون شك اكثر واحد Devoted لهدف خارجي يعتبره أخلاقي لدرجة الهوس. ما اشك انه كان يشوف نفسه كشخص جيّد وممكن كان يضحي بنفسه ليقدر يجيب "الجنة" تبعه لو كان هذا الثمن وهذا اكثر شيء مميز بشخصيته بنظري ان طالع مثل cultist مفسّر الأخلاقيات بطريقة معكوسة تماماً لدرجة ما تتوقع شو هدفه حيكون اصلا لانه قادر يعمل اي شيء عكس ديو وكيرا وديافلو اللي هدفهم يجمعوا اكبر قدر من القوة والتحكم (ذو كيرا هدفه مختلف شوية باعتباره بده يعيش حياته بسلام).


النهاية : حبيت فكرة فوز بوتشى فى المواجهة ، مع قدرة جنونية زى دى فالخروج بدون خسائر أو موت شخصية واحدة أو اثنين هايبقى غير منطقى أو كافى و اللى حصل كان شئ خارج تماما عن المتوقع ، فكرة العالم التانى غريبة جدا للأمانة و بعض النقط مش واضحة بالنسبة لى ( على سبيل المثال إذا كانت أرواح جولين و الباقى قدرت ترجع بعد موتها فى العالم السابق على عكس كلام بوتشى و المفترض إن احداث العالم بتتكرر فليه مارجعتش فى الشخصيات اللى شفناها فى السجن و إنما فى شخصيات جديدة كليا) أظن إنى محتاج أشوف تحليللات أكثر عنها ، برضه فكرة إن العالم السابق بكل شخصياته و أحداثه انتهى تماما يبقى شئ صعب تقبله بس إجمالا انطباعى عن النهاية إيجابى

التفسير المنتشر اكثر شيء هو ان موت بوتشي مسح وجوده من التايملاين وانعاد كتابته بدونه ببساطة. بالتالي جولين ما راحت عالسجن بسبب خطة بوتشي وما حصلت على ستاندها بس النجمة لسه موجودة واللي تدل على ان خط جوستار لسه عايش وحسب فهمي كل شيء قبل بارت 6 حصل بنفس الطريقة. اظنه اكثر تفسير متماسك بس عمليا لما تدقق بتشوف لسه شوية inconsistencies مثل ليش اناسوي وارميس برا السجن وما شابه. كمان اذا تقبل هالتفسير فما تقدر تقول بارت 7 هو نفس هالتايم لاين واللي البعض يرفضه فالشيء يصير معقد.
 

AM152

True Gamer
امممم اختلف مع هالتحليل لبوتشي. هو فعلاً اعترف بخطأه باللي صار بموضوع اخته حتى تشوف الشيء بالحلقة نفسها:

Q5uz5Xe.png


وحسب ما اتذكر ما وضع اي ذنب على ويذر بموت اخته. هو قاتله بس لانه كان حيعترض طريقه مع قدرته لهيك افقده الذاكرة. ما اتذكر فيه كثير احتقار وتعالي على الشخصيات الثانية منه (عالاقل بمعايير جوجو) بس طبعاً كان يلعب دور تحكم بحكم طبيعة ستانده.

ما انكر ان فيه درجة معينة من النرجسية بشخصيته تقدر تقرأها بين السطور بس بين كل فيلانز جوجو هو بدون شك اكثر واحد Devoted لهدف خارجي يعتبره أخلاقي لدرجة الهوس. ما اشك انه كان يشوف نفسه كشخص جيّد وممكن كان يضحي بنفسه ليقدر يجيب "الجنة" تبعه لو كان هذا الثمن وهذا اكثر شيء مميز بشخصيته بنظري ان طالع مثل cultist مفسّر الأخلاقيات بطريقة معكوسة تماماً لدرجة ما تتوقع شو هدفه حيكون اصلا لانه قادر يعمل اي شيء عكس ديو وكيرا وديافلو اللي هدفهم يجمعوا اكبر قدر من القوة والتحكم (ذو كيرا هدفه مختلف شوية باعتباره بده يعيش حياته بسلام).




التفسير المنتشر اكثر شيء هو ان موت بوتشي مسح وجوده من التايملاين وانعاد كتابته بدونه ببساطة. بالتالي جولين ما راحت عالسجن بسبب خطة بوتشي وما حصلت على ستاندها بس النجمة لسه موجودة واللي تدل على ان خط جوستار لسه عايش وحسب فهمي كل شيء قبل بارت 6 حصل بنفس الطريقة. اظنه اكثر تفسير متماسك بس عمليا لما تدقق بتشوف لسه شوية inconsistencies مثل ليش اناسوي وارميس برا السجن وما شابه. كمان اذا تقبل هالتفسير فما تقدر تقول بارت 7 هو نفس هالتايم لاين واللي البعض يرفضه فالشيء يصير معقد.
بالنسبة لبوتشى يمكن مانتبهتش للمشهد ده بس ده مايغيرش كثير ، حتى لو اعترف بمسؤوليته تجاه موت أخته فكان ممكن يتعامل مع ويزر بشكل مختلف لكن أسلوبه فى التعامل مع المشاكل سواء مشكلة اخته أو ويزر يدل على الخلل فى شخصيته ، بوتشى كان ممكن يتدخل بشكل مباشر لحل مشكلة أخته بس ماعملش كده لأن ده ممكن يتسبب فى ضرر ليه و لما اخته ماتت و ويزر هاجمه أول حل عنده كان التخلص منه بالرغم من إن المفترض إن بوتشى عارف إنه مخطئ و ويزر عنده أسباب منطقية لغضبه ده غير إنه أخوه بس الأولوية لبوتشى تبقى أهدافه الشخصية فقط و على ما أذكر كلام بوتشى أثناء المواجهة كان يدى معنى أكبر من مجرد اعتراض ويزر لطريقه ، عموما عندى نية لمراجعة بعض جزئيات العمل و دى منها و ممكن أعيد صياغة الجزء ده بس مش فى الوقت الحالى

مش مختلف معاك فى كون بوتشى Devoted و مهووس و ماقدرش أنكر إنه مميز من الناحية دى

بالنسبة للإحتقار فعلى العكس فى علامات كثيرة بداية من طريقة تعامله مع صاحبة ستاند مارلين مانسون أو حراس السجن أو أى شخصية جانبية طلبت مساعدته على مدار العمل و الأمثلة كثيرة

بالنسبة للتفسير اللى ذكرته فمختلف معاه ، على حسب كلام بوتشى المسح من التايم لاين يتطلب قتل الشخص و بعدها الإنتقال للتايم لاين اللى بعده بس ده ماحصلش هنا و من بعد قتل بوتشى مابقاش فيه إمكانية للإنتقال لتايم لاين مختلف و مافيش شئ يدل على إن العالم اتغير وقت قتل بوتشى على عكس اللى حصل لما تم الإنتقال للتايم لاين الحالى ، برضه كلام شبيهة إرميس عن إن السائق افتكر إنها هربت من السجن يرجح إن فى عملية هروب حصلت (الشئ اللى شفناه لما شبيهة جولين هربت من السجن أثناء المواجهة) و بالتالى الأحداث فى نفس التايم لاين و فى برضه inconsistencies تانية ، ممكن أرجع بعد ماشوف مراجعات تانية و أكون نظرية
 

MaherMatrix

True Gamer
حتى لو اعترف بمسؤوليته تجاه موت أخته فكان ممكن يتعامل مع ويزر بشكل مختلف لكن أسلوبه فى التعامل مع المشاكل سواء مشكلة اخته أو ويزر يدل على الخلل فى شخصيته ، بوتشى كان ممكن يتدخل بشكل مباشر لحل مشكلة أخته بس ماعملش كده لأن ده ممكن يتسبب فى ضرر ليه و لما اخته ماتت و ويزر هاجمه أول حل عنده كان التخلص منه بالرغم من إن المفترض إن بوتشى عارف إنه مخطئ و ويزر عنده أسباب منطقية لغضبه ده غير إنه أخوه بس الأولوية لبوتشى تبقى أهدافه الشخصية فقط و على ما أذكر كلام بوتشى أثناء المواجهة كان يدى معنى أكبر من مجرد اعتراض ويزر لطريقه
بالنسبة لحل مشكلة اخته فيه سببين منطقيين اكثر من خوفه على نفسه بنظري انذكروا بالحلقة: اولا كونه كاهن (او يدرس ليكون واحد) يعني عليه مسؤولية هائلة بانه ما يفصح اسرار الاعترافات. النقطة الثانية انه الافصاح عن الشيء ممكن يسبب ضرر نفسي اسوا بكثير لاخته من الخطة اللي حطها لو نجحت. عالاقل هذا تفكيره ولو انه الواقع أتطور لشيء اسوا بكثير فنيته ما كانت كذا حسب فهمي وباعتباره مراهق وقتها ما اشوف الشيء غير منطقي.

موضوع انه ما شرح الشيء لويذر بعدها هو بالفعل ذكر انه اخوه خلال مواجهتهم بس طبعاً ما كان يحاول يتودد له والسبب يرجع لان شخصيته نفسها اتغيرت بشكل كبير بعد الحادثة. اتحول لشخص يبرر الافعال بالنتائج فما يهمه لو قتل القليل لو النتيجة نفسها نبيلة بنظره والتخلص من ويذر اكيد افضل له بهالحالة. من هالنقطة الكلام مع ديو كان اولويته القصوى ومن بعدها الوصول للجنة فقط.


بالنسبة للتفسير اللى ذكرته فمختلف معاه ، على حسب كلام بوتشى المسح من التايم لاين يتطلب قتل الشخص و بعدها الإنتقال للتايم لاين اللى بعده بس ده ماحصلش هنا و من بعد قتل بوتشى مابقاش فيه إمكانية للإنتقال لتايم لاين مختلف و مافيش شئ يدل على إن العالم اتغير وقت قتل بوتشى على عكس اللى حصل لما تم الإنتقال للتايم لاين الحالى ، برضه كلام شبيهة إرميس عن إن السائق افتكر إنها هربت من السجن يرجح إن فى عملية هروب حصلت (الشئ اللى شفناه لما شبيهة جولين هربت من السجن أثناء المواجهة) و بالتالى الأحداث فى نفس التايم لاين و فى برضه inconsistencies تانية ، ممكن أرجع بعد ماشوف مراجعات تانية و أكون نظرية
مثل ما قلت فيه كثير امور ما تتفسر بس موضوع انتقال العالم اشوفه كان كثير واضح مع الترانزشن اللي حصل وإظهارهم للمجرّة وما شابه. موضوع سببه اظن قتل بوتشي فعل الشيء لان التايملاين هذا اصلا موجود بسبب ميد ان هيفن واذا مات بالماضي قبل ما حصل عليها فالشيء غالبا يكسر اثرها، عالاقل هذا كان كلامه لما كان عم يموت من ستاند ويذر. موضوع ليش العالم الثالث مختلف ما ادري سببه الصراحة التوقّع الافضل بنظري هو اللي ذكرته ان بوتشي انمسح مثل اللي حصل لجولين بالثاني بس ممكن يكون في غيره. نقطة ايرمس ما فهمتها تماما.
 

AM152

True Gamer
بالنسبة لحل مشكلة اخته فيه سببين منطقيين اكثر من خوفه على نفسه بنظري انذكروا بالحلقة: اولا كونه كاهن (او يدرس ليكون واحد) يعني عليه مسؤولية هائلة بانه ما يفصح اسرار الاعترافات. النقطة الثانية انه الافصاح عن الشيء ممكن يسبب ضرر نفسي اسوا بكثير لاخته من الخطة اللي حطها لو نجحت. عالاقل هذا تفكيره ولو انه الواقع أتطور لشيء اسوا بكثير فنيته ما كانت كذا حسب فهمي وباعتباره مراهق وقتها ما اشوف الشيء غير منطقي.

موضوع انه ما شرح الشيء لويذر بعدها هو بالفعل ذكر انه اخوه خلال مواجهتهم بس طبعاً ما كان يحاول يتودد له والسبب يرجع لان شخصيته نفسها اتغيرت بشكل كبير بعد الحادثة. اتحول لشخص يبرر الافعال بالنتائج فما يهمه لو قتل القليل لو النتيجة نفسها نبيلة بنظره والتخلص من ويذر اكيد افضل له بهالحالة. من هالنقطة الكلام مع ديو كان اولويته القصوى ومن بعدها الوصول للجنة فقط.



مثل ما قلت فيه كثير امور ما تتفسر بس موضوع انتقال العالم اشوفه كان كثير واضح مع الترانزشن اللي حصل وإظهارهم للمجرّة وما شابه. موضوع سببه اظن قتل بوتشي فعل الشيء لان التايملاين هذا اصلا موجود بسبب ميد ان هيفن واذا مات بالماضي قبل ما حصل عليها فالشيء غالبا يكسر اثرها، عالاقل هذا كان كلامه لما كان عم يموت من ستاند ويذر. موضوع ليش العالم الثالث مختلف ما ادري سببه الصراحة التوقّع الافضل بنظري هو اللي ذكرته ان بوتشي انمسح مثل اللي حصل لجولين بالثاني بس ممكن يكون في غيره. نقطة ايرمس ما فهمتها تماما.
بالنسبة لنقطك عن بوتشى فعندى فكرة عن نقطة المسؤولية بس هنا الخيار كان إما وضعه ككاهن أو ترك الوضع يتحول لكارثة ، حتى لو اعتبرنا إن اللى عمله بوتشى حل وسط فكونك تلجأ لشخص مشبوه عشان يحل لك المشكلة حتى لو ماعندكش فكرة عن خلفيته فده مخاطرة فى حد ذاتها و انت ماتقدرش تضمن الشخص ده يعمل إيه و بتعرض أختك للخطر ، أنا ممكن اعتبر إن كان مجرد مراهق و مايعرفش بس الفكرة إنك لما تشوف تصرفاته فى أكثر من موقف هاتقدر تلاحظ إن ده مش القرار الوحيد اللى اتخذه بالشكل ده و ده بينقلنا لنقطة تانية و هى الإفصاح ، الإفصاح مش لازم يبقى للأخت و بوتشى كان ممكن يفصح لويزر مع محاولة للوصول لحل مايسببش أذى للأخت بس مافيش شئ يدل على إن بوتشى كان عنده أى إهتمام بويزر حتى بعد ماعرف إنه أخوه و ماحاولش يتواصل معاه بأى شكل أو صورة ، كونه أفصح ليه بعد كده فده لأنه خلاص الموضوع مابقاش يفرق و هو كما ذكرت داخل المواجهة بنية التخلص منه

بالنسبة لنقطة العالم الثالث فميد إن هيفن ما أوجدش التايم لاين الحالى و إنما على حسب ما فهمت التايم لاين ده كان هايجى تلقائيا بعد إنتهاء العالم و اللى عمله ميد ان هيفن إنه سرع الوقت فقط عشان العالم الحالى ينتهى بسرعة و يقدر ينقل الكائنات الحية للتايم لاين اللى بعده ، اللى حصل مايبقاش انتقال بالزمن و إنما تغيير سرعة مروره فقط و موت بوتشى المفترض إنه مايبقاش ليه تأثير على العالم الجديد إلا لو فى نقطة مافهمتهاش ، نقطة أرميس إنها اتكلمت عن إن السائق افتكرها هاربة من السجن و انا اعتبرت ده المقصود بيه تلميح لهروب شبيهة جولين اللى كانت بتكلم شبيه جوتارو أثناء مواجهة إمبوريو ضد بوتشى و بالتالى الأحداث كلها تبقى فى نفس العالم بس لو افترضنا صحة نظرية العالم الثالث فده كان مجرد افتراض منها فقط ، ممكن نظرية العالم الثالث تبقى هى المقصودة من الكاتب فعلا من الكلام اللى شفته بس المشكلة إن فيها عدد مش قليل من ال inconsistencies و الكاتب كان المفروض يقدمها بشكل أحسن
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
بالنسبة لخطة ديو ما اشوفها غريبة، بعض الكتاب يعيد كتابة عمله ويضخم من اللور الخ ما يعني شئ سئ بل طلعنا باحسن نسخة من ديو بنظري والافضل، لكن اذا تحب تشير لافكار ديو قبل فاعتقد فيه اشارة قريبة للفلسفة اللي صايرة هنا من البارت الثالث يمكن الانمي قطعها لكن موجودة بالمانجا
b090519894f12453db9a06f717c059abbaa49aa2.jpg


لكن كلامك عن جولين هو الذي ينرفز، ببساطة هي اكثر واحدة حصلت تطور من الجوجو على كل السلسلة! من شخصية مش مسؤولة بلا هدف إلى شخصية تقود الجروب لمواجهة اكبر خطر على البشرية! ولا مش كذا علاقتها مع ابوها من شئ اناني مراهقي إلى نضج تام وتحمل الصعاب وتضخيم رابطة الدم! ما في جوجو وصل هذا المستوى وكعمل يضخم من العائلة جولين هي قمة الجوجو.
 

AM152

True Gamer
بالنسبة لخطة ديو ما اشوفها غريبة، بعض الكتاب يعيد كتابة عمله ويضخم من اللور الخ ما يعني شئ سئ بل طلعنا باحسن نسخة من ديو بنظري والافضل، لكن اذا تحب تشير لافكار ديو قبل فاعتقد فيه اشارة قريبة للفلسفة اللي صايرة هنا من البارت الثالث يمكن الانمي قطعها لكن موجودة بالمانجا
b090519894f12453db9a06f717c059abbaa49aa2.jpg


لكن كلامك عن جولين هو الذي ينرفز، ببساطة هي اكثر واحدة حصلت تطور من الجوجو على كل السلسلة! من شخصية مش مسؤولة بلا هدف إلى شخصية تقود الجروب لمواجهة اكبر خطر على البشرية! ولا مش كذا علاقتها مع ابوها من شئ اناني مراهقي إلى نضج تام وتحمل الصعاب وتضخيم رابطة الدم! ما في جوجو وصل هذا المستوى وكعمل يضخم من العائلة جولين هي قمة الجوجو.

ماعنديش مشكلة فى تضخيم اللور طول ما هو مايتعارضش مع ماسبق و تقديم نسخة مختلفة من ديو (حتى لو احسن) هايعمل تناقض ماقدرش أقبله بس ممكن اتجاوز الموضوع لو كان فى تلميح أو بناء للى شفناه زى البانل اللى اضفته

بالنسبة لجولين فماظنش إن قصدى وصل لك و أنا باتكلم عن نقطة مختلفة نسبيا ، أنا مدرك لكم التطور اللى حصل ليها و حتى ذكرت فى ردى إن شخصيتها حصلت على تطور ماحصلتش عليه شخصيات تانية زى جورنو بس الفكرة إن بالرغم من كده الشخصية ماكنتش مميزة بالنسبة لى و للسبب ده برضه ذكرت إن وضعها غريب :confused::

الفكرة إن على الورق فجولين شخصية ممتازة و ماعنديش أى اعتراض على النقط اللى ذكرتها لكن على أرض الواقع الشخصية (بالنسبة لى على الأقل) ماكنش فيها شئ أو صفة تميزها أو تخليها مختلفة عن أبطال شونين تانيين بمواصفات مشابهة و تخليك تحس إنها شخصية قائمة بذاتها و وضحت ده فى كلامى عنها ، يمكن أنا عاوز شئ مختلف من بطلة لعمل زى جوجو و ده أثر عليا بس ده الإنطباع اللى خدته عنها
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
بالنسبة لجولين فماظنش إن قصدى وصل لك و أنا باتكلم عن نقطة مختلفة نسبيا ، أنا مدرك لكم التطور اللى حصل ليها و حتى ذكرت فى ردى إن شخصيتها حصلت على تطور ماحصلتش عليه شخصيات تانية زى جورنو بس الفكرة إن بالرغم من كده الشخصية ماكنتش مميزة بالنسبة لى و للسبب ده برضه ذكرت إن وضعها غريب :confused::

الفكرة إن على الورق فجولين شخصية ممتازة و ماعنديش أى اعتراض على النقط اللى ذكرتها لكن على أرض الواقع الشخصية (بالنسبة لى على الأقل) ماكنش فيها شئ أو صفة تميزها أو تخليها مختلفة عن أبطال شونين تانيين بمواصفات مشابهة و تخليك تحس إنها شخصية قائمة بذاتها وضحت ده فى كلامى عنها ، يمكن أنا عاوز شئ مختلف من بطلة لعمل زى جوجو و ده أثر عليا بس ده الإنطباع اللى خدته عنها
أعتقد هذا الذي يميزها انها تتصرف كمراهق XD صحيح الأحداث التي تقودها وهي ما سعت لذا، جورنو كنقيض واضح من البداية عنده هدف وتمشي الاحداث عليه لا جولين تمثل المراهق الطائش اللي تكون شخصيتها من الحاصل امامها، أراكي بالبارت السابع طبق الفكرة على البطل اللي ما في شئ يميزه كظاهر لكن تطور من سياق الاحداث وهي التي صنعته.
 

MaherMatrix

True Gamer
صدر الاوست أخيراً ::rock::

صح ممكن الأضعف بالسلسة لو تاخذه بالمجمل ماله كثير هوية (ممكن كمان بسبب ان اغلب اجواء البارت suspense) بس بعض المقطوعات لسه ممتازة ومن الأفضل من يوجو كانو.

ثيم جولين:


ثيم بوتشي:


سي مون:


اللحن المنتظر من الارك الاخير:

 

retha

from a parallel universe
وأخيراً وصلت للبارت السادس @@
 
أعلى