Punished Noctis
A Silver Bullet
مشروع فف15 حصل فيه سوء إدارة حتى في عهد تاباتا، تاباتا خلفيته مع المحمول والمشاريع الأصغر ما كانت تسمح له يعرف ايش الي ممكن يحققه هو وفريق التطوير في الفترة الزمنية المتاحة، ولهذا السبب اشتغل بscale أكبر من الي يقدر ينجزه فعلا، واضطر يقصقص أجزاء من اللعبة ويتخلى عن جزئيات كاملة، ويكمل ثلث اللعبة بشكل خطي. لو سكوير عندها خبرة بإدارة لعبة HD هالشيء ما كان بيصير. على العموم، تقدر تقول أن فريق اللعبة اكتسب الخبرة اللازمة لتطوير لعبة HD.
ما اعتقد مع ظروف المشروع والمحرك والتايم فريم الضيق كان بالإمكان شيء كثير احسن من اللي حصلناه. أكيد في تويكس وحاجات كانت بتكون احسن لو كان عند الفريق خبرة أكبر... لكن كمحاولتهم الأولى وفي الظروف الإستثنائية اللي كانوا فيها، اللي انجزوه شيء رائع بأي ستاندرد.
مشروع كينجدوم هارتس3 أيضاً واجه مشاكل، ونومورا مش الday to day director، ولو أن... من يدري؟ يمكن حضرته كل يومين يطلع لهم بطلب مستحيل أو يغير رأيه بحاجة معينة ويخليهم يغيروها، بس الي واضح أن الفريق نفسه أيضاً مش متمكن كفاية ولا كان اللعبة already صدرت.
ما تعرف. حتى سايبركونيكت 2 ماعمره عانى في تطوير اي لعبة ولا تأخر لحد ما حصل لمسة نومورا السحرية. من حقي نظراً للـ 11 سنة الماضية (واو) ان اي مشروع يتعثر وفيه ريحة نومورا، راح الوم نومورا.
التعديل الأخير: