hits counter

نقاش أنمي ربيع 2019 | Kimetsu no Yaiba عندما تُدمر السعادة هناك دائماً رائحة الدماء!

نتكلم بشكل عام علي الانمي كانمي شونين فهو متوسط في افضل حالاته اسلوب السرد ممل و سي الشخصيات الجانبيه و جدوها زي عدمها
كل شي هنا حولين تانجيرو و نزيكو كل شي حرفيا الباقي اضافات ملهاش لازمه الاحداث بتاخد و طويل من حدث و الثاني بيخلي الوضع ممل جدا و حلقات كتير تحس انها فارغه و لو شلناها مش هتحس بتغير
اختلف معاك تماما فى الرأى بالنسبة للنقطة دى ، و اعتبار إن الشخصيات الجانبية فى العمل مالهاش لازمة يبقى نوع من المبالغة بالنسبة لى

الشخصيات الجانبية خصوصا إينوسكى و زينيتسو كانوا إضافة حقيقية للعمل و التفاعل بينهم و بين تانجيرو غير جو العمل بشكل واضح ، ده غير إنهم مش موجودين كصورة فقط و إنما فى تطور حقيقى و تدريجى لشخصياتهم خصوصا إينوسكى ، إنت ممكن تكون كرهت الشخصيات و شخصيا عندى مشكلة كبيرة تجاه زينيتسو بس إنكار دورهم و إعتبار إن كل شئ فى العمل يبقى حوالين تانجيرو و نيزيكو فقط و الباقى مالوش لازمة يبقى غير صحيح تماما

انا متفق في النقطه دي الجانب الانتاجي كان عالي وهو العمل شهره لكن لو كان وقع مع استديو عادي كان مجبش نص الشهره الفيها حاليا
الحلقة 19 احس انها سبب الشهره اساسا
إنت بتدينى الأحساس إن ده عمل فاشل ماكانش هايبقى معروف لولا الحلقة 19 و ده برضه غير صحيح ، الحلقة 19 تبقى سبب إنفجار شعبية الأنمى فعلا بس العمل كان ليه شعبية حتى من قبل تحويله لأنمى و كان فى هايب بخصوصه من قبل عرضه ، لو كان العمل وقع فى يد استديو تانى أكيد شهرته كانت هاتبقى أقل بس ده مش معناه إن الإستديو يبقى السبب الوحيد للشهرة و كونك ماحبيتش العمل فده مش معناه بالضرورة إن ده رأى باقى المتابعين
 
الشخصيات الجانبية خصوصا إينوسكى و زينيتسو كانوا إضافة حقيقية للعمل
لو استبدلنا اينوسكي و زينتسو باي شخصيتين (او حاول تنسي انهم موجودين من الاساس) الوضوع مش هيتغير في النهايه دورهم مش فعال و في الاخير تانجيرو هو سيد الموقف او محور الاساس لكل شي
اينوسيكي اي الشي العمله من اول ظهور ليه تخليني افتكره او احس انو في تتطور من نحيه
زينتسو مش محتاج اتكلم عنه مزعج جدا لحظات القتال البتمدد للحظات ممكن تخلي الواحد يفتكره بس بردو مش الشي المؤثر و بردو مفيش تتطور يذكر ليه


إنت بتدينى الأحساس إن ده عمل فاشل ماكانش هايبقى معروف لولا الحلقة 19 و ده برضه غير صحيح ، الحلقة 19 تبقى سبب إنفجار شعبية الأنمى فعلا بس العمل كان ليه شعبية حتى من قبل تحويله لأنمى و كان فى هايب بخصوصه من قبل عرضه ، لو كان العمل وقع فى يد استديو تانى أكيد شهرته كانت هاتبقى أقل بس ده مش معناه إن الإستديو يبقى السبب الوحيد للشهرة و كونك ماحبيتش العمل فده مش معناه بالضرورة إن ده رأى باقى المتابعين
انا مش بقول ان العمل فاشل
اليخليني امل كيمتسو (الانمي) الاول هو عدد الحلقات الكبيره 26 في احداث ممكن تخلص اسرع و مش بتفيد في اي شي و اهدار وقت بدون سبب
العمل بيحرق اوراقه بسرعه و مش بيخليك تتعلق بحد و يمكن كنت رافع سقف التوقعات لكن كل ما مستمر في العمل دا المشاكل بتزيد
 
لو استبدلنا اينوسكي و زينتسو باي شخصيتين (او حاول تنسي انهم موجودين من الاساس) الوضوع مش هيتغير في النهايه دورهم مش فعال و في الاخير تانجيرو هو سيد الموقف او محور الاساس لكل شي
اينوسيكي اي الشي العمله من اول ظهور ليه تخليني افتكره او احس انو في تتطور من نحيه
زينتسو مش محتاج اتكلم عنه مزعج جدا لحظات القتال البتمدد للحظات ممكن تخلي الواحد يفتكره بس بردو مش الشي المؤثر و بردو مفيش تتطور يذكر ليه




انا مش بقول ان العمل فاشل
اليخليني امل كيمتسو (الانمي) الاول هو عدد الحلقات الكبيره 26 في احداث ممكن تخلص اسرع و مش بتفيد في اي شي و اهدار وقت بدون سبب
العمل بيحرق اوراقه بسرعه و مش بيخليك تتعلق بحد و يمكن كنت رافع سقف التوقعات لكن كل ما مستمر في العمل دا المشاكل بتزيد
* الاستعجال مو زين لازم تعطي العالم والشخصيات حقهم ولو خلص الموسم بـ13 حلقة مثلاً ماراح تدخل جو مثل الـ26 الي طافت

إلا الإستعجال فالإستعجال أحياناً يقتل العمل بدل أن يساعده
 
إلا الإستعجال فالإستعجال أحياناً يقتل العمل بدل أن يساعده

في فرق بين الاستعجال و بين رتم بطي مش مفيد في حاجه قرار ال26 حلقة خلاهم يعملو اقتباس بطي بمعدل شابتر ونص لشابترين في الحلقة الواخده من الحلقة ال20 لل26 كانو مملين بشكل كبير


* الاستعجال مو زين لازم تعطي العالم والشخصيات حقهم ولو خلص الموسم بـ13 حلقة مثلاً ماراح تدخل جو مثل الـ26 الي طافت
لكن هل المؤلفه اهتمت ببناء العالم و الشخصيات الاجابه لا خلال 26 حلقة مفيش اهتمام ببناء العالم بترمي كل حاجه امام المشاهد بدون مقدمات و بتحرق و اورقها بسرعه
مش بقول ان الانمي يكون 13 حلقة لكن 26 كان كثير جدا علي المحتوي المراد اقتباسه
 
في فرق بين الاستعجال و بين رتم بطي مش مفيد في حاجه قرار ال26 حلقة خلاهم يعملو اقتباس بطي بمعدل شابتر ونص لشابترين في الحلقة الواخده من الحلقة ال20 لل26 كانو مملين بشكل كبير



لكن هل المؤلفه اهتمت ببناء العالم و الشخصيات الاجابه لا خلال 26 حلقة مفيش اهتمام ببناء العالم بترمي كل حاجه امام المشاهد بدون مقدمات و بتحرق و اورقها بسرعه
مش بقول ان الانمي يكون 13 حلقة لكن 26 كان كثير جدا علي المحتوي المراد اقتباسه
عشان اكون صريح معاك كنت بالبداية حاب العمل ومعطيه فرصة رغم سلبية النكات وزينيتسو واينوسكي ( هالاثنين مو الكل يشوفهم سلبيه ) ، وكنت بوقف العمل لأني خلاص تعبت من النطره ( الانتظار ) بالحلقة 17 لكن بسبب المدح على الحلقة 19 القوي قلت بكمل 18 و19 ونشوف وصج اعجبتني! واعطتني حب للعمل زياده وخلتني اكمل لين الـ26 < كنت بصيح وانا اشوف الحلقة 19 ههههههه عرفوا يلعبون بالمشاعر ::involve::
 
لو استبدلنا اينوسكي و زينتسو باي شخصيتين (او حاول تنسي انهم موجودين من الاساس) الوضوع مش هيتغير في النهايه دورهم مش فعال و في الاخير تانجيرو هو سيد الموقف او محور الاساس لكل شي
اينوسيكي اي الشي العمله من اول ظهور ليه تخليني افتكره او احس انو في تتطور من نحيه
زينتسو مش محتاج اتكلم عنه مزعج جدا لحظات القتال البتمدد للحظات ممكن تخلي الواحد يفتكره بس بردو مش الشي المؤثر و بردو مفيش تتطور يذكر ليه
التطور للشخصيتين موجود و يبقى جزء من التفاصيل اللى انت اعتبرتها غير مهمة و ده اللى هاشرحه :
بالنسبة لإينوسكى فهو شخص تم تربيته بمفرده غالبا فى الجبل ، إينوسكى ماعندوش فكرة عن أى حاجة غير القتال و التنافس بس الأهم إنه ماعندوش فكرة حتى عن العلاقات البشرية (أو العائلة) و فى بداية ظهوره ماكنش عنده مشكلة فى إنه يدوس على بنت صغيرة و بعدها لما قابل السيدة العجوزة كل تفكيره عنها إنها ضعيفة و مش مقاتلة و لما ودعته ماقدرش يفهم كلماتها

الفكرة هنا إننا بنشوف ده بيبتغير ، فى البداية إهتمام السيدة بيه هاديليه إحساس جديد بالسعادة ماكنش يعرفه قبل كده و نفس الوضع لما اشترك فى القتال مع شخص تانى لأول مرة و هو تانجيرو و أثناء قتاله مع الأب هايفهم لأول مرة معنى العلاقات البسيطة اللى كونها و معنى الكلمات اللى السيدة قالتها ليه لما ودعته ، ده شئ ممكن ملاحظته فى الفرق بين طريقه وداعه للسيدة و اللى كان هايهاجمها وقتها و بين سعادته بإهتمام الأطفال بيه و وداعهم ليه فى نهاية الموسم

برضه فى نقطة تانية و هى رغبته المستمرة فى التنافس ، فى البداية إينوسكى كان بيهاجم أى حد فى كل الأوقات و كان بيعتبر نفسه الأقوى بس مواجهته مع الأب و بعدها رؤيته لقوة جيو أصابته بصدمة واضحة و حتى فضل هادئ بعدها لأكثر من حلقة ، إينوسكى استعاد نشاطه فى النهاية بس بعد إدراكه إنه لسه قدامه طريق طويل و أخيرا اخد التدريب بشكل جدى بعد ما كانت كل تصرفاته عشوائية

العمل بيركز على ثيم العائلة بشكل أساسى و الفكرة من شخصية إينوسكى تبقى إنه شخص ماعندوش اى فكرة عن العائلة و أهميتها و تدريجيا بيبتدى يتعرف عليها من خلال الشخصيات اللى بيقابلها زى تانجيرو و السيدة و غيرهم


بالنسبة لزينتسو فمافيش خلاف على إنه شخصية مزعجة للغاية و الكلام اللى هاقوله مش معناه إن التعامل معاه فى الأنمى كان صحيح بس زينتسو برضه ليه تطور فى الشخصية مرتبط بفكرة العائلة زى باقى الشخصيات ، فى الوقت اللى إينوسكى ماعندوش فكرة عن معنى العائلة و لسه بيتعرف عليها زينتسو عارفها و عارف أهميتها بس الفكرة إنها ماكنتش موجودة ليه ، زينتسو مالقاش حد يهتم بيه أو يشجعه فى حياته و النتيجة إنه فقد ثقته بنفسه و أخيرا لما لقى شخص مافقدش الإهتمام بيه كان عاوز يثبت نفسه ليه باعتباره العائلة الوحيدة اللى عنده بس جبنه و عدم ثقته من جهة و الإهانات المستمرة من الشخص التانى اللى بيتدرب معاه من جهة تانية منعوه من كده و بقى بالشكل اللى شفناه أول ما ظهر ، فى نهاية الموسم هنلاحظ تغير نسبى فى شخصية زينتسو ، زينتسو قابل أشخاص فى نفس ظروفه و عندهم استعداد حقيقى لتشجيعه مع إهتمام بيه و بعد ما كان الجد يبقى الشخص الوحيد اللى زينتسو عاوز يثبت نفسه ليه بقى فى أشخاص تانين زينتسو عاوز يبقى زيهم و عاوز يثبت نفسه ليهم و ده إداله دفعة كبيرة، ده مثلا بنشوفه فى مشهد بسيط زى لما أخد الدواء بدون إعتراض لأول مرة بعد ما شاف تقدم تانجيرو و حتى فى الحلقة الأخيرة كان بيتصرف بشكل ناضج نسبيا على غير المتوقع

الكلام اللى بقوله مش معناه إن الشخصيات دى هاتفقد صفاتها المميزة ، إينوسكى هايفضل مندفع و متهور و زينتسو هايفضل مزعج بس مش بنفس الشكل اللى بدؤا بيه و إنما مع تطور واضح لشخصيتهم و الفكرة إن الإثنين مرتبطين بثيم العائلة الأساسى فى العمل و ده بيدى معنى لوجودهم

برضه هل معنى كلامى إن تطور الشخصيات اتقدم بشكل ممتاز ، اكيد لأ و كان فى حاجات ممكن عملها بشكل أحسن خصوصا مع زينتسو بس ده مش معناه إنه مش موجود أو إنه غير مهم بأى شكل و كون إن النقط اللى ذكرتها تبقى شئ نسبة كبيرة من المتابعين انتبهوا ليه و علقوا عليه فده معناه إنه كان واضح كفاية بالنسبة لهم ، التفاصيل فى العمل بتحاول تقدم لك أفكار معينة حتى لو بشكل غير مباشر بس انت اعتبرتها بلا معنى و تجاهلتها و عشان كده العمل كان ممل فى معظمه بالنسبة لك


في فرق بين الاستعجال و بين رتم بطي مش مفيد في حاجه قرار ال26 حلقة خلاهم يعملو اقتباس بطي بمعدل شابتر ونص لشابترين في الحلقة الواخده من الحلقة ال20 لل26 كانو مملين بشكل كبير


لكن هل المؤلفه اهتمت ببناء العالم و الشخصيات الاجابه لا خلال 26 حلقة مفيش اهتمام ببناء العالم بترمي كل حاجه امام المشاهد بدون مقدمات و بتحرق و اورقها بسرعه
مش بقول ان الانمي يكون 13 حلقة لكن 26 كان كثير جدا علي المحتوي المراد اقتباسه
مش هانكر إن العمل فيه حلقات بطيئة و إنها كانت مشكلة واضحة فى الجزء الأخير منه تحديدا و برضه مش هانكر وجود مشاكل فى بناء العالم و دى كانت أحد عيوب العمل بالنسبة لى بس الوضع مختلف بالنسبة للشخصيات و اللى تم البناء ليها بشكل مقبول كما ذكرت فى الرد و زى ما قلت مش كل التفاصيل تبقى حشو أو بدون معنى و مشكلة البطئ ماظهرتش غير فى النهاية و أظن إن العمل كان هايبقى أحسن لو تم الإكتفاء ب 23 حلقة فقط
 
التعديل الأخير:
التطور للشخصيتين موجود و يبقى جزء من التفاصيل اللى انت اعتبرتها غير مهمة و ده اللى هاشرحه :
بالنسبة لإينوسكى فهو شخص تم تربيته بمفرده غالبا فى الجبل ، إينوسكى ماعندوش فكرة عن أى حاجة غير القتال و التنافس بس الأهم إنه ماعندوش فكرة حتى عن العلاقات البشرية (أو العائلة) و فى بداية ظهوره ماكنش عنده مشكلة فى إنه يدوس على بنت صغيرة و بعدها لما قابل السيدة العجوزة كل تفكيره عنها إنها ضعيفة و مش مقاتلة و لما ودعته ماقدرش يفهم كلماتها

الفكرة هنا إننا بنشوف ده بيبتغير ، فى البداية إهتمام السيدة بيه هاديليه إحساس جديد بالسعادة ماكنش يعرفه قبل كده و نفس الوضع لما اشترك فى القتال مع شخص تانى لأول مرة و هو تانجيرو و أثناء قتاله مع الأب هايفهم لأول مرة معنى العلاقات البسيطة اللى كونها و معنى الكلمات اللى السيدة قالتها ليه لما ودعته ، ده شئ ممكن ملاحظته فى الفرق بين طريقه وداعه للسيدة و اللى كان هايهاجمها وقتها و بين سعادته بإهتمام الأطفال بيه و وداعهم ليه فى نهاية الموسم

برضه فى نقطة تانية و هى رغبته المستمرة فى التنافس ، فى البداية إينوسكى كان بيهاجم أى حد فى كل الأوقات و كان بيعتبر نفسه الأقوى بس مواجهته مع الأب و بعدها رؤيته لقوة جيو أصابته بصدمة واضحة و حتى فضل هادئ بعدها لأكثر من حلقة ، إينوسكى استعاد نشاطه فى النهاية بس بعد إدراكه إنه لسه قدامه طريق طويل و أخيرا اخد التدريب بشكل جدى بعد ما كانت كل تصرفاته عشوائية

العمل بيركز على ثيم العائلة بشكل أساسى و الفكرة من شخصية إينوسكى تبقى إنه شخص ماعندوش اى فكرة عن العائلة و أهميتها و تدريجيا بيبتدى يتعرف عليها من خلال الشخصيات اللى بيقابلها زى تانجيرو و السيدة و غيرهم


بالنسبة لزينتسو فمافيش خلاف على إنه شخصية مزعجة للغاية و الكلام اللى هاقوله مش معناه إن التعامل معاه فى الأنمى كان صحيح بس زينتسو برضه ليه تطور فى الشخصية مرتبط بفكرة العائلة زى باقى الشخصيات ، فى الوقت اللى إينوسكى ماعندوش فكرة عن معنى العائلة و لسه بيتعرف عليها زينتسو عارفها و عارف أهميتها بس الفكرة إنها ماكنتش موجودة ليه ، زينتسو مالقاش حد يهتم بيه أو يشجعه فى حياته و النتيجة إنه فقد ثقته بنفسه و أخيرا لما لقى شخص مافقدش الإهتمام بيه كان عاوز يثبت نفسه ليه باعتباره العائلة الوحيدة اللى عنده بس جبنه و عدم ثقته من جهة و الإهانات المستمرة من الشخص التانى اللى بيتدرب معاه من جهة تانية منعوه من كده و بقى بالشكل اللى شفناه أول ما ظهر ، فى نهاية الموسم هنلاحظ تغير نسبى فى شخصية زينتسو ، زينتسو قابل أشخاص فى نفس ظروفه و عندهم استعداد حقيقى لتشجيعه مع إهتمام بيه و بعد ما كان الجد يبقى الشخص الوحيد اللى زينتسو عاوز يثبت نفسه ليه بقى فى أشخاص تانين زينتسو عاوز يبقى زيهم و عاوز يثبت نفسه ليهم و ده إداله دفعة كبيرة، ده مثلا بنشوفه فى مشهد بسيط زى لما أخد الدواء بدون إعتراض لأول مرة بعد ما شاف تقدم تانجيرو و حتى فى الحلقة الأخيرة كان بيتصرف بشكل ناضج نسبيا على غير المتوقع

الكلام اللى بقوله مش معناه إن الشخصيات دى هاتفقد صفاتها المميزة ، إينوسكى هايفضل مندفع و متهور و زينتسو هايفضل مزعج بس مش بنفس الشكل اللى بدؤا بيه و إنما مع تطور واضح لشخصيتهم و الفكرة إن الإثنين مرتبطين بثيم العائلة الأساسى فى العمل و ده بيدى معنى لوجودهم

برضه هل معنى كلامى إن تطور الشخصيات اتقدم بشكل ممتاز ، اكيد لأ و كان فى حاجات ممكن عملها بشكل أحسن خصوصا مع زينتسو بس ده مش معناه إنه مش موجود أو إنه غير مهم بأى شكل و كون إن النقط اللى ذكرتها تبقى شئ نسبة كبيرة من المتابعين انتبهوا ليه و علقوا عليه فده معناه إنه كان واضح كفاية بالنسبة لهم ، التفاصيل فى العمل بتحاول تقدم لك أفكار معينة حتى لو بشكل غير مباشر بس انت اعتبرتها بلا معنى و تجاهلتها و عشان كده العمل كان ممل فى معظمه بالنسبة لك
الكلام البتقوله ممكن يكون مظبوط فعلا و لكن هل التتطور دا بيفيد عالم القصه و بيخدم عليه بشكل اكبر من واحد مشاعره اتحركت و الثاني بدا يرجع له ثقته في نفسه
المولفه محاولتش تعرفني علي الشخصيه دي بشكل افضل علشان تخليني الاحظ تغيرات مرميه بشكل غير مباشر
بعباره تانيه لو الشخصيه غير مثيره للاهتمام ليه اهتم بشي معنوي و تتطور مقدم بشكل غير مباشر الاجايه واضحه مش ههتم بيها
حاول تنظر للموضوع من جانب تانجيرو و اهتمام المولف بكل شكل تبرز علاقه الاخويه مع نزيكو و تتطروها ملحوظ بشكل كبير و يخليك تتعاطف معاه
لكن الباقي فلاش باك لدقايق و انتهي الوضع


مش هانكر إن العمل فيه حلقات بطيئة و إنها كانت مشكلة واضحة فى الجزء الأخير منه تحديدا و برضه مش هانكر وجود مشاكل فى بناء العالم و دى كانت أحد عيوب العمل بالنسبة لى بس الوضع مختلف بالنسبة للشخصيات و اللى تم البناء ليها بشكل مقبول كما ذكرت فى الرد و زى ما قلت مش كل التفاصيل تبقى حشو أو بدون معنى و مشكلة البطئ ماظهرتش غير فى النهاية و أظن إن العمل كان هايبقى أحسن لو تم الإكتفاء ب 23 حلقة فقط
احنا متفقين في القطه دي
 
الكلام البتقوله ممكن يكون مظبوط فعلا و لكن هل التتطور دا بيفيد عالم القصه و بيخدم عليه بشكل اكبر من واحد مشاعره اتحركت و الثاني بدا يرجع له ثقته في نفسه
المولفه محاولتش تعرفني علي الشخصيه دي بشكل افضل علشان تخليني الاحظ تغيرات مرميه بشكل غير مباشر
بعباره تانيه لو الشخصيه غير مثيره للاهتمام ليه اهتم بشي معنوي و تتطور مقدم بشكل غير مباشر الاجايه واضحه مش ههتم بيها
حاول تنظر للموضوع من جانب تانجيرو و اهتمام المولف بكل شكل تبرز علاقه الاخويه مع نزيكو و تتطروها ملحوظ بشكل كبير و يخليك تتعاطف معاه
لكن الباقي فلاش باك لدقايق و انتهي الوضع
الإهتمام بشخصية معينة ممكن يكون مسألة نسبية أحيانا و على سبيل المثال على عكسك حبيت شخصية إينوسكى و شايف إنها كانت مثيرة للإهتمام و بالتالى ملاحظة التغيرات بخصوصها كانت سهلة و للسبب ده باختلف معاك فى النقطة دى ، فى حتى بعض الناس اللى حبوا زينتسو بالرغم من مشاكله و فى واحد عمل فيديو كامل لشرح شخصيته ، نقطة إن التطور يفيد عالم القصة صعب الحكم عليها فى الوقت الحالى لأن تطورهم مازال فى بدايته و الآرك اللى فات يبقى أول مواجهة حقيقية ليهم كفريق و أظن إن الآرك الجاى هو اللى هايحدد ده

إهتمام المؤلفة بالبطل تانجيرو حقيقى و مش هاختلف معاك فيه بس بالنسبة لى التركيز على البطل يبقى شئ طبيعى فى معظم أعمال الشونين ماعدا استثناءات قليلة و للسبب ده ماعنديش مشكلة معاه

نقطة أخيرة و هى إن أحيانا الفلاشباك بالرغم من قصره بيخليك تشوف تصرفات الشخصية بشكل مختلف و على سبيل المثال ده اللى حصل مع شينوبو ، تصرفات شينوبو كانت غريبة بالنسبة لى فى البداية و كلام تانجيرو بخصوص غضبها المستمر ماوضحش كل حاجة بس فى فلاشباك كاناو إحنا بنشوفها بشكل مختلف تماما ، إحنا بنشوف شخصية شينوبو الحقيقية و اللى كانت عصبية و حازمة على عكس أختها و بنفهم من الفلاشباك إن شينوبو فى الوقت الحالى بتحاول تاخد شخصية أختها و تعوض غيابها بس فى نفس الوقت مش قادرة تخفى غضبها و كرهها للشياطين و ده اللى بيخلى محاولاتها غير ناجحة ، الفلاشباك قصير بس بيخليك تفهم المعنى من تصرفات الشخصية اللى كانت تبدو غريبة فى البداية و يبقى عندك تقدير أكبر ليها
 
تريلر الفيلم والعرض في 2020

يعني الانمي هل هيواصل سيزون ثاني ولا هيكملوا الاحداث في الفيلم ؟؟



بالنسبه بعد ماخلصت الانمي ، فعلا الاستديو يفرق !! زي الحاله هنا ، عمل جيد مسكه استديو قوي فظهر عمل جدا ممتاز !!


متحمس للتكملة !
 
يعني الانمي هل هيواصل سيزون ثاني ولا هيكملوا الاحداث في الفيلم ؟؟



بالنسبه بعد ماخلصت الانمي ، فعلا الاستديو يفرق !! زي الحاله هنا ، عمل جيد مسكه استديو قوي فظهر عمل جدا ممتاز !!


متحمس للتكملة !
بعد نهاية الموسم الأول تم الإفصاح عن فيلم مُكَمِّل للاحداث وسيأخذ حدث " القطار اللا متناهي " .

وعن موسم ثانيٍ لم نحصل على خبر وربما سيتم الإفصاح بعد عرض الفيلم إن كانَ سيكون له وجود .